شامپو بدون سولفات

انواع شامپو بدون سولفات در سال های اخیر  محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است، زیرا مردم نسبت به مواد تشکیل‌دهنده محصولات زیبایی خود حساس‌تر شده‌اند و آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند. اما سولفات چیست و چرا باعث ایجاد آسیب به مو به خصوص خشکی کف سر و مشکلات دیگر و شکنندگی مو می‌شود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع که فواید شامپوهای بدون سولفات چیست و چرا بهتر است از این نوع شامپو استفاده کنید به خصوص اگر موهای رنگ شده دارید، می‌پردازیم.

 سولفات چیست و چرا مضر است؟

سولفات‌ها انواعی از مواد شیمیایی به نام سورفکتانت‌ها هستند که نقش مهمی در اثربخشی شامپوها دارند. سورفکتانت‌ها کشش سطحی مایعی را که در آن قرار دارند کاهش می‌دهند، که باعث می‌شود مایع راحت‌تر با آب مخلوط شده و خوب کف کند. کف بیشتر به این معنی است که شامپو به خوبی پخش شده و هر ماده فعال موجود در شامپو به عمق موها نفوذ کند تا کثیفی و چربی اضافی را از بین ببرد. بنابراین مصرف شامپو نیز کمتر خواهد شد.

رایج ترین سولفات‌های موجود در شامپوهای فروشگاهی شامل سدیم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات و آمونیوم لورت سولفات است. سایر محصولات نیز ممکن است دارای تغییرات جزئی از این ترکیبات باشند. اینها سولفات‌های واقعی نیستند، اما همان نقش را دارند.

علاوه بر شامپوها بسیاری از محصولات خانگی مانند پاک کننده‌های کف کننده، و خمیر دندان حاوی سولفات است.

شامپو-فاقد-سولفات

آیا سولفات‌ها واقعا خطرناک هستند؟

ممکن است استفاده از سولفات‌ها در شامپو مضراتی داشته باشد. از آنجایی که سولفات قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد آلودگی و چربی‌های کف سر را از بین می‌برد درحالیکه، مو باید کمی از رطوبت و روغن طبیعی خود را حفظ کند تا سالم بماند. بنابراین سولفات با از بین بردن کامل چربی و رطوبت مو، باعث خشکی بیش از حد، تحریک و ایجاد خارش و قرمزی در کف سر می‌شود.

یکی از رایج‌ترین باورهای غلط در مورد سولفات سرطان‌زا بودن این ماده است. با این حال، هیچ مدرک علمی منبع معتبری برای تأیید این ادعا یا اینکه سولفات‌ها به سلامت آسیب می‌رسانند وجود ندارد.

سدیم لوریل سولفات ممکن است خطرات جزئی مانند سوزش چشم، تحریک پوست و مسمومیت در صورت نوشیدن این محصول به همراه داشته باشد. با این حال، اکثر افراد باید در هنگام استفاده از ترکیبات سولفات دچار عوارض جدی نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی خارش سر با 11 راهکار بسیار موثر و امتحان شده

شامپو بدون سولفات چیست و چه فوایدی دارد؟

همانطور که از نام آن پیداست، شامپو بدون سولفات، فاقد تمامی ترکیبات نمک اسید سولفوریک و انواع سولفات‌ها است. در عوض، به جای آن انواع مختلفی از امولسیفایرها و پاک‌کننده‌های طبیعی دیگر را در مواد تشکیل دهنده خود دارد. ممکن است کف بسیار کمتری نسبت به آنچه که به آن عادت کرده‌اید ایجاد کند، اما بدیهی است که با حفظ چربی‌های مورد نیاز مو و رطوبت آن آسیب کمتری به موی سر می‌زند.

اما شامپوهای بدون سولفات چه فواید دیگری دارند و برای چه افرادی مناسب‌تر هستند؟ در ادامه می‌خوانید.

1. تثبیت رنگ مو

موهای رنگ شده به نسبت قبل از رنگ کردن حساس‌تر است، و تارهای مو در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارد. فرمول‌های سنتی شامپو حاوی سولفات‌ها مواد مغذی و رسوبات رنگ را از الیاف مو پاک می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع ترکیب رنگ مو بدون دکلره + فرمول رنگ مو جدید و خوشرنگ

تثبیت-رنگ-مو-با-شامپو-بدون-سولفات

به این ترتیب، یکی ازشناخته شده‌ترین فواید شامپو بدون سولفات این است که  رطوبت، درخشندگی و مواد مغذی را در تارهای مو حفظ و از موخوره و شکنندگی آن جلوگیری می‌کند. بهترین محصولات مراقبت از مو بدون سولفات کارایی‌های متفاوتی با توجه به جنس مو دارند. پیشنهاد می‌کنیم که فرمول‌های ارگانیک مانند عصاره‌های گیاهی، ترکیبات گیاهی و روغن‌های ضروری را بررسی کنید. شامپوهای ارگانیک علاوه بر مغذی‌تر بودن برای تار موهای رنگ‌شده و آسیب‌دیده، معمولاً بدون سولفات هستند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله : بهترین روش های ساخت رنگ مو طبیعی و گیاهی برای موهای روشن تا تیره را بخوانید.

2. بهبود حساسیت پوست سر

داشتن پوست سر حساس یا تحریک‌شده دلیل کافی برای استفاده از شامپوهای بدون سولفات است. برای این نوع پوست‌ها خشکی، تحریک یا قرمزی ناشی از شوینده‌های تهاجمی مانند سولفات ها بسیار رایج است.

محصولات مراقبت از موی فاقد سولفات حاوی سورفکتانت‌های جایگزین هستند که با حفظ PH مناسب پوست سر به خوبی در پاکسازی مو و پوست سر شما عمل می‌‌کنند.

3- مناسب موهای فر

اگر به طور طبیعی موهای فر و مجعد دارید، بهتر است از شامپوی فاقد سولفات استفاده کنید. حتما می‌دانید که موی فر بیشتر مستعد خشکی است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم از محصولاتی که رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برند استفاده نکنید. هنگامی که موهای شما نمی توانند رطوبت را در خود نگه دارند، خشکی بیشتر باعث آسیب ساختاری به الیاف موهای شما و  در نهایت منجر به شکنندگی و وز بیشتر مو می‌شود.

شامپوی-فاقد-سولفات-برای-موهای-فر

قدرت پاک‌کنندگی سولفات می‌تواند بر رطوبت موهای شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، اگر هدف شما نگهداری از فرهای پرپشت و بدون وز است، باید از استفاده از محصولاتی که حاوی این ترکیبات است خودداری کنید.

شامپوهای بدون سولفات می توانند به حفظ درخشش و چربی طبیعی موهای شما کمک کنند. از آنجایی که این محصولات رطوبت را در خود حفظ می‌کند، شما را از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی مضر نیز نجات می‌دهند. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا از موهای فر خود مراقبت کنید، به خصوص اگر رنگ‌شده نیز باشد.

4. جلوگیری از سوزش چشم

سولفات‌ همان چیزی است که باعث احساس سوزش چشم در حمام و موقع شامپو زدن می‌شود، که دلیل دیگری برای استفاده از شامپوهای بدون سولفات به شمار می‌آید. چرا که مجبور نیستید چشمتان را ببندید و اگر کمی کف داخل چشمتان رفت دیگر، چشمتان نمی‌سوزد.

ترکیبات مرطوب کننده موجود در این محصولات همچنین به براق شدن موهای شما و درخشندگی بیشتر آن کمک می‌کنند. توصیه می کنیم برای به حداکثر رساندن بهتر این مزایا، یک روتین مراقبت از مو را با استفاده از محصولات مراقبت از موی کاملاً بدون سولفات انتخاب کنید.

5- کمک به حفظ محیط‌ زیست

در سال‌های اخیر، اثرات زیست‌محیطی محصولات بهداشتی و شوینده‌ها یک نگرانی فزاینده به شمار آمده‌است. به ویژه در مورد ترکیبات قوی و  حاوی مواد شیمیایی شامپوها که برای آبزیان مضر است و منجر به آلودگی آب می‌شود، به خصوص سولفات. یکی از راه‌های کاهش اثرات زیست‌محیطی شامپو استفاده از شامپوی بدون سولفات است، این شامپو حاوی مواد شیمیایی قوی نیست، به این معنی که در سیستم‌های آب‌رسانی شهری اثر نمی‌گذارد و آب را آلوده نمی‌کند. و از آسیب‌های وارده به حیات دریایی وابسته به این اکوسیستم جلوگیری می‌کند. همچنین روند رو به رشدی برای محصولات شامپوی بدون سولفات وجود دارد که مزایای بیشتری را با عرضه در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت ارائه می‌کنند و با کاهش میزان ضایعات تولیدی، به کاهش اثرات زیست‌محیطی منجر می‌شود.

شامپو-بدون-سولفات-و-حفظ-محیط-زیست

شامپو بدون سولفات مناسب چه افرادی است؟

در بیشتر موارد، اثرات منفی سولفات خفیف است و حتی  بسیاری از افراد از اثربخشی شامپوهای حاوی آنها سود می‌برند. افرادی که موهای چرب یا شوره سر دارند احساس می‌کنند که شامپوهای حاوی سولفات تنها محصولاتی هستند که به طور موثر موهایشان را تمیز می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین شامپو بدون سولفات ایرانی و خارجی را بشناسیم

با این حال، شامپو بدون سولفات گزینه مناسبی برای افراد زیادی به شمار می‌آید. از جمله:

افراد دارای پوست حساس یا بیماری‌های پوستی

فردی که پوست سر یا موهای حساسی دارد ممکن است دچار اثرات خشکی قوی ناشی از سولفات‌ها شود. افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس که از شامپوهای حاوی سولفات استفاده می‌کنند نیز ممکن است پس از استفاده دچار خارش، قرمزی و ترک خوردن در پوست سر خود شوند. این افراد بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنند.

افراد دارای موهای خشک و وز

افرادی که به طور طبیعی موهای خشک، مجعد یا وز دارند بهتر است از مصرف سولفات اجتناب کنند. همانطور که بیان شد سولفات‌ها با از بین بردن سد محافظتی مو، می‌توانند خشکی و وز مو را به دلیل افزایش اصطکاک ناشی از حذف روغن‌های طبیعی و رطوبت افزایش دهند.

شامپو-فری-سولفات-خارش-سر-را-بهبود-می‌بخشد

افرادی که موهای رنگ شده یا فر دائم دارند

افرادی که موهای خود را رنگ  یا به طور مرتب  صاف یا فر می‌کنند باید از مصرف محصولات مراقبت از موی حاوی سولفات اجتناب کنند زیرا این ترکیبات می تواند به مو آسیب بیشتری برساند. یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از هرگونه تحریک یا خشکی اضافی در مو می‌تواند به حفظ سلامت آن کمک کند.

همچنین اگر به محصولات حاوی ترکیبات سولفات حساس هستید، ممکن است واکنش های آلرژیک بروز دهید. در این صورت، پزشک استفاده از شامپوی بدون سولفات را نیز به شما توصیه می‌کند. برخی از علائم بارز حساسیت به سولفات عبارتند از:

  • خارش
  • بثورات پوستی
  • قرمزی
  • کهیر
  • التهاب

علائم آلرژیک ممکن است به دلیل عوامل دیگری نیز رخ دهد. با پزشک متخصص مشورت کنید تا ببینید که آیا حساسیت به سولفات دارید یا خیر.

از کجا بفهمید شامپوی شما فاقد سولفات است؟

بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا شامپویی که می‌خواهید خریداری و استفاده کنید بدون پارابن و سولفات است یا نه، خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده است. مراقب برچسب‌هایی که دارای یکی از این مواد هستند باشید:

سدیم لوریل سولفات (SLS)
سدیم لورت سولفات (SLES)
پارابن
فتالات‌ها
تری اتانول آمین (TEA)
به دنبال سورفکتانت‌های مشتق شده از گیاه مانند ساپونین، گلوکوزیدها، سولفوسوکسینات ها یا گلوتامات‌ها باشید. این سورفکتانت‌های طبیعی به طور موثر آلودگی، مواد زائد، چربی را بدون آسیب و ایجاد خشکی از موهای شما پاک می‌کنند و برای پوست ملایم‌تر هستند.

کلام آخر؛

مراقبت از مو نیاز به دقت و بررسی بهترین محصولات دارد. به یاد داشته باشید، نوع موی هر فردی متفاوت است و ترجیحات ممکن است متفاوت باشد. اگر هیچ گونه مشکل پوستی یا موهایتان را فر یا رنگ نکرده‌اید و به سولفات حساسیت ندارید، می‌توانید شامپوی دلخواه خود را انتخاب کنید. اما در صورت رنگ کردن مداوم مو و مستعد حساسیت بودن بهتر از شامپو بدون سولفات استفاده کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری به عمل آورید. بهترین محصولات مراقبت از موی طبیعی را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی میس و مستر بیابید.