انسان‌ها در طی زندگی خود به بیماری‌های بسیاری مبتلا شده‌اند. هر بار که یک بیماری جان تعدادی از انسان‌ها را گرفته است، مدتی بعد بشر آن را شکست داده و روش درمان یا واکسن آن را پیدا کرده است. می‌توان به‌جرات گفت که انسان برای اغلب بیماری‌ها یا هرگونه خللی در سلامتی خود، راهی برای بهبود و یا درمان یافته‌اند.  همه بیماری‌هایی که انسان را رنج می‌دهند،‌ لزوماً ایدز، سکته قلبی یا غیره نیستند. امروزه افراد بسیاری به دنبال درمان میخچه پا هستند. درست است، چنین مشکل کوچکی بسیاری را رنج می‌دهد.

میخچه پا چیست و چگونه ایجاد می شود؟

به برآمدگی از پوست سفت شده روی پا، میخچه پا گفته می‌شود. در اغلب اوقات، آن‌ها به‌صورت قسمتی برآمده و زردرنگی ظاهر می‌شوند که اغلب به لمس حساس هستند و هنگام راه‌رفتن یا پوشیدن کفش دردناک می‌شوند. میخچه پا یک بیماری جدی برای سلامتی در نظر گرفته نمی‌شود. میخچه‌های پا و پینه بسیار شبیه به یکدیگر هستند. تنها تفاوت این دو بیماری این است که پینه قسمت بزرگ‌تری را نسبت به میخچه درگیر می‌کند.

میخچه پا چیست و چگونه ایجاد می شود؟

میخچه در نتیجه واکنش طبیعی بدن به فشار ایجاد می‌شود. این فشار سبب می‌شود که پوست به شکل مخروطی معکوس فشرده شود و به بیرون رانده شود. به‌تدریج اندازه این توده پوستی بزرگ‌تر و در نهایت با هر لمسی دردناک می‌شود. دلایل مختلفی ممکن است سبب ایجاد میخچه شوند که باید برای درمان میخچه پا آن‌ها را بر طرف کنیم.

معمولاً پوشیدن کفش‌های تنگ و چسبان یا پاشنه بلند ایجاد میخچه را در پی دارد. علاوه بر این، ایستادن یا راه‌رفتن طولانی‌مدت موجب ابتلا به این بیماری می‌شوند. چراکه وزن بدن به پاها فشار آورده و اصطکاک ، میخچه‌های دردناکی را در کف پا به وجود می‌آورند.

رعایت‌نکردن بهداشت پا و کثیف بودن ناخن‌ها نیز نقش مهمی در ابتلا به میخچه دارد. اگر کفش شما با به طور زننده‌ای با پای شما تماس پیدا کند یا به‌اصطلاح پای شما را بزند،‌ ممکن است به میخچه دچار شوید. استفاده از کفش یا صندل بدون پوشیدن جوراب یکی از عواملی ابتلا به میخچه است، زیرا اصطکاک را افزایش می‌دهد.

برخی از ناهنجاری‌های پا نیز ممکن است سبب ایجاد میخچه پا شوند. کجی انگشتان پا باعث می‌شوند به برخی از آن‌ها فشار بیشتری وارد شود و یا کفش آن‌ها را بزند. ازاین‌رو، کسانی که انگشتان پای کجی دارند، بیشتر دچار میخچه می‌شوند. اگر به دلیل هرگونه ناهنجاری‌هایی وزن بدن به طور مساوی روی پاها تقسیم نشود،‌ پایی که فشار بیشتری دریافت می‌کند،‌ بیشتر مستعد میخچه است.

میخچه در کجا رشد می‌کند؟

برای درمان میخچه پا لازم است ابتدا بدانیم که این بیماری معمولاً در کدام قسمت‌های پا ظاهر می‌شود. میخچه ممکن است قسمت‌های مختلفی از پای شما را درگیر کند. اما برخی از نواحی پا که بیشتر در معرض فشار قرار دارند،‌ بیشتر مستعد ایجاد میخچه هستند. از این نواحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کنار انگشتان کوچک پاهای شما
  • در گوشه ناخن‌های
  • بین انگشتان پای شما
  • کف پا
  • در دو طرف پاهای شما

میخچه در کجا رشد می‌کند؟

چگونه میخچه پا را درمان کنیم؟

برای درمان میخچه ابتدا باید مطمئن شوید که بیماری شما میخچه است، نه چیز دیگری. اگر شک دارید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. اگر مطمئن هستید که مشکل شما میخچه است ابتدا باید خود را از شر تمام کفش‌هایی که برای پای شما کوچک است یا به آن فشار وارد می‌کند و آسیب می‌رساند، خلاص کنید. به ایستادن یا راه رفتن‌های طولانی مدت نیز پایان بدهید.

سپس، می‌توانید از دو طریق برای درمان اقدام کنید. شما می‌توانید به درمان میخچه پا در منزل بپردازید یا به پزشک مراجعه کنید. گزینه‌هایی که برای درمان میخچه در خانه وجود دارد، به دودسته تقسیم می‌شوند. این دودسته عبارت‌اند از: درمان‌های خانگی و درمان‌های بدون نسخه.

میخچه‌ها را جدا کنید

به‌عنوان یک درمان خانگی ممکن است بتوانید میخچه(ها) را از پای خود جدا کنید. برای انجام این کار باید مراحلی را به ترتیب انجام دهید. در مرحله اول لازم است پاهای خود را در آب گرم که با نمک اپسوم مخلوط کرده‌اید، خیس کنید. پس از خیساندن پاهای خود، آن‌ها را به‌وسیله یک حوله تمیز خشک کرده و با یک لوسیون آبرسان یا کره کاکائو مرطوب نمایید. این کار را تا زمانی که میخچه شما نرم شود، هر روز و به‌دفعات انجام دهید.

بعد از نرم شدن میخچه خواهید دید که درد آن نیز از بین رفته است. در این زمان باید با استفاده از سنگ‌پا،‌ میخچه را به‌آرامی بسابید تا از پای شما جدا شود. اگر سنگ‌پا نداشتید و یا میخچه در بین انگشتان شما قرار داشت، می‌توانید از یک سوهان ناخن استفاده کنید و آن را بسابید. به‌احتمال زیاد باید چندین بار این کار را تکرار کنید تا میخچه شما به‌کلی از بین برود. این درمان میخچه پا در خانه ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

چگونه میخچه پا را درمان کنیم؟

درمان میخچه پا با چسب

چسب‌ یا پدهای میخچه که همانند بالشتکی با یک سوراخ هستند، از درمان‌های بدون نسخه محسوب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند فشار را از آن روی میخچه بکاهند و در نتیجه به میخچه زمان می‌دهند تا بهبود پیدا کند. این محصولات حاوی موادی هستند که میخچه را از بین می‌برد. این چسب‌ها را می‌توانید در اغلب داروخانه‌ها بیابید.

درمان میخچه با استفاده از روغن کرچک و چسب میخچه

این درمان هم خانگی و هم بدون نسخه است و سلامتی شما را در مدت‌زمان کمتری به شما باز می‌گرداند. اگر تمایلی به سابیدن میخچه خود ندارید و نمی‌توانید برای مدت‌زمان طولانی از چسب‌های میخچه استفاده کنید، بهتر است روغن کرچک و چسب را به‌صورت هم‌زمان به کار ببرید. در مقاله دیگری به خواص روغن کرچک پرداخته ایم. همان‌طور در بالا توضیح دادیم،‌ ابتدا پاهای خود را در آب خیس کنید تا میخچه شما نرم شود. سپس پاهای خود را خشک کرده و بر روی میخچه خود روغن کرچک بزنید. روغن کرچک یک روغن گیاهی است کی می‌توانید از داروخانه یا عطاری تهیه کنید.

پس از آغشته کردن میخچه خود به روغن کرچک، یک چسب مخصوص میخچه را برای روی آن بزنید. این چسب‌ها با کم‌کردن فشاری که به میخچه وارد می‌شوند، به التیام آن کمک می‌کنند. پس از به‌کاربستن این روش برای درمان میخچه پا یادتان باشد که به‌هیچ‌عنوان از جوراب‌های خیلی تنگ استفاده نکنید. همچنین جوراب‌هایی را بپوشید که خیلی به آن‌ها علاقه ندارید. زیرا روغن کرچک بر روی جوراب‌ها لکه ایجاد می‌کند. روند بهبودی که در این روش طی می‌کنید ممکن است چندین هفته طول بکشد.

روش درمانی

نکاتی درباره چسب‌های میخچه

به یاد داشته باشید که چسب‌های میخچه پا حاوی اسید سالسالیک چهل درصد هستند. بهتر است ابتدا روش‌های دیگری را برای درمان میخچه امتحان کنید و درصورتی‌که بهبودی در وضعیت شما حاصل نشد به سراغ این چسب‌ها بیاید. استفاده درست از این چسب‌ها مشکلی به وجود نخواهد آورد. شما با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده، می‌توانید در عرض دوهفته شاهد ناپدیدشدن میخچه‌های خود باشید. اما استفاده طولانی‌مدت از این چسب‌ها ممکن است زخم و عفونت پا را به دنبال داشته باشد.

درمان میخچه پا با چسب مناسب هر شخصی نیست. افرادی که از بیماری‌های مانند اگزما،‌ التهاب،‌ عفونت و یا سایر مشکلات پوستی رنج می‌برند،‌ نباید از این محصولات استفاده کنند. بیماران که به دیابت یا نوروپاتی محیطی مبتلا هستند، باید از سایر روش‌های درمانی استفاده کنند. علاوه بر این،‌ کسانی که گردش خون سالمی ندارند و در عروق محیطی خود مشکلی دارند،‌ می‌بایست روش‌های دیگر را امتحان نمایند.

دیگر گزینه‌های درمانی بدون نسخه

همان‌طور که گفتیم، چسب‌های میخچه یکی از درمان‌های خانگی بدون نسخه هستند. اما بین گزینه‌های بدون نسخه، روش‌های دیگری نیز برای درمان میخچه وجود دارند که سریع‌تر شما را از شر میخچه خلاص می‌کنند. علاوه بر این، این روش‌های بدون نسخه، ایمن و تأثیرگذار هستند.

درمان میخچه پا با محلول یا ژل اسید سالسالیک یکی روش‌هایی که به‌سرعت شما را به مقصود خود می‌رساند. این محصول که مرهمی برای میخچه است، اسید سالیسیلیک دارد. دقت کنید که این محلول ممکن است پوست اطراف میخچه را نیز تحریک کنید. به‌منظور جلوگیری از چنین مشکلی، باید هنگام استعمال این محصول مراقب باشید که تنها خود میخچه را به آن آغشته نمایید.

درمان میخچه پا با محلول یا ژل اسید سالسالیک

درمان میخچه با طب سنتی

طب سنتی گنجینه‌ بی پایانی است که برای اغلب بیماری‌ها روش‌های درمان کاملاً گیاهی و بدون هیچ عوارض را پیشنهاد می‌کند. در طب سنتی برای بسیاری از بیماری‌ها چندین روش درمان وجود دارد. ازاین‌رو، هرکسی می‌تواند روشی را انتخاب کنند که در دسترس اوست. برای درمان میخچه در طب سنتی روش‌های متفاوتی ذکر شده است. در این روش‌ها، شما می‌توانید مواد مختلفی را به کار ببرید. برای درمان میخچه پا در طب سنتی می‌توانید از زردچوبه، آناناس،‌ شیرین‌بیان،‌ روغن سقز و غیره استفاده نمایید. در ادامه با دو روش دیگر نیز آشنا می‌شویم.

درمان میخچه با سیر

برای ازبین‌بردن میخچه پای خود می‌توانید از سیر استفاده کنید. برای انجام این کار باید ابتدا دستان خود را بشویید. پوست چند حبه سیر بکنید و آن‌ها را رنده کنید. این مواد را به شکل یک خمیر دربیاورید. سپس، پای خود بشویید و خشک کنید. در قدم بعد میخچه را به مقداری خمیر آغشته کنید و دوباره مقداری دیگر را روی آن قرار دهید.

در آخر،‌ با پارچه و یا چست روی سیر را بپوشانید و اجاره دهید یک شب تا صبح روی آن پوشیده باشد. فردا صبح می‌توانید پارچه یا چسب را بازکرده و پای خود را بشویید. برای اینکه درمان میخچه پا با سیر مؤثر واقع شود، باید این عمل را چندین بار تکرار کنید. ‌این روش می‌تواند در یک هفته میخچه شما را کاملاً از بین ببرد.

درمان میخچه با سیر

درمان میخچه با گوجه‌ فرنگی

یکی دیگر از موادی که در همه خانه‌ها یافت می‌شود و در بهبود میخچه پا مورداستفاده قرار می‌گیرد، گوجه‌فرنگی است. شما تنها با یک گوجه‌فرنگی قادر خواهید بود به‌سادگی میخچه پای خود را درمان کنید. برای  انجام این کار می‌بایست، گوجه را از وسط به دونیم تقسیم کرده و نیمی از آن را روی میخچه بگذارید.

سپس با استفاده از یک‌پارچه،‌ بانداژ و یا هر چیزی دیگری آن را طوری ببندید که تکان نخورد و از روی میخچه کنار نرود. پس از گذشت حداقل 12 ساعت می‌توانید پارچه را بازکرده و گوجه را جدا نمایید. اگر مدت‌زمان زیادی از ظاهرشدن میخچه شما می‌گذرد، اجازه دهید گوجه‌فرنگی چند ساعت بیشتر روی آن بماند. در درمان میخچه پا با گوجه فرنگی خواهید دید که به‌سادگی و پس از یک روز، میخچه شما ناپدید می‌شود.

نکاتی درباره درمان میخچه در کودکان

برای درمان میخچه‌های کودکان باید چه اقداماتی انجام داد؟ علاوه بر روش‌های درمان میخچه در کودکان می‌توانید چندین اقدام ساده و تقریباً بدون درد را انجام دهید تا درد ناشی از میخچه در کودکان کاهش پیدا کند. ابتدا باید بگوییم که هر چیزی را که سبب ایجاد میخچه در پای کودک می‌شود مانند کفش تنگ، حذف نمایید. شستن پاها را فراموش نکنید. پاهای کودک خود را هر روز بشویید و هر هفته نیز آن‌ها را به مدت ده تا پانزده دقیقه در آب گرم خیش کنید. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از نمک اپسوم نیز استفاده کنید.

همچنین، به‌خاطر داشته باشید که به پاهای کودک خود لوسیون بمالید. از آغشته کردن بین انگشتان پا به لوسیون خودداری نمایید. به‌علاوه، می‌توانید پد‌هایی را درون کفش کودک خود و بر روی میخچه قرار دهید. این پد‌ها به‌عنوان محافظ عمل کرده و مانع از تحریک و دردناک شدن میخچه و رشد آن می‌شوند. میخچه را قطع نکنید. در درمان میخچه پا در کودکان ‌توجه کنید که سابیدن میخچه در منزل معمولاً بی‌خطر است، اما به‌هیچ‌عنوان نباید آن را قطع کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر میخچه پای شما به دلیل ناهنجاری‌های پا به وجود آمده باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به شما کفش یا کفی مخصوصی را معرفی کند. همچنین اگر از اینکه میخچه دارید مطمئن نیستید، قبل از انجام هر کاری به پزشک مراجعه کنید. آگاه باشید که افرای مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت، اگزما و غیره نباید در خانه به درمان میخچه بپردازند. همچنین، اگر درمان‌های خانگی و یا بدون نسخه با شکست مواجه شدند، بهتر است درمان را به یک متخصص پا یا همان پا پزشک بسپارید.

پزشک میخچه را به‌صورت دقیق می‌تراشد و به رفع انباشته شدن پوست سخت و فشرده کمک می‌کند. بسته به تعداد و اندازه میخچه‌ شما‌،‌ این کار در مدت‌زمان کم یا زیادی انجام می‌شود. البته اگر پس از استفاده از درمان‌های خانگی،‌ چسب میخچه و غیره وضعیت میخچه بد‌تر شد، می‌بایست حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

سخن آخر

روش‌های درمان میخچه پا، پرسش بسیاری از افراد است. چراکه این بیماری در بین مردم رواج زیادی دارد. این بیماری سخت و خطرناک نیست اما با درد همراه است. به برآمدگی از پوست سفت شده، میخچه گفته می‌شود. در اصل میخچه در اثر فشار یا اصطکاک تولید می‌شود که خود آن‌ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از این دلایل می‌‌توان به ناهنجاری‌های پا، کفش نامناسب،‌ ایستادن و پیاده‌روی طولانی و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید میخچه خود را در خانه درمان کنید و یا برای درمان آن به پزشک مراجعه نمایید.

منابع

healthline

saednews