آموزش بهترین روش های رنگساژ کردن مو به صورت حرفه ای در منزل

اگر موهای خود را رنگ و مش کرده باشید، می دانید که در روزهای ابتدایی چقدر زیبا و درخشان هستند، اما پس از هر بار شستشو کم کم درخشندگی خود را از دست می دهند. در این مواقع اگر دوست ندارید، مجددا موهایتان را رنگ و دکلره کنید، می توانید از رنگساژ کردن مو کمک بگیرید. آیا می دانید، رنگساژ مو چیست یا بار اول است نام آن به گوشتان خورده؟ با رنگساژ کردن می توان درخشندگی موها را به حالت اولیه خود بازگرداند. شاید با خود فکر کنید، رنگساژ کردن مو کار سختی است و برای انجام آن حتما باید به سالن های آرایشی مراجعه کنید، اما من به شما اطمینان می دهم که می توانید این کار را به راحتی در خانه انجام دهید. ما این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر را به آموزش تصویری رنگساژ مو در منزل اختصاص داده ایم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

آموزش رنگساژ مو در منزل

پیش از آشنایی با مراحل رنگساژ مو و انجام هر کاری، لازم است بدانید که محصولات رنگساژ هم مانند محصولات رنگ مو تنوع زیادی دارند و شما باید بدانید کدام یک از رنگساژها با رنگ موهایتان همخوانی دارد. برای رنگساژ کردن مو همیشه از یک شماره تیره تر از پایه دکلره کار استفاده می شود. به عنوان مثال اگر پایه دکلره به 6 برسد، باید از رنگساز پایه 5 استفاده کنید، یا اگر موهایتان بلوند است، باید از رنگساژ شماره 8 تا 10 استفاده کنید.

گام اول: چگونه رنگساژ را بسازید؟

در اولین قدم برای رنگساژ کردن مو باید مواد رنگساژ را بسازید. ساخت رنگساژ به دو روش امکان پذیر است. روش اول با استفاده از رنگ مو و روش دوم به کمک واریاسیون ها. در ادامه مطلب هر دو روش را مفصلا و به صورت گام به گام آموزش خواهیم داد.

رنگساژ کردن مو بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید و به راحتی می توانید، به تنهایی و در منزل آن را انجام دهید، بدون آن که لازم باشد به سالن های آرایشی بروید و هزینه های گزاف بپردازید.

روش اول: ساخت رنگساژ با استفاده از رنگ مو

رنگساژ کردن مو مانند هر اقدام دیگری نیازمند مواد اولیه است. بنابراین برای ساخت رنگساژ با رنگ مو به اکسیدان شماره یک، رنگ مو، قلم رنگ مو و آب احتیاج دارید. پس از آماده کردن مواد اولیه در نخستین گام باید یک چهارم از تیوپ رنگتان را درون ظرفی بریزید و آن را با 75 سی سی اکسیدان شماره 1 مخلوط کنید. سپس به همان مقدار که اکسیدان به موادتان اضافه کردید، آب هم اضافه کنید و تمام مواد را با هم ترکیب نمایید. حال باید یک ترکیب یکدست که رقیق تر از رنگ موی معمولی تان است را داشته باشید. اگر حس کردید مواد همچنان غلیظ است، می توانید چند قطره دیگر آب به آن اضافه نمایید. عده‌ای از آرایشگران حرفه ‌ای در ساخت مواد رنگساژشان چند قطره شامپو نیز به ترکیب مورد نظر اضافه می ‌کنند. حالا مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند.

ساخت رنگساژ با استفاده از رنگ مو

روش دو: ساخت رنگساژ با استفاده از واریاسیون

واریاسیون ها به نسبت رنگ مو طول عمر کمتری دارند، اما با این حال قدرت این را دارند تا تناژ سبز، قرمز و نارنجی موها را از بین ببرند و رنگ اصلی آن را تقویت کنند. واریاسیون ها همچنین رنگ های فانتزی و زیبایی دارند که هر خانمی را به استفاده از خود ترغیب می کنند. برای ساخت رنگساژ با واریاسیون فقط کافی است مقدار یک تا ۱۰ سانتی متر واریاسیون داشته باشید. توجه کنید که میزان استفاده از واریاسیون ها به حجم و قد موهایتان بستگی دارد. بنابراین طبیعی است که هر چقدر موهایتان پر پشت تر و بلندتر باشد به مقدار زیادتری واریاسیون احتیاج خواهید داشت. حالا باید واریاسیون را با مقداری شامپو مخلوط کنید، تا رنگساژتان آماده شود.

ساخت رنگساژ با استفاده از واریاسیون

از آن جایی که رنگساژ ترکیب ضعیف تری نسبت به رنگ مو دارد لذا در مقایسه با رنگ و دکلره کردن، آسیب کمتری به موها خواهد رساند.

گام دوم: زدن رنگساژ به موها

پس از ساخت رنگساژ وقت آن رسیده تا آن را به موهایتان بزنید. این کار را می توانید، با استفاده از یک برس رنگ مو انجام دهید. رنگساژی که درست کردید را هم می توانید، به تمام قسمت های موهایتان بمالید و هم می توانید، آن را تنها به قسمتی از موها مثل ساقه ها یا هایلایت ها بزنید. سپس برای این که ترکیب رنگساژ به خوبی به همه قسمت ‌های موها نفوذ کند، موهایتان را شانه بزنید. طریقه رنگساژ کردن مو با واریاسیون به این شکل است که ابتدا باید موهای خود را مرطوب کرده و سپس موادی را که در مرحله قبل آماده کردید را به موهایتان بزنید.

در صورتی که تمایل دارید تا رنگ ریشه موهای خود را تمدید کنید، حتما ویدئوی زیر را ببینید.

گام سوم : مدت زمان باقی ماندن رنگساژ روی موها

پس از آن که رنگساژ را به موهایتان زدید، باید چند دقیقه به آن فرصت دهید تا روی موها باقی بماند. مدت زمان صبر کردن به میزانی که می خواهید، موهایتان رنگ بگیرد، بستگی دارد. به عنوان مثال اگر رنگ موهای شما تیره است، باید حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بسته به میزان روشنی یا تیرگی مورد نظر صبر کنید، یا اگر موهای شما دکلره شده است، مواد رنگساژ باید کمتر از ۱۰ دقیقه روی موها بماند. توجه داشته باشید، اگر می خواهید برای مش، رنگساژ کنید، زمان مکث فقط یک دقیقه است. در واقع آموزش رنگساژ مش بسیار ساده است و نحوه رنگساژ کردن روی کلاه مش مانند شامپو زدن است.

رنگساژ کردن مو

گام چهارم: شستشوی موها

پس از آن که موهایتان به رنگ دلخواهتان در آمد، وقت آن رسیده تا موهای خود را بشویید. برای شستشوی موها حتما از آب ولرم و شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. از آن جایی که موهای رنگ شده بسیار آسیب پذیر هستند، بهتر است موهای خود را با انواع روغن ‌های مفید، مغذی و ماسک مو تقویت کنید. پس از آن که موهای خود را خشک کردید، آن ها همانند روز اولی که موهایتان را رنگ و مش کرده اید، براق و درخشان می شوند. حالا وقت آن است تا از زیبایی و شفافیت موهایتان لذت ببرید.

شستشوی موها

همواره به یاد داشته باشید، رنگساژ به هیچ عنوان نمی ‌تواند جایگزین روشن کردن مو با دکلره شود. رنگساژ فقط می تواند تناژ رنگ موی شما را تصحیح کند.

نکات طلایی در آموزش رنگساژ مو

برای آن که بتوانید، خودتان در خانه موهایتان را رنگساژ کنید، لازم است تا یک سری نکات مهم را بدانید و آن ها را در هنگام رنگساژ کردن موهایتان به کار بگیرید. در ادامه این مطلب به 9 نکته طلایی در مورد رنگساژ کردن مو می پردازیم.

  • اگر به جای رنگساژ کردن تمام قسمت های موهایتان فقط روی هایلایت‌ها یا ساقه موهایتان را رنگساژ کنید، جلوه طبیعی ‌‌تری پیدا خواهد کرد.
  • از آن جایی که رنگساژ مو، تناژ رنگ مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پس باعث تغییر رنگ مو نمی ‌شود. بنابراین اگر موهای تیره ای دارید، با رنگساژ کردن مو تغییری را احساس نخواهید کرد. در اصل رنگساژ مو فقط برای موهای روشن و بلوند موثر است و برای موهای تیره نیست.
  • برای رنگساژ مو بعد از دکلره می توانید از رنگ های دودی و نقره ای استفاده کنید؛ چرا که به کمک این رنگ ها می توانید زردی موها که ناشی از دکلره است را از بین ببرید. اما حواستان باشد، اگر زردی موی شما بیش از حد زیاد است، باید کمی رنگ بنفش نیز برای خنثی کردن رنگ زرد به مواد رنگساژ خود اضافه کنید. به این ترتیب دیگر زردی روی موهایتان باقی نخواهد ماند.
  • همواره به یاد داشته باشید که بعد از رنگساژ کردن موهایتان حتما باید از شامپو و ماسک های مخصوص موهای رنگ‌ شده استفاده کنید؛ چرا که موهایتان در اثر تماس با رنگ و اکسیدان آسیب پذیر شده است.
  • در نحوه رنگساژ کردن مو تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا قوانین ترکیب رنگ مو را رعایت کنید؛ چرا که تنوع بیش از حد در تناژهای رنگی ممکن است نتیجه مطلوبی را برایتان به همراه نداشته باشد.
  • اگر موهای شما رشد کرده است، قبل از رنگساژ ابتدا باید ریشه موهایتان را رنگ یا به اصطلاح رنگ ریشه کنید. برای این کار می توانید مقدار مناسبی از واریاسیون را با رنگ مورد نظر خود ترکیب کنید و آن را روی موهای خشک بمالید. پس از ۳۰ الی ۴۵ دقیقه موهای خود را به خوبی شانه کنید، تا مواد به تمام تار موهای شما برسد. سپس ده دقیقه بعد موهایتان را آبکشی کنید.

آموزش رنگساژ کردن مو

  • توجه داشته باشید در رنگساژ کردن موی دکلره ، مواد رنگساژ باید نهایتا 5 الی 15 دقیقه روی موها باقی بماند و هر چقدر این مواد مدت زمان بیشتری روی موها بماند، رنگ موها تیره تر خواهد شد.
  • در طرز رنگساژ کردن مو فرقی نمی کند، مواد را از کجا به موهایتان بزنید و می توانید کل مو را به یک باره با مواد رنگساژ ماساژ‌ دهید. در حقیقت در رنگساژ کردن مو خبری از حساسیتی که در مراحل رنگ کردن مو برای ترتیب گذاشتن مواد وجود دارد، نیست.
  • توجه داشته باشید، بهترین زمان رنگساژ کردن مو بین دو بار استفاده از رنگ موی معمولی، یا مش است.

آموزش رنگساژ کردن موهای مختلف

حالا که با نحوه رنگساژ کردن مو در منزل آشنا شدید، خوب است، فرمول چند رنگساژ پرطرفدار را هم بدانید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

رنگساژ صورتی

بی شک اگر عاشق رنگ موهای فانتزی باشید، رنگ صورتی بارها وسوسه تان کرده و موهایتان را به این رنگ زیبا و جذاب در آورده اید. حال برای انجام رنگساژ صورتی، باید رنگ موی بلوند دودی روشن شماره 8.1 به مقدار 10 سانتی متر را با رنگ موی قهوه ای متوسط شماره 4.66 به مقدار 10 سانتی متر، واریاسیون دودی 0.11 به مقدار 10 سانتی متر و ا کسیدان شماره 1 به مقدار 30 سی سی را با هم ترکیب کنید. 

رنگساژ صورتی

در صورتی که با اعداد و ارقام مربوط به رنگ مو آشنایی ندارید، می توانید به مقاله دیگر ما در وبلاگ میس و مستر با نام آشنایی با جدول کد رنگ مو مراجعه کرده و با این اعداد آشنا شوید.

رنگساژ آبی- یخی

رنگساژ آبی یخی یکی از روشن ترین رنگساژهاست که بسیاری از خانم ها به سادگی از کنار آن نمی گذرند. از آن جایی که این رنگساژ هیچ گونه زردی ندارد؛ برای رسیدن به آن باید رنگ موها با دکلره کاملا به پایه برسد. برای انجام رنگساژ آبی- یخی پس از آن که پایه موها را به آخرین درجه دکلره رساندیم، باید رنگ مو C10 را با رنگ روشن کننده E20/000 به مقدار 3/1 و واریاسیون E14 به مقدار 3 سانتی متر و مقدار کمی اکسیدان شماره 2 مخلوط کنیم.

رنگساژ آبی- یخی

رنگساژ دودی

برای آن که بتوانید، رنگساژ دودی بسازید، ابتدا باید رنگ مو بلوند شماره ۸ طبیعی را به اندازه ۱۰ سانتی متر با ۱۰ سانتی متر واریاسیون دودی مخلوط کنید و سپس به ترکیب خود مقداری اکسیدان شماره ۱ و آب اضافه کنید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید تا ترکیب یکدست و رقیقی حاصل شود. همین ترکیب یکدست رنگساژ دودی شما خواهد بود.

رنگساژ دودی

با رنگساژ کردن مو می توان هر چند وقت یکبار از رنگ های متفاوتی روی پایه دکلره استفاده کرد و تنوع بیشتری به رنگ موها داد.

رنگساژ طلایی

اگر جزو آن دسته از خانم هایی هستید که به رنگ طلایی بیش از هر رنگ دیگری برای موهایتان علاقه دارید و قصد تهیه رنگساژ طلایی را دارید، پیش از هر کاری باید موهایتان را به پایه 9 برسانید. سپس رنگ مو طلایی G9 را به مقدار 10 سانتی متر با یک عدد قرص و مقدار ۴۰ سانتی متر اکسیدان شماره 1 مخلوط کنید. پس از آن که ترکیب یکدست و رقیقی به دست آمد، رنگساژ دودی شما آماده است.

 

رنگساژ زیتونی

رنگ موی زیتونی یکی از محبوب ترین رنگ موها نزد خانم ها با هر سن و سلیقه ای است. برای رنگساژ کردن موی زیتونی ابتدا باید موهایتان را به پایه 8 برسانید. پس از آن رنگ مو M10 را با ۳ سانتی متر واریاسیون سبز E17 و مقدار کمی اکسیدان شماره 2 مخلوط کنید. به همین سادگی رنگساژ زیتونی شما آماده است.

رنگساژ زیتونی

رنگساژ قرمز

برای آن که بتوانید رنگساژ قرمز بسازید، ابتدا باید ۱۰ سانتی متر رنگ موی قرمز تیره را با ۱۰ سانتی متر واریاسیون دودی مخلوط کنید و پس از آن به مقدار ۳۰ میلی لیتر اکسیدان شماره ۱ به مواد خودتان اضافه کنید. زمانی که این مواد به خوبی با هم مخلوط شد و ترکیب یکدست و رقیقی حاصل شد، رنگساژ قرمز شما هم آماده است.

رنگساژ قرمز

رنگساژ کرم

برای رنگساژ کرم به رنگ موی ۱۰.c و رنگ موی n.10  احتیاج دارید. شما باید از هر کدام به مقدار ۱۰ سانتی متر بردارید و ۳۰ میلی لیتر هم اکسیدان شماره ۲ به آن اضافه کنید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

رنگساژ کرم

در صورت تمایل می توانید به مقاله ترندهای رنگ موی تابستان مراجعه کنید تا بتوانید جدیدترین مدل های رنگ مو را برای خود انتخاب کنید.

سوالات متداول در خصوص طریقه رنگساژ مو

بی شک برای رنگساژ مو در منزل سوالات زیادی در ذهنتان پیش آمده است. در ادامه این مطلب ما به سه مورد از رایج ترین سوالات شما در این خصوص پاسخ خواهیم داد.

رنگساژ مو چیست؟

رنگساژ در واقع همان رنگ‌های شیمیایی است که با آب یا مواد دیگر ترکیب شده اند و به همین خاطر ضعیف تر از رنگ مو هستند. رنگساژ مو با درخشان کردن دوباره موهای رنگ شده، زیبایی و جلوه اولیه موها را باز می‌ گرداند. امروزه انواع رنگساژ در طیف گسترده‌ ای از تناژهای رنگی مختلف، از عسلی تا دودی و حتی نقره‌ ای در بازار موجود است.

آیا رنگساژ کردن مو باعث آسیب رسیدن به مو می شود؟

مسلما رنگساژ هم مانند رنگ مو چون از مواد شیمیایی استفاده شده، عوارضی را برای مو به همراه دارد، اما از آن جایی که رنگساژ حالت ضعیف تری از رنگ مو است، آسیبی که به موها وارد می کند، خیلی کمتر از آسیبی است که رنگ مو و اکسیدان به مو وارد می کنند. فقط در هنگام رنگساژ کردن مو دقت کنید که روی پیشانی و کناره های گوش هایتان را کرم یا وازلین بمالید تا پوستتان دچار آسیب نشود.

ماندگاری رنگساژ کردن مو چقدر است؟

ماندگاری رنگساژ مو نسبت به رنگ مو بسیار کمتر است. رنگساژ کردن مو چه با رنگ مو انجام شود و چه با واریاسیون، تقریبا به مدت ۴ هفته ماندگاری دارد. البته توجه داشته باشید، دوام رنگساژ رابطه مستقیم با میزان شستشوی موهایتان دارد. هرچه بیشتر موهایتان را بشویید، زودتر به رنگساژ نیاز پیدا می‌کنید. برای افزایش ماندگاری اثر رنگساژ بهتر است، موهایتان را با آب گرم نشویید و از اتو یا سشوار هم برای حالت دادن مو استفاده نکنید. زیرا این کارها مدت زمان ماندگاری آن را کاهش می دهند.

 

کلام آخر

در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با طریقه رنگساژ کردن مو در منزل آشنا شدید، که امیدواریم از نکات گفته شده در این مطلب استفاده کنید و به راحتی موهایتان را در خانه و بدون صرف وقت و هزینه در سالن های آرایشی رنگساژ کرده و از زیبایی و درخشندگی آن لذت ببرید.

در پایان تقاضامندیم، چنانچه هر گونه سوال یا ابهام پیرامون آموزش رنگساژ مو در هر مرحله دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع

johnfrieda