خواص روغن کرچک

Table of Contents

آیا کسی هست که پوست، مو و ابرو بی‌عیب و نقص نخواهد؟ داشتن پوست و مو درخشان دغدغه تمام افراد است. مردان و زنان همیشه این اضطراب را با خود به همراه دارند که چکار کنند تا زیباتر به نظر برسند! بسیاری ترجیح می‌دهند از ترکیبات و محصولات شیمیایی برای درمان این مشکلات استفاده کنند. ولی راه‌های بهتر و موثرتری نیز برای زیباتر شدن وجود دارد. بهتر است از طبیعت کمک بگیریم و از ترکیبات خالص و ساده استفاده کنیم. حتماً شما هم تاکنون بارها از زبان دیگران درباره خواص روغن کرچک برای مو و ابرو و یا فواید روغن کرچک برای پوست شنیده‌اید.

معجزه روغن کرچک برای پوست، مو و ابرو

روغن کرچک یکی از خالص‌ترین و ساده‌ترین ترکیبات طبیعی است، که می‌تواند به پوست و موهای شما جهت بازیابی زیبایی و سلامت کمک کند. درباره فواید روغن کرچک متخصصین طب سنتی نظرات مختلفی دارند، با این وجود آنچه که واضح است، این است که خواص روغن کرچک چندبرابر عوارض جانبی مصرف آن است.

اگر کنجکاوید که بیشتر درباره خواص روغن کرچک،و  چگونگی استفاده از روغن کرچک برای قسمت های مختلف پوست، مو و ابرو اطلاعات داشته باشید در این قسمت همراه ما باشید. در ادامه درباره مباحث زیر اطلاعات کاملی کسب خواهید کرد:

  • خاصیت روغن کرچک
  • خواص روغن کرچک برای پوست
  • خواص روغن کرچک برای مو
  • خواص روغن کرچک برای ابرو

 

خاصیت روغن کرچک چیست؟

قبل از اینکه به خاصیت روغن کرچک اشاره کنیم باید درباره شکل ظاهری این ماده کمی توضیح دهیم، تا در هنگام خرید آن کمتر دچار اشتباه شوید. روغن کرچک مایعی زرد رنگ بسیار روشن است. این روغن از دانه‌های کرچک استخراج می‌شود. درباره خواص روغن کرچک باید بدانید که این روغن به لحاظ منابع آنتی اکسیدان یکی از غنی‌ترین روغن‌های طبیعی بشمار می‌رود.

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص روغن کرچک باید به اثرگذاری کاملاً مستقل آن در زیبایی و حفظ جوانی پوست و مو اشاره نمود. فواید روغن کرچک بی‌شمار است و بطور کلی باید بگوییم که این روغن می‌تواند بیشتر مشکلات پوست و موی شما را برطرف نماید. در ادامه با اشاره کلی به فواید روغن کرچک درباره خواص روغن کرچک برای مو و ابرو و خاصیت روغن کرچک برای پوست اطلاعات بیشتری بدست می‌آورید.

خواص روغن کرچک برای پوست و ابرو و مو

در این بخش به طور خلاصه به فواید روغن کرچک برای مو و ابرو و پوست می‌پردازیم.

  • روغن کرچک یک روش درمانی بسیار قدیمی برای رفع مشکلات مو، ابرو و پوست بشمار می‌رود.
  • روغن کرچک را اکسیر داشتن موهای زیبا و پوستی لطیف معرفی می‌کنند.
  • از فواید روغن کرچک پوست و مو باید به وجود مقدار زیاد ویتامین E در این روغن اشاره کرد.
  • دیگر خاصیت روغن کرچک این است، که سرشار از پروتئین است.
  • روغن کرچک سرشار از چربی امگا 6 و 9 است و کلید حفظ سلامت پوست و مو بشمار می‌رود.
  • یکی از مهم‌ترین فواید روغن کرچک برای مو و ابرو جلوگیری و کاهش ریز مو است.
  • از دیگر خواص روغن کرچک برای مو و ابرو باید به جلوگیری از سفید شدن زودرس موها اشاره نمود.
  • این روغن هرگونه بیماری که در پوست سر داشته باشید، را بهبود می‌بخشد.
  • اگر از روغن کرچک مرتباً استفاده کنید رشد موهایتان را تسریع می‌کند.
  • از فواید روغن کرچک برای پوست، تاثیر آن در برطرف کردن رنگدانه‌های تیره است.
  • اگر شما از آکنه و پیری پوست رنج میبرید، از خواص روغن کرچک غافل نمانید و مرتباً از آن استفاده کنید.

 

خاصیت روغن کرچک به لحاظ دارویی

اگر بخواهیم خواص روغن کرچک را به لحاظ دارویی مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا باید به خاصیت ضد باکتریایی آن اشاره کنیم. این روغن ضد میکروب و قارچ است و همچنین التهابات پوست صورت و سر را برطرف می‌کند. متخصصین طب سنتی بر این باورند که بیشتر فواید روغن کرچک از غلظت بالای اسیدهای چرب غیراشباع آن ناشی می‌شود. به طور کلی استفاده از روغن‌ها یکی از روش‌های مناسب برای رفع مشکلات پوست و مو است. در همین راستا به مقاله آموزش روغن تراپی مو در خانه مراجعه فرمایید

در ادامه به چند مورد از فواید روغن کرچک برای مو و پوست اشاره می‌کنیم:

خواص روغن کرچک برای رفع آکنه

مشکل بزرگی که بیشتر محصولات زیبایی دارند این است که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند. هر بار که شما از محصولات زیبایی استفاده می‌کنید، بخش قابل توجهی از چربی پوستتان از بین می‌رود. در این حالت پوستتان سعی می‌کند با تولید چربی بیشتر این کمبود را جبران و برطرف نماید. به همین خاطر شاید شما سابقه آکنه پوستی نداشتید، اما به تازگی رو پوستتان ظهور این عارضه پوستی را مشاهده می‌کنید.

علاوه بر آکنه سعی پوست برای تولید چربی بیشتر سبب ایجاد التهاب در پوست شده و همراه با آکنه شاید مشکلات شدیدتری هم بروز کنند. اصلاً دلیلی ندارد که از مالیدن روغن کرچک برای پوستتان بترسید. چون اسیدهای چرب ضروری که داخل روغن کرچک وجود دارند، تعادل رطوبت طبیعی پوستتان را برقرار می‌کنند.

برای بهرمندی از خواص روغن کرچک برای پوست فقط کافیست روغن را بطور دورانی روی پوست ماساژ دهید. توصیه می‌کنیم اگر توان تحمل چربی روغن را دارید، جهت جذب بیشتر خاصیت روغن کرچک اجازه دهید یک شب روی پوستتان باقی بماند. وقتی صبح از خواب بیدار شدید پوستتان را شستشو دهید.

اگر می‌خواهید خیلی بیشتر از خواص روغن کرچک برای پوست بهرمند شوید، ابتدا منافذ پوست را با بخار باز کنید و سپس از روغن کرچک استفاده کنید. در این حالت اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک خیلی راحتتر و بیشتر جذب پوستتان می‌شوند.

تاثیر روغن کرچک بر مو و ابرو و حفظ سلامت آن‌ها

متخصصین پوست معتقدند که بیشتر روغن‌ها تنها به تغذیه خارجی پوست و مو کمک می‌کنند. اما خاصیت روغن کرچک ورای خواص و اثرات خارجی است! روغن کرچک بهترین و ایده‌آل ترین روغن برای غنی سازی پوست سر و موهای شما بشمار می‌رود. از فواید روغن کرچک برای مو و ابرو باید به تأمین اسیدهای چرب امگا 6 اشاره نمود.

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک و اسیدهای چرب امگا 6 است. پس اگر این روغن را روی پوست سر یا ناحیه‌ای که ابروها رشد می‌کنند ماساژ دهید، گردش خون آن قسمت از پوست افزایش پیدا می‌کند. با افزایش گردش خون در پوست، رشد موها بهبود می‌یابد. دیگر فایده این روغن برای موها این است، که رطوبت و حالت موها را حفظ می‌کند.

خاصیت روغن کرچک برای موی سر: جلوگیری از ریزش مو

یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای مو و ابرو جلوگیری از ریزش موها در این دو ناحیه است. اگر هفته‌ای یکبار روغن کرچک را با پودر دانه متی ترکیب کنید و مانند ماسک مو همراه با بخار آب استفاده کنید، ریزش مویتان برطرف می‌شود.  این ترکیب علاوه‌بر جلوگیری از ریزش موها، ریشه موهای ابرو و موهای سر را نیز تقویت می‌کند.

خواص روغن کرچک برای گل مژه

یکی از خواص روغن کرچک این است که باکتری‌ها را ازبین می‌برد. شما می‌توانید از فواید روغن کرچک جهت درمان گل مژه استفاده کنید. روزی دو تا سه بار یک قطره روغن کرچک را روی گل مژه بمالید تا نتیجه اثرات درمانی آن را ببینید.

درمان چین و چروک با روغن کرچک

یکی دیگر از فواید روغن کرچک برای پوست، خاصیت ضد پیری آن است. روغن کرچک می‌تواند یک درمان طبیعی برای چین و چروک پوست باشد. از خواص روغن کرچک تاثیر آن در تحریک پوست به کلاژنسازی است. این روغن خیلی راحت به پوست نفوذ می‌کند و سطح کلاژن پوست را افزایش می‌دهد.

وقتی کلاژن پوست افزایش پیدا می‌کند، پوست نرم و مرطوب می‌شود، بنابراین روغن کرچک خاصیت آبرسانی نیز دارد. هر چه پوستتان نرم و لطیف بماند، پیری پوست به تعویق می‌افتد و شما در سنین بالا نیز جوان و بشاش بنظر می‌رسید. اگر می‌خواهید از فواید روغن کرچک برای جلوگیری از پیری پوست بهرمند شوید، کمی روغن کرچک روی ناحیه چروک پوست بمالید و بگذارید یک شب بماند.

خواص روغن کرچک برای پوست صورت و بدن

در ادامه مهم ترین خواص روغن کرچک برای پوست را می خوانید.

تسکین خشکی پوست با روغن کرچک

یکی از فواید روغن کرچک برای پوست، تاثیر آن در تسکین خشکی پوست است. اگر پوست شما دچار لکه و تیرگی شده است، از روغن کرچک برای کاهش علائم لکه‌ها استفاده کنید.

درمان پوسته پوسته شدن کف پا

اگر کف پایتان پوسته پوسته می‌شود، از فواید و تاثیرات درمانی روغن کرچک استفاده کنید. مقداری روغن کرچک را با مقداری کاپور خرد شده ترکیب کنید و به کف پایتان بمالید. این ترکیب کف پا را لایه برداری می‌کند، پوست را نرم می‌کند و همچنین احتمال رشد باکتری و قارچ را به حداقل می‌رساند.

درمان خشکی پوست و مو با روغن کرچک

به افرادی که پوست و مو شدیداً خشک دارند توصیه می‌شود از روغن کرچک استفاده کنند. از خواص روغن کرچک می‌توان به خاصیت آبرسانی آن اشاره نمود. اگر هفته‌ای یکبار از روغن کرچک برای ماساژ مو و پوست استفاده کنید، مشکل خشکی پوست و مو برطرف خواهد شد.

درمان درماتیت با روغن کرچک

درماتیت به حالتی گفته می‌شود، که فرد از قرمزی، تورم و خشکی پوست رنج میبرد. این بیماری مسری نیست ولی همراه با خارش بروز می‌کند. درماتیت در اثر تغییر فصل، استرس و تماس با محرک‌ها تشدید می‌شود، بنابراین لازم است بیمار این مشکل را کنترل نماید. یکی از خواص روغن کرچک کنترل بیماری درماتیت است.

اگر شما از بیماری پوستی درماتیت آتوپیک رنج میبرید، توصیه می‌کنیم این روغن را به پوستتان بمالید و تاثیر آن در کنترل بیماری یاد شده را ببینید. بویژه کسانی که مرتباً در محیط پر از گرد و غبار هستند باید بیش از قبل پوستشان را مرطوب کنند تا عوارض و علائم این بیمار مجدداً ظاهر نشود.

فواید روغن کرچک برای رشد مو و ابرو

روغن کرچک یک تحریک کننده رشد مو قوی است. در صورت استفاده از روغن کرچک برای مو، رشد موها تحریک می‌شود. همچنین این روغن در تسریع رشد مژه‌ها و تقویت مژه‌ها نیز تاثیرگذار است. اگر شما می‌خواهید با استفاده از روغن کرچک رشد موها، ابروها و مژه‌هایتان را افزایش دهید، توصیه می‌کنیم از نوع سرد و فشرده آن استفاده کنید.

روغن کرچک سیاه جامائیکایی یا روغن کرچک سرد فشرده هر دو در بهبود وضعیت سلامت و رشد موها موثر هستند. اما تاثیرات و خواص روغن کرچک برای مو و ابرو زمانیکه دو چندان می‌شود که بیشتر از نوع سیاه آن استفاده کنید. برای استفاده از خواص روغن کرچک مقداری از این روغن‌ها را روی مژه، ابرو  و موها بمالید. به مرور زمان با چندین بار مصرف آن میبینید که رشد موهای شما چقدر تغییر کرده و حتی مژه‌هایتان نیز پرپشت‌تر شده است.

اصولی‌ترین روش استفاده از روغن کرچک این است که از یک شانه یا شت آرایشی مژه استفاده کنید. با استفاده از شت آرایشی روغن را مستقیماً روی مژه‌ها بمالید. دقت کنید که در مصرف روغن کرچک زیاده‌ روی نکنید، چون روغن کرچک بسیار غلیظ است. تنها یک تا دو قطره روغن جهت مرطوب کردن مژه‌ها و ابروها کفایت می‌کند. زمانیکه روغن را روی مژه و ابرو میکشید حتماً چشم را ببینید، چرا که روغن کرچک تحریک کننده است.

چه زمانی به ابرو و مژه روغن کرچک بمالیم؟ فواید روغن کرچک برای ابرو چیست؟

برای اینکه از خواص روغن کرچک جهت بهبود وضعیت رشد ابرو و مژه بهرمند شوید، حتماً پیش از خواب از آن استفاده کنید. شما حداقل 8 ساعت خواب شبانه دارید، پس مژه‌ها و ابروها فرصت کافی دارند که در این بازه زمانی ترکیبات موثر روغن را جذب کنند. جهت استفاده از روغن کرچک به روش زیر عمل کنید:

  • پیش از اینکه بخواهید از روغن استفاده کنید، پوستتان را به خوبی شستشو دهید و آرایش چشم‌ها را کاملاً پاک کنید.
  • دقت کنید که آرایش مژه‌ها را هم کاملاً پاک کنید و تمام بقایای ریمل را ازبین ببرید.
  • از یک برس یا اپلیکاتور تمیز ریمل استفاده کنید و دو قطره روغن کرچک روی آن بریزید.
  • مانند ریمل زدن برس را روی مژه‌ها بکشید و مراقب باشید که روغن وارد چشمهایتان نشود.
  • سپس می‌توانید بخوابید و تا صبح به مژه‌ها دست نزنید.
  • صبح می‌توانید چشم‌ها را با آب ولرم بشوید.
  • این روش را هر شب تکرار کنید تا افزایش رشد مژه‌ها را ببینید.

 

ماسک روغن کرچک برای مژه و ابرو

اگر مژه‌های شما خیلی ضعیف هستند از روش دومی هم می‌توانید استفاده کنید و از خواص روغن کرچک بهرمند شوید. هدف این است که با ترکیب مواد دیگر خاصیت روغن کرچک را افزایش دهیم. برای تهیه ماسک روغن کرچک به روغن زیتون نیز احتیاج داریم. جهت تهیه این ماسک به روش زیر عمل کنید:

  • یک واحد روغن کرچک سیاه و یک واحد روغن زیتون را ترکیب کنید.
  • مقدار کافی از ترکیب روغنی را روی اپلیکاتور تمیز بریزید.
  • مانند ریمل زدن، روغن را روی مژه بکشید.
  • شب را به همین حالت بخوابید و صبح با استفاده از آرایش پاک کن ملایم مژه را پاک کنید.
  • اگر هفته‌ای 3 مرتبه این ماسک روغنی را تکرار کنید، نتیجه شگفت انگیز آن را خواهید دید.
  • شما می‌توانید از این ماسک برای تقویت ابروها نیز استفاده کنید.

 

روغن کرچک خوراکی برای ابرو و فواید دیگر آن

معمولاً برای اینکه از خواص روغن کرچک بهرمند شویم از روغن کرچک سیاه استفاده می‌کنیم، اما این روغن عطر بسیار تندی دارد. اگر شما هم از بوی روغن کرچک فراری هستید، از روغن کرچک خوراکی استفاده کنید. فرقی نمی‌کند ابروهای شما ریخته، آن را تیغ زدید و یا اینکه با موچین اشتباهاً چند تار از ابروها را از ریشه کندید، می‌توانید با استفاده از روغن کرچک خوراکی این مشکل را برطرف کنید. در ادامه روش استفاده از آن برای رشد و تقویت ابروها را خواهیم گفت.

روش استفاده از خواص روغن کرچک برای ابرو

اگر تمایل دارید از خواص روغن کرچک برای ابروهایتان استفاده کنید و ضخامتشان را افزایش دهید، به این روش از آن عمل کنید:

  • ابتدا پوستتان را خوب شستشو دهید.
  • از یک برس خط چشم تمیز استفاده کنید و چند قطره روغن کرچک خوراکی روی آن بچکانید.
  • روغن را روی ابروها بزنید و سپس پوست اطراف آن را با گوش پاک کن، پاک کنید.
  • اجازه دهید تا صبح روغن روی ابروهایتان بماند و خواص روغن کرچک جذب پوست شود.
  • صبح که از خواب بیدار شدید، پوست و ابرو را با آب و شوینده ملایم پاک کنید.
  • اگر هفته‌ای 3 بار از روغن کرچک روی ابروها استفاده کنید، ضخامت ابروها دو برابر می‌شود.

 

انواع روغن کرچک

حتماً با تعاریفی که از روغن کرچک کردیم، مشتاق شدید هرچه سریع‌تر آن را تهیه و مصرف کنید. اما بهتر است دقت داشته باشید که روغن کرچک انواع متفاوتی دارد. به جز روغن کرچک خوراکی دو نوع دیگر از این ماده وجود دارد. روغن‌های کرچکی که با هدف زیبایی و مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شوند را با عنوان روغن کرچک سرد فشرده و روغن کرچک سیاه یا جامائیکایی معرفی می‌کنند.

روغن سرد فشرده

روغن سرد فشرده یکی از متداول‌ترین انواع روغن کرچک است. روغن کرچک سرد فشرده به رنگ روشن و کدر است و عطر آن خیلی قوی نیست.

روغن کرچک برای ابرو و مژه: نوع سیاه یا جامائیکایی

این دومین نوع روغن کرچک است که معمولاً طرفدار بیشتری هم دارد. از این روغن برای افزایش رشد مژه‌ها و ابروها استفاده می‌کنند. رنگ این روغن تیره است. خوب است بدانید که روغن کرچک جامائیکایی از دانه‌های کرچک تفت داده شده بدست می‌آید.

کدام نوع روغن کرچک خاصیت بیشتری دارد؟

اگر بخواهید از خواص روغن کرچک برای ابرو در بالاترین سطح ممکن بهرمند شوید، توصیه می‌کنیم از روغن جامائیکایی سیاه استفاده کنید. فواید روغن کرچک سیاه بیشتر از نوع سرد فشرده است. این روغن کاملاً ارگانیک است و به همین خاطر اثرات درمانی بیشتری دارد. از این نوع روغن کرچک در تولید محصولات آرایشی و مراقبتی هم استفاده می‌کنند.

فواید روغن کرچک برای بدن

تا اینجا با خاصیت روغن کرچک برای مو آشنا شدید و حال طرز استفاده از روغن کرچک برای ابرو را می‌دانید. اما استفاده از روغن کرچک چه فواید دیگری دارد؟

ضدالتهاب قوی است

یکی از خواص روغن کرچک برای بدن، خاصیت ضد التهابی آن است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم خاصیت روغن کرچک این است که التهاب پوست را برطرف کند. بنابراین حتی اگر روی پلک و ابروهایتان نیز التهاب و قرمزی بوجود بیاید این روغن مشکل را برطرف خواهد کرد. خوب است بدانید که التهاب در ابرو و مژه‌ خود دلیل محکمی برای ریزش موهای این ناحیه است.

اگر فولیکول‌های مو درگیر التهاب اطراف خود شوند، نمی‌توانند رشد کنند. به همین خاطر زمانی که پوست دچار التهاب می‌شود، موهای آن ناحیه نازک‌تر رشد می‌کنند. با مصرف منظم روغن کرچک می‌توانید التهاب را برطرف کنید و ضخامت موها را افزایش دهید.

میکروب‌ها را می‌کشد

دیگر خاصیت روغن کرچک بویژه نوع سیاه آن، تاثیر میکروب کشی آن است. بانوان مرتباً از مواد آرایشی روی ابرو، پلک و مژه‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین این نقاط مستعد رشد میکروب‌ها هستند. حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی دچار عفونت پوست پلک و ابرو شوید، این دقیقاً بخاطر استفاده مکرر از لوازم آرایشی و عدم پاکسازی صحیح پوست است.

یکی از خواص روغن کرچک برای مو و ابرو این است که عفونت‌های پوستی که سبب ریزش مو، ابرو و مژه می‌شوند را برطرف می‌کند. حتی اگر ناحیه‌ای دیگر از پوست بدنتان درگیر عفونت شده، می‌توانید از این روغن استفاده کنید. کافیست مقدار کافی از روغن را روی پوست بمالید و فرصت دهید که ترکیبات ضد میکروبی‌اش جذب پوست شود.

جالب است بدانید که ترکیبات موجود در روغن کرچک بر ضد رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند. پس اگر در اثر آلودگی هوا روی پلک، پوست صورت یا ابرو عارضه‌ای رخ دهد، روغن کرچک آن را برطرف می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین می‌کند

گاهی علت ریزش و کم پشتی موها و پیری پوست فقر مواد معدنی و ویتامین‌ها است. خواص روغن کرچک بیشمار است و باید بدانید که این روغن حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین A است. همچنین این روغن آهن و کلسیم نیز دارد. پس بطور همزمان پوست و مو را تقویت می‌کند، قارچ‌ها را ازبین می‌برد و سلامت از دست رفته را به پوست و مو برمی‌گرداند.

سوالات متداول


آیا میتوان از روغن کرچک خوراکی برای مو استفاده کرد؟

بله اگر روغن کرچک مالیدنی در دسترس ندارید می‌توانید از نوع خوراکی آن برای تقویت مو استفاده کنید.

خواص روغن کرچک برای مبتلایان به آلوپسی آندروژنی چیست؟

اگر کسی مبتلا به این بیماری باشد و از روغن کرچک استفاده کند، از خواص روغن کرچک و تاثیر آن در قطع ریزش مو بهرمند می‌شود.

برای استفاده از فواید روغن کرچک چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای بهرمندی از خواص روغن کرچک ساعاتی است که می‌خوابید.

چند هفته طول می‌کشد تا مژه و ابرو مجدداً رشد کنند؟

برای اینکه از خواص روغن کرچک برای مو بهرمند شوید و تاثیر روغن کرچک در رشد مژه و ابرو را ببینید، لازم است حداقل 2 تا 3 هفته صبوری کنید.

منبع

healthline