خواص گزنه برای پوست و مو

از دیرباز استفاده از گیاهان دارویی با توجه به خواص بی نظیر و عوارض کم آن مورد توجه بوده است. یکی از این گیاهان، گزنه است که فرمولاسیون غنی دارد و در طب سنتی هم خواص فراوانی برای آن برشمرده اند. امروزه نیز طب نوین فواید گزنه را برای سلامتی بدن و درمان بسیاری از بیماری ها تائید کرده است. اگر شما هم از خواص گزنه برای سلامتی بی اطلاع هستید، با این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر همراه شوید. چرا که ما در این بخش مهم ترین فواید گزنه برای سلامتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • وجود مواد مغذی منحصر به فرد در ترکیبات گیاه گزنه باعث شده تا به عنوان یک ماده بسیار مفید برای سلامت و زیبایی شناخته شود.
  • استفاده از گزنه یکی از قدیمی ترین روش های درمانی برای مقابله با ریزش مو است.
  • توجه داشته باشید که خواص گزنه تنها برای پوست و مو و محدود به آن نمی‌شود، بلکه در درمان مشکلاتی نظیر دیابت، دردهای مفصلی و… نیز کاربرد دارد.

گزنه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است. گزنه در ترکیبات خود مقادیر زیادی از ویتامین‌های A, C, D, K  دارد. عناصری همچون آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و کلسیم نیز از مهم ترین مواد تشکیل دهنده این گیاه شگفت آور به شمار می‌رود. این گیاه حاوی پتاسیم، ید، سدیم، گوگرد، سیلیکا و گوگرد نیز هست، اما در مقابل کالری و چربی بسیار ناچیزی به همراه دارد. پروتئین، انواع اسید آمینه، کلروفیل و تانن نیز در گزنه به مقدار زیادی یافت می شود.

خواص گزنه برای پوست

تحقیقاتی که روی گیاه گزنه صورت گرفته، نشان می دهد که خواص گزنه بی نظیر است. گزنه دارای خواص بی شماری برای پوست می باشد که در قسمت زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

خواص گزنه برای درمان اگزما

اولین خاصیت گزنه برای پوست که قصد داریم، در ابتدای این مطلب به آن پردازیم، کمکی است که به روند درمان اگزما می کند. گزنه به‌ دلیل خاصیت آنتی ‌هیستامینی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و توانایی تسکین دردی که دارد، به خوبی می تواند به روند بهبود بیماری پوستی اگزما که یک بیماری آزاردهنده همراه با خشکی، قرمزی و خارش پوست است، سرعت ببخشد. علاوه بر این حتما می دانید که تشدید بیماری اگزما ارتباط مستقیمی با اضطراب، نگرانی، استرس و افسردگی دارد و در اثر وجود این مشکلات و نگرانی ها علائم آن بیشتر و بیشتر می شود. در چنین مواقعی نوشیدن چای گزنه می تواند تا حد زیادی سطح استرس و اضطراب را بکاهد و از این طریق به درمان اگزما کمک می کند.

برای بهره بردن از خواص گزنه برای درمان بیماری اگزما از دو طریق می توانید اقدام کنید. روزانه 2 فنجان چای گزنه بنوشید. به این ترتیب تمام سموم اضافی و مزاحم از بدن خارج می شود و به دنبال آن پوستی سالم تر و درخشان تر خواهید داشت و اگزما نیز به تدریج درمان خواهد شد. همچنین می توانید عصاره برگ های گزنه را به طور مستقیم بر روی قسمت هایی از پوست که دچار اگزما شده بمالید و از تاثیر این گیاه بر روی درمان اگزما بهره مند شوید.

خواص گزنه برای پوست

خواص گزنه برای پوست چرب

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که پوست چربی دارند، بی شک با مشکلاتی نظیر ظاهر چرب و درخشان، منافذ باز، جوش و آکنه‌ های پر دردسر دست و پنجه نرم می کنید. ما در این مطلب برای کسانی که پوست چرب دارند، خبر خوبی داریم. خواص گزنه برای پوست چرب فراوان است و به کمک آن می توانند از شر مشکلات ناشی از چربی پوست خلاص شوند. گزنه از آن جایی که حاوی ویتامین ث است و قدرت این را دارد تا رادیکال های آزاد پوست را از بین ببرد، برای پوست چرب بسیار مفید است. ضمن آن که خواص قلیایی هم دارد و به کمک آن به خوبی می توان چربی پوست را تنظیم کرد. اگر می خواهید به کمک گزنه از شر چربی آزاردهنده پوستتان خلاص شوید، تنها کافی است برگ گزنه را بجوشانید و آن را بکوبید و روی پوست ماسک کنید تا چربی پوست تنظیم شود.

خواص گزنه در درمان جوش و آکنه

یکی از بهترین خواص گزنه کمک به درمان انواع جوش صورت و آکنه های پوستی است. گزنه از آن جایی که خواص ضد التهابی دارد، می ‌تواند تورم و قرمزی جوش ها را کم کند. علاوه بر آن خواص ضد باکتریایی هم دارد که به از بین بردن سطح باکتری های موجود روی پوست کمک می کند. همین کار باعث برطرف شدن جوش های صورت نیز می شود. جالب است بدانید گزنه سرشار از ویتامین های آ و ث است که وجود آن ها باعث می شود، لک هایی که در اثر جوش روی پوست ایجاد شده اند، هم از بین بروند.

برای این که بتوانید از این همه خواص گزنه بهره ببرید و از شر جوش های خود راحت شوید، باید چند عدد برگ خشک یا تازه گزنه را درون آب جوش بریزید و عصاره آن را به کمک پنبه روی پوست صورت خود به ویژه نواحی که درگیر جوش و آکنه هستند، بمالید. چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به گزنه اجازه دهید تا جادوی خودش را بر روی پوست نشان دهد. مطمئن باشید با استفاده از چنین ماسکی نه تنها برای همیشه از شر جوش و اکنه خلاص خواهید شد، بلکه هیچ جای زخم و اسکاری هم روی پوستتان باقی نخواهد ماند!

خواص گزنه در درمان جوش و آکنه

خواص گزنه برای مو

تا این جای مطلب با خواص گزنه برای پوست آشنا شدید. اکنون لازم است، بدانید که این گیاه دارویی یک راه حل خوب برای بسیاری از مشکلات مربوط به مو نظیر ریزش مو، سفیدی مو و خشکی مو هم هست. در ادامه مفصل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

جلوگیری از ریزش مو با گزنه

 یکی از مشکلاتی است که اکثر غریب به اتفاق افراد فارغ از سن و جنس با آن درگیر هستند، ریزش مو است. گیاه گزنه یکی از مواردی است که به درمان و جلوگیری از ریزش مو کمک زیادی می کند. گزنه به علت داشتن عناصری همچون ویتامین B و منیزیم در ترکیبات خود موجب تقویت مو می‌شود و به این ترتیب از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این گزنه حاوی ویتامین C نیز هست که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. اگر شما هم می خواهید، به کمک گزنه جلوی ریزش موهایتان را بگیرید،  تنها کافی است، برگ های گزنه را درون آب جوش بریزید و مقداری چای گزنه درست کنید. بعد از آن نیز پوست سر و موهای خود را با استفاده از آن ماساژ دهید. اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید، دیگر شاهد ریزش موهایتان نخواهید بود.

خواص گزنه برای مو

درمان شوره سر با گزنه

شوره سر یکی از شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکلاتی است که ممکن است هر کسی را درگیر کند. یک راه درمانی موثر برای رهایی از شوره سر استفاده از گزنه است. گزنه به این دلیل می تواند شوره سر را درمان کند که خاصیت ضد التهابی و ضدباکتریایی دارد و با تکیه بر همین خواص می تواند خشکی پوست سر را که مهم ترین عامل شوره است، برطرف کند.

به منظور استفاده از خواص گزنه برای درمان شوره سر باید مقداری گزنه تازه یا خشک را کاملا بکوبید و له کنید. سپس مقداری روغن نارگیل را هم به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس در هنگام شب آن را روی سرتان بمالید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. به این ترتیب می تواند بهترین نتیجه را برایتان داشته باشد و شما را برای همیشه از شر شوره های آزاردهنده سرتان راحت کند.

رشد مجدد مو با گزنه

یکی دیگر از شگفت انگیزترین خواص گزنه برای مو، تقویت مو و کمک به رشد مجدد آن هاست. ویتامین C و آهن موجود در گزنه موجب افزایش گردش خون و در نتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند و باعث رشد مجدد آن ها می شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از رشد موهای خود ناراضی هستند و موهای کم پشتی دارند، مطمئن باشید که اگر از گزنه به درستی استفاده کنید، سرعت رشد موهایتان به طرز معجزه آسایی افزایش می یابد. برای این کار فقط باید مقداری برگ گزنه را به مدت 10 دقیقه دم کنید و شب قبل از خواب بر روی موهایتان بمالید و صبح آن را بشویید.

رشد مجدد مو با گزنه

براق و درخشان کردن موها

موهای زیبا و براق چیزی است که هر زنی آرزویش را دارد. اگر شما هم موهایتان به هر دلیلی خشک و کدر شده می توانید برای براق شدن و جلا دادن به آن ها از گزنه استفاده کنید. گزنه سرشار از ویتامین‌های A و C است که برای رشد موهای سالم ضروری هستند و به براق شدن موهای شما کمک می کند.

به منظور استفاده از خواص گزنه برای مو ابتدا باید یک قاشق چای خوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت بگذارید بماند. سپس پوست سر و موهایتان را بمالید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه هم به آن فرصت دهید تا روی موها باقی بماند و بتواند شما را به نتیجه مطلوبتان برساند. سپس موهایتان را با آب ولرم شستشو دهید.

سایر خواص گزنه برای سلامتی بدن

در بالا به خواص گزنه برای مشکلات پوست و مو اشاره کردیم اما این گیاه اعجاب انگیز خواص دیگری هم دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

سم‌ زدایی از بدن

یکی از خواص گزنه این است که می تواند، بدن را از مواد سمی پاکسازی کند. این گیاه خاصیت ادرارآوری دارد و با تکیه بر همین خاصیت می تواند، مواد سمی خنثی‌ شده‌ در بدن را به‌سرعت دفع کند. علاوه بر این قدرت این را دارد تا دستگاه لنفاوی در بدن را تحریک کند و بدن را از شر مواد سمی که در کلیه وجود دارد، خلاص کند. گزنه همچنین کمک می‌کند تا مواد مغذی به‌ خوبی در روده جذب شوند و روند هضم به‌آرامی انجام شود، بنابراین از انباشت مواد سمی خطرناک جلوگیری می‌ کند.

سایر خواص گزنه برای سلامتی بدن

درمان دیابت با گزنه

یکی از شگفت انگیزترین خواص گزنه کمک به درمان دیابت است. حتما می دانید که دیابتی ها در ترشح هورمون انسولین مشکل دارند. گیاه گزنه می تواند به پانکراس کمک کند تا انسولین بیشتری تولید کند (انسولین هورمونی است که قند خون را کاهش می‌دهد). بنابراین گزنه خیلی خوب می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. اگر شما هم مبتلا به دیابت هستید و قصد دارید از خواص گزنه برای درمان بیماری خود بهره ببرید، 7 ـ 10 گرم برگ گزنه را درون آب جوش بریزید و این جوشانده معجزه آسا را  قبل یا بعد از غذا میل کنید.

تقویت سلامت کلیه و مجاری ادراری

درمان عفونت ادراری و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه از دیگر خواص گزنه است. گیاه گزنه به خوبی می تواند ساخت بلور‌های اگزالات کلسیم که در تشکیل انواع سنگ های کلیه نقش دارند را کاهش‌ دهد. بنابراین اگر به مشکلات سنگ کلیه مبتلا هستید، گزنه می تواند از بدتر شدن شرایط دردناکتان جلوگیری‌ کند یا نیاز به دفع سنگ یا برداشتن سنگ با جراحی را از بین ببرد. پیش از این نیز گفته شد که گزنه ماده‌ای مُدِر است و خیلی خوب می تواند یه دفع سریع مواد سمی از بدن کمک ‌کند. بنابراین از عفونت مثانه و احتباس مایع اضافی (اِدِم) جلوگیری می‌ کند.

تقویت سلامت کلیه و مجاری ادراری

جلوگیری از پوکی استخوان ها

جلوگیری از پوکی استخوان ها دیگر خاصیتی است که گزنه برای سلامتی دارد. حتما می‌ دانید که بدن برای حفظ تراکم و تقویت استخوان ها به کلسیم احتیاج دارد. از طرفی هم کمبود منیزیم پوکی استخوان را به دنبال دارد. منیزیم از استخوان دربرابر کشش محافظت می‌ کند و سبب جذب کلسیم می‌ شود.

برگ گزنه از آن جایی که حاوی مقدار زیادی منیزیم است، به جذب بیشتر کلسیم کمک زیادی می کند. به علاوه این گیاه شگفت انگیز در ترکیبات خود سیلیس و عنصر بور هم دارد که سبب حفظ کلسیم در استخوان‌ ها می‌ شود. در نتیجه با مصرف گزنه از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری خواهد شد.

گزنه؛ گیاهی مفید برای قاعدگی

یکی از بهترین خواصی که گزنه برای زنان دارد، تنظیم قاعدگی و درمان کیست است. گزنه از آن جایی که حاوی ویتامین کا است، برای انعقاد و تنظیم جریان خون موثر است. زنانی که قاعدگی دردناک و خونریزی زیادی دارند مدتی قبل از قاعدگی بطور منظم این جوشانده را بنوشند تا عوارض را کاهش دهند.

کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب

یکی دیگر از خواص گزنه کمک به کاهش فشار خون و سلامت قلب است. گیاه گزنه می تواند باعث کاهش فشار خون شود و خطر بیماری های قلبی عروقی را هم بکاهد؛ چرا که در ترکیبات خود عناصری همچوم فلاونوئیدِ کورستین (quercetin) و کامفرول (kaempferol) دارد. علاوه بر این پیش تر گفته شد که گزنه یک منبع غنی از آهن و پتاسیم است. بر همین اساس می‌ تواند به تسکین عروق خونی کمک کند و در سلامت فرایند گردش خون نقش داشته باشد.

کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب

 درمان مشکلات جنسی با گزنه

حتما می دانید که یکی از مشکلاتی که زوج های متعددی با آن درگیر هستند و حتی عاملی برای جدایی ها و طلاق ها هم شده، مشکلات جنسی و کم شدن میل جنسی زوجین است. گزنه می تواند به زوجین نیز کمک کند و با افزایش میل جنسی به مشکلات آن ها پایان دهد. گزنه حاوی اسیدهای چرب است، می تواند سطح تستوسترون را بالا ببرد و باعث افزایش میل جنسی شود. همچنین با افزایش جریان خون میل جنسی را تقویت می کند.

 بهبود سلامت پروستات با گزنه

یکی از شایع ترین مشکلاتی که مردان با افزایش سن به آن درگیر می شوند، بزرگ شدن پروستات و سرطان آن است. جالب است بدانید گزنه با تکیه بر فرمولاسیون قدرتمند خود می تواند مانع از بزرگ شدن پروستات شود. البته توحه داشته باشید، که گزنه با وجود خواص متعددی که دارد، نمی‌تواند آن انداره پروستات را به حالت قبل برگرداند یا کوچک کند.

درمان درد عضلاتی و مفاصل

گزنه برای آن دسته از افرادی که با دردهای عضلانی و مفصلی دست و پنجه نرم می کنند، هم معجزه می کند. این گیاه پر خاصیت از آن جایی که خاصیت ضدالتهابیِ طبیعی و ویژگی ضددردی دارد، برای درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می‌ شود. بیماران مبتلا به آرتروز اگر مکمل های حاوی گیاه گزنه را مصرف کنند، علائم بیماریشان بهبود پیدا می کند و  دیگر نیاز آن چنانی به استفاده از داروهای شیمیایی خاص را ندارند.

درمان درد عضلاتی و مفاصل

کلام آخر

در این مقاله در مورد خواص گزنه برای سلامتی به ویژه سلامتی پوست و مو صحبت کردیم. اکنون نیز امیدواریم که آگاهی از خواص و فواید این گیاه اعجاب انگیز شما را ترغیب به استفاده از آن کرده باشد و بتوانید به کمک این گیاه جادویی برای رفع نگرانی‌ها و مشکلات روزمره‌ تان در رابطه با سلامتی تان گام موثر و مفیدی بردارید. در پایان نیز تقاضامندیم چنانچه هر یک از شما قبلا به هر طریقی از خواص گزنه بهره برده اید، یا در رابطه با مواردی که در این مقاله قید شد، سوال، ابهام یا تجربه خاصی دارید، آن را در بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر همراهان همیشگی این مجله زیبایی در میان بگذارید.


سوالات متداول

1) گیاه گزنه برای چی خوبه؟

این گیاه برای درمان مشکلات زیادی از جمله اگزما، ریزش مو، دیابت، سنگ کلیه و… مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2) آیا استفاده از گیاه گزنه عوارض جانبی هم به همراه دارد؟

توجه داشته باشید که هر مواد غذایی را اگر به اندازه مصرف نشود، موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. بنابراین گیاه گزنه هم در صورت عدم اعتدال در مصرف ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد که ممکن است بر اثر تداخل دارویی و وضعیت جسمی افراد بروز دهد. دقت کنید که مصرف گزنه برای زنان باردار و کودکان توصیه نمی شود.

3) از گیاه گزنه چگونه استفاده کنیم؟

از عصاره جوشانده گیاه گزنه به صورت ماسک و یا دمنوش می توان استفاده کرد.