Table of Contents

کالامین چیست؟ یکی از داروهای بدون نسخه‌های که در اغلب داروخانه‌ها موجود لوسیون کالامین به شمار می‌رود. این دارو برای کاهش خارش‌های خفیف، جوش صورت، عارضه‌های پوستی و… به کار می‌رود. کالامین قادر است تحریکات حاصل از ترشحات پوستی را از بین ببرد، به همین دلیل استفاده زیادی دارد. البته بدون عوارض بودن پماد کالامین نیز محبوبیت آن را نزد افراد دوچندان کرده است. جهت دریافت نتیجه دلخواه باید پماد را روی پوست خود بمالید. بسته به سطح و نوع آسیب می‌توانید 1 یا 2 بار در روز آن را روی موضع قرار دهید. پماد کالامین برای جوش صورت نیز استفاده می‌شود.

چه ترکیباتی در پماد کالامین وجود دارد؟

پماد کالامین از ترکیبات گوناگونی تشکیل شده است که شامل روی یا همان زینک اکسید و آهن اکسید نیم درصد می‌شود. رنگ صورتی محصول، به دلیل وجود آهن اکسید در آن است. ترکیبات غیرفعال دیگری نیز در کالامین وجود دارد. این ترکیبات شامل کلسیم هیدروکسید، آب خالص و بنتونیت که یک ماده حجم دهنده اسب است و به‌عنوان روکش در مواد دارویی استفاده می‌شود، است. مقداری گلیسیرین نیز در این پماد وجود دارد. مانند برخی از داروهای عمومی می‌توانید پماد کالامین را بدون نسخه از همه داروخانه‌ها تهیه کنید. سازمان بهداشت جهانی این دارو را در گروه داروهای ضدخارش و التهابی قرار داده است. به همین دلیل کارایی آن تقریباً شبیه پمادهای پردنیزولون، بتامتازون و هیدروکورتیزون است.

پماد کالامین در چه مواردی مصرف می‌شود؟

شما می‌توانید برای رهایی از بند برخی از بیماری‌های پوستی از پماد کالامین استفاده کنید.  برخی از موارد مصرف این دارو را در این بخش برای شما ذکر می‌کنیم:

 گیاهان سمی و استفاده از کالامین

 برای از بین بردن خارش‌هایی که به دلیل تماس با گیاهان سمی مانند پیچک سمی، سماق سمی و بلوط سمی به وجود آمده است، می‌توانید از داروی موضعی کالامین استفاده کنید. این دارو به‌خوبی درد شما را تسکین می‌دهد و خارش را کم می‌کند. البته دارو تنها در از بین بردن خارش مؤثر نیست، بلکه می‌تواند ترشحاتی که در اثر تحریکات پوستی تولید شده است را نیز خشک نمایند.

پماد کالامین در چه مواردی مصرف می‌شود؟

 استفاده در محل نیش حشرات

اگر می‌خواهید در برابر نیش حشرات، واکنش‌های خفیفی داشته باشید، باید در طول روز چندین مرتبه این پماد را روی موضع بمالید.  این کار باید تا زمانی ادامه پیدا کند که علائم پوستی به طور کامل از بین بروند. اگر پماد کالامین در دسترس نبود، می‌توانید از خمیر جوش شیرین یا کرم 5/0 تا 1 درصد هیدروکورتیزون استفاده نمایید. چنانچه درمان‌های موضعی که ذکر کردیم، نتیجه‌ای به دنبال نداشت، می‌توانید از بنادریل که یک آنتی‌هیستامین خوراکی به شمار می‌رود، استفاده کنید. در مقاله دیگری درباره روش‌های جلوگیری از گزش حشرات توضیح داده‌ایم.

کاهش آبله مرغان

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند که برای  کاهش علائم آبله مرغان و تسکین درد، از این پماد استفاده کنید. کالامین می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد عفونت‌های پوستی نیز شود. به‌منظور استفاده از پماد بهتر است ابتدا دوش آب سرد به همراه جوی دوسر کلوئیدی و جوش شیرین بگیرید.  بعد از اینکه پوست خود را به طور کامل خشک کردید، مقداری از کرم را روی محل موضع  مالش دهید.

پماد کالامین برای بیماری زونا

برای درمان زونا داروهایی مانند فامسیکلوویر و آسیکلوویر نیز می‌تواند مؤثر واقع شود. این داروها دارای خاصیت ضدویروسی هستند بنابراین می‌توانند شدت بیماری و طول آن را به طرز چشمگیری کاهش دهند.  بیماران می‌توانند در کنار این داروها، از پماد کالامین نیز برای اقدامات محافظتی بهره ببرند. این  پماد می‌تواند خارش و درد را تسکین دهد.  به‌منظور استفاده از این روش ابتدا از کمپرس‌های مرطوب استفاده کنید سپس پس از حمام جوی دوسر کلوئیدی داشته باشیم و  در گام آخر  مسکن مصرف کنید.

بیماری خارش در شناگران

چنانچه آبی که در آن شنا می‌کنید، دارای انگل‌های خاصی باشد، ممکن است پوست شما تحریک شود. معمولاً به این بیماری‌ها خارش شناگر می‌گویند. وجود این خارش‌ها، پوست افراد را در معرض عفونت قرار می‌دهد. به‌منظور کاهش خارش باید ابتدا پماد کالامین را روی موضع قرار دهید.  سپس از کرم‌های کوتیکو استروئیدی استفاده کنید. در گام آخر نیز حمام جوی دوسر کلوئیدی داشته باشید.

پماد کالامین برای بیماری زونا

 وجود بیماری گال

یکی از بیماری‌های پوستی که یک نوع انگل مقدمات ایجاد آن را فراهم می‌کند، گال به شمار می‌رود.  به منظور بهبود این بیماری باید در محل موضع از پماد کالامین استفاده کنید و پس از آن دوش آب سرد داشته باشید. لازم است این نکته را متذکر شوم که  پماد کالامین تنها باعث از بین رفتن علائم گال می‌شود، اما نمی‌تواند کنه یا تخم‌های انگل را از بین ببرد.  اگر خارش شما بسیار شدید باشد، می‌توانید از آنتی‌هیستامین های خوراکی استفاده کنید. البته برای مصرف این داروها باید ابتدا پزشک خود را در جریان قرار دهید. برای از بین بردن انگل، ملافه لباس‌ها و حوله خود را با آب داغ شستشو دهید.  لباس‌های شسته شده باید با دمای 60 درجه سانتی‌گراد خشک شوند.  اثاثیه منزل و فرش را نیز باید با جاروبرقی تمیز کنید.

استفاده از کالامین برای درمان نیش چیگر

 چیگر یکی از حشره‌هایی است که بسیار به کنه شباهت دارد. این حشره از پوست انسان‌ها تغذیه می‌کند. به همین دلیل پوست دچار خارش التهاب و جوش می‌شود. اگر متوجه شدید که حشره  چیگر  شما را  نیش زده است، باید محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید. بعد از خشک‌کردن محل گزیدگی، مقداری کالامین روی آن بمالید. می‌توانید برای بهبود جای آن از کمپرس یخ نیز استفاده کنید. درمان این گزیدگی باید جدی گرفته شود، زیرا خراش باقی‌مانده از آن می‌تواند سبب عفونت شود.

بهبود سوختگی‌های خفیف

برخی از سوختگی‌های خفیف را می‌توان با این دارو بهبود بخشید. در صورت استفاده از پماد کالامین برای درمان جای سوختگی، این قسمت کاملاً از بین می‌رود.

چند نکته در مورد مصرف کالامین

این دارو تنها برای استفاده خارجی تولید شده است. هرگز نباید از آن برای چشم‌های خود استفاده کنید. استفاده از کالا مین برای غشای مخاطی موجود در دهان، ناحیه تناسلی، مقعد و بینی ممنوع است. این دارو را می‌توان برای کودکان نیز به کار برد. پماد کالامین برای جوش صورت نوزاد استفاده زیادی دارد. اگر به هر دلیلی این پماد به درون چشم یا دهان شما رفت، خیلی سریع آن قسمت را با آب فراوان شست‌وشو دهید. در صورت بلعیدن پماد نیز باید به مراکز درمانی بروید.

چند نکته در مورد مصرف کالامین

چطور کالامین را مصرف کنیم؟

اگر کالامینی که تهیه می‌کنید به‌صورت محلول باشد، پیش از استفاده، بطری را چندین بار تکان دهید. یک‌تکه کوچک پنبه یا دستمال را با پماد آغشته نمایید. سپس آن را روی ناحیه پوستی مدنظر قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا پماد کاملاً روی پوست شما خشک شود. این کار را در طول روز چندین مرتبه انجام دهید. عوارض جانبی این دارو بسیار جزئی است؛ بنابراین لازم نیست در خصوص مصرف آن نگرانی داشته باشید. چنانچه بعد از استفاده، التهابات پوستی شدیدی مشاهده کردید، باید مصرف پماد کالامین را قطع کرده و با یک پزشکی خوب مشورت نمایید.

شرایط مراجعه به پزشک حین مصرف کالامین

 اگر این دارو را از داروخانه تهیه کرده و استفاده می‌کنید در صورت وجود برخی شرایط بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

  • چنانچه بعد از استفاده از کرم شرایط شما بدتر شد
  • علائم بیماری بیش از هفت روز به طول انجامد
  • در ابتدا علائم برطرف شود اما بعد از گذشت چند روز دوباره برگردد
  • اگر واکنش‌های آلرژیک شدیدی مانند ورم صورت، کهیر، ورم گلو یا زبان داشته باشید، سریعاً با اورژانس تماس حاصل کنید
  • در صورت بلعیدن پماد، به درمانگاه رجوع کنید.

 

 آیا پماد کالامین برای جوش صورت خوب است؟

بله. علاوه بر روش‌های درمانی که ذکر کردیم، پماد کالامین می‌تواند جوش‌های صورت را نیز درمان کند. شب پیش از این که به رختخواب بروید، حتماً صورت خود را بشویید. بعد از آن صورت خود را با استفاده از مواد تمیزکننده پوست پاک کنید. در گام آخر باید لوسیون کالامین را روی بخش‌هایی که جوش زده است، مالش دهید. کالامین به دلیل موادی که در خود دارد، می‌تواند باکتری‌هایی که عامل ایجاد جوش و التهابات پوستی هستند را کاملاً از بین ببرد. به این ترتیب، جوش‌ها رفته‌رفته با پماد کالامین کاهش می‌یابند.

 آیا پماد کالامین برای جوش صورت خوب است؟

جوش‌های موجود در صورت نیز با استفاده از این کرم خیلی سریع خشک می‌شوند. البته حواستان باشد که این دارو نباید بیشتر از مقداری که پزشک تجویز کرده است، استفاده شود. چنانچه در حین استفاده از این دارو دچار علائمی مانند تنگی نفس شدید یا سطح هوشیاری شما کاهش یافت، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید. پماد کالامین سبحان برای جوش صورت بسیار مناسب است و در مدت کمی آن‌ها را از بین می‌برد. یکی از علائم موقتی که بعد از استفاده این پماد به وجود می‌آید، پوسته‌پوسته شدن صورت است. در صورت مشاهده این علائم لازم نیست نگران باشید، زیرا ظرف 1 هفته تا 10 روز از بین می‌رود. این پماد علاوه بر خشک‌کردن جوش‌ها، جای آن‌ها را نیز از بین می‌برد.

رژیم غذایی برای جوش

برای اثرگذاری بیشتر پماد کالامین افراد باید یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشند. زیرا شما هر چقدر هم که از این پماد استفاده کنید، تا زمانی که چربی و شیرینی زیاد بخورید، اثری ندارد. چربی‌ها یکی از عوامل بسیار مهم در جوش صورت هستند. این چربی‌ها روی سطح پوست جمع می‌شوند و سبب بسته‌شدن منافذ می‌شوند. با بسته‌شدن منافذ نیز صورت شما جوش و آکنه می‌زند. سعی کنید هنگامی که در دوره درمان با استفاده از پماد کالامین هستید، از میوه و سبزی‌ها زیادی استفاده کنید. در مقاله لیست مواد غذایی ضد جوش با این موارد آشنا شوید.

شرایط نگهداری از لوسیون کالامین چیست؟

این دارو را باید دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. هرگز آن را در معرض نور مستقیم آفتاب  و گرما قرار ندهید. کالامین باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.

شرایط نگهداری از لوسیون کالامین چیست؟

مقایسه پماد کالامین با سایر پمادهای بازار

در این بخش قصد داریم، پماد کالامین را با سایر فراورده‌های موجود در بازار مقایسه کنیم.

مقایسه کالامین با پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون نیز یکی دیگر از پمادهای موجود در بازار است که استفاده زیادی دارد. این پماد برای مصارفی همچون خارش‌های پوستی، لک صورت، تورم، جای سوختگی، قارچ‌های پوستی و قرمزی به کار می‌رود. بنابراین موارد استفاده از آن تقریباً مشابه پماد کالامین است. این محصول را نمی‌توانید در دوران بارداری استفاده کنید. زیرا حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سلامت جنین را تحت‌تأثیر قرار دهد. ترکیبات این کرم از طریق پوست جذب بدن می‌شوند و می‌توانند به‌واسطه بند ناف به جنین منتقل شوند.

به همین دلیل ممکن است جنین دچار مشکلاتی شود. سازمان غذا و دارو نیز این کرم را در گروه داروی های c قرار داده است. به این معنا که برای جنین خطرناک است. تنها زمانی می‌توانید در دوران بارداری از این کرم استفاده کنید که پزشک آن را برای شما تجویز کند. کالامین را نیز نباید در بارداری و شیردهی مصرف کرد. کرم کالامین برای جوش نیز به کار می‌رود در حالی که پماد هیدروکورتیزون چنین استفاده‌ای ندارد. هیدروکورتیزون نیز مانند پماد کالامین عوارض جانبی مانند تنگی نفس، التهاب پوستی، تورم و خارش در ناحیه گلو و زبان را به همراه دارد.

مقایسه کالامین با پماد بتامتازون

این پماد می‌تواند در درمان پسوریازیس، آلرژی و طیف زیادی از بیماری‌های پوستی استفاده شود. همچنین این پماد می‌تواند در کاهش التهابات ناشی از آرتریت روماتوئید نیز مؤثر واقع شود. پماد بتامتازون نیز مانند کالامین می‌تواند خارش‌های پوستی، اگزما، قرمزی و التهاب را تا حدودی تسکین دهد. کالامین می‌تواند در درمان جوش و آکنه مؤثر باشد، اما ایجاد آکنه از عوارض جانبی بتامتازون به شمار می‌رود. عوارض احتمالی این دارو هیچ شباهتی به کالامین ندارد.

مقایسه پماد کالامین با سایر پمادهای بازار

از عوارض بتامتازون می‌توان به کبودی یا براقی پوست، افزایش قند خون، رشد موهای زائد، برافروختگی، تاول و . … اشاره کرد. بر خلاف کالامین، این پماد را هرگز نباید بدون توصیه پزشک به‌صورت خود بزنید. زیرا بتامتازون پوست صورت را نازک می‌کند و به همین دلیل ممکن است، آسیب ببیند. این دارو به‌صورت، آمپول، قرص و پماد در بازار وجود دارد. مصرف آمپول بتامتازون در بارداری، ریسک متولد شدن نوزادان با کام شکاف‌دار را افزایش می‌دهد.

مقایسه کالامین با پماد پردونیزولون

از این پماد نیز مانند پماد کالامین در مواردی مانند خارش‌های پوستی، اگزما، آلرژی و … استفاده می‌شود. این دارو در دسته داروهای کورتون قرار می‌گیرد. به همین دلیل سرخود و بدن نظر پزشک آن را مصرف نکنید. پردونیزولون به‌صورت پماد و قرص وجود دارد. پماد را می‌توانید در محل التهاب‌های ناشی از آرتریت روماتوئید، مالش دهید. کورتون موجود در کرم به‌عنوان یک ضدالتهاب عمل می‌کند و وضعیت مفصل را بهبود می‌بخشد.

مقایسه کالامین با پماد تتراسایکلین

اگر عارضه‌های پوستی شما با عفونت همراه باشد، بهتر است از تتراسایکلین استفاده کنید. بر خلاف پمادهای قبلی توصیه نمی‌شود که از این پماد برای بهبود زخم و سوختگی استفاده کنید. این پماد را نیز می‌توانید برای درمان جوش و آکنه به کار ببرید، همان‌طور که از پماد کالامین دی برای جوش استفاده می‌شود. تیرگی ادرار، سردردهای طولانی، ناراحتی معده و اسهال از عوارض جانبی و طولانی این دارو محسوب می‌شود که در صورت مشاهده آن‌ها باید با پزشک تماس بگیرید. البته باید اشاره کنم که این عوارض در مدت بسیار کوتاهی کاملاً برطرف می‌شوند. این پماد آنتی‌بیوتیک است و به همین دلیل می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.

مقایسه کالامین با پماد پردرم

حساسیت‌های پوستی، خارش و اگزما را می‌توان با استفاده از این پماد مانند پماد کالامین به طور کامل از بین برد. بنابراین در مواردی که کرم کالامین در دسترس نباشد، می‌توان برای خارش پوستی یا اگزما از پماد پردرم استفاده نمود.

مقایسه با پردرم

مقایسه کالامین با پماد ریکوبیزول

این پماد بر خلاف کالامین یک پماد گیاهی به شمار می‌رود. ریکوبیزول را می‌توان برای از بین بردن خارش‌های پوستی، جای نیش حشرات، اگزما، سوختگی، التهاب و دمل استفاده کرد. به دلیل وجود گل همیشه بهار و بابونه، این پماد از خاصیت ضدباکتریایی برخوردار است. به دلیل ویژگی ضدقارچی می‌تواند قارچ‌های پوستی را نیز برطرف کند.

مقایسه کالامین با کرم کامودرما

خارش پوستی، اگزما، قرمزی، آلرژی و آفتاب‌سوختگی را می‌توانید با کمک این کرم از بین ببرید. به دلیل وجود عصاره بابونه در ساختار کرم، خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی نیز در آن دیده می‌شود. پماد کالامین برای جای جوش نیز استفاده می‌شود، اما کامودرما را نمی‌توان برای چنین مشکلی استفاده کرد.

مقایسه کالامین با کرم کلوبتازول

این دارو را نیز می‌توانید برای درمان خارش‌های پوستی، نیش حشرات، اگزما و سوختگی به کار بگیرید. این کرم می‌تواند سبب تولید آنزیم‌هایی شود که التهاب‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

پماد منتول

به پماد منتول، ویکس نیز گفته می‌شود. این دارو نیز مانند پماد کالامین برای درمان خارش‌های پوستی به کار می‌رود. همچنین درد عضلات را نیز می‌توان با استفاده از این محصول کاهش داد. منتول ماده‌ای است که در گیاه نعنا وجود دارد. این ماده در برابر نیش حشرات و حساسیت‌های پوستی به کار می‌رود.

کرم مومتازون

التهابات استروئیدی و خارش‌های پوستی خفیف و حاد را می‌توان با این کرم درمان کرد. عملکرد مواد شیمیایی در بدن شما، با استفاده از این دارو کاهش می‌یابد. به همین دلیل قرمزی و تورم پوست از بین می‌رود. پمادهایی که نام بردیم همگی تقریباً از قابلیت‌های مشابهی برخوردارند.

کرم مومتازون

کرم ایگودرم

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این کرم با سایرین، در این است که جزو داروهای استروئیدی به شمار نمی‌رود. به دلیل پایه محافظی که دارد برای افرادی که پوست حساسی دارند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. نوزادان، بزرگسالان و کودکان بدون هیچ نگرانی می‌توانند از آن استفاده کنند. توانایی رفع خارش و التهاب را دارد. به دلیل استروئیدی نبودن این کرم، استفاده از آن در بارداری منعی ندارد. برای کسب نتیجه مدنظر خود باید در طول روز 3 مرتبه کرم را روی موضع بمالید.

اگر مشکلی برای شما به وجود آمد، در صورت در دسترس نبودن پماد کالامین می‌توانید یکی از آن‌ها را جایگزین کنید. نکته‌ای که نباید در مورداستفاده از این کرم‌ها فراموش کنید، این است که شاید اغلب این کرم‌ها بدون نسخه هستند. اما این موضوع نباید سبب افراط در مصرف آن‌ها شود. حتماً پیش از استفاده از کرم‌ها کلیه موارد روی آن را مطالعه کنید. اغلب این داروها استروئیدی هستند، به همین دلیل هنگام استفاده احتیاط کنید. مصرف برخی از آن‌ها در بارداری هرگز توصیه نمی‌شود. مصرف آن‌ها را بلافاصله بعد از بهبودی قطع نمایید. بهتر است برای اثربخشی هر چه بهتر این پمادها، آن‌ها را نیز مانند داروها در ساعت مشخصی از روز مصرف نمایید.

چند مورد کلیدی در خصوص پماد کالامین

این پماد در دسته پمادهای استروئیدی قرار می‌گیرد. کالامین نمی‌تواند موضع شما را به طور کامل درمان کند اما توانایی زیادی در تسکین درد دارد. دارو را تنها باید برای استعمال خارجی استفاده نمایید. عوارض جانبی آن در قیاس با برخی از کرم‌هایی که معرفی کردیم، بسیار کمتر است.

چند مورد کلیدی در خصوص لوسیون

جمع‌بندی

 در مقاله امروز سعی کردیم هر آنچه را که لازم است در مورد پماد کالامین بدانید در اختیار شما قرار دهیم. اگر دچار بیماری خاصی هستید، حتماً در صورت تمایل به مصرف هر یک از این کرم‌ها، تداخلات دارویی آن‌ها را بررسی کنید. همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید یا این که بیماری زمینه‌ای دارید، حتماً پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

با انجام این کار خیال شما نیز از بابت مصرف دارو راحت می‌شود. خانم‌های باردار به‌جای مصرف کرم‌های استروئیدی، می‌توانند ایگودرم را جایگزین کنند. این کرم مانند سایر کرم‌ها عوارض جانبی ندارد. یکی از دلایل محبوبیت کالامین، در دسترس بودن آن است. شما به هر داروخانه‌‌ای در سطح شهر سر بزنید، قطعاً می‌توانید آن را خریداری کنید. در حالی که خرید برخی از داروها اصلاً آسان نیست  و برای تهیه آن باید تمام سطح شهر را بگردید. کالامین در بازه زمانی بسیار کوتاهی محل موضع را درمان می‌کند. بنابراین لازم نیست به‌صورت طولانی‌مدت از این دارو استفاده کنید. به محض بهبود یافتن محل، مصرف دارو باید قطع شود.

منبع

healthline