آموزش تصویری طرز استفاده از فرمژه + 5 اشتباه رایج که مژه‌ها را نابود می‌کند

مژه‌های ضخیم و پرپشت آرزوی همه کسانی است که حداقل یک بار به استفاده از فرمژه روی آورده‌اند. اما نحوه استفاده از فرمژه ترفندها و قلق‌هایی دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، به جای فر خوردن، مژه‌ها فقط کنده می‌شوند و درد زیادی را تجربه خواهید کرد. پس اگر شما هم نمی‌دانید که چطور از فرمژه استفاده کنید و به جای تار مژه‌ها پوست پلک‌تان را می‌گیرید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش طرز استفاده از فرمژه در چند مرحله کوتاه

در ادامه این مقاله قدم به قدم می‌آموزید چطور فرمژه باکیفیتی تهیه و از آن استفاده کنید.

1. فرمژه باکیفیتی را تهیه کنید

قبل از اینکه به توضیح روش استفاده از فرمژه بپردازیم، لازم است ابزار درستی را انتخاب و تهیه کرده باشید. برندهای زیادی اقدام به تولید انواع فرمژه‌ها کرده‌اند؛ اما کیفیت همه آن‌ها یکسان نیست و برخی مرغوب‌تر هستند. شما می‌توانید انواع فر مژه ‌های باکیفیت و استاندارد را از فروشگاه اینترنتی میس و مستر سفارش دهید. با این حال در خرید و استفاده از فرمژه چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید:

ترجیحا به جای فرمژه‌های لاستیکی یا پلاستیکی، انواع فلزی را تهیه کنید که از فلز محکمی درست شده‌اند و در قسمت گیره، پدهای لاستیکی دارند. فرمژه‌هایی که کاملا از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند، مژه‌ها را به خوبی فر نمی‌کنند و ضمن اینکه راحت‌تر می‌شکنند. البته ناگفته نماند که برخی فرمژه‌های فلزی هم کیفیت مطلوبی ندارند و قیمت پایین‌شان، بی‌دلیل نیست.

استفاده از فرمژه مرغوب

2. برای استفاده از فرمژه آن را روی چشم‌تان بگذارید

قبل از فرمژه زدن صورت و مژه‌ها را خوب بشویید و مطمئن شوید هیچ ماده آرایشی روی مژه‌ها وجود ندارد. سپس فرمژه را روی چشم‌تان قرار دهید. در استفاده از فرمژه های فلزی ممکن است کمی احساس سرما کنید، اما کم کم به آن عادت خواهید کرد. برخی توصیه می‌کنند که قبل از فرمژه زدن، آن را با سشوار گرم کنید تا هم این حس ناخوشایند سرما را نداشته باشد و هم مژه‌ها بیشتر فر بخورند.

با این حال بهتر است از این کار خودداری کنید. فرمژه‌ای که بیش از حد گرم شده، پوست حساس و نازک دور چشم را می‌سوزاند و بعضا باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود. ضمن اینکه تاثیر استفاده از فرمژه گرم، به اندازه فرمژه‌ای خواهد بود که گرم نشده است.

3. گیره‌های فرمژه را باز کنید

طریقه فرمژه زدن راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و فقط به دقت و حوصله زیاد نیاز دارد. برای این کار دو انگشت‌تان را در سوراخ دسته فرمژه قرار داده و با دور کردن قیچی-مانند دسته‌ها، گیره‌های فرمژه را باز کنید تا مژه‌ها در بین دو گیره قرار بگیرند. تا جایی که می‌توانید گیره‌ها را از هم باز کنید تا مژه‌ها از نزدیک ریشه در بین فرمژه قرار بگیرند.

در این مرحله مراقب باشید که زیاد به پوست‌تان نزدیک نشوید تا فرمژه پوست پلک‌تان را نیشگون نگیرد. اگر حجم مژه‌های‌تان زیاد است و در واقع مژه‌های پرپشتی دارید، شاید لازم باشد که فر کردن مژه‌ها با این ابزار را در چند مرحله انجام دهید (برای پرپشت شدن مژه و ابروهای‌تان مقاله دیگر ما را بخوانید).

4. گیره‌ها را روی مژه‌ها ببندید

دو دسته قیچی-مانند فرمژه را فشار داده و مژه‌ها را بین دو گیره فرمژه (که الان بسته شده‌اند) قرار دهید. معمولا بهتر است فرمژه را به مدت 20 تا 30 ثانیه در این حالت نگه دارید. اما اگر مژه‌های بسیار صاف و اصطلاحا نیزه مانندی دارید، این مدت زمان را به 45 ثانیه افزایش دهید. سپس چند بار فرمژه را باز و بسته کنید.

در استفاده از فرمژه دقت کنید که گیره‌ها با کمی فاصله از ریشه مژه‌ها قرار دارند و همچنین پوست پلک‌تان را نمی‌گیرند.

5. مژه‌ها را در سه بخش فر دهید

مژه‌ها را به سه بخش گوشه خارجی، وسط و گوشه داخلی تقسیم کرده و هر بخش را جداگانه فرمژه بزنید. با این کار هیچ تار مژه‌ای از قلم نمی‌افتد و مطمئن خواهید شد سراسر مژه‌های‌تان پر و ضخیم به نظر خواهند رسید.

یک دست بودن حالت مژه‌ها تاثیر زیادی در جلوه نهایی چشمان‌تان دارد. پس با ‌حوصله آن تار مژه‌ای را که همیشه ساز مخالف می‌زند، با دیگر مژه‌ها هم‌راستا و هم‌سو کنید. برای راهنمایی بیشتر درمورد طرز استفاده از فرمژه قسمت دوم اشتباهات رایج را بخوانید. 5 مرحله فوق را در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید:

5 + 1 اشتباه بزرگ در استفاده از فرمژه

با یادگیری مراحل فوق (که تنها به تمرین و تکرار نیاز دارد) تا حد زیادی از مضرات استفاده از فرمژه مانند ریزش مژه‌ها و واکنش‌های آلرژیک در امان خواهید بود. با این وجود بسیاری از خانم‌ها در استفاده از این ابزار آرایشی اشتباهات رایجی را تکرار می‌کنند و به این طریق ناخواسته آسیب‌های جبران ناپذیری به مژه‌های زیبای‌شان وارد می‌سازند. اما این 5 اشتباه چیست؟

1. بعد از ریمل فرمژه می‌زنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات این است که معمولا اکثر خانم‌ها استفاده از فرمژه را به مرحله آخر آرایش و بعد از ریمل زدن‌ موکول می‌کنند. مواد ریمل انعطاف پذیری مژه‌ها را به طور قابل توجهی کم و آن‌ها را سفت می‌کند. اگر بعد از ریمل زدن، از فرمژه استفاده کنید، به احتمال زیاد مژه‌های‌تان شکسته می‌شود و طولی نمی‌کشد که دچار ریزش مژه می‌شوید.

2. روش درست استفاده از فرمژه را نمی‌دانید

بعضی از خانم‌هایی که مژه‌های صاف‌تری دارند، سعی می‌کنند با وارد کردن فشار زیاد مژه‌ها را حالت دهند. در صورتی که این کار اشتباه است. در استفاده از فرمژه لازم نیست فشار زیادی وارد کنید؛ چرا که این کار تنها احتمال شکسته شدن مژه‌ها را افزایش می‌دهد.

برای اینکه مژه‌های صاف‌تان را حالت دهید، ابتدا فرمژه را در نزدیک ریشه قرار داده و 45 ثانیه آن را به حالت بسته نگه دارید. سپس آن را آرام آرام به سمت نوک مژه بیاورید و سراسر تار مژه را، از ریشه تا نوک، فرمژه بزنید. با این ترفند نه تنها مژه‌ها شکسته نمی‌شوند، بلکه حالت زاویه‌داری هم ایجاد نشده و مژه‌ها طبیعی و منظم به نظر خواهند رسید.

طرز استفاده از فرمژه

3. مرتبا فرمژه را تمیز نمی‌کنید

حتی اگر قبل از استفاده از فرمژه ریمل نزنید، باز هم به مرور زمان فرمژه شما با مواد آرایشی دیگر و باکتری‌ها آلوده می‌شود. از آن جایی که این ابزار با نقطه حساسی از صورت شما در تماس است، به شدت توصیه می‌کنیم که حداقل لبه‌های فرمژه را مرتبا تمیز کنید.

برای تمیز کردن فرمژه، از توپک‌های پنبه‌ای آغشته به الکل استفاده کنید و قبل از استفاده از فرمژه، صبر کنید کاملا خشک شود. هفته‌ای یک بار این کار را انجام دهید تا آلودگی‌های احتمالی روی فرمژه سلامت مژه‌ها و پلک چشم‌تان را به خطر نیندازد.

4. پدهای پلاستیکی را تعویض نمی‌کنید

پدهای پلاستیکی گیره‌های فرمژه به مرور زمان خشک و ترک خورده می‌شوند و قطعا مانند روز اول برای شما کارایی نخواهند داشت. از طرفی در صورت استفاده از فرمژه فلزی بدون این پدها، مژه‌های شما آسیب جدی خواهند دید. پس بهترین کار این است که مرتبا این پدهای پلاستیکی را تعویض کنید. معمولا اکثر فرمژه‌ها قابلیت تعویض پد را دارند.

5. بلافاصله بعد از لیفت مژه از فرمژه استفاده می‌کنید

معمولا توصیه می‌شود کسانی که مژه‌های خیلی کوتاه و صافی دارند و نمی‌توانند از فرمژه استفاده کنند، مژه‌ها را لیفت کنند. لیفت مژه معمولا 6 تا 8 هفته ماندگاری دارد و در واقع در این مدت زمان، مژه‌های‌تان را حالت‌دار نگه می‌دارد. با این وجود میزان دوام به نوع و جنس مژه‌های هر فرد بستگی دارد.

اگر با وجود لیفت مژه می‌خواهید از فرمژه استفاده کنید، به این نکته دقت کنید: به هیچ عنوان بلافاصله بعد از لیفت نباید از فرمژه استفاده کرد. استفاده از این ابزار تنها زمانی مجاز است که فر سنگین مژه‌ها از بین برود. معمولا این زمان یکی دو هفته بعد از لیفت مژه است.

اگر لیفت کراتین مژه انجام داده‌اید، به هیچ عنوان در طول مدت زمانی که مژه‌های‌تان بلند و پرپشت است، از فرمژه استفاده نکنید. دوام لیفت کراتین مژه معمولا بین 8 تا 12 هفته است.

6. فرمژه‌های ارزان بی‌کیفیت را استفاده می‌کنید

آخرین و البته مهم‌ترین اشتباه در استفاده از فرمژه و البته کلیه محصولات آرایشی و بهداشتی این است که به بهای هزینه کمتر، سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازید. فرمژه‌های بسیار ارزان که قیمت آن‌ها توجیه منطقی ندارد، نه تنها زود خراب می‌شود، بلکه کارایی کافی را ندارد و نتیجه دلخواه شما را رقم نخواهد زد.

توصیه می‌کنیم با توجه به موارد ذکر شده فرمژه‌تان را از برندها و فروشگاه‌های معتبری مانند فروشگاه اینترنتی میس و مستر تهیه کنید. این فروشگاه فروش اینترنتی بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی را از برترین برندهای دنیا با تضمین اصل بودن کالا فراهم کرده است.

سخن پایانی

استفاده از فرمژه همان قدر که کار پیچیده‌ای نیست، به همان اندازه به دقت و حوصله نیاز دارد. این ابزار نسبتا کاربردی حالت زیبایی به مژه‌های شما می‌بخشد؛ اما تنها به شرطی که از آن درست استفاده کنید. در این مقاله نحوه استفاده از فرمژه را یاد گرفتید و از رایج‌ترین اشتباهات درخصوص آن آگاه شدید. اگر در این زمینه سوالی دارید، خوشحال می‌شویم پاسخگوی شما در بخش نظرات این مقاله از مجله زیبایی و آرایش میس و مستر باشیم.

منابع

wikihow

bebeautiful

سوالات متداول درمورد استفاده از فرمژه

 

آیا استفاده از فرمژه ضرر دارد؟

بدیهی است استفاده بیش از حد و روزانه از این ابزار به مژه‌های‌تان آسیب بزند و بعضا باعث ریزش آن‌ها شود. البته با یادگیری طرز صحیح استفاده از آن، می‌توانید مژه‌های‌تان را از آسیب‌های احتمالی آن ایمن کنید.

چطور از فرمژه استفاده کنیم؟

استفاده از فرمژه باید و نبایدهای ریز و البته مهمی دارد که در این مقاله مفصلا آن‌ها را توضیح دادیم.