باورهای اشتباه در مورد کاندوم + بررسی حقایق مربوط به آن ها

در میان محصولات بهداشت جنسی، کاندوم ها جزو مهم ترین و ضروری ترین وسایل هستند که به طور فراگیر توسط زوجین برای جلوگیری از بارداری و ابتلا به بیماری های جنسی و مقاربتی نظیر ایدز، سوزاک و… مورد استفاده قرار می گیرند. متاسفانه در جهان امروز و با رشد و توسعه فضای مجازی باورهای اشتباه بسیاری در مورد کاندوم در میان مردم جا افتاده است. بهترین راه برای غلبه بر این باورها و شایعات، دانستن حقیقت است. در همین راستا ما در این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر قصد داریم تا به بررسی برخی از باورهای اشتباه در مورد کاندوم بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

باورهای اشتباه در مورد کاندوم

در ادامه به معرفی رایج ترین باورهای اشتباه در مورد کاندوم می پردازیم.

باور اشتباه 1: استفاده از دو کاندوم همزمان

یکی از باورهای اشتباه کاندوم این است که اغلب مردم فکر می کنند، اگر در طول رابطه جنسی از دو کاندوم به صورت همزمان استفاده کنند، امنیت رابطه در برابر ابتلا به بیماری های مقاربتی بیشتر می شود. در صورتی که هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد که استفاده از دو کاندوم بهتر از یک کاندوم است. استفاده همزمان از دو کاندوم نه تنها بهتر نیست، بلکه می تواند تاثیر آن را کاهش دهد. اگر در طول رابطه جنسی دو کاندوم روی هم استفاده شود، اصطکاکی میان آن ها ایجاد می گردد و همین اصطکاک منجر به پاره شدن یک یا حتی هردو کاندوم می شود. حتی استفاده همزمان از کاندوم مردانه و زنانه هم که از باورهای اشتباه کاندوم است، باعث می شود تا کاندوم ها به هم گیر کرده و از جای خود خارج شوند.

باورهای اشتباه کاندوم

همواره به یاد داشته باشید، در طول رابطه جنسی نه تنها باید حتما از یک کاندوم استفاده نمایید، بلکه نباید از کاندوم زنانه همزمان با کاندوم مردانه استفاده کنید.

باور اشتباه 2: یک اندازه بودن تمامی کاندوم ها

یکی از باورهای اشتباه کاندوم که عموم مردم و به خصوص آقایان به آن اعتقاد دارند، این است که کاندوم ها یک اندازه هستند و هر کاندومی برایشان مناسب است. دلیل جا افتادن این باور غلط در میان مردم خاصیت کشسانی و انعطاف پذیر بودن کاندوم هاست. درست است که کاندوم ماهیت کشسانی دارد اما این دلیل نمی شود که تمامی کاندوم ها تک سایز یا اصطلاحاً فری سایز باشند. کاندوم ها سایزبندی دارند و هر فردی بسته به اندازه آلت تناسلی خود باید سایز مناسب کاندوم را استفاده نماید. دانستن سایز کاندوم از آن جایی مهم است که اگر از کاندوم کوچک در حین رابطه جنسی استفاده کنید، کاندوم بیش از حد تحملش کش می آید و قطعا در حین رابطه پاره می شود. اگر هم کاندوم بزرگ باشد، حین آمیزش از روی آلت لیز می خورد و می افتد. به همین ترتیب در هر دو حالت باعث انتقال عفونت ها و به دنبال آن ابتلا به بیماری های مقاربتی می شود.

باور اشتباه 3: کاندوم؛ عامل ایجاد انزال زودرس

از باورهای اشتباه دیگر در مورد کاندوم که در میان عموم مردم جا افتاده، این است که استفاده از کاندوم باعث انزال زودرس می شود. در صورتی که استفاده از کاندوم میزان تحریک آلت تناسلی را کاهش می دهد و باعث می شود تا فرد در حین رابطه جنسی دیرتر به انزال برسد. همین مسئله نیزموجب طولانی شدن مدت رابطه جنسی می گردد. بنابراین استفاده از کاندوم نه تنها باعث زود انزالی نمی شود، بلکه یک روش مناسب برای جلوگیری از انزال زودرس هم هست و اما کسانی که با مشکل زود انزالی رو به رو هستند، بهتر است به این باورهای اشتباه در مورد کاندوم توجه نکنند و به صورت تخصصی به درمان مشکل خود بپردازد.

کاندوم؛ عامل ایجاد انزال زودرس

باور اشتباه 4 : عوارض جانبی استفاده از کاندوم

بسیاری از افراد با توجه به این باور غلط که استفاده از کاندوم بیشتر مضر است تا مفید و باعث بیماری های مختلفی همچون سرطان می شود، از استفاده از کاندوم ممانعت می کنند. این در حالی است که تا به حال هیچ بیماری مرتبط با استفاده از کاندوم در دنیا شناسایی نشده است و تنها چیزی که اثبات شده این است که کاندوم می تواند از ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی جلوگیری نماید. این دسته از باورهای اشتباه در مورد کاندوم از جایی نشات می گیرد که بدن بعضی افراد به دلایل مختلف به برخی از انواع کاندوم به ویژه کاندوم هایی که از جنس لاتکس هستند، واکنش منفی نشان می دهد. در حالی که این واکنش منفی هم چیزی بیشتر از یک حساسیت ساده نیست و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این گونه افراد اگر در میان انواع کاندوم مناسب ترین نوع آن را با توجه به شرایط بدنشان انتخاب کنند، به هیچ عنوان دچار حساسیت هایی همچون خارش و سوزش نمی شوند.

امروزه با افزایش بیماری‌های منتقله جنسی نظیر ایدز برخلاف باورهای اشتباه در مورد کاندوم ، استفاده از آن می ‌تواند، راهی مطمئن برای داشتن یک رابطه جنسی ایمن و خوشایند باشد.

باور اشتباه 5: کاهش میل جنسی در مردان و زنان به دلیل استفاده از کاندوم

بسیاری از افراد تصور می کنند، اگر در طول رابطه جنسیشان از کاندوم استفاده کنند، میل جنسیشان کم می شود و آن ها هیچ لذتی از رابطه خود نمی برند. چنین مسئله ای که از باورهای اشتباه شایع کاندوم است، زنان و مردان زیادی را در خطر ابتلا به انواع عفونت های مقاربتی قرار می دهد. جالب است بدانید، تا به حال هیچ مدرکی که نشان دهد استفاده از کاندوم باعث ایجاد ناتوانی جنسی می شود، به دست نیامده است. استفاده از کاندوم از آن جایی که انزال را به تاخیر می اندازد، باعث طولانی شدن مدت زمان رابطه می شود و همین مسئله هم می تواند، لذت جنسی را در طرفین افزایش دهد. علاوه بر این زمانی که از کاندوم استفاده می کنید، دیگر نگرانی بابت ابتلا به بیماری های جنسی و بارداری ناخواسته ندارید، بنابراین می توانید، فقط بر لذت بردن از رابطه تمرکز کرده و حداکثر لذت جنسی را تجربه کنید. در کنار تمام این مسائل انواع مختلفی از کاندوم نظیر کاندوم طعم دار،کاندوم تاخیری، کاندوم با رایحه های مختلف، کاندوم فوق العاده نازک، کاندوم شفاف و … به بازار آمده اند که می توانند به شما در هرچه بیشتر شدن لذت جنسی کمک کنند.

باور اشتباه 6: بی اثر بودن کاندوم در جلوگیری از انتقال کلامیدیا و سوزاک

به اشتباه در میان افراد جا افتاده که کاندوم نمی تواند، از افراد در برابر ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و تریکومونیازیس محافظت کند. در صورتی که این باور، کاملا اشتباه است. قطعا می دانید که عفونت این بیماری ها از طریق ترشحات دستگاه تناسلی منتقل می شوند. از آن جایی که کاندوم به عنوان یک مانع عمل کرده و ترشحات ایجاد کننده این عفونت های جنسی را مسدود می کند، به خوبی می تواند از انتقال این بیماری ها به شریک جنسی جلوگیری نماید. ارزیابی های انجام شده در رابطه با استفاده از کاندوم نشان می دهد که اگر از کاندوم به صورت مداوم استفاده شود، می تواند زنان را تا ۶۲٪ از ابتلا به سوزاک و ۲۶٪ از ابتلا به کلامیدیا محافظت کند.

بی اثر بودن کاندوم در جلوگیری از انتقال کلامیدیا

باور اشتباه 7 : عدم نیاز به کاندوم در رابطه دهانی

رابطه جنسی دهانی یا همان Oral Sex یکی از رایج ترین انواع روابط جنسی بین زوجین است. در رابطه جنسی دهانی افراد به کمک زبان و دهان خود سعی در تحریک جنسی شریک خود دارند. یکی از باورهای اشتباه در مورد کاندوم که در میان مردم جا افتاده، این است که در این گونه روابط نیازی به استفاده از کاندوم نیست. در صورتی که بیماری هایی نظیر سوزاک، کلامیدیا، تبخال و… از طریق دهان هم منتقل می شوند. بنابراین استفاده از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به این گونه بیماری ها در رابطه دهانی ضرورت دارد. بسیاری از کمپانی های تولید کننده کاندوم برای این که افراد از لذت رابطه دهانی محروم نشوند، دست به تولید انواع کاندوم زبانی و طعم دار با رایحه های بی نظیر قهوه، توت فرنگی و… زدند، تا به این ترتیب میزان رضایت جنسی طرفین و سطح کیفی رابطه را در کنار حفظ سلامتی هریک از زوجین تامین نمایند. بنابراین به کمک این گونه کاندوم ها نه تنها از رابطه خود لذت کافی را می برید، بلکه از دهان، زبان، لثه و دندان هایتان در برابر بیماری های احتمالی موجود در آلت تناسلی و متقابلا محافظت از آلت تناسلی شما در برابر بیماری های احتمالی منتقل شونده از دهان به آلت تناسلی محافظت کرده اید.

باورهای اشتباه در مورد کاندوم

باور اشتباه 8 : شستشو و استفاده مجدد از کاندوم

یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد کاندوم این است که بسیاری از افراد تصور می کنند، می توانند کاندوم ها را بشویند و مجددا از آن استفاده کنند. این افراد ظاهرا قصد دارند، با صرفه جویی نا به جا، سلامت خود و شریک جنسی شان را به خطر بیندازند. حقیقت این است که در طول رابطه جنسی، لایه ها و بافت کاندوم ضعیف می شود و استفاده مجدد از آن می تواند باعث پارگی کاندوم، بارداری و عوارض ناشی از استفاده نکردن از کاندوم شود. بنابراین کاندوم ها یکبار مصرف هستند و پس از یک بار استفاده باید دور انداخته شوند. باورهای اشتباه در مورد کاندوم در میان این افراد تمامی ندارد، آن ها معتقد هستند که صابون و آب می تواند، تمام میکروارگانیسم‌ های کوچک را در داخل یا روی کاندوم از بین ببرد، در صورتی که این کار فقط می‌ تواند لاتکس را بیشتر در معرض پارگی قرار دهد.

توجه داشته باشید، همه انواع کاندوم یکبار مصرف هستند و حتما باید پس از یکبار استفاده شدن، دور انداخته شوند.

باور اشتباه 9: سهولت در پاره شدن همه کاندوم ها

کاندوم ها به راحتی پاره می شوند و باعث انتقال عفونت ها و بارداری ناخواسته می شوند، پس نباید از آن ها استفاده کنیم. این مورد هم یکی از باورهای اشتباه در مورد کاندوم است. واقعیت این است که اگر از کاندوم درست استفاده کنید، به راحتی پاره نمی شود. اگر آن را با دقت بپوشید و مطمئن شوید که در انتهایش حباب هوا وجود ندارد، اگر در هنگام باز کردن بسته بندی آن از اشیا تیز، دندان و ناخن هایتان کمک نگیرید، اگر سایز مناسب خود را انتخاب کرده باشید و اگر به تاریخ مصرف آن توجه کرده باشید، می توانید مطمئن باشید که کاندوم در حین رابطه پاره نمی شود. بررسی های صورت گرفته در این خصوص نشان می دهد که احتمال این که کاندوم در حین استفاده پاره شود یا از جای خود خارج شود (به این شرط که کاندوم به صورت اصولی تولید شده باشد و قبل از رابطه به شکل درست در جای خود گذاشته شده باشد) کمتر از ۲ درصد است.

باور اشتباه 10: احساس عدم نیاز به کاندوم

از باورهای اشتباه دیگر در مورد کاندوم این است که افراد فکر می کنند چون دارای شرکای جنسی متعدد نیستند، نیازی به استفاده از کاندوم هم ندارند. این تفکر کاملا اشتباه است؛ چرا که ظاهر افراد نشان دهنده این نیست که آیا مبتلا به بیماری هایی همچون ایدز، سوزاک و… هستند یا نه. در حقیقت بسیاری از بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ندارند، بنابراین شما نمی توانید، به قدری به شریک جنسی تان یا حتی خودتان مطمئن باشید که از کاندوم استفاده نکنید و تصور کنید که از این گونه عفونت ها در امان هستید. پس حتی اگر رابطه شما کاملا اصولی و دارای چهارچوب است، به این بارهای اشتباه در مورد کاندوم توجه نکنید و حین رابطه تان از کاندوم کمک بگیرید.

باور اشتباه 11: نگهداری از کاندوم در شرایط نامناسب

ممکن است بارها برای شما هم پیش آمده باشد که کاندومی را خریده و آن را تا رسیدن به منزل در داشبورد، کیف پول یا جیب شلوارتان قرار داده باشید. این کار، اشتباه است اما همه ما حداقل برای یک بار هم که شده آن را انجام داده اید. اگر کاندوم در معرض فشار، هوا، نور یا گرما قرار بگیرد، خطر پاره شدنش در هنگام مقاربت چند برابر می شود. بنابراین به کاندومی که در کیف پول، جیب و داشبورد بوده نمی توان اطمینان کرد، چون احتمال پاره شدن کاندوم زیاد است. لازم است بدانید، بهترین جا برای نگهداری از کاندوم، کشوی میز پا تختی است چون معمولا محلی خشک و خنک است.

باورهای اشتباه در مورد کاندوم

باور اشتباه 12: نازایی در اثر استفاده طولانی مدت از کاندوم

آخرین باور غلطی که می تواند در لیست باورهای اشتباه در مورد کاندوم جای بگیرد، این است که استفاده طولانی مدت از کاندوم باعث نازایی می شود. این باورهای اشتباه در مورد کاندوم بین شمار زیادی از خانم ها به خصوص خانم هایی که به تازگی ازدواج کرده اند، جا افتاده و آن ها را نگران کرده است. در صورتی که این نگرانی کاملا بی جاست. به جرات می توان گفت، پیشگیری از بارداری با استفاده از کاندوم به هیچ عنوان باعث ناباروری نمی شود. دلیل آن هم این است که کاندوم یک وسیله مکانیکی است و نمی تواند هیچ گونه اثر هورمونی روی بدن مرد و زن بگذارد. توصیه ما به خانم هایی که به تازگی ازدواج کرده یا هنوز بچه دار نشده اند و قصد دارند، برای مدتی نسبتا طولانی از بارداری پیشگیری کنند، این است که به این گونه باورهای اشتباه در مورد کاندوم توجه نکنند و بدانند که میان روش های پیشگیری از بارداری، استفاده از کاندوم برای آن ها بهترین روش است.

کلام آخر

در این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر با باورهای اشتباه کاندوم آشنا شدید. حال که به آگاهی درست و صحیحی رسیدید، بی شک می توانید، به کمک کاندوم، کیفیت رابطه جنسی خود را افزایش دهید. زمانی که کیفیت رابطه جنسی افزایش یابد، بی شک کیفیت زندگی مشترک هم بیشتر می شود. در پایان تقاضامندیم، چنانچه اطلاعاتی راجع به کاندوم دارید که فکر می کنید، می تواند جزو باورهای اشتباه در مورد کاندوم باشد، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع

friendsofunfpa