موثرترین روش های درمان خانگی شپش سر

شپش سر انگل بسیار کوچکی است که محل زندگی اش روی پوست سر و در بین تارهای موست. این انگل برای زنده ماندن و تخم ریزی از خون ناحیه سر انسان تغذیه می کند. این مشکل در بین کودکان 3 تا 11 سال بسیار شایع است. خوش بختانه روش های درمانی موثری برای این عارضه وجود دارد. با مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر می توانید با بهترین روش های درمان خانگی شپش سر آشنا شوید.

درمان خانگی شپش سر با سرکه

یکی از روش های درمان خانگی شپش سر و از بین بردن آلودگی در موها استفاده از سرکه سفید است. اما این را بدانید که سرکه شپش های بالغ را نمی کشد و فقط تخم شپش را نابود می کند و بهتر است از آن به عنوان روش تکمیلی استفاده شود.

در واقع سرکه سفید یا قرمز از تخم بیرون آمدن شپش های جدید و انتشار آن ها در سر را متوقف می کند. سرکه سفید دارای اسید استیک است که این ماده بافت محافظ اطراف تخم های شپش را در خود حل کرده و آن ها را از موهای فرد مبتلا جدا می کند.

سرکه سفید را با مقدار مساوی از آب رقیق کنید. پوست سر و موهایتان را آغشته به محلول کنید و سپس به مدت یک یا دو ساعت یک حوله را دور موهایتان بپیچید. سپس یک شانه تمیز را در سرکه سفید فرو ببرید و موهایتان با تمرکز شانه کنید. همچنین می توانید موهای خود را با سرکه سفید قبل و بعد از شامپو زدن بشویید‌.

درمان خانگی شپش سر با سرکه

درمان خانگی شپش موی سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل جزو آن دسته از روغن های طبیعی است که به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته و متخصصان، بهره بردن از خواص روغن نارگیل را برای درمان اکثر بیماری ها و مشکلات پوست و مو توصیه می کنند. روغن نارگیل حاوی اسید چربی بنام اسید لوریک بوده که برای مقابله و از بین بردن شپش موی سر و انگل ها بسیار مفید است.

اکنون قطعا این سوال در ذهنتان مطرح می شود که چگونه از روغن نارگیل برای درمان شپش سر استفاده نماییم؟ برای این کار لازم است تا ابتدا موها را به طور کامل با سرکه سیب آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شود.

سپس مقدار زیادی روغن نارگیل را روی پوست سرتان بمالید و با کلاه حمام روی سر را بپوشانید و به مدت شش تا هشت ساعت یا یک شب تا صبح صبر کنید. بعد از آن با کمک شانه ضدشپش، رشک ها و شپش های مرده را از موها خارج کنید. در مرحله بعد موها را با شامپو و نرم کننده بشویید و بعد از خشک شدن موها، مجددا این کار را تکرار کنید.

این روش درمان خانگی شپش سر را به مدت یک هفته هرروز تکرار کنید تا شپش ها ریشه کن شوند. برای موثرتر شدن درمان، قبل از استعمال روغن نارگیل چند قطره رازیانه به آن اضافه کنید.

درمان شپش سر با سس مایونز

یکی دیگر از روش های درمان خانگی شپش سر استفاده از سس مایونز است. در واقع استفاده از سس مایونز برای آن دسته از افرادی که به دنبال درمان خانگی قطعی شپش سر هستند، از بهترین گزینه هاست؛ چرا که سس مایونز حاوی مقدار زیادی روغن بوده، روغنی که خاصیت ویسکوزیته (گرانروی) دارد و می تواند این هیولاهای کوچک را خفه کند و در نهایت آن ها را بکشد. دپارتمان بهداشت مینه‌سوتا نیز استفاده از مایونز را روش قابل قبولی برای درمان شپش سر معرفی کرده است.

حال برای آن که بتوانید به کمک سس مایونز، شپش سر را درمان کنید، تنها کافی است موهایتان را کاملا آغشته به سس مایونز نمایید.

سپس موهایتان را با پلاستیک یا کلاه حمام بپوشانید، همچنین می توانید روی پلاستیک را با حوله پوشش دهید. سپس اجازه بدهید حداقل پنج تا شش ساعت روی موهایتان بماند. بعد موها را به خوبی با شامپو بشویید. موهایتان را با استفاده از سشوار خشک کنید، چون جریان هوای گرم به نابودی شپش‌ها کمک می‌کند. با یک شانه‌ی ضدشپش، شپش‌ها و تخم‌های شپش را از مو جدا کنید. برای نابودی کامل شپش ها این روش درمانی را هفته‌ای یک بار به‌مدت حدود دو ماه تکرار کنید.

درمان شپش سر با سس مایونز

درمان خانگی شپش سر بچه با روغن درخت چای

یکی دیگر از ساده ترین روش های درمان خانگی شپش سر استفاده از روغن درخت چای است. روغن معطر درخت چای یک حشره‌کش طبیعی است و به همین دلیل می‌تواند یک درمان موثر برای شپش سر باشد.

اگر شما هم می خواهید از روغن درخت چای برای درمان خانگی شپش سر کودک خود استفاده نمایید، فقط کافی است یک قاشق چای خوری روغن درخت چای، یک اونس شامپو و سه قاشق غذا خوری روغن زیتون یا نارگیل را با هم مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را به آرامی روی کل موهایتان بزنید و سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله بپوشانید. اجازه دهید نیم ساعت بماند و بعد به طور کامل با آب گرم شستشو دهید. در آخر، موهایتان را در حالی که هنوز مرطوب است، شانه بزنید تا شپش های مرده از روی موهایتان برداشته شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، این روش درمان خانگی شپش سر را دوبار در هفته انجام دهید.

یکی از روش های درمان خانگی شپش سر استفاده از سس مایونز است.

درمان خانگی شپش سر با پیاز

پیاز یکی از اصلی ‌ترین مواد خوراکی در آشپزخانه است که در تمامی خانه ها و آشپزخانه ها یافت می شود. انتظار ما از پیاز، تنها طعم‌ دهی به غذاست، در حالی که از خواص بی شماری که برای درمان شپش سر دارد، بی اطلاع هستیم. پیاز به واسطه داشتن گوگرد در ترکیباتش شپش های سر را از بین می برد. برای آن که بتوانید از خواص پیاز برای مو بهره بگیرید، لازم است چهار یا پنج عدد پیاز را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا آب پیاز خارج شود. سپس پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ دهید و موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید. بعد از گذشت حداقل دو ساعت موها را با شامپو و آب ولرم بشویید. بعد موهایتان را خشک کنید و با یک شانه ضدشپش، شپش ها را از موها جدا کنید.

این درمان خانگی شپش سر را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای نابودی کامل شپش سر به مدت دوماه، یکبار در هفته آن را تکرار کنید.

درمان خانگی شپش سر بچه

درمان شپش با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از مواد بسیار تاثیرگذار، نسبتا ارزان و همیشه در دسترس است که در اکثر آشپزخانه ها یافت می شود و شما می توانید برای درمان خانگی شپش سر از آن استفاده کنید. روغن زیتون یک عامل خفه کننده عالی است که منافذ تنفسی شپش ها را مسدود می کند و آن ها را می کشد؛ اما لازم است که روغن زیتون یک شب تا صبح روی سرتان بماند. شما باید موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید چون شپش ها می توانند تا چندین ساعت بدون نفس کشیدن زنده بمانند. سپس صبح موهایتان را به وسیله شانه ضد شپش شانه کنید تا تخم های شپش از موها جدا شوند. بهتر است بدانید که روغن زیتون شپش های چسبیده به موها را سست می کند. در نهایت موهای خود را با شامپو بشویید تا روغن اضافه آن گرفته شود و سپس آن را آبکشی کنید.

این روش درمان خانگی شپش سر را نیز مانند سایر روش ها چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و دیگر هیچ شپشی روی سرتان باقی نماند.

یک روش دیگر درمان خانگی شپش سر با روغن زیتون این است که یک دوم فنجان روغن زیتون را با یک و نیم فنجان نرم کننده ترکیب کرده و کمی صابون مایع به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید یک ساعت روی موها بماند. سپس موهایتان را با آب شستشو دهید و نرم کننده بزنید. موهایتان را شانه بزنید تا شپش های مرده از روی آن زدوده شود. این درمان را بعد از یک هفته مجددا تکرار کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

روغن زیتون برای شپش

درمان سریع شپش موی سر با اسپند

یکی از عجیب ترین و بی خطرترین روش های درمان خانگی شپش سر، استفاده از اسپند است. این ماده سنتی علاوه بر اینکه یک ضدعفونی کننده قوی برای محیط است، می تواند شپش سر را هم درمان کند. توصیه ما به والدین این است که از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می روند، استفاده نمایند حتی اگر موهای آن ها سالم بوده و دچار شپش نشده باشد.

برای درمان خانگی شپش سر با اسپند یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید. سپس بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موی فرزندتان بلند است، مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سراسر موها را آغشته به این ترکیب کنید و اجازه دهید 45 دقیقه روی موها بماند و موها را در این مدت با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس موها را با آب گرم آبکشی کنید.

برای کسب نتیجه مطلوب و از بین رفتن کامل شپش ها این روش را به مدت یک هفته تکرار کنید. ناگفته نماند اگر شپش سر لابلای موها تخم گذاشته باشد، اسپند نمی تواند این تخم ها را از بین ببرد و فقط حشره شپش را نابود می کند.

برای از بین بردن تخم ها، موهایتان را مرطوب کرده و با شانه دندانه ریز شانه کنید تا تخم شپش از موها زدوده شود.

درمان خانگی شپش سر با حنا

از قدیم برای درمان مشکلات و ناراحتی های مربوط به پوست و مو از حنا استفاده می کردند. می توان از حنا به عنوان گیاه هزار و یک خاصیت نام برد؛ چرا که در درمان انواع مختلف بیماری ها موثر است. یکی از موارد رایج کاربرد گیاه حنا، درمان خانگی شپش سر است. حنا با خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی قوی خود شپش های بالغ سر و لاروهای موجود روی موها را می کشد و نابود می کند. حتی دیده شده این ماده با تاثیر مستقیم روی تخم ها باعث پوک شدن و کنده شدن آسان آن ها از موهای سر می شود‌.

حال برای آن که بتوانید از خواص بی نظیر این ماده بهره ببرید و شپش سر خود را درمان کنید، لازم است تا یک فنجان پودر حنا را داخل یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و نصف فنجان آب گرم به آن اضافه کنید. سپس ترکیب آب و حنا را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود و گلوله های خشک حنا در ظرف باقی نماند. توجه داشته باشید ترکیب به دست آمده نباید خیلی رقیق باشد.

برس رنگ مو را بردارید و لایه های نازک از موها را بازکرده و به حنا آغشته کنید. اینکه از پشت یا جلو سر اقدام به گذاشتن حنا کنید، تفاوت زیادی ندارد ولی معمولا از پشت سر این کار را شروع می کنند.

دقت داشته باشید علاوه بر ساقه و ریشه موها، کف سر هم باید به حنا آغشته شود‌. بعد از اینکه تمام قسمت های مو آغشته به حنا شد، با استفاده از یک کلاه پلاستیکی موهای خود را پوشش دهید و بگذارید به مدت سه ساعت باقی بماند. در آخر به حمام رفته و موهای خود را بشویید‌. برای از بین بردن تخم های چسبیده به ساقه مو و شپش های مرده، هنگام آبکشی موها را شانه بزنید. برای اینکه موهایتان زیر دوش آب راحتتر شانه شوند، می توانید از نرم کننده استفاده کنید.

برای اثرگذاری بهتر این روش می توان علاوه بر حنا و آب گرم از مقداری آب لیمو ترش استفاده کرد؛ چون لیمو ترش با داشتن خاصیت ضدقارچی در ترکیب با حنا برای درمان خانگی شپش سر بسیار موثر خواهد بود. دقت کنید تا وقتی تخم شپش ها روی ساقه مو هستند، درمان کامل نشده و باید برای از بین بردن کامل تخم شپش همچنان از ماسک حنا استفاده کرد.

حنا برای مو

درمان شپش با رنگ مو

شاید تعجب کنید ولی یکی از روش های درمان خانگی شپش سر استفاده از رنگ مو است. درست است که رنگ مو می تواند شپش سر را از بین ببرد ولی هیچ تاثیری در از بین بردن رشک ها ندارد.

استفاده از رنگ مو برای درمان شپش سر کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون همانطور که می دانید این ماده شیمیایی آسیب های زیادی به مو وارد می کند.

درمان خانگی شپش سر موی کودکان با روغن بادیان رومی (انیسون)

اگر به دنبال درمان خانگی شپش سر بچه ها هستید، استفاده از روغن بادیان رومی برایتان بهترین و موثرترین روش درمان خانگی شپش سر است. اگرچه سایر روش های درمان خانگی شپش سر نیز مفید هستند اما روغن بادیان رومی یکی از روش های درمان قطعی شپش است؛ چرا که احتمال بازگشت شپش ها بعد از به کار گرفتن سایر روش های درمان خانگی و گذشت چند ماه، دور از نتظار نخواهد بود.

این روغن می تواند روی شپش مو را پوشانده و باعث خفه شدن آن شود‌ و آن ها را به طور کامل نابود کند. برای بهره بردن از بالاترین میزان اثربخشی آن، بهتر است روغن بادیان رومی را با روغن زیتون مخلوط کنید. سپس آن را به میزان کافی روی پوست سر کودک بمالید؛ بعد از گذشت بیشت دقیقه به وسیله شانه، شپش های مرده را از موی کودک جدا کرده و سپس موهایش را شامپو بزنید تا روغن اضافه آن گرفته شود و بعد آن را آبکشی کنید.

این کار را چندین بار تکرار کنید تا دیگر هیچ شپشی روی مو و پوست سر کودک دلبندتان باقی نماند. بعد از هر بار استفاده از این روش درمان خانگی شپش سر ، لباس های کودک را با دقت بشویید.

درمان خانگی شپش سر موی کودکان

درمان خانگی شپش سر با وازلین

وازلین یک روغن خالص، طبیعی و فاقد عطر بوده که در درمان بسیاری از مشکلات مربوط به پوست و مو موثر است. یکی از مهم ترین کاربردهای وازلین درمان شپش سر است. در واقع وازلین مانع از حرکت شپش شده و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند. این ماده می تواند روی شپش اثر خفه کنندگی داشته باشد.

برای درمان خانگی شپش سر با وازلین، کافی است شب قبل از خواب یک لایه ضخیم از وازلین را روی پوست سرتان بمالید و سپس سرتان را با کلاه پلاستیکی یا حوله حمام بپوشانید. صبح به وسیله روغن بچه و شانه ضدشپش، شپش های مرده و تخم های آن را بیرون بیاورید.

کندن تخم های ریز شپش

یکی دیگر از روش های درمان خانگی شپش سر و رشک ها، استفاده از ابزارهای مختلفی مانند شانه های ضدشپش یا حتی بردن انگشتان خود لای موهاست. اگر چه این روش وقت گیر است اما نسبت به استفاده از مواد شیمیایی بهتر به نظر می رسد.

به هر حال این روش نسبت به سایر روش ها سخت تر بوده و ممکن است به اندازه آن ها موثر واقع نشود؛ چون حتی باقی ماندن یک تخم شپش لابه لای موها باعث بازگشت مجدد این مشکل می شود.

سوالات متداول پیرامون درمان خانگی شپش سر

از آن جایی که ممکن است سوالات بسیاری پیرامون این موضوع در ذهنتان مطرح شده باشد، در ادامه به سه مورد از متداول ترین سوالات مربوط به موضوع مقاله، پاسخ داده شده است.

علائم شپش سر چیست؟

شایع ترین علائم و نشانه های شپش شامل موارد زیر است:
احساس قلقلک یا حس اینکه چیزی در حال حرکت روی پوست سر شما است. یکی دیگر از علائم شایع شپش سر، احساس خارش در پوست سر، گردن و گوش هاست. مشاهده شپش های بالغ، یکی دیگر از علائم این مشکل است. البته مشاهده شپش های بالغ کار دشواری است، چون آن ها ریز بوده و از نور فرار کرده و بسیار سریع حرکت می کنند.

آیا شپش ها می توانند از سر یک شخص به موی سر فرد دیگری بپرند؟

شپش ها دارای پاهای عقبی نبوده و نمی توانند بپرند. همچنین بال هم ندارند و قادر به پرواز نیستند. ولی می توانند از طریق تماس مستقیم سربه سر یا تماس سر با اشیا آلوده به شما سرایت کنند. همچنین این انگل می تواند از طریق استفاده مشترک از کلاه، هدبند، حوله، برس و… انتقال یابد. احتمال سرایت آن ها از طریق پتو، ملافه، بالشت و مانند آن هم وجود دارد.

چه کسانی بیشترین احتمال ابتلا به شپش را دارند؟

کودکان ۳ الی ۱۱ ساله و خانواده هایشان در معرض بیشترین ریسک ابتلا به شپش موی سر هستند.

 

کلام آخر

در این مطلب شما را با بهترین و قطعی ترین روش های درمان خانگی شپش سر آشنا نمودیم. بهتر است بدانید که محصولاتی از قبلی برخی از شامپوها و لوسیون ها هستند که در نابودی شپش ها و همینطور تخم آن ها (رشک) بسیار موثر هستند و به عبارتی یک درمان قطعی به شمار می روند.

منابع

cdc