انواع ماسک صورت خانگی برای انواع پوست

یکی از مواردی که ذهن خانم‌ها را درگیر می‌کند این است که در مدتی کوتاه، چطور می‌توانند با استفاده از انواع ماسک صورت به طراوات، شادابی و زیبایی هر چه بیشتر پوست‌شان کمک کنند. ماسک‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت پوست‌تان هستند و مواد مغذی را به صورت مستقیم به پوست شما وارد می‌کنند. بازه زمانی 10 تا 20 دقیقه در روز می‌تواند به شادابی پوست شما کمک کند و سلامت آن را تضمین نماید. در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر قبل از این که به معرفی انواع ماسک های صورت خانگی بپردازیم، به سراغ انواع ماسک صورت و انواع پوست هر شخص می‌رویم تا انتخاب دقیق‌تری در انتخاب انواع ماسک‌ها داشته باشید تا هر شخصی به راحتی بتواند حتی با داشتن انواع مشکلات پوستی، ماسک مناسب پوست خود را انتخاب کند.

یکی از وظایفی که ماسک‌ها به عهده دارند، آبرسانی و درخشان‌کردن سلول‌های پوستی هستند.

استفاده از ماسک مناسب صورت شما آنقدر مهم است که هم می‌تواند در مدت 10 دقیقه پوست شما را شاداب کند و هم استفاده نادرست از آن می‌تواند آسیب جدی به پوست شما برساند. برای همین مهم است که در انتخاب انواع ماسک‌ها دقت کنید و چیزی که به پوست شما کمک می‌کند را انتخاب کنید. فرقی ندارد ماسکی که استفاده می‌کنید، ماسک نقابی باشد یا ماسک کرمی؛ مهم این است که با پوست شما سازگار باشد.

انواع ماسک صورت

انواع مختلفی برای ماسک صورت وجود دارد که از آن جمله میتوان به دو دسته کلی اشاره کرد. ماسک‌های کرمی و ماسک‌های نقابی.

ماسک‌های کرمی معمولا در بسته بندی‌های شیشه‌ای و کوچک عرضه می‌شوند و زمانی که از آن‌ها استفاده کردید، باید پوست صورت را با آب بشویید اما اگر از انواع ماسک های صورت نقابی استفاده می‌کنید، شکل و شمایل آن با ماسک‌های کرمی تفاوت دارد. ماسک‌های نقابی معمولا از پنبه، پارچه سیلک یا کاغذهای آغشته به سرم پوست تشکیل شده اند که شکل آن‌ها مطابق شکل صورت است و کل صورت توسط ماسک پوشیده می‌شود. از هر کدام از انواع ماسک صورت که استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را با زمان معین مثلا هر هفته یا یک روز در میان استفاده کنید تا نتیجه کافی را بگیرید.

ماسک صورت کرمی

یکی از انواع ماسک های صورت که استفاده می‌کنید، ماسک‌های کرمی صورت هستند که هم برای بدن و هم برای صورت وجود دارند. ماسک‌های کرمی این قابلیت را دارند که آن‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنید. مثلا اگر پوست اطراف بینی و لب شما چرب است و سایر نقاط پوست‌تان خشک است، می‌توانید بینی و اطراف‌تان لب‌تان را با یک نوع ماسک و سایر نقاط صورت‌تان را با ماسک‌های آبرسان پوشش دهید. ماسک‌های کرمی در انواع ماسک های صورت میوه ای، زغال و… وجود دارند و شناخت هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر به پوست‌تان رسیدگی کنید.

یکی از انواع ماسک های صورت کرمی که برای پوست‌های چرب استفاده می‌شود، ماسک خاک رس است. انواع خاک رس برای ماسک صورت مناسب است و در واقع این ماسک کمک می‌کند تا چربی اضافه پوست شما از بین رود و منافذ پوست شما کوچک‌تر شود. ماسک خاک رس یکی از جذاب‌ترین ماسک‌ها برای داشتن پوستی درخشان است. برخی از ماسک‌ها هم هستند که برای پاک کنندگی بیشتر از خاک رس در ترکیبات خود استفاده کرده اند.

انواع ماسک صورت

ماسک صورت نقابی

یکی دیگر از انواع ماسک های صورت ، ماسک‌های صورت نقابی هستند که از یک لایه کاغذ یا پارچه که روی آن به شکل صورت است، استفاده می‌شوند. ماسک‌های نقابی  در واقع یکی از انواع ماسک ورقه‌ای صورت هستند. ماسک صورت نقابی معمولا به این شکل ساخته می‌شود که تمام قسمت‌های صورت به جز چشم‌ها و بینی را می‌پوشانند و چون در تمام قسمت‌های بدن قرار می‌گیرد، می‌توانند در حداقل زمان رطوبت مورد نیاز پوست را به آن برسانند. زمان ماندن بیشتر ماسک‌های نقابی روی صورت، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.

تنها کاری که برای استفاده از ماسک نقابی باید انجام دهید، این است که آن را از بسته بندی خارج کنید و روی صورت‌تان قرار دهید و حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. بعد از آن ماسک را از روی صورت بردارید. ماسک صورت نقابی یک ماسک یک بار مصرف است و لازم نیست پس از این که از آن استفاده کردید، صورت‌تان را با آب بشویید. پس از استفاده از ماسک، صورت‌تان را به آرامی ماساژ دهید تا باقی مانده مواد هم جذب پوست شما شود. یکی از ویژگی‌های ماسک‌های نقابی این است که مخصوص دور چشم هم هستند و حتی برای ناحیه T هم مفید هستند.

ماسک صورت نقابی

از ماسک‌های نقابی کجا می‌توانید استفاده کنید؟

یکی از بهترین راه‌های مراقبت از پوست در سفر، استفاده از ماسک‌های صورت نقابی است. زمانی که شما در ماشین، هواپیما یا قطار هستید، می‌توانید ماسک نقابی را از بسته بندی خارج کنید و روی صورت‌تان قرار دهید، بدون این که مشکلی برای‌تان پیش بیاید. ماسک‌های صورت نقابی جای کمی می‌گیرند و به دلیل تاثیر طولانی مدتی که دارند، می‌توانید زمانی که در یک سفر طولانی هستید، از این ماسک‌ها استفاده کنید تا پوست خود را از خستگی دور کنید.

زمانی که می‌خواهید ماسک صورت نقابی برای صورت‌تان بخرید، حتما به اطلاعاتی که روی بسته بندی درج شده است، توجه کنید. ببینید که این ماسک برای چه نوع پوستی مناسب است و چه مزایایی دارد. معمولا روی پوست‌ها باید این اطلاعات را ببینید: ماسک آبرسان، ماسک مرطوب‌کننده صورت، ماسک لایه بردار، ماسک آرامش بخش، ماسک ضد چروک، ماسک نرم کننده، ماسک لیفت صورت و….

بهترین ماسک برای انواع پوست صورت

اولین قدم برای انتخاب ماسک صورت ، شناخت نوع پوست‌تان است. اگر نوع پوست‌تان را بشناسید، می‌توانید بر اساس آن تصمیم بگیرید که چقدر برای رسیدگی به آن زمان بگذارید. با شناخت پوست‌تان می‌توانید نوع پاک‌کننده آرایشی، نوع تونر، نوع ضد آفتاب و نوع کرم مرطوب‌کننده مربوط به پوست‌تان را بشناسید و در نهایت تصمیم بگیرید که چه نوع ماسکی برای شما مناسب است. تنوع موجود در ماسک‌های صورت بسیار زیاد است و در حال حاضر برندهای زیادی در این زمینه مشغول به کار هستند که از این بین میتوان به لورال (Loreal)، گارنیر (Garnier) و… هستند.

ماسک مخصوص پوست خشک

ماسک‌های صورتی که مخصوص پوست خشک هستند، باید روی آن‌ها کلمه Hyaluronic Acid را ببینید. این ماسک‌ها به حفظ رطوبت پوست‌های شما کمک خواهند کرد. البته این کلمه شاید به صورت اختصاری و به شکل HA نوشته شود. یکی دیگر از کلماتی که در ماسک‌های صورت می‌تواند وجود داشته باشد، کلمه Sodium Hyaluronate است که گاهی با کلمه SH شناخته می‌شود. وجود این ترکیبات در کنار ترکیبات دیگر در ماسک‌های صورت برای پوست خشک ضروری است و باعث شادابی و سلامت پوست می‌شود.

ماسک مخصوص پوست چرب

بهترین ماسک برای صورت‌های با پوست چرب ماسکی است که نرم‌کننده و مرطوب‌کننده داشته باشند و در کنار آن‌ها از ترکیباتی استفاده شود که کنترل‌کننده چربی پوست باشند. اگر پوستی دارید که در بیشتر مواقع چرب و براق است، دنبال ماسک مرطوب کننده‌ای باشید که قابلیت کنترل چربی را داشته باشد. این ماسک‌ها براق بودن پوست را برطرف می‌کنند و باعث کاهش ترشح غدد چربی می‌شوند.

طرز استفاده صحیح از انواع ماسک صورت

قبل از این که روی صورت خود ماسک بگذارید، باید پوست خود را از هر نوع آلودگی یا مواد آرایشی پاک کنید. برای این که پوست تمیزی داشته باشید، آب پاک‌کننده یا اسپری‌های معدنی یا تونر به همراه یک تکه پنبه انتخاب خوبی هستند ولی اگر دوست ندارید هزینه زیادی صرف کنید، می‌توانید به سراغ مخلوط آب و گلاب بروید. در یک ظرف دو برابر مقدار گلابی که می‌ریزید، آب بریزید و به خوبی آن را با هم ترکیب کنید. این ترکیب یک پاک‌کننده خوب برای صورت است. سپس ماسک خود را از بسته بندی خارج کنید و آن را روی صورت‌تان قرار دهید. اگر در دستور ماسک آمده است که باید بعد از استفاده صورت خود را بشویید، با آب ولرم صورت خود را از ماسک پاک کنید و پس از آن از کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید.

چند وقت یک‌بار می‌توان از ماسک استفاده کرد؟

اگر پوست شما معمولی است، بهتر است هفته‌ای یک بار از انواع ماسک‌ها استفاده کنید.

اگر پوست شما خشک است، می‌توانید هفته‌ای دو بار از انواع ماسک های صورت آبرسان استفاده کنید تا پوست شما رطوبت کافی را دریافت کند و از پیری پوست‌تان جلوگیری شود.

اگر پوست چربی دارید، باید از ترشح بیش از اندازه پوست‌تان جلوگیری کنید و لازم است بدانید که بیش از یک بار در هفته به ماسک نیاز ندارید.

به جز ماسک‌هایی که در بازار وجود دارند، می‌توانید از برخی ماسک‌های خانگی هم استفاده کنید تا مطمئن شوید کدام ماسک‌ها بیشتر به پوست شما سازگارتر است.

انواع ماسک خانگی برای صورت

یکی از به صرفه‌ترین ماسک‌های صورت ، ماسک‌های خانگی هستند که در ادامه برای هر نوع پوست، چند ماسک خانگی پیشنهاد می‌کنیم.

انواع ماسک خانگی مخصوص پوست خشک

ماسک موز

  • یک عدد موز رسیده
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون

یکی از انواع ماسک صورت خانگی برای پوست خشک ، ماسک موز است. تمام موادی که در بالا گفته شده است را با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیر نرمی بدست آورید. سپس آن را روی تمام صورت خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

انواع ماسک صورت پوست چرب

ماسک جو دوسر و بادام زمینی

  • ۵ الی ۶ عدد بادام زمینی
  • دو قاشق غذاخوری جو دوسر
  • دو قاشق غذاخوری ماست
  • یک قاشق چای‌خوری عسل

یکی از انواع ماسک صورت خانگی برای پوست چرب ، ماسک جو دوسر و بادام زمینی است. بادام زمینی را به همراه جو دوسر بکوبید و سپس ماست و عسل را به آن اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست آید. این ماسک را روی صورت خود قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

ماسک بادام زمینی و جو دوسر

ماسک شیر

  • یک قاشق چای‌خوری شیر
  • یک قاشق چای‌خوری خمیر بادام
  • یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا
  • یک قاشق غذاخوری عسل رقیق

یکی از انواع ماسک صورت خانگی برای پوست چرب ، ماسک شیر است. تمام مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و روی صورت‌تان بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب گرم بشویید. این ماسک یکی از ساده‌ترین انواع ماسک صورت برای پوست خشک است. این ماسک یکی از انواع ماسک صورت با آلووراست.

ماسک شیر

انواع ماسک صورت خانگی مخصوص پوست چرب و جوش دار

ماسک موز

  • یک عدد موز رسیده
  • یک قاشق چای‌خوری عسل
  • یک عدد لیمو یا پرتقال

موزها را له کنید و به آن عسل اضافه کنید. سپس ۳ تا ۴ قطره آب لیمو یا آب پرتقال به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. اجازه دهید این ماسک 15 دقیقه روی صورت شما بماند. سپس با آب گرم بشویید.

ماسک آووکادو

  • نصف یک عدد آووکادوی رسیده
  • نصف فنجان بلغور جو دوسر

یکی از انواع ماسک صورت برای پوست چرب ، ماسک آووکادو است. بلغور جو دوسر را بپزید و با یک چنگال، آووکادو را له کنید و به بلغور جو اضافه کنید. خمیری که به دست آمده را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس با آب گرم بشویید.

ماسک آلوئه ورا برای ازبین بردن لک و جوش

  • ژله آلوئه ورا 3قاشق غذا جوری
  • کپسول ویتامین E 2 عدد
  • 2 قاشق گلاب
  • نصف قاشق گلیسیرین

یکی از بهترین انواع ماسک برای صورت های جوش دار، ماسک آلوئه ورا است. اگر می‌خواهید با خواص آلوئه ورا برای پوست آشنا شوید، مقاله آن را در مجله زیبایی میس و مستر دنبال کنید. در کاسه‌ای سه قاشق ژل آلوئه ورا را بریزید به خوبی با 2 قاشق گلاب و نصف قاشق گلیسیرین ترکیب کنید. سپس2عدد کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و محتویات آن را به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید تا سرم سفتی به دست بیاید. ماسک را روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید 10 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را با آب بشویید. این روش را روزانه به مدت یک هفته انجام دهید تا تاثیر اعجاب انگیز آن را مشاهده کنید.

ماسک صورت خانگی با عسل و داچین

اگر به دنبال یکی از بهترین انواع ماسک صورت خانگی برای پوست‌های جوش دار هستید، عسل و دارچین را فراموش نکنید. ترکیب عسل و دارچین یکی از بهترین ترکیبات برای سلامتی پوست و بدن است. دارچین و عسل هر دو خاصیت ضد باکتریایی دارند. یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط کنید و به قسمت‌های جوش دار صورت بزنید. پس از 20 دقیقه با آب گرم بشویید.

انواع ماسک خانگی مخصوص پوست مختلط

ماسک روغن نارگیل

  • یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • یک قاشق غذاخوری کره شیا

یکی از انواع ماسک صورت برای پوست مختلط ، ماسک روغن نارگیل است. مواد را با هم مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را به صورت‌تان بمالید و آن را کمی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت شما بماند. سپس پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید و در انتها چند بار آب سرد به صورت خود بپاشید.

ماسک روغن نارگیل برای پوست مختلط

ماسک صورت خانگی با ماست و خیار

یکی دیگر از بهترین انواع ماسک صورت خانگی ، ماسک ماست و خیار است که افراد با پوست مختلط می‌توانند از آن استفاده کنند. این ماسک کمک می‌کند شما پوستی درخشان و خوش رنگ داشته باشید. خیار و ماست را به مقدار مساوی درون مخلوط کن بریزید تا خمیری به دست آید. سپس آن را روی پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه روی صورت‌تان باشد. سپس با آب ولرم بشویید.

انواع ماسک خانگی مخصوص پوست معمولی

 ماسک سیب

  • یک عدد سیب رنده شده
  • 2 قاشق غذاخوری عسل

یکی از انواع ماسک صورت برای پوست معمولی ، ماسک سیب است. این مواد را با هم ترکیب کنید تا خمیر نرمی درست شود. سپس ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست‌تان بگذارید. بعد صورت‌تان را بشویید با مرطوب‌کننده نرم کنید.

ماسک سیب برای پوست

ماسک تخم مرغ و روغن زیتون

  • 1 قاشق چای خوری روغن زیتون
  • زرده تخم مرغ 1 عدد

یکی از انواع ماسک صورت برای پوست معمولی ، ماسک تخم مرغ و روغن زیتون است. مواد را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید ماسک برای مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست‌تان قرار گیرد و سپس صورت‌تان را بشویید و به صورت ضربه‌ای با حوبه خشک کنید.

این ماسک‌ها همگی از انواع ماسک صورت مردانه هم به حساب می‌آیند و آقایان هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

سخن آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به معرفی چندین روش ساخت انواع ماسک صورت خانگی پرداختیم. این ماسک‌ها به دلیل تاثیری گذاری کوتاه مدت به شما در داشتن پوستی شفاف و زیبا در ایام عید کمکی بسیاری می‌کنند. در آخر به نکات زیر برای گرفتن بهترین نتیجه از ماسک‌های خانگی دقت کنید.

  • زمان مناسب برای ماندن روی پوست صورت مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه می‌باشد، به این دلیل که به مواد تشکیل‌دهنده ماسک اجازه می‌دهد تا در پوست شما نفوذ کند و تاثیر خود را به خوبی بگذارد. بهتر است ماسک را قبل از حمام‌کردن روی پوست خود بگذارید.
  • در هنگام مصرف انواع ماسک صورت به یاد داشته باشید که ماسک نباید زمان زیادی روی پوست شما بماند چرا که باعث تحریک پوست شما گردیده و ممکن است آن را ملتهب و قرمز کند.
  • قبل از استفاده از ماسک پوست خود را با استفاده از یک شوینده ملایم و آب شستشو دهید. این کار به جذب بهتر مواد مغذی ماسک و افزایش تاثیر گذاری آن کمک شایانی می‌کند.
  • اگر پس از مصرف ماسک تحریک پوستی یا واکنش آلرزیک تجربه کردید، استفاده از ماسک را متوقف کنید.