درمان منافذ باز پوست صورت

بدون شک داشتن پوستی صاف، یکدست و عاری از هر گونه منافذ باز از مهم ترین فاکتورهای زیبایی به حساب می آید؛ چرا که منافذ باز پوست باعث می شود تا چهره شما کسل و مسن به نظر برسد. به همین خاطر باز بودن منافذ پوستی به یکی از دغدغه های بزرگ اکثر افراد و به ویژه خانم های نکته سنج تبدیل شده است. سوالی که همواره ذهن این گونه افراد را به خود مشغول می کند، این است که برای از بین بردن منافذ باز صورت چه باید کرد ؟ و چه راهی برای درمان منافذ باز پوست صورت وجود دارد؟

خوش بختانه روش های درمانی موثری برای این عارضه وجود دارد که با مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر می توانید با بهترین روش های درمان خانگی منافذ باز پوست صورت آشنا شوید.

علت باز شدن منافذ پوست صورت چیست؟

قبل از آن که با روش های درمان منافذ باز پوست صورت آشنا شوید، ابتدا لازم است تا از علت های باز شدن منافذ باز پوست هم آگاهی داشته باشید. به همین منظور در ادامه این مطلب به معرفی دلایل متعددی که در ایجاد منافذ باز پوست نقش دارند، خواهیم پرداخت.

  • ژنتیک: مهم ترین عاملی که باعث باز شدن منافذ باز پوست صورت می شود، ژنتیک است. بدون شک ژن ها نقش تعیین کننده ای در منافذ باز پوست دارند. به گونه ای که اگر والدین فردی منافذ باز داشته باشند، به احتمال زیاد وی نیز دچار این عارضه خواهد شد.
  • افزایش سن: همانطور که می دانید، با افزایش سن، پوست ضخیم تر شده و همین امر باعث می شود تا سلول های پوست در اطراف منافذ خود جمع شده و در نهایت به باز شدن منافذ پوست منجر شوند.
  • پوست چرب : افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض باز شدن منافذ صورت خود خواهند بود؛ چرا که چربی روی پوست، خود یک عامل مهم برای باز شدن منافذ پوستی می باشد.
  • آرایش بیش از حد: استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی چرب روی پوست باعث زیاد شدن غدد چربی و باز شدن منافذ پوست صورت می شود.
  • قرار گیری در معرض نور خورشید: تابش بیش از حد نور خورشید به پوست صورت، باعث می شود تا پوست ضخیم شود و این عامل هم بزرگ شدن منافذ صورت را به همراه خواهد داشت.
  • استفاده ار محصولات آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد: استفاده از چنین محصولاتی روی پوست صورت، باعث می شود تا منافذ پوست برای خارج کردن سبوم ترشح شده، باز و گشاد شوند.
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی: تغییرات هورمونی که در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی برای هر کس رخ می دهد، باعث می شود، ترشحات چربی پوست بیشتر شود که این حالت سبب بیشتر باز شدن منافذ پوست می گردد.

درمان منافذ باز پوست صورت

 منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

قطعا پس از دانستن علت باز شدن منافذ پوست صورت به دنبال راهکارهایی برای درمان آن خواهید بود. در حال حاضر روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آن می توان اقدام به درمان منافذ باز پوست نمود. از آن جایی که همواره روش های خانگی و گیاهی توجه بیشتری از سوی افراد مختلف دریافت می نمایند، در ادامه بیشتر به معرفی روش های درمان منافذ باز پوست صورت با داروهای گیاهی می پردازیم.

روغن جوجوبا؛ بهترین روغن برای منافذ باز پوست

از آن جایی که عناصر روغن جوجوبا دقیقا مشابه با روغن طبیعی پوست است، به خوبی می تواند به درمان روزنه های باز پوست صورت کمک نماید. برای آن که بتوانید از بهترین خواص روغن جوجوبا برای پوست خود بهره بگیرید، لازم است تا برای چند دقیقه پوست را با آن ماساژ دهید و برای اثربخشی بهتر به آن فرصت دهید تا یک شب روی پوست صورت باقی بماند. صبح روز بعد صورت خود را از این روغن پاک نمایید. به کار گرفتن چنین روشی، هر شب و قبل از خواب می تواند شما را به رویای داشتن پوستی صاف و یکدست نزدیک نماید.

شما با استفاده از روش های خانگی می توانید منافذ باز صورت خود را درمان نمایید.

روش خانگی برای بستن منافذ باز پوست با سرکه سیب

اگر به دنبال درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی هستید، استفاده از سرکه سیب برایتان بهترین و موثرترین روش درمان می باشد. به این علت سرکه سیب برای درمان منافذ پوست صورت کارآمد است که دارای فرمولاسیون غنی از انواع ویتامین ها، آنزیم ها، نمک های معدنی و آمینو اسیدهاست که در سلامت پوست موثر هستند.

حال برای آن که بتوانید به کمک سرکه سیب منافذ باز پوست خود را درمان کنید، تنها کافی است، به مقدار مساوی سرکه سیب و آب را با هم مخلوط نمایید. سپس به کمک پنبه ای که آغشته به محلول نموده اید، آن را به پوستتان بزنید. به همین ترتیب پس از گذشت چند روز خواهید دید که چگونه سرکه سیب باعث رفع منافذ باز پوست صورتتان خواهد شد. دقت کنید که هرگز از سرکه سیب به تنهایی استفاده نکنید و همواره از ترکیب آن با آب برای پوست صورت خود بهره بگیرید.

سرکه سیب

آرد نخودچی برای منافذ صورت

آرد نخودچی قدرت فوق العاده ای در حذف سلول های مرده و درمان منافذ باز پوست صورت دارد و به همین دلیل یکی از بهترین راه های درمان روزنه های باز پوست می باشد. اکنون قطعا این سوال در ذهنتان مطرح می شود که چگونه از آرد نخودچی برای درمان منافذ باز پوست صورت استفاده نماییم ؟ برای این کار لازم است تا مقدار مساوی آرد نخودچی، زردچوبه و ماست را همراه با چند قطره روغن زیتون در ظرفی ریخته و مخلوط نمایید تا مواد، حالت خمیری به خود بگیرند. سپس ماسک به دست آمده را به مدت 20 تا 25 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. پس از شستشوی صورت با آب سرد، شاهد روشن شدن پوست خود خواهید شد. این در حالی است که به مرور زمان و به کمک این ماسک منافذ باز صورت شما از بین خواهد رفت.

اسکراب خانگی برای بستن منافذ پوست

یکی از ساده ترین راه های درمان منافذ پوست صورت ، استفاده از اسکراب شکر می باشد. شکر به خوبی می تواند، هر گونه روغن اضافی و ناخالصی هایی که در سطح پوست وجود دارد را به همراه سلول های مرده آن از بین ببرد و در نتیجه منجر به رفع منافذ باز پوست صورت شود. برای تهیه اسکراب شکر تنها کافی است، دو قاشق غذاخوری شکر یا شکر قهوه ای را به همراه چند قطره روغن زیتون و آبلیمو مخلوط کنید. سپس به آرامی و به مدت 30  ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید و صورت خود را با آب سرد بشویید. با انجام منظم این کار به صورت یک یا دو بار در هفته، کمک شایانی به درمان منافذ باز پوست صورت خود نموده اید.

اسکراب شکر

درمان خانگی بسته شدن منافذ پوست صورت با لیموترش

لیموترش به واسطه خاصیت اسیدی که دارد، یکی دیگر از موادی است که شما می توانید برای درمان منافذ باز صورت خود از آن بهره بگیرید. بدین منظور باید چند قطره آب لیمو را با آب ترکیب کنید و پوست خود را به وسیله آن شستشو دهید. انجام چنین کاری نه تنها باعث بستن منافد باز پوست صورت می شود، بلکه به خوبی می تواند جوش های صورت را هم از بین ببرد. نکته ای که لازم است در این روش حتما به آن توجه کنید، ابن است که به هیچ عنوان آب لیمو را مستقیم و بدون ترکیب با آب با پوست صورت تماس ندهید، چرا که ممکن است در برخی از افراد باعث بروز حساسیت های پوستی گردد.

ماسک خانگی برای بستن منافذ پوست با ژل آلوئه ‌ورا

بسیاری از افراد استفاده از ژل آلوئه ورا را بهترین درمان منافذ باز صورت می خوانند، چرا که یکی از خواص آلوئه ورا برای پوست، تمیز و تغذیه نمودن آن است و می تواند به برطرف کردن منافذ باز صورت کمک شایانی کند. در این روش درمانی که بسیار ساده است، باید مقداری ژل آلوئه ورا را روی منافذ پوست خود بزنید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. برای نتیجه گیری بهتر، اجازه دهید تا آلوده ورا به مدت 10 دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس پوست خود را با آب سرد شستشو دهید. با استفاده منظم و مداوم از این روش، شاهد نتایج خیره کننده ای در بسته شدن منافذ باز پوست خود خواهید بود.

ماسک آلوئه ورا برای منافذ باز صورت

آلوئه ورا تاثیر بسیار زیادی در تغذیه و پاکسازی پوست دارد.

بستن منافذ باز پوست با ماسک خانگی گوجه‌ فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسیدهای طبیعی فراوانی می باشد و به کمک همین اسیدها می تواند چربی پوست را به حد تعادل برساند، همچنین منافذ بازی که روی پوست صورت ایجاد شده اند را از بین می برد.

برای بهره بردن از چنین خواص بی نظیری با این ماسک صورت خانگی برای منافذ باز باید گوشت داخل گوجه فرنگی را خارج کنید و با عسل به خوبی مخلوط نمایید. سپس ماسک به دست آمده را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و پس از آن صورت خود را با آب بشویید. برای بسته شدن منافذ باز پوست به کمک این ماسک، لازم است تا به صورت یک روز در میان از آن استفاده نمایید.

ماسک صورت برای منافذ باز با جوش شیرین

یک راه درمان منافذ باز پوست صورت ، استفاده از جوش شیرین می باشد. جوش شیرین علاوه بر این که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است، با حذف آلودگی ها و ناخالصی های روی پوست باعث از بین رفتن منافذ باز صورت هم می شود. بنابراین اگر جوش شیرین را با آب گرم ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی منافذ باز صورت خود و برای مدت 30 ثانیه ماساژ دهید، به مرور زمان دیگر شاهد منافذ بازی روی صورتتان نخواهید بود. به شرط آن که در طول هفته دو یا سه بار از این ماسک خانگی برای رفع منافذ باز پوست صورت استفاده نمایید.

درمان خانگی روزنه های باز پوست با یخ

یکی دیگر از ساده ترین روش های از بین بردن منافذ باز پوست صورت، استفاده از یخ می باشد. یخ می تواند باعث سفت شدن پوست صورت و در نهایت بسته شدن منافذ پوست شود. به این صورت که چندین قطعه یخ را درون یک پارچه تمیز قرار دهید و آن را 15  تا 20 دقیقه روی پوست صورت خود که روزنه های باز دارد، بگذارید. اگر این کار را به صورت مداوم و روزانه انجام دهید، به مرور زمان منافذ باز صورت شما درمان خواهد شد.

یخ

بستن منافذ پوست با ماسک خانگی عسل

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و همین امر باعث می شود تا بتواند پوست را همیشه سالم و جوان نگه دارد. علاوه بر آن عسل را می توان یک مرطوب کننده طبیعی نامید که می تواند به خوبی منافذ باز پوست را ببندد. اگر شما هم می خواهید از عسل برای درمان منافذ باز صورت خود استفاده نمایید، فقط کافی است تا به صورت یک روز در میان مقداری از آن را روی منافذ باز پوست خود بزنید و پس از گذشت 15  دقیقه آن را از روی صورت خود پاک کنید.

ماسک خانگی برای منافذ باز پوست با سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از ماسک های خانگی برای منافذ باز پوست ماسک سفیده تخم مرغ است. در واقع استفاده از سفیده تخم مرغ برای آن دسته از افرادی که به دنبال درمان خانگی قطعی منافذ باز پوست‌ صورت هستند، از بهترین گزینه هاست؛ چرا که سفیده تخم مرغ سرشار از اسید آمینه و آنزیم های بی شماری است که برای بستن منافذ باز پوست صورت کمک کننده هستند.

به این منظور تنها کافی است، تمام صورت خود را با سفیده تخم مرغ بپوشانید و اندکی به آن فرصت بدهید تا روی صورت کاملا خشک شود و بتواند تاثیر خود را برای درمان منافذ پوست صورت بگذارد. پس از شستشوی صورت خود به وضوح شاهد پاک سازی عمیق پوست خود خواهید بود.

ماسک سفیده تخم مرغ

ماسک خانگی برای منافذ باز پوست چرب با جو دوسر

برای درمان باز شدن منافذ پوست صورت می توانید از جو دوسر کمک بگیرید. جودوسر می تواند به خوبی چربی اضافی پوست را از بین برده و با نابود کردن سلول های مرده پوست باعث بسته شدن منافذ پوست شود.

برای آن که بتوانید از خواص جودوسر به عنوان یک ماسک خانگی برای از بین بردن منافذ باز پوست بهره بگیرید، لازم است تا یک قاشق غذاخوری از آن را با رو قاشق غذا خوری عسل مخلوط نمایید. ترکیب به دست آمده را روی پوست و به وسیله حرکات دورانی ماساژ دهید و به مدت 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید تا روی پوست باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید. تنها دو بار در هفته استفاده از این ماسک برای از بین بردن منافذ باز صورت کافی می باشد.

بخور پوست صورت

بخور صورت یک درمان خانگی برای بستن منافذ باز پوست است که بسیار کاربردی بوده و همواره در دسترس می باشد. برای این کار کافی است مقداری آب را داخل یک ظرف به جوش آورید و سپس اندکی بابونه به آن اضافه نمایید. حال سر خود را مقابل ظرف بگیرید و با یک حوله بپوشانید به گونه ای که پوست شما شروع به عرق کردن نماید. برای این که این روش بتواند به درمان منافذ صورت کمک کند، لازم است تا آن را دو بار در هفته انجام دهید. 

بخور صورت

استفاده از دستگاه های لیزر تاثیر زیادی در بهبود منافذ باز پوست صورت دارد.

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با لیزر

امروزه یکی از بهترین تکنولوژی ها برای از بین بردن منافذ باز پوست، لیزر درمانی می باشد. در این روش با تابش لیزر روی پوست، منافذ باز صورت به طرز شگفت آوری جمع می شوند و درمان منافذ باز پوست به ساده ترین شکل ممکن صورت می گیرد. درست است که لیزر به سرعت می تواند منافذ بازپوست را از بین ببرد، اما نسبت به سایر روش های ذکر شده هزینه بیشتری را به شما تحمیل کرده و ممکن است عوارضی هم برای شما در پی داشته باشد.

لایه برداری پوست با استفاده از محصولات لایه بردار

یکی دیگر از راه های از بین بردن منافذ باز پوست، لایه برداری پوست به کمک محصولات لایه بردار می باشد. مواد لایه برداری که در این محصولات وجود دارند، می توانند راه خروجی چربی پوست را باز کرده و در نهایت منجر به بسته شدن منافذ باز پوست شوند. مجموعه متنوعی از محصولات لایه بردار در قالب قابض ها، کرم ها و لوسیون ها و بهترین سرم جمع کننده منافذ پوست توسط کمپانی های مختلف تولید و در بازار عرضه شده اند. اما جالب است بدانید، زمانی این لایه بردار ها می توانند به درمان منافذ باز صورت کمک کنند که به صورت روزانه از آن ها استفاده شود.

سوالات متداول در رابطه با منافذ باز پوست

قطعا با اطلاع از روش های درمان منافذ باز پوست صورت سوالات گوناگونی در این رابطه در ذهنتان مطرح شده است که در ادامه به سه مورد از رایج ترین آن ها پاسخ می دهیم.

منافذ باز پوست در کجا بیشتر دیده می‌شود؟

منافذ باز پوست عمدتا روی بینی، پوست اطراف آن و روی گونه ها ایجاد می شوند.

آیا می توان از باز شدن منافذ پوست صورت جلوگیری کرد؟

شما به راحتی می توانید با استفاده از کرم های ضد آفتاب در برابر نور خورشید، شستشوی مرتب پوست صورت و استفاده مرتب از کرم های آب رسان و مرطوب کننده از باز شدن منافذ باز پوست خود جلوگیری نمایید.

بهترین کرم برای بستن منافذ پوست کدام است؟

همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم، کرم ها نقش بسیاری در از بین بردن و درمان منافذ باز پوست صورت ایفا می کنند. با این حال بهترین کرم برای منافذ باز پوست صورت باید به دقت و هوشمندانه انتخاب شود تا با پوست شما سازگاری لازم را داشته باشد.

کلام آخر

مطالعه این مطلب و اقدامات ساده ای که در آن برای درمان منافذ باز پوست معرفی شد، به شما کمک می کند تا بدون صرف هزینه های هنگفت، پوستی صاف و بدون منافد باز داشته باشید. حال می دانید برای بسته شدن منافذ باز پوست صورت چکنیم. فقط لازم است به این نکته توجه داشته باشید که انجام یک بار این روش های درمانی و درمان منافذ پوست صورت با داروهای گیاهی به تنهایی کافی نیست و نیاز است تا برای نتیجه گیری بهتر، این روش ها را به صورت مداوم و منظم به کار بگیرید. همچنین می توانید هر گونه سوال یا ابهامی پیرامون درمان باز شدن منافذ صورت را در بخش ارسال دیدگاه مطرح نمایید.

منبع

healthline