Table of Contents

قارچ ناخن نوعی عفونت شایع است. افراد ممکن است در ناخن‌های پا یا دست درگیر این مشکل شوند. درمان قارچ ناخن امکان پذیر است و تنها نیاز به استفاده از روش‌های موثر دارد. قارچ ناخن بصورت لکه‌های سفید یا زرد قهوه‌ای در زیر نوک ناخن دست یا پا خود را نشان می‌دهد.

قارچ ناخن چیست و چگونه باید درمان شود؟

قارچ ناخن یکی از انواع عفونت‌های شایع به شمار می‌رود. قارچ به شکل لکه‌های زرد قهوه‌ای یا سفید زیر نوک ناخن پا یا دست ظاهر می‌شود. برحسب شدت عفونت قارچی، رنگ ناخن نیز عوض می‌شود و گاهی علت زردی ناخن قارچ است. از جمله ویژگی‌های ناخن‌های قارچی ضخامت بیشتر و لبه‌های خرد شده‌شان است.

قارچ ممکن است یک یا چند ناخن را همزمان درگیر کند، بنابراین جلوگیری از پیشروی آن بسیار مهم است. امروز برای درمان قارچ ناخن دست و پا روش‌های بی شمار و موثری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها این عارضه را درمان کنید.

قارچ ناخن چیست و چگونه باید درمان شود؟

قارچ ناخن چگونه درمان می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم برای درمان قارچ ناخن پا و دست روش‌های پزشکی و سنتی زیادی وجود دارد. حتی برای درمان قارچ ناخن در طب اسلامی نیز روش‌های موثری ارائه شده است. در صورتی که وضعیت خفیفی باشد، برطرف کردن این مشکل چندان سخت نیست و حتی شاید نیاز به درمان خاصی نداشته باشد.

درمان قارچ در مواردی که ناخن دردناک، ضخیم و شکننده شده بسیار حائزاهمیت است. برخی اقدامات خود مراقبتی و داروها می‌توانند در تسکین و برطرف کردن این عارضه موثر باشند. با وجود اینکه برطرف کردن این مشکل امکان پذیر است، اما نباید مسئله عود کردن مجدد آن را نادیده بگیرید.

منظور از تینیا پدیس همان  قارچ ناخن است. به قارچ ناخن آنیکومیکوزیس نیز گفته می‌شود. وقتی قارچ نواحی بین انگشتان پا و پوست پاهای بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به آن پای ورزشکار یا تینیا پدیس گفته می‌شود.

چگونه در خانه قارچ ناخن را درمان کنم؟

حتماً شما هم شنیده‌اید که برخی می‌گویند درمان قارچ ناخن با وایتکس امکان پذیر است. اما ما نمیدانیم که واقعاً چنین روش‌هایی ریشه علمی دارند یا خیر، بنابراین نباید خودسرانه و بدون اطلاع از چنین توصیه‌هایی برای خود درمانی استفاده کنیم. در این قسمت با مراجعه به منابع معتبر روش‌های موثر برطرف کردن این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم، شاید در منزلمان چیزهایی وجود داشته باشند که بتوانند قارچ را برطرف کنند!

1. فلوکونازول برای درمان قارچ ناخن

داروهای ضد قارچ خوراکی تجویزی، همچون تربینافین یا فلوکونازول که قطره آن نیز موجود است به طور سنتی سال‌هاست که برای درمان قارچ ناخن پا و دست مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید اضافه کنیم که با وجود موثر بودن این روش‌ها ممکن است عوارض جانبی جدی از ناراحتی معده و سرگیجه تا مشکلات پوستی شدید و زردی به همراه داشته باشند.

1. فلوکونازول برای درمان قارچ ناخن

بنابراین عجیب نیست که خیلی از مردم ترجیح می‌دهند برای برطرف کردن این بیماری سراغ روش‌ها و درمان‌های خانگی بروند. در ادامه ما به چند مورد از معرو‌ف‌ترین و موثرترین روش‌های خانگی اشاره خواهیم کرد.

2. درمان قارچ ناخن با Vicks VapoRub

Vicks VapoRub یک نوع پماد است که به صورت موضعی روی ناخن استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این پماد برای تسکین سرفه طراحی شده، ولی ترکیبات فعال آن در رفع قارچ می‌توانند موثر باشند. این پماد حاوی ترکیبات ضد قارچ همچون روغن اکالیپتوس و کافور است و به همین علت جهت تسکین آثار قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد پماد Vicks VapoRub در سال 2011 یک مطالعه انجام گرفته، که نشان می‌دهد این پماد اثرات بالینی خوبی دارد و می‌تواند مفید واقع شود.

اگر می‌خواهید برای درمان قارچ ناخن پماد Vicks VapoRub را مصرف کنید و نتیجه‌اش را ببینید، باید هر روز از آن استفاده کنید. در روز حداقل یک بار این پماد را روی ناحیه درگیر بمالید.

3. درمان قارچ ناخن با عصاره اسنکروت

عصاره اسنکروت یکی از موثرترین ضد قارچ‌هایی است که افراد برای حل مشکلشان استفاده می‌کنند. عصاره اسنکروت از گیاهان خانواده آفتابگردان به شمار می‌رود. در مطالعه‌ای که در سال 2008 انجام گرفته، این دارو به اندازه داروی ضد قارچ سیکلوپیروکس در درمان قارچ ناخن پا موثر شناخته شده است.

اگر می‌خواهید از عصاره اسنکروت استفاده کنید، لازم است ماه اول هر روز سه بار، در ماه دوم هفته‌ای دو بار و در ماه سوم هفته‌ای یک بار از آن روی ناخن مبتلا به قارچ استفاده کنید.

3. درمان قارچ ناخن با عصاره اسنکروت

4. درمان قارچ ناخن با روغن درخت چای

یکی دیگر از روش‌های درمان قارچ ناخن روغن درخت چای است. روغن درخت چای که ملالوکا هم معرفی می‌شود، یک روغن ضروری با خاصیت ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. برخی از مطالعات بالینی کوچک نشان دادند که روغن درخت چای امکان دارد در برطرف کردن مشکل قارچ در پا موثر باشد.

اگر می‌خواهید از روغن درخت چای استفاده کنید، مقدار کافی از این روغن را روزی دو بار با استفاده از یک پنبه تمیز مستقیماً روی ناخن درگیر به قارچ بمالید.

5. درمان قارچ ناخن با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یکی از موثرترین روش‌های درمان قارچ ناخن دست و پا شناخته می‌شود. روغن پونه کوهی حاوی تیمول است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام گرفته، تیمول موجود در روغن پونه کوهی خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و می‌تواند به فرد مبتلا در کاهش اثرات قارچ کمک کند.

برای حل مشکل با استفاده از روغن پونه کوهی، این عصاره را روزی 2 بار با استفاده از یک سواب پنبه روی ناخن آسیب دیده بمالید. بعضی افراد از ترکیب روغن درخت چای و روغن پونه کوهی استفاده می‌کنند و به نظرشان این ماده تاثیر بیشتری در درمان عارضه دارد.

هر دو این روغن‌ها موثر و درمانگر هستند. اما یادتان باشد که این دو روغن در کنار هم خاصیت قوی‌تری خواهند داشت و ممکن است سبب تحریک یا واکنش آلرژیک شوند. ترکیب روغن درخت چای و روغن پونه کوهی امکان دارد، خطر بروز حساسیت و تحریک آلرژیک را افزایش دهد.

5. درمان قارچ ناخن با روغن پونه کوهی

6. درمان قارچ ناخن با عصاره بزرگ زیتون

اولئوروپئین ماده‌ای است که در برگ زیتون وجود دارد و می‌تواند در تسکین عوارض قارچ ناخن موثر باشد. با استخراج عصاره برگ زیتون و مالیدن آن روی ناخن درگیر به قارچ می‌توان به تدریج اثرات رفع شدن مشکل در ناخن‌های دست و پا را مشاهده نمود. اولئوروپئین خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد و تقویت کننده سیستم ایمنی است.

برای درمان قارچ با استفاده از عصاره برگ زیتون می‌توانید برگ زیتون را بکوبید و مستقیماً روی ناخن درگیر به قارچ بمالید یا اینکه عصاره برگ زیتون را بصورت کپسول مصرف کنید. در مطالعه‌ای که سال 2012 بر روی ترکیبات برگ زیتون انجام گرفته، نشان داده شده که اگر افراد 1 تا 3 عدد کپسول برگ زیتون را همراه با وعده‌های غذایی میل کنند قارچ ناخنشان درمان می‌شود. یادتان باشد که باید همراه با کپسول برگ زیتون آب فراوان بنوشید.

7. درمان قارچ ناخن با روغن‌های اوزون شده

روغن‌های اوزون شده همچون روغن آفتابگردان و روغن زیتون که با گاز اوزون تزریق می‌شوند، می‌توانند در درمان قارچ ناخن موثر باشند. طبقه مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام گرفته، قرار گرفتن در معرض اوزون به این روش با غلظت‌های پایین در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند سبب از بین رفتن ارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها شود. روغن آفتابگردان اوزونیزه در رفع مشکلات ناخن دست و پا تاثیرگذار است. جالب است بدانید که مطالعات نشان دادند این ماده نسبت به قارچ کش موضعی کتوکونازول موثرتر است.

برای برطرف کردن اثرات و عوارض ناشی از رشد قارچ در ناخن‌های دست و پا روزی 2 بار روغن اوزونیزه شده را روی ناخن آسیب دیده بمالید.

7. درمان قارچ ناخن با روغن‌های اوزون شده

8. درمان قارچ ناخن با دهانشویه لیسترین

دهانشویه لیسترین حاوی ترکیباتی همچون منتول، تیمول و اکالیپتوس است که اثرات ضدباکتریایی و ضدقارچی دارند. دهانشویه لیسترین به عنوان یکی از موثرترین و محبوب‌ترین محصولات درمانی این عارضه شناخته می‌شود. بسیاری از افرادی که مرتباً درگیر قارچ ناخن پا می‌شوند، از این دهانشویه برای رفع عارضه استفاده می‌کنند.

برای اینکه ببینیم این دهانشویه می‌تواند در درمان قارچ موثر باشد یا نه، باید ناخن دارای قارچ را هر روز به مدت 30 دقیقه داخل ظرف حاوی دهانشویه لیسترین کهربایی رنگ نگه داریم.

9. درمان قارچ ناخن در طب اسلامی با سرکه

یکی از روش‌های درمان قارچ ناخن در طب اسلامی و سنتی مصرف سرکه است. در این مورد تنها شواهد حکایتی وجود دارد و هیچ مطالعه‌ای درمورد این ماده غذایی انجام نگرفته است. گروهی از افراد با سابقه قارچ ناخن عنوان می‌کنند که با مصرف سرکه موفق به برطرف کردن این مشکل در ناخن شده‌اند. البته نباید ناگفته بماند که مصرف سرکه برای قارچ یک روش ایمن خانگی است و امتحان کردنش ضرری ندارد.

برای اینکه ببینیم درمان قارچ ناخن با سرکه امکان پذیر است، لازم است از حمام سرکه استفاده کنیم. در این روش باید هر روز دو قسمت آب و یک قسمت سرکه را ترکیب کنید و ناخن یا ناخن‌های درگیر به قارچ را 20 دقیقه داخل آن نگه دارید.

9. درمان قارچ ناخن در طب اسلامی با سرکه

10. درمان قارچ ناخن با استفاده از سیر

امکان دارد که سیر نیز بتواند در رفع قارچ موثر باشد. سیر صدها خاصیت در خود نهفته دارد و اگر بتواند این تاثیر را هم داشته باشد، خیلی عجیب نیست. در یک بررسی که سال 2009 انجام گرفته اثبات شده که سیر خاصیت ضدقارچی و ضد میکروبی دارد، بنابراین می‌تواند در برطرف کردن قارچ ناخن نیز موثر واقع شود.

برای درمان قارچ ناخن با سیر، چند حبه سیر را خرد و پوره کنید. سپس مرهم بدست آمده را هر روز به مدت 30 دقیقه روی ناخن درگیر به قارچ بمالید. همچنین می‌توانید از کپسول سیر برای اینکار استفاده کنید. کپسول سیر را طبق دستور سازنده مصرف کنید تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنید.

11. درمان قارچ ناخن با تنظیم رژیم غذایی

احتمالاً تعجب می‌کنید اگر کسی به شما بگوید برای درمان قارچ ناخن باید رژیم غذاییتان را تغییر دهید. اما آنچه که کاملاً روشن است ارتباط محکم بین رژیم غذایی و سلامتی بدن است. هرچه مواد غذایی که میل می‌کنید سالم‌تر باشند، بدن شما شانس بیشتری برای قویتر شدن و مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها خواهد داشت. بنابراین وقتی سیستم ایمنی‌تان قویتر شود، ریسک ابتلا به قارچ ناخن دست و پا در شما کاهش پیدا می‌کند.

با مصرف مواد غذایی زیر می‌توانید نیاز بدنتان برای قویتر شدن و رفع این مشکل را تامین کنید:

  • ماست غنی از پروبیوتیک
  • آهن کافی برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها
  • رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب ضروری
  • پروتئین کافی برای حمایت از رشد مجدد ناخن
  • غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D همچون محصولات لبنی کم چرب

تنظیم رژیم غذایی

12. استفاده از حنا

استفاده از حنا یکی از روش‌های مورد تایید طب سنتی است و بسیاری از قدیمی‌ها از حنا برای درمان قارچ استفاده می‌کردند. شما می‌توانید مانند لاک از حنا روی ناخن‌های درگیر به قارچ استفاده کنید.

13. درمان قارچ ناخن با عسل

شواهد مستندی وجود ندارند که نشان دهند درمان قارچ با عسل امکان پذیر است. اما می‌توان اینگونه فکر کرد که عسل یک ماده بی‌ضرر و ایمن است، بنابراین می‌توانیم امتحان کنیم و تاثیرش را ببینیم. عسل ماده غذایی مقوی است و خاصیت ضدالتهاب و ضد میکروبی دارد، بنابراین ممکن است روشی موثر باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت اصلی که افراد برای درمان قارچ ناخن خیلی جدی هستند، جنبه زیبایی آن است. قارچ حتی از سمت پزشکان نیز بعنوان یک مشکل زیبایی شناخته می‌شود، اما آن‌ها این موضوع را رد نمی‌کنند که قارچ ناخن گاهی تبدیل به یک معضل جدی می‌شود و می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند.

در صورتی که فرد مبتلا به دیابت باشد، قارچ ناخن پا امکان دارد سبب زخم پا یا دیگر مشکلات دست و پا شود. براساس مطالعه‌ای که سال 2012 انجام گرفته، قارچ مزمن ناخن پا یک ریسک فاکتور مهم برای سلولیت باکتریایی پا محسوب می‌شود.

در صورتی که فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد و یا اینکه درگیر به دیابت است، نباید از روش‌های خانگی استفاده کند. بهترین و ایمن‌ترین اقدام برای این گروه از مبتلایان به قارچ ناخن مراجعه به پزشک است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عوامل موثر در درمان قارچ ناخن

عوامل زیادی وجود دارند که در درمان قارچ تاثیرگذار هستند. از جمله علل زود خوب شدن یا طول کشیدن این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نفوذ پذیری ناخن
  • شدت عفونت
  • وضعیت سیستم ایمنی
  • تعداد ناخن‌های درگیر به قارچ
  • محل رشد قارچ
  • نوع قارچ
  • نوع مراقبت

 

درمان قارچ ناخن با وایتکس؛ شایعه یا واقعیت؟

متخصصین کاملاً مخالف این کار هستند. اما چرا نباید از سفید کننده یا وایتکس برای از بین بردن قارچ ناخن دست و پا استفاده کنیم؟

قارچ ناخن دست و پا برحسب شدتی که دارد می‌تواند ناخن سالم را دچار تغییر رنگ، افزایش ضخامت و شکنندگی کند. با وجود اینکه قارچ ناخن خیلی شایع است و بسیاری از افراد حداقل یک بار در طول عمر خود درگیر این وضعیت می‌شوند، اما به این معنا نیست که می‌توانیم از سفید کننده و دیگر محصولات خانگی برای رفع این مشکل استفاده کنیم.

در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا سفید کننده یا وایتکس برای رها شدن از قارچ خوب نیست!

خطرات و عوارض ناشی از استفاده وایتکس برای قارچ ناخن

وایتکس یا هیپوکلریت سدیم در حقیقت امکان دارد سبب بدتر شدن قارچ و افزایش ریسک عفونت ناخن شود. براساس تحقیقات انجام شده، مصرف سفید کننده‌های موضعی خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد چون می‌تواند به پوست و ناخن‌ها آسیب وارد کند. این ماده سبب آسیب دیدن ناخن شده و به قارچ‌های فرصت طلب اجازه می‌دهد از راه پوست یا ناخن وارد پوست و ناخن شود.

حمام سفید کننده مضر است؟

شاید عجیب بنظر برسد اما حمام سفید کننده یک رویکرد پزشکی است که متخصصان پوست برای درمان عارضه‌های پوستی همچون درماتیت آتوپیک و عفونت‌های مکرر استافیلوکوک روی پوست تجویز و توصیه می‌کنند. در این روش مقدار خیلی کمی سفید کننده به آب حمام اضافه می‌شود. معمولاً از نصف فنجان سفید کننده در یک وان حمام با اندازه کامل استفاده می‌شود.

در حالیکه این ثابت شده حمام سفید کننده می‌تواند به طور موقتی قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را نابود کند، اما اثراتش اصلاً طولانی مدت نیست. همینطور این روش برای درمان قارچ عفونی موثر نیست.

درمان قارچ ناخن با وایتکس

روش‌های پزشکی برای درمان قارچ ناخن

حالا که فهمیدید سفید کننده یا وایتکس برای درمان قارچ موثر نیستند و اصلاً ایمن محسوب نمی‌شوند بهتر است به برخی از گزینه‌های موثر هم اشاره کنیم.

داروهای ضدقارچ

بیشتر وقت‌ها، برای تجویز داروهای ضد قارچی همچون تربینافین یا ایتراکونازول باید به پزشک مراجعه کنید. معمولاً پزشک دارویی تجویز می‌کند که بصورت قرص باشد و به شکل خوراکی در درمان قارچ تاثیرگذار باشد. گاهی لازم است فرد دارو را به مدت 12 هفته یا بیشتر مصرف کند، تا زمانیکه نشانه‌های بهبود ناخن درگیر به قارچ ظاهر شوند.

با وجود این رد نمی‌کنیم که داروهای ضد قارچ خوراکی هم می‌توانند عوارض جانبی بالقوه شدیدی در پی داشته باشند. در صورتی که دچار عوارض جانبی داروهای ضد قارچ شدید حتماً موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد داروهای دیگری را مصرف کنید.

لیزر درمانی

در صورتی که نمی‌خواهید داروهای ضد قارچ مصرف کنید یا اینکه پزشک اثرات خوبی در اثر مصرف این داروها در شما ندیده، ممکن است لیزر درمانی گزینه بهتری باشد. در این روش ترکیبات حساس کننده به نور روی ناخن درگیر به قارچ قرار  می‌گیرد. سپس ناخن را در معرض نور لیزر قرار می‌دهند. در این حالت با لیزر درمانی قارچ از بین می‌رود. این روش به جلوگیری از عود مجدد قارچ نیز کمک می‌کند.

برداشتن ناخن

گاهی پزشک در پروسه درمان برای بهتر درمان شدن ناخن عفونی، احتمال دارد لایه خارجی ناخن را از بین ببرد. یادتان باشد که یک متخصص مانیکور یا پدیکور نمی‌تواند اینکار را بکند و حتماً باید انجامش را به یک پزشک متخصص بسپارید تا ناخن بیمار بیشتر از این آسیب نبیند.

گاهی پیش می‌آید که ناخن به شدت درگیر قارچ باشد و نجات آن غیرممکن باشد. در اینصورت پزشک برای جلوگیری از بروز عوارض بیشتر ناخن را کاملاً حذف می‌کند. ممکن است این روش درمان ناخوشایند باشد، اما بهتر از این است که مشکلی برای انگشت پیش بیاید یا دیگر ناخن‌ها هم درگیر این وضعیت شوند.

دلیل ابتلا به قارچ ناخن چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به قارچ ناخن زیاد کفش پوشیدن است. کفش و کتانی محیطی گرم و مرطوب هستند و پا را در برابر قارچ‌ها و باکتری‌ها ضعیف می‌کنند. در واقع با مرطوب شدن پا بستر خوبی برای رشد این میکرو ارگانیسم‌ها فراهم می‌شود. زمانیکه در اثر رطوبت داخل کفش فرد درگیر قارچ ناخن می‌شود، به آن بیماری اونیکومیکوزیس گفته می‌شود.

عفونت‌های قارچی پوست که از آن تحت عنوان پای ورزشکار یاد می‌شود، می‌توانند تاثیرات مخربی بر ناخن‌های پا و خود پا داشته باشند. برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به قارچ پا قرار دارند:

  • افرادی که مبتلا به دیابت هستند.
  • افرادی که عملکرد سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.
  • افرادی که سابقه آسیب، جراحی یا آسیب ناخن دارند.
  • افرادی که اختلال گردش خون، به خصوص در ناحیه پا رنج میبرند.

دلیل ابتلا به قارچ ناخن چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کنیم؟

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از قارچ ناخن پا

عوامل زیادی وجود دارند که زمینه ایجاد قارچ ناخن پا را فراهم می‌کنند و نمی‌توانیم با تمام آن‌ها مبارزه کنیم. ولی انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه به جلوگیری از بروز این وضعیت و همچنین درمان قارچ فعلی کمک می‌کنند:

  • برای استفاده از خدمات پدیکور و مانیکور همیشه وسایل استریل شده خود همچون ناخن گیر و سوهان را به سالن ناخن ببرید.
  • ناخن‌های پا را همیشه کوتاه کنید و تمیز نگه دارید. زمانی که ناخن پا بلند است ریسک ضربه خوردن و ایجاد ترک بیشتر است. در صورتی که نمی‌توانید اصلاح ناخن‌های پا را به درستی انجام دهید، به متخصص پدیکور مراجعه کنید.
  • هرگز وسایل مراقبت از ناخن دست و پا همچون ناخن گیر، سنگ پا و سوهان را با دیگران مشترکاً استفاده نکنید.
  • اگر کفشتان خیلی کهنه و آلوده است، دیگر از آن استفاده نکنید. یا اگر آسیب دیده است حتماً آن را تعمیر کنید.
  • همیشه جوراب تمیز بپوشید و بعد از استفاده جوراب بلافاصله آن را بشویید.
  • همیشه در حمام، استخر و رختکن از صندل استفاده کنید. چنین محیط‌هایی فضای خوبی برای رشد قارچ هستند.

عفونت قارچ ناخن پا، حتی بعد از درمان نیز ریسک عود مجدد بالایی دارد. بنابراین خیلی مهم‌ است که حتماً همراه با یک روش درمانی، روش‌های پیشگیرانه را نیز دنبال کنید تا شانس عود مجدد قارچ برطرف شود. به تدریج ظاهر سالم و زیبا دوباره به ناخن برمی‌گردد.

نشانه‌های یک ناخن قارچی چیست؟

عفونت قارچ ناخن ممکن است یک ناخن، بخشی از یک ناخن یا چند ناخن را همزمان درگیر کند. به همین علت است که پزشکان توصیه می‌کنند با ظهور اولین علائم قارچ برای درمان اقدام کنید. یک ناخن درگیر به قارچ معمولاً نشانه‌های زیر را دارد:

  • ناخن منحرف شده یا از بستر ناخن بلند شده
  • ناخن ضخیم یا شکننده شده
  • از ناخن بوی عفونت می‌آید

 

رایج‌ترین انواع عفونت‌های قارچ ناخن

در این بخش با رایج‌ترین انواع عفونت‌های قارچی آشنا می‌شوید.

قارچ ناخن زیر ناخنی دیستال

عفونت‌های زیر ناخنی دیستال شایع‌ترین نوع عفونت قارچی معرفی می‌شوند. عفونت زیر ناخنی دیستال هم در ناخن‌های دست و هم در ناخن‌های پا شایع است. زمانی که ناخن دچار این نوع قارچ می‌شود، لبه خارجی ناخن ظاهری دندانه‌ دار با رگه‌های سفید یا زرد در سراسر ناخن پیدا می‌کند. این عفونت می‌تواند هم به بستر ناخن و هم قسمت زیر ناخن نفوذ کند.

عفونت سطحی سفید

عفونت‌های سطحی سفید معمولاً در ناخن‌های پا شایع هستند. این عارضه یک نوع خاص قارچ است که به لایه‌های بالایی حمله ور می شود و در نهایت پس از رشد موجب ایجاد لکه‌های سفید مشخص روی ناخن می‌شود. در آخر این لکه‌های سفید تمام سطح ناخن را پوشش می‌دهند و ناخن را زبر، نرم و مستعد فرو ریختن می‌کنند. این لکه‌ها گاهی پوسته پوسته و گاهی حفره دار می‌شوند.

درمان قارچ ناخن سطحی سفید امکان پذیر است و با روش‌های موثر خانگی و دارویی می‌توانید این عارضه را برطرف کنید.

عفونت زیر ناخنی پروگزیمال

عفونت قارچی زیر ناخنی پروگزیمال خیلی شایع نیست. این نوع قارچ قابلیت رشد در ناخن‌های دست و پا را دارد. زمانی که این قارچ تشدید می‌شود به سمت بالا حرکت می‌کند و لکه‌های زرد رنگ در پایه ناخن ایجاد می‌کند. معمولاً افرادی که درگیر به ضعف سیستم ایمنی هستند درگیر این عفونت قارچی ناخن می‌شوند. برای درمان پروگزیمال معمولاً راه موثر تقویت سیستم ایمنی است. اما پزشک می‌تواند با تجویز برخی از داروها نیز این وضعیت را کنترل کند.

سوالات متداول


چگونه بفهمم که عفونت قارچی ناخن دارم؟

تقریباً بیشتر قارچ‌های ناخن علائمی مشابه دارند، بنابراین حتماً برای تشخیص اینکه قارچ ناخن دارید و یا اینکه از چه نوع است باید به پزشک مراجعه کنید.

کدام داروهای بدون نسخه برای درمان قارچ ناخن مفید هستند؟

تربینافین، فلوکونازول و گریزئوفولوین داروهایی موثر برای رهایی از این مشکل هستند.

آیا ایتراکونازول برای درمان قارچ ناخن خوب است؟

بله. ایتراکونازول که تحت عنوان اسپورانوکس نیز عرضه می‌شود، یکی از داروهای بدون نسخه موثر شناخته می‌شود.

منابع

healthline

mayoclinic