آشنایی با جدول کد رنگ مو و اعداد و حروف نوشته شده در آن

انتخاب رنگ مو از روی جدول کد رنگ مو برای افرادی که به رنگ کردن موهای خود علاقه دارند، امری رایج است. اما متوجه شدن کد های روی جدول رنگ مو برای همه ساده نیست و بسیاری از افراد برای درک این جدول با مشکل مواجه می شوند. به همین دلیل ما قصد داریم تا در این مقاله مطالبی را در خصوص آشنایی با جدول ترکیب رنگ مو در اختیار شما قرار دهیم تا از این پس بتوانید رنگ موی مورد نظر خود را به راحتی و بدون اشتباه از روی جدول رنگ مو انتخاب کنید.

مفاهیم اعداد جدول کد رنگ مو

اگر به کاتالوگ رنگ مو دقت کرده باشید، اعداد و حروف مشخصی در کنار هر کدام از رنگ ها درج شده است. این علائم نشان دهنده پایه و تناژ رنگ مو هستند که آشنایی با آن ها پیش از خرید رنگ مو، کمک بسیاری به مصرف کننده می کند. 

پایه رنگ مو

در جدول رنگ مو 10 پایه یا عمق رنگ مو وجود دارد که با اعداد یک تا ده نمایش داده می شوند. در ادامه معنای هر کدام از این 10 پایه را به صورت مجزا برای شما شرح خواهیم داد:

  1. مشکی یا سیاه پر کلاغی
  2. قهوه ای تیره یا سوخته
  3. قهوه ای متوسط
  4. قهوه ای روشن
  5. قهوه ای خیلی روشن
  6. بلوند تیره
  7. بلوند متوسط
  8. بلوند روشن
  9. بلوند خیلی روشن
  10. بلوند بسیار روشن یا پلاتینه

در صورتی که در جدول کد رنگ مو ها با پایه های بیشتر از 10 مانند 11 یا 12 مواجه شدید باید بدانید که این کدها متعلق به رنگ های بسیار روشن مانند پلاتینه هستند. پس از آشنایی با پایه های رنگ مو می توانید نسبت به ترکیب رنگ های مختلف با یکدیگر اقدام کرده و جدیدترین رنگ مو های 2021 را روی موهای خود پیاده کنید.

آشنایی با جدول کد رنگ مو

تناژ رنگ‌ مو

پس از این که اعداد پایه در جدول کد رنگ ها را شناختید، بهتر است با تناژ رنگ مو هم آشنا شوید. اما معنی تناژ رنگی چیست؟ تناژ رنگ مو نشان دهنده گرم، سرد یا خنثی بودن رنگ مو است و اغلب به صورت حروف انگلیسی نمایش داده می شود. لازم به ذکر است که هر کدام از تناژ های رنگ در جدول کد رنگ مو شامل تعدادی از حروف بوده که هر کدام نشان گر رنگ مشخصی هستند. همچنین باید بدانید که تناژ رنگ مو بیان کننده سایه یا انعکاس رنگ موی شما در هنگام تابش نور روی موهاست.

در تناژ رنگ های سرد از حروف A، B، G و V استفاده می شود که به ترتیب نشان گر رنگ های دودی ASH ، بژ BEIGE یا آبی BLUE ، سبز GREEN و ارغوانی VIOLET هستند. همانطور که دقت کردید حرف B در این تناژ برای دو رنگ بژ و آبی به کار می رود، پس لازم است تا هنگام انتخاب رنگ های دارای این حرف، دقت بیشتری به خرج دهید.

در تناژ رنگ های خنثی در جدول کد رنگ مو تنها حرف N وجود دارد که نشان گر واژه “طبیعی NEUTRAL” است که برای رنگ های طبیعی در جدول (آن هایی که نه گرم و نه سرد هستند)، به کار می رود.

تناژ رنگ گرم در جدول کد رنگ مو مانند رنگ سرد، دارای حروف زیادی است که به شرح زیر هستند:

  • رنگ مسی با حرف C و به معنای COPPER
  • رنگ طلایی با حرف G و به معنای GOLD
  • رنگ نارنجی با حرف C و به معنای ORANGE
  • رنگ قرمز با حرف R و به معنای RED
  • رنگ های گرم با حرف W و به معنای WARM
  • رنگ های با تناژ قرمز، قهوه ای با نشان RB و به معنای RED/BROWN
  • رنگ های با تناژ قرمز، نارنجی با نشان RO و به معنای RED/ORANGE

با یادگیری موارد گفته شده می توانید بیشتر جدول های کد رنگ مو را به راحتی خوانده و متوجه معانی کدهای درج شده روی کاتالوگ رنگ مو شوید.

اما باید بدانید که در برخی از کاتالوگ های رنگ مو از اعداد ممیز دار برای نشان دادن پایه و تناژ در شماره های رنگ مو استفاده می شود. بنابراین برای خواندن این کاتالوگ ها باید با معنای عدد بعد از ممیز در رنگ مو آشنا شوید.

 در جدول کد رنگ مو اعداد یک تا ده نشان دهنده پایه رنگ و حروف انگلیسی نمایش دهنده تناژ رنگ مو هستند.

آموزش کاتالوگ خوانی رنگ مو

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم برای یادگیری اصول خواندن کاتالوگ شماره رنگ مو باید علاوه بر اعداد و حروف درج شده در جدول کد رنگ مو با معنای اعداد ممیز دار هم آشنا شویم. با ما در ادامه این مطلب درباره کاتالوگ رنگ جدول رنگ مو همراه باشید تا به مغهوم این اعداد پی ببریم.

عدد بعد از ممیز در رنگ مو به چه معناست

عدد بعد از ممیز در رنگ مو به چه معناست ؟

در برخی از رنگ موها، تناژ و پایه رنگ به وسیله اعداد دارای ممیز نشان داده می شوند. هنگام خواندن این کاتالوگ های  باید دقت کنید که عدد سمت چپ نشان دهنده پایه رنگ مو است. همانطور که گفتیم پایه رنگ مو شامل اعداد از یک تا ده است که میزان تیرگی یا روشنی رنگ مو را نشان می دهد.

عدد بعد از ممیز در رنگ مو می تواند شامل یک یا دو رقم باشد. اعداد پس از ممیز کد رنگ مو نشان دهنده تناژ رنگ مو هستند، به این صورت که رقم اول بیان گر تناژ اصلی و رقم دوم نشان گر تناژ فرعی رنگ مو است.

با کمک جدول زیر می توانید به معنای عدد بعد از ممیز در جدول کد رنگ مو پی ببرید و برای مثال کد رنگ طلایی یا شماره درست در کاتالوگ رنگ موی دودی را بیابید. 

عدد بعد از ممیز تناژ رنگ مو سرد یا گرم بودن
1 دودی سرد
2 بنفش یا شرابی سرد
3 طلایی گرم
4 مسی گرم
5 ماهاگونی طبیعی
6 قرمز گرم
7 بلوطی سرد
8 مرواریدی سرد
9 خاکستری روشن سرد

با توجه به جدول بالا می توان گفت که عددی مانند 5.14 در جدول کد رنگ مو به این صورت خواننده می شود که:  5 به معنای پایه رنگ قهوه ای خیلی روشن، یک به معنای تناژ دودی سرد و عدد 4 هم به معنای ته رنگ مسی است.

البته باید بدانید که همواره تناژ اصلی که در مثال بالای کد رنگ مو و بر اساس جدول رنگ مو دودی سرد است، بسیار بیشتر از تناژ فرعی دیده می شود.

حالا که با نکات اصلی جدول کد رنگ مو آشنا شدید، می توانید بدون نگرانی رنگ موی مورد نظر خود را تهیه کرده و از آن استفاده کنید. اگر نمی دانید کالیته رنگ چیست تنها کافی است به تصویر زیر نگاهی بیاندازید.

آموزش کاتالوگ خوانی رنگ مو

برخی نکات ضروری برای تهیه رنگ‌مو

هنگام تهیه رنگ مو باید دقت کنید که رنگ های نمونه ای که روی جدول کد رنگ مو نشان داده می شوند، همگی روی موهای دکلره شده، تست شده اند. باید بدانید که رنگ مویی که روی موهای شما ایجاد می شود، به رنگ پایه موهای شما وابستگی زیادی دارد و به همین دلیل هم ممکن است، تفاوت هایی بین رنگ موهای شما با نمونه موجود در جدول کد رنگ مو وجود داشته باشد.

در جدول کد رنگ مو ، پایه رنگ ها از عدد یک تا ده و به ترتیب از مشکی پرکلاغی تا بلوند خیلی روشن طبقه بندی شده است.

اما باید بدانید که رنگ های بسیاری وجود دارند که شما می توانید بدون دکلره کردن موهای خود از آن ها بهره بگیرید. برای آشنایی با این رنگ ها می توانید به مقاله ما با عنوان انواع رنگ مو بدون دکلره در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید. در صورت رنگ کردن موها بدون دکلره دیگر نیازی به جدول خنثی کننده رنگ مو برای از بین بردن زرد و نارنجی موها نخواهید داشت. 


سوالات متداول

عدد بعد از ممیز در رنگ مو نشان دهنده چیست؟

عدد بعد از ممیز در کد رنگ مو نشان دهنده تناژ رنگ مو است. این تناژ در برخی کاتالوگ ها به صورت حروف انگلیسی و در برخی کاتالوگ ها به صورت اعداد ممیز دار نشان داده می شوند که هردو این موارد به طور کامل در این مقاله توضیح داده شده اند.

تناژ رنگ مو چیست ؟

تناژ رنگ مو نشان دهنده گرم، سرد یا خنثی بودن رنگ مو است و اغلب به صورت حروف انگلیسی نمایش داده می شود.

چگونه می توان حروف و اعداد درج شده روی جدول کد رنگ مو را خواند ؟

اعداد در کد رنگ مو نمایش دهنده پایه رنگ بوده و غالبا شامل اعدادی بین 1 تا 10 هستند. همچنین حروف جدول کد رنگ‌ مو نمایش دهنده تناژ رنگ موهاست. با مطالعه این مقاله می توانید با این حروف و اعداد آشنا شده و به راحتی متوجه کدهای رنگ مو شوید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما خوانندگان عزیز این مطلب را با جدول کد رنگ مو و روش های خواندن شماره رنگ مو ها آشنا کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این بخش از وبلاگ میس و مستر مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همچنن در صورت تمایل می توانید انواع رنگ مو های با قیمت مناسب را از فروشگاه اینترنتی ما تهیه نمایید. در پایان از شما تقاضا می کنیم که هرگونه انتقاد و پیشنهاد خود را در رابطه با این مقاله و دسته بندی رنگ مو در جدول و کاتالوگ خوانی از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

منبع:   wikihow