مراقبت از موهای دکلره شده

Table of Contents

امروزه زیباتر به نظر رسیدن در بین خانم ها و آقایان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افراد برای این امر راه های مختلفی را امتحان کرده تا به نتیجه دلخواه خود برسند. یکی از راه های جذاب تر به نظر رسیدن، که در بین خانم ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است رنگ کردن موی سر می باشد. تاثیری که رنگ مو بر روی زیبایی دارد، باعث شده از آسیبی که می تواند به موی سر وارد شود غافل شوند. اما می توانید برای مراقبت از موهای دکلره شده اطلاعات مفیدی کسب نمایید و به احیای موی خود بپردازید.

رنگ کردن موی سر، مخصوصا رنگهای فانتزی و روشن در بین خانم ها رواج بسیاری دارد. برای روشن کردن موی سر، باید از مواد دکلره استفاده نمایید. این مواد، آسیب زیادی به موهای نازک سر وارد کرده و باعث وزی و ریزش مو می شوند. با دانستن راه های مراقبت از موهای دکلره شده و دانستن اینکه چگونه از موهای دکلره شده مراقبت کنیم می توانیم این آسیب ها را به حداقل برسانیم.

رسیدگی به موها

اگر بدانیم برای مراقبت از موی دکلره شده چه باید کرد، بدون نگرانی از تخریب موهایمان می توانیم به روشن کردن مو بپردازیم. چرا که دکلره کردن علاوه بر ایجاد خشکی بر روی موهایتان، ذباعث از بین رفتن ساقه های مو نیز می گردد. پس خطر آن، می تواند بیشتر از یک وزی ساده باشد.

نگران نباشید، در این مقاله قصد داریم راهکار های مفیدی برای مراقبت از موهای دکلره شده بگوییم که با رعایت برخی از این توصیه ها می توانید از آسیب های جدی تر جلوگیری کنید.

مهمترین راه برای مراقبت از موهای دکلره شده

آیا می دانید برای مراقبت از موی دکلره شده چه باید کرد؟ یا به بیان دیگر بعد از دکلره چگونه از مو مراقبت کنیم؟ چنانچه با وجود عوارضی که دکلره کردن بر روی موهایتان دارد، باز هم تمایل به انجام این کار و روشن شدن موهایتان داشتید قبل از هر اقدامی از آرایشگرتان بخواهید بهترین و مرغوب ترین مواد آرایشی را برای موهایتان استفاده کند. برای مراقبت از موهای دکلره شده بهتر است از رنگ موهایی که دارای ترکیبات روغن طبیعی هستند و یا کاملا گیاهی می باشند استفاده کنید. این نوع از رنگ مو ها آسیب کمتری به موی شما می رسانند.

شاید این کار هزینه شما را کمی بالا ببرد اما به هر حال نباید یک زیبایی زودگذر را فدای یک عمر حسرت در داشتن موهایی زیبا نمود.

 

حتما بخوانید:هر آنچه در مورد پروتئین تراپی مو و تاثیر آن برای موهای دکلره شده باید بدانید

ترمیم کردن مو قبل از دکلره کردن

اگر موهایی آسیب پذیر دارید و در حال درمان خشکی و وزی موهای خود هستید یا اینکه موهایتان دچار موخوره شده اند اصلا به دکلره کردن موی خود فکر نکنید. دکلره کردن حتی با مواد مرغوب باعث سوختن موی سر شده و چون دردی از سمت موی خود حس نمی کنید متوجه آسیب های وارد به آن هم نمی شوید.

بهتر است ابتدا طول درمان را بگذرانید و سپس با رعایت نکات ایمنی، موی خود را دکلره نمایید. در حقیقت با رها کردن درمان موی خود در نیمه راه، تمام زحمتی را که برای احیای مویتان انجام داده اید به هدر می رود.

بهتر است قبل از درمان موهای دکلره شده به احیای موی سر خود بپردازید. باید دو ماه قبل از انجام این عمل، توسط روغن های طبیعی و مکمل های مغذی، موی سر خود را تقویت نمایید و حتی الامکان از سشوار و سایر وسایل حرارتی در این دوره استفاده نکنید.

پس از اطمینان از تقویت موی آسیب دیده بعد از دکلره با مشورت آرایشگرتان می توانید با رعایت نکاتی که در این مقاله خواهیم گفت به دکلره کردن موی خود بپردازید.

دکلره کردن

تست کردن مواد دکلره روی یک قسمت از مو

بهتر است قبل از اینکه تمام موی سرتان را به مواد دکلره آغشته نمایید یک تکه از موی خود را جدا کرده و دکلره کنید. این کار دو مزیت دارد. اول اینکه می توانید رنگ مورد نظر خود را روی آن بگذارید. شاید به نتیجه دلخواه از این رنگ نرسیده و از دکلره کردن پشیمان شوید. دوم چنانچه حساسیت یا عارضه ای بر روی مویتان ایجاد شود متوجه می شوید و برای آن به دنبال راهکار می گردید.

بسیاری از خانم ها در حین دکلره دچار سوزش پوست سر می شوند که البته طبیعی می باشد. اما برخی دچار تاول های بسیار بر سطح پوست سرشان می گردند که ممکن است خطرناک باشد.

اگرموهایی خشک یا وز دارید، سعی کنید که تا جای ممکن از دکلره کردن موهایتان بپرهیزید.

استفاده از ترکیبات پروتیئنی برای مراقبت از موهای دکلره شده

آیا می دانید که برای تقویت موهای دکلره شده چه باید کرد؟ دکلره کردن، باعث از بین رفتن پروتئین های موجود بر سطح مو شده و می تواند منجر به وزی، خشکی و بی حالی مو گردد. امروزه متخصصان پوست، مو و زیبایی برای درمان موهای دکلره شده به تجویز شامپو ها یا تقویت کننده های حاوی ترکیبات پروتئینی پرداخته که در رفع خشکی و وزی مو و همچنین احیاء آن، بسیار تاثیر گذار هستند.

در این راستا، شرکت های تولید کننده برای مراقبتهای بعد از دکلره مو اقدام به تولید محصولاتی حاوی مواد پروتئینی کرده اند که در غالب کرم های مو، سرم ها و همچنین بوتاکس مو به بازار عرضه گردیده است. از این محصولات پروتئینی برای احیای بافت موی خود می توانید بهره برده و پروتئین از دست رفته را به موهایتان بازگردانید.

استفاده از شامپو مناسب موهای دکلره شده

پس از رنگ کردن مو، باید به فکر تغییر در نوع شامپوی سر خود باشید. شامپو هایی مناسب موهای رنگ شده در بازار وجود دارد که در ترکیباتشان از کمترین مواد شیمیایی برخوردار هستند. این شامپوها رنگ مو را تثبیت کرده و کمترین آسیب را به موی سر می رسانند.

البته شامپو مخصوص موهای دکلره شده هم وجود دارد که به ترمیم موهای دکلره شده می پردازند.

اما استفاده روزانه از این شامپوها، کار درستی نمی باشد. چرا که ممکن است به دلیل وجود سولفات در ترکیباتشان، منجر به خشکی بیشتر مو گردند. بنابراین بهتر است برای مراقبت از موهای دکلره شده روش مصرف این شامپوها را بدانیم.

بهترین سرم مو برای موهای دکلره شده

نحوه استفاده از بهترین شامپو برای موهای دکلره شده

در هفته اول پس از رنگ کردن مو بهتر است برای شستشوی موی سر از آب و شامپوهای نرم کننده استفاده نماییم چرا که ممکن است استفاده از انواع دیگر شامپو باعث از بین رفتن رنگ موی سر شده و همچنین موجب خشکی مفرط گردد.

در هفته دوم می توان از شامپویی با دز شیمیایی کمتر مانند شامپوی بچه استفاده نمایید.

در هفته سوم می توانید شامپوهای مناسب موهای رنگ شده را مورد مصرف قرار دهید.

پرهیز از کراتینه کردن مو

برخلاف باور بسیاری از افراد، که برای مراقبت از مو بعد از دکلره و رنگ به کراتینه کردن مو می پردازند، باید بگوییم این روش علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف، نتیجه دلخواهی همراه نداشته و نمی تواند در درمان موهای دکلره شده تاثیر گذار باشد. مخصوصا اگر توسط افراد حرفه ای یا مواد مرغوب انجام نشود نتیجه معکوس داشته و موجب خشکی بیش از اندازه مو می گردد. با این حال نمی توان از مزایای کراتینه کردن مو برای موهای دکلره نشده چشم پوشی کرد.

استفاده از آب داغ ممنوع

برای مراقبت از موهای دکلره شده هرگز آن را با آب داغ نشویید. آب داغ، باعث از بین رفتن چربی های طبیعی موجود در تارهای مو شده و با حذف چربی طبیعی مو منجر به خشکی بیش از حد موها می گردد.

بهتر است حتی اگر موهایتان را رنگ هم نکرده اید از ریختن آب داغ بر روی آن ممانعت نمایید و برای آبکشی موهایتان از آب ولرم استفاده کنید.

نکته ای که شاید کمتر به آن توجه کرده باشیم این است که حمام کردن هر روزه و شستن موها موجب آسیب رساندن به موی سر می گردد. آبی که از دوش بر روی سرمان ریخته می شود حاوی املاحی بوده که به موی سر آسیب می رساند. البته می توانید از دوش های فیلتر دار استفاده کرده و اینگونه به مراقبت از موهای دکلره شده خود بپردازید.

همچنین حمام های طولانی موی سر را خسته کرده و ممکن است منجر به بی حالی و بدحالتی موی سر شود.

کوتاه کردن مو

یکی از راه های مرسوم  برای احیای موهای سر کوتاه کردن آن می باشد. حتی زمانی که موهای خود را دکلره کرده اید برای مراقبت از موهای دکلره شده خود، بهتر است هر 6 هفته یکبار به نوک زنی موهایتان بپردازید. این راهکار علاوه بر احیا کردن موی سر برای از بین بردن موخوره سر نیز مفید می باشد.

درمان ریزش مو بعد از دکلره

ماسک های آب رسان

از جمله محصولاتی که برای ترمیم ساقه های مو بسیار تاثیر گذار می باشد ماسک ها و کرم های آبرسان است. شرکت های تولید کننده در برندهای مختلف و با در نظر گرفتن نوع مو، اقدام به تولید آن نموده اند. این محصولات برای ترمیم موهای خشک و وز تولید شده که می توانید برای درمان موهای دکلره شده از آنها استفاده نمایید.

نکته حائز اهمیت این است که در ترکیبات آنها از فرمولاسیون مواد پروتئینی و نرم کننده استفاده شده و برای مراقبت از موهای دکلره شده به جای شامپو های نرم کننده سفارش می شود.

دکلره کردن مو باعث خشکی، وزی و بی حالت شدن موهای شما می گردد.

آبرسان های خانگی برای درمان موهای دکلره شده

استفاده از آبرسان های خانگی و روغن های چرب طبیعی نیز می تواند راهکار بسیار موثری برای مراقبت از موهای دکلره شده باشد. از آنجا که استفاده از روغن های خانگی برای مراقبت از موهای دکلره شده بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است در این قسمت به توضیحی درباره انواع این روغن ها می پردازیم.

روغن آرگان برای موهای دکلره شده

یکی از مهمترین آبرسان های خانگی که برای مراقبت از موهای دکلره شده بسیار سفارش می گردد روغن آرگان می باشد. خواص روغن آرگان برای مو بی شمار است و نباید از آن غافل شد.

روغن آرگان جهت آبرسانی و چرب کردن طبیعی موی سر حائز اهمیت بوده که با آغشته کردن ساقه های آسیب دیده مو می توانیم به احیاء و ترمیم مو بپردازیم.

روغن آرگان برای مراقبت از موهای دکلره شده

روغن نارگیل برای موهای دکلره شده

روغن نارگیل یک آبرسان طبیعی و بسیار پر کاربرد برای مراقبت از موهای دکلره شده می باشد. این روغن بسیار ارزشمند، علاوه بر نرم کردن موهای دکلره شده با چربی طبیعی موجود، با آبرسانی موهای دکلره شده به مراقبت از آن ها می پردازد.

روغن نارگیل برای مراقبت از موهای دکلره شده

فواید روغن زیتون برای موی دکلره شده

روغن دیگری که حتما بارها از آن استفاده نموده و اثرات شگفت انگیز آن را بر روی موهای خود مشاهده کرده اید روغن زیتون می باشد. یکی از راه های مراقبت از موهای دکلره شده ، استعمال روغن زیتون قبل از دکلره روی موی سر است.

بهتر است دو ساعت قبل از حمام، ساقه موهای خود را به این روغن آغشته نمایید سپس با ماساژ دادن آن را به نقاط مختلف سر برسانید و نهایتا در حمام آبکشی کنید.

ریختن روغن زیتون در مواد دکلره

فواید تخم مرغ برای موی دکلره شده

همانطور که در بالا گفتیم دکلره کردن باعث از بین رفتن پروتئین موجود بر روی ساقه مو می شود. استفاده از محصولات پروتئینی می تواند برای مراقبت از موهای دکلره شده تصمیم درستی باشد.

تخم مرغ سرشار از پروتئین بوده و بهتر است هفته ای یک بار، یک عدد تخم مرغ را به شامپوی سرتان اضافه نمایید و سپس موهایمان را شستشو دهید.

مراقبت مو بعد از دکلره با تخم مرغ

عسل برای تقویت موهای دکلره شده

همه می می توانیم از خواص عسل برای تقویت مو بعد از دکلره استفاده کنیم. عسل یک ماده هیدارته و بهترین آبرسان برای موهای دکلره شده است. اگر بر اثر دکلره موی شما خشک و وز شده است، می توانید از عسل استفاده نمایید. این ماده به خاطر مرطوب کنندگی بسیار بالایی که دارد، برای مراقبت از موهای دکلره شده توصیه می شود.

نرم شدن مو بعد از دکلره با عسل

کره؛ ماده ای موثر برای مراقبت از موهای دکلره شده

کره ماده دیگری است که می تواند به دلیل چربی بالایی که دارد به درمان وزی مو کمک نماید. بهتر است نیم ساعت قبل از حمام موهایمان را به آن آغشته نموده و سپس آبکشی نمایید. این روش یکی از بهترین روش ها برای رسیدگی به موی دکلره شده است.

 

حتما بخوانید:همه چیز درباره ی پی آر پی مو و تاثیر آن برای موهای رنگ شده

موهای دکلره شده را چگونه تقویت کنیم

کنار گذاشتن وسایل حرارتی

برای درمان موهای دکلره شده اولین قدم پرهیز از وسایل حرارتی می باشد. استفاده از سشوار و اتوی مو باعث آسیب زدن به موهای سالم می گردد چه برسد به مویی که تازه دکلره شده و نیاز به مراقبت ویژه دارد. وسایل حرارتی بافت های مو را تخریب کرده و به مروز باعث بدحالتی و زشتی موها می گردد.

برای صاف کردن موها و همچنین حالت دادن به آن می توانید از محصولات آرایشی و بهداشتی که در بازار وجود دارد استفاده نمایید و اگر برای خشک کردن مو از سشوار استفاده می کنید باید بگوییم آسیب زیادی به موی خود تحمیل می کنید. بهتر است برای خشک کردن موهایتان از یک حوله بسیار نرم استفاده کرده یا اینکه بگذارید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند. با این کار می توانید به احیا و مراقبت از موهای دکلره شده خود بپردازید.

عوارض قرار گرفتن مو در مقابل نور خورشید

پرتوهای مضر نور خورشید موجب آسیب دیدن موها می گردند. حتی اگر موی سالمی دارید برای مصون ماندن از این پرتو ها بهتر است از یک ماسک موی خوب برای موهای دکلره شده و محصولاتی که مانند یک ضد آفتاب از موی شما مراقبت می کنند، استفاده نمایید.

این امر زمانی مهم تر است که موی شما به دلایلی نیاز به مراقبت بیشتر دارد. برای مراقبت از موهای دکلره شده بهتر است این موضوع را جدی گرفته و چنانچه در معرض نور آفتاب هستید از یک محافظت کننده موی سر استفاده نمایید.

عوارض شانه کردن مو در حمام

دکلره کردن باعث تضعیف ریشه های مو شده و چنانچه در حمام، زمانی که موهایتان خیس است به شانه زدن بپردازید حتما با حجم زیادی از موهای کنده شده بر روی شانه روبرو خواهید شد. حتی اگر موهایتان خشک و در هم پیچیده شده است سعی کنید با استفاده از یک نرم کننده برای موهای دکلره شده به ماساژ دادن مو پرداخته و با این روش موهای گره خورده را باز کنید.

مراقبت های مو بعد از دکلره

استفاده کردن از سشوار، اتو مو و سایر ابزار آلاتی که باعث حرارت دیدن موهای دکلره شده می شود، باعث تشدید آسیب پذیری موها می گردد.

پرهیز از شنا کردن پس از رنگ کردن موها

چنانچه به تازگی موهای خود را رنگ کرده اید برای مراقبت از موهای دکلره شده خود، از شنا کردن بپرهیزید.

کلر موجود در آب استخر، بسیار آسیب زننده می باشد. موهای شما پس از دکلره نیاز به استراحت دارد بنابراین با قرار نگرفتن در عوامل محیطی که منجر به آسیب بیشتر به موهایتان می شود بپرهیزید و به احیای موی دکلره شده خود کمک نمایید.

چنانچه به دلایلی موهایتان در معرض برخورد با کلر آب استخر قرار گرفت حتما موهای سر خود را با روغن های طبیعی چرب کرده و حتی الامکان اجازه ندهید موهایتان خیس شوند.

می توانید پس از خروج از آب چنانچه موی سرتان خیس شده است آن را با آب سرد و مرطوب کننده بشویید.

نکاتی ضروری برای مراقبت از موهای دکلره شده

پس از بیان راهکارهای مختلف جهت مراقبت از موهای دکلره شده راهکاری برایتان داریم که به عنوان یک قانون طلایی و همیشگی می توانید از آن استفاده نمایید.

داشتن تغذیه مناسب و استفاده از مکمل ها و ویتامین ها، می تواند نقش مهمی در ترمیم موهایتان داشته باشد.

زمانیکه موهایتان به علت دکلره در دوره نقاهت به سر می برد می توانید از مکمل های غذایی مانند انواع مغز های خوراکی و ویتامین ها استفاده کرده و به درمان موهای دکلره شده بپردازید. در غیر اینصورت هر روز شاهد ضعیف و شکننده تر شدن موهای خود باشید.

با تمام نکاتی که درباره مراقبت از موهای دکلره شده گفته شد، بهتر است از دکلره کردن پی در پی موها بپرهیزید. هراز گاهی به موی خود استراحت داده و آن را رنگ نکنید. چرا که هر چقدر از روش های ترمیم و نگهداری مو بعد از دکلره استفاده کنید، آسیبی که دکلره به موی سر می رساند بسیار عمیق می باشد.

سوالات متداول در رابطه با مراقبت از موهای دکلره شده

 

از چه مواد طبیعی می توان برای مراقبت از موی دکلره شده استفاده کرد؟

روغن آرگان، روغن زیتون، تخم مرغ، عسل و بسیاری دیگر از محصولات طبیعی وجود دارند که می توان از آن ها برای درمان مشکلات مو مثل وزی و خشکی حاصل از دکلره استفاده کرد. استفاده از این محصولات نیاز به صرف کمی وقت دارد. شما می توانید با مراجعه به متن مقاله با این مواد و روش های استفاده از آن ها برای مو آشنا شوید.

استفاده از چه شامپوهایی برای موهای دکلره شده توصیه می شود؟

متخصصان پوست، مو و زیبایی برای درمان موهای دکلره شده به تجویز شامپوها یا تقویت کننده های حاوی ترکیبات پروتئینی پرداخته که در رفع خشکی و وزی مو و همچنین احیاء آن، بسیار تاثیر گذار هستند.

چه نوع موهایی را نباید دکلره کرد؟

موهایی که در اثر دکلره شدن های متعدد دچار آسیب های شدید شده اند را نباید مجددا دکلره کرد. بهتر است که برای بهبودی این نوع از موها کمی زمان صرف کرده و پس از بهبودی کامل آن، برای دکلره اقدام نمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم درباره راه های مراقبت از موهای دکلره شده مطالب بسیار مفیدی در اختیارتان بگذاریم. همچنین به سوالاتی نظیر برای نرم شدن موهای دکلره شده چه کنیم ، پاسخ دادیم. چنانچه تجربه ای در زمینه دکلره کردن مو یا مراقبت از موهای دکلره شده خود دارید، خواهشمندیم تجربیاتان را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

 

منبع:

hercampus

byrdie