آشنایی با انواع تونر صورت بر اساس نوع پوست شما

تونر پوست جزو مهم ترین محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست است. تونر ها جزو لوازم بهداشتی هستند که باید در روتین پوستی یک خانم حتما حضور داشته باشند. انواع تونر های مختلف، کاربرد های متفاوتی دارند، بسته به این که برای کدام نوع پوست ساخته شده اند و ترکیبات درون آن ها چیست.

انواع مختلف تونر ها می توانند میزان قلیایی بودن پوست را به حالت طبیعی برگردانند و در صورتی که این میزان دست کاری شده بود، آن را متعادل سازند.

در نتیجه بهتر است قبل از خرید تونر به انواع مختلف آن توجه کنید. به این دلیل که ممکن است تونری که خریداری کرده اید، کارایی لازم را برای پوست شما نداشته باشد. به همین دلیل شناخت انواع مختلف تونر و همچنین تونر های مناسب برای انواع پوست، بسیار مهم است. ما در این مقاله می خواهیم با انواع تونر های مختلف و کاربرد های هر کدام آشنا شویم، پس تا پایان این مطلب با ما باشید.

انواع تونر

تونر ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

در صورت تمایل برای شناخت کامل تونر، می توانید به مقاله تونر چیست مراجعه نماید. اما باید بدانید که به طور کلی انواع تونر صورت در سه دسته طبقه بندی می شوند:

  • تونر های بر پایه الکل
  • تونر های بر پایه آب و گلیسرین
  • تونر های بر پایه آب

تونر های بر پایه الکل

انواع تونر های پوست بر پایه الکل، غالبا دارای مواد قابض هستند.

مواد قابض در واقع دسته ای از محلول ها هستند که آب و الکل را در نسبت های مختلف دارند. اگر محصول خریداری شده مخصوص پوست های خشک باشد، باید قابض های مورد استفاده در آن، دارای حداقل میزان الکل باشند، به این دلیل که الکل پوست را خشک خواهد کرد.

مواد قابض معمولاً دارای نمک های آلومینیوم یا روی هستند. این مواد می توانند منافذ پوست را جمع و کوچک کنند، ولی هنوز این اثر از نظر علمی ثابت نشده است. یکی از این مواد قابض، عنبر سائل (یک نوع درخت) است. باقی عصاره های گیاهی که حاوی اثرات قابض هستند، عبارت هستند از:

  • عصاره پوست درخت بلوط
  • عصاره گل های درخت نمدار

معمولا گفته می شود نباید از لوازم بهداشتی و تونر های دارای مواد قابض استفاده کرد. به این دلیل که این نوع از تونر ها موجب آزاد شدن رادیکال های آزاد و تحریک پوست خواهند شد. آزاد شدن رادیکال های آزاد موجب تحریک پوست خواهد شد و توانایی آن را برای ترمیم و تولید کلاژن کاهش می دهد. انواع تونر های دارای مواد قابض، معمولا حاوی مواد خنک کننده از جمله منتول یا کامفر می باشند. این محلول ها پس از مصرف احساس خنکی و شادابی بر روی پوست ایجاد خواهند کرد. همچنین به دلیل این که این نوع از تونرها دارای الکل هستد، سریع تر از روی پوست تبخیر می شوند و همین امر موجب می شود تا پوست احساس خنکی کند. تونر های دارای الکل ممکن است حاوی رنگ و عطر های مصنوعی و شیمیایی هم باشند.

اگر مواد قابض موجود در تونر های حاوی الکل، از نوع طبیعی و گیاهی باشند، می توانند موجب سفتی، طراوت و خنکی پوست شوند. یکی از انواع مواد طبیعی قابض موجود در تونر ها عصاره نارون کوهی یا همان    witch hazel است که از برگ های درخت نارون Hamamelis virginiana به دست می آید. عصاره این درخت دارای اثر ضد التهابی است.

بهترین پاک کننده آرایش صورت

تونر های بر پایه آب و گلیسرین

این تونر ها همان تونر های بر پایه گلیکول هستند که با عصاره های معطر همانند عصاره گل رز یا عصاره مرکبات ساخته شده اند. تنها کاری که این مواد برای پوست انجام خواهند داد، تخریب کلاژن پوست است. پس بهتر است در خرید این نوع از تونر ها به شدت محتاط باشید.

تونر های بر پایه آب و گلیسرین، روشن کننده و خنک کننده پوست هستند و این نوع از تونر ها برای پوست های خشک مناسب ترند. به این دلیل که با داشتن آب و گلیسیرین، حس نرمی و لطافت خاصی به پوست می دهند. معمولا داخل این تونر ها انواع مختلف عصاره های گیاهی دیگری هم وجود خواهند داشت. این نوع از تونر ها همانند عطر روی پوست اثر می کنند و بوی خوبی به پوست می دهند، اما می توانند حساسیت زا هم باشند و پوست را تحریک کنند .

تونر های بر پایه آب

انواع تونر های بر پایه آب دارای مواد موثری همانند آنتی اکسیدان ها، مواد ترمیم کننده پوست و مواد ارتباط برقرار کننده با سلول مثل نیاسینامید هستند. آنتی اکسیدان ها و مواد ترمیم کننده برای پوست بسیار مفید اند.

این دسته از تونرها به راحتی می توانند با داشتن مواد مغذی پوست را تغذیه کنند. تونر های بر پایه آب می توانند حاوی مواد ترمیم کننده یا دارای آنتی اکسیدان ها باشند. این ترکیبات می توانند به ترمیم و جوانسازی پوست کمک کنند. همچنین تونر های بر پایه آب، می توانند پوست را از انواع آسیب ها حفظ کنند. تونر های بر پایه آب توانایی نفوذ به لایه های زیرین پوست را دارند و می توانند ترکیبات جوانساز را تا عمق لایه های زیرین پوست برسانند. در نتیجه این تونر ها می توانند بهترین انواع تونر ها برای پوست باشند. به این دلیل که نه تنها برای پوست عوارض و ضرری ایجاد نمی کنند، بلکه می توانند به جوانسازی پوست هم کمک کنند و پیری زودرس را به تعویق بیندازند.

مزایای تونر بر پایه آب

انواع تونر ها بر اساس نوع پوست

تونر های متفاوتی برای انواع مختلف پوست وجود دارد. انواع متفاوت تونر بر اساس نوع پوست دارای این دسته بندی ها هستند:

  • تونر های مخصوص پوست های چرب
  • تونر های مخصوص پوست های خشک
  • تونر های مخصوص پوست های مختلط ناحیه T

 

دقت کنید که همیشه باید قیمت و برند محصول مورد نظر، اولویت دوم برای خرید باشد و انتخاب محصول با مواد اولیه خوب و سالم باید همیشه اولویت اول باشد. به این دلیل که سلامت پوست شما بسیار اهمیت دارد.

انواع تونر های مخصوص پوست های چرب

افرادی که دارای پوست های چرب و آکنه ای هستند، باید کمی بیش تر هنگام انتخاب تونر ها تامل کنند. معمولا انواع مختلف تونر های مخصوص پوست های چرب، حاوی مقادیر زیادی الکل یا منتول هستند. این مواد موجب ملتهب کردن پوست خواهند شد و قادر هستند تا هر گونه درمان پوست را دچار اختلال کنند. حتی این مواد می توانند انواع لک ها و جوش ها را نیز تشدید کنند. وجود الکل در تونر ها می تواند موجب خشک شدن و قرمزی و پوسته پوسته شدن صورت شود.

انواع تونر های مخصوص پوست چرب، باید دارای مواد ترمیم کننده باشند، به این دلیل که این مواد قادر هستند تا منافذ پوست را ببندند. از دیگر خواصی که انواع تونر های مخصوص پوست چرب دارند، این است که توانایی این را داشته باشند که ترشح چربی در سلول ها را کنترل کنند.

انواع تونر های مخصوص پوست های خشک

افراد دارای پوست های خشک و حساس بهتر است  از تونر هایی استفاده کنند، که حاوی مواد ضد التهاب و ضد قرمزی باشند. این مواد می توانند از پوسته ریزی این نوع پوست ها بکاهند. تونر های مناسب پوست های حساس و خشک باید حاوی موادی باشند که التهابات پوست را تسکین دهند و موجب حساسیت و التهاب نشوند.

اگر افراد دارای پوست های خشک، از انواع  تونر هایی که مناسب این نوع از پوست هستند، استفاده کنند، از نتایج آن شگفت زده خواهند شد.

تونر مخصوص پوست خشک

انواع تونر های مخصوص پوست های مختلط ناحیه  T

افرادی که دارای این نوع از پوست هستند، معمولا ناحیه تی صورت در آن ها از سایر نقاط صورت شان چرب تر است. ناحیه T  شامل نواحی بینی و پیشانی است و به دلیل شباهت آن با حرف تی انگلیسی به این نام شناخته شده است. افرادی که دارای این نوع از پوست هستند، در قسمت هایی از صورت همانند گونه ها و چانه دارای پوست خشکی هستند.

افراد دارای پوست های مختلط باید از تونر های مخصوص پوست های مختلط استفاده کنند. تونر های مخصوص انواع پوست های مختلط باید فاقد الکل باشند و بتوانند میزان اسیدیته پوست را متعادل کنند، بدون اینکه موجب التهاب آن شوند.

تونر های مناسب پوست های مختلط باید دارای آب رسان باشند که خشکی پوست را برطرف کند و ترشح چربی ها را در قسمت های چرب پوست کاهش دهد. همچنین این نوع از تونر ها باید دارای فرمولاسیون ملایم و ویژه پوست های مختلط باشند که بتوانند خاصیت اسیدیته پوست را تعدیل نمایند و منافذ باز پوست را ببندند. پس از مدتی استفاده از انواع تونر های مخصوص پوست های مختلط، پوست صاف و یک دست خواهد شد و دیگر تفاوت میان ناحیه T و سایر قسمت های دیگر صورت قابل تشخیص نیست. معمولا تونر های مخصوص پوست های مختلط، دارای خواص درمانی هستند و استفاده از آنها در تمام روز می تواند حس شادابی به پوست بدهد.

انواع تونر های مخصوص پوست های لک دار

افرادی که پوست های آن ها انواع لک ها را دارد باید از این تونر ها استفاده کنند. تونر های مخصوص پوست های لک دار موجب روشن شدن رنگ پوست و رفع شدن لک ها می شوند. انواع مواد موثر موجود در این تونر ها با اثر  گذاشتن روی ملانین پوست می توانند موجب کم رنگ کردن لک های پوستی شوند و رنگ پوست را به کلی روشن کنند.

سوالات متداول در رابطه با انواع تونر

تفاوت انواع تونر ها با هم در چیست؟

انواع مختلف تونر ها بر پایه مواد سازنده آن ها و کاربرد شان برای انواع مختلف پوست، طبقه بندی می شوند.

چرا نباید از تونر های حاوی مواد قابض استفاده کرد؟

تونر های دارای مواد قابض موجب آزاد شدن رادیکال های آزاد و تحریک پوست می شوند و در نتیجه توانایی پوست برای ترمیم و تولید کلاژن کاهش می یابد.

آیا تونر ها برای کم رنگ کردن لکه های پوستی کاربرد دارند؟

بله، پس از مدتی استفاده از تونر های مخصوص پوست های لک دار به مرور پوست روشن تر خواهند شد.

تونر ها برای کدام نوع پوست ها کاربرد دارند؟


تونر ها برای تمامی انواع پوست ها از جمله پوست های خشک، چرب و مختلط کاربرد دارند.

 

جمع بندی

در این مقاله با انواع تونر های مناسب پوست های خشک، چرب و مختلط آشنا شدیم. همچنین دیدیم که تونر ها بر سه پایه مختلف آب، روغن و الکل هستند و مزایا و معایب هر کدام را برشمردیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

منابع

ejollify