آرایش کردن در بارداری

خانم ها ذاتا علاقه دارند که همیشه زیبا و جوان به نظر برسند. آرایش کردن یکی از راه هایی است که زیبایی خانم ها را بیشتر می کند. همین امر باعث شده تا خانم ها علاقه زیادی به امر آرایش داشته باشند. حالا سوال ما این است که آیا آرایش در بارداری برای مادر و فرزند مضر نیست؟ آیا خانم های باردار می توانند با خیال راحت و بدون ترس از آسیب زدن به فرزند دلبندشان آرایش کنند؟

ما در این مقاله می خواهیم درباره ی آرایش کردن در بارداری و استفاده از لوازم آرایشی در بارداری صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا خواهید شد:

  • آرایش در دوران بارداری
  • قبل از خرید لوازم آرایش مخصوص بارداری به این موارد دقت کنید
  • نظر پزشکان درباره ی آرایش در بارداری چیست؟
  • استفاده از رژ لب در دوران بارداری
  • کرم پودر مناسب دوران بارداری
  • رنگ موی مناسب برای دوران بارداری

برای آرایش در بارداری بهتر است تا از لوازم آرایشی مخصوص بارداری یا لوازم آرایش گیاهی استفاده کنید.

معایب و مزایای آرایش در بارداری

آرایش کردن در دوران بارداری

بسیاری از خانم ها تصور می کنند که در طول دوره بارداری نباید از لوازم آرایشی استفاده کنند و آرایش در دوران بارداری را کاری مضر و خطرناک می دانند. این نظر از برخی جهات کاملا صحیح است زیرا که مواد شیمیایی موجود در برخی لوازم آرایشی می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی در جنین شود.

باید بدانید که آرایش‌در بارداری به ابزار و لوازم خاص خود نیازمند است. در سال های اخیر لوازم آرایش‌مخصوص بارداری تولید شده و به سهولت در بازار قابل دسترسی و خرید است. این لوازم از مواد اولیه گیاهی و کم ضرر ساخته شده اند و برای مادر و فرزند مشکل ایجاد نمی کنند.

آرایش در دوران بارداری

مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری یکی از گزینه های مهم در انتخاب ابزار و لوازم‌آرایش در بارداری می باشد. توصیه می کنیم که هنگام خرید لوازم آرایش حتما از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید زیرا استفاده از برندهای ناشناخته ممکن است برای شما و جنین خطرناک باشد. زمان خرید لوازم آرایشی در بارداری خساست به خرج ندهید و از خرید محصولات ارزان قیمت خودداری کنید. لازم است مجددا تاکید کنیم که استفاده از مواد نامرغوب آرایشی می تواند صدمات جبران ناپذیری را به شما و فرزندتان وارد کند.

از انواع مختلف لوازم آرایش مخصوص بارداری مانند رژ لب و کرم پودر تا انواع رنگ مو و شامپوی مخصوص بارداری در بازار موجود هستند. گسترش این محصولات به قدری است که حتی اگر خرید کردن در بیرون از منزل برای شما دشوار است می توانید از سایت های فروش اینترنتی هر آنچه نیاز دارید را تهیه کرده و درب منزل خود دریافت نمایید.

لوازم آرایش مخصوص بارداری

قبل از آرایش کردن در بارداری به این موارد دقت کنید

همانطور که گفتیم برای آرایش در بارداری بهتر است تا از لوازم‌آرایشی مخصوص بارداری یا لوازم آرایش گیاهی استفاده کنید. برای انتخاب لوازم آرایش مورد نیاز خود حتما به نکات زیر دقت کنید.

  • زمان خرید محصولات حتما کاتالوگ آن ها را مطالعه کنید و مطمئن شوید که موادی مانند سرب، جیوه، پارابن و سایر مواد شیمیایی در آن ها استفاده نشده یا در کمترین میزان ممکن استفاده شده است.
  • لوازم آرایش مخصوص بارداری باید حاوی موادی مانند ویتامین A، ویتامین K و سنتلا آسیاتیکا باشد تا بتواند به بهبود شرایط پوستی خانم های باردار کمک کند.
  • حتما دقت کنید که روی بسته محصول، عباراتی مانند فاقد عطر (BPA free) و فاقد پارابن و فتالات (DEA free) نوشته شده باشد. این مواد مخصوصا در سه ماه اول بارداری به شدت برای مادر و فرزند خطرناک هستند.

 

نظر پزشکان درباره مضرات لوازم آرایشی برای جنین چیست؟

از نظر پزشکان بدن جنین در سه ماه اول بارداری تشکیل می شود و به همین علت مادر باید در این دوران از هرگونه مواد شیمیایی و مضر دوری کند. استفاده از هرگونه رنگ مو، لاک، شامپوی شیمیایی، رژ لب و به طور کلی هر ماده ی مضری در سه ماه اول بارداری باید به حداقل برسد و با مواد گیاهی جایگزین گردد. بهتر است بدانید که موادی مانند پارابن، سرب، جیوه، ترتینوئین، هیدروکینون و حتی وایتکس موجود در مواد شوینده و سفید کننده می تواند روی ذهن جنین تاثیرات جدی بگذارد.

با تکیه بر موارد گفته شده از بانوان باردار درخواست می کنیم به موارد زیر دقت کنند.

  • برای خرید لوازم آرایش در سه ماهه دوم بارداری سعی کنید تا جای ممکن از لوازم آرایشی، لاک ناخن، کاشت ناخن، رنگ مو و هرگونه ماده غیر گیاهی استفاده نکنید. زیرا سه ماه اول بارداری زمان تشکیل بدن جنین است.
  • همه ی ما از وجود سرب در رژ لب ها با خبریم اما باید بدانید که لاک های ناخن هم دارای مقدار قابل توجهی سرب هستند. پس از بانوان باردار درخواست می کنیم تا استفاده از لاک را به حداقل ممکن برسانند.
  • در صورتی که تمایل به آرایش در بارداری دارید حتما از محصولاتی استفاده کنید که پایه ی گیاهی داشته باشند. به عنوان مثال از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده کنید.

در صورتی که تمایل به آرایش در بارداری دارید حتما از محصولاتی استفاده کنید که پایه ی گیاهی داشته باشند.

استفاده از رژ لب مناسب دوران بارداری

رژ لب همواره از محبوب ترین انواع لوازم آرایش بین بانوان بوده است. به خصوص برای بانوان دلسوزی که آرایش کردن در این دوران را برای حفظ سلامت فرزند خود، تا جای ممکن کاهش می دهند و به دلیل تغییرات هورمونی بدنشان، دارای چهره ای بی روح شده اند، استفاده از رژ لب در بارداری و یا بالم لب در بارداری می تواند جذابیت و نشاط را به چهره آنان بازگرداند.

استفاده از رژ لب در بارداری در صورتی که:

بلا مانع است. امروزه انواع رژ بدون سرب در بارداری در سطح بازار موجود هستند و شما می توانید بین برندها و قیمت های مختلف محصول مورد نیاز خود را پیدا کنید. تنها این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از رژ لب بدون سرب برای بارداری بسیار مهم است.

لوازم آرایش مخصوص بارداری

کرم پودر و کرم مرطوب کننده در بارداری

همانطور که قبلا هم گفتیم در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن مادر ایجاد می شود، پوست او دچار تغییراتی شده و نشاط طبیعی خود را از دست می دهد، حتی ممکن است پوست مادران دچار لکه های پوستی شود. به همین دلیل بانوان به استفاده از انواع کرم پودر، کانسیلر، پرایمر و سایر لوازم آرایش روی می آورند.

دقت کنید که برای آرایش دوران بارداری بهتر است از لوازمی استفاده کنید که دارای مواد آلی و ارگانیک باشند. کرم پودرهایی که دارای مواد مرطوب کننده هستند هم به دلیل کمک به بهبود شرایط پوستی مناسب اند. برای آرایش بارداری هرگز از کرم پودرهایی که پلی اتیلن، پارابن و مواد نگه دارنده دارند استفاده نکنید، این مواد علاوه بر آسیب به کودک می توانند باعث بروز انواع سرطان شوند. به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از کرم پودر، حتما شوینده صورت مناسب بارداری را تهیه کرده باشید.

در صورتی که مشکلات پوستی شما در دوران بارداری بسیار شدید است، می توانید برای آبرسانی و پاکسازی پوست خود از انواع ماسک های خانگی کمک بگیرید. ماسک های خانگی فاقد مواد نگه دارنده و شیمیایی هستند و هیچ گونه آسیبی به شما وارد نمی کنند. همچنین استفاده از کرم آبرسان در بارداری به شرطی که ارگانیک باشد، توصیه می‌ شود.

ضد آفتاب در دوران باداری

لازم به ذکر است که استفاده از کرم های ضدآفتاب در دوران بارداری بلامانع است. عدم استفاده از ضد آفتاب خود دلیلی برای ایجاد لکه های پوستی است. حالا تصور کنید لکه های پوستی ناشی از عدم استفاده از ضد آفتاب و لکه های پوستی ناشی از بارداری با هم روی صورت شما ظاهر شود، حتی تصور این اتفاق هم وحشتناک است. پس از کرم ضد آفتابی که مواد شیمیایی کمتری دارد، استفاده کنید تا پوست خود را از یک فاجعه بزرگ نجات دهید و در کنار آن سلامت فرزند خود را هم به خطر نیندازید.

استفاده از بادی اسپلش در بارداری

به طور کلی خوشبوکننده های شیمیایی در اکثر مواقع حاوی ترکیبات خطرناکی به نام فتالات ها هستند که سمی بوده و به ویژه در سه ماهه اول بارداری سلامت جنین شما را به خطر می اندازند. در نتیجه توصیه می کنیم در این دوران از خوشبوکننده های گیاهی استفاده کنید.

از طرف دیگر، به دلیل حساسیت افراد باردار به عطر و بو، ممکن است در اثر استفاده از بادی اسپلش یا عطر و ادکلن دچار سردرد و سرگیجه و حالت تهوع شوید. 

رنگ موی مناسب برای دوران بارداری

آرایش دوره بارداری تنها به معنای استفاده از لوازم آرایش صورت نیست بلکه انواع رنگ مو و لاک ناخن را هم شامل می شود. قواعد استفاده از رنگ مو هم مانند قواعد استفاده از سایر لوازم آرایش در بارداری است. همانطور که گفته شد، استفاده از مواد آرایشی و شیمیایی در سه ماه اول حاملگی ممنوع بوده و بعد از آن باید از محصولات گیاهی استفاده کرد. برای رنگ کردن موها راه های جایگزین هم وجود دارد مثلا بهتر است از هایلایت به جای رنگ کردن کل موها استفاده کنید. با این روش دیگر ریشه مو و پوست سر با رنگ شیمیایی برخورد ندارد و جذب مواد شیمیایی کمتر صورت می گیرد.

در سال های اخیر رنگ موهای بدون آمونیاک بسیار محبوب شده اند. این محصولات همانطور که از نامشان پیداست فاقد آمونیاک هستند و آسیب کمتری به موها وارد میکنند. در صورتی که تمایل به رنگ کردن ریشه موهای خود دارید، می توانید از رنگ موی فاقد آمونیاک استفاده کنید. به همین ترتیب برای رنگ کردن ابرو در دوران بارداری هم این نکته را مدنظر داشته باشید. البته به جای این کار می توانید از مداد ابرو در بارداری استفاده کنید که گزینه امن تری است.

در صورتی که تمایل به رنگ کردن ریشه موهای خود دارید، می توانید از رنگ موی فاقد آمونیاک استفاده کنید. 

در انتها

در پایان به شما یادآوری می کنیم که حفظ سلامت خود و فرزندتان به دوری شما از مواد شیمیایی به خصوص در سه ماه اول حاملگی وابستگی دارد. پس تا جایی که ممکن است از آرایش در بارداری و حتی استفاده از تقویت مژه در بارداری بپرهیزید و در صورت تمایل برای آرایش در این دوره از محصولات آرایشی مخصوص دوران بارداری استفاده کنید تا از خطرات استفاده از مواد شیمیایی در امان بمانید.

در ضمن بانوان باردار می توانند مقاله مربوط به استفاده از کاندوم در بارداری را هم مطالعه نمایند. 

سوالات متداول درباره ی با بایدها و نبایدهای آرایش کردن برای دوران بارداری

 
آیا استفاده از لوازم آرایش در بارداری برای مادر و فرزند مضر است؟

توصیه متخصصان این است که از آرایش دربارداری در سه ماه اول آن خودداری کرده و پس از آن نیز در حجم کم از لوازم آرایش گیاهی مخصوص دوران بارداری استفاده شود.

برای آرایش در بارداری از چه لوازم آریشی استفاده کنیم؟

در صورتی که مایل به استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری هستید، ابتدا مقاله موجود در وبلاگ میس و مستر را مطالعه کنید تا به تمام نکات لازم برای خرید لوازم آرایش مخصوص بارداری پی ببرید و با اطلاعات صحیح برای خرید لوازم آرایش خود اقدام نمایید.

بهترین برند رژ لب برای دوران بارداری چیست؟

هر برندی که کمترین میزان سرب و مواد شیمیایی را داشته باشد برای آرایش در بارداری مناسب تر است.

 

منابع

thebump