روتین پوستی مناسب

پوست انواع مختلفی دارد که بر اساس میزان چربی پوست مشخص می‌شوند. تفاوتی نمی‌کند که نوع پوست شما چیست، زیرا تمامی افراد باید یک روتین پوستی داشته‌باشند و آن را دنبال کنند. اما روتین پوستی چیست؟ روتین پوستی پاسخ شما به شرایط و علامت‌های دریافتی از پوست است که در انواع پوست متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که محصولات استفاده شده در روتین پوستی چرب و دیگر انواع پوست با یکدیگر متفاوت هستند. اگر پوست مختلط یا چرب دارید، این مطلب از مجله میس و مستر را دنبال کنید تا با روتین پوستی مختلط و چرب آشنا شوید.

تشخیص پوست چرب

اولین سوال مهم درباره پوست چرب تشخیص دقیق آن است. به طور کلی پوست‌های چرب، به ویژه در اطراف ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) ظاهر براق دارند. برای تشخیص پوست چرب، رفتار پوست خود را تقریبا ۳۰ دقیقه پس از پاکسازی پوست، بررسی کنید. اگر تمامی نقاط پوست، چرب به نظر می‌رسید، به احتمال زیاد، نوع پوست شما چرب است.

روتبن پوستی چرب

پوست چرب یکی از انواع پوست است که مستعد ایجاد مشکلاتی همچون جوش و آکنه خواهد بود. دلایل زیادی باعث چرب شدن بیش از حد پوست می‌شود که از جمله این دلایل می‌توان به استرس، نوسانات هورمونی، ژنتیک و… اشاره کرد. چربی پوست می‌تواند منافذ پوستی را مسدود کرده و باعث به وجود آمدن جوش شود. البته پوست چرب فوایدی نیز به دنبال دارد، مثلا احتمال به وجود آمدن چین و چروک‌های پوستی کمتر می‌شود. یک روتین پوستی چرب به شما کمک می‌کند تا از سلامت پوست خود مراقبت کرده و با مشکلاتی مانند جوش و آکنه درگیر نشوید.

مرحله ۱: صبح و شب پوست خود را تمیز کنید

مهم‌ترین گام در روتین پوستی چرب، مراقبت از پوست با پاکسازی آن است. اگر چه تمامی افراد باید صبح و شب پوست خود را بشویند، اما این موضوع برای افرادی که پوست چرب دارند، مهم‌تر است. برخی افراد وقتی از خواب بیدار می‌شوند، تصور می‌کنند که پوست آن‌ها از شب قبل تمیز بوده و به شستشو نیازی ندارد، اما اینطور نیست. در طول شب پوست شما مشغول ریختن سلول‌های مرده و تولید چربی است. پاک‌کننده صورت برای پوست‌های چرب باید فاقد روغن و دارای اسید سالیسیلیک باشد.

مرحله ۲: از تونر استفاده کنید

استفاده از تونر پوست

پس از شستن پوست و زمانی که سطح پوست عاری از هرگونه مواد آرایشی، چربی و آلودگی بود، از یک تونر استفاده کنید. تونر مورد استفاده شما باید دارای یکی از مواد زیر باشد:

  •   اسید سالیسیلیک
  •   اسید گلیکولیک
  •   اسید لاکتیک

با استفاده از تونر آلودگی‌ها و مواد اضافی سطح پوست به طور کامل حذف شده و منافذ پوستی شما باز می‌شود تا جوش‌های پوستی به وجود نیایند.

مرحله ۳: پوست خود را درمان کنید

نسبت به مشکلات پوستی خود بی توجه نبوده و آن‌ها را درمان کنید. یکی از مهم‌ترین مشکلات پوست‌های چرب، جوش و آکنه است. برای درمان این مشکلات به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا دارو و محصولات مناسب با نوع مشکل پوستی شما را تجویز کند. مثلا برای درمان آکنه، ممکن است مصرف بنزوئیل پراکسید توصیه شود تا چربی اضافی پوست کاهش یابد.

مرحله ۴: در صبح و شب پوست را مرطوب کنید

برخی افراد تصور می‌کنند که در روتین پوستی چرب استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان، جایگاهی ندارد؛ اما اینطور نیست! مرطوب کردن پوست یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین پوستی چرب محسوب می‌شود. البته افرادی که پوست چرب دارند، باید مراقب نوع مرطوب‌کننده پوستی خود باشند. یک مرطوب‌کننده مناسب برای پوست چرب دارای ویژگی‌های زیر است:

  •   وزن سبک
  •   بدون روغن
  •   بر پایه آب

این ویژگی‌ها برای مرطوب‌کننده مناسب پوست چرب و مستعد آکنه بسیار ضروری است.

مرحله ۵: مصرف ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از ضدآفتاب

محافظت از پوست در برابر اشعه ماورابنفش خورشید نیز اهمیت زیادی دارد. ضدآفتاب مناسب پوست چرب باید فاقد چربی بوده و SPF بالاتر از ۳۰ داشته باشد. دقت کنید که حتی در روزهای ابری نیز استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است. ۱۵ دقیقه پیش از خروج از خانه، کرم ضدآفتاب را بر روی پوست بمالید و هر ۲ ساعت یک‌بار، آن را تمدید کنید. در ساعات اوج تابش نور خورشید یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر نیز، علاوه بر ضدآفتاب از وسایل محافظتی مانند کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده کنید.

مرحله ۶: پوست را لایه برداری کنید

لایه‌برداری پوست چرب از تجمع سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی در منافذ جلوگیری می‌کند. با یک لایه‌برداری مناسب احتمال ایجاد جوش و آکنه کاهش یافته و سلامت پوست تضمین می‌شود. برای پوست‌های چرب ۱ تا ۲ بار در هفته باید از یک لایه‌بردار شیمیایی استفاده کرد. لایه‌بردارهای شیمیایی همچون اسیدهای آلفا هیدورکسی (AHA) و اسیدهای بتا هیدروکسی (BAHs) بهترین انتخاب برای پوست‌های چرب هستند. توجه داشته باشید که لایه‌برداری مرحله بعد از پاکسازی و استفاده از تونر است.

بایدها و نبایدهای روتین پوستی چرب

اگر پوست چربی دارید، با رعایت نکات مختلف می‌توانید میزان چربی پوست را کنترل کنید تا پوست خود را از مشکلاتی مانند جوش و آکنه در امان نگه دارید.

  •   بعد از هر بار ورزش کردن، پوست خود را بشویید.
  •   محصولات پوستی را انتخاب کنید که دارای برچسب «بدون روغن» و « غیر کومدوژنیک» هستند.
  •   شوینده‌های ملایم به‌کار ببرید. شوینده‌های قوی پوست را خشک کرده و با تحریک پوست، چربی تولید می‌شود.
  •   از پاک‌کننده‌های حاوی الکل و روغن دوری کنید، زیرا پوست شما را تحریک می‌کنند.
  •   برای جلوگیری از آکنه، ضدآفتاب شما باید حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باشد.
  •   مواد آرایشی را انتخاب کنید که بدون روغن و بر پایه آب باشند.
  •   قبل از خواب تمام محصولات آرایشی پوست را پاک کرده و هرگز با آرایش نخوابید.
  •   صورت خود را با دست لمس نکنید، زیرا با این کار آلودگی‌های دست به پوست منتقل می‌شود.
  •   اگر با مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه درگیر هستید، برای درمان آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.
  •   در طول روز، صورت خود را با کاغذ بلاتینگ تمیز کنید تا چربی اضافی حذف شود. برای این کار کاغذ را روی پوست نکشید، چراکه چربی پوست پخش می‌شود، کاغذ را فقط روی پوست گذاشته و بردارید.

 

حتما بخوانید: جواب همه ی سوالات شما در مورد روتین پوست های خشک که باید بدانید

تشخیص پوست مختلط

پوست مختلط

پوست مختلط یکی از رایج‌ترین انواع پوست است و اغلب افراد پوستی با ویژگی‌های مختلط دارند. پیش از آنکه به دنبال یک روتین پوستی مختلط باشید، ابتدا باید این نوع پوست را تشخیص دهید. در فاصله نیم ساعت پس از تمیز کردن پوست، آن را بررسی کنید. اگر در اطراف ناحیه T صورت خود یعنی پیشانی، بینی و چانه احساس چربی می‌کنید، اما دیگر نقاط پوست مانند گونه‌ها حالت خشکی دارند، به احتمال زیاد نوع پوست شما مختلط است و باید روتین پوستی مختلط را دنبال کنید.

روتین پوستی مختلط

پوست مختلط در برخی نقاط چرب و در برخی نقاط خشک است و به همین دلیل یک حالت چرب و خشک دارد. داشتن این نوع پوست یک حالت ژنتیکی است، اما ممکن است با نوسانات هورمونی و فصلی تغییر کند. با افزایش سن، رفته رفته پوست خشک‌تر شده و چربی خود را از دست می‌دهد. همچنین پوست مختلط ممکن است با توجه به سبک زندگی، استرس، حالات روحی و نوع تغذیه تغییر کند. در ادامه یک روتین پوستی مختلط را در چند مرحله ارائه کرده‌ایم.

مرحله ۱: صبح و شب پوست را تمیز کنید

از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کرده و یک بار در صبح و بار دیگر در شب صورت خود را با آب ولرم بشویید. انتخاب پاک‌کننده مناسب پوست شما، به میزان چربی پوست بستگی دارد، زیرا ممکن است با تغییر فصل، چربی پوست نیز تغییر کند. اگر چربی پوست شما بیشتر شده است، به دنبال پاک‌کننده‌های فاقد چربی و یا با چربی کمتر باشید. تمیز کردن پوست در صبح، از تجمع چربی‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

مرحله ۲: صبح و شب از تونر استفاده کنید

استفاده از تونر برای پوست‌های مختلط و در روتین پوست کره ای ضروری است. به دنبال محصولی باشید که pH پوست را متعادل کرده و حاوی اسید هیالورونیک است. این اسید از یک سو رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، تحریک‌های پوستی را کمتر می‌کند. استفاده از تونر، مرحله بعد از پاکسازی پوست است که با یک پد پنبه‌ای روی پوست استعمال می‌شود.

مرحله ۳: مشکلات پوستی را درمان کنید

تفاوتی ندارند که نوع پوست شما چیست و چه روتین پوستی را دنبال می‌کنید، درمان مشکلات پوستی همیشه اولویت اول هستند. افرادی که پوست مختلط دارند، ممکن است در نقاط T پوست آن‌ها، جوش و آکنه به وجود آید. برای درمان این مشکلات به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا روش‌های درمانی متناسب با پوست شما را توصیه کند.

مرحله ۴: صبح و شب پوست را مرطوب کنید

استفاده از مرطوب‌کننده

مرطوب کردن و آبرسانی پوست یکی از مراحل مهم در روتین پوست مختلط محسوب می‌شود. صبح‌ها یک مرطوب‌کننده سبک‌تر انتخاب کرده و پس از تمیز کردن و مرحله تونر، آن را روی پوست خود بمالید. برای شب یک مرطوب‌کننده غنی‌تر به کار ببرید که در هنگام خواب، به بازسازی سلول‌های پوستی شما کمک کند. محصولات حاوی هیالورونیک اسید بهترین گزینه برای حفظ رطوبت پوست‌های مختلط هستند.

مرحله ۵: در طول روز ضدآفتاب بزنید

افرادی که پوست مختلط دارند، برای محافظت در برابر اشعه‌های مضر خورشید باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند تا از پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری شود. ضدآفتاب مورد استفاده باید SPF بالاتر از ۳۰ داشته و ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل استفاده شود. استفاده صحیح از این محصول، تمدید ضدآفتاب پس از هر ۲ ساعت است.

مرحله ۶: پوست را لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری پوست از ایجاد جوش و آکنه در ناحیه T پوست‌های مختلط جلوگیری می‌کند. برای پوست‌های مختلط می‌توان ۲ تا ۳ بار در هفته از لایه‌بردار استفاده کرد. البته لایه‌بردارهای فیزیکی برای پوست مختلط توصیه نمی‌شوند، زیرا پوست را تحریک می‌کنند. برای این نوع پوست، لایه‌بردارهای شیمیایی همچون اسید لاکتیک بهترین گزینه است، زیرا در عین ملایم بودن، سلول‌های مرده را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که لایه برداری مرحله بعد از پاکسازی و استفاده از تونر است.

بایدها و نبایدهای روتین پوستی مختلط

محصولات مناسب برای روتین پوستی

اگر پوست شما از نوع مختلط است، علاوه بر مراحل گفته شده، نکات زیر را هم مدنظر قرار دهید تا بهترین شرایط برای پوست شما فراهم شود:

  •       پس از ورزش یا دیگر فعالیت‌های بدنی شدید، صورت خود را شسته و تمیز کنید.
  •       روتین پوستی خود را به یک عادت تبدیل کرده و نسبت به اجرای آن حساس باشید.
  •       حداقل یک‌بار در هفته از ماسک صورت متناسب با پوست خود استفاده کنید.
  •       برای آبرسانی بیشتر پوست، می‌توانید شب‌ها پس از کرم مرطوب‌کننده، روغن صورت نیز به کار ببرید.
  •       لوازم آرایشی را مورد استفاده قرار دهید که بافت سبک دارند. همچنین فاندیشن و کانسیلر باید بدون روغن باشند.
  •       با آرایش نخوابید و حتما قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.
  •       برای سلامت پوست کرم ویتامین C به کار ببرید تا رادیکال‌های آزاد سطح پوست را خنثی کند.
  •       اگر با تغییر فصل میزان چربی پوست شما تغییر می‌کند؛ در این صورت محصولات پوستی خود را نیز تغییر دهید.
  •       درمان مشکلات پوستی خود را در اولویت قرار داده و از راهنمایی‌های پزشک متخصص استفاده کنید.
  •       از لمس مناطق چرب‌تر پوست یعنی ناحیه T، خودداری کنید و دست آلوده خود را به پوست نزنید.

خرید محصولات مناسب نوع پوست و مختلط

خرید محصولات مراقبتی پوست

در این مطلب به معرفی روتین پوستی چرب و روتین پوستی مختلط پرداختیم و نکات مهم درباره مراقبت از این دو نوع پوست را معرفی کردیم. همانطور که گفتیم برای مراقبت از هر نوع پوست، باید محصولات خاصی را استفاده کرد. محصولات پوستی موردنظر خود را از برندهای معتبر تهیه کنید تا درباره کیفیت آن‌ها آسوده خاطر باشید.

اعتبار فروشگاه نیز یکی از نکات مهم در هنگام خرید محصولات پوستی است. فروشگاه میس و مستر یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و باسابقه در زمینه فروش انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، مراقبتی و عطر و ادکلن است. در این فروشگاه می‌توانید بهترین محصولات را از برندهای معتبر و با قیمت مناسب خریداری کنید.

سوالات متداول

پوست مختلط را چگونه تشخیص دهیم؟

در فاصله ۳۰ دقیقه بعد از پاکسازی پوست، آن را بررسی کنید. اگر نقاط T پوست یعنی پیشانی، بینی و چانه چرب بود، اما نقاط دیگر حالت خشک داشتند، احتمالا پوست شما مختلط است.

پوست چرب را چگونه تشخیص دهیم؟

پس از گذشت نیم ساعت از پاکسازی پوست، آن را بررسی کنید. اگر تمامی نقاط پوست حالت چربی داشت، نوع پوست شما چرب است. در این حالت نقاط T پوست (پیشانی، بینی و چانه) حالت براق‌تری دارند.

نکات مهم در روتین پوستی چرب چیست؟

در روتین پوستی چرب باید از محصولاتی استفاده کنید که «بدون روغن» و « غیر کومدوژنیک» هستند. همچنین پاکسازی پوست (صبح و شب)، استفاده از تونر، مرطوب‌کننده، ضدآفتاب و ۱ تا ۲ بار لایه‌برداری در طول هفته ضروری است.

نکات مهم در روتین پوستی مختلط چیست؟

میزان چربی پوستی در افرادی که پوست مختلط دارند، یکسان نیست. این افراد باید محصولات پوستی خود را متناسب با میزان چربی پوست انتخاب کنند. اگر در طول فصول مختلف چربی پوست تغییر می‌کند، نوع محصولات را نیز باید تغییر داد.

 

منابع:

healthline.com

healthline.com