مراقبت های بعد از تاتو

دنیای خالکوبی یک قلمرو پیچیده است. چیزی که اکثر مردم متوجه نمی شوند این است که تاتو آمیزه ای از هنر، سلامت، قدرت بدن، تکنیک، حکاکی، سایه زدن و زیبایی است. اما نکته ای که از همه چیز بیشتر اهمیت دارد، مراقبت های بعد از تاتو است. اگر می‌ خواهید تاتو جدیدتان از بالاترین میزان ماندگاری برخوردار شود، باید مراقبت ‌های بعد از تاتو را به خوبی انجام دهید. چه اولین بار باشد که تاتو می کنید و چه بیستمین بار، ما بهترین نکات کوتاه مدت و بلندمدت برای مراقبت از تاتو و خالکوبی را جمع آوری کرده ایم که به شما کمک می کند تا سالیان طولانی تاتوی خود را مثل روز اول ببینید.

چرا مراقبت های بعد از تاتو مهم است؟

خالکوبی به سیستم ایمنی بدن شما فشار وارد می کند. به همین دلیل آماده سازی اولیه پوست به همان اندازه مراقبت های بعد از تاتو حائز اهمیت است. از آنجایی که خالکوبی یک عمل زیبایی تهاجمی است، سیستم ایمنی و لنفاوی شما برای بهبود یک تاتو تازه سخت کار می ‌کند. بنابراین فعالیت های بیش از حد توصیه نمی ‌شود. به عبارت دیگر سعی کنید بعد از انجام تاتو آرام باشید و فعالیت های سنگین نکنید.

چرا مراقبت های بعد از تاتو مهم است؟

نکات کوتاه مدت مراقبت های بعد از تاتو

در ادامه هر آنچه برای مراقبت های کوتاه مدت بعد از انجام تاتو نیاز دارید را به شما خواهیم گفت.

تاتو را فقط با دست های تمیز لمس کنید

اکثر هنرمندان و تاتو آرتیست ها، مجموعه ای از دستورالعمل های مراقبت های بعد از تاتو خود را دارند. اما یک توصیه مشترک همه آنها این است که تاتو خود را فقط با دستان تمیز لمس کنید. مهم ‌ترین قدم این است که قبل از لمس تاتو یا خالکوبی، دست‌های خود را خوب بشویید. همچنین در نظر داشته باشید که شستن دست ها نباید یک شستشوی سریع سه ثانیه ای باشد. با صابون یا مایع دستشویی، کف دست های خود را تا حداقل به مدت ۲۰ ثانیه به هم بمالید و خوب لابلای انگشتان را نیز بشویید.

باند را بردارید و فقط با صابون آنتی باکتریال بشویید

بانداژ اصلی که تاتوکار شما برای بستن تاتو یا خالکوبی از آن استفاده می کند را می توان در عرض دو تا سه ساعت پس از اتمام کار بردارید و محل را شستشو دهید. آن را دوباره بانداژ نکنید. ممکن است در چند ساعت اول بعد از انجام تاتو، پلاسما یا خون مردگی در سطح پوست ظاهر شود. این فرآیند عادی بوده و بعد از برداشتن باند و تمیز کردن آن با صابون آنتی باکتریال، فرصت تنفس و بهبود پوست فراهم می شود.

یکی دیگر از نکات مراقبت ‌های بعد از تاتو این است که برای تمیز کردن تاتو، از صابون ضد باکتری یا هر مایع ضد باکتری بدون عطر استفاده کنید. از مصرف هر نوع پارچه ای برای تمیز کردن خالکوبی خودداری کنید؛ زیرا باعث لایه برداری پوست صورت در این ناحیه می شود و از آنجایی که هنوز سطح پوست زخم است، باعث آسیب خواهد شد. سپس محل را با آب گرم به صورت ملایم بشویید و با حوله خشک کنید. قبل از ادامه پروسه مراقبت های بعد از تاتو، اجازه دهید حداقل 10 دقیقه به حال خود بماند.

در شب اول، این احتمال وجود دارد که خالکوبی شما خونریزی کند. خون می تواند یک شبه خشک شود و به لباس یا ملافه شما بچسبد. اگر این اتفاق افتاد، پارچه یا باند را به آرامی بردارید. به زور آن را برندارید یا با آن خشن نباشید. اگر باز هم جدا نشد، محل را با آب ولرم خیس کنید و به آرامی آن را بکشید.

نکات کوتاه مدت مراقبت های بعد از تاتو

خالکوبی های تازه گاهی در چند روز اول مایعاتی از خود ترشح می کنند. به این معنی که پلاسما و جوهر یک پوشش نازک مرطوب روی پوست ایجاد می کنند. این را می توان با یک دستمال کاغذی تمیز پاک کرد. دستمال کاغذی را روی پوست فشار دهید و بردارید. خالکوبی را پاک نکنید و با آن خشن نباشید. هنگامی که رنگ خالکوبی را روی دستمال کاغذی یا روی دستان خود هنگام تمیز کردن آن می بینید، وحشت نکنید. این جوهر اضافی است که از سطح پوست ترشح می شود. برای جلوگیری از لک، از حوله ها و ملحفه هایی با رنگ های تیره تر استفاده کنید و لباس های تیره بپوشید.

تعویض به موقع باند و شستشوی مرتب پوست به بهبود سریع زخم تاتو کمک زیادی می کند. معمولا توصیه می شود چند ساعت بعد از انجام تاتو باند را بردارید و ناحیه را با صابون ضد باکتری بشویید. نیازی نیست دوباره روی تاتو را با باند بپوشانید تا زخم ها در معرض هوای آزاد سریع تر بهبود یابند.

نحوه صحیح برداشتن و تعویض باند تاتو

قبل از شروع، مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند و برای این کار از صابون ضد باکتری بدون عطر استفاده کنید. از به کار بردن صابون حاوی عطر، محصولات مرطوب کننده عطری یا اسکراب خودداری کنید.

  1. باند و نوار را با دقت بردارید. اگر احساس کردید بانداژ به خالکوبی چسبیده، آن را با آب ولرم خیس کنید و به آرامی آن را بردارید.
  2. با آب گرم و صابون در دستان خود کف ایجاد کنید.روی تاتو تازه از پارچه، حوله حمام یا اسفنج استفاده نکنید.
  3. تاتو را با حرکات دایره ای به آرامی تمیز کنید تا تمام پماد و پلاسما پاک شود.
  4. تاتو را به آرامی بشویید تا پوست تمیز شود.
  5. با یک حوله تمیز یا حوله کاغذی پوست را خشک کنید سپس اجازه دهید حداقل 10 دقیقه در معرض هوای آزاد کاملاً خشک شود. هرگز اسکراب نکنید.
  6. پس از خشک شدن خالکوبی، مقدار بسیار کمی آکوافور یا باسیتراسین بمالید.به آرامی پماد را به خالکوبی خود بمالید. هر مقدار اضافی را با یک دستمال کاغذی تمیز پاک کنید.

استفاده بیش از حد از پماد می تواند باعث “خفگی” تاتو شود. فقط یک لایه بسیار نازک بزنید تا خالکوبی شما بتواند نفس بکشد.

خالکوبی خود را به این روش یک بار در روز زیر دوش برای 2-3 روز اول تمیز کنید.

نیازی به بانداژ مجدد خالکوبی نیست، اما لطفاً توجه داشته باشید که خالکوبی شما یک زخم است و هنگامی که بسته بندی نشده باشد، مستعد آلودگی و باکتری است که ممکن است باعث عفونت شود. پس از تماس مستقیم با هر سطحی خودداری کنید.

نحوه صحیح برداشتن و تعویض باند تاتو

پماد مخصوص بعد از تاتو بمالید

همیشه از پمادی استفاده کنید که تاتو آرتیست آن را به شما توصیه کرده است. هر هنرمندی پماد مراقبت پس از خود را دارد و این موارد شامل کره شی، پماد ویتامین آ، لوسیون و غیره هستند. اطمینان حاصل کنید که با استفاده از پماد بیش از حد روی خالکوبی زیاده روی نکنید، زیرا این امر می تواند منافذ را مسدود کند و جوش هایی ایجاد کند که قطعا روند بهبود را مختل می کند. حتی برخی از متخصصان تاتو پیشنهاد می‌ کنند که پس از اولین پاک ‌سازی یا استفاده از یک لایه بسیار نازک پماد، این ناحیه را بدون پماد رها کنید تا خود به خود بهبود یابد.

می توانید برای دو تا سه روز اول بهبودی از پماد Aquaphor  استفاده کنید. این محصول مقدار مناسبی از رطوبت را بدون احساس سنگینی یا خفگی ارائه می دهد و همچنین لایه برداری و پوسته پوسته شدن را به حداقل می رساند. البته یک نکته قابل توجه Aquaphor این است که حاوی نفت می باشد. بنابراین اگر به دنبال جایگزین های گیاهی هستید، محصولHustle Butter Deluxe Tattoo توصیه می شود. این کرم یک گزینه عالی برای مراقبت های بعد از تاتو و ساخته شده از کره شی، انبه و آلوئه ورا، با روغن نارگیل و ویتامین Eاست. این کرم برای استفاده قبل، در طول و بعد از فرآیند بهبودی تاتو عالی است. هنگامی که تاتو شما شروع به بهبود کرد، می توانید به لوسیون های بدون عطر، مانند  Eucerin روی بیاورید یا کره شی را روی پوست بمالید تا زمانی که تاتوی شما به طور کامل بهبود یابد، مرطوب و هیدراته بماند.

اجازه دهید پوست تان نفس بکشد

در طول سه تا چهار روز اول پس از تاتو، روند شستن پوست را حدود دو تا پنج بار در روز تکرار می ‌کنید، سپس از یک لایه پماد ملایم استفاده می کنید. توجه داشته باشید که مقدار مناسبی از جریان هوا برای تاتو در طول فرآیند بهبودی عالی است. بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید پوست می تواند نفس بکشد. در شب اول، طبیعی است که محل مورد نظر را در پلاستیک بپیچید تا به رختخواب شما نچسبد، اما پس از آن مطمئن شوید که هوای کافی به تاتوی شما برسد.

پماد مخصوص بعد از تاتو بمالید

نکات بلند مدت برای مراقبت های بعد از تاتو

یک سری مراقبت های بعد از تاتو وجود دارند که باید در دراز مدت انجام دهید. این موارد شامل نکات زیر است:

محل را دستمالی یا خارش نکنید

مدت زمانی که طول می کشد تا تاتو شما به طور کامل بهبود یابد به اندازه و نحوه اجرای آن بستگی دارد، اما به طور میانگین حدود ۶ هفته طول می کشد. افرادی که دارای اختلالات ایمنی هستند ممکن است قبل از انجام خالکوبی و تاتو نیاز به مشورت با پزشک یا متخصص پوست داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که خالکوبی با جوهر رنگی نسبت به خالکوبی های غیر رنگی و تیره به زمان بیشتری برای التیام نیاز دارند، به خصوص اگر بزرگ و پر کار باشد.

در روز سوم یا چهارم بعد از انجام تاتو، پوست شروع به کنده شدن می کند، که ممکن است ناراحت کننده یا خارش آور باشد. اما شما باید از مالیدن و خراشیدن تاتو خودداری کنید. این ناحیه حتی پس از مرحله لایه برداری همچنان بسیار حساس خواهد بود، بنابراین توصیه می شود به روال مصرف مرطوب کننده خود ادامه دهید. به استفاده از صابون و لوسیون بدون بو، رنگ و عطر ادامه دهید.

بعد از انجام تاتو سعی کنید از دست زدن و خاراندن نواحی تاتو خودداری کنید. این کار باعث کنده شدن زخم ها شده و حتی ممکن است جای آن تا مدت ها روی پوست باقی بماند.

از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید

با گذشت زمان، طبیعی است که یک خالکوبی با تغییراتی از جمله محو شدن روبرو شود. طبق تحقیقات جدید، جوهر خالکوبی در لایه درم پوست معلق می ‌ماند و توسط نوع خاصی از گلبول‌ های سفید خون به نام ماکروفاژ نگهداری می‌شود. فیبروبلاست نوع دیگری از سلول است که ذرات جوهر را جذب می کند، بنابراین ماکروفاژ و فیبروبلاست به اندازه کافی ذرات جوهر را به هم متصل می کنند تا تصویر خالکوبی در جای خود بماند و روی پوست ظاهر شود.این سلول‌ ها سال‌ ها در اطراف معلق می ‌مانند و در نهایت وقتی می ‌میرند، مولکول‌ های جوهر توسط یک ماکروفاژ جدید دوباره جذب می ‌شوند.

خالکوبی شما بخشی از ارگانیسم شما می شود که شامل ریختن و تغییر است و درست همانطور که مهم است لایه اپیدرم پوست خود را از مواد شیمیایی خشن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در امان نگه دارید، باید از خالکوبی خود نیز مراقبت کنید و همیشه از بهترین ضد آفتاب مناسب پوست خود با SPF 35 استفاده کنید. به یاد داشته باشید: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به آن آسیب می رساند. پس سعی کنید در برابر برنزه شدن مقاومت کنید تا خالکوبی خود را تازه و زیبا نگه دارید.

نکات بلند مدت برای مراقبت های بعد از تاتو

مراقبت های بعد از تاتو ابرو

علاوه بر خالکوبی و تاتو بدن، تاتو ابرو یکی از پرطرفدارترین انواع تاتو میان افراد است. معمولا تاتو آرتیست از فرد می خواهد برای مراقبت های بعد از تاتو ابرو از پماد ویتامین آ یا پماد چشمی استفاده کند که تهیه آن بدون نسخه از داروخانه ها امکان پذیر است.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از انجام تاتو ابرو، ممکن است رنگ جوهر کمی تیره تر از آنچه خواسته بودید به نظر برسد. این موقعیت موقتی بوده و بعد از چند روز که لایه نازک پوست روی تاتو بریزد، مقدار زیادی از رنگ نیز با آن از بین می رود. در این مرحله ممکن است تاتو را روشن تر از حد ببینید. باز هم این موقعیت موقتی بوده و در نهایت بعد از دو هفته رنگ اصلی تاتوی ابرو شما نمایان می شود.

مراقبت های بعد از تاتو ابرو

مراقبت های بعد از تاتو لب

لب یکی از ارگان های حساس بدن محسوب می شود و باید مراقبت های بعد از تاتو رژ لب را به درستی انجام دهیم تا بهترین نتیجه حاصل شود. معمولا توصیه می شود بعد از انجام تاتو لب از فعالیت های شدید بدنی و تعریق بیش از حد خودداری نمایید. همچنین نباید از هیچ گونه لوازم آرایشی روی پوست نواحی تاتو استفاده کنید. یکی دیگر از مراقبت های بعد از تاتوی لب این است که روزی چند بار از پماد استفاده کنید تا پوست این نواحی خشک و دهیدراته نشود.

مراقبت های بعد از تاتو لب

مراقبت های بعد از تاتو بن مژه

بن مژه و خط چشم نیز یکی دیگر از انواع تاتو و آرایش دائمی صورت محسوب می شوند که نیاز به نگهداری و توجه زیادی دارند. مراقبت های بعد از تاتوی خط چشم شامل عدم فعالیت های سنگین ورزشی و جلوگیری از تعریق فراوان است. همچنین در صورتی که قصد دارید چند ساعتی را بیرون از منزل بگذرانید، بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید.

تا چند روز نباید هیچ گونه محصول آرایشی و بهداشتی در اطراف چشم استفاده کنید. مراقبت های بعد از تاتو خط چشم بسیار حائز اهمیت بوده و باعث می شود بالاترین ماندگاری را داشته باشد.

بایدها و نبایدهای مهم مراقبت های بعد از تاتو

علاوه بر موارد فوق، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • حوله، ملافه و لباس تمیز در طول فرآیند بهبودی بسیار توصیه می شود.
  • دوش گرفتن خوب است؛ با این حال، لطفا تاتو خود را حداقل به مدت 2 هفته خیس نکنید. این بدان معناست که از شنا کردن، حمام کردن یا غوطه ور کردن خالکوبی خود در آب برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • حداقل به مدت 2 هفته از تابش مستقیم نور خورشید روی تاتو خودداری کنید تا تاتو شما کاملاً بهبود یابد.پس از آن، توصیه می کنیم هر زمان که تا پایان عمر زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفتید، یک ضد آفتاب حداقل SPF 50 روی خالکوبی خود قرار دهید. خورشید بدون شک باعث آسیب می شود و طول عمر خالکوبی شما را به خطر می اندازد.
  • لباس های گشاد (ترجیحاً نخی) بپوشید و از لوازم جانبی منقبض مانند بند سوتین و کمربندهای تنگ روی تاتو تازه خودداری کنید. از پوشیدن لباس‌ های کثیف، عرق ‌دار یا پشمی و خارش ‌دار خودداری کنید زیرا می ‌توانند مشکلات پوستی ایجاد کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت های خالکوبی نادر هستند، اما بهتر است بدانیم چه علائمی دارد تا سریعا برای درمان آن اقدام کنیم. اگر احساس تب دارید، تراوش یا دلمه در محل خالکوبی تجربه می کنید، یا تورمی دارید که بیش از یک هفته طول می کشد، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین، اگر در ناحیه خالکوبی شده احساس سفتی، برآمدگی بافت دارید یا ضایعات قرمز رنگ مشاهده می کنید، از پزشک خود کمک بگیرید.

سخن آخر

اگر مراقبت های بعد از تاتو که در بالا به آنها اشاره کردیم را به خوبی انجام دهید، مدت زمان بهبود پوست خود را کاهش خواهید داد. اما پس از بهبودی، فقط چند نکته وجود دارد که باید در ذهن خود نگه دارید: جلوگیری از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، خارش، و مالیدن سطح پوست. زمانی متوجه خواهید شد که تاتو شما در مسیر درستی برای بهبود قرار گرفته است که پوسته پوسته ها کم شده و پوست سطح خالکوبی مانند بقیه پوست شما یکنواخت باشد. به یاد داشته باشید، در صورت طولانی شدن مدت زمان بهبود یا شک نسبت به بروز عفونت های پوستی، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید تاتوی جدید شما به درستی بهبود می یابد.

 

سوالات متداول درباره مراقبت های بعد از تاتو

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات درباره مراقبت های بعد از تاتو پاسخ دهیم.


چند روز بعد از تاتو بریم حموم؟

دوش گرفتن بعد از تاتو ایرادی ندارد؛ اما خوابیدن در وان حمام، رفتن به استخر و جکوزی تا دو هفته بعد از انجام تاتو جایز نیست.

قبل از تاتو چه کنیم؟

قبل از انجام تاتو بهتر است تاتوکار خود را از هر گونه بیماری مطلع کنید. اگر سابقه تبخال دارید، توصیه می شود از داروی مربوطه استفاده کنید تا احتمال بروز آن به حداقل برسد. استفاده از بی حسی موضعی قبل از انجام تاتو نیز توصیه می شود.

آیا ورم بعد از تاتو بدن طبیعی است؟

تا چند روز بعد از انجام تاتو هر گونه ورم جزئی، التهاب و قرمزی طبیعی بوده و خود به خود از بین می رود. اما اگر این ورم بسیار شدید یا همراه با تب بود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهترین پماد بعد از تاتو چیست؟

معمولا تاتو آرتیست ها استفاده از پماد چشمی بعد از انجام هر گونه تاتو را پیشنهاد می دهند.

 

منابع

byrdie

kingsavetattoo