روش صحیح مسواک زدن

همه می‌دانند که دندان‌های زیبا و سالم چه تاثیر شگرفی بر جذابیت افراد، چه زن و مرد، و چه کودک و بزرگسال دارد. حتما بر این نکته هم واقف هستید که یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامت و درخشش دندان‌ها، مسواک زدن است. اما کمتر کسی است که روش صحیح مسواک زدن را بلد باشد. به همین دلیل در بسیاری از مواقع، نتیجه مطلوبی از مسواک زدن‌تان نمی‌گیرید. نحوه صحیح مسواک زدن نه تنها دندان‌های شما، بلکه بدن‌تان را هم از انواع میکروب و آلودگی‌ها سالم نگه می‌دارد. به همین دلیل برای این که روش درست مسواک زدن را بیاموزید، این مقاله را تهیه کرده‌ایم. به علاوه در این مقاله نحوه مسواک زدن ارتودنسی را آموزش می‌دهیم و همچنین راهنمایی‌تان می‌کنیم که چطور به کودک خود طرز صحیح مسواک زدن را یاد بدهید.

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

اولین قدم برای یادگیری روش صحیح مسواک زدن این است که زمان درست مسواک دندان‌ها را بدانید. به عقیده دندان پزشکان، بهترین زمان مسواک زدن یک بار بعد از ناهار و بار دیگر بعد از شام است. وقتی دو بار در روز مسواک بزنید،  از ایجاد جرم روی دندان‌ها جلوگیری می‌شود. جرم و پلاک تشکیل شده روی دندان، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند. بنابراین با حداقل دو بار روش صحیح مسواک زدن در روز، باکتری‌ها فرصت رشد پیدا نمی‌کنند.

البته توجه داشته باشید که حتی روش صحیح مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی‌شود. در واقع اگر طی نیم ساعت بعد از خوردن غذا مسواک بزنید، بیشتر به دندان‌ها آسیب وارد شده و مینای دندان‌ها ساییده می‌شوند. پس مسواک زدن‌تان را حتما به نیم ساعت بعد از صرف غذا موکول کنید. این زمان مناسب مسواک زدن است.

روش صحیح مسواک زدن با کمتر از دو دقیقه مسواک ممکن نیست. در واقع بیشتر افراد تنها 30 تا 45 ثانیه صرف مسواک زدن دندان‌های‌شان می‌کنند و فکر می‌کنند روش صحیح مسواک زدن را می‌دانند. در حالی که در این مدت زمان، فلوراید موجود در خمیردندان جذب دندان‌ها نشده و بنابراین به خوبی تمیز نخواهند شد.

برای اینکه مطمئن شوید حتما 2 دقیقه زمان برای مسواک زدن دندان‌های‌تان صرف می‌کنید، از مسواک برقی و یا تایمر گوشی‌تان استفاده کنید. در ادامه آموزش صحیح مسواک زدن برای کودکان و بزرگسالان را می‌خوانید. 

آموزش روش صحیح مسواک زدن برای بزرگسالان

قبل از آن که به آموزش مسواک زدن دندان بپردازیم و طریقه صحیح مسواک زدن را بیاموزید، باید مسواک و خمیردندان مناسبی را تهیه کنید. تهیه مسواک و خمیردندان مناسب هم به اندازه یاد گرفتن طریقه صحیح مسواک زدن اهمیت دارد؛ چرا که استفاده از یک مسواک نامناسب می‌تواند عواقب بدتری برای دندان‌های‌تان داشته باشد.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته روش صحیح مسواک زدن این است که حتی بهترین مسواک‌ها را باید هر سه یا چهار ماه یک بار با خم شدن پرزهای آن تعویض کرد. مسواک‌های کهنه بدتر آلودگی را به دندان‌های‌تان منتقل می‌کنند. 

راهنمای خرید مسواک و خمیردندان مناسب

یکی از بهترین روش های صحیح مسواک زدن این است که مسواک مناسب بخرید. مسواک‌ها براساس نرمی و سختی پرزهای‌شان به سه دسته نرم، سخت و متوسط تقسیم می‌شوند. مسواک‌هایی که پرزهای سفت و سختی دارند، به لثه آسیب می‌رسانند. از طرفی برای روش صحیح مسواک زدن با مسواک‌های نرم هم باید زمان بیشتری را صرف کنید. بنابراین بهترین گزینه روش صحیح مسواک زدن، استفاده از مسواک‌هایی با سختی پرز متوسط یا Medium است.

هنگام خرید مسواک، به طراحی آن خوب دقت کنید. مسواک باید اندازه دهان شما بوده و سری آن به اندازه کافی کوچک باشد تا به راحتی به کل دندان‌های عقبی شما هم برسد و آن‌ها را تمیز کند.

مسواک برقی

اگر در روش صحیح مسواک زدن تنبل هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مسواک‌های برقی استفاده کنید. ممکن است استفاده از مسواک‌های برقی شما را تشویق به مسواک زدن کند. البته روش صحیح مسواک زدن با مسواک برقی و یا دستی تفاوتی با هم ندارند و هر دو این مسواک‌ها می‌توانند کاملا دندان‌های‌تان را تمیز کنند؛ البته اگر روش صحیح مسواک زدن را آموخته باشید.

برای خرید خمیردندان لازم نیست هزینه زیادی بپردازید. برخلاف تصور عموم، برند خمیردندان در روش صحیح مسواک زدن چندان اهمیتی ندارد و در همه آن‌ها از موادی مانند کف کننده، فلوراید، ساینده و خوشبو کننده استفاده شده است. تنها تفاوت خمیردندان‌های مختلف، نوع خوشبو کننده و سفیدکننده به کار رفته در آن‌هاست. البته اگر دندان‌های حساسی دارید، ترجیحا از خمیردندان‌های سنسوداین استفاده کنید.

فیلم آموزش مسواک زدن

برای این که بتوانید بهتر مسواک بزنید و روش صحیح مسواک زدن را بیاموزید، فیلم آموزشی روش صحیح مسواک زدن که در ادامه آمده است را ببینید. ابتدا مقدار کمی از خمیردندان را (به اندازه یک نخود) روی مسواک بریزید. استفاده بیش از حد از خمیردندان اثر معکوس دارد و بیشتر باعث لکه دار شدن دندان‌های‌تان می‌شود. به علاوه این کار احتمال خوردن خمیردندان را افزایش می‌دهد که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

مسواک را با زاویه 45 درجه در خط لثه‌تان تنظیم کنید. سپس با حرکات کوتاه دایره‌ای دندان‌ها را مسواک بزنید. به هیچ عنوان مسواک را روی دندان‌های‌تان در دو جهت و یا در جهت افقی نکشید. این کار به مینای دندان‌ها آسیب می‌رساند. در عوض مسواک را مانند ویدیوی زیر در یک جهت روی دندان‌ها بکشید. این مدت زمان باید 2 تا 3 دقیقه طول بکشد؛ به این معنی که برای هر دندان 12 تا 15 ثانیه زمان بگذارید.

از فشار آوردن بیش از حد مسواک به لثه خودداری کنید. با فشار زیاد لایه سطحی روی لثه و دندان از بین می‌رود و باعث می‌شود لثه شما خونریزی کند.

به این شیوه باید کاملا رو و پشت دندان‌ها را با زاویه 45 درجه و حرکات دایره‌ای تمیز کنید. برای تمیز کردن سطح داخلی دندان‌های جلو بالا و پایین، مسواک را طوری نگه دارید که سر مسواک به سمت خط لثه‌تان باشد. سپس با حرکات عقب و جلو پشت این دندان‌ها را هم تمیز کنید.

در نهایت نوبت به روش صحیح مسواک زدن درون دندان‌ها می‌رسد. مسواک را به نحوی روی دندان‌ها قرار دهید که عمود بر لب‌ها باشد. سپس آن را روی دندان‌ها بکشید. در مرحله پایانی سطح زبان را هم مسواک زده و دهان خود را بشویید. مقداری آب در دهان‌تان بچرخانید و آن را بیرون بریزید. مسواک‌تان را هم به دقت بشویید و در محل خشکی نگهداری کنید (به هیچ عنوان مسواک را در سرویس بهداشتی نگهداری نکنید).

آموزش مسواک زدن دندان ارتودنسی

یاد گرفتن روش صحیح مسواک زدن برای دندان های ارتودنسی از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن جا که زمان ارتودنسی طولانی است و ممکن به دندان‌های شما آسیب وارد کند، اهمیت مراقبت از دندان‌ها در این شرایط و یادگیری نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی به مراتب بیشتر است. وقتی که ارتودنسی ثابت روی دندان‌های‌تان دارید، فضای مناسبی برای باقی ماندن غذا و رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود و در صورت عدم رعایت بهداشت، دندان‌های‌تان پوسیده خواهد شد. بنابراین لازم است نحوه مسواک زدن دندانهای ارتودنسی شده را یاد بگیرید.

نحوه صحيح مسواک زدن ارتودنسی

در این بخش به آموزش مسواک زدن صحیح برای دندان‌های ارتودنسی می‌پردازیم. برای مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده، می‌توانید از مسواک‌های دستی و یا برقی استفاده کنید. توجه داشته باشید در صورت استفاده از مسواک برقی، ممکن است سر برس در اثر برخورد با براکت‌ها، زودتر از حرکت بایستد. علاوه بر این باید روش استفاده از مسواک بین دندانی را بیاموزید و با آن، اطراف براکت‌های ارتودنسی را تمیز کنید. در ادامه روش مسواک زدن ارتودنسی را آموزش می‌دهیم.

مهم‌ترین نکته هنگام داشتن ارتودنسی در روش صحیح مسواک زدن، انتخاب مسواکی است که سری کوچک و انعطاف پذیری داشته باشد تا به راحتی در اطراف دندان‌ها و براکت‌های ارتودنسی حرکت کند.

ویدیوی زیر طرز مسواک زدن ارتودنسی را در پنج مرحله نشان می‌دهد. در ادامه آن هر مرحله را (که با شماره در ویدیو مشخص شده) توضیح داده‌ایم:

مرحله اول 

برای این که روش صحیح مسواک زدن دندان های ارتودنسی را یاد بگیرید، مراحل زیر که از ویدیوی بالا برگرفته شده است را به دقت انجام دهید. ابتدا دندان‌های‌تان را روی هم قرار دهید و قسمت جلویی و بیرونی دندان‌های بالا و پایین را مسواک بزنید. مطابق ویدیو، برای مسواک زدن دندان‌های جلویی، یک بار مسواک را روی براکت‌ها و یک بار زیر آن با زاویه نشان داده شده بگیرید و آن را به چپ و راست حرکت دهید.

روش درست مسواک زدن براکت‌ها به این نحو است که باید با حرکات دورانی و دایره‌ای شکل روی آن‌ها مسواک بزنید. حداقل 25 تا 30 ثانیه برای مسواک زدن هر براکت زمان بگذارید. علاوه بر این کار، می‌توانید از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن سطح و اطراف براکت‌ها استفاده کنید. توجه کنید که داخل اکثر براکت‌ها سوراخ کوچکی وجود دارد. با سر مسواک بین دندانی‌تان داخل این سوراخ‌ها را هم تمیز کنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم از طریقه درست مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده، سطح داخلی دندان‌ها را مسواک بزنید. برای این کار مسواک را به عقب و جلو و بالا و پایین و سپس به صورت دایره‌ای روی سطح داخلی دندان‎‌ها حرکت دهید. وقتی دندان‌های‌تان ارتودنسی دارد، این مرحله ساده‌ترین سطح برای مسواک زدن است؛ چرا که در این قسمت‌ها براکتی وجود ندارد.

مرحله سوم

در مرحله سوم از روش صحیح مسواک زدن تاج دندان‌ها را مسواک بزنید. همچنین فضای بین دندان‌ها را به صورت عمودی و با حرکات عقب و جلو و دایره‌ای، با مسواک تمیز کنید. با این کار سفت‌ترین پلاک‌های دندانی و کوچک‌ترین ذرات مواد غذایی از بین شکاف دندان‌ها بیرون می‌آید.

مرحله چهارم

دهان شما پر از میکروب‌ها و پلاک‌هایی است که ممکن است باعث التهاب لثه شوند. بنابراین بعد از مسواک زدن دندان‌ها لثه، زبان و حتی قسمت داخلی گونه‌ها را مسواک بزنید. برای تمیز کردن گونه‌ها با مسواک، با دست دیگر گونه خود را نگه دارید و سپس قسمت داخلی را مسواک بزنید. لثه‌ها را هم با مسواک تمیز کرده و در پایان روش صحیح مسواک زدن زبان‌تان را بیرون بیاورید و بشویید.

توجه داشته باشید که در حین مسواک زدن حتما از دهان‌تان نفس بکشید. در غیر این صورت ممکن است دچار حالت تهوع شوید.

مرحله پنجم

هر چقدر که نحوه درست مسواک زدن را هنگام داشتن ارتودنسی آموخته باشید، باز هم ممکن است ذرات غذا بین دندان‌ها و براکت‌های شما گیر کرده باشند. بنابراین حتما در پایان کار مانند آنچه که در ویدیوی بالا نشان دادیم، بین دندان‌ها و اطراف براکت را نخ دندان بکشید.

آموزش روش صحیح مسواک زدن کودکانه

دندان پزشکان توصیه می‌کنند که با طریقه درست مسواک زدن را از رویش اولین دندان‌های کودک شروع کنید و ترجیحا با فیلم آموزش مسواک زدن کودک این کار را یاد بگیرید. با این وجود گاهی روش صحیح مسواک زدن کودکان کار سخت و طاقت فرسایی به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا روش صحیح مسواک زدن با تصویر را به کودک‌تان نشان دهید.

بهترین مسواک برای کودکان مسواک‌های نرم و کوچکی است که طراحی‌های کودکانه دارد. برای نحوه مسواک زدن صحیح دندان‌های کودک ابتدا مقدار کمی خمیردندان حاوی فلوراید را روی مسواک بزنید. نحوه صحیح مسواک زدن کودکان به این صورت است که کودک را پشت به خودتان روی پاهای‌تان بنشانید و اندکی سرش را به عقب خم کنید تا بتوانید دندان‌هایش را ببینید. در اکثر فیلم مسواک زدن کودکانه این روش درست مسواک زدن کودکان را مشاهده خواهید کرد. 

روش صحیح مسواک زدن کودکان

مانند آنچه در اولین ویدیوی این مقاله نشان و توضیح دادیم، روش صحیح مسواک زدن را با زاویه 45 درجه و حرکات دورانی روی دندان‌های فرزندتان هم اجرا کنید. در پایان مسواک زدن زبان کودک را هم فراموش نکنید. مسواک کودک را هر 3 تا 4 ماه یک بار به محض خم شدن پرزهای آن، تعویض کنید. البته این نکته برای مسواک‌های خودتان هم صدق می‌کند.

طرز صحیح مسواک زدن برای کودکان تا تشویق شوند

اولین نکته در تربیت کودکان این است که خودتان به مسواک زدن عادت داشته باشید و عمدا این کار را جلوی آن‌ها انجام دهید. این کار بیشتر از پخش فیلم مسواک زدن کودک او را تشویق می‌کند. کودک بیشتر از توصیه‌های شما، رفتارتان را می‌بیند و از آن الگوبرداری می‌کند. البته تا 7 سالگی باید به همان شیوه که در قسمت قبل توضیح دادیم، خودتان زحمت مسواک زدن دندان کودک‌تان را بکشید. البته باید روش صحیح مسواک زدن را که در این مقاله توضیح داده شد، به خوبی بدانید.

برای اینکه کودک‌تان به این کار تشویق شود، کلیپ آموزش مسواک زدن کودکانه را نشان او بدهید و این فرایند را با خواندن شعر و لطیفه برایش جذاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید از قرص‌های شناسایی پلاک دندانی استفاده کنید. بعد از اینکه کودک این قرص را بجود، هرجایی از دندان که پلاک تشکیل شود، به رنگ صورتی در می‌آید. رنگ صورتی نشانه جذابی برای کودکان است که زمان مسواک زدن آن‌ها فرارسیده است.

بعد از 7 سالگی فیلم آموزش صحیح مسواک زدن به کودکان تان بیاموزید تا خودش این کار را انجام دهد. برای تشویق بیشتر فرزندتان، جدولی از روزهای ماه تهیه کنید و روزهایی را که کودک مسواک زده، استیکرهای جالب و دوست داشتنی یا عکس مسواک زدن کودکانه بچسبانید. در پایان ماه با جایزه و یا کارهای خاصی که فرزندتان دوست دارد، او را بابت روزهایی که مسواک زده است، تشویق کنید. 

سخن پایانی

زیبایی لبخند شما در گروی داشتن دندان‌های سالم و تمیزی است که از پاکیزگی بدرخشند و جذابیت چهره شما را دو چندان کنند. این زیبایی و جذابیت مستلزم آن است که روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید. در این مقاله روش درست مسواک زدن را هم برای بزرگسالان و هم کودکان یاد دادیم و گفتیم کلیپ مسواک زدن کودکان تاثیر زیادی بر تشویق آن‌ها دارد. علاوه بر این با ویدیو و به صورت تصویری نشان دادیم که کسانی که ارتودنسی ثابت دارند، چگونه باید مسواک بزنند. خوشحال می‌شویم خواننده نظرات شما در مورد این مقاله از مجله زیبایی و آرایش میس و مستر باشیم.

سوالات متداول درمورد روش صحیح مسواک زدن
چگونه مسواک بزنیم؟

روش صحیح مسواک زدن آن طور که در ظاهر به نظر می‌رسد، کار آسانی نیست و ترفند مسواک زدن خاص خودش را دارد. بهترین روش مسواک زدن این است که از تکنیک باس یا Bass استفاده کنید. به این منظور مسواک را با زاویه 45 درجه در حد فاصل لثه و دندان خود نگه دارید و با حرکات دایره‌ای، حدود 10 ثانیه هر دندان را مسواک بزنید. سپس مطابق آن چه در ویدیوی این مقاله نشان دادیم، مسواک را در یک جهت از ریشه به خارج روی دندان بکشید.

علت خون امدن لثه هنگام مسواک زدن چیست؟

در بسیاری از موارد علت خون امدن لثه، استفاده از مسواک‌های زبر و سخت و یا وارد کردن فشار بیش از حد با مسواک به لثه‌ها و بلد نبودن روش صحیح مسواک زدن است. علاوه بر این اگر به تازگی شروع به نخ دندان کشیدن کرده باشید، ممکن است لثه‌ها خونریزی کنند؛ زیرا هنوز عادت نکرده‌اند. همچنین مواردی مانند ژینژیویت (التهاب لثه‌ها به دلیل بارداری)، مصرف داروهای خاص مانند رقیق کننده های خون و استفاده از دندان مصنوعی که اندازه دهان شما نیست، می‌تواند باعث خونریزی لثه شود.

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

2 بار در روز برای مسواک زدن دندان‌های‌تان البته با روش صحیح مسواک زدن کافی است. بیشتر از این تعداد می‌تواند به مینای دندان و لثه‌ها آسیب بزند. همچنین بهترین زمان برای مسواک زدن، یک بار بعد از ناهار و بار دیگر بعد از شام است تا روی دندان‌ها پلاک تشکیل نشده و باکتری‌ها فرصت رشد نداشته باشند.

 

منبع:

dhsv

webmd