بی بی کرم چیست

امروزه بی بی کرم ها به یکی از کرم های آرایشی ترند این روزها تبدیل شده اند، به طوری که حتی در لیست لوازم آرایش عروس‌ و داماد هم می‌توان آن را پیدا کرد. اما هنوز هم خیلی ها نمی دانند که بی بی کرم چیست و چه کاربردی دارد. ا

بی بی کرم چیست؟ (BB Cream)

بی بی کرم ها محصولاتی هستند که به برای ساده سازی برنامه مراقبت از پوست تنها با استفاده از یک محصول به جای چند محصول، طراحی و تولید شده‌اند. اولین بی‌بی کرم در سال ۱۹۶۰ در آلمان تولید شد. راحتی در مصرف این کرم به جای استفاده از چند کرم باعث شد که خیلی زود به کرم زیبایی مورد علاقه خانم‌ها در سراسر دنیا تبدیل شود. این محصول مراقبتی و آرایشی چند منظوره می‌تواند به جای پنج یا حتی شش کرمی که روزانه استفاده می‌کنید به کار برده شود که شامل مرطوب‌کننده،‌ پرایمر،‌ کرم ضد آفتاب صورت،‌ کانسیلر و کرم پودر است. در فرمول بی بی کرم آنتی اکسیدان و SPF وجود دارد که از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب و رادیکال های آزاد حفاظت می‌کنند. بسته به نوع برند بی بی کرم، می‌تواند حاوی ویتامین های مغذی یا مواد دیگری باشد که پوست را تغذیه می‌کنند و آن را شاداب و با طراوت نشان می‌دهند.

واژه بی بی کرم (BB Cream) مخفف  blemish balm, blemish base, beblesh balm, beauty balm است

بی بی کرم چیست

قبل از استفاده از بی بی کرم حتما توصیه می‌شود مواد تشکیل دهنده آن را از روی بروشور بخوانید تا متوجه شوید ترکیبات داخل بی بی کرم چیست و این که آیا به آن مواد حساسیت دارید یا خیر. برای مثال در خیلی از بی بی کرم ها از ویتامین C استفاده شده است، این ویتامین با این که خواص بسیاری برای پوست دارد اما ممکن است به بعضی از پوست ها نسازد و باعث بروز آکنه و جوش ‌شود.

بی بی کرم یک کرم چندمنظوره است که علاوه بر پوشانندگی کرم پودر، جنبه مراقبت پوستی هم دارد، زیرا در فرمول خود آنتی اکسیدان و SPF دارد.

فواید استفاده از بی بی کرم چیست؟

بی بی کرم ها بسته به مواد استفاده شده در خود مزایای مختلفی دارند. در ادامه به شما خواهیم گفت فواید کلی بی بی کرم چیست:

  • کوچک کردن منافذ پوست
  • کنترل چربی
  • درمان جای جوش و آکنه
  • اصلاح ناهمواری های پوست
  • دارای SPF جهت حافظت از پوست در برابر نور خورشید
  • خاصیت روشن کنندگی پوست
  • دارای خواص آبرسان و مرطوب کننده
  • روشن کردن لک ها
  • برطرف کردن چین و چروک

بی بی کرم ها همچنین خاصیت پوشانندگی متوسط رو به خوب و پایه بسیار مناسبی دارند. زمانی که شما از بی بی کرم استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به استفاده از کرم های دیگری مانند کرم پودر و یا کانسیلر ندارید. این کرم ها اغلب در رنگبندی مختلف برای پوست های خشک و چرب موجود می باشد و بیشتر شبیه به مرطوب کننده های رنگی هستند. البته طیف رنگی بی بی کرم خیلی محدود تر از طیف رنگی کرم پودر است، ولی اکثرا 4 رنگ طبیعی نزدیک به پوست را دارند. برخلاف کرم پودرها که تمامی عیوب پوست را می‌پوشانند، بی بی کرم ها کاور متوسطی دارند.

انواع بی بی کرم گلدن رز

گلدن رز یکی از برند هایی است که بی بی کرم های خود را در طیف رنگی گسترده ای ارائه داده است. شما می توانید  کرم  BB کرم CC گلدن رز را به راحتی از سایت میس و مستر تهیه کنید.

اکنون که متوجه شدید بی بی کرم چیست و چه مزایایی دارد، باید بدانید در انتخاب بی بی کرم ها به فاکتورهای مختلفی باید دقت داشته باشید تا بر اساس آن‌ها بهترین کرم را برای پوست خود انتخاب کنید.

عوامل موثر در انتخاب بی بی کرم چیست؟

فاکتور‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا در انتخاب یک بی بی کرم خوب و مناسب با پوست‌تان بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید.

فاکتور اول: بی بی کرم مناسب نوع پوست شما چیست؟

هر پوستی نیازهای متفاوتی دارد و از آنجایی که هدف استفاده از بی بی کرم زیباتر کردن چهره شماست، خیلی مهم است که بدانید بهترین و مناسب‌ترین بی بی کرم برای با پوست شما چیست.

اگر پوستی خشک دارید، بهتر است از کرم بی‌‌بی که خاصیت تغذیه کنندگی پوست یا آبرسان  (Nourishing And Hydrating) دارد، استفاده کنید. کرم‌هایی که برای پوست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید فرمول نرم کننده هم باید داشته باشند تا بتوانند رطوبت مورد نیاز پوست را در زیر مواد آرایشی حفظ کنند و پس از استفاده پوست را نرم و شفاف نشان ‌دهند.

اگر پوست خشکی دارید بهتر است از بی بی کرم به تنهایی استفاده نکنید یا از بی بی کرم استفاده کنید که به جای داشتن کنترل چربی خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی داشته باشد.

اگر پوستی چرب یا مختلط دارید، توصیه می‌شود به دنبال کرم بی‌ بی باشید که میزان تولید چربی پوست را کنترل کند و خاصیت مات کنندگی داشته باشد. محصولات دارای لیبل فاقد چربی (Oil Free) برای پوست شما گزینه ای ایده آل است. بی‌بی کرم فاقد چربی از براق شدن پوست جلوگیری می‌کند و جلوه ای مات و یک دست به پوست شما هدیه می‌دهد؛ همچنین جوش های صورت و منافذ بزرگ پوست را می‌پوشاند و رنگ پوست را صاف می‌کند.

اگر پوست چربی دارید دقت کنید که بی بی کرم شما فاقد چربی باشد و خاصیت کنترل چربی داشته باشد.

فاکتور دوم: SPF در بی بی کرم

همه بی بی کرم ها خاصیت SPF را دارند. منظور از SPF در بی بی کرم چیست؟ SPF به معنای معیار محافظت از خورشید (نور خورشید) است. این عدد بیان‌گر قدرت کرم‌ها به خصوص کرم‌های ضد آفتاب برای مقابله با نور خورشید بوده و همچنین به عنوان عامل سنجش محصولات حاوی ضد آفتاب از نظر قدرت حفاظت در برابر آفتاب می‌باشد. پوست شما در حالت عادی زیر نور خورشید بعد از 10 دقیقه شروع به سوختن می‌کند. اگر از کرمی با SPF25 استفاده کنید پوست شما 25 برابر دیرتر شروع به سوختن می‌کند، یعنی 250 دقیقه در برابر نور آفتاب دوام می‌آورد.

از آنجایی که بی بی کرم ها کرم هایی چند منظوره هستند، با داشتن خاصیت کرم های ضد آفتاب کار شما را در حفاظت از پوست‌تان ساده تر کرده اند.

اما نحوه انتخاب SPF مناسب در خرید بی بی کرم چیست؟ اگر پوستی روشن دارید ‌BB کرم SPF 30 به بالا برای شما مناسب است و افرادی که پوست تیره‌تر دارند می‌توانند از کرم بی بی SPF15 استفاده کنند تا از پیری پوست به علت تابش خورشید جلوگیری شود.

رنگ پوست یک فاکتور مهم در انتخاب بی بی کرم با SPF مناسب پوست شما است.

SPF در BB کرم

فاکتور سوم: انتخاب بی بی کرم با توجه به رنگ پوست

یکی از عوامل مهمی دیگری که در انتخاب BB کرم بسیار مهم است رنگ پوست شما می‌باشد. به همین خاطر بی‌بی کرم ها با رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند تا شما بتوانید برای پوست‌تان با هر تن رنگی که دارد، کرمی با رنگ مناسب پوست خود پیدا کنید.

بی بی کرم ها این که قدرت پوشانندگی خیلی بالایی ندارند اما به راحتی روی پوست می‌خوابند. نواقص پوستی در هر رنگی که باشد با BB کرم به خوبی از بین می‌رود، این کرم با رنگ پوست هماهنگ می‌شود (Correction) و در نهایت بافت صاف و یکدستی به پوست شما می‌دهد. کرم مناسب با رنگ پوست خود پیدا کنید تا رنگ صورت شما با گردن و بدن یکسان شود و پوست شما زیبایی طبیعی تری برای آرایش روزمره داشته باشد. پیشنهاد ما این است که همیشه رنگ بی بی کرم مطابق با رنگ پوست‌تان یا یک درجه روشن تر را انتخاب کنید.

کاربرد کرم های مختلف بر اساس رنگ پوست

در هنگام خرید بی بی کرم حتما فاکتورهای گفته شده را در نظر بگیرید. به جز بی بی کرم ها، کرم های چند منظوره دیگری هم در بازار وجود دارند. انتخاب کرم چند منظوره مناسب پوست شما ممکن کمی گیج کننده به نظر برسد. در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت بین بی بی کرم و سی سی کرم آشنا کنیم، اما بهتر است قبل از آن کمی بیشتر درباره سی سی کرم توضیح دهیم تا فرق بی بی کرم و سی سی کرم را بهتر متوجه شوید.

سی سی کرم ها برای اصلاح رنگ چهره استفاده می‌شوند. در واقع سی سی کرم مخفف “color correcting cream” به معنی کرم اصلاح کننده رنگ چهره است. کرم‌ سی سی حاوی یک پرایمر روشن کننده پوست، فونداسیون سبک، مرطوب کننده، ضد آفتاب، ترکیبات ضد پیری و گاهی اوقات تقویت کننده‌های کلاژن است. هدف اصلی این کرم ها پوشش لكه هاى قرمز و خال‌هاى ريز روى پوست مي‌باشد.

سی سی کرم یک کرم “اصلاح کننده رنگ چهره” است، که قابلیت پوشاندن و محو کردن لک های پوستی را دارد.

bb cream

تفاوت بی بی کرم با سایر کرم ها چیست؟

تفاوت بی‌بی کرم با سی‌سی کرم در عملکرد اصلی آن‌ها است. شما می‌توانید از سی سی کرم برای از صاف و یکدست کردن چهره، پوشاندن لک های پر رنگ صورت که در اثر آفتاب گرفتگی به وجود آمده است، استفاده کنید. بی‌بی کرم بیشتر وظیفه مراقبت از پوست را دارد و در کنار تامین رطوبت پوست، قابلیت پوشانندگی متوسطی هم دارد و همچنین از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می‌کند. به طور خلاصه کرم سی سی قدرت پوشانندگی خیلی بیشتری نسبت به بی بی کرم دارد و کرم بی بی برای مراقبت از پوست مناسب تر است.

سی سی کرم بیشتر برای پوشاندن نواقص چهره استفاده می شود، در حالی که بی بی کرم بیشتر جنبه حفاظت و مراقبت از پوست را دارد.

bb cream vs cc cream

گفته می شود که هر دو این کرم‌ها پایه بسیار مناسبی برای آرایش هستند و شما را از کرم ضد آفتاب، پرایمر، کانسیلر و کرم پودر، بی نیاز می‌کنند. اما آیا واقعا شما را از ضد آفتاب بی نیاز می کنند؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

آیا بی بی کرم می تواند جایگزین ضد آفتاب باشد؟

این که بی بی کرم به تنهایی برای پوست شما کافی است یا خیر، بستگی به میزان قرار گرفتن شما در برابر اشعه نور آفتاب دارد. اگر خیلی با آفتاب در تماس نیستید، یک بی بی کرم با SPF30 شما را از زدن کرم ضد آفتاب بی نیاز می کند. اما اگر قرار است مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرید یا دچار بیماری پوستی مثل سرطان پوست هستید، برای محافظت کامل از هر دو اشعه UVA وUVB ، توصیه می شود از کرم ضد آفتاب صورت استفاده کنید و همچنین هر دو ساعت آن تجدید کنید.

بی بی کرم‌ها جانشین مناسبی برای ضدآفتاب‌ها نیستند اما برای مصرف روزانه می توانند مفید باشند.

سخن آخر

در این مقاله از مجله میس و مستر به شما توضیح دادیم که بی بی کرم چیست و چه تفاوتی با سایر کرم ها دارد و چه کاربردی دارد. همانطور که متوجه شدید، بی بی کرم ها کرم هایی چند منظوره هستند که بسته به نوع برندشان می توانند ترکیبات مختلفی داشته باشند. حتما توجه داشته باشید که ترکیبات استفاده شده در بیبی کرم چیست و در هنگام خرید بی بی کرم سه فاکتور نوع پوست، رنگ پوست و SPF را در نظر بگیرید. در نهایت اگر از کرم های چند منظوره استفاده می‌کنید ولی پوست شما خشک و غیریکنواخت دیده می‌شود به این معنا نیست که بی‌بی کرم نمی توانید استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید که در کنار بی بی کرم بهتر است از محصولات دیگری هم استفاده کنید تا پوست شاداب و مرطوب تری داشته باشید. سی سی کرم ها ممکن است گزینه مناسب تری باشند، اما نباید مصرف محصولات ضد پیری را متوقف کنید، بلکه باید کرم های ضد پیری را شب ها استفاده کنید.

bb cream

سوالات متداول 

آیا بی بی کرم می تواند جایگزین مرطوب کننده شود؟

بستگی به ترکیبات داخل بی بی کرم دارد. بی بی کرم هایی که دارای ترکیبات سیلیکونی هستند، رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشک آن جلوگیری می کنند. در عوض ترکیباتی مثل پیگمنت و رنگدانه و ضد آفتاب موجود در این کرم ها باعث خشکی پوست می‌شود. بنابراین در صورتی که بعد از مصرف بی بی کرم پوست‌تان خشک شد از مرطوب کننده برای تنظیم رطوبت پوست‌تان استفاده کنید.

بهترین مارک بی بی کرم برای پوست چرب چیست؟

اگر به دنبال کرمی هستید که بیشترین خاصیت آن ضدجوشی و برطرف‌کننده آکنه باشد، کرم ضدجوش نوروا از سری BB کرم‌ها گزینه خوبی برای شماست. این کرم خاصیت جذب چربی زائد پوست را دارد و در تنظیم ترشح چربی نقش مهمی ایفا می‌کند.

بهترین مارک بی بی کرم برای پوست خشک چیست؟

بی بی کرم مرطوب کننده نیوآ (Nivea) مدل «Essentials BB 5 in 1» از نمونه‌های مناسب برای انواع پوست است که با مواد معدنی و پرو ویتامین B5 غنی شده است. این بی بی کرم علاوه ‌بر مرطوب کنندگی، باعث بهبود و بسته شدن منافذ پوست می‌شود، در از بین بردن علائم خستگی و قرمزی پوست تاثیر زیادی دارد. استفاده از این بی بی کرم به مدت طولانی، لکه‌های پوست را هم کاهش می‌دهد.

تفاوت بی بی کرم و کانسیلر چیست؟

کانسیلر قدرت پوشانندگی خیلی بیشتری نسبت به بی بی کرم دارد.

تفاوت بی بی کرم و پرایمر چیست؟

پرایمر کرم یا لوسیونی است که بعد از مرطوب کننده و قبل از کرم پودر روی پوست می زنند تا آرایش مدت طولانی تری روی پوست بماند و روی صورت جلوه ای یک دست بگیرد. بی بی کرم به دلیل فرمولاسیون خاص خود هم کار مرطوب کننده را انجام می‌دهد و هم خاصیت کرم پودر را دارد. در واقع دیگر نیازی نیست شما بعد از زدن مرطوب کننده صبر کنید تا کامل جذب شود و بعد پرایمر استفاده کنید، در نهایت کرم پودر را بزنید بی بی کرم همه این کارها را با هم برای شما انجام می دهد.

منابع:

https://www.makeup.com/en-ca/product-and-reviews/all-products-and-reviews/what-is-bb-cream-canada