همه چیز در مورد ژیلت و انواع آن

سال‌های زیادی است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا با ژیلت آشنایی دارند و از خودتراش‌های آن برای اصلاح موهای زائد صورت و بدن خود استفاده می‌کنند. ژیلت‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند و هرکدام کاربرد خاصی دارند؛ بنابراین لازم است ژیلت را با توجه به نوع مصرف‌تان تهیه کنید. استفاده از انواع ژیلت در دسترس‌ترین و سریع‌ترین روش برای حذف موقت موهای زائد است؛ به نحوی که در عرض چند دقیقه موها را از ریشه می‌تراشد و پوستی صاف تحویل شما می‌دهد. همچنین این ابزار برخلاف سایر روش‌های اصلاح، کم دردتر است؛ اما اگر پوست جوش‌ دار و یا حساسی دارید، ممکن است تجربه خوشایندی از اصلاح با ژیلت نداشته باشید. علت این امر به انتخاب ژیلت نامناسب و یا نحوه نادرست استفاده از آن برمی‌گردد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله جامعی درباره انواع ژیلت و نکات مهم هنگام استفاده از آن تهیه کنیم. اگر مشتاق هستید که با تاریخچه خواندنی موسس ژیلت آشنا شوید، انواع ژیلت را بشناسید و انتخاب دقیق‌تری داشته باشید و در نهایت پاسخ تمام سوال‌های‌تان را در مورد ژیلت بگیرید، تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه ژیلت

داستان تراشیدن موهای زائد با تیغ‌های فلزی از 3000 سال قبل از میلاد شروع شد. در آن زمان استفاده از ابزارهای مسی به خصوص در میان مردمان مصر رواج یافته بود و تیغ‌های مسی کشف شدند. گفته شده از آنجا که اسکندر مقدونی برای آراستگی اهمیت زیادی قائل بود، استفاده از تیغ را در قلمروی حکومتش رواج داد. کم کم استفاده از تیغ‌های اصلاح همه گیر شد و شکل ظاهری آن‌ها به مرور زمان تغییر کرد. پیشرفته‌ترین تیغ‌های اصلاح تا اوایل سده 1900، تیغ‌های یک لبه‌ای بودند که کار با آن‌ها به مهارت زیادی نیاز داشت و مردان اکثرا برای اصلاح موهای زائدشان به آرایشگاه می‌رفتند. تا اینکه برای اولین بار در سال 1895، ایده خودتراش‌های ایمن به ذهن کارگر 40 ساله بوستونی (در ایالات متحده آمریکا) رسید.

در تابستان 1895 تیغ اصلاح کندشده کینگ کمپ ژیلت (King Camp Gillette)، او را به این فکر انداخت که محصول ساده‌ای با قابلیت تعویض تیغ تولید کند. قبل از آن، برند Star محصول مشابهی تولید می‌کرد، اما کار با خودتراش‌های استار هم چندان راحت نبود و تیغ‌های آن‌ها به تیزکردن نیاز داشت. ایده ژیلت، طراحی خودتراشی با دو تیغ موازی بود که روی دسته‌ای نصب شده باشد و بتوان آن را پس از کند شدن تعویض کرد. کینگ سال‌ها روی ایده خود کار کرد و در نهایت اولین خودتراش برند ژیلت در سال 1903 تولید شد؛ خودتراشی که دیری نپایید در کشورهای دیگر جهان هم گسترش یافت و محبوبیت زیادی کسب کرد. محبوبیت این برند تا آنجا پیش رفت که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، خودتراش‌ها را به نام ژیلت می‌شناسند.

موسس ژیلت

بیش از یک قرن است که شرکت ژیلت ادعا می‌کند همیشه محصول بهتری برای اصلاح وجود دارد و ما آن را پیدا خواهیم کرد. این شرکت با تولید انواع ژیلت های متنوع، این ادعا را ثابت کرده؛ به نحوی که سال‌هاست با تولید محصولات نوآورانه، به ویژه در زمینه تولید خودتراش، پیشگام بوده است. جالب است بدانید ژیلت علاوه بر خودتراش، محصولات دیگری مانند ژل اصلاح، افترشیو، مام و دئودورانت و حتی نوشت افزار را هم تولید می‌کند؛ اما با این حال همچنان اکثرا ژیلت را با خودتراش‌های آن می‌شناسند. در ادامه انواع ژیلت و کاربرد آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا شاهد پیشرفت پیوسته این شرکت موفق با محصولات خلاقانه‌اش باشید و بیشترین بهره را از محصولات جذاب آن ببرید.

انواع ژیلت

به طور کلی انواع ژیلت های موجود در بازار به دو دسته مردانه و زنانه تقسیم می‌شوند. اما قبل از آن که به معرفی انواع ژیلت و کاربردهای آن‌ها بپردازیم، لازم است به این سوال مهم پاسخ دهیم که اصلا چرا ژیلت‌ و تیغ اصلاح متنوعی طراحی و تولید شدند. پاسخ این سوال به تفاوت پوست زنان و مردان برمی‌گردد. اولین تفاوت ضخیم‌تر بودن پوست مردان است که به طور کلی نسبت به پوست خانم‌ها ساختار زمخت‌تری دارد. علاوه بر پوست، موهای صورت مردان هم در مقایسه با موی زنان ضخیم‌تر بوده و بنابراین برای اصلاح آن‌ها باید از تیغ‌های تیزتری استفاده کنند. در صورتی که خانم‌ها پوست حساس‌تری دارند که در برابر تیغ‌ها و تهاجمات خارجی سریع‌تر ملتهب و قرمز می‌شود. از آنجا که با توجه به این تفاوت‌ها، در اکثر مواقع ژیلت‌های تیز مردانه، باعث ایجاد زخم و جراحت و حتی خشکی پوست خانم‌ها می‌شود، شرکت ژیلت اقدام به تولید خودتراش‌هایی مخصوص خانم‌ها کرده که احتمال صدمات را به حداقل می‌رسانند. در ادامه به توضیح تفاوت‌های کلی ژیلت‌های مردانه و زنانه و معرفی معروف‌ترین ژیلت‌های مردانه می‌پردازیم. همچنین برای خانم‌ها راهنمایی تهیه کرده‌ایم تا بتوانند ژیلت موردنظرشان را از بین انبوه محصولات موجود انتخاب کنند.

تفاوت انواع ژیلت های مردانه و زنانه

به طور کلی خودتراش‌های زنانه نسبت به انواع مردانه (از همان برند ژیلت) گران‌تر هستند. اگر واقعا تفاوتی بین ژیلت‌های مردانه و زنانه وجود نداشته باشد، منطقی‌تر این است که خانم‌ها هم همان انواع مردانه را تهیه کنند. اما همان طور که پیش از این توضیح دادیم، قاعدتا ژیلت‌های مردانه و زنانه نباید با هم یکسان باشند. حال چطور ژیلت مردانه و زنانه را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

واضح‌ترین نشانه برای تشخیص ژیلت مردانه و زنانه رنگ محصول است. ژیلت‌های زنانه معمولا رنگ‌های ملایم‌تری مانند صورتی و بنفش دارند؛ در حالی که ژیلت‌های مردانه را به رنگ آبی، مشکی و یا نقره‌ای می‎‌سازند. تفاوت دوم در شکل سر ژیلت‌های مردانه و زنانه است. واضحا نحوه اصلاح صورت مردان با پای خانم‌ها متفاوت است و به همین دلیل قاعدتا ژیلت‌ها باید برای اصلاح موهای زائد هر نقطه از بدن به طور خاص طراحی شده باشند. خوشبختانه ژیلت این نکته را هم مدنظر قرار داده است؛ ژیلت‌های زنانه سر گردتری دارند که کمک می‌کند اصلاح موهای زائد قسمت‌هایی مانند زیر بغل و یا پشت زانو راحت‌تر انجام شود. از طرف دیگر سر مربعی ژیلت‌های مردانه برای اصلاح موهای صورت آن‌ها بهتر عمل می‌کند.

تفاوت ژیلت زنانه و مردانه

به طور کلی انواع ژیلت های مردانه و زنانه تعداد تیغه‌های یکسانی دارند و شما می‌توانید تعداد مشابهی از تیغه را در هر نوع ژیلت پیدا کنید. با این حال میزان تیز بودن تیغه در ژیلت مردانه با انواع زنانه آن متفاوت است. ژیلت‌های مردانه تیغه‎‌های تیزتری دارد که کاملا مناسب زدودن موهای متراکم صورت آن‌هاست. از سوی دیگر برای اصلاح موهای زائد بدن خانم‌ها، نیازی به تیز بودن تیغه‌ها در حد ژیلت آقایان نیست. بنابراین استفاده خانم‌ها از ژیلت‌های مردانه، احتمالا باعث بریدگی پوست‌شان خواهد شد. البته توجه داشته باشید که علت زودتر کند شدن ژیلت‌های زنانه، تیزی کمتر آن‌ها نیست؛ زیرا این محصولات کاملا استاندارد طراحی شده‌اند. اگر ژیلت‌های زنانه زودتر کند می‌شوند و ناچارا به تعویض زود به زود نیاز دارند، به این دلیل است که خانم‌ها از ژیلت برای اصلاح ناحیه وسیعی از بدن‌شان از آن استفاده می‌کنند (نه مانند آقایان صرفا برای صورت).

از آن جا که خانم‌ها و آقایان از ژیلت برای قسمت‌های مختلفی از صورت یا بدن‌شان استفاده می‌کنند، دستگیره این ژیلت‌ها هم با هم متفاوت است. خانم‌ها معمولا برای اصلاح موهای زائد بدن‌شان از ژیلت کمک می‌گیرند؛ به همین دلیل دستگیره ژیلت‌های زنانه شکل گردی دارد که باعث راحت‌تر چرخاندن آن در زوایای مختلف و در نتیجه رسیدن آن به تمام قسمت‌های بدن می‌شود. از طرفی ژیلت‌های مردانه اکثرا برای اصلاح موهای زائد صورت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین نیازی نیست در آن حد، ژیلت را بچرخانند. در نهایت آخرین تفاوت بین انواع ژیلت زنانه با مردانه، این است که در سر ژیلت‌های زنانه و کنار تیغه‌ها، نرم کننده ای تعبیه شده‌ است. این ماده نرم کننده که در اکثر ژیلت‌های مردانه وجود ندارد، به شکل‌های مختلفی بصورت نوارهای ژلی یا لوسیونی در اطراف تیغه‌هاست. این ویژگی فوق العاده ژیلت‌های زنانه مانع از بریده شدن پوست حساس خانم‌ها هنگام اصلاح بدن (به خصوص نواحی مچ پا، زانوها و سایر قسمت‌های حساس) می‌شود.

بهترین ژیلت های مردانه

اولین خودتراش‌های ژیلت مردانه که در دهه 1900 وارد بازار شدند، خودتراش‌های دو تیغه امنی تحت عنوان Double Edge Safety Razors بودند که امروزه محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. استفاده از این ژیلت‌ها و تعویض تیغه آن‌ها بسیار آسان است. برای اینکه اصلاح راحت‌تری داشته باشید، توصیه می‌شود که همراه این ژیلت‌ها حتما از خمیر ریش استفاده کنید. معمولا تیغ یدک‌ها ارزان هستند و در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. نکته مهم در استفاده از این نوع ژیلت‌ها، این است که حتما تیغه را هم از برند ژیلت و یا سایر برندهای معتبر تهیه کنید تا تیزی کافی را داشته باشد.

safety razor gillette

انواع ژیلت های Mach3 و Fusion5 جدیدترین فناوری خودتراش‌های اصلاح از برند ژیلت هستند. ژیلت‌های Mach3، سه تیغه تیز دارند که امکان اصلاح مو را از ریشه فراهم می‌کند. به منظور جلوگیری از تحریک و قرمز شدن پوست، در این ژیلت‌ها نوار ژلی مرطوبی تعبیه شده که ایجاد لیزی کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهند. دسته این ژیلت‌ها هم فوق العاده متوازن است و تجربه اصلاح راحتی را برای شما رقم می‌زند. انواع ژیلت ‌های Mach3 عبارتند از:

  • ژیلت Mach3 Signature Edition
  • ژیلت Mach3 Disposable
  • ژیلت Mach3 Disposable Sensitive
  • ژیلت ۳ Mach ( نسبت به سه مورد بالا، کیفیت تیغه‌ها به مراتب بهتر است)
  • ژیلت توربو Mach3 Turbo (نسبت به 3 Mach، نوار ژلی مرطوب ارتقا پیدا کرده و برای پوست‌های حساس مناسب‌تر است).

انواع ژیلت های Fusion5 هم دیگر محصولات پرفروش ژیلت و در واقع جدیدترین محصولات این شرکت است که بالاترین کیفیت را در بین خودتراش‌های دیگر ژیلت دارد. در این ژیلت‌ها 5 تیغه تعبیه شده که چهارتا تیغه ابتدایی آن، تیزترین تیغه‌های کمپانی ژیلت است. تیغه‌های فیوژن نسبت به ژیلت‌های مچ، به هم نزدیک‌تر هستند و بنابراین فشار روی هر تیغه کمتر می‌شود. همچنین در طراحی و ساخت این ژیلت‌ها، از فناوری flex ball یا توپ انعطاف پذیر استفاده شده که امکان دسترس کامل تیغ را به تمام خطوط صورت و تارهای مو فراهم می‌کند. مانند ژیلت‌های مچ، انواع ژیلت فیوژن هم نوار ژلی مرطوب دارند و دسته آن‌ها بسیار متوازن است. انواع ژیلت‌ های Fusion5 عبارتند از:

  • ژیلت Fusion5 اولیه
  • ژیلت Fusion5 Proglide با و بدون دکمه پاور (ارتقای نوار ژلی مرطوب برای جلوگیری از تحریک پوست)
  • ژیلت Fusion5 Proshield با و بدون دکمه پاور(دارای 2 نوار ژلی مرطوب قبل و بعد از تیغه‌ها برای پوست‌های حساس‌تر)
  • ژیلت Fusion5 Proshield Chill با و بدون دکمه پاور (علاوه بر تمام مشخصات ژیلت پروشیلد، فناوری خنک کنندگی پوست حین اصلاح را هم دارد).

ژیلت مچ و فیوژن

با توجه به اینکه ژیلت‌های فیوژن، تیغه‌های بیشتری دارند و فناوری اصلاح در آن‌ها ارتقا یافته، قیمت این ژیلت‌ها نسبت به ژیلت‌های مچ بیشتر است اما از سوی دیگر بیشتر بودن تیغه‌ها، گاهی باعث مسدود شدن فواصل تیغه‌ها با موهای اصلاح شده می‌شود. به همین دلیل برخی از مصرف کنندگان ژیلت مچ را ترجیح می‌دهند. با این حال 5 تیغه قدرتمند فیوژن، امکان اصلاح تمیزتری را برای شما فراهم می‌کند (توصیه می‌کنیم اگر پوست حساسی دارید، از ژیلت مدل پروشیلد یا پروشیلد چیل فیوژن و یا مچ تری توربو استفاده کنید). از نظر وزن هم، ژیلت‌های فیوژن سبک‌تر بوده و فشار کمتری به پوست وارد می‌کنند. وزن بیشتر ژیلت‌های مچ هم مزایای خاص خود را دارد و راحت‌تر روی پوست سر می‌خورد. به هرحال مهم است که ژیلت‌ موردنظرتان را با توجه به نیاز و نوع پوست‌تان تهیه کنید.

راهنمای انتخاب بهترین ژیلت زنانه

به طور کلی ژیلت‌های زنانه با نام تجاری Gillette Venus عرضه می‌شوند. محصولات بسیار زیادی با این اسم توسط کمپانی ژیلت تولید شده که هر کدام مزایا و کاربرد خاصی دارد. مجموعه ونوس از ژیلت امکان یک اصلاح حرفه‌ای را برای خانم‌ها فراهم کرده و تمام نیاز بانوان را به خودتراش اصلاح پوشش می‌دهد. در این قسمت راهنمایی برای انتخاب ژیلت موردنظرتان فراهم کرده‌ایم تا با توجه به نیازتان بهترین ژیلت زنانه را تشخیص داده و انتخاب کنید.

بهترین ژیلت برای پوست‌های حساس

اگر پوست حساسی داشته باشید، احتمال آن که تیغه‌های خودتراش باعث سوزش، بریدگی و ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست شما شوند، بیشتر است. به همین دلیل باید از خودتراش‌های مخصوصی استفاده کنید که ضمن یک اصلاح مناسب، از پوست شما هم محافظت کند. به این منظور شما می‌توانید در بین انواع ژیلت های موجود، ژیلتی را تهیه کنید که توسط متخصصان پوست برای پوست‌های حساس طراحی و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. دو مورد از این ژیلت‌ها، ژیلت مدل Venus Extra Smooth Sensitive و Venus Smooth است که 5 تیغه نزدیک به هم دارد. فاصله کم بین تیغه‌های این ژیلت از قرمز شدن پوست‌تان در اثر اصلاح جلوگیری می‌کند. همچنین هر چه تعداد تیغه‌ها در ژیلت بیشتر باشد، اصلاح و زدودن موها از سطح پوست با همان بار اول انجام شده و لازم نیست چند بار ژیلت را روی پوست حساس‌تان بکشید.

بهترین ژیلت برای پوست حساس

بهترین ژیلت برای کنترل بهتر

ممکن است اصلاح موهای زائد قسمت‌هایی از بدن که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است، مانند بازوها و پشت زانو، دشوارتر به نظر برسد؛ اما ژیلت این دغدغه مصرف کنندگان را هم برطرف کرده است. برای کنترل و دقت بیشتر هنگام اصلاح موها، باید از خودتراش‌های مخصوصی استفاده کنید که دستگیره آن انعطاف پذیر بوده و برای اصلاح قسمت‌های سخت‌تر بدن طراحی شده‌اند. هنگام خرید ژیلت خود از فروشنده بخواهید ژیلتی را به شما معرفی کند که دستگیره ارگونومیک دارد. در صورت خرید اینترنتی توضیحات محصول را به دقت بخوانید و به دنبال چنین ژیلتی باشید. شما می‌توانید ژیلت‌هایی را که دستگیره ارگونومیک دارند، هنگام اصلاح در چندین جهت مختلف نگه دارید و به این ترتیب مطمئن شوید جایی را از قلم نینداخته‌اید.

بهترین ژیلت با مرطوب کنندگی بیشتر

اگر از ژل اصلاح استفاده نمی‌کنید و یا وقت کافی برای آماده سازی پوست‌تان به این روش ندارید، به دنبال ژیلت‌هایی باشید که نوارهای مرطوب کننده دارند. این ژیلت‌ها در حین اصلاح پوست‌تان را با ژلی که در آن‌ها تعبیه شده، نرم و مرطوب کرده و از ایجاد جوش و راش‌های پوستی در اثر اصلاح جلوگیری می‌کنند. با استفاده از این ژیلت‌ها، دیگر به کرم و ژل‌های اصلاح نیازی نخواهید داشت. در جدول زیر ژیلت‌هایی که این ویژگی را دارند، معرفی کرده‌ایم.

بهترین ژیلت برای مسافرت

بسیاری از ما به علت شرایط زندگی‌مان، مدام در حال رفت و آمدیم و ممکن است چند روزی را در یک شهر و چند روز را در شهر دیگری بگذرانیم. چه شما چنین شرایطی داشته باشید و چه بخواهید برای مدتی مسافرت بروید، بهترین انتخاب ژیلت‌های مسافرتی است. ژیلت‌های مینی دستگیره جمع و جور و کوچکی دارند و سر آن‌ها هم قابل جدا شدن است؛ بنابراین هر موقع که بخواهید می‌توانید تیغه آن را تعویض کنید. این ژیلت‌ها به راحتی در کیف آرایش شما هم جا می‌شوند و همین ویژگی عالی آن‌ها را به گزینه بی نظیری برای مسافرت بدل کرده است.

ژیلت مسافرتی

ژیلت های یک بار مصرف

ژیلت‌های یک بار مصرف برای اینکه تنها یک بار از آن‌ها استفاده کنید، طراحی شده اند. انواع ژیلت ‌های یک بار مصرف 1-5 و حداکثر 10 تیغه دارند. توجه داشته باشید که ژیلت را باید بعد از کند شدن دور بیندازید و ژیلت جدیدی تهیه کنید؛ در غیر این صورت به پوست‌تان آسیب وارد خواهید کرد. این ژیلت‌ها برای مسافرت‌های کوتاه مناسب هستند. علاوه بر این شما می‌توانید چند تا از این ژیلت‌ها را برای مهمان‌های چند روزه خود تهیه کنید که اگرخودتراش‌شان را به همراه نداشتند، از آن استفاده کنند. با وجود تمام مزایای ژیلت‌های یک بار مصرف، اگر نمی‌خواهید پلاستیک زیادی را به طبیعت وارد کنید، بهتر است نگاهی به ژیلت‌های قابل شستشو بیاندازید.

ژیلت های قابل شستشو با تیغه قابل تعویض

اگر می‌خواهید چند نوع تیغه مختلف را تست کنید تا متوجه شوید کدام برای شما بهتر کار می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم ژیلت‌های reusable (با چند بار قابلیت استفاده) را تهیه کنید. ژیلت ‌های قابل شستشو تیغه‌های قابل تعویضی دارند؛ بنابراین شما می‌توانید هر وقت که تیغه‌ها کند شدند، کارتریج جدیدی را تهیه و استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی این نوع ژیلت‌ها این است که شما می‌توانید چند کارتریج مختلف ژیلت را همزمان استفاده کنید؛ برای مثال اگر پوست حساسی دارید، امتحان کنید که سری 3 تیغه حساسیت کمتری برای پوست شما ایجاد می‌کند و یا 5 تیغه. علاوه بر این می‌توانید یک کارتریج جدا با نوارهای مرطوب کننده برای مواقع اضطراری که فرصت استفاده از ژل اصلاح را ندارید، داشته باشید.

تا اینجا مهمترین خصوصیاتی را که باید هنگام خریدن انواع ژیلت در نظر داشته باشید، توضیح دادیم. اما اگر هنوز هم برای خرید ژیلت خود دودل هستید، جدول زیر راهنمای خوبی برای شماست. در این جدول خصوصیات 6 ژیلت‌ ونوس (ژیلت‌های زنانه) را تهیه کرده‌ایم. هر کدام از این ژیلت‌‌ها مزایای منحصر به فردی دارد و تجربه لذت بخشی را از اصلاح موهای زائد برای شما به ارمغان می‌آورد. تنها کافی است محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

Smooth Original

Smooth Sensitive Comfortglide White Tea Extra Smooth

Extra Smooth Sensitive

Comfortglide plus Olay Coconut

تعداد تیغه‌ها

3

3

3

5

5

5

داشتن نوار روان کننده    
افزایش دهنده ترشح چربی پوست        
نوار مرطوب کننده دور تیغه‌ها        
تیغه‌های نازک با آخرین تکنولوژی          
تست شده برای پوست‌های حساس        

نکات مهم هنگام استفاده از ژیلت

تا اینجای مقاله، انواع ژیلت ‌های موجود در بازار را به همراه مزایا و کاربرد هر کدام معرفی کردیم. حتما تا الان متوجه دلیل موفقیت این کمپانی محبوب شد‌ه‌اید که چرا بیشتر از یک قرن است محصولات این شرکت همچنان طرفداران پروپاقرصی دارد. در مقاله دیگری مفصلا بهترین روش اصلاح صورت با ژیلت را آموزش داده‌ایم. در ادامه این مقاله هم به ذکر نکات مهمی درباره استفاده از ژیلت می‌پردازیم؛ نکاتی که حتی اگر بهترین نوع خودتراش را تهیه کرده باشید، در صورت عدم رعایت هرکدام آسیب‌های زیادی برای پوست شما خواهد داشت. ویدیوی زیر به طور خلاصه مهم‌ترین نکات هنگام اصلاح با انواع ژیلت را آموزش می‌دهد؛ با این حال از مطالعه ادامه این مقاله غافل نشوید.

استفاده چندباره از ژیلت یک بار مصرف ممنوع!

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که از استفاده چند باره از ژیلت‌های یک بار مصرف اکیدا خودداری کنید. در واقع با یک بار استفاده از این ژیلت‌ها، فاصله تیغه‌ها با موهای تراشیده شده و سلول‌های پوستی مرده پر می‌شوند و محل مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند. از این رو پس از هربار استفاده از تیغ‌های یک بار مصرف باید آن‌ها را دور بیاندازید. مصرف چند باره از این ژیلت‌ها نه تنها باعث ابتلای بیماری‌های پوستی می‌شود، بلکه حتی نگه داشتن آن‌ها، محیط حمام را هم به بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌ها آلوده می‌کند.

از ژیلت‌های چندبار مصرف درست نگه داری کنید

به همان دلایلی که برای عدم استفاده از ژیلت‌های یک بار مصرف گفته شد، ژیلت‌های چند بار مصرف و قابل شستشو هم پس از هربار استفاده باید به طور صحیحی شسته شوند. برای شستن صحیح تیغه‌های ژیلت، از مسواک استفاده کنید و به آب خالی بسنده نکنید. یک مسواک قدیمی را چند بار لابه‌لای تیغه‌های ژیلت بکشید تا لایه‌های پوست و موها به طور کامل زدوده شوند. توجه داشته باشید که مسواک را باید در جهت تیغه‌ها و به سمت پایین بکشید تا موها داخل آن گیر نکند.

علاوه بر شستن انواع ژیلت، خشک کردن آن هم اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که ژیلت را کاملا خشک نکنید، تیغه ژیلت زنگ می‌زند و زودتر از موعد مورد انتظار کند می‌شود. بنابراین پس از شستشو آن را با حوله‌ای خشک کرده و ترجیحا برای خارج شدن کامل رطوبت و ضدعفونی شدن آن، ژیلت را در ظرف الکل بریزید. توجه داشته باشید که ژیلت نباید در محیط مرطوبی مانند حمام یا سینک دستشویی نگهداری شود. در عوض در فاصله بین دو اصلاح‌تان، ژیلت را در کیسه پلاستیکی بگذارید و در محیط خشکی قرار دهید. برای جلوگیری از رسیدن هرگونه رطوبتی به ژیلت می‌توانید آن را در لیوانی حاوی پودر نم گیر (سیلیکاژل) و در فریزر بگذارید.

نحوه درست اصلاح با ژیلت را بیاموزید

همه مردم بر این باورند که ساده‌ترین راه اصلاح موهای زائد، استفاده از تیغ و ژیلت است. اما اصلاح صحیح با ژیلت مستلزم دانستن باید و نبایدهایی است که بسیاری از آن بی خبرند. در مقاله دیگری مفصلا در مورد مراحل قبل از اصلاح، نحوه اصلاح درست با ژیلت و نکات پس از اصلاح را آموزش دادیم؛ با این وجود رعایت چند نکته دیگر الزامی است. یکی از این موارد، سرعت اصلاح است. برای اصلاح کردن با انواع ژیلت صبر و حوصله به خرج دهید و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست‌تان، ژیلت را با حرکات نرم و ملایمی روی پوست بکشید تا پوست‌تان ملتهب نشود. همچنین نباید فشار زیادی را با ژیلت به پوست وارد کنید. برخی افراد فکر می‌کنند با این کار موهای زائد از ریشه تراشیده می‌شوند؛ اما در عوض فشار زیاد باعث فرو رفتن مو در پوست و عفونت‌های پوستی می‌شود.

اصلاح درست با ژیلت

به موقع ژیلت‌تان را تعویض کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات هنگام استفاده از انواع ژیلت این است که تعداد دفعات استفاده از ژیلت را بررسی کنید و در صورت کند شدن ژیلت، آن را به موقع تعویض کنید. تیغه‌های کند باعث سوزش و شکاف بدن می‌شوند. به طور کلی هر موقع که احساس کردید تیغه‌های ژیلت، پوست یا موهای‌تان را می‌کشند، باید آن را دور بیندازید؛ در غیر این صورت ژیلت‌های کند باعث ایجاد حساسیت پوست شما خواهند شد. به طور جزئی‌تر، زمان تعویض انواع ژیلت ها به دفعات استفاده از آن بستگی دارد. اگر روزانه از ژیلت استفاده می‌کنید، تیغه‌ها را هر یک تا دو هفته تعویض کنید. در صورتی که یک روز درمیان با ژیلت اصلاح می‌کنید، هر دو تا سه هفته تیغه‌های جدیدی تهیه کنید. در نهایت اگر تنها دو بار در هفته از ژیلت‌تان استفاده می‌کنید، تیغه‌ها هر 4 تا 6 هفته نیاز به تعویض خواهند داشت.

در آخر…

در این مقاله انواع ژیلت و کاربرد هرکدام از آن‌ها را توضیح دادیم. حتما تا الان متوجه شده‌اید که هر خودتراشی ژیلت نیست و استفاده از این اسم برای تمام خودتراش‌های موجود در بازار اشتباه است. علاوه بر ژیلت، برندهای معتبر دیگری هم اقدام به تولید خودتراش‌های باکیفیت کرده‌اند. تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که هنگام خرید از اصل بودن کالای خود مطمئن شوید؛ چرا که بسیاری از فروشندگان بسیاری از خودتراش‌های تقلبی را به نام ژیلت به شما می‌فروشند. به یاد داشته باشید استفاده از کالای اصل هر محصول (حتی از برندی غیر از ژیلت)، ضامن سلامتی شما خواهد بود، نه لزوما استفاده از برندی خاص.

سوالات متداول درمورد انواع ژیلت و کاربرد آن

 

آیا استفاده از ژیلت باعث افزایش مو میشود؟

خیر؛ تراشیدن موهای زائد با تیغ و ژیلت، هیچ تاثیری بر افزایش تعداد موها و همچنین تغییر بافت و رنگ موها ندارد. در واقع قسمت فوقانی مو که از سطح پوست بیرون زده، هیچ ماده زنده‌ای ندارد و به همین دلیل تراشیدن آن با تیغ، نمی‌تواند سبب زبرتر یا ضخیم‌تر شدن آن شود. در واقع پس از تیغ زدن و یا استفاده از ژیلت، نوک موها کاملا صاف و تیز می‌شوند. از طرفی پوست بدن هم پس از اصلاح با تیغ، روشن‌تر به نظر می‌رسد. به همین دلیل با رشد مجدد موها این طور به نظر می‌رسد که موهای شما ضخیم‌تر شده‌اند.

آیا ژیلت برای صورت زنان ضرر دارد؟

اگر از ژیلت مناسبی برای اصلاح صورت خود استفاده کنید، هیچ ضرری سلامت پوست و موهای‌تان را تهدید نخواهد کرد. برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند که اصلاح صورت‌شان با ژیلت، باعث افزایش تعداد و ضخامت موهای زائد می‌شود؛ در حالی که این فکر غلط است و هیچ پایه علمی ندارد. تغییر جنس و تعداد موهای زائد تنها در اثر افزایش سن و تغییر هورمون‌ها ممکن است. در این مقاله انواع ژیلت های زنانه را معرفی کردیم؛ شما می‌توانید با توجه به نوع پوست و نیاز خود هر کدام را تهیه کرده و مطابق مراحل گفته شده برای اصلاح صورت، صورت‌تان را با ژیلت اصلاح کنید. 

چرا به ژیلت حساسیت دارم؟

حساسیت به ژیلت به این معناست که پس از اصلاح، پوست‎‌تان تحریک شده، خارش و یا سوزش را تجربه کنید و در مواردی پوست قرمز شود. مهم‌ترین دلیل چنین واکنش‌های حساسیت‌زایی، استفاده از تیغ‌های نامناسب است. برای مثال برای اصلاح با تیغ‌های کند لازم است فشار بیشتری وارد کنید تا موهای زائد تراشیده شوند. یکی دیگر از دلایل حساسیت به انواع ژیلت، این است که قبل از اصلاح از خمیر ریش یا کرم و ژل اصلاح استفاده نمی‌کنید. علاوه بر این پوست هنگام اصلاح حتما باید مرطوب باشد. اصلاح خشک می‌تواند باعث ایجاد خارش، سوزش و یا آکنه‌های پوستی شود.

با خارش بعد از تیغ زدن چه کنیم؟

یکی از روش‌های رفع سوزش و خارش پس از اصلاح، استفاده از مواد طبیعی است. شما می‌توانید مقداری سرکه سیب را به ناحیه اصلاح شده و خارش دار بزنید و بعد از حدود 10 دقیقه (تا وقتی که پوست کاملا خشک شد)، با آب بشویید. همچنین کمپرس یخ هم بسیار می‌تواند در رفع سوزش و خارش بعد از اصلاح موثر باشد. قطعه یخی را در حوله نرمی قرار دهید و سپس حوله را روی ناحیه آسیب دیده به مدت 3 تا 5 دقیقه بگذارید. مواد طبیعی دیگر که برای رفع سوزش و خارش و همچنین جوش بعد از اصلاح موثر هستند، عبارتند از: ژل آلوئه ورا، آسپیرین، چای کیسه‌ای، خیار، بلغور جودوسر و عسل.