دلایل عمده پاره شدن کاندوم چیست ؟ + راهکارهای کاربردی برای حل مشکل

همانطور که می دانید، استفاده از کاندوم یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای حفاظت در برابر انتقال بیماری ‌های مقاربتی و جلوگیری از بارداری ناخواسته است. یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در هنگام استفاده از کاندوم رخ دهد، پاره شدن آن در حین رابطه جنسی است که می تواند نگرانی و دلهره را برای زوجین به همراه بیاورد.

آیا می خواهید بدانید که پاره شدن کاندوم به چه علت است و چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟

برای یافتن پاسخ این سوال و سوالاتی از این قبیل، مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر را به هیچ عنوان از دست ندهید.

علت پاره شدن کاندوم چیست ؟

کاندوم ها به دلایل مختلفی ممکن است، پاره شوند، از دلایل پیش پا افتاده گرفته تا دلایل مهم و اصلی. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مهم ترین دلایل پاره شدن کاندوم بپردازیم.

علت پاره شدن کاندوم چیست

منقضی شدن تاریخ مصرف محصول

به جرات می توان گفت، مهم ترین علت پارگی کاندوم، اتمام تاریخ مصرف آن است. کاندوم ها هم مانند سایر محصولات پزشکی دارای تاریخ انقضا یا مصرف هستند و تمامی شرکت های معتبر تولید کننده کاندوم، تاریخ انقضا این محصول را روی بسته بندی آن درج می کنند. زمانی که تاریخ مصرف کاندومی گذشته باشد، خشک و شکننده می شود. همین خشک و شکننده بودن باعث پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی می گردد.

از آن جایی که یکی از اصلی ترین دلایل پاره شدن کاندوم، استفاده از کاندوم های تاریخ مصرف گذشته است، در صورتی که کاندوم تاریخ انقضا نداشت، از آن استفاده نکنید.

نامناسب بودن سایز کاندوم

نامناسب بودن سایز، دیگر دلیل پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی است. برخی به اشتباه بر این باورند که کاندوم ها فری سایز هستند، در حالی که کاندوم ها هم مانند بسیاری از محصولات دیگر، سایزبندی دارند و هر کس بسته به اندازه آلت تناسلی اش باید کاندوم مناسب خود را انتخاب کند. چنانچه در این مورد اطلاعات کافی ندارید، از کنار مطلب تخصصی ما در مجله سلامت و زیبایی میس و مستر با عنوان سایز کاندوم را چطور می توان اندازه گرفت، نگذرید. زمانی که اندازه کاندومی مناسب آلت تناسلی شما نباشد و برایتان تنگ باشد، کاندوم در حین رابطه تحت فشار زیادی قرار گرفته و پاره می شود.

نامناسب بودن سایز کاندوم

عدم استفاده از روان کننده ها در حین رابطه جنسی

استفاده نکردن از روان کننده در حین رابطه جنسی یکی از دلایل مهم پاره شدن کاندوم است. روان کننده ها یکی از ضروری ترین محصولات برای رابطه جنسی هستند. بنابراین زمانی که در حین رابطه جنسی و به ویژه رابطه مقعدی از هیچ گونه روان کننده ای استفاده نکنید، به شدت احساس خشکی خواهید کرد و در صورت ادامه دادن رابطه، اصطکاک حاصل از رابطه میتواند، پاره شدن کاندوم را به دنبال داشته باشد.

استفاده از روان کننده های اشتباهی

همانطور که استفاده نکردن از روان کننده ها می تواند باعث پاره شدن کاندوم شود، استفاده از روان کننده اشتباه هم ممکن است، پارگی کاندوم را به دنبال داشته باشد. لازم است بدانید، روان کننده های جنسی عمدتا بر دو نوع هستند، برخی از آنها برپایه آب و برخی هم بر پایه روغن. زمانی که از روان کننده ‏های حاوی روغن همراه کاندوم استفاده می کنید، روغن موجود در این روان کننده ها به کاندوم‌‏ آسیب جدی وارد کرده ودر نتیجه منجر به سوراخی یا پارگی کاندوم می شوند.

نگهداری کاندوم در محل نامناسب

یکی دیگر از دلایل پاره شدن کاندوم ها، نگهداری از آن ها در محل نامناسب است. مطمئن باشید، زمانی که کاندوم های خود را در هوای گرم و در معرض نور خورشید و رطوبت قرار می دهید، حتي اگر کاندوم در جعبه اش هم باشد، آسیب می بیند و فاسد مي شود و همین کافی است تا در حین رابطه سوراخ یا پاره شود.

دلایل پاره شدن کاندوم

باز کردن غیرصحیح کاندوم

یکی از علت های شایع پاره شدن کاندوم، باز کردن نادرست آن است. زمانی که برای خارج کردن کاندوم از بسته بندی اش از قیچی، دندان یا چاقو استفاده می کنید و آن را از محل مشخص شده یا همان نقطه چین، باز نمی کنید، نباید از پاره شدن کاندوم تعجب کنید.

باز کردن غیرصحیح کاندوم

استفاده مجدد از یک کاندوم

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که صرفا بخاطر صرفه جویی، از کاندوم های قدیمی خود استفاده می کنید، مطمئن باشید که سخت در اشتباه هستید؛ چراکه استفاده بیش از یک بار از هر کاندوم باعث سوراخ و پاره شدن آن در حین رابطه جنسی می شود و با افزایش احتمال بارداری و انتقال بیماری های مقاربتی، تمام صرفه جویی های شما را به فنا می دهد.

استفاده از چند کاندوم به طور همزمان

یکی از اقدامات اشتباهی که برخی افراد در حین رابطه جنسی انجام می دهند، این است که از چند کاندوم به طور همزمان استفاده می کنند. چنین کاری نه تنها باعث امنیت بیشتر نمی ‌‏شود، بلکه احتمال پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی را هم افزایش می دهد. دلیل آن هم، این است که وقتی دو کاندوم با هم تماس پیدا می کنند، سایشی میان آن ها ایجاد می شود که پاره شدن کاندوم را به دنبال دارد. حال فرقی نمی کند، از دو کاندوم مردانه روی همدیگر استفاده کنید یا به طور همزمان از کاندوم مردانه و زنانه بهره ببرید. در هر دو حالت امکان پاره شدن کاندوم وجود دارد. در صورت تمایل و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله کاندوم زنانه چیست مراجعه نمایید. 

همواره به یاد داشته باشید که پاره شدن کاندوم صرفا احتمال بارداری را افزایش نمی دهد، بلکه زوجین را در معرض ابتلا به بیماری های مقاربتی هم قرار می دهد.

پاره شدن کاندوم در اثر استفاده نادرست

عدم استفاده صحیح از کاندوم دیگر علت پاره شدن آن است. اگر زمانی که قصد دارید، کاندوم را روی آلت تناسلی خود قرار دهید، آرامش خود را حفظ نکنید و باشتاب و به کمک ناخن هایتان این کار را انجام دهید، بی شک کاندوم، سوراخ یا پاره خواهد شد. حتی اگر زمانی که می خواهید، تلاش کنید تا کاندوم تمام طول آلت تناسلیتان را بپوشاند، آن را بیش از اندازه بکشید، ممکن است شاهد پارگی آن شوید.

استفاده نادرست از کاندوم

در صورت پاره شدن کاندوم چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر به هر دلیلی کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شد، اولین کاری که حتما باید انجام دهید، این است که رابطه خود را متوقف کنید. حال اگر هم خودتان و هم شریک جنسیتان اطمینان دارید که کاندوم زمانی پاره شده که مایعات و ترشحات با بدن یکدیگر تماس پیدا کرده، حتما اقدامات زیر را انجام دهید.

تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید، مایع منی را از واژن یا راست روده (مقعد) خود خارج کنید. به این منظور بلافاصله به حمام یا سرویس بهداشتی بروید و به کمک چمباتمه زدن و فشار آوردن با عضلات واژن خود، سعی کنید، مایع منی را از واژن خود خارج نمایید. اگر هم در حین رابطه مقعدی کاندومتان پاره شد، می توانید، روی توالت بشینید و با اعمال فشار، تلاش کنید، که تا مایع منی را تخلیه کنید. در گام بعدی و پس از انجام مراحل فوق باید با آب و صابون ناحیه دستگاه تناسلی خود را به آرامی شستشو دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان نباید از دوش واژینال، اسکراب و ضد عفونی کننده های قوی استفاده کنید؛ چرا که استفاده از دوش های واژینال مایع منی را بیشتر به سمت رحم هدایت می کنند و احتمال بارداری را افزایش می دهند. ضد عفونی کننده ها هم با آسیب به سلول های مخاطی، می توانند باعث ایجاد پاسخ التهابی شده و به دنبال آن افزایش خطر آلودگی به ویروس اچ آی وی (HIV) را به دنبال داشته باشند.

اگر با تمام این کارها باز هم نگران بارداری ناخواسته هستید، جهت اطمینان بیشتر می توانید از روش پیشگیری اضطراری و مصرف قرص های زیر استفاده کنید.

  • قرص اچ دی (HD) : این قرص را ابتدا باید 2 عدد میل کنید و سپس 12 ساعت بعد 2 قرص دیگر میل کنید.
  • قرص ال دی (LD): ابتدا 4 عدد قرص میل کنید و سپس 12 ساعت بعد 2 عدد دیگر از آن را میل شود.
  • قرص تری فازیک: ابتدا 4 عدد قرص میل کنید و سپس 12 ساعت بعد 4 قرص دیگر میل شود.

این گونه قرص ها با تاثیر بر مخاط داخلی رحم و جلوگیری از تخمک گذاری تا ۹۸ درصد از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند.

روش مصرف قرص های ضد بارداری

در صورت پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی حتما از شریک جنسی خود جدا شوید و رابطه تان را متوقف کنید.

چگونه می توان از پاره شدن کاندوم جلوگیری کرد؟

برای آن که بتوانید از پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی تان جلوگیری کنید، نکات زیر را حتما رعایت کنید. می توانید، اطمینان داشته باشد که اگر تمامی نکات گفته شده را رعایت کنید، احتمال پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی تان کم تر از 99 درصد خواهد بود.

  • به هیچ عنوان از کاندومی که تاریخ مصرفش گذشته یا تاریخ مصرف ندارد، استفاده نکنید.
  • قید کاندومی را که داخل جیب یا جعبه داشبورد ماشین بوده است را برای همیشه بزنید.
  • به هیچ عنوان از دو کاندوم به صورت همزمان استفاده نکنید.
  • هرگز از روان کننده های روغنی مانند “وازلین” و از محصولات “نونوکسینول-9” استفاده نکنید.
  • از کاندومی استفاده کنید، که سایز آن متناسب با اندازه آلت تناسلیتان باشد.
  • هرگز از یک کاندوم، دو بار استفاده نکنید.

سوالات متداول پیرامون پاره شدن کاندوم

در ادامه این بخش به سه مورد از رایج ترین سوالات در خصوص پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی پاسخ خواهیم داد.

نشانه های پاره شدن کاندوم چیست؟

مهم ترین نشانه پاره شدن کاندوم، تغییراتی است که در میزان حس و لذت خود از رابطه جنسی متوجه خواهید شد، که البته این نشانه ها را زمانی احساس می کنید که کاندوم در حین دخول پاره شود، وگرنه ممکن است، کاندوم در طول رابطه و در زمانی غیر از زمان دخول پاره شود، ولی شما متوجه پارگی آن نشوید. بنابراین توصیه ما به شما این است که در طول رابطه جنسی، هر از گاهی با چشم و دست، سلامت کاندوم را بررسی کنید و مطمئن شوید که پاره نشده است.

آیا در صورت پاره شدن کاندوم در حین رابطه احتمال بارداری وجود دارد ؟

بله، زمانی که در حین رابطه جنسی کاندوم پاره می شود، از آن جایی که امکان تبادل مایعات بدن دو طرف وجود دارد، احتمال بارداری هم بسیار زیاد است و حتی این امر می تواند، احتمال انتقال عفونت و بیماری های جنسی نظیر ایدز را هم افزایش دهد.

از کجا بفهمم کاندوم سالم است؟

برای آن که متوجه شوید، کاندومتان سالم است، تنها کافی است، قبل از استفاده آن‏ را یک بررسی چشمی کنید تا اگر اشکالی در آن است، متوجه شوید. اگر به این شکل هم مطمئن نشدید، می توانید، مقداری آب به داخل کاندوم بریزید، تا متوجه سوراخ نبودن آن شوید. فقط توجه داشته باشید که نباید آب زیادی در کاندوم بریزید و همه آن را باز کنید، چرا که این کار ممکن است، باعث از بین رفتن روان‏کننده های خود کاندوم شود.

 

کلام آخر

در این مطلب با مهم ترین دلایل پاره شدن کاندوم آشنا شدید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شود و با به کارگیری نکات فوق دیگر شاهد پارگی کاندوم در حین رابطه جنسی نشوید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم، برای آشنایی و خرید کاندوم به فروشگاه اینترنتی میس و مستر مراجعه کنید و لذت یک خرید ساده و امن را تجربه نمایید.

منابع

healthline