تصویر شاخص زغال برای دندان

مدتی است که استفاده از زغال فعال برای سفید کردن دندان ها و خمیر دندان‌های زغالی، توجه همگان را به خود جلب کرده اند. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا زغال دندان را سفید می کند؟ یا این ماده سفید کردن دندان ها خوب است یا بد؟ از آن جایی این سوال ذهن بسیاری از مخاطبان مجله آرایش و زیبایی میس و مستر هم درگیر کرده بود، تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی کامل مضرات و مزایای این پودر سیاه جادویی و کاربرد آن در سفید کردن دندان ها بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود را پیدا کنید.

  1. علت زرد شدن دندان چیست؟
  2. زغال فعال چیست و چه مزایایی دارد؟
  3. آیا زغال دندان را سفید می کند؟
  4. عملکرد زغال برای سفید کردن دندان چگونه است؟
  5. سفید کردن دندان با زغال خوب است یا بد؟
  6. آیا خمیر دندان زغالی خوب است؟
  7. نحوه استفاده از پودر زغال برای سفید کردن دندان ها

بهتر است ابتدا توضیح کوتاهی درباره علت زردن شدن دندان ها دهیم تا شما راحت تر بتوانید با نحوه عملکرد زغال سیاه بر سفید کردن دندان‌ها آشنا شوید.

علت زرد شدن دندان چیست؟

سطح رویی دندان مینا نام دارد، اگر روی مینای دندان دچار لکه شود، دندان زرد یا حتی قهوه‌ای رنگ به نظر می آید. همچنین علت دیگری که باعث می شود تا زرد شدن دندان در افراد با سنین بالاتر بیشتر به چشم بیاید، این است که مینای دندان به مرور زمان نازک تر می شود و قسمت عاج دندان که رنگ تیره‌ تری دارد، نمایان می‌شود. بنابراین تیره شدن دندان در افراد مختلف دلایل یکسانی ندارد، اما عوامل مختلفی همچون ژنتیک، سن، مصرف غذاهای رنگی، مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه، استعمال دخانیات، استفاده‌ از غذاهایی با اسید بالا، خوردن شکلات، خشک شدن دهان در اثر بیماری‌های مختلف یا افزایش سن، حتی استفاده‌ بیش از حد از فلوراید می توانند باعث بروز یا تشدید تیره شدن دندان ها شوند.

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد و همان طور می دانید تازه ترین راهکار، استفاده از پودر زغال است. در ادامه با این ماده جادویی که خواص بسیاری برای بدن دارد آشنا می شوید و از مزایا و مضرات آن برای دندان به شما خواهیم گفت.

زرد شدن دندان‌ها

زغال فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

زغالی که برای مصارف بهداشتی مثل سفید کردن دندان ها یا پاکسازی پوست استفاده می شود، زغال چوب فعال نام دارد و با زغال معمولی متفاوت است. ساخت زغال فعال به سادگی زغال معمولی نیست، بلکه این پودر سیاه‌رنگ، بدون بو و بدون طعم در شرایط بدون اکسیژن و در دمای بالا، به واسطه سوختن آرام چوب و باقی‌مانده‌ کربن و خاکستر در محیطی مخصوص به عمل می‌آید. از آنجایی که این پودر به شکل ذرات دارای روزنه های بسیار ریز است، می تواند آب یا مواد مایع را از خود عبور دهد، در حالی که زغال معمولی چنین ویژگی ندارد. زغال فعال بسیار نفوذپذیر است، می‌تواند با عبور از درون منافذ ریز و آن ناحیه را درمان کند.

activated coal

زغال فعال خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند با باکتری‌ها و مواد سمی مبارزه کند. این ذرات با جذب آلودگی‌ها، می‌توانند محیط را از مواد مضر پاک کنند. در حوزه پزشکی هم از زغال اکتیو برای سم زدایی استفاده می‌شود، حتی در مسمومیت های حاد از این ماده می‌توان به عنوان آنتی‌دوت بهره گرفت. همچنین از ماسک زغال برای پاکسازی پوست و از بین بردن جوش های سر سیاه استفاده می کنند. زغال فعال سالیان سال است که برای درمان بیماری های بدن استفاده می‌شود و مزایای زیادی برای بدن، به ویژه پوست و مو دارد که از جمله آن ها می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • این پودر با خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی خود باعث بهبود درد، ورم و سوزش حاصل از زخم و گزیدگی حشرات می شود.
  • زغال باعث جذبی چربی اضافه به کنترل چربی پوست کمک می کند.
  • چربی بیش از حد مو، خارش و شوره با محصولات دارای زغال فعال درمان می شود.
  • پودر فعال به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی، بـه منافذ پوست وارد می شود و بوی نامطبوع بدن به خصوص بوی بدن دهان را از بین می برد.
  • از این ماده برای درمان بیماری های گوارشی استفاده می کنند.

ماسک زغال

اما آیا این ماده برای سفید کردن دندان ها هم مفید است؟ جواب این سوال کمی شبهه بر انگیز است، به همین خاطر در ادامه به صورت کامل به توضیح آن می پردازیم.

آیا زغال دندان را سفید میکند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله! زغال به طرز شگفت انگیزی دندان‌ها را سفید می کند.

عملکرد زغال برای سفید کردن دندان چگونه است؟

زغال فعال با چسبیدن به رنگ دهنده های سطحی دندان مثل قهوه، چای، مواد غذایی و نوشیدنی ها پلاک و لکه‌ها را در خود به دام انداخته و از مینای دندان جدا می‌کند. زغال به دلیل جذب تانن‌ها که در ترکیبات موادی همچون قهوه و چای یافت می شود، برای سفید کردن دندان ها یه راه حل سریع به شمار می رود. اما آیا سفید کردن دندان با این ماده روش درستی به حساب می آید؟ زغال فعال فواید بسیاری برای بدن انسان دارد اما هنوز تحقیقات جامعی درباره استفاده از زغال فعال در این زمینه صورت نگرفته است. به همین خاطر تمام آنچه که می‌توان به آن استناد کرد، تجربه افراد مختلف در استفاده از زغال جهت سفید شدن دندان‌ها است. ناگفته نماند در خصوص ویژگی های ذرات زغال اکتیو و خاصیت جذب آن، مطالعاتی انجام شده است، اما نمی‌توان آن ها را به طور دقیق به زمینه بهداشت دهان و دندان مرتبط کرد. در ادامه به توضیح مزایا و معایب زغال فعال از دید متخصصان دهان و دندان می پردازیم.

بهداشت دهان

سفید کردن دندان با زغال خوب است یا بد؟

زغال همانطور که گفته شد با چسبیدن به پلاک و لکه ها و همچنین جذب تانن ها باعث سفید شدن سریع دندان ها می شود. همچنین زغال به خاطر دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی باعث از بین رفتن بوی بدن دهان می شود. بزرگترین عیب استفاده از زغال این است که مطالعات کافی روی تاثیر این ماده بر دندان ها یا این که اگر بلعیده شود، چه تاثیری بر روی بدن خواهد داشت صورت نگرفته است. البته ناگفته نماند تا کنون موردی در خصوص عوارض ناشی از بلعیدن زغال فعال گزارش نشده است و به گفته کارشناسان این ماده امن است. با این حال برخی متخصصان دندانپزشکی معتقدند که استفاده از زغال برای سفیدی دندان باعث از ساییدگی مینای دندان و از بین رفتن آن می شود، به خصوص وقتی که با سایش مکانیکی مانند مسواک‌های زبر همراه شود ممکن است، باعث ساییدگی سمان روی ریشه دندان، ساییده شدن مینا و تحلیل لثه شود، در نتیجه دندان های شما زردتر به نظر می آیند و حساس تر می شوند. عده ای دیگر از متخصصان هم نگرانی خود را بابت استفاده مردم از خود پودر یا محصولات متفرقه زغال به جای انتخاب محصولاتی مثل نخ دندان یا خمیر دندان زغالی و سفید کننده های دندان دارای مجوز و تایید شده عنوان می کنند که خود این موضوع هم جای بحث دارد. در ادامه به بررسی خمیر دندان‌های زغالی می پردازیم.

زغال برای دندان

آیا خمیر دندان زغالی خوب است؟

خمیر دندان های زغالی توسط برندهای مختلفی تولید می شوند و بر اساس کیفیتی که دارند، ممکن است از سوی وزارت بهداشت و مراجع مربوطه تأیید یا رد شوند. اما حقیقتی که درباره خمیر دندان های زغالی وجود دارد این است که به تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت این محصولات رو بهداشت دهان دندان نیاز است. با این حال اگر قصد دارید از این خمیردندان‌ها استفاده کنید، باید این کار را با احتیاط انجام دهید و از به کار بردن مداوم زغال و خمیر دندان بپرهیزید. شما نمی توانید دندان‌های خود را بیشتر از دو هفته یک بار با این خمیردندان‌ها مسواک بزنید.

خمیر زغالی

این چیزی است که ما تاکنون در مورد خمیر دندان‌های زغالی  می دانیم:

مزایای استفاده از خمیر دندان زغالی

تا به امروز، تنها مزایای شناخته شده خمیر دندان زغال چوب عبارتند از:

  • این محصول به از بین بردن لکه های سطح دندان کمک می کند.
  • بوی بد دهان را بهبود می بخشد.
  • پس از پاکسازی حرفه ای و جلوگیری از ایجاد لکه باعث درخشان شدن دندان ها می شود.

نکاتی در استفاده از خمیر دندان های زغالی

  • خمیر دندان زغالی با وجود قدرت سفید کنندگی و پاک کنندگی فوق العاده ای که دارد، برای استفاده روزمره مناسب نیست، چراکه استفاده مکرر از زغال باعث ساییدگی مینای دندان در نتیجه زردتر دیده شدن دندان ها به مرور زمان می شود و همچنین می تواند دندان های شما را حساس تر کند.
  • اکثر مارک های خمیر دندان زغالی حاوی فلوراید نیستند. فلوراید به استحکام مینای دندان و به محافظت از آن در برابر پوسیدگی کمک می کند. شواهدی وجود دارد که استفاده بیش از اندازه خمیردندان زغالی را با افزایش ساییدگی و در نتیجه پوسییدگی دندان مرتبط می کند.
  • ذرات ذغال می توانند در ترک ها و شکاف دندان های جمع شوند و این امر ممکن است باعث لکه دار شدن برخی از دندان ها شود.
  • خمیر دندان زغالی باعث کدر شدن روکش و پروتز های دندانی می شود. ذرات زغال می تواند بین آن ها جمع شود و یک طرح کلی سیاه یا خاکستری برجای بگذارد. به همین خاطر برای افرادی که دندان‌هایشان دارای روکش، لمینت یا کاپ است، این روش توصیه نمی شود.
  • تا کنون گزارشی مبنی بر عوارض این نوع خمیر دندان منتشر نشده است. صورتی که پس از مصرف خمیر دندان زغالی علائمی مانند خون ریزی غیرطبیعی لثه یا افزایش حساسیت دندان را مشاهده کردید، بهتر اسـت مصرف آن را متوقف کنید و این موضوع را با متخصص دندان پزشکی در میان بگذارید.

خمید دندان

با این حال اگر به دنبال راهکاری سریع و موثر جهت سفید کردن دندان های خود هستید، استفاده از زغال را به شما پیشنهاد می کنیم. خواص زغال برای سفیدی دندان واقعیتی انکار ناپذیراست.

در ادامه چند روش استفاده از زغال فعال برای دندان را به شما آموزش می دهیم.

نحوه استفاده از پودر زغال برای سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان با این ماده کار ساده ای است و نیاز به فرآیند خاصی ندارد، با این حال انجام این کار به روش های زیر تاثیر این ماده بر سفیدی دندان ها را افزایش می دهد.

برای سفید شدن دندان با زغال فعال می توانید زغال را پودر نمایید یا کپسول آن را از داروخانه تهیه کنید و محتویات آن را روی مسواک بریزید. به مدت سه دقیقه دندان ها را مسواک بزنید.

ترکیب پودر زغال با آب

در ویدئو زیر می توانید نحوه استفاده از ترکیب پودر زغال فعال با آب و تاثیر زغال بر سفید شدن دندان ها را مشاهده کنید.

استفاده از زغال فعال برای دندان های حساس

می‌توانید انگشت خود یا یک پنبه نم دار را آغشته به زغال کنید و بر روی تمامی دندان‌های خود بکشید و پس از گذشت سه دقیقه، آب را چند بار در دهان خود بچرخانید تا دهانتان کاملا تمیز شود. برای پاک شدن ذرات باقی مانده زغال می توانید با یک مسواک نرم به آرامی و با احتیاط دندان های خود را شستشو دهید. این کار برای دندا‌ن های حساس توصیه می‌شود.

ترکیب پودر زغال و نمک برای دندان

این ترکیب قدرت سفیدکنندگی بالایی دارد، اما ممکن است باعث ساییدگی مینای دندان شود. برای این کار کافی است مقداری نمک و زغال را با هم مخلوط کنید، مسواک را به مخلوط آغشته نمایید و دندان‌ها را با آن تمیز کنید.

پودر زغال و نمک برای دندان

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به بررسی تاثیر زغال بر سفید شدن دندان‌ها پرداختیم. همانطور که گفته شد سفید شدن دندان با زغال امکان پذیر است، اما تحقیقات جامعی در خصوص عوارض استفاده از این ماده و خمیر دندان‌های زغالی هنوز صورت نگرفته است. بر اساس توصیه دندانپزشکان اگر قصد استفاده از این روش را دارید، بهتر است در استفاده از آن تفریط نکنید. حتما از محصولات مورد تایید وزارت بهداشت استفاده نمایید تا منجر به ساییدگی مینای دندان هایتان نشود. همچنین بیشتر متخصصان پیشنهاد می کنند که به جای این روش از محصولات سفید کننده دارای هیدروژن پروکسید مورد تایید مراجع مربوطه یا از روش های طبیعی و درمان‌های خانگی برای سفید کردن دندان استفاده کنید.

مسواک

سوالات متداول درباره سفید کردن دندان با زغال

تفاوت زغال اکتیو با معمولی چیست؟

زغال معمولی ماده ای سرطان زا و سمی است، در حالی که زغال اکتیو این گونه نیست. نحوه تولید زغال فعال به سادگی زغال معمولی نیست، این پودر سیاه‌رنگ، بدون بو و بدون طعم در شرایط بدون اکسیژن و در دمای بالا، به واسطه سوختن آرام چوب و باقی‌مانده‌ کربن و خاکستر در محیطی مخصوص به عمل می‌آید. از آنجایی که این پودر به شکل ذرات دارای روزنه های بسیار ریز است می تواند آب یا مواد مایع را از خود عبور دهد، در حالی که زغال معمولی چنین خصوصیتی را ندارد.

چندوقت یک بار می توان از زغال اکتیو برای سفید شدن دندان استفاده کرد؟

برخی از دندانپزشکان می گویند برای پاک کردن لکه های مینای دندان می توانید حدودا بین دو هفته تا ماهی یک بار از این روش استفاده کنید. اگر مراقب باشید یک خمیر دندان زغالی خوب صدمه زیادی به دندان های شما وارد نمی کند. زغال فعال هم برای بلعیدن بی خطر است.

چه روش های دیگری برای سفید کردن دندان در خانه وجود دارد؟

اگر علاقه مند به سفید کردن دندان های خود به روش خانگی هستید، می توانید از خوراکی های زیر کمک بگیرید:
توت فرنگی
پوست پرتغال
پوست موز
پنیر
سرکه سیب

منابع

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/charcoal-toothpaste#the-pros

https://www.milnerdentistry.com/patient-information/blog/more-blogs/charcoal-toothpaste/