درمان خشکی لب

خشکی لب ها مشکل شایعی است که می‌تواند هرکسی را درگیر کرده و بسیار آزاردهنده باشد. گاهی این خشکی باعث ترک خوردن پوست لب و حتی زخم شدن آن می‌شود. معمولا لب‌ در اثر عواملی مانند تغییر فصل و یا حساسیت خشک می‌شود؛ اما با این وجود توصیه می‌کنیم به خصوص در این دوران کرونا خشکی لب را جدی بگیرید. چرا که گاه خشک شدن این عضو جذاب صورت، نشانه بیماری جدی‌تر داخلی است و باید سریعا به فکر درمان بود. برای درمان خشکی لب می‌توان از یک سری راهکارهای خانگی موثر استفاده کرد. در این مقاله ابتدا به علت خشکی لبها و سپس به درمان خشکی لب در طب سنتی می‌پردازیم.

خشکی لب نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

اولین قدم برای درمان خشکی دور لب این است که علت آن را پیدا کنید. در اکثر موارد علت خشکی لب کافی نبودن رطوبت پوست این عضو است. از آن جا لایه‌های پوست لب بسیار نازک هستند، نمی‌توانند مانند پوست دیگر قسمت‌های بدن در برابر از دست رفتن رطوبت مقاومت کنند. در واقع لب لایه محافظتی پوست را (که حاوی غدد چربی و عرق است) ندارد و به همین دلیل مستعد خشک شدن است. با این حال همان طور که پیش از این اشاره‌ای داشتیم، ممکن است خشکی بالای لب دلایل جدی‌تری داشته و حتی نشانه‌ای بر ابتلای شما به ویروس کرونا باشد.

برای درمان خشکی لب آب کافی بخورید

یکی از اصلی‌ترین دلایل خشکی لب، کم آب بودن بدن شماست که به راحتی میتوان آن را درمان کرد. هر فرد بزرگسال روزانه باید 8 لیوان آب بنوشد تا میزان آب موردنیاز بدن خود را تامین کرده و دچار مشکلاتی نظیر خشکی لب‌ها نشود؛ چرا که کم شدن آب بدن اثرات بسیار مخربی بر سلامت پوست و مو دارد. البته اگر دیابت دارید و یا ورزشکار هستید، از این میزان هم باید بیشتر آب بنوشید. همچنین خانم‌های باردار به علت افزایش سوخت و ساز بدن‌شان و یا تکرر ادرار به دلیل هورمون‌های بارداری آب بدن خود را از دست می‌دهند و بدین ترتیب لب‌ها خشک می‌شوند.

اگزما در پاییز و زمستان

 

در بسیاری از موارد علت خشکی لب در بارداری کم آبی بدن شماست؛ چرا که کودک شما برای رشد به میزان آب زیادی نیاز دارد که آن را از بدن شما دریافت می‌کند.

اگر به هر دلیلی عادت به نوشیدن 8 لیوان آب روزانه برای درمان خشکی لب ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از اپلیکیشن‌های موبایلی که مخصوص این کار طراحی شده‌اند، کمک بگیرید. این برنامه‌ها در فواصل زمانی معینی یادآوری می‌کنند که یک لیوان آب بنوشید و به این ترتیب، به خصوص در فصول سرد سال پوست‌تان را مدام هیدراته نگه دارید.

خشکی لب را جدی بگیرید

در برخی موارد، علت ترک لب به عوامل محیطی برمی‌گردد. بنابراین در بعضی شرایط لازم است از لب‌های‌تان بیش از پیش محافظت کرده و به جای این که بعدتر به فکر درمان خشکی لب بیفتید، از خشک شدن لب ها پیشگیری کنید. آب و هوای سرد زمستان و یا بسیار داغ تابستان باعث خشکی و ترک خوردن لب‌ها می‌شود. بنابراین بسیار ضروری است که به ویژه در این دو فصل، از لب‌های‌تان مراقبت کنید.

علاوه بر این برخی خمیردندان‌ها و محصولات آرایشی به خصوص رژلب‌های نامرغوب و بی‌کیفیت، محرک‌هایی برای خشک شدن لب های شما هستند. به عنوان مثال ثابت شده که گایازولن موجود در بعضی خمیردندان‌ها، سینامیت‌های مورد استفاده در برخی آدامس‌ها و همچنین پروپیل گالات یا فنیل سالیسیلات موجود در برخی رژلب‌ها می‌تواند نقش آلرژن برای لب‌های شما داشته و آن‌ها را خشک و ترک خورده کند. توصیه می‌کنیم پیش از خرید محصولاتی که مستقیما با لب‌های‌تان در تماس هستند، ترکیبات آن‌ها را به دقت بخوانید تا حاوی این موارد نباشند چون در غیر این صورت باید هزینه های زیادی برای درمان خشکی لب تان بپردازید.

خشکی لب در زمستان

پوست پوست شدن لب کمبود کدام ویتامین است؟

گاهی اوقات برای شناخت علت و درمان خشکی لب باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید تا از کافی بودن ویتامین‌های بدن‌تان مطمئن شوید؛ چرا که پوست لب‌ها بسیار حساس بوده و به سرعت تحت تاثیر کمبود برخی مواد مغذی و ویتامین‌ها قرار می‌گیرد. اما علت خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟

ویتامین‌های گروه B به خصوص کمبود ویتامین B2 یکی از دلایل خشکی لب هاست. این گروه ویتامین برای رشد و تکثیر سلول‌های پوست و مو بسیار ضروری بوده و باید به صورت روزانه تامین شود (چرا که جزو ویتامین‌های محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی‌شود). علاوه بر این ویتامین B3، B6 و ویتامین A هم در سلامت پوست و موهای شما نقش ایفا می‌کنند.

جالب است بدانید هم کمبود و هم مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند باعث خشک شدن لب‌های شما شود. به گفته متخصصان بالاترین حد ایمنی ویتامین A ده هزار واحد بین المللی است؛ بنابراین از مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین A خودداری کنید.

اگر آزمایش‌های شما نشان می‌دهد که دچار کمبود ویتامین‌ B هستید، برای درمان خشکی لب ها مواد مغذی حاوی این گروه را به رژیم غذایی‌تان بیافزایید. مواد غذایی نظیر محصولات لبنی، تخم مرغ، آجیل، قارچ، غلات، انواع گوشت کم چرب حاوی ویتامین B2 هستند. همچنین ماهی تن، سیب زمینی، جگر، میوه‌هایی مانند گیلاس و هلو سرشار از ویتامین B3 بوده و نقش موثری در سلامت لب‌ها دارند.

خشکی لب و کرونا به هم ربط دارند

قبل‌تر ثابت شده بود که برخی عفونت‌های قارچی می‌تواند سبب پوسته پوسته شدن لب ها شود؛ به ویژه هنگامی که ترک‌هایی در گوشه دهان پدیدار می‌شوند، احتمال این مورد بیشتر است. به گفته متخصصان پوست همه ما در پوست‌مان قارچ‌هایی داریم که اگر بیش از اندازه تولید شوند، باعث خشک شدن لب خواهند شد. در واقع گرما و رطوبت حاصل از تر کردن لب‌ها با بزاق، شرایط مناسبی برای رشد بیشتر قارچ فراهم می‌کنند.

اما این مسئله همیشه، به خصوص در این روزهای کرونایی، به همین سادگی نیست و ممکن است علت خشکی لب کرونا باشد! ویروس کرونا از زمان ظهور خود تاکنون علائم بسیار مختلفی را نشان داده و روزبه روز محققان این حیطه را بیش از پیش غافلگیر می‌کند. به تازگی گزارش شده که بعضی از بیماران مبتلا به کووید 19 احساس درد در لب‌ها داشته‌اند و لب‌های‌شان در اثر این ویروس خشک و پوسته پوسته شده است.

علت خشک شدن دهان بعد از کرونا چیست؟ ویروس کرونا علاوه بر پوسته پوسته شدن لب ها، ممکن است باعث ایجاد زخم‌هایی در داخل دهان افراد شود. همچنین گزارش‌هایی حاکی از بروز کهیر در بیماران مبتلا ثبت شده که همین مورد هم به نوبه خود، باعث متورم شدن لب‌ها می‌شود. البته ناگفته نماند که خشکی لب‌ها به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد و معمولا باید مجموعه‌ای از علائم مانند تب، سرفه، تنگی نفس و … را مورد بررسی قرار داد.

خشکی لب کودکان دلایل متعددی دارد

خشک شدن لب در کودکان نشانه چیست؟ یکی از دلایل اصلی خشکی لب کودکان آب و هوای خشک است که همین مورد در بزرگسالان هم می‌تواند منجر به خشک شدن لب‌ها شود. اگر در منطقه‌ای با رطوبت کم و نسبتا کویری زندگی می‌کنید، احتمال خشک شدن لب‌های کودک‌تان بیشتر است. در این شرایط برای درمان خشکی لب توصیه می‌کنیم حتما در خانه از دستگاه‌هایی که رطوبت هوا را تامین می‌کنند، استفاده کنید.

خشکی لب کودکان

علاوه بر خشکی هوا، دلیل دیگر و مهم خشکی لب کودکان این است که مدام لب‌های‌شان را می‌مکند. در واقع بزاق دهان تا حد زیادی بر خشک شدن لب‌ها تاثیر دارد. همچنین خوردن انگشت شست و یا استفاده از پستانک می‌تواند دلیل خشکی لب در کودکان باشد. یکی دیگر از دلایل نادر خشکی لب در کودکان بیماری کاوازاکی است. در این بیماری که در بین اطفال و نوزادان دیده می‌شود، پوشش داخلی رگ‌های خونی ملتهب شده و یکی از علائم آن قرمزی، ترک خوردن و خشکی لب‌هاست.

اگر کودک شما غیر از خشکی لب، علائم دیگری هم دارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت برای درمان خشکی لب کودک، از شیرخودتان و یا شیر خشک استفاده کنید. به این صورت که انگشت تمیزتان را به شیر آغشته کرده و لایه نازکی از آن را روی لب کودک بزنید. 2 تا 3 بار در هر ساعت این کار را تکرار کنید.

11 راهکارهای خانگی برای درمان سریع خشکی لب

تا اینجا با تمام دلایل احتمالی خشکی لب‌ها آشنا شدید. حال برای رفع خشکی لب چه باید کرد؟ راهکارهای خانگی و استفاده از مواد طبیعی، اولین و البته موثرترین روشی است که احتمالا به ذهن شما هم رسیده باشد.

در ادامه این مقاله 9 راهکار برای درمان خانگی خشکی لب معرفی می‌کنیم تا برای همیشه از شر این مشکل پوستی خلاص شوید. البته توجه داشته باشید که لب‌های خشک یک شبه درمان نمی‌شوند و باید برای رفع آن‌ها صبر و حوصله به خرج دهید.

روغن‌های طبیعی

روغن‌های حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن کرچک مرطوب کننده‌ها و لوبریکانت‌های طبیعی هستند. این روغن‌ها اسیدهای چرب سالمی دارند که لب‌ها را آبرسانی کرده و آن‌ها را نرم می‌کند. علاوه بر این افزودن روغن‌های ضروری مانند روغن درخت چای یا روغن دانه انگور می‌تواند باعث سریع‌تر شدن درمان خشکی لب شود. همچنین اگر لب‌های شما در اثر خشکی ترک خورده شوند، این روغن‌ها از آلودگی و عفونت جلوگیری می‌کنند.

بسته به میزان موردنیازتان، یک تا دو قطره روغن ضروری (روغن درخت چای یا روغن دانه انگور یا روغن درخت چریش) را با مقداری روغن حامل (روغن نارگیل اصل یا روغن زیتون یا روغن کرچک یا روغن بادام یا روغن جوجوبا) مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی لب‌های‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید کاملا جذب شود. روزی دو تا سه بار این کار را تکرار کنید. همچنین می‌توانید از این ترکیب قبل از خواب استفاده کنید.

خواص روغن جوجوبا

عسل و وازلین

عسل با خواص آنتی باکتریال خود یکی از بهترین مواد طبیعی است که برای خشکی لب هم نقش درمانی دارد. وازلین هم از قدیم الایام برای تغذیه و نرم کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گرفته و با حفظ رطوبت طبیعی پوست، از خشکی آن جلوگیری می‌کند. با ترکیب این دو ماده می‌توانید یک ماسک بسیار موثر خانگی برای درمان خشکی لب‌ های‌تان داشته باشید.

ابتدا یک لایه عسل روی لب‌های‌تان و سپس یک لایه وازلین به روی آن بمالید. به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. سپس با یک حوله یا دستمال کاغذی مرطوب لب را پاک کنید. روزی یک بار به مدت یک هفته این کار را تکرار کنید تا نتیجه مطلوب‌تان را بگیرید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا با خاصیت چسبندگی خود مانع از پوسته پوسته شدن لب‌های شما شده و بنابراین در درمان خشکی لب موثر است. همچنین این ماده طبیعی پوست شما را نرم کرده و با ملایمت سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. علاوه بر این آلوئه ورا خاصیت محافظتی و خنک کنندگی برای پوست دارد.

یک برگ آلوئه ورا را از کنار برش داده و ژل درون آن را در ظرف درب دار بریزید. شب قبل از خواب کمی از ژل را روی لب‌های‌تان بزنید. مابقی ژل را در ظرفی که هوا درون آن نفوذ نکند، نگهداری کنید. اگر محیط زندگی‌تان گرم است، ظرف آلوئه ورا را در یخچال بگذارید. هر شب قبل از خواب از ژل روی لب‌ها استفاده کرده و بدون شستشو به رختخواب روید.

خیار

این میوه خنک بهترین دوست شما در فصل تابستان است و می‌تواند به طور موثری در درمان خشکی اطراف لب موثر باشد. خیار یک آبرسان طبیعی فوق العده برای پوست است و علاوه بر تغذیه آن، لطافت بی نظیری می‌بخشد.

یک برش خیار را به آرامی روی لب‌ها و اطراف آن به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید 10 دقیقه آب خیار جذب پوست شود و سپس با آب بشویید. همچنین می‌توانید 2-1 برش خیار را له کنید و آن را به عنوان ماسک روی لب‌ها قرار دهید. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید.

خیار برای درمان خشکی لب

چای سبز کیسه‌ای

چای سبز حاوی پلی فنول‌هاست که خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و محافظتی برای پوست دارند. تاکنون هیچ دلیل علمی مبنی بر درمان خشکی لب با چای سبز وجود ندارد. اما با این حال گفته شده که چای سبز می‌تواند سوزش ناشی از خشکی لب‌ها را تا حد زیادی تسکین دهد.

یک چای سبز کیسه‌ای را درون فنجان آب جوش برای چند دقیقه قرار دهید. سپس چای کیسه‌ای را خارج کرده و پس از کمی خنک شدن، آن را به مدت چند دقیقه روی لب‌ها بگذارید. روزی یک بار این کار را انجام دهید.

کره کاکائو

کره کاکائو و همچنین کره شی (شی باتر) سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند که عمیقا پوست دهیدراته را تغذیه کرده و از آن محافظت می‌کنند. بر همین اساس مصرف محصولات لبنی هم مانند ماست و کره می‌توانند سلامت پوست شما را بهبود بخشند. بنابراین جایگزین کره کاکائو می‌توانید از شی باتر، کره بادام زمینی، ماست و یا کره محلی استفاده کنید.

مقدار کمی از کره کاکائو یا شی باتر را روی لب‌ها ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح روی لب‌ها بماند. اگر می‌خواهید از کره بادام زمینی، ماست یا کره محلی استفاده کنید، آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی لب‌ها مالیده و سپس بشویید (ماندن این مواد به مدت طولانی روی پوست لب‌تان ممکن است باعث بروز واکنش‌های حساسیت شود). تا 3 یا 4 روز روزانه این کار را تکرار کنید.

شکر

دانه‌های زبر شکر یک لایه بردار عالی برای لب‌های خشکیده و ترک خورده شماست. در واقع یک راه درمان خشکی لب اسکراب کردن لب‌ها با شکر است که باعث می‌شود لایه خشک روی لب از بین برود و در نتیجه لب‌های شما نرم‌تر شوند.

یک قاشق چای خوری شکر قهوه‌ای یا سفید، چند قطره روغن زیتون و نصف قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید. قبل از آن که شکر حل شود، لب‌ها را با این ماسک و با حرکات دایره‌ای به آرامی اسکراب و لایه برداری کنید. سپس با آب ولرم لب‌های‌تان را بشویید. در ابتدا تا یک هفته یک روز درمیان و سپس هفته‌ای یک یا دو بار برای حفظ لطافت لب‌های‌تان از این لایه بردار استفاده کنید.

جوش شیرین

اگر می‌خواهید لایه برداری عمیق‌تری از پوست لب‌های‌تان انجام دهید و بیش از پیش آن را نرم و لطیف کنید، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب شکر و جوش شیرین به خصوص برای درمان خشکی لب در زمستان استفاده کنید. نقش عصاره وانیل در این ماسک تنها افزودن عطر و طعم خوشایند به آن است.

ابتدا این مواد را با هم ترکیب کنید: 2 قاشق چای خوری شکر + یک قاشق چای خوری جوش شیرین + 2 قاشق چای خوری روغن جوجوبا یا روغن زیتون + یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل. مقدار کمی از ترکیب حاصل را با نوک انگشت روی لب‌ها بمالید. به مدت یک تا دو دقیقه لب‌ها را با این لایه بردار قوی اسکراب کرده و سپس بشویید. مقدار اضافه این لایه بردار را می‌توانید به مدت 7 روز در ظرف درب داری نگهداری کنید. چند روز روزانه از این لایه بردار استفاده کنید و سپس میزان مصرف خود را به هر 4-3 روز یک بار کاهش دهید.

علاوه بر شکر و جوش شیرین می‌توانید با ترکیب مواد طبیعی دیگر هم اسکراب لب درست کنید. ویدیوی زیر نحوه ساخت چند اسکراب لب خانگی را آموزش می‌دهد:

موم زنبور عسل

موم زنبور عسل سرشار از هیدروکربن‌ها، اسیدهای چرب آزاد و دیگر مواد آنتی باکتریال طبیعی است که از التهاب‌های دردناک حاصل از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین این ماده رشد سلول‌های پوستی را تحریک کرده و به بهبود زخم کمک می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از موم زنبور عسل برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست روی لب استفاده کرده و از این طریق خشکی لب‌ها را درمان کنید.

بالم لبی را تهیه کنید که حاوی موم زنبور عسل باشد. بالم را روی لب‌ها مالیده و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. می‌توانید این کار را روزانه چندین بار تکرار کنید تا همیشه لب‌ها نرم و مرطوب باقی بمانند.

یکی از محصولات فوق العاده برای مرطوب ساختن و درمان خشکی لب ها بالم لب گلدن رز است که با عصاره و طعم‌های مختلف به فروش می‌رسد. این بالم جذاب و پرطرفدار حاوی موم زنبور عسل و روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن دانه آفتاب گردان است و خشکی لب‌ها را به طور شگفت آوری درمان می‌کند. شما می‌توانید این محصول کاربردی و متنوع را از فروشگاه اینترنتی میس و مستر سفارش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله ابتدا به توضیح تمام دلایل خشکی لب و سپس 9 درمان خانگی خشکی لب پرداختیم. هدف اصلی این راهکارها، از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست لب و آشکار شدن لایه‌ای از لب‌هاست که لطافت و نرمی بیشتری دارد. همچنین این مواد طبیعی لب‌ها را تغذیه کرده و لطافت آن را در شرایط مختلف حفظ می‌کنند. اگر شما هم به نکته‌ای در مورد درمان خشکی لب رسیده‌اید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات این مقاله از مجله زیبایی و آرایش میس و مستر با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد خشکی لب


آیا خشکی لب نشانه کرونا است؟

اخیرا گفته می‌شود که ویروس کرونا می‌تواند پوست را درگیر کرده و باعث خشکی لب‌ها شود. همچنین در برخی موارد، مبتلایان به کووید 19 علائمی مانند متورم شدن لب‌ها را گزارش کرده‌اند. البته بعید است خشکی لب به تنهایی و بدون هیچ علامت دیگری مانند تب و سرفه نشانه ابتلای شما به ویروس کرونا باشد.

آیا خشکی لب باعث تبخال میشود؟

خشک شدن لب‌ها مستقیما نمی‌تواند تاثیری در بروز تبخال داشته باشد، اما ممکن است یکی از علایم ابتلا به بیماری هرپس و تبخال باشد. در حالی که سوزش و خشکی لب‌های‌تان به دلیل تبخال است، از دستکاری زخم‌ها و پوسته‌های لب خودداری کرده و از پمادهای مخصوص برای درمان آن استفاده کنید. همچنین در دوره درمان از صابون و یا وسایل آرایشی دیگران استفاده نکنید؛ چون ممکن است به بقیه هم سرایت پیدا کند.

چگونه خشکی لب را برطرف کنیم؟

اگر لب‌های خشک و ترک خورده‌ای دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا راهکارهای خانگی رفع خشکی لب را که در این مقاله معرفی کردیم، امتحان کنید. اگر با وجود 2 ماه استفاده از این درمان‌های خانگی همچنان لب‌های شما خشک و پوسته پوسته می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است خشکی لب شما نشانه کمبود برخی ویتامین‌ها و یا بیماری‌های جدی‌تری باشد.

 

منبع:

medicalnewstoday

aad

healthline