کاربرد لوسیون بدن چیست و چه موقع باید از آن استفاده کرد؟

لوسیون بدن چیست و چه کاربردی دارد؟ لوسیون بدن در واقع یک نوع پماد‌ موضعی برای مراقبت از پوست بدن است که مانع از خشکی یا حساسیت پوست می شود یا خشکی و حساسیت آن را درمان می‌کند. اگر بخواهیم بگوییم که در واقع لوسیون بدن چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟ می توانیم این گونه بگوییم که لوسیون بادی برای همه افراد با هر نوع پوستی مناسب است و موجب آب رسانی و ایجاد شفافیت پوست می شود و دارای بوی خوشی است که می توانیم این را هم از دیگر مزایای لوسیون بدن در نظر بگیریم.

لوسیون مردانه چیست

به چه علت پوست بدن خشک می شود؟

با گذشت زمان تولید مواد چرب مورد نیاز برای پوست کاهش می یابد. لایه‌ی خارجی پوست همانند یک دیوار آجری است. سلول ‌های پوستی همانند بلوک های سیمانی هستند با این تفاوت که از کراتین و چربی ‌های متصل به هم تشکیل شده اند. این بلوک ها موجب نرمی و انعطاف پوست می‌شوند. اگر زمانی این چربی‌ ها کاهش پیدا کنند، موجب خشکی پوست می شوند.

گاهی برخی از بیماری ها همانند درماتیت اتوپیک، کم کاری تیرویید، دیابت، و بیماری‌های مربوط به کلیه هم موجب خشکی پوست خواهند شد. این مشکلات پوستی در آب و هوای خشک و زمستان شدید می‌شوند.

ترکیبات رایج لوسیون بدن چیست؟

ترکیباتی که در لوسیون بدن استفاده می شوند شامل کرودامول، روغن مورینگا، ویتامین  C، ویتامین E، اولئونیک اسید هستند.

کرودامول به عنوان نرم کننده به کار می رود. روغن مورینگا یک روغن بسیار مغذی است که دارای خواص نرم کنندگی بسیار خوبی می باشد و منشأ آن آفریقا است. ویتامین C هم موجب کم شدن چین و چروک ها می شود. ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب به کارمی رود. اولئونیک اسید ماده ای آنتی اکسیدان است و موجب نرم شدن و بالا رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می گردد.

کار لوسیون بدن چیست

کاربرد لوسیون بدن چیست ؟

در ادامه به پرسش کارایی لوسیون بدن چیست ، پاسخ خواهیم داد. 

رطوبت رسانی به پوست

اصلی ترین خاصیت لوسیون بدن کمک به رطوبت رسانی پوست است. پوستی که به علت خشکی، سرما و گرمای بیش از حد حساس و تحریک شده باشد نیاز به مراقبت دارد.

اگر شما هم در مناطق خشک زندگی می‌ کنید و پوست حساسی دارید، باید از لوسیون‌های بدن استفاده کنید.

رفع خشکی پوست

حتی اگر پوست شما معمولی یا چرب باشد، باز هم ممکن است اطراف آرنج و زانوهای تان خشک شوند.

رفع پینه

اگر پوست کف پاهای شما هم به دلیل خشکی زیاد ترک می‌خورد، باید از لوسیون بدن استفاده کنید. لوسیون‌ بدن نقش بسیار موثری در جدا کردن، سلول‌های مرده کف پا دارد.

حس خوب بوی‌خوش

استفاده از لوسیون‌ های بدن حس خوبی را به همه می دهند. به این دلیل که رایحه و بوی خوشی دارند، که موجب می شود این رایحه در تمام مدت طول روز با شما باشد.

حفظ آرامش

استفاده از لوسیون‌ بدن به پوست شما آرامش می بخشد و موجب زیبایی و درخشندگی آن می شود.

شفافیت پوست

از دیگر خواص لوسیون بدن می توان به شفافیت پوست اشاره کرد. به وسیله ی لوسیون ‌های بدن، پوست درخشندگی خاصی به خود می گیرد.

خیلی از لوسیون‌ها حاوی ترکیبات سفید کننده هستند که موجب روشن شدن پوست‌ می‌ گردند.

هم‌چنین بعضی از لوسیون‌ها دارای دانه‌ های کوچک پاک‌کننده‌ می باشند. این دانه‌ های کوچک به‌عنوان اسکراب عمل می‌ کنند و سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می ‌کنند.

فواید لوسیون بدن چیست

انواع لوسیون بدن چیست؟

برای هر کدام از انواع پوست یک نوع لوسیون مناسب آن نوع پوست وجود دارد. با شناخت لوسیون مناسب خود، می توانید به سلامت و زیبایی پوستتان کمک کنید.

مناسب پوست معمولی

لوسیون بدن مناسب پوست معمولی چیست؟ لوسیون‌ هایی که حاوی ویتامین C هستند، صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند. ژل ‌های خیلی خشک یا خیلی چرب، سنگینی پوست شما را افزایش می دهند. پس در مصرف آن ها زیاده روی نکنند.

مناسب پوست چرب

لوسیون بدن مناسب پوست چرب چیست؟ باید برای پوست های چرب از ژل ‌های سبک با پایه‌ی آب استفاده شود. این نوع از لوسیون های بدن زودتر از بقیه‌ ی لوسیون‌ها جذب پوست می ‌شوند. از بادی لوشن هایی که دارای الکل و وازلین هستند، برای پوست چرب نباید استفاده شود.

مناسب پوست خشک

لوسیون بدن مناسب پوست خشک چیست؟ برای این نوع از پوست ها از لوسیون های دارای روغن جوجوبا و روغن دانه آفتابگردان باید استفاده شود. افراد دارای پوست های خشک از لوسیون‌هایی که دارای الکل هستند و پوست را خیلی خشک می‌کنند، باید دوری کنند.

مناسب پوست حساس

لوسیون بدن مناسب پوست حساس چیست؟ افرادی که دارای پوست های حساس هستند باید از لوسیون ‌های دارای مواد تسکین دهنده استفاده کنند و از مصرف لوسیون‌هایی که رنگ، اسانس و مواد شیمیایی دارند، بپرهیزند.

مناسب پوست مختلط

لوسیون بدن مناسب پوست مختلط چیست؟ اگر نوع پوست شما ترکیبی است باید از لوسیون‌ های بدون روغن استفاده کنید. این لوسیون‌ ها موجب تعادل در نواحی خشک و چرب پوست می شوند.

استفاده از لوسیون برای صورت

لوسیون بدن بچه چیست؟

بدن کودکان هم نیاز به مراقبت دارد و چون پوست آن ها با پوست بزرگسالان تفاوت دارد، باید از لوسیون بدن مخصوص آن ها استفاده کرد. در مقایسه با بزرگسالان، پوست نوزادان حدودا 30 درصد نازک تر است و رطوبت را سریع تر از دست می دهد. به همین ممکن است دچار اگزما یا خشکی شود که باید از لوسیون بدن بچه استفاده کرد. برای این که بدانید طرز صحیح استفاده از لوسیون بدن چیست، باید تکه ای پنبه را به این ماده آغشته کرده یا مقداری از لوسیون را کف دست ریخته و به آرامی روی پوست کودک بمالید.

تفاوت بین لوسیون بدن و مرطوب‌کننده چیست؟

مهم ترین تفاوت بین لوسیون و مرطوب ‌کننده چیست؟ این است که لوسیون دارای روغن های روان کننده است تا مانع ایجاد اصطکاک روی پوست شود، اما مرطوب‌ کننده ها برای احیای رطوبت در زیر پوست مصرف می شوند.

مرطوب‌کننده ‌ها بسیار سبک‌ تر از لوسیون‌ها هستند و راحت تر جذب پوست می ‌شوند، اما لوسیون ‌ها از ایجاد رطوبت در پوست جلوگیری می کنند. در انتخاب لوسیون یا مرطوب ‌کننده باید ببینیم که کدام یک متناسب با پوست ما و نیاز آن است.

لوسیون بدن برخلاف وازلین و روغن‌ های بدن باعث چرب شدن پوست نمی‌ شود و نرمی و لطافت خاصی را به پوست می بخشد. در عین این که روی پوست شما احساس سنگینی ایجاد نمی‌ کند. لوسیون‌ها بیشتر از آب تشکیل شده اند در نتیجه باعث لطافت پوست می‌ شوند.

تفاوت لوسیون بدن با شیر بدن در چیست؟

لوسیون بدن و شیر بدن در نسبت آب و روغنی که دارند متفاوت هستند. شیر بدن چربی بسیار زیادی دارد اما لوسیون بدن دارای آب بسیار زیادی است و آب بدن را تأمین می کند. شیر بدن نسبت به لوسیون بدن غنی تر است و برای پوست های خشک مفید تر می باشد. لوسیون بدن بعد از استفاده به دلیل مقدار زیاد آبی که در خود دارد، حس خنکی روی پوست یجاد می کند. آب داخل لوسیون بدن، بعد از استفاده تبخیر می شود، و موجب خنکی وایجاد حس طراوت روی پوست می شود. به همین خاطر در ماه های تابستان استفاده از لوسیون بدن بسیار فرح بخش است.

لوسیون بدن مردانه چیست

بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن

اگر می خواهید بدانید که لوسیون بدن چه زمانی استفاده می شود؟ باید به شما بگوییم که معمولا زمان استفاده از لوسیون بدن بعد از حمام است. چون بعد از استفاده از شوینده هایی مثل صابون پوست خشک می شود.

اما به طور کلی هر زمان که در پوست خودتان احساس خشکی کردید، مثلا بعد از شستن ظرف ها می توانید از لوسیون بدن استفاده کنید؛ چراکه یکی از فواید استفاده از لوسیون بدن ، رفع خشکی پوست است. 

طریقه استفاده از لوسیون بدن چیست؟

در این بخش به آموزش استفاده از لوسیون بدن می پردازیم. نحوه استفاده از لوسیون بدن به این ترتیب است که اول پوستت خود را با یک شوینده‌ که مناسب نوع پوستتان است، بشویید. سپس ۵ الی ۱۰ دقیقه زیر دوش، کف و باقی مانده های شوینده را پاک کنید. در این مرحله بهتر است که از آب ولرم استفاده نمایید. سپس از لیف یا کیسه برای لایه برداری سلول های مرده پوست کمک بگیرید. اگر خواستید بدنتان را بشویید از آبی با دمای بیشتر از آبی که برای شستن صورت استفاده کردید، استفاده کنید. بهتر است بدانید که اگر این آب خیلی داغ باشد، چربی‌های طبیعی و مورد نیاز پوست را از بین می برد.
در مرحله ی اخر لوسیون بدن را طبق راهنمای آن روی دستتان بریزید و به تمام سطح پوست بدن بزنید. اگر قبل از ریختن لوسیون روی دست، ابتدا دست ها را به هم بمالید تا لوسیون گرم شود بهتر است. صبر کنید تا لوسیون جذب پوست شود. جذب شدن لوسیون حدودا 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

طرز استفاده از بادی لوشن

کلام آخر

ما در این مقاله دیدیم که لوسیون برای چیست و چه کاربرد هایی دارد. همچنین به پرسش لوسیون بدن را چه زمانی استفاده کنیم ، پاسخ دادیم. همان طور که با هم دیدیم استفاده از لوسیون های بدن به طور روزانه، علاوه بر مرطوب سازی پوست به دلیل داشتن عطر ملایم و رایحه های باطراوت، می توانند ذهن و بدن را تقویت کنند و زیبایی پوست تان را تضمین کنند. همچنین با استفاده از این محصولات خیال شما راحت خواهد بود که از پوست تان محافظت کرده اید. پس هر زمانی که نیاز داشتید می توانید، مدتی از وقت خود را به این کار اختصاص دهید تا حس خوب دوست داشتن خودتان را تجربه کنید.

سوالات متداول در رابطه با کاربرد لوسیون بدن چیست

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در رابطه با موضوع کرم لوسیون بدن چیست ، پاسخ خواهیم داد. 

آیا قبل از مصرف لوسیون باید آن را تکان بدهم؟

 نه، نباید قبل از مصرف لوسیون های بدن یا محلول های رفع خشکی پوست آن ها را تکان دهید. چون این محصولات به حالت ژل تولید می شوند، اگر آن ها را تکان دهید محتویات آن شکل خود را از دست خواهند داد.

آیا بعد از تکان خوردن لوسیون بدن اثر آن از بین می رود؟

نه، تغییری در کارکرد آن به وجود نمی آید، فقط کمی شکل ظاهری اش تغییر می کند.

اگر لوسیون بدن را قبل از استفاده تکان بدهم خراب می شود؟

خیر، تکان دادن لوسیون بدن به هیچ عنوان آسیبی به آن وارد نمی کند. اما اگر اشتباها این محصول از دستتان افتاد یا تکان خورد، می توانید آن را جایی بگذارید تا کمی ثابت بماند تا دوباره به شکل اولش برگردد.

 

منبع

everydayhealth