براق شدن مو

همیشه موهایی که مثل الماس می‌درخشند، جذابیت خاص خود را دارند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند برای داشتن چنین موهای براقی، 100 بار در طول روز باید آن‌ها را شانه زد؛ غافل از اینکه این کار فقط باعث شکسته شدن تار موهای شما می‌شود. فارغ از تمام روش‌های پر هزینه و سختی مانند کراتینه مو و امثال آن، روش‌های بسیار ساده‌تری وجود دارد که براق شدن مو را به صورت خانگی امکان پذیر می‌سازد. در این مقاله به 5 نکته مهم و کمتر شنیده شده برای داشتن موهای ابریشمی می‌پردازیم و سپس 7 ماسک خانگی را معرفی می‌کنیم که واقعا برای براق شدن موهای شما کار می‌کنند. تا انتها با ما همراه باشید.

5 نکته کمتر شنیده شده برای براق شدن مو در خانه

در اصول مراقبت از پوست و مو اعتقاد ما بر این است که همیشه هم سخت‌ترین و گران‌ترین‌ها بهترین نیستند. برخی اوقات صرفا با رعایت چند نکته ساده به طور مداوم می‌توان به ایده آلِ مدنظر خود رسید؛ ایده آلی که گاه فقط به براق شدن مو محدود می‌شود و این بار شما را تا اینجا کشانده است.

قطعا تا به حال مواردی از جمله شستن موها با آب سرد، خشک کردن موها با درجه پایین سشوار، نخوابیدن با موهای خیس، چنگ نزدن محکم موها با شامپو و استفاده از شانه چوبی (به جای فلزی) را شنیده‌اید. اما اگر این عادات را دارید و هنوز موها به درخشش دلخواه‌تان نرسیده‌، تا دستیابی به مطلوب شما، فقط 5 نکته دیگر باقی است!

  1. آبرسانی، آبرسانی، آبرسانی!

موهای براق، موهای سالمی هستند و موهای سالم یعنی به اندازه کافی آبرسانی شده‌اند. ساده‌ترین راه برای حفظ رطوبت و آبرسانی موها، استفاده از یک نرم کننده یا ماسک موی باکیفیت است. 7 مورد از بهترین ماسک‌های خانگی را برای براق شدن مو در بخش بعد معرفی می‌کنیم.

به عقیده یکی از متخصصان پوست و موی زیبایی، نقش نرم کننده افزایش رطوبت مو، بهبود ویژگی ارتجاعی آن، صافی کوتیکول‌‌ها و در نتیجه لطیف شدن فیبر موهاست. تمام مواردی که بعد از این گفته می‌شوند، نقش موثری در صاف کردن موها دارند، اما استفاده از نرم کننده و صافی کوتیکول بیشترین تاثیر را دارد. در واقع وقتی کوتیکول‌های موی‌تان صاف می‌شود، بهتر می‌تواند نور را منعکس کند و بنابراین موهای شما می‌درخشد. لازم به ذکر است که استفاده مرتب از نرم کننده به ویژه برای براق شدن رنگ مو حیاتی است.

براق شدن مو

  1. به ترکیبات شامپو دقت کنید

بنابراین براساس چیزی که گفته شد، هر چیزی که بتواند کوتیکول موها را ترمیم کند، حتی به براق شدن مو بعد از رنگ هم کمک خواهد کرد. کوتیکول خارجی‌ترین لایه مو بوده و از قطعات کوچک‌تری به نام کراتین تشکیل شده است. وقتی کوتیکول‌ها در صاف‌ترین حالت خود قرار گیرند، موها وز کمتری دارند، رطوبت را بهتر حفظ می‌کنند و در نتیجه براق‌تر هستند. پس در صورت آسیب دیدن کوتیکول‌ها (در اثر استفاده از مواد شیمیایی نامناسب و یا وسایل گرمایی) موها کدرتر به نظر خواهند رسید.

اما مسئله این است که با توجه به ساختار موها (که توضیح آن از حوصله این بحث خارج است)، شما هرگز نمی‌توانید آسیب‌های واقعی موها را برطرف کنید. در حقیقت برای براق شدن مو صرفا می‌توانید جلوی پیشرفت این آسیب‌ها را بگیرید یا با انتخاب محصولات درست از آن پیشگیری کنید.

اگر موهای شما از ریشه براق است اما به سمت انتهای مو کدر می‌شود، احتمالا نشانه این باشد که باید سری به آرایشگاه بزنید و موخوره گیری کنید. اما اگر این وضعیت نامطلوب در همه قسمت‌های موها‌ی‌تان دیده می‌شود، احتمالا ذاتا موهای آسیب دیده داشته باشید. در چنین شرایطی با استفاده از شامپوها و نرم کننده‌های حاوی پروتئین، از بدتر شدن موها جلوگیری خواهد شد.

  1. محصول درست براق شدن مو را پیدا کنید

یکی دیگر از نکاتی که در راستای براق شدن مو بسیار در وقت و هزینه شما صرفه جویی می‌کند، شناخت جنس مو و استفاده از محصولی است که مختص آن باشد. طیف وسیعی از محصولات وجود دارد که موها را درخشان‌تر می‌کنند؛ از انواع ماسک و روغن گرفته تا سرم‌ و اسپری. با این وجود کم و بیش همه آن‌ها عملکرد تقریبا مشابهی در براق شدن مو بعد از سشوار دارند: تار موها را با لایه نازکی از مواد بازتابنده می‌‌پوشانند و موها را براق و درخشان می‌کنند.

اما دقیقا کدام محصول مناسب شماست؟ اگر موهای ضخیم و خشکی دارید، بهتر است از کرم‌ موهای سنگین‌تر یا انواع روغن‌های طبیعی استفاده کنید تا عمیقا تار موهای کلفت‌تان آبرسانی شوند. از طرف دیگر اگر موهای ضعیف و نازکی دارید، میست موهای سبک و سرم‌ مو گزینه بهتری برای شما خواهد بود؛ چرا که محصولات سنگین‌تری مانند کرم مو باعث چرب به نظر رسیدن موها (و نه براق بودن‌شان) می‌شود.

براق شدن موی رنگ شده

  1. غذاهای مفید برای مو بخورید

مراقبت از مو هم دقیقا مانند مراقبت از پوست یک بازی طولانی همیشگی است. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از رشد موهای سالم و براق شدن مو ، استفاده از مکمل‌هایی است که به سلامت موها کمک می‌کنند؛ مانند کلاژن و بیوتین.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، موهای شما از کراتین ساخته شده است. اجزای سازنده کراتین هم اسید آمینه‎‌ها (عناصر سازنده پروتئین‌ها) هستند. پپتیدهای کلاژن هم زنجیره کوچکی از اسیدآمینه هستند که وقتی جذب بدن می‌شوند می‌توانند مانند دوپینگی برای موهای‌تان عمل کنند. غذاهایی مانند آبگوشت استخوان، سفیده تخم مرغ، ژلاتین، سبزیجات سبز برگ، توت فرنگی و مرکبات سرشار از کلاژن هستند.

گزینه محبوب دیگر برای رشد و براق شدن مو مصرف بیوتین است. یکی از رایج‌ترین راه‌های اصلاح تغذیه برای درمان ریزش مو، مصرف مکمل یا غذاهایی است که بیوتین دارد. علاوه بر این اعتقاد بر این است که بیوتین به طور طبیعی باعث رشد موهای سالم می‌شود؛ چرا که در تولید کراتین نقش دارد. انواع قارچ‌ها، تن ماهی، بوقلمون، برگ چغندر، ماهی سالمون، جگر، سویا، موز، کره بادام زمینی و تخمه آفتابگردان سرشار از بیوتین اند.

  1. بیش از حد شامپو نزنید

گاهی اوقات کدر شدن موها هیچ ارتباطی به ساختار مو ندارد و در واقع مقصر اصلی، استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی است. مصرف بیش از اندازه محصولاتی مانند شامپو و ماسک مو و حتی آلودگی‌ها باعث می‌شود که فیلمی روی تار موها را بپوشاند و در نتیجه نور روی موها بازتاب مناسبی نداشته باشد.

بنابراین فارغ از اینکه از کدام شامپو برای براق شدن مو استفاده می‌کنید، باید هر بار به مقدار کافی آن را بزنید. جالب است بدانید زیادی شامپو زدن می‌تواند منجر به ریزش موها هم شود. اگر تاکنون مقادیر زیادی شامپو می‌زدید، چند هفته‌ای از یک شامپوی طبیعی و خانگی یا اسکراب مخصوص پوست سر استفاده کنید تا موهای‌تان به تنظیمات کارخانه برگردند!

شامپو برای براق شدن مو

7 ماسک موی موثر خانگی برای براق شدن مو

برخی مواد طبیعی حتی برای براق کردن موی رنگ شده بسیار موثر هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم علاوه بر رعایت نکاتی که گفته شد، یک ماسک مو خانگی را به دلخواه انتخاب و هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید تا هر چه سریع‌تر شاهد براق شدن مو خود باشید.

  1. ماسک آووکادو؛ برای آبرسانی و ابریشمی شدن مو

یکی از بهترین روش های خانگی برای براق شدن مو آووکادو است. آووکادو فقط یک میوه عجیب و غریب نیست که در ظرف سبزیجات قرار دارد. این خوشمزه‌های سلطنتی در تماس با موهای شما می‌توانند معجزه کنند. اگر موهای‌تان خشک و کدر شده، آووکادو یک انتخاب عالی است؛ چرا که می‌تواند موهای شما را صاف، ابریشمی و البته هیدراته نگه دارد.

طرز تهیه: ابتدا گوشت آووکادو را بیرون بیاورید و آن را درون یک کاسه بزرگ بریزید. با پشت یک قاشق چوبی، آن را له کنید. حدود نصف فنجان شیر و یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ اضافه کنید. حال تمام مواد را با هم مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید. 20-30 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید.

  1. ماسک ماست؛ برای نرم، درخشان و براق شدن مو

حس می‌کنید موهای‌تان از گرما، گرد و غبار، آلودگی و حتی محصولات شیمیایی خسته شده‌اند؟ گاه تنها چیزی که برای براق شدن مو به آن نیاز دارید کمی ماست است. ماست ریشه موها را تغذیه و بافت آن را صاف می‌کند. همچنین درخشش زیبایی به موهای‌تان هدیه می‌دهد.

طرز تهیه: دو پیمانه ماست را در ظرفی بریزید. آن را روی موهای‌تان بمالید و به ویژه کف سر را خوب ماساژ دهید. 15-20 دقیقه صبر کنید و سپس موها را با آب سرد بشویید. بعد از شستن ماسک از شامپوی همیشگی‌تان استفاده کنید. سپس شامپو را با آب ولرم بشویید.

ماسک موی ماست

  1. ماسک تخم مرغ؛ برای ضخیم و براق شدن مو

تخم مرغ برای بدن و موهای شما بسیار مفید است. این ماده چسبناک ارزان، ریشه موها را تغذیه کرده و آسیب موها را ترمیم می‌کند. شگفت آورتر این که توانایی ضخیم کردن موهای شما و براق شدن آن‌ها را دارد.

طرز تهیه: در یک ظرف شیشه‌ای دو تخم مرغ بشکنید. یک فنجان شیر، یک قاشق چای خوری روغن زیتون و چند قطره آبلیموی تازه اضافه کنید. خوب هم بزنید و سپس با براش رنگ مو ماسک را روی موهای‌تان بمالید. 10-15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد و شامپو بشویید.

  1. ماسک موز؛ برای صاف و لطیف شدن موها

تاکنون به این فکر کرده‌اید چرا موز ماسک خوبی برای موهای شماست؟ در واقع این میوه زردرنگ دوست داشتنی سرشار از پتاسیم و ویتامین‌های E، A و C است که برای رشد موهای سالم ضروری هستندو به براق شدن موهای شما کمک می کند. علاوه بر این، موز تولید چربی پوست سر شما را تنظیم کرده و بافت صاف و لطیفی به موها می‌بخشد.

طرز تهیه: دو موز را پوست بکنید و در مخلوط کن بریزید. موز له شده را از آن بیرون بیاورید و درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید. حال یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و عسل اضافه کنید. نوک انگشت‌های‌تان را به ماسک آغشته کنید و کف سرتان را ماساژ دهید. 5-10 دقیقه ماساژ را ادامه دهید و سپس با آب سرد بشویید.

  1. ماسک جو دو سر؛ برای رفع وزی مو

جو دو سر نه تنها میان وعده سالمی برای رژیم غذایی است، که برای براق شدن مو هم مفید است. اگر از خارش پوست سرتان و یا وزی موهای‌تان رنج می‌برید، جو دو سر دقیقا همان چیزی است که احتمالا یک عمر به دنبال آن بوده‌اید!

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری جو دو سر را در کاسه‌ای بریزید. به مقدار لازم شیر سرد و روغن بادام تلخ به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید و آن را به ریشه موها بمالید. 10-15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید.

موهای سالم و براق

  1. ماسک نارگیل، برای تغذیه و محکم شدن مو

نارگیل یک روش عالی برای براق شدن مو است. نارگیل برای موهای خشک و آسیب دیده یک معجزه به تمام معناست. این جادوی طبیعی ریشه موها را محکم می‌کند و غذای کاملی برای موهای شما محسوب می‌شود. علاوه بر این موها را براق کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در کاسه‌ای بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ و غنی به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید و روی موها بمالید. 15-20 دقیقه صبر کنید و سپس موها را با آب سرد بشویید.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین شرط جواب گرفتن از ماسک‌های طبیعی و خانگی، استمرار در استفاده از آن‌هاست. هیچ چیز با یکی دو بار استفاده برای شما معجزه نمی‌کند!

  1. ماسک موهای ترکیبی عالی برای براق شدن مو

اکثر ماسک‌هایی که در بالا توضیح دادیم، از یک جزء اصلی تشکیل شده بودند. اما ماسک‌های خانگی ترکیبی که در آن‌ها از چند ماده مفید استفاده می‌شود، می‌تواند اثرات به مراتب بهتری داشته باشد. از این رو از شما دعوت می‌کنیم حتما ویدیوی زیر را تماشا کنید. این ویدیو به آموزش 3 ماسک موی خانگی ارزان و فوق العاده برای براق شدن موهای شما در سریع‌ترین زمان ممکن می‌پردازد.

سخن پایانی

همیشه هم برای ابریشمی و براق شدن مو لازم نیست هزینه زیادی بپردازید. گاه حتی همین روش‌های ساده و ارزان نتایج بسیار بهتری دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا از ساده‌ترین‌ کارها شروع کنید. در این مقاله آموختید چه نکاتی را برای براق شدن موها باید رعایت کرد. علاوه بر این طرز تهیه چندین مدل ماسک موی خانگی را یاد گرفتید که بسیار در درخشان شدن موهای‌تان تاثیرگذار هستند. اگر سوال یا تجربه‌ای در این باره دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه‌های این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با ما و دیگر همراهان عزیز درمیان بگذارید.

منابع

mindbodygreen

popxo