تمیز کردن پوست صورت در خانه به کمک مواد طبیعی

همیشه در لحظه اول پس از تمیز کردن پوست با مواد قلیایی مانند صابون و سایر شوینده های شیمیایی، احساس می کنیم، پوستمان بیش از اندازه خشک شده، ولی زمانی نمیگذرد که شاهد بازگشت چربی ها روی سطح پوست خود خواهیم بود، که این مسئله بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است. به نظر شما چرا نباید به جای استفاده از این محصولات شیمیایی، خودمان دست به کار شویم و به کمک مواد طبیعی که در خانه داریم، به تمیزی پوست خود کمک کنیم؟

اگر شما هم مایل به تمیز کردن پوست صورت خود با مواد طبیعی هستید، مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر به شما کمک خواهد کرد تا با فرمول‌های مختلفی برای آماده کردن پاک کننده صورت خانگی آشنا شوید.

تمیز کردن پوست در خانه با مواد طبیعی

در ادامه بهترین ماسک خانگی برای تمیز کردن پوست را به شما معرفی می کنیم تا به کمک آن ها بتوانید پوستی زیباتر و شاداب تر داشته باشید.

شیر

یکی از بهترین موادی که به کمک آن می توانید به تمیز کردن صورت خود بپردازید، شیر است. شیر به واسطه اسید لاکتیکی که در خود دارد، به خوبی می تواند، سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کند. همچنین پروتئین‌ها و چربی‌های موجود در شیر می توانند، پوست را مرطوب و شاداب نمایند. توجه داشته باشید که برای بهره بردن از تمام خواص شیر، حتما باید از شیر کامل استفاده کنید، نه شیر کم چرب یا فاقد چربی. به منظور تمیز کردن پوست صورت خود با شیر تنها کافی است، مقداری شیر را کف دست خود بریزید و پوست صورت خود را با آن ماساژ دهید. همچنین می توانید، برای پاکسازی پوست سایر نقاط بدن هم به میزان دو تا چهار فنجان شیر را به آب وان اضافه کرده و از خواص بی شمار شیر برای پوست تمام بدن خود استفاده نمایید.

تمیز کردن پوست در خانه با مواد طبیعی

 خاک رس و آسپرین

خاک رس یکی از بهترین پاک کننده های طبیعی برای انواع مختلف پوست است. این خاک با قدرت می تواند، تمامی آلودگی، چربی و سبوم بیش از اندازه پوست را جذب نماید. خاک رس با این کار در کنار تمیزی صورت ، پوست را احیا می کند و هر گونه تحریک پوستی را از بین می برد. آسپرین دیگر پاک کننده قدرتمند طبیعی است که استفاده از آن در کنار خاک رس، می تواند فرآیند پاک کردن پوست را سرعت ببخشد. خواص ضد باکتری و ضد التهابی آسپرین علاوه بر این که باعث می شود تا پوست به خوبی تمیز شود، آن را به ماده مناسبی برای مبارزه با هر نوع جوش و آکنه پوستی تبدیل می کند. برای تمیز کردن پوست خود به کمک این پاک کننده ها لازم است تا 2 قاشق چای خوری خاک رس را با 2 آسپیرین پودر شده و مقداری آب مخلوط کنید. سپس آن قدر هم بزنید تا یک خمیر صاف و یکدست حاصل شود. پس از آن، خمیر را روی پوست خود بمالید و حدود 10 الی 15 دقیقه به آن فرصت دهید تا روی پوست بماند و خشک شود. سپس پوستتان را با آب بشویید.

ماسک صورت خاک رس و آسپرین

استفاده از مواد طبیعی برای تمیز کردن پوست، علاوه بر پاک کردن تمام آلودگی ها از روی آن، نرمی، لطافت، درخشندگی و زیبایی را هم به پوست شما هدیه می کند.

 تمیز کردن پوست با جوش شیرین

به جرئت می توان گفت، جوش شیرین یکی از موثرترین پاک کننده های طبیعی است که می تواند در منافذ پوست نفوذ کرده و در کنار از بین بردن سلول های مرده پوست و جوش های سرسیاه، تولید چربی را در پوست کاهش دهد. اگر جوش شیرین را برای تمیز کردن پوست خود انتخاب می کنید، اطمینان داشته باشید که دیگر لکه و جای زخم در صورت شما خودنمایی نمی کند و پوست سفت، نرم، روشن و لطیفی خواهید داشت. در جوش شیرین موادی مغذی وجود دارد که می تواند، فعالیت سلولی را تحریک کرده و از نشانه های پیری زودرس پیشگیری نماید. برای این که بتوانید به کمک جوش شیرین پوست خود را تمیز کنید، لازم است تا دو قاشق چای ‌خوری جوش شیرین را با یک قاشق چای ‌خوری آب مخلوط کرده و خوب هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس مقداری از آن را بردارید و به آرامی، به صورت دورانی روی پوست صورت خود بمالید. استفاده از این ترکیب معجزه آسا را به صورت خود محدود نکنید. شما می توانید از این ماسک برای بخش های دیگر بدن خود نظیر گردن و سینه هم استفاده کنید.

دقت داشته باشید که لازم است تا به مدت 5 الی 10 دقیقه فرصت دهید تا مواد روی پوست شما باقی بمانند و پس از آن پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

تمیز کردن پوست با جوش شیرین

سرکه سیب

سرکه سیب، دیگر ماده شگفت آوری است که در کنار تمیز کردن پوست، آن را لطیف، زیبا و درخشان می نماید. سرکه سیب همواره توانسته خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین و بهترین لایه بردارهای پوستی مطرح کند؛ چراکه در فرمولاسیون آن، ماده ای به نام آلفا هیدروکسی اسید‌‌ به وفور یافت می شود و همین ماده، این قدرت را دارد تا سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کرده و پوست را احیا نماید. سرکه سیب که یک ماده ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده طبیعی است، علاوه بر متعادل کردن سطح pH پوست به خوبی می تواند، میکروب‌های مضری که منافذ پوستی را آلوده می‌کنند، از بین ببرد. جهت تمیز نمودن پوست با سرکه سیب، ابتدا باید یک قاشق غذاخوری از آن را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط نمایید. سپس یک تکه پنبه بردارید و به سرکه سیب رقیق شده آغشته کرده و روی پوستتان بمالید. سپس اجازه دهید، به مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس صورت تان را بشویید. توجه داشته باشید، در صورتی که اولین بار است از سرکه به عنوان ماسک صورت استفاده می کنید، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست دستتان بزنید و چنانچه حساسیتی نشان نداد، سپس از آن استفاده نمایید.

مزایای سرکه سیب برای پوست

آب لیمو

آب لیمو، دیگر تمیز کننده عالی پوست است که به راحتی می توان با استفاده از آن ذرات و آلودگی ها را از روی پوست حذف نمود. آب لیمو همچین یکی از راه های معجزه ‌آسا برای پاک کردن جوش صورت است؛ چراکه این قدرت را دارد تا به‌عنوان یک میکرب‌کش قوی، ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را نابود کند و چربی های تجمع یافته در پوست را کاهش دهد. بنابراین به کمک آب لیمو علاوه بر تمیز کردن پوست خود می توانید، برای همیشه از شر جوش های صورت هم راحت شوید. به منظور بهره بردن از خواص بی نظیر آب لیمو برای تمیز کردن پوست و نابود کردن جوش ها، تنها کافی است، چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و به ‌آرامی روی پوست صورت به ویژه روی جوش ها بمالید. سپس اجازه دهید، به مدت چند دقیقه روی صورت بماند و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید که حتما از آبلیموی تازه استفاده کنید؛ چراکه آبلیموهای سوپرمارکتی حاوی مواد افزودنی هستند و خواص لیموی تازه را ندارند.

تمیز کردن صورت با آب لیمو

پاک سازی صورت در خانه با عسل و دارچین

این بار برای تمیز کردن پوست خود، قصد معرفی یک زوج کامل و بی‌نقص را داریم که برای پاکسازی صورت در خانه و روشن سازی پوست فوق العاده هستند. عسل و دارچین که هر دو خواص بی نظیری برای پوست دارند، این زوج طلایی را تشکیل می دهند. عسل یک آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده قوی است که با قدرت می تواند، علاوه بر کنترل ترشح سموم در سطح پوست، منافذ پوستی را به خوبی تمیز کند. عسل همچنین می تواند، باکتری هایی که مسئول بروز جوش در صورت هستند را نابود کند و مانع از تکثیر مجدد آن ها شود. در کنار همه این ها استفاده از عسل برای تمیز کردن پوست، نرمی، لطافت و درخشندگی آن توصیه شده است. استفاده از دارچین در کنار عسل که خود یک ماده ضدعفونی‌کننده طبیعی است و به تنهایی می‌تواند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند، باعث شده تا این ماسک به یک ماسک فوق العاده قوی تبدیل شود. برای ساخت این ماسک معجزه آسا لازم است تا ۳ قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کرده و آن قدر هم بزنید تا خمیری یکدست حاصل شود. حتی می‌توانید چند قطره آب لیموی تازه نیز به ترکیب این ماسک اضافه نمایید. پس از این که ماسک شما آماده شد، مقداری از آن را بردارید و روی پوست صورتتان بزنید. سپس به مدت 20 الی 30 دقیقه صبر کنید و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشویید.

پاک سازی صورت در خانه با عسل و دارچین

همواره به یاد داشته باشید، موادی همچون عسل و دارچین که خواص ضد باکتری، آنتی‌اکسیدانی و آنتی ‌باکتریایی دارند؛ برای پوست‌های مستعد آکنه مفید هستند.

استفاده از روغن نارگیل برای تمیز کردن صورت

روغن نارگیل یکی از بهترین موادی است که می توانید به کمک آن پوست خود را تمیز کنید. خواص آنتی‌ باکتریایی و مرطوب‌ کنندگی این روغن طبیعی آن را به یک جایگزین بسیار خوب برای پاک ‌کننده‌های شیمایی آرایشی تبدیل نموده است. همچنین روغن نارگیل در ترکیبات خود پروتئین هایی فراوانی دارد که باعث جایگزینی سریع سلول ‌های مرده یا بیمار پوست با سلول های سالم و جدید می شود. به این ترتیب با استفاده از روغن نارگیل علاوه بر تمیز کردن پوست خود، آسیب ها و نشانه های مشهود اختلالات پوستی را بهبود بخشیده اید.

با این حساب با مصرف روغن نارگیل با یک تیر دو نشان زده اید! برای تمیز کردن پوست صورت و گرفتن بهترین نتیجه، کمی روغن نارگیل را کف دست خود بریزید و آن را به‌ آرامی روی پوست خود بمالید. سپس به آن چند ساعتی فرصت دهید تا جذب پوست شود و بتواند بهترین نتیجه را به بار آورد. سپس با آب گرم پوست خود را شستشو دهید. با این روش می‌توانید همه‌ی مواد آرایشی و آلودگی ها را از صورت خود پاک کنید و پوستی پاک، مرطوب و سالم داشته باشید.

روغن نارگیل برای صورت

ماسک جو دو سر و آب لیمو

همه ما جو دو سر را به عنوان یک ماده خوراکی می شناسیم که فواید بسیار زیادی برای سلامتی پوست و مو دارد. آیا این را می دانید که این ماده خوراکی یک پاک کننده قوی پوست نیز هست؟ جو دو سر با تکیه بر فرمولاسیون قدرتمند خود، می تواند پوست را به صورت عمیق تمیز نماید و از آن جایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی است به خوبی می تواند، از بروز آکنه، جوش و لک های پوستی جلوگیری نماید. استفاده از ماسک صورت جو دو سر برای تمیز کردن پوست، معجزه خواهد کرد و در مدت کوتاهی شاهد تأثیرات شگفت انگیز آن روی سلامت و زیبایی پوست خود خواهید بود. حال اگر از جو دو سر در کنار آب لیمو استفاده شود، علاوه بر این که خواص پاک کنندگی آن دو چندان می شود، به روشن و درخشان شدن پوستتان هم کمک شایانی خواهد کرد. برای ساخت چنین ماسک بی نظیری برای تمیز کردن پوست خود لازم است تا دو قاشق غذاخوری جو دو سر خام را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا خمیری نرم به دست آید. سپس آن را روی پوستتان بمالید و بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک جو دو سر و آب لیمو

سوالات متداول در خصوص تمیز کردن پوست

در ادامه این بخش به سه مورد از رایج ترین سوالات پیرامون تمیز کردن پوست در خانه خواهیم پرداخت.

برای تمیزی پوست صورت چه کنیم ؟

خوش بختانه روش های متعددی برای تمیز کردن پوست صورت وجود دارد و از آن جایی که همواره استفاده از مواد طبیعی طرفداران بیشتری دارد، ما در این مطلب به معرفی 8 مورد از آن ها پرداخته ایم. شما نیز با به کارگیری این تکنیک های خانگی به راحتی می‌توانید، به پوست و به دنبال آن به چهره خود جان تازه ای بدهید.

چند بار در روز و چه زمانی از پاک کننده های طبیعی استفاده کنیم؟

در پایان هر روز لازم است تا پوست خود را از آلودگی ها و مواد آرایشی پاک نمایید. توجه داشته باشید حتی زمانی که تمام روز در خانه و بدون آرایش بوده اید هم پوست شما به تمیز شدن احتیاج دارد. لازم به ذکر است، از آن جایی که تمیز کردن پوست طبق روش های گفته شده، پوست را به صورت عمقی پاکسازی می‌کند، به هیچ عنوان نباید بیش از یک بار در روز از آن ها استفاده نمایید.

چرا باید پوست صورت خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن پوست صورت به صورت منظم و روزانه کمک می کند تا تمامی آثار آلودگی، آرایش و سبوم از پوست از بین بروند و با نابودی سلول های مرده پوست، سلامتی و درخشندگی را به پوست شما هدیه می دهد.

 

کلام آخر

در این مطلب با 8 مورد از بهترین روش های خانگی برای تمیز کردن پوست آشنا شدید. حال که متوجه شدید، آماده کردن ترکیبات پاک کننده صورت طبیعی و خانگی برای پوست کار چندان دشواری نیست، همین الان دست به کار شوید و حداقل یکی از ماسک های قید شده در این مطلب را امتحان کنید و لذت داشتن پوستی پاک و سالم را تجربه کنید. در پایان تقاضامندیم چنانچه سوال، ابهام یا تجربه ای در خصوص هر کدام از این روش ها دارید، آن را از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر همراهان همیشگی مجله سلامت و زیبایی میس و مستر به اشتراک بگذارید.

منابع

adventureyogi