Table of Contents

دندان‌درد یک درد خفیف تا شدید است که در اطراف یا درون دندان‌ها و فک ایجاد می‌شود. این درد ممکن است به دلیل خراب‌شدن دندان یا عفونت لثه به وجود آید. شما باید در ابتدا ریشه درد خود را تشخیص دهید و سپس برای درمان آن اقدامات مناسبی به کار ببرید. روش‌های بسیار مختلفی برای تسکین درد در افراد وجود دارد. مسکن، اسپری و حتی درمان‌های خانگی تا حدودی می‌توانند درد شما را کاهش دهند. همچنین برای تحریکات جزئی می‌توانید، آب‌نمک قرقره کنید یا از کمپرس سرد استفاده نمایید. اما درمان خانگی دندان درد همیشه راهگشا نیست. چنانچه درد جدی تر باشد، باید برای درمان نزد پزشک بروید. دندان‌پزشک با توجه به مشکل شما از یک روش درمانی استفاده می‌کند. البته افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، برای استفاده از دارو باید با پزشک مشورت کنند. این کار برای افرادی که داری بیماری‌های خاص هستند نیز لازم است.

روش‌های درمان خانگی دندان درد

در اینجا برخی از روش‌های خانگی را که برای درمان دندان درد استفاده می‌شود، برای شما توضیح می‌دهیم. این روش‌ها عبارتند از:

شستشوی دهان با آب‌نمک برای دندان درد

 یکی از درمان‌های مؤثری که می‌توانید برای تسکین درد خود انجام دهید، شستشو دادن دهان با آب‌نمک است. آب‌نمک یکی از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌رود و سبب می‌شود، ذرات غذا و باقی‌مانده‌هایی که بین دندان‌های شما ما وجود دارند، پاک‌سازی شود. درمان دندان درد به‌وسیله آب‌نمک موجب می‌شود، التهاب شما کاهش یابد. همچنین در صورتی که زخمی در دهان شما وجود داشته باشد، التیام پیدا کند.

برای انجام‌دادن این روش کافیست 2/1 قاشق‌چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را خوب هم بزنید تا نمک‌ها در آب حل شود. سپس آن را به‌عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید.

استفاده از پراکسید هیدروژن برای دندان درد

 پراکسید هیدروژن نیز برای درمان خانگی دندان درد جواب می‌دهد. برای تسکین درد و التهاب ناشی از دندان درد، معمولاً از پراکسید هیدروژن نیز استفاده می‌کنند. این محلول سبب می‌شود، باکتری‌های موجود در دهان شما کشته شوند. از طرفی، پراکسید هیدروژن این قابلیت را دارد که پلاک‌های دندان را کاهش دهد و خونریزی لثه‌های شما را نیز التیام بخشد.

البته باید هنگام تهیه این محلول مطمئن شوید که آن را به‌خوبی رقیق کردید. شما باید پراید هیدروژن 3 درصد را با مقدار برابر آب میکس کرده و سپس آن را به‌عنوان دهان‌شویه در دهان خود بریزید. هرگز هنگام استفاده از این محلول آن را قورت ندهید. اگر مایلید برای درمان خانگی دندان درد فوری اقدام کنید، پراکسید هیدروژن گزینه خوبی است.

استفاده از پراکسید هیدروژن برای دندان درد

درمان خانگی دندان درد با استفاده از کمپرس سرد

 یکی از روش‌هایی که برای درمان دندان درد استفاده می‌شود، کمپرس سرد است. البته کمپرس سرد برای درمان همه دردها مفید است. چنانچه دندان شما به دلیل ضربه خوردن آسیب‌دیده است یا هرگونه مشکل دیگری دارد، کمپرس سرد می‌تواند  به‌خوبی درد را کاهش دهد. استفاده از این روش درمانی سبب می‌شود، رگ‌های خونی نواحی آسیب‌دیده منقبض شوند. به همین دلیل شدت درد کاهش می‌یابد. از طرفی، سرما نیز می‌تواند التهاب و تورم را تا حدود زیادی کم کند، به همین دلیل برای درمان خانگی دندان درد می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

جهت انجام این روش کافیست مقداری یخ را در حوله بپیچید، سپس آن را هر 20 دقیقه یک بار روی نواحی آسیب‌دیده قرار دهید. البته این موضوع به میزان درد شما بستگی دارد. می‌توانید آن را هرچند ساعت یکبار نیز انجام دهید.

چای کیسه‌ای نعنا فلفلی برای درمان دندان درد

چای کیسه‌ای نعنا فلفلی نیز به‌عنوان یک داروی بی‌حس‌کننده به کار می‌رود. شما می‌توانید از این روش درمانی برای تسکین دادن لثه‌های خود استفاده نمایید. افرادی که لثه‌های حساسی دارند، می‌توانند  با استفاده از چای کیسه‌ای نعنا فلفلی میزان التهاب را تا حد زیادی کاهش دهند. البته حواستان باشد که پیش از استفاده از چای کیسه‌ای بر روی نواحی آسیب‌دیده، اجازه دهید تا مقداری خنک‌تر شود.

هنگام استفاده چای کیسه‌ای باید دمای ملایمی داشته باشد. چای کیسه‌ای را می‌توانید به روش دیگری نیز روی موضع خود قرار دهید. برای انجام این روش باید آن را چند دقیقه در یخچال نگه دارید و اجازه دهید خنک شود، سپس آن را روی دندان خود بمالید.

استفاده از سیر برای درمان خانگی درد دندان

هزاران سال است که اغلب پزشکان سیر را به‌عنوان دارویی که خواص فراوانی دارد و می‌توان آن را برای بهبود درد استفاده کرد، می‌شناسند. سیر در درمان خانگی دندان درد به‌وفور استفاده می‌شود. سیر خواص ضدباکتریایی دارد. به  همین دلیل می‌تواند باکتری‌های مضری که در دهان شما وجود دارد را خیلی سریع از بین ببرد. از طرفی این دارو به‌عنوان یک مسکن قوی نیز شناخته می‌شود.

اگر قصد دارید برای تسکین دندان درد خود از سیر استفاده کنید، باید یک حبه از آن را له کرده و خمیر کنید. سپس خمیر را روی نواحی دردناک و آسیب‌دیده بمالید. چنانچه مایل باشید، می‌توانید مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. در صورتی که لثه‌های شما دچار عفونت و یا زخم باشند، افزودن نمک سبب سوزش دهان می‌شود.  همچنین می‌توانید یک حبه سیر تازه را به‌آرامی بجوید. از سیر می‌توانید برای درمان خانگی دندان درد کودکان نیز استفاده کنید.

استفاده از سیر برای درمان خانگی درد دندان

 عصاره وانیل برای درمان خانگی دندان درد

 شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید عصاره وانیل مقداری الکل در خود دارد که کمک زیادی به تسکین درد می‌نماید. همچنین به دلیل وجود خواص آنتی‌اکسیدانی، عصاره وانیل به‌عنوان یک داروی مؤثر و شفابخش شناخته می‌شود. برای استفاده از این ماده باید دقت داشته باشید که وانیل خالص باشد. بنابراین آن را از محل معتبری تهیه کنید. عصاره وانیل در درمان خانگی دندان درد استفاده زیادی دارد.

برای استفاده از وانیل باید مقداری از آن را روی یک گلوله پنبه یا انگشت خود بریزید. سپس آن را به‌صورت مستقیم روی نواحی آسیب‌دیده مالش دهید. برای کسب نتیجه موردنظر بهتر است این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.

سایر روش‌های درمانی طبیعی برای درد دندان

شما می‌توانید روش‌های درمانی زیر را برای درمان خانگی دندان درد فوری در منزل خود انجام دهید. البته ممکن است برای تهیه برخی مواد تشکیل‌دهنده این روش‌ها لازم باشد به فروشگاه مراجعه نمایید. در چنین زمانی به‌احتمال زیاد لثه و دندان‌های شما در شرایط حساسی هستند. بنابراین حتماً مواد را از طریق یک سازنده معتبر تهیه نمایید. رعایت کردن این موضوع سبب می‌شود، خطرات احتمالی که ممکن است به وجود آید، کاهش پیدا کند. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

استفاده از میخک برای دندان

میخک یکی از داروهایی به شمار می‌رود که از زمان‌های قدیم برای درمان دندان درد مورداستفاده قرار می‌گرفته است. روغن آن می‌تواند به‌صورت مؤثری موضوع درد را بی حس کند و التهاب ناشی از آن را نیز کاهش دهد. میخک ماده اوژنول را درون خود دارد. این ماده به‌عنوان یکی از مواد ضدعفونی‌کننده مطمئن شناخته می‌شود. برای استفاده از این روش در درمان خانگی دندان درد باید روغن میخک را با یک روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا آفتاب‌گردان میکس کنید (خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو را در مقاله دیگر ما بخوانید). محلولی که به دست می‌آید، باید رقیق باشد.

به‌ازای هر 15 قطره روغن میخک به‌اندازه یک قطره روغن حامل بریزید. مقداری از روغن رقیق شده را روی یک پنبه بمالید و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. برای کسب نتیجه دلخواه باید این کار را در طول روز چندین بار انجام دهید. روش دیگری که برای استفاده از روغن میخک وجود دارد، این است که یک قطره از آن را به یک لیوان کوچک اضافه نمایید و از آن یک‌ دهان‌شویه بسازید. استفاده از این روش‌ها برای درمان خانگی دندان درد عصبی کاربردی ندارد. زیرا در چنین شرایطی دندان افراد مشکلی ندارد.

سایر روش‌های درمانی طبیعی برای درد دندان

برگ گواوا برای درد دندان

یکی از میوه‌هایی که  خاصیت ضدالتهابی فراوانی دارد، برگ گواوا است. این گیاه می‌تواند در بهبود زخم‌ها به شما کمک کند. خاصیت ضدمیکروبی برگ گواوا سبب می‌شود، آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در دهان از بین بروند. روش استفاده از آن نیز به این صورت است که ‌برگ‌های گیاه را بجوید. همچنین می‌توانید آن را له کرده و به آب جوش اضافه کنید و یک دهان‌شویه بسازید.

درمان خانگی درد دندان با علف گندم

برای درمان خانگی دندان درد می‌توانید از علف گندم نیز استفاده کنید. از خواص درمانی بی‌شمار سبزه گندم می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و ضد آب بودن آن اشاره نمود.  این گیاه مواد مغذی بسیار زیادی در خود دارد. از آنجایی که کلروفیل موجود در سبزه بسیار زیاد است، می‌تواند با باکتری‌های موجود در دهان مبارزه کند. این ماده را هم می‌توانید به‌صورت نوشیدنی استفاده کنید و هم با آن یک دهان‌شویه تهیه کرده و سپس دهان خود را شستشو دهید.

آویشن برای دندان درد

از آویشن به‌عنوان گیاهی یاد می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی بسیار قوی دارد. به همین دلیل می‌تواند در درمان دندان درد مؤثر واقع شود. همچنین این گیاه می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی بپردازد که سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. جهت استفاده از این گیاه باید اسانس آن را با روغن حامل ترکیب کنید و سپس آن را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید. روش دیگر تهیه این محصول این است که روغن آویشن گرفته شده را در یک لیوان آب بریزید و آن را قرقره کنید.

گیاه دندان درد

گیاه دندان درد با نام گیاه گلدار نیز شناخته می‌شود. این گیاه در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌روید. البته برای درمان خانگی دندان درد همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند. ترکیب فعال موجود در این ماده، یعنی اسپیلانتون خاصیت ضدالتهابی دارد. در هنگام جویدن این ماده احساس بی‌حسی در شما به وجود می‌آید. از این گیاه به‌عنوان یکی از گیاهان بی‌خطر شناخته می‌شود، اما اگر در هر یک از شرایط زیر قرار دارید، نباید از آن استفاده کنید:

  • حساسیت شدید نسبت به گیاهان
  • مصرف الکل
  • استفاده از دیورتیک‌ها
  • ابتلا به سرطان پروستات
  • دوران بارداری

چه زمانی برای درد دندان باید به پزشک مراجعه کنید؟

چه زمانی برای درد دندان باید به پزشک مراجعه کنید؟

 اگر دندان درد به شما بسیار شدید شد یا اینکه درد شما ناشی از یک شرایط پزشکی جدی باشد، برای درمان لازم است حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک از روش‌های علمی و اصولی برای درمان شما استفاده می‌کند.  طیف زیادی از دندان‌دردها برای درمان احتیاج به مراقبت پزشکی دارند. برخی از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن تنها می‌توانند تا زمانی که به یک دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید مؤثر واقع شوند. در صورتی که هر یک از علائم زیر را  مشاهده نمودید، حتماً جهت درمان به دندانپزشک رجوع کنید:

  • مشکل در تنفس یا بلع غذا
  • دردی که بیشتر از یک یا دو روز بکشد
  • دندان‌های قرمز و ملتهب
  • تب
  • ترشحات چرکی یا بدمزه
  • احساس درد هنگام گازگرفتن

درمان خانگی دندان درد در چنین شرایطی جواب نمی‌دهد و حتماً باید نزد دندان‌پزشک بروید.

علت‌های احتمالی دندان درد

دندان درد می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، برخی از افراد دچار دندان‌دردهای عصبی می‌شود. در واقع دندان این افراد هیچ‌گونه مشکلی ندارد و صرفاً به دلیل استرس و عصبانیت درد می‌کند. زمانی که دندانپزشک دندان‌های شما را چک می‌کند، علت احتمالی درد را متوجه خواهد شد. دندانپزشکان با عکس‌برداری از دندان شما متوجه می‌شوند که ریشه دندان سالم است یا خیر. روشی که پزشک برای درمان شما استفاده می‌کند به علت آن وابسته است:

پوسیدگی دندان: چنانچه پوسیدگی یا یک حفره سبب شود دندان شما درد بگیرد، دندانپزشک احتمالاً پوسیدگی را از بین ببرد. در صورت وجود حفره نیز دندان شما را پر می‌کند.

 پر کردن دندان:  زمانی پزشکان از این روش استفاده می‌کنند که دندان شما سوراخ باشد یا بخش زیادی از آن آسیب‌دیده باشد. بدین ترتیب آن را خالی کرده و با مواد پر می‌کند. این مواد همرنگ دندان هستند. چنانچه پرکردگی با درد زیادی همراه باشد، ممکن است پزشک پرکننده دیگری جایگزین مواد قبلی کند.

آبسه: آبسه دندان همان عفونت است که در صورت عدم درمان حفره می‌تواند رخ دهد. برای درمان خانگی دندان درد در صورتی که آبسه داشته باشید تنها آنتی‌بیوتیک و چرک‌خشک‌کن مصرف نمایید. چنانچه آبسه داشته باشید، دندان‌پزشک برای شما داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اگر دندان قابل ترمیم یا پرکردن نباشد، پس از خشک‌شدن عفونت، آن را می‌کشند.

دندان‌قروچه: فشردن دندان‌ها یا دندان‌قروچه سبب می‌شود، دهان شما درد بگیرد. این کار مینای دندان را از بین می‌برد. به همین دلیل ممکن است دندانپزشک برای شما یک محافظ دهان تجویز کند.

بیماری پریودنتال: زمانی که تجمع زیاد پلاک سبب می‌شود،  لثه افراد ملتهب شود، احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال وجود دارد. این بیماری نوعی عفونت لثه است که نیازمند یک روش درمانی حرفه‌ای است تا دهان شما را کاملاً تمیز کرده و سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری شود.

علت‌های احتمالی دندان درد

جلوگیری از دندان درد

اگرچه دندان درد یکی از بیماری‌های بسیار شایع به شمار می‌رود، اما با رعایت نمودن بهداشت دهان و دندان، همچنین برخی از نکات می‌توانید از بروز آن جلوگیری نمایید. بدین ترتیب دیگر لازم نیست به دنبال درمان خانگی دندان درد باشید. برخی از راهکارها برای جلوگیری از دندان درد به شرح زیر هستند:

  • بهتر است روز حداقل یک‌بار لابه‌لای دندان‌های خود را نخ بکشید
  • حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را به مدت 2 دقیقه مسواک کنید
  • سعی کنید برای ضدعفونی‌کردن دهان خود از دهان‌شویه استفاده نمایید
  • جهت معاینه و پاک‌سازی دندان‌ها حداقل دو بار در سال به پزشک مراجعه نمایید

  برخی از غذاها می‌توانند سبب به وجود آمدن پلاکت دندان شوند این غذاها عبارتند از:

  • آب‌نبات‌های ترش
  • الکل
  • مرکبات
  • میوه‌های خشک شده
  • نان
  • یخ
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • چیپس سیب‌زمینی

 

چطور در شب از دندان درد خلاص شویم؟

می‌توانید برای رهایی از درد دندان در شب یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از دهان‌شویه فلوراید (در مقاله دیگری توضیح دادیم کاربرد دهانشویه چیست)
  • استفاده از ژل بی‌حس‌کننده
  • به‌کاربردن کمپرس سرد

جهت کم‌کردن درد خود و جلوگیری از تجمع خون در سر، سعی کنید به‌صورت سربالا بخوابید. همچنین می‌توانید، داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و … استفاده نمایید.

چطور در شب از دندان درد خلاص شویم؟

درمان خانگی دندان درد کودکان

دندان درد در کودکان می‌تواند به شکل‌های بسیار گوناگونی دیده شود. کودکان می‌توانند این درد را به‌صورت گذرا و خفیف  یا یک درد مزمن حس کنند. اگر دندان‌پزشک در دسترس شماست، به‌جای درمان خانگی دندان درد به پزشک رجوع کنید. بهترین کار برای درمان این درد این است که به دندان‌پزشک اطفال مراجعه کنید. اما این امکان وجود دارد که به هر دلیلی دندان‌پزشک در دسترس شما نباشد. به همین دلیل ناچار هستید به درمان‌های خانگی روی بیاورید. بسیاری از روش‌هایی که در قسمت بالا ذکر کردیم را می‌توانید برای کودکان نیز انجام دهید. آسیب یا عفونت می‌تواند علت اصلی دندان درد در کودکان باشد. در  این بخش یک روش متفاوت را نیز برای  درمان این درد برای شما ذکر می‌کنیم.

ماساژ دادن دندان با گیاه آلوورا

بسیاری از والدین هنگام جستجو در اینترنت انتظار ندارند که در درمان دندان درد کودک، گیاه آلوورا مؤثر واقع شود. اما این ماده یک خاصیت ضدباکتریایی دارد. به همین دلیل می‌تواند باکتری‌های مضر موجود در دهان کودک را از بین ببرد. باکتری‌ها اغلب موجب پوسیدگی دندان می‌شوند. برای انجام این روش درمانی باید ژل گیاه آلوورا را روی ناحیه دردناک قرار داده و سپس به‌آرامی آن را ماساژ دهید. برخی از دمنوش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم نیز می‌توانند در درمان خانگی دندان درد کودک بسیار مؤثر باشند. البته این دمنوش‌ها ‌بیشتر به‌عنوان یک مسکن عمل می‌کنند. چند مورد از درمان خانگی دندان درد عبارتند از:

  • مخلوط پودر زنجبیل و آب به‌صورت خمیری
  • چرخاندن آب‌نمک یا سرکه در دهان
  • استفاده کردن از خمیر زردچوبه
  • استفاده از روغن درخت چای به‌عنوان یک دهان‌شویه
  • چای بابونه

می‌توانید برای درمان دندان درد کودک از دمنوش‌هایی که نام بردیم، استفاده کنید.

درمان خانگی دندان درد کودکان

دندان درد سینوسی چیست؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از فشار ناشی از سینوس‌ها رنج می‌برند، احتمالاً به دندان درد سینوسی دچار شده باشید. این دردها گاهی اوقات به‌شدت طاقت‌فرسا و غیر  قابل‌تحمل می‌شوند. فشار ناشی از سینوس‌ها تنها سبب درد نمی‌شود، بلکه درد در زمان غذا خوردن، بی‌خوابی و ناراحتی عمومی نیز ادامه دارد.

علت فشار سینوس می‌تواند، عفونت‌های سینوسی و آلرژی‌های فصلی باشد. چنانچه حفره‌های سینوسی افراد دچار عفونت و التهاب شوند، قطعاً دردهای شدیدی را به دنبال خواهند داشت. این تورم سبب افزایش فشار رو به پایین بر روی دندان‌هایی که در زیر حفره بینی قرار دارند، می‌شود. این دقیقاً همان موردی است که دندان درد را در شما پدید می‌آورد. درد ناشی از فشار سینوس‌ها معمولاً در دندان‌های عقبی فک بالا وجود دارد. زیرا آن‌ها فاصله بسیار کمتری نسبت به حفره سینوس دارند. درمان خانگی دندان درد در دردهای سینوسی چندان جواب نمی‌دهد.

حفره سینوس چگونه است و چطور باعث دندان درد می‌شود؟

اگر از نحوه قرارگیری حفره‌های سینوسی مطلع شوید، قطعاً بهتر می‌توانید درک کنید که التهاب‌های درون آن چطور سبب ناراحتی و درد در دندان‌های افراد می‌شود. حفره‌های سینوسی در پشت چشم‌های شما قرار دارند و شامل 4 فضای پر از هوا می‌شوند. این حفره‌ها تا استخوان گونه و پیشانی امتداد پیدا می‌کنند. وظیفه‌ای که حفره‌ها به عهده دارند، حفظ رطوبت و گرم نگه‌داشتن هوایی است که هر فرد برای دم و بازدم نیاز دارد.

زمانی که هوا را تنفس می‌کنید، مخاطی که درون حفره‌های سینوسی وجود دارد، به‌عنوان یک فیلتر اجازه نمی‌دهد که گردوغبار و ذرات ریز به درون شش‌های شما نفوذ کند.

اما اگر این  مخاط‌ها تحریک شوند، بافتی که در حفره‌های سینوس وجود دارد، پر از مایع می‌شود. این مایع در نهایت  فشار زیادی را به فک بالا و دندان‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل شما احساس دندان درد  می‌کنید. در واقع ریشه دندان‌هایی که در فک بالا وجود دارد، با حفره‌های سینوس در یک محدوده مشترک و محدود قرار گرفته است. شما می‌توانید در این شرایط برای درمان خانگی دندان درد خود اقداماتی انجام دهید، اما ممکن است کارهای شما اثری نداشته باشد.

تفاوت بین دندان درد معمولی و سینوسی

حتماً می‌دانید که همه دردها به یک شیوه نیستند، اگر دندان درد شما به دلیل مشکلات سینوسی نباشد، تنها در یکی از دندان‌ها احساس می‌شود.  اما در دندان‌دردهای سینوسی، چند دندان شما به‌صورت هم‌زمان درد دارد. این درد به میزان زیادی در دندان‌های عقب فک بالا احساس می‌شود. چنانچه دندان درد شما به دلیل مشکلات سینوسی حاصل شده باشد، علائم زیر را خواهد داشت:

  • تحریک شدن اطراف پیشانی یا چشم همچنین احساس درد در این نواحی
  • آبریزش بینی همراه با مزه بد
  • وجود مخاط بد رنگ و غلیظ نظر در بینی
  • گوش درد
  • گلودرد
  • ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی

همه این علائم دست در دست هم می‌دهند تا شما در نواحی صورت و گردن احساس درد کنید. زیرا حفره‌های بینی تمامی این نواحی را تحریک می‌کنند.

درمان خانگی دندان درد سینوسی

در ابتدا لازم است اشاره کنم که در صورت وجود هر گونه دندان درد، بهترین راه‌حل مراجعه به پزشک است. اما اگر شرایط مراجعه به پزشک را نداشتید، می‌توانید از راه‌هایی که در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم، استفاده نمایید. درمان خانگی دندان درد سینوسی در خانه نیز انجام می‌شود، اما پزشکان بهتر می‌توانند تشخیص دهند که درد شما ناشی از گرفتگی‌های سینوسی یا خراب‌شدن دندان‌ها می‌شود. در این شرایط دندان‌پزشکان می‌توانند برای کاهش درد شما داروهایی را تجویز نمایند. برخی از روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش درد ناشی از سینوس انجام دهید، عبارتند از:

  • هیدراته نگه‌داشتن بدن و نوشیدن مقادیر بسیار زیادی آب
  • مصرف غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند
  • سعی کنید در رژیم غذایی خود از ویتامین سی و کلسیم زیادی استفاده کنید
  • غذاهایی که مقدار زیادی کلسیم دارند عبارتند از سبزی‌های دارای برگ سبز، کلم بروکلی، جوانه لوبیا و مارچوبه
  • سعی کنید از مرکباتی استفاده کنید که ویتامین c زیادی دارند مانند آب‌پرتقال
  • غذاهایی بخورید که اسیدهای چرب امگا 3 در آن‌ها بالاست مانند ماهی قزل‌آلا این غذاها در کاهش التهاب بسیار مؤثر واقع می‌شوند
  • در بخار و هوای گرم و مرطوب نفس بکشید تا انسداد مجرای بینی شما باز شود و فشار سینوس‌ها کاهش یابد
  • سینوس‌های خود را با محلول‌های نمکی بشویید این محلول‌ها می‌توانند رطوبت و ترشحاتی که در سینوس‌های شما وجود دارند را تمیز نمایند

درمان درددندان سینوسی

 برای دندان درد به پزشک مراجعه کنیم یا دندانپزشک؟

 اگر اطمینان دارید که درد شما ناشی از التهاب سینوس‌هاست، باید در ابتدا نزد پزشک بروید. درمان خانگی دندان درد در این شرایط عمل نمی‌کند. احتمالاً پزشک شما توصیه می‌کند که از داروهای تجویزی مانند OTC استفاده کنید. این داروها سبب پاک‌سازی سینوس‌ها می‌شوند و فشار آن‌ها را کاهش می‌دهند.

 چنانچه از عامل دندان درد خود اطلاعی ندارید یا اگر بعد از پاک‌سازی سینوس‌ها، دندان درد همچنان ادامه داشت، احتمال دارد که علت این دردها چیز دیگری باشد. دندانپزشک با عکس گرفتن از دندان‌ها و حفره دهانی، شما را معاینه می‌کند. وی باید اطمینان یابد که دندان درد ناشی از پوسیدگی دندان‌ها، شکستگی یا آبسه نیست. اگر دندان‌پزشک تشخیص دهد که هیچ یک از این علائم در شما دیده نمی‌شود، برای ادامه فرایند درمان شما را نزد پزشک می‌فرستد.

درمان خانگی دندان درد در بارداری

یکی از دلایل دندان درد در دوران بارداری، به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی است. افزایش میزان استروژن و پروژسترون نیز می‌تواند سبب حساسیت خانم‌ها در برابر پوسیدگی دندان و عفونت شود. همچنین دندان درد ممکن است به دلیل دندان عقل، التهاب‌های لثه در بارداری، کمبود کلسیم و بیماری‌های لثه باشد. بهترین اقدامی که می‌توانید در دوران بارداری برای درمان درد خود انجام دهید، مراجعه به پزشک است.

 خانم‌های باردار می‌توانند از روش‌های درمان خانگی دندان درد که در بالا ذکر کردیم، نیز برای تسکین درد استفاده نمایند. به‌غیراز روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌توانید جهت تسکین درد خود یک پیاز خام را به مدت 3 دقیقه بجوید. اگر دندان درد شانه‌ها به حدی است که دیگر نمی‌توانید چیزی بجوید، پیاز خام را روی موضع درد قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند.

درددندان سینوسی

دلایل دندان درد عصبی

اضطراب به‌عنوان یکی از اختلالات حوزه سلامت شناخته می‌شود، این موضوع می‌تواند به پدیدارشدن دردهای جسمانی گوناگونی منجر شود.  یکی از این مشکلات دندان درد عصبی به شمار می‌رود. اضطراب نمی‌تواند به‌صورت مستقیم روی دندان‌های شما تأثیر بگذارد. اما با مشکلاتی که به وجود می‌آورد، سلامت دندان‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. در دردهای دندانی علائم گوناگونی ظاهر می‌شود که می‌تواند با اضطراب شما ارتباط داشته باشد. این ارتباط ممکن است بسیار جدی تر از چیزی باشد که شما فکرش را می‌کنید. در اینجا به برخی از نمونه‌های دندان درد عصبی می‌پردازیم.

 دندان‌قروچه

 افرادی که در شب‌ هنگام خواب دندان‌قروچه می‌کنند، معمولاً استرس زیادی دارند. از آنجایی که دندان‌قروچه بیشتر هنگام خواب اتفاق می‌افتد، طیف زیادی از افراد از این موضوع مطلع نمی‌شوند. درمان خانگی دندان درد برای دندان قروچه وجود ندارد. دندان‌قروچه می‌تواند مینای دندان‌های شما را از بین ببرد.  معمولاً افرادی که شب‌ها در خواب دندان‌قروچه می‌کنند، صبح هنگام بیدارشدن از خواب سردرد دارند.  البته دندان‌قروچه در روز نیز می‌تواند رخ دهد. به‌طوری که فرد تا زمانی که اطراف فک آسیب‌ندیده است، متوجه آن نمی‌شود.

درد دندان در اثر افزایش اسید معده

اضطراب زیاد ممکن است سبب عصبی شدن معده شما نیز شود. عصبی بودن معده سبب می‌شود، دچار رفلاکس اسید معده شوید. هنگام رفلاکس اسید معده به دهان، مینای دندان‌ها آسیب می‌بیند.

ترس‌های شدید

تعداد زیادی از بیماران مشکلات دندانی ندارند، بلکه ترس‌های آن‌ها سبب می‌شود، دندان‌های آن‌ها درد بگیرد. این افراد فکر می‌کنند که هرگونه دندان دردی به سلامت دندان آن‌ها آسیب زده است. برخی از آن‌ها در طول روز به‌دفعات مکرر مسواک می‌زنند. این کار سبب می‌شود که دندان آن‌ها به‌مرورزمان آسیب ببیند و مینای آن‌ها از بین برود.

دندان درد به دلیل خشکی دهان

 اگرچه خشکی دهان به طور صددرصدی ناشی از وجود اضطراب نیست، اما این موضوع نیز می‌تواند بر سلامت دندان شما اثر بگذارد. اگر دهان شما خشک باشد، بزاق کمتری در دهان وجود دارد. بزاق نقش مهمی در سلامت دندان‌ها ایفا می‌کند. از درمان خانگی دندان درد می‌توانید برای خشکی دهان استفاده کنید.

بی‌توجهی به بهداشت دهان

افرادی که دچار اضطراب‌های گوناگون هستند، ممکن است نسبت به‌ حفظ سلامت دندان‌های خود بی‌تفاوت شوند. این افراد  به دلیل وجود مشکلات متعدد، درگیری‌های زیادی دارند. به همین دلیل برای مقابله با استرس خود، بیش از اندازه شکر مصرف می‌کنند. همه این موارد می‌تواند، سبب آسیب‌دیدن سلامت دندان‌ها شود.

درمان خانگی دندان درد عصبی

روش‌هایی که برای درمان دندان درد ذکر کردیم در درمان دندان‌دردهای عصبی تأثیری ندارد. زیرا دندان‌دردهای عصبی به دلیل مشکلات دندان به وجود نیامده‌اند، بلکه ریشه عصبی دارند. جهت تسکین این دردها باید  اضطراب خود را کاهش دهید. این مشکلات را نمی‌توان به‌راحتی در خانه برطرف کرد. افراد باید بهداشت  دهان خود را به طور مرتب حفظ کنند.

  همچنین در چنین شرایطی بهتر است،  نزد یک دندان‌پزشک رفته و به توصیه‌های او گوش کنید. شما باید در خصوص اضطراب رژیم غذایی و کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید. بدین ‌ترتیب پزشک بهتر می‌تواند مشکل شما را درک کرده و چاره‌ای برای درمان آن پیدا کند.  تا زمانی که شما استرس خود را کاهش ندهید، نمی‌توانید علائمی مانند دندان‌قروچه را از بین ببرید. برای درمان خانگی دندان درد عصبی تنها باید کارهایی انجام دهید که میزان استرس شما را کاهش می‌دهند. شاید بتوانید به‌وسیله محافظ دهان این موضوع را مدتی به تأخیر بیندازید، باید برای درمان آن اقدام کنید. بهتر است برای کاهش استرس و اضطراب با یک روان‌پزشک یا روان‌شناس مناسب ملاقات کنید. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا رفته‌رفته استرس خود را کاهش دهید.

درددندان عصبی

رابطه بین افسردگی و دندان درد

 افسردگی نیز می‌تواند یکی از دلایل دندان‌دردهای عصبی باشد. افراد زیادی وجود دارند که درمان آن‌ها بدون هیچ نشانه و علائمی کاملاً سالم است. اما این افراد معمولاً همیشه از درد دندان شکایت دارند. این موضوع اصلاً تعجب‌برانگیز نیست. در برخی از موارد علت این درد می‌تواند افسردگی، استرس یا اضطراب باشد. اگر به طور مداوم استرس داشته باشید، ممکن است خودبه‌خود به دندان‌قروچه و فشار دادن دندان‌های خود عادت کنید. این عادت غیرطبیعی به ‌مرور زمان روی عضلات فک فشار اضافی اعمال می‌کند که سبب گرفتگی و اسپاسم این عضلات می‌شود. آسیب‌دیدن نواحی فک نیز سبب ایجاد درد در دندان، گردن و شانه می‌شود. برای درمان خانگی دندان درد عصبی بهتر است هر روز صبح با ورزش کردن سطح اضطراب خود را پایین آورید.

دندان درد عصبی چه علائمی دارد؟

در این جا برخی از علائمی که ناشی از دندان‌دردهای عصبی هستند را برای شما ذکر می‌کنیم. این علائم عبارتند از:

  • تق‌تق کردن فک یعنی زمانی که فک خود را باز و بسته می‌کنید، صدا ایجاد می‌شود
  • در هنگام صبح احساس درد می‌کنید و دردهای شما الگوی مشخصی دارند
  • درد شما مبهم و مداوم است، همچنین پیداکردن منشأ آن نیز بسیار مشکل است
  • درد به نواحی فک و گردن کشیده می‌شود

 

روش‌های مواجهه با دندان درد عصبی

هنگامی که بیماری با دندان درد عصبی مراجعه می‌کند، از او در مورد مشکلات عاطفی، اضطراب، افسردگی و هرگونه موضوعی سؤال پرسیده می‌شود. پس از آن به بیمار توصیه می‌کنند که برای مصرف برخی از داروهای تجویز شده برای رها شدن از استرس، با یک پزشک عمومی نیز صحبت کند. ورزش‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا می‌تواند تأثیر بسیار مهمی بر سلامتی فردی این افراد بگذارد.

 تغییر سبک زندگی و خوردن غذاهای سالم نیز می‌تواند در بهبود فرد مؤثر باشد. بیماران می‌توانند برای تسکین درد خود از کمپرس‌های گرم به‌عنوان درمان خانگی دندان درد استفاده نمایند. به برخی از بیماران که به طور مداوم درد می‌کشند، توصیه می‌شود که در زمان خواب از محافظ استفاده نمایند. این افراد بهتر است به‌صورت روتین و هر چند وقت یکبار نزد دندانپزشک بروند.

جمع‌بندی

درمان خانگی دندان درد را در مقاله امروز بررسی کردیم. مهم‌ترین نکته در درمان دندان درد تشخیص علت درد است. اگر روش‌های ذکر شده را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید، بهتر است حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید. بیماری‌های دهان و دندان باید جدی گرفته شوند. به طور مثال، اگر دندان یا لثه افراد دچار عفونت یا آبسه شده باشد، باید حتماً مصرف آنتی‌بیوتیک را تا زمانی که عفونت کاملاً از بین برود، ادامه دهید. عفونت‌های دندانی اگر درمان نشوند، می‌توانند وارد خون شوند و مرگ افراد را رقم بزنند. هرگز اگر در دوران بارداری قرار دارید و دچار دندان درد شدید، سرخود از مسکن‌ها یا داروهای قوی استفاده نکنید. مصرف داروهای نامناسب ممکن است، روی جنین تاثیر بگذارد. برای حفظ سلامت دندان‌های خود بهتر است هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را جرم‌گیری نمایید. اگر از کودکی در خصوص سلامت دهان و دندان به کودکان خود آموزش دهید در بزرگسالی میزان بیماری‌های دهان و دندان در آن‌ها کاهش می یابد. فراموش نکنید که خمیردندان‌های شما باید فلوراید داشته باشند.

منبع

healthline