درمان ترک پا

ترک پا یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند و شاید سال‌ها با این مشکل زندگی کنند. در حالی که با کمی رسیدگی و درمان می‌توان به درمان ترک پا پرداخت. ترک پاشنه پا در خانم‌ها رواج بیشتری دارد و بر زیبایی پاها به خصوص هنگام پوشیدن انواع صندل و کفش‌های تابستانی تاثیر می‌گذارد. از طرفی احساس خشکی و زبری آن آزار دهنده و کلافه کننده است. اگر شما هم از خشکی کف پایتان رنج می‌برید و دنبال راهکارهایی برای رفع ترک پا هستید در ادامه با میس و مستر همراه شوید تا علت بروز این مشکل را به همراه بهترین درمان‌های خانگی و بهترین کرم‌های درمان آن به شما معرفی کنیم.

علت ترک پا چیست؟

دلایل ترک پا بسیار زیاد هستند. از خشکی پوست و عدم رطوبت کافی گرفته تا پوشیدن طولانی مدت و بیش از حد کفش، ممکن است موجب ترک خوردن کف پا به خصوص پاشنه پا شوند. اگر علائمی مانند پوست خشک در اطراف پاشنه پا یا پوست ترک خورده دارید، شما نیز به این بیماری مبتلا شده‌اید. با دانستن علت می‌توانید درمان را آغاز کنید. در ادامه فهرستی از رایج‌ترین علت‌های ترک پا را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید که اضافه وزن زیاد باعث ایجاد فشار بالا بر روی پاشنه پا شده و پا ترک می‌خورد.

خشکی پوست

خشکی پوست رایج‌ترین علت ترک پا است. پوست زیر پایتان اغلب خشک، زبر و ترک خورده است. این امر به این دلیل است که پوست اطراف پاشنه شما تعداد نسبتاً کمی غدد عرق دارد. به طور معمول چربی‌ها باعث نرم شدن پوست می‌شوند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. اگر پوست شما هم بسیار زبر و خشک است و خاصیت ارتجاعی کم‌تری دارد و علت ترک پاشنه پا در شما همین مورد است.

کمبودها

کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و روی در رژیم غذایی شما می‌تواند بر سلامتی پاشنه شما تأثیر بگذارد.

فشار به کف پا

سپری کردن و ایستادن مدت طولانی در محل کار یا خانه می‌تواند باعث ایجاد فشار روی پوست پاشنه‌ های پای شما شود.

پیری پوست

پوست ضخیم، خشک و پوسته پوسته شده که خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، از علائم پیری پوست است. به همین دلیل با بالا رفتن سن شاهد ایجاد ترک‌های بیشتری بر روی پاهایمان هستیم.

داشتن بیماری

کف پای ورزشکاران، پسوریازیس، اگزما، بیماری تیروئید، دیابت و برخی دیگر از بیماری‌های پوستی می تواند علت پاشنه ترک خورده باشد.

چاقی

داشتن اضافه وزن می‌تواند فشار را روی پد چربی زیر پاشنه افزایش دهد. این امر ممکن است که موجب شود این چربی‌ها به لبه پاها رانده شوند و پوست انعطاف پذیری خود را از دست دهد. ایجاد فشار بیش از حد به پاها از دیگر دلایل داشتن ترک کف پا است.

کفش نامناسب

فشار انواع کفش: صندل‌ها یا کفش‌های پشت باز نیز موجب پخش شدن چربی کف پا در لبه‌های آن می‌شوند و امکان ابتلا به ترک کف پا را افزایش می‌دهند. مراقبت مرتب از پاها به خصوص هنگامی که از کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنید یا در فصل تابستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کفش‌های با سایز نامناسب: پوشیدن کفش‌هایی که سایز پای شما نیستند ممکن است باعث بروز مشکلاتی چون ایجاد ترک پا یا درد پاشنه شوند.

عدم رعایت بهداشت:

عدم تمیز نگه داشتن کف پا می‌تواند دلیل دیگر بروز پاشنه های ترک خورده باشد.

آب

آب روی پای شما می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و پوست را زبر و یا خشک کند. ایستادن به مدت طولانی در مناطق مرطوب مانند حمام موجب پاشنه های خشک و ترک خورده شود.

ژنتیک:

برخی افراد به طور ژنتیکی دارای خشکی بیش از حد پوست و ضخیم بودن آن (پینه) در اطراف پاشنه پا هستند.

علت ترک پا

درمان ترک پا با راهکارهای خانگی

در ادامه برخی از راهکارهای درمان ترک پاشنه پا با استفاده از مواد گیاهی یا روغنی در دسترس را همراه با طریقه مصرف خواهیم گفت.

درمان ترک پا با جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین باید ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۴/۵ لیتر (‍۱۰ لیوان) آب مخلوط کنید. جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و آن قدر هم بزنید که کاملا در آب حل شود. بعد از آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پایتان را داخل محلول قرار دهید. در ادامه می‌توانید از سنگ پا استفاده کنید و کرم‌های مخصوص ترک پا را روی کف پایتان بمالید. بهتر است در آخر جوراب بپوشید تا کرمی که مصرف کرده‌اید به اطراف پخش نشود.

این کار را تا یک هفته تکرار کرده و یک هفته آن را متوقف کنید. سیکل درمان را ۳ بار تکرار کنید تا درمان کامل شود. در صورت تمایل و برای نتیجه گیری بهتر می‌توانید یک قاشق غذا خوری نمک هم به محلولتان اضافه کنید.

رفع ترک پا با سرکه سیب

پوشیدن کفش برای ساعت‌های طولانی باعث می‌شود که شرایط خوبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها فراهم شود. میکروب‌هایی که می‌توانند در ترک‌ها نفوذ کرده و برای فرد دردسر ساز شوند. سرکه سیب علاوه بر داشتن خاصیب ضد میکروبی به نرم‌تر شدن و رفع بوی بد پا نیز کمک می‌کند. برای استفاده کافی است که لگنی آب را با نسبت ۴ به یک از آب و سرکه پر کنید و به مدت ۲۰ دقیقه پای خود را در داخل آن بگذارید . بعد از آن می‌توانید از سنگ پا و کرم استفاد کنید.

درمان ترک پا با روغن زیتون

روغن زیتون خواص بی‌شماری دارد و درمان ترک پا نیز یکی از آن‌‌ها است. از دیرباز بسیاری برای درمان ترک کف پا از روغن زیتون استفاده می‌کنند. روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن بادام همگی برای درمان خشکی و رطوبت رسانی به پوست استفاده می‌شوند. برای استفاده باید ابتدا پای خود را کامل شسته و خشک نمایید. کف پا را به خوبی چرب کرده و در قسمت‌های ترک خورده ماساژ دهید. بهتر است این کار را شب قبل از خواب انجام داده و سپس یک جوراب ضخیم بپوشید تا صبح روغن‌ها به پوستتان جذب شوند و سپس پای خود را بشویید.

درمان ترک پا سبزی جعفری

احتمالا برایتان عجیب است که بدانید می‌توان با استفاده از جعفری به درمان ترک پا و از بین بردن آن پرداخت. جعفری یکی از سبزیجات مغذی است که سرشار از کلاژن، ویتامین C‌ و ویتامین K‌ می‌باشد. جعفری به بازسازی پوست و تسریع درمان زخم‌‌ها کمک می‌کند. این عوامل سبب شده از آن برای درمان ترک پاشنه پا نیز استفاده شود. برای بکارگیری آن کافی است حدود ۱۰ ساقه جعفری همراه با برگ‌هایشان را کاملا خورد کنید و سپس آن‌ها را به داخل تشتی پر از آب گرم بریزید. پاهایتان را به مدت ۳۰ دقیقه داخل تشت قرار دهید. می‌توانید تا دریافت نتیجه و بهبودی کامل هر روز این کار را تکرار کنید.

درمان ترک پا عسل

برای از بین بردن ترک پا ، عسل یکی از بهترین هاست. عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و مرطوب‌کنندگی‌ای که دارد برای این مشکل بسیار مفید است. عسل می‌تواند برای درمان زخم‌های پوست و رفع خشکی به کار گرفته شود. برای استفاده از آن گزینه‌های مختلفی پیش روی خود دارید. یک این که بعد از شستن پا عسل را به کف پا بمالید و بعد از پوشیدن جوراب تا صبح را با همان عسل‌ها بخوابید و در صبح پایتان را بشویید. دومین روش آن که چند قاشق عسل را در آب گرم به خوبی حل کنید و حدود یک ربع پایتان را در داخل این محلول قرار دهید. بعد از این کارهای می‌توانید بخوبی تغییر را در پوست پایتان احساس کنید.

درمان ترک پا ماسک لیمو

درست کردن ماسک لیمو از دیگر راهکارهای درمان ترک پا در خانه است. برای درست کردن این ماسک به ۱ قاشق چایی خوری نمک، نصف فنجان آبلیمو، دو قاشق چای خوری گلیسیرین، دو قاشق چای خوری گلاب، آب گرم و سنگ پا نیاز دارید. آب گرم را در تشتی بزرگ ریخته و نمک به همراه ۱۰ قطره آبلیمو، یک قاشق گلیسیرین و یک قاشق گلاب را به آن اضافه کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پایتان را داخل این محلول قرار دهید.

بعد از آن پاشنه‌ و کف پایتان را با سنگ پا بشویید و سلول‌های مرده را از روی پوست جدا کنید. مواد باقیمانده شامل گلیسیرین، گلاب و آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و کرم حاصل را به کف پاهایتان بمالید. در آخر پایتان را با آب ولرم بشویید و خشک نمایید. از خواص مواد به کار رفته در این ماسک باید به اسیدی بودن آبلیمو که باعث جلوگیری از ایجاد ترک در کف پا می‌شود، خاصیت نرم کنندگی بالای گلیسیرین و ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی گلاب اشاره کرد. استفاده از این مواد در کنار یکدیگر به درمان ترک پا کمک زیادی می‌کند.

درمان ترک پا با وازلین

از درمان‌های خانگی و ارزان قیمتی که می‌توانید برای رفع ترک پا استفاده کنید، استفاده از وازلین است. پوست پاشنه پا در بخش‌های ترک خورده اغلب ضخیم و بسیار خشک است. ترک‌ها با سرعت می‌توانند زیادتر یا عمیق‌تر شوند. برای درمان مشکلات با وازلین باید به مدت ۲۰ دقیقه پای خود را در آب ولرم حاوی مایع شوینده قرار دهید، سپس با استفاده از لیف، سنگ پا یا اسکراب لایه‌های ضخیم شده را از روی پوستتان بردارید. بخش بعدی استفاده از هر نوع کرم مرطوب کننده (استفاده از کرم‌های ترک پا پیشنهاد می‌شود) است. در آخرین مرحله برای حفظ رطوبت به تمام کف پایتان وازلین بمالید و جوراب بپوشید. توجه داشته باشید که هنگام لایه برداری حتما پاهایتان مرطوب باشد، اگر بعد از خشک شدن پوست این کار را انجام بدهید ممکن است به پوستتان آسیب برسانید.

استفاد از انواع کرم‌ها برای درمان قطعی ترک پا

استفاد از انواع کرم‌ها برای درمان قطعی ترک پا

در همین ابتدا لازم است بگوییم که هیچ شرکتی نمی‌تواند ادعا کند استفاده از کرم‌های آنان برای همیشه ترک‌ های کف پای شما را درمان خواهد کرد. برخی از محصولات موجود در بازار تاثیر گذاری بیشتری دارند و برخی تاثیر گذاریشان کم‌تر است. البته این موارد به نوع پوست و مراقبت‌های شما نیز بستگی دارد.

اغلب این کرم‌ها حاوی ترکیبات یکسانی از جمله انواع نرم کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها هستند و خشکی پوست شما را کاهش می‌دهند. اگر بخواهیم بهترین کرم‌های داخلی و خارجی موجود در بازار را معرفی کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

کرم ترک پا جی: این شرکت سال‌ها است که کرم ترک پا را با قیمت مناسب تولید می‌کند و مصرف کنندگان از آن رضایت دارند. مدل هانی این محصول با حجم ۵۰ میل به فروش می‌رسد. در کرم ترک دست و پا جی، ازروغن بادام، موم زنبور عسل، لانولین، گلیسرین و سوربیتول استفاده شده است که کاربرد زیادی در پیشگیری از انواع پینه و ترک، زبر شدن پوست دست، پا، زانو و آرنج داشته و همچنین تاثیر زیادی در نرمی و لطافت پوست دست و پا و حفظ رطوبت آن دارد. این کرم معجزه ای برای پوست های خشک و حساس به شمار می رود چرا که باعث جلوگیری و بهبود درماتیت (خشکی) پوست می گردد و به شما کمک می کند تا پاهای زیباتری داشته باشید.

کرم ترک پا دکتر ژیلا: کرم ترک پای دکتر ژیلا از دیگر محصولات پرطرفدار داخلی که دارای عصاره‌های گیاهی و ویتامین B‌ است. این ویتامین به تامین آب و چربی مورد نیاز پوست کمک می‌کند و به پوست شما طراوت می‌بخشد، همچنین خارش، التهابات و تحریکات پوست را کاهش می‌دهد.

کرم ترک پا سینره: این محصول با داشتن خاصیت ضد التهاب و ترکیباتی چون گل راعی، آلانتوئین و روغن گل رز وحشی برای درمان ترک پا استفاده می‌شود. آبرسانی، ترمیم و حفاظت از لایه‌های چربی پاشنه پا جزو ویژگی‌های این محصول است که طی دو هفته اثرش را نشان می‌دهد. این کرم دارای مواد لايه‌بردار است که لايه‌های آسيب‌ديده پوست را به سرعت از آن جدا كرده و جای خود را به لایه های تازه پوست می‌دهد. با گذشت زمانی کوتاه ترك‌های عميق پوست پا از بين می‌روند. اين كرم دارای پوشانندگی مناسبی است که پوست پا را برای مدتی طولانی نرم و مرطوب نگه می دارد و از ايجاد ترك‌های احتمالی بعدی جلوگیری می‌كند.

کرم ترک پا کامان: کامان که به تازگی وارد بازار شده نیز برای درمان زبری کف پا محصولاتی را تولید می‌کند. این کرم دارای عصاره موم زنبور عسل، مواد مغذی و شی باتر است. می‌توانید از کرم کامان برای رفع مشکل خشکی پا، زانو و آرنج استفاده کنید.

کرم ضد ترک اوریاژ: کرم ضد ترک اوریاژ که نام تجاریش کراتوزان است برای رفع زبری و کاهش تیرگی ناشی از افزایش ضخامت پوست در قسمت‌های آرنج، زانو و قوزک پا استفاده می‌شود. کرم اوریاژ برای درمان ترک پا و پینه دست و درمان کراتوزپیلار استفاده می‌شود و با انواع پوست سازگاری دارد. این محصولات کاملا غیر آلرژی زا و فاقد عطر و پارابن است و به جوانی و شادابی را به پاهای شما باز می گرداند.

کرم های ترک پا شول: کرم‌های نرم کننده و بازسازی کننده ترک پای شول در سراسر جهان شناخته شده است. این محصول حاوی کراتین برای افزایش بازسازی سلولی است و به افزایش عملکرد سد دفاعی طبیعی بدن کمک می‌کند. تاثیر استفاده از کرم‌‌های شول اغلب بعد ۳ روز به خوبی مشخص می‌شود و البته افراد دیابتی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است که هیچ کدام از موارد تاثیر قطعی در درمان ترک های پا ندارند و در صورتی که علت ترک پا را نیابید و آن را رفع نکنید، دوباره مشکل برای شما ایجاد خواهد شد. برای تاثیر گذاری بیشتر هر یک از کرم‌ها بهتر است بعد از شستن کف پا یا حمام از آن‌ها استفاده کنید و جوراب بپوشید تا کرم در محیط اطراف پخش نشود.

پیشگیری از ترک پا

پیشگیری از ترک پا

در بخش علت ترک پا عوامل متعددی را برای این مشکل ذکر کردیم. شست‌وشوی بيش از حد پا و استفاده از كفش‌های نامناسب از یکی از اصلی ترین دلایلی است كه باعث تحریک پوست شما برای ایجاد خشكی و ترك‌های عميق می شود، همان طور که خواندید عادات روزمره، رعایت نکات بهداشتی و مرطوب سازی مرتب در پیشگیری از ترک پا تاثیر به سزایی دارند.

رژیم غذایی که شامل انواع ویتامین و مواد معدنی لازم برای پوست باشد، برای پیشگیری از ترک پا و حفظ رطوبت پوست بسیار مهم است.

چنانچه پیاده روی‌های طولانی انجام می‌دهید، حتما کفش‌های راحت همراه با جوراب مناسب را استفاده کنید. جوراب‌هایتان کیفیت بالایی داشته باشند و بهتر است که جنسشان نخی باشد. مدت زمان طولانی، ثابت روی پایتان نایستید، در صورتی که برای طولانی مدت می‌نشینید از انداختن پا روی پای دیگر خودداری نمایید.

سپری کردن زمان طولانی در حمام، استحمام با آب خیلی گرم و شست و شوی بیش از حد با صابون از دیگر اموری است که برای پیشگری از ترک پا در زندگی روزمره توصیه می‌شوند. استفاده از سنگ پا یا اسکراب در حمام نیز به برداشته شدن سلول‌های مرده از روی پوستتان کمک می‌کند و موجب نرم‌تر شدن پوست کف پا می شود. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید باید در انجام این کار احتیاط زیادی داشته باشید.

استفاده از پدهای طبی باعث حفظ رطوبت پا می‌شود و به توزیع وزن روی پاشنه کمک می‌کند. همچنین استفاده از پاشنه پوش‌های سیلیکونی به جلوگیری از تغییر شکل کفی کفش و حفظ رطوبت پاشنه پا کمک می‌کند.

هر روز کف پای خود را بررسی کنید، به خصوص اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید تا درصورت داشتن علائم ترک پا در همان مراحل اولیه درمان را آغاز کنید. به یاد داشته باشید که ترک پا بیماری نگران کننده‌‌ای نیست و به سادگی می‌توان با استفاده از کرم‌های موجود در بازار یا درمان‌های خانگی آن را رفع کنید، اما اگر درمان‌ها تاثیری نداشت و مشکلتان رو به وخامت رفت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.