آیا استفاده از کاندوم در بارداری ضرر دارد؟

اغلب افراد برای پیشگیری از بارداری از کاندوم استفاده کرده و فکر می کنند که دیگری نیازی به استفاده از کاندوم در بارداری ندارند. در این شرایط دغدغه حاملگی ناخواسته وجود ندارد و با خیال راحت تمامی وسایل کنار گذاشته می شود. باید بگوییم که این باور اشتباه است! به گفته متخصصان و کارشناسان این حوزه نباید استفاده از کاندوم را در دوران بارداری متوقف کرد و برای انجام این کار دلایل متعددی وجود دارد، برای اطلاع از دلایل این امر و رعایت نکات لازم برای مقاربت در دوران بارداری در ادامه با میس و مستر همراه شوید.

آيا امکان آمیزش جنسی در طول بارداری وجود دارد؟

اولین پرسشی که مطرح می شود آن است که اصلا امکان داشتن مقاربت عادی در دوران حاملگی وجود دارد؟ باید بگوییم که بله! در یک بارداری سالم و کم خطر داشتن رابطه جنسی برای مادر و جنین هیچ خطری به همراه ندارد. هرچند این کار در هفته آخر ممنوع می باشد. در صورتی که فرد سابقه سقط جنین، زایمان زودرسی یا هرگونه مشکل را داشته باشد، بهتر است در این باره با پزشک متخصص خود مشورت نماید.

بسیاری از افراد نگران رسیدن آسیب به جنین در حین بارداری هستند،‌ باید بگوییم که داخل محفظه عضلانی رحم، بوسيله مايع آمنيوتيك و كيسه آمنيوتيك به خوبی از او محافظت می شود. پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحیم نیز مانع رسیدن آسیب های احتمالی به جنین می شود.

برخی معتقدند که برقراری رابطه جنسی موجب زایمان زودرس می شود. باید بگوییم که پس از اتمام ۴۰ هفته کامل، تماس مایع مردانه با دهانه رحم به شروع زایمان کمک می کند. مایع سرشار از پروستاگلاندین که یکی از محرک های انقباضات رحمی است و گاهی به زوج هایی که زایمانشان به تاخیر افتاده پیشنهاد می شود. به طور کلی پیش از ماه آخر بارداری چنین خطری وجود ندارد و بعد از آن نیز می توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

پیشگیری از عفونت با استفاده از کاندوم در بارداری

شایان ذکر است که جلوگیری از بارداری تنها یکی از دلایلی است که افراد از کاندوم استفاده می کنند. این شیوه خاص جلوگیری از بارداری ناخواسته، بخاطر کارایی بالایش در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های آمیزشی (STI)، که در دوران بارداری بسیار مهم است نیز اهمیت زیادی دارد. طبق کنگره زنان و زایمان آمریکا (ACOG) داشتن بیمای های مقاربی علاوه بر خانم باردار، برای کودک او نیز خطر آفرین است.

سوزاک و کلامیدیا می توانند باعث عفونت چشم و ذات الریه در کودک متولد نشده شوند. طبق گزارش ACOG، سفلیس می تواند منجر به سقط جنین یا مرده ‌زایی شود و HIV و هپاتیت B می توانند در بدو تولد به کودک منتقل شوند. به دلایل فوق و عوارض احتمالی ذکر شده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CD) به تمام خانم های باردار توصیه می کند که در طول بارداری خود چکاپ های بیماری های آمیزشی به ویژه ایدز را انجام دهند.

پیشگیری از بیماری در دوران بارداری

به گفته کلینیک Cleveland اگر باردار هستید، هم خودتان و هم شریک جنسیتان باید از نظر بیماری های مقاربی معاینه شوید. در صورتی یکی از طرفین روابط پرخطر جنسی داشته باشد، هر دوی آن ها در معرض ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار می گیرند و باید حتما در هر رابطه جنسی از انواع کاندوم استفاده کنند، این گونه احتمال ابتلا به بیماری های عفونی کاهش می یابد. کلینیک Cleveland می افزاید: اگر فردی در دوران بارداری رابطه جنسی محافظت نشده و پر خطر داشته باشد، حتماً باید آزمایش داده و از سلامتی خود مطلع شود تا بتواند در بهترین و سریع ترین زمان ممکن اقدام به درمان نماید.

در دوران بارداری از چه کاندومی استفاده شود؟

زنانی که ناچار به استفاده از کاندوم در بارداری هستند باید چند نکته مهم برای سلامتی خود را مد نظر داشته باشند. هدف استفاده چه انتخاب شخصی باشد و چه برای پیشگیری از بیماری های عفونی، بهتر است محصولاتی با ترکیبات شیمایی کم تر و لاتکس بیشتر به کار گرفته شود.

بسیاری از مطالعات، چه جدید و چه قدیمی، به اثرات بالقوه مضر اسپرم کش ها بر رشد جنین اشاره دارند. علاوه بر این، مطالعات کمی درباره اثرات مضر روان سازها (Lubricant) و جایگزین های لاتکس انجام شده است. به همین خاطر برای اطمینان بیشتر بهتر است در دوران بارداری از چنین موادی استفاده نشود.

اگر در حین بارداری ناچار به استفاده از کاندوم هستید، حتما این مساله را به پزشک خود اطلاع دهید و در مورد برند مورد نظر خود تحقیق کنید تا مطمئن شوید که هیچ ماده شیمیایی خطرناکی در آن وجود ندارد. بسیاری از کاندوم های موجود در بازار حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی هستند، اما محصولات ارگانیک با حساسیت زایی بسیار کم نیز تولید می شوند که برای دوران حاملگی انتخاب مناسبی هستند.

آیا امکان بارداری مجدد در حاملگی وجود دارد؟

یکی از دیگر دلایلی که استفاده از کاندوم در بارداری را ضروری می دانند، پیشگیری از بارداری مجدد در حاملگی است. هرچند احتمال بروز چنین مشکلی بسیار کم است اما گاهی استثناهایی هر رخ می دهد.

احتمالا از شنیدن خبر باردار شدن دوباره در حاملگی بسیار تعجب کرده اید. در مواردی بسیار نادر چند هفته پس از بارداری در بدن زن تخمک گذاری انجام می شود و داشتن رابطه جنسی در این زمان موجب شکل گرفتن جنین دوم در داخل رحم می شود. در این پدیده نادر که حاملگی مضاعف یا Superfetation‎ نام دارد، سن دو جنین با یکدیگر متفاوت است. این اتفاق با لقاح همزمان که که در آن، دو لقاح مختلف در یک چرخه قاعدگی واحد رخ می ‌دهد، فرق های زیادی دارد. در این مورد جنین دوم چندین هفته بعد در بدن تشکیل می شود.

امکان بارداری مجدد در حاملگی

علت امکان بارداری مجدد در حاملگی هنوز کامل مشخص نیست، اما عده ای تاخیر در لانه گزینی تخمک اول را عامل آن می دانند. خوشبختانه امروز سونوگرافی به موقع این موضوع را تشخیص داده و خانم باردار سزارین می شود. هرچند جنین دوم نارس به دنیا آمده، خطر وقوع نارسایی تنفسی در آن بالا می‌رود و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

به طور کلی باید بگوییم که اگر پایبند به اصول خانواده هستید و خیالتان از بابت نداشتن روابط پر خطر شخص مقابل راحت است، می توانید استفاده از کاندوم در بارداری را کنار گذاشته و بدون داشتن دغدغه از بروز مشکل، رابطه جنسی داشته باشید.

سوالات مربوط به استفاده از کاندوم در بارداری

آیا استفاده از کاندوم در دوران باردارى اجباری است؟

برای روابط سالم و کم خطر، لزومی به استفاده از کاندوم در دوران بارداری وجود ندارد اما در غیر این صورت برای پیشگیری از بیماری های عفونی باید حتما از آن استفاده شود.

آیا مقاربت می تواند منجر به زایمان زود رس شود؟

این فرآیند سبب انقباض رحمی می شود، اما این انقباض با انقباض مربوط به زمان وضع حمل فرق می کند .اگر بارداری شما کاملا نرمال است، لذت جنسی نمی تواند باعث زایمان زود رس شود.