تونر چیست و طرز مصرف استفاده از آن چگونه است؟

حفظ سلامتی پوست صورت، برای همه افراد جزو دغدغه ‌های همیشگی است. انواع کرم های آبرسان پوست، کرم‌ های روز و شب و… جزو مواردی هستند که برای حفظ سلامتی پوست توصیه می شوند، ولی در این بین حتما نام تونر به گوش شما هم خورده است. آیا می دانید تونر چیست و طرز استفاده از تونر چگونه است؟ اگر می‌خواهید بدانید که مزایا و معایب استفاده از تونر چیست و چگونه از تونر استفاده کنیم این مقاله به شما کمک شایانی خواهد کرد.

ما در این مقاله اول به این نکات می پردازیم :

  • تونر پاک کننده صورت چیست و چه کاربردی دارد
  • مزایای تونر چیست و عوارض مصرف آن 
  • نحوه انتخاب یک تونر مناسب، بسته به نوع پوست چیست

تونر چیست

تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

برای خیلی از ما، تونر کلمه‌ای نا آشناست. ولی در واقعیت محصولی مهم و کلیدی جهت مراقبت از پوست است، ولی آیا دقیقا می دانید که تونر صورت چیست و از تونر چگونه استفاده کنیم؟

تونر چیست؟ تونر صورت، یک محصول پاک کننده پوست می باشد که می تواند همه مواد شیمیایی، آرایشی و غبار و آلودگی ‌ها را از روی پوست پاک کند. تونر‌ها به صورت محلول هستند و بعد از پاک کردن یا شستن آرایش می توان از آن ها استفاده کرد.

 

تونر چیست

کاربرد تونر چیست ؟

همان طور که در بخش تونر چیست گفتیم تونر ها پاک کننده های قوی ای هستند که کاربرد تونر برای صورت تنظیم PH پوست می باشد.

بعد از این که شما پوستتان را با هر نوع ماده شوینده بشویید، PH پوست دست کاری می شود و اگر تعادل این میزان PH به هم بخورد، پوست دچار آسیب‌ های بسیار جدی می شود.

تونر ها موجب قلیایی شدن پوست می شوند و رطوبت پوست را تامین می کنند. علائم آکنه پس از مدتی استفاده از تونر از بین می روند. استفاده از تونر پس از پاکسازی صورت کمک می کند تا همه آلودگی ها از روی پوست پاک شوند.

در بعضی از تونرها، ویتامین E و گلیسرول وجود دارد که خشکی و حساسیت پوست را از بین می برند. سالیسیک اسید و روغن درخت چای هم که در ترکیب برخی از تونر ها وجود دارند، مناسب پوست های مستعد آکنه است. بنابراین تا الان باید متوجه شده باشید که موارد مصرف تونرچیست. 

تونر چیست

کارایی تونر چیست ؟

اما تونر چه کاربردی دارد و چطور از تونر استفاده کنیم؟ در واقع مزایای تونر چیست؟ شستن صورت با تونر گام مهمی در جهت حفظ سلامت و بهداشت پوست است. بیش تر مشکلات پوستی ممکن است در اثر درست پاک نشدن پوست به وجود بیایند. به همین علت در 90 درصد موارد پس از شستن صورت با تونر این مشکلات حل خواهند شد.

ترمیم میزان قلیایی پوست

پوست به طور طبیعی از نظر قلیایی بودن خنثی است و به همین علت است که می تواند از آلودگی و باکتری محفوظ بماند. استفاده کردن از برخی مواد پاک کننده پوست، سطح قلیایی آن را از حالت تعادل خارج می کند و موجب حساسیت پوست می شود. تونرها با تنظیم این سطح قلیایی موجب به وجود آمدن احساس راحتی و آبرسانی در پوست می شوند.

 

تونر چیست

 

 

کنترل و کاهش جوش صورت

یکی از کاربرد های اصلی در پاسخ به سوال مزایای تونر چیست درمان علائم آکنه است. تونر ها دارای گلیکولیک، سالیسیک اسید و نیاسینامید ها می باشند که جزو مواد موثر در درمان آکنه ها شناخته می شوند. این ترکیبات چربی های پوست را کنترل می کنند و به مرور زمان لک های ناشی از آکنه ها را کمرنگ می کنند و رنگ پوست شما را روشن تر می کنند.

 

تونر چیست

آبرسانی به پوست

مزیت تونر برای پوست خشک چیست؟ استفاده از تونر به دلیل وجود مواد آبرسان، از خشکی پوست جلوگیری می کند. تونر ها برای افراد دارای پوست خشک، گزینه بسیار مناسبی هستند، به این دلیل که موجب می شوند تا رطوبت در پوست به دام بیافتد و پوست دچار خشکی نشود.

تونر چیست

جذب راحت تر مرطوب کننده ها به پوست

تونر ها با از بین بردن بقایای باقی مانده مواد آرایشی و آلودگی ها از پوست موجب می شوند تا مرطوب کننده ها راحت تر جذب پوست شوند.

تونر چیست

ایجاد یک لایه حفاظتی

تونر ها موجب می شوند تا فاصله بین سلول ها پر گردند و به این وسیله منافذ پوست را می بندند. با بسته شدن منافذ پوست، دیگر آلودگی ها روی پوست باقی نمی مانند و در اصطلاح یک لایه محافظتی روی پوست تشکیل می شود. این لایه محافظ، کلرین و مواد مضر روی پوست را از بین می برد و مواد معدنی و مفید به پوست می رساند.

نرمی پوست

مزایای استفاده از تونر چیست ؟

از دیگر مزایای استفاده از تونر این موارد هستند:

  • کاهش رشد مو ها
  • کم کردن جوش های سرسیاه
  • متعادل کردن تناژ پوستی
  • کاهش چین و چروک ها
  • جوانسازی پوست
  •  درخشان شدن پوست صورت

ویژگی های یک تونر خوب چیست ؟

یک تونر خوب و مناسب باید این ویژگی ها را داشته باشد:

  • دارای قدرت پاک کنندگی بالا باشد.
  • پس از زدن روی پوست، چسبناک نباشد.
  • موجب ایجاد حس کشیدگی و خشکی روی پوست نشود.
  • موجب نرمی و لطفات پوست شود، به طرزی که دیگر نیازی به استفاده از مرطوب کننده وجود نداشته باشد.
  • روغنی نباشد و سریع از روی پوست پاک شود.

 

پد الکلی

تونر چه زمانی استفاده میشود؟

سوال مهم اینجاست که تونر را کی استفاده کنیم و زمان استفاده از تونر چیست؟ معمولا از تونر ها بعد از مرحله پاکسازی پوست استفاده می کنند. پس حتما قبل از استفاده از تونر باید اول پوستتان را بشویید تا اثرات مواد آرایشی روی پوست نباشند. بهترین زمان مصرف تونر در انتهای شب و قبل از خواب است. به این دلیل که در زمان خواب پوست می تواند به خوبی ریکاوری شود.

 

تونر چیست

روش استفاده از تونر چیست ؟

در این قسمت درباره طریقه استفاده از تونر صورت می‌ آموزید و یاد می گیرید چطور با روش صحیح استفاده از تونر کارایی آن را افزایش دهید. طرز استفاده از تونر ویتامین سی هم به همین صورت است. اما ترتیب استفاده از تونر در روتین پوست چیست؟

  • تونر را باید قبل از خواب مصرف کنید.
  • هرگونه مواد آرایشی را از روی صورت بشویید یا با محصولات پاک کننده آرایش پاک کنید.
  • طریقه استفاده تونر صورت به این ترتیب است که باید به وسیله یک پنبه یا اسفنج، تونر را به پوست صورت و گردن خود بمالید.
  • پنبه را به حالت دورانی روی پوست حرکت دهید تا جریان خون روی پوست افزایش پیدا کند.
  • زمانی که صبح از خواب بیدار شدید صورتتان را با آب بشورید.
  • بهتر است تونر را دو بار در روز و بعد از پاک کردن پوست به صورت بزنید. با توجه به اینکه ناحیه T صورت که شامل پیشانی، بینی و چانه می باشد، بیشترین میزان چربی در صورت را دارد پس بهتر است از تونر ها در این قسمت ها بیشتر استفاده شود.

در این ویدیو نحوه زدن تونر به صورت را با هم می بینیم. طریقه استفاده از تونر سینره و یا هر برند دیگری هم به همین ترتیب است که در ویدیوی طرز استفاده از تونر زیر می بینید. 

 

توجه به این نکته در طریقه مصرف تونر صورت مهم است که تونر را به علت حساس بودن نواحی دور چشم و لب نباید در این مناطق استفاده کرد.

 

آرایش

انواع تونر چیست ؟

حال که طرز استفاده از تونر پوست را آموختید، باید با انواع آن آشنایی داشته باشید. تونرها در سه دسته کلی طبقه بندی می شوند. انواع تونر چیست؟

تونر های بر پایه الکل

این تونر ها عمدتا دارای مواد قابض مثل عنبر سائل می باشند که موجب آزاد شدن رادیکال های آزاد و تحریک پوست می گردند. تونرهای بر پایه الکل برای مصارف طولانی مدت مناسب نیستند. به این دلیل که استفاده طولانی مدت از این نوع تونر ها موجب کاهش توانایی پوست برای ترمیم و کاهش تولید کلاژن می گردد.

تونر های دارای الکل برای پوست های چرب مناسب هستند. به این دلیل که پوست را خشک می کنند و موجب نابودی باکتری های سطح پوست می گردند. به همین دلیل است که افراد دارای پوست خشک، نباید از این نوع تمیز کننده های پوست استفاده کنند به این دلیل که پوستشان خشک تر می شود.

کاربرد تونر

تونرهای بر پایه گلیکول

این نوع از تونرها، بر پایه آب و گلیسرین هستند. این تونر ها دارای عصاره های معطر همانند عصاره گل رز یا عصاره مرکبات می باشند. تونر های بر پایه گلیکول به تونر های روشن کننده و خنک کننده هم معروف هستند.

تونرهای بر پایه آب

این نوع از تونرها بر پایه آب و مواد موثری مثل آنتی اکسیدان ها هستند. مواد ترمیم کننده داخل این تونر ها جزو مواد ارتباط برقرار کننده با سلول،‌ همانند نیاسینامید می باشند. نحوه مصرف تونر با توجه به ترکیبات آن تفاوتی ندارد. 

نحوه انتخاب و چگونگی استفاده از تونر مناسب پوست چیست ؟

زمانی می ‌توان از تونر ها انتظار بهترین نتیجه را داشت که آن را بر اساس نوع پوست خود خریده باشید. تونر های مخصوص پوست‌ چرب، به تونرهای مخصوص لایه ‌برداری هم معروف هستند و پوست‌ های خشک هم باید از تونر های آب رسان استفاده کنند. اگر پوست حساسی دارید باید محصولی را استفاده کنید که مناسب پوست حساس باشد و پوست را برافروخته نکند و موجب خارش و التهاب پوست هم نگردد. برای پوست های حساس هم تونر هایی وجود دارد که موجب تسکین و کاهش التهاب پوستی می گردد. این تونر ها اکثرا حاوی عصاره آلوئه ورا می باشند.

اگر پوست خشکی دارید و می خواهید که تونر، موجب خشکی پوست شما نشود، باید از تونر های بدون الکل استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید بهتر است از تونر های الکلی استفاده کنید. استفاده از تونرهای مخصوص پوست چرب دارای الکل موجب می شود تا علاوه بر داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد آکنه، چربی پوست رفته رفته کم تر شود. بودن مقدار کمی الکل در محصولات پوستی همیشه هم نمی تواند برای همه پوست ‌ها بد باشد.

آرایش پاک کن

ترکیب های مناسب انواع مختلف پوست در تونر چیست ؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار این است که ترکیبات تونر کامان چیست و یا طرز استفاده از تونر سی گل و نحوه استفاده از تونر لورال چگونه است. مهم نیست چه برندی را انتخاب کرده‌ اید؛ در هر صورت تونر شما باید حاوی چند مورد از ترکیبات زیر باشد. 

بابونه: تسکین ‌دهنده خوبی برای پوست های حساس است که موجب از بین رفتن خستگی می شود.

روغن چای سبز: یک ضد باکتری قوی است که به عنوان چربی مناسبی برای پاکسازی پوست های چرب و آکنه دار در تونر ها وجود دارد.

آلوورا: وجود این ماده در تونر ها موجب کاهش التهاب و قرمزی پوست های حساس می شود.

ویتامین E: به عنوان آب رسان برای پوست های خشک کاربرد دارد.

سلول‌های ساقه گیاهان: این مواد آنتی‌اکسیدان هستند و از پیری پوست جلوگیری می کنند.

گل رز: به عنوان آبرسان مناسبی برای پوست های خشک شناخته می شود.

گاهی بعضی از تونرها به صورت اسپری هستند. تونر های اسپری دار جهت مصرف در طول روز مناسب اند. به کمک این تونر ها می توان در سریع ترین زمان ممکن به پوستی براق و شاداب دست پیدا کرد.

پاک کننده آرایش

عوارض جانبی تونر چیست ؟

از تونر ها باید دوبار در روز، یک بار در صبح و یک بار در شب استفاده کرد. استفاده بیش از حد از تونر ها، موجب حساسیت پوست می شود. ماده های فعال آلفا هیدروکسی اسید ها که در تونر ها وجود دارند، جزو مواد لایه بردار هستند که موجب می شوند تا پوست لایه برداری شود.

پوست ریزه

این مشکل جزو عمده ترین مشکلات افراد هنگام استفاده از تونر هاست. خشک شدن پوست موجب پوست اندازی آن می شود.

خشکی پوست

اگر پوست شما پس از استفاده از تونر سفت و خشک شد، سریعا مصرف آن را قطع کنید و زمان بهتری را برای مصرف آن برگزینید.

برای رفع مشکل خشکی پوست محصولات زیادی وجود دارند که می شود به وسیله آن ها مشکلات مختلف پوستی شما را درمان کرد.

بهتر است در طول مدت مصرف تونر از مرطوب کننده ها یا سرم های آب رسان حاوی هیالورونیک اسید و سرامید ها استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده ها بعد از زدن تونر، موجب تقویت پوست می شود.

قرمزی پوست

اگر پس از زدن تونر متوجه قرمزی پوست شدید، می توانید با کمک برخی ژل های ضد التهاب این قرمزی ها را بهبود دهید و ناراحتی های پوستی را کم تر کنید.

آلوئه ورا جزو بهترین مواد موثر در آرام کردن پوست های ملتهب است.

التهاب و خارش

در زمان لایه برداری های سخت، التهاب و خارش امری شایع است.

در این مواقع حتما صورت خود را با آب، خنک کنید و از کرم های آب رسان یا کرم هیدروکورتیزون به صورت بزنید تا خارش آن کم تر شود. خوردن یک آنتی هیستامین معمولی هم برای کاهش التهاب خوب است.

چروک

اگر پس از مدتی در روی پوست خود چروک دیدید حتما مواد داخل تونر مناسب نوع پوست شما نبوده است. اگر از مرطوب کننده های مناسب پوست خودتان پس از مصرف تونر استفاده کنید این مشکل کم تر می شود.

چروک شدن پوست زمانی اتفاق می افتد که هنگام مصرف محصولات جدید به سرعت سلول ها درگیر لایه برداری می شوند. افزایش فعالیت سلولی موجب مسدود شدن قسمت هایی از پوست می شود. چروک یا حتی آکنه و جوش به همین دلیل ایجاد می شوند.

اگر پس از مصرف تونر، آکنه های صورت شما بهتر نشد یا افزایش یافت حتما مواد داخل تونر برای نوع پوست شما مناسب نبوده اند.

استفاده از تونر

جمع بندی

در این مقاله با همه آن چه که باید در مورد تونر ها بدانیم، آشنا شدیم. مطالبی در مورد این که تونر و مزایا و معایب چیست همچنین با انواع مختلف تونر ها آشنا شدیم.

اگر می خواهید در مورد پاک کننده های پوست بیشتر بدانید ما به شما خواندن مقاله میسلار واتر چیست را پیشنهاد می کنیم.

منبع

Allure

سوالات متداول در مورد تونر

از کجا بفهمیم که تونر برای پوست ما موثر بوده است؟

اگر پس از مصرف تونر، تغییرات را در پوست خود احساس کردید و حس تمیز بودن پوست و تر و تازه شدن آن را کردید یعنی این تونر روی پوست شما اثرش را گذاشته است.

اثرات تونر چند وقت بعد مشخص می شود؟

معمولا پس از یک الی دو هفته استفاده روزانه از تونر پوست صاف و نرم و همچنین تمیز تر و روشن تر می شود.

چه کسانی باید از تونر پوست استفاده کنند؟

به همه افراد جامعه توصیه می شود تا از تونر‌ها در برنامه هفتگی خود کمک بگیرند. ولی افراد دارای پوست چرب باید به صورت هر روز از تونر‌ها استفاده کنند تا چربی پوست آن‌ها کنترل گردد.

شکل معمول تونر ها چیست ؟

اکثرا تونرها به شکل مایع و به رقیقی آب می باشند ولی مدل ژل و سرمی هم در بازار وجود دارد.

فواید تونر برای پوست چیست ؟

تونر ها خواص بسیاری دارند که در این مقاله راجع به آن ها صحبت کردیم. یکی از خواص تونر ها آبرسانی و شفافیت پوست است.

بهترین زمان مصرف تونر چیست ؟

بهترین زمان مصرف تونر قبل از خواب می باشد. به این دلیل که پوست در این زمان در حال استراحت می باشد و در این مدت می تواند تونر را به خوبی جذب نماید و بهترین اثر را روی پوست داشته باشد.