آیا تیغ زدن صورت باعث افزایش ریش میشود

تیغ زدن صورت راحت‌ترین و دردسترس‌ترین روشی است که خانم‌ها و آقایان برای حذف موهای زائد خود استفاده می‌کنند. تا چند سال پیش استفاده از تیغ، فقط بین آقایان رایج بود؛ اما به تدریج‌، خودتراش‌ها و تیغ‌های مختلفی به بازار آمد که گفته می‌شد مناسب پوست خانم‌ها طراحی شده است. با این وجود هنوز هم بسیاری از بانوان این دغدغه را دارند که ایا تیغ زدن صورت در زنان و مردان باعث افزایش ریش میشود یا خیر. از این رو در این مقاله تصمیم گرفتیم یک بار برای همیشه به این سوال مهم پاسخ دهیم و خیال شما را بابت زیاد نشدن موهای زائدتان با تیغ راحت کنیم. به طور کلی تیغ زدن صورت فواید و مضراتی دارد که بهتر است قبل از استفاده، از آن‌ها آگاهی داشته باشید. 

 فواید تیغ زدن ریش بانوان

بسیاری از خانم‌ها به دلیل برخی شنیده‌های نادرست‌شان از تیغ زدن صورت خودداری می‌کنند. اما استفاده از تیغ برای از بین بردن موهای زائد صورت مزایایی دارد که شما نمی‌توانید در هیچ کدام از روش‌های دیگر اصلاح پیدا کنید.

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از تیغ برای اصلاح صورت، بدون درد بودن آن است. موی زائد بعضی از خانم‌ها، به دلیل مشکلات هورمونی ضخیم‌تر از حد معمول است و چه بسا این افراد درد بیشتری را هنگام اصلاح با بند و موم تجربه می‌کنند. هر چه موهای صورت ضخیم‌تر باشد، بند انداختن و یا استفاده از موم هم دردناک‌تر است و حتی گاهی باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک (مانند قرمزی و سوزش) می‌شود. از طرفی لیزر موهای زائد هم برای همه انواع پوست مناسب نیست؛ زیرا در برخی افراد باعث تجمع رنگدانه‌ها و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. بنابراین راهی نمی‌ماند جز تیغ زدن صورت؛ که علاوه بر حذف موهای زائدتان، فواید جالب دیگری هم دارد.

فواید تیغ زدن ریش

تیغ زدن صورت همزمان با اینکه موها را از بین می‌برد، پوست شما را هم لایه برداری می‌کند! کسانی که سال‌هاست از تیغ برای اصلاح صورت‌شان استفاده می‌کنند، اعتقاد دارند این کار یک روش لایه برداری فوق العاده برای پوست‌شان است و به همین دلیل حاضر نیستند که تیغ زدن صورت را با هیچ روش دیگری جایگزین کنند. در حقیقت وقتی شما از تیغ برای اصلاح صورت‌تان استفاده می‌کنید، همراه با موهای زائد سلول‌های مرده پوست زدوده شده و پوست‌تان روشن و شفاف می‌شود. در نتیجه در این حالت آرایش روی پوست نرم و صاف شما بهتر می‌نشیند.

برای اینکه با تیغ زدن صورت شما لایه برداری شود، لازم نیست فشار زیادی را با تیغ به پوست‌تان وارد کنید. فقط قبل از استفاده بررسی کنید که تیغ شما کند نبوده و تیزی کافی را داشته باشد.

از طرف دیگر اگر بهترین روش اصلاح صورت با ژیلت را بدانید، با تیغ زدن پوست شما زیباتر می‌شود. اولا به تجربه ثابت شده تیغ زدن برخلاف روش‌های دیگر، مانند بند انداختن و وکس کردن صورت، باعث شل شدن و افتادگی پوست نمی‌شود. در نتیجه به مرور زمان استفاده از تیغ، به جای بند و موم، چین و چروک‌های صورت شما را کاهش می‌دهد. دوما بعد از اینکه با تیغ زدن سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند، منافذ پوست هم باز می‌شود. این زمان فرصت مناسبی است برای اینکه پوست‌تان را با انواع روغن‌های مفید و آبرسان‌ها تقویت کنید. با این کار پوست‌تان به مراتب شاداب‌تر خواهد شد. به طور کلی اصلاح صورت با تیغ، از روش‌های دیگر هزینه و دردسر کمتری دارد.

معایب تیغ زدن صورت خانم‌ها

با وجود تمام مزایایی که برای این روش اصلاح گفته شد، تیغ زدن هم خالی از عیب و ایراد نیست و گاهی آسیب‌های خاص خودش را دارد. پوست برخی افراد، به خصوص کسانی که موهای مجعدی دارند، به تیغ حساسیت داشته و در نتیجه تراشیدن ریش با تیغ، پاسخ التهابی نامناسبی به نام سودوفولیکولیت می‌دهد. در این حالت نوک موهای بریده شده به داخل پوست فرو می‌رود، ریشه مو اصطلاحا عفونی شده و جوش‌های التهابی بروز پیدا می‌کنند.

علاوه بر این در بعضی موارد تیغ زدن باعث بریدگی و خونریزی، و گاهی به جای ماندن جوشگاه‌های بدشکلی روی پوست می‌شود. شاید بریده شدن پوست به خودی خود مشکل حادی به نظر نرسد. اما توجه داشته باشید که این مشکل به ظاهر کوچک، در صورت عدم استفاده از تیغ شخصی می‌تواند عواقب جدی‌تری مانند ابتلا به ویروس ایدز و هپاتیت را به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام مراجعه به آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌ها از تیغ و ژیلت اصلاح شخصی خودتان و یا تیغ‌های نو یک بار مصرف استفاده کنید.

از جمله مشکلات شایع دیگر اصلاح با این ابزار، سوختگی با تیغ است. در این مواقع در اثر تیغ زدن خراش قرمز کوچکی روی پوست ظاهر می‌شود. این خراش معمولا بعد از چند ساعت تا چند روز، برطرف می‌شود؛ اما با این حال در بعضی موارد ممکن است سوختگی به ایجاد جوش‌ بعد از اصلاح ختم شود. پس چه باید کرد؟

تیغ زدن صورت

نکات مهم هنگام تیغ زدن صورت

واقعیت این است که اگر صورت‌تان را به روش درستی تیغ بزنید، در اکثر مواقع خبری از این مشکلات پوستی نخواهد بود. برای جلوگیری از سرایت هرگونه آلودگی و ویروس، حتما تیغ اصلاح‌تان را قبل از استفاده با الکل ضدعفونی کنید. همچنین برای اینکه پوست‌تان دچار سوختگی نشود، از تیغ زدن‌های مکرر با تیغ کند خودداری کرده و به جای آن تیغ جدید و تیزی را از انواع ژیلت تهیه کنید.

علاوه بر این برای صورت و بدن‌تان از تیغ‌های مجزایی استفاده کنید و مهم‌تر از همه روش اصلاح درست با تیغ را بیاموزید. قبل از تیغ زدن صورت باید پوست‌تان را آماده کنید؛ به این ترتیب که ابتدا صورت را مرطوب کرده و پوست‌تان را به ژل یا فوم اصلاح آغشته کنید. سپس ترجیحا موها را در جهت رشدشان اصلاح کرده و از فشار زیاد تیغ روی پوست خودداری کنید. بعد از اصلاح هم از خاراندن پوست‌تان پرهیز کرده و حتما از محصولات افترشیو و مرطوب کننده استفاده کنید. بهتر است این محصولات فاقد محرک‌هایی مانند عطر و بو باشند تا پوست تحریک نشود.

” بعد از تیغ زدن صورت، از تونرهای معطر، رتینوئیدها و اسیدهای آلفا یا بتا هیدروکسی اسید استفاده نکنید؛ چرا که این محصولات باعث تحریک پوست‌تان می‌شود. سرم‌های آبرسان حاوی هیالورونیک اسید مسکن خوبی برای پوست تازه اصلاح شده هستند.”

ویدیوی زیر مهم‌ترین مراحلی را که خانم‌ها باید قبل، در حین و بعد از اصلاح صورت با تیغ مدنظر داشته باشند، آموزش می‌دهد. به ترتیب از شوینده، تونر و روغن‌های طبیعی قبل از تیغ زدن و همچنین تونر و گلاب بعد از آن استفاده کنید و موهای زائد صورت‌تان را مطابق ویدیوی زیر بتراشید:

افسانه ضخیم و پرپشت شدن موها با تیغ

سال‌های زیادی باور عموم این بود که تیغ زدن صورت باعث می‌شود موهای زائد ضخیم‌تر شوند. حتی برخی افراد بر این عقیده بودند که با تیغ زدن، به مرور زمان تعداد موهای زائد بیشتر می‌شود. چه بسا هنوز هم برخی خانم‌ها به این دلیل از تیغ برای اصلاح پوست‌شان استفاده نمی‌کنند. اما واقعا ايا تيغ زدن صورت باعث افزایش ریش میشود؟

به طور علمی ثابت شده که روش اصلاح موهای زائد، هیچ تاثیری بر رنگ و قوام و بافت، و حتی سرعت رشد موها ندارد؛ زیرا قسمتی از موهای زائد که بیرون از پوست قرار گرفته، بافت مرده مو بوده و تنها از کراتین تشکیل شده است. اصلاح این بافت مرده با هر روشی، نمی‌تواند بر سرعت رشد موها تاثیری بگذارد. در واقع وقتی شما صورت‌تان را تیغ می‌زنید، موهای زائد در حال استراحت وارد مرحله فعال می‌شوند (به همین دلیل است که قبل از لیزر موهای زائد، باید آن‌ها را با تیغ تراشید). موهای کوتاهی که تدریجا بیرون می‌آیند، نوک تیز بوده و طبیعتا به علت کوتاهی‌شان، نسبت به طولی که دارند ضخیم‌تر به نظر می‌رسند. از طرفی در این حالت پوست شما که تازه با تیغ لایه برداری شده، شفاف و روشن‌تر است. به همین دلایل این طور به نظر می‌رسد که موهای زائد با ضخامت بیشتری رشد کرده‌اند.

تغییر جنس، ضخامت و تعداد موهای زائد فقط در اثر افزایش سن و تغییر هورمون‌ها ممکن است و روش‌های اصلاح نمی‌تواند هیچ گونه تغییری در آن‌ها به وجود بیاورد.

 

افزایش ریش با تیغ

ايا تيغ زدن موی سر کودک موهایش را زیاد میکند؟

از گذشته تراشیدن موهای نوزاد، به ویژه در بین مادران ایرانی، برای پرپشت شدن موهای کودک مرسوم بوده است. برخی افراد هنوز هم اعتقاد دارند تراشیدن موهای کودک باعث تقویت موها می‌شود. اما از نظر علمی این باور کاملا رد شده است.

در واقع تعداد فولیکول‌های مو و حتی ضخامت آن‌ها به ژنتیک و مواد مغذی مربوط می‌شود. بنابراین با تیغ زدن و تراشیدن، این تعداد را نمی‌توان تغییر داد. نوزادان و کودکان پوست لطیف و حساسی دارند و تراشیدن موهای سر آن‌ها با تیغ، پوست‌شان را بیشتر در معرض آسیب و جراحت قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که برخی کودکان ذاتا با رشد موی نامرئی به دنیا می‌آیند که به آن موهای ولوس (موهای کوتاه روشن) گفته می‌شود. این موها به مرور زمان و معمولا با گذشت سه تا هفت ماه پس از تولد، تغییر ماهیت می‌دهند. تغییرات موهای این کودکان تا زمانی که به دو سالگی برسند، کامل شده و موهای ولوس ضخیم و بالغ می‌شوند. بنابراین تنها برای رشد موهای فرزند دلبندتان صبر و حوصله به خرج دهید و به روش‌های خطرناکی مانند تراشیدن سر نوزاد رو نیاورید.

سخن پایانی

گذشته از تمام مزایا و معایبی که برای تیغ زدن صورت گفته شد، انتخاب این روش به جنس پوست و سلیقه خود شما برمی‌گردد. طبیعتا وقتی موهای زائد را تیغ می‌زنید، در این حالت سریع‌تر از زمانی که با موم یا بند آن‌ها را از ریشه درآورده‌اید، پدیدار می‌شوند؛ اما در عوض خبری از التهاب‌های پوستی بعد از وکس صورت نیست. شما کدام روش را برای اصلاح موهای زائدتان ترجیح می‌دهید؟ مهم‌ترین ویژگی یک اصلاح خوب از نظر شما چیست؟ خوشحال می‌شویم در بخش کامنت تجربه‌های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد تیغ زدن صورت


آيا تيغ زدن ابرو باعث پرپشت شدن آن میشود؟

تیغ زدن ابروها هیچ تاثیری بر پرپشتی و ضخامت ابرو ندارد. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان برای پرپشت شدن، ابروهای‌تان را تیغ نزنید؛ چرا که این کار تنها جهت رشد موهای ابرو را تغییر می‌دهد و علاوه بر این باعث می‌شود موهای زیرپوستی در این ناحیه بیشتر شوند. بهترین روش برای تقویت ابرو استفاده از انواع محصولات تقویت کننده و راهکارهای خانگی است.

ایا تیغ زدن صورت باعث جوش میشود؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی به نوع تیغ‌تان، روشی که برای اصلاح موهای زائد استفاده می‌کنید و همچنین نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوست حساسی دارید، حتما ژیلت‌هایی را که نوار مرطوب کننده دارند تهیه کنید. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم روش درست اصلاح موهای زائد با ژیلت را بیاموزید که آسیب پوستی شما در اثر اصلاح با این ابزار به حداقل برسد.

چگونه صورتمان را تیغ بزنیم؟

ابتدا با استفاده از شوینده و ژل یا خمیر اصلاح مناسب، پوست‌تان را آماده کنید. سپس تیغ تیز را در جهت رویش موها بکشید و در حین کار آن را با تکان دادن در لیوان آب تمیز کنید. بعد از اصلاح صورت با تیغ (در حالی که هنوز پوست‌تان کمی رطوبت دارد) مرطوب کننده و یا آبرسان بزنید.