تفاوت بین عطر و پرفیوم و دئودورانت

همه ما تمایل به خوش بو و خنک ماندن در طول روز داریم و دوست نداریم در مکان‌های عمومی بوی بدی بدهیم بنابراین انواع مختلفی از پرفیوم‌ها و دئودورانت‌ها را استفاده می‌کنیم. در این میان، خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که پرفیوم و دئودورانت یکی هستند و تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند. در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم که تفاوت دئودورانت و پرفیوم چیست و در چه زمان هایی باید از هرکدام استفاده کنید.

به طور خلاصه، تفاوت دئودورانت و پرفیوم در ترکیبات و کاربرد آن‌ها است.

پرفیوم‌ها از کاربرد تا ترکیبات و اسامی که به آن‌ها می‌دهند، شیکی خاص خود را دارند اما دئودورانت‌ها برای پوشاندن بوی بدن طراحی شده است. دئودورانت‌ها نیز در ترکیب خود عصاره معطر دارند اما نحوه استفاده آن‌ها برروی بدن متفاوت است.

پرفیوم سال‌هاست بخشی از جامعه بوده است و به عنوان صنعتی سودآور شناخته می‌شود. استفاده از مواد گیاهی و استخراج روغن‌های معطر برای پرفیوم،مهارتی باستانی است. اما دئودورانت ابداعی جدید است که بر پایه خنثی سازی شیمیایی بوی بدن با استفاده از مواد شیمیایی، آنتی میکروب‌ها و ترکیبات فلزات است. همچنین عطرها به دئودورانت ها اضافه می‌شوند تا همزمان با از بین بردن بوی بد بدن، بوی دلپذیری ایجاد کنند. حال می‌خواهیم تفاوت بین دئودورانت و پرفیوم را بیشتر بررسی کنیم.

تفاوت دئودورانت و پرفیوم

برای این که تفاوت دئودورانت و پرفیوم بهتر درک کنیم، باید در مورد هر کدام اطلاعاتی داشته باشیم و ببینیم دئودورانت و پرفیوم چه هستند و چه فرقی دارند. دئودورانت ها برای پوشاندن بوی بدن که توسط باکتری‌هایی که بر روی عرق فعال می‌شوند، استفاده می‌شوند. عرقی که از بدن خارج می‌شود، بوی چندانی ندارد اما باکتری‌هایی که در محیط گرم و مرطوب فعالیت می‌کنند، زیربغل و دیگر نواحی عرق ریز بدن مکانی مناسب برای فعالیت آن‌ها است.

دئودورانت چیست

البته دئودورانت‌ها بوی بدن را متوقف نمی‌کنند بلکه می‌توانند بوی ساطع شده از ترکیب باکتری‌ها و عرق را خنثی و فرو نشانند.

همچنین دئودورانت‌ها بر پایه الکل بوده و ترکیبات ضد میکروبی و فلزات اضافه شده به آن‌ها، با باکتریها و بوی ناشی از آن‌ها مبارزه می‌کنند.

هدف تولید چیست؟  دئودورانت‌ها این روزها نقشی اساسی در صنعت آرایشی و بهداشتی دارند. محصولات قابل دسترس دئودورانت‌ها برای مردان و زنان کاربردهای مختلفی از اسپری ها، رول‌های مایع تا مام های جامد و ژل ها هستند و از همین جا میتوان تفاوت دئودورانت و پرفیوم را درک کرد.

دئودورانت‌ها با اهداف زیر ساخته می‌شوند:

  • خنثی کردن بوی بدن که در نتیجه عرق و باکتری به وجود می‌آید.
  • مورد استفاده برای بخش‌های دیگر بدن همچون پا که در اثر عرق بوی بدی از خود ساطع می‌کند.
  • روشی مقرون به صرفه برای از بین بردن بوی بد بدن است.
  • فعالیت آنتی باکتریال در مقابل باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی ناخوشایند برای بدن هستند.
  • استفاده آسان و حمل راحت در فعالیت‌های ورزشی و همچنین بعد از استحمام برای کنترل بوی بدن از دیگر کاربردهای دئودورانت‌ها است.

پرفیوم چیست؟

پرفیوم مخلوطی از رایحه‌های مختلف است. پرفیوم از روغن‌های معطر و حلال‌هایی که برای تولید پرفیوم مورد نیاز است تشکیل می‌شود. در قدیم برای تهیه پرفیوم‌ها، از یک نوع روغن، چربی یا موم زنبور عسل استفاده می‌شد اما پرفیوم‌های مدرن از چندین نوع روغن‌های معطر در مخلوط آب و الکل به وجود می‌آیند.

تفاوت دئودورانت و پرفیوم چیست

 

پرفیوم‌ها با درصدهای مختلف ساخته می‌شوند و همین باعث می شود قیمت‌های مختلفی نیز داشته باشند پس به طور واضح، تفاوت دئودورانت و پرفیوم مشخص می شود.

بیشترین غلظت در پرفیوم خالص یا پرفیوم است. بعدی ادوپرفیوم و سپس ادوتویلت و در انتها ادکلن است. هرچه غلظت بیشتر باشد، ماندگاری رایحه پرفیوم بالاتر و نیاز به استفاده مجدد از آن کمتر است. همچنین افترشیو کمترین مقدار روغن معطر را دارد.

پرفیوم: 20-30%، ماندگاری بیشتر از 24 ساعت

ادوپرفیوم: 15-20% روغن معطر، ماندگاری در حدود 5 تا 8 ساعت

ادوتویلت: 5-15% روغن معطر، ماندگاری در حدود 3 ساعت

بادی میست: 3-5% روغن معطر، ماندگاری در حدود 2 ساعت

ادوکلن: 2-4% روغن معطر، ماندگاری کمتر از 2 ساعت

ادو فرش :1-3% روغن معطر، ماندگاری کمتر از یک ساعت

بنابراین اگر تا به حال فکر می‌کردید که فرق بین ادوکلن و پرفیوم و دئودورانت بر اساس جنسیت است الان می‌دانید که در واقع تفاوت در غلظت ماده معطر محلول در آب و الکل است و این غلظت است که تعیین می‌کند رایحه پرفیوم چه مدت ماندگاری دارد و چه زمانی باید از آن استفاده شود.

مزیت پرفیوم چیست ؟

پرفیوم باعث ایجاد حس خوب برای شما و اطرافیانتان می‌شود که این حس خوب از رسیدن رایحه آن به مشام اطرافیان است. این روزها برای ساخت پرفیوم‌ها از روغن های معطر مختلف که از منابع متفاوتی به دست می‌آیند، استفاده می‌شود. پرفیوم‌ها می‌توانند بر پایه گل‌ها، ادویه‌ها، میوه‌ها، گیاهان مختلف و انواع چوب‌ها باشند. همچنین می‌توان برای ساخت یک پرفیوم از ترکیب انواع این عصاره‌ها استفاده شود. پرفیوم هم می‌تواند بر روی نقاط نبض دار بدن استفاده شود و هم بر روی لباس. گرمای بدن در نقاط نبض دار به انتشار رایحه کمک می‌کند و  همانطور که گفته شد، هرچه غلظت رایحه پرفیوم بیشتر باشد، ماندگاری آن در طول روز بیشتر است.

پرفیوم‌ها از نظر رایحه متفاوت هستند و برای اهداف زیر ساخته می‌شوند:

  • آن‌ها برای ایجاد بو و حس خوشایند از بدن افراد استفاده می‌شوند.
  • پرفیوم‌ها امضای عطر افراد هستند. زیرا افراد معمولا پرفیوم برند خاص یا مرتبط با سلبریتی‌های مورد علاقه خود را انتخاب می کنند و همیشه از آن استفاده می‌کنند.

تفاوت دئودورانت و پرفیوم

دئودورانت پرفیوم
کاربرد اصلی دئودورانت‌ها، پوشاندن بوی نامطبوع ناشی از تعرق کاربرد اصلی پرفیوم‌ها، ایجاد بوی خوشایند با رایحه‌های معطر
مقدار بسیار کم عصاره‌های معطر مقادیر متفاوت عصاره‌های معطر اما بیشتر از دئودورانت
مصرف روزانه برای بزرگسالان و نوجوانان استفاده بیشتر در موقعیت‌های خاص و اکثرا توسط بزرگسالان
در اشکال مختلف همچون اسپری ضد عرق، مام صابونی و رولی بیشتر در بطری‌های مختلف با لیبل سازنده و کاربری به شکل اسپری
برای استفاده بر روی بدن مخصوصا زیر بازوها که تعریق بیشتر از آن ناحیه است. استفاده هم بر روی لباس و هم بدن روی نبض مچ، گردن و پشت گوش
قیمت ارزان قیمت بسیار گران
ماندگاری کنتر و نیاز به استفاده چندباره در هر روز ماندگاری بیشتر به دلیل داشتن مواد معطر بیشتر

یک نکته کاربردی : تستر چیست؟

تسترها در واقع نسخه رایگانی از نسخه اصلی یک پرفیوم هستند که تولید کنندگان برای فروشندگان قرار می‌دهند تا به خریداران در انتخاب پرفیوم مورد علاقه خود کمک کنند اما برخی آن‌ها را با قیمتی پایین‌تر نسبت به نسخه اصلی می‌فروشند.

تستر چیست

تسترها همچون نسخه اصلی خود کاملا معتبر، تازه و پر هستند با این تفاوت که بسته بندی‌ آن‌ها همچون پرفیوم‌های اصلی فانتزی و زیبا نیست. آن‌ها معمولا در جعبه سفید قرار می‌گیرند اما برخی اوقات پیش می‌آید که حت جعبه یا در نداشته باشند.

همچنین گاهی در تولید تسترها از مقدار بیشتری عصاره معطر نسبت به نسخه اصلی استفاده می‌شود تا مشتری ترغیب به خرید شود. بنابراین اگر برای خود پرفیوم می‌خرید و نمی‌خواهید آن را کادو دهید، تسترها می‌توانند گزینه بسیار عالی و مقرون به صرفه‌ای باشند.

در این مقاله در مورد تفاوت دئودورانت و پرفیوم صحبت کردیم و در مورد ویژگی های هرکدام و نحوه استفاده از هرکدام توضیح دادیم. بر اساس توضیحات داده شده، می توانید انتخاب کنید که در مکان های مختلف، از کدام نوع استفاده کنید.