نقش زنان دانشمند در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی | اینجا ایده بگیرید!

دنیای امروز ما دائما در حال تغییر است و یکی از بزرگترین تغییرات این است که تکنولوژی، بسیاری از موانعی را که قبلا برای انجام برخی کارها وجود داشته، برطرف می‌کند. اگر 30 سال پیش می‌خواستید یک شرکت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی تاسیس کنید، در قدم اول به سرمایه هنگفتی نیاز داشتید. اما در حال حاضر با مقادیر به مراتب کمتری می‌توان محصولی را تولید و به بازار عرضه کرد.

یکی از عوامل موفقیت در تجارت، تولید محصولاتی است که صرفا نیازهای خاصی از مصرف کنندگان را، برای مثال فقط محصولات مراقبت از پوست، مورد هدف قرار می‌دهد. از آنجایی که درصد زیادی از این محصولات را خانم‌ها استفاده می‌کنند، احتمالا در آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از زنان کارآفرین در این زمینه خواهیم بود. از این رو تصمیم گرفتیم به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم، مرور کوتاهی داشته باشیم بر زندگی 9 زن دانشمند در حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی تا الهام بخش شما در این دنیای بی حد و مرز باشند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زنان دانشمند و تاثیرگذار در تولید لوازم آرایشی

بدون هیچ حرف اضافه‌ای به معرفی این زنان الهام بخش و تاثیرگذار در طول تاریخ می‌پردازیم. قطعا مطالعه سرگذشت چنین افرادی ایده‌های نابی در زمینه نحوه تولید لوازم آرایشی و اطلاعات ساده دیگر ولی مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس این مطلب را از دست ندهید.

  1. مریم یهودی (Mariah the Jewess)

مریم یهودی نه تنها اولین زن شیمی‌ دان لوازم آرایشی است؛ بلکه اولین نفری است که با توجه به یافته‌های کنونی‌مان، در طول تاریخ در این زمینه فعالیت داشته است. اطلاعات زیادی درباره او در دسترس نیست. با این حال گفته شده که احتمالا مریم بین قرن‌های 1 تا 5 میلادی زندگی می‌کرده که در این صورت هم عصر زن دانشمند دیگری به نام هیپاتیا و شاید مستقر در همان شهر این دانشمند یعنی اسکندریه بوده است (منطقی است که وقتی در یک دوره و مکانی دانشمند زنی به شهرت رسیده، این احتمال برای وجود دانشمند دیگری در همان زمان و مکان باشد).

تخصص ماریا در زمینه استخراج و تقطیر بود. جالب است بدانید اصطلاح “بن ماری” برای حمام آب در بسیاری از آزمایشگاه‌ها از نام این دانشمند تاثیرگذار گرفته شده است (بن ماری برای نگهداشتن نمونه‌های آزمایشگاهی در دمای بالا به کار می‌رود؛ بدون اینکه آن‌ها را بسوزاند). هر کسی که تا به حال تجربه کار در آزمایشگاه تولید لوازم آرایشی را داشته باشد، قطعا می‌داند که این وسیله ساده تا چه اندازه مفید است.

مریم یهودی و تولید لوازم آرایشی

  1. تروتولا روژیرو (Trotula di Ruggeiro)

تروتولا روژیرو اولین فرد در طول تاریخ بود که کتابی درباره لوازم آرایشی نوشته است. این دانشمند در قرن دوازدهم در سالرنو در جنوب ایتالیا زندگی می‌کرد؛ جایی که بسیار تحت تاثیر نوشته‌های علمی یونانیان، مهارت‌های عملی از جهان عرب و فرهنگ غنی گیاهان دارویی از مدیترانه بود.

تروتولا اولین فردی است که درباره فرمولاسیون تولید لوازم آرایشی کتاب نوشته است. بعد از کتاب اول، مدت زمان زیادی طول کشید تا کتاب دوم او هم چاپ شود. مستندسازی دانش، بخش واقعا مهمی در فرایند تولید یک علم ناب درباره لوازم آرایشی است؛ یعنی دقیقا کاری که تروتولا موفق به انجام آن شد.

در واقع تنها در صورت ثبت و اشتراک کارهایی که انجام می‌دهیم، می‌توانیم ادعای پیشرفت در هر زمینه‌ای را داشته باشیم. بنابراین تلاش‌های تروتولا را می‌توان یک پیشرفت اساسی در تاریخ لوازم آرایشی و کمک واقعی به تولید محصولاتی دانست که امروز از آن‌ها لذت می‌بریم.

تروتولا روژیرو و تولید لوازم آرایشی

  1. الیزابت آردن (Elizabeth Arden) و تولید لوازم آرایشی

الیزابت آردن را بیشتر به عنوان خالق برندی به همین نام می‌شناسند. اما در حالی که بسیاری از کارآفرینان در دنیای تجارت علاقه‌ای به علم نهفته در تولید لوازم آرایشی ندارند، الیزابت خودش مدیر تولید و توسعه محصولاتش بود.

اسم اصلی الیزابت، فلورانس گراهام است که وقتی در شرکت داروسازی Squibb هم کار می‌کرد، به همین نام او را می‌شناختند. چندی بعد در این شرکت وارد بخش آزمایشگاه شد و در مورد فرمولاسیون محصولات آرایشی مطالعه و پژوهش می‌کرد. به این ترتیب بعدا توانست از تجربیات ارزشمندش در تولید محصولات زیبایی و مراقبت از پوست استفاده کند.

با این پیش زمینه بود که آردن یکی از معروف‌ترین برندهای آرایشی و بهداشتی را در طول تاریخ تاسیس کرد که شرکت او امروزه هم به قوت قبل به کارش ادامه می‌دهد.

الیزابت آردن و تولید لوازم آرایشی

  1. فلورانس وال (Florence Wall)

فلورانس وال یکی از اولین زنانی بود که به عنوان شیمی دان لوازم آرایشی شناخته شد و البته اولین زنی که در سال 1956 مدال انجمن شیمی دانان آرایشی را دریافت کرد. فلورانس بعد از اتمام تحصیلاتش به عنوان معلم شیمی و بعدتر در کمپانی Inecto به عنوان مدیر تولید رنگ مو مشغول به کار شد.

این موقعیت شغلی، فرصتی برای فلورانس به وجود آورد تا به تحصیلات تکمیلی در رشته رنگ مو بپردازد. تا جایی که بیش از 5 کتاب و 300 مقاله علمی در این زمینه نوشت (اگر به تولید لوازم آرایشی به ویژه رنگ مو علاقه مند هستید، کتاب‌های فلورانس را از دست ندهید). چند سال بعد از شغلش در کمپانی اینتکو انصراف داد و به عنوان یک معلم و نویسنده کار کرد. جالب است بدانید وسعت اطلاعات این دانشمند جوان رنگ مو به حدی گسترده بود که نتوانست استاد راهنمایی برای دوره دکترای خود پیدا کند.

فلورانس در دانشگاه نیویورک مشغول به تدریس شد که از جمله کلاس‌های او می‌توان به بهداشت آرایش، مباحث تخصصی آرایشی پیشرفته و همچنین کلاس‌های عمومی آموزش خودآرایی اشاره کرد. ردپای این زن الهام بخش تاریخ حتی در تهیه قانون فدرال غذا، دارو و مواد آرایشی و بهداشتی سال 1938 به چشم می‌خورد.

فلورانس وال و تولید لوازم آرایشی

  1. نیکول جکسون (Nicole Jackson)

زمانی که نیکول جکسون فقط 13 سال داشت، سعی می‌کرد با آبلیمو آکنه‌های خودش را درمان کند. اما نتیجه آن فقط سوختگی پوستش بود که او را مجبور کرد سه ماه تمام از وازلین استفاده کند. با این وجود نیکول نوجوان، دست از ماجراجویی خود برنداشت و برای تولد 16 سالگی خود از مادرش موادی مانند خاک رس و کره شی درخواست و شروع به ساخت لوسیون‌ها و کرم‌های دست ساز کرد.

جکسون به تحصیل در رشته تجارت بین الملل در دانشگاه ویرجینیا ادامه داد؛ اما زمانی که وقت کار کردنش فرارسید، فقط می‌دانست که می‌خواهد شغلش مرتبط با تولید لوازم آرایشی و بهداشتی باشد. به گفته خودش: «من به مراقبت از پوست علاقه مند بودم؛ اما کلمه‌ای برای آنچه می‌خواستم انجام دهم پیدا نمی‌کردم. دوست داشتم در مورد مواد تشکیل دهنده و چگونگی و چرایی آن‌ها مطالعه کنم اما علاقه‌ای به تشخیص بیماری‌ها نداشتم.»

در حقیقت آنچه جکسون واقعا می‌خواست باشد، دانشمندی بود که در زمینه تولید لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست فعالیت می‌کند. اما از آنجایی که از وجود چنین شغلی خبر نداشت، شروع به جستجو در گوگل با عناوینی مثل کارآفرینان محصولات مراقبت از پوست کرد. تا اینکه بعد از فارغ التحصیلی به عنوان کارمند تولید در آزمایشگاه مراقبت از پوست با ابریشم درمانی مشغول به کار شد.

 بعدتر جکسون در این کمپانی (Silk Therapeutics) ارتقای شغلی پیدا کرد و به بخش تحقیق و توسعه و ترکیب مواد شیمیایی منتقل شد. با این وجود می‌گوید: «هنوز هم آرزو می‌کنم که ای کاش زودتر درباره این شغل و ارتباط آن با علم و شیمی می‌دانستم.»

  1. مندی نیامبی (Mandi Niambi)

مندی از بنیانگذاران و مدیرعامل کمپانی Baalm است و علاوه بر این وظیفه طراحی محصولات را براساس نیاز پوست برعهده دارد. در یک جمله می‌توان او را اینگونه توصیف کرد: یک دانشمند عصر حاضر، نویسنده و کارآفرین علاقه مند به فناوری پوست. اما ایده تاسیس این کمپانی تولید لوازم آرایشی و مراقبت از پوست از کجا شکل گرفت؟

پاسخ این سوال را از زبان خود مندی می‌خوانیم: «من با اگزما و پوست حساسی بزرگ شدم؛ به همین دلیل امتحان کردن محصولات جدید همیشه برایم ترسناک بوده است. گاه محصولات جدید باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شدند و کسی را نداشتم که بتوانم به او مراجعه کنم. وقتی به عنوان یک محقق در رشته زیست شناسی دانشگاه هاروارد مشغول به تحصیل شدم، مقاله‌های متعددی در مورد علاقه شخصی‌ام یعنی محصولات مراقبت از پوست و ترکیبات آن‌ها می‌خواندم. اما الان با کمپانی Baalm هیچکس لازم نیست مدرک زیست شناسی داشته باشد تا بفهمد کدام محصول را باید روی پوستش بگذارد.»

مندی نیامبی

  1. کایلی برت (Kailey Bradt) و تولید لوازم نوآورانه

کایلی برن بنیانگذار OWA Haircare، اولین خط تولید محصولات مراقبت از مو است که با آب فعال می‌شود. کایلی لیسانس مهندسی شیمی و کارشناسی ارشد توسعه محصول دارد و محصولات کمپانی را خودش فرموله می‌کند. در واقع این شرکت، همان محصولات مایع را به صورت پودر تحویل می‌دهد.

به گفته کایلی حتی بهترین شامپو های مایع معمولی به طور متوسط 80% آب دارند. میزان آب نرم کننده‌ها از این هم بیشتر است و حتی یک ژل مو می‌تواند 95% آب باشد. کایلی می‌گوید: «وقتی این موضوع را فهمیدم، نمی‌توانستم تصور کنم که بسته بندی و حمل آب در سراسر جهان ادامه داشته باشد! OWA ارائه محصولات مایع به روشی جدید است.»

ایده تولید چنین محصولاتی، از آنجا به ذهن کایلی رسید که محصولات مایع فضای زیادی را اشغال می‌کردند و همیشه با مشکل نشتی آن‌ها به کیفش درگیر بود. از همان جا کایلی شروع به تحقیق در مورد فرمولاسیون محصولات مایع مراقبت از مو کرد و در نهایت موفق به تاسیس این کمپانی موفق شد. خوب به اطرافتان نگاه کنید؛ چه ایرادی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی می‌بینید؟

کایلی برت

  1. لیزی ترلستاد (Lizzy Trelstad)

لیزی ترلستاد بنیانگذار Beaker است؛ بستری به مشتریان کمک می‌کند که بهترین محصولات مناسب خودشان را تشخیص دهند. لیزی یک شیمی دان تحصیل کرده در کلمبیاست و در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و فرمولاسیون عطر تجربه کاری دارد.

لیزی نحوه کار این پلتفرم جذاب را اینگونه توضیح می‌دهد: «بهترین محصولات آرایشی، همیشه برای شخص شما بهترین نیستند. در Beaker برچسب محصولات به طور اختصاصی خوانده شده و ترکیبات شیمیایی موجود در آن تجزیه و تحلیل می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، مشتری متوجه می‎شود که یک محصول واقعا چه ویژگی‌هایی داشته و آیا این خصوصیات با بودجه، سبک زندگی و پوست شخص خودش همخوانی دارد یا خیر.»

همچنین درباره ایده تاسیس این پلتفرم می‌گوید: «ایده Beaker از ناامیدی من هنگام کار در یک کارخانه تولید لوازم آرایشی متولد شد. من وظیفه تهیه فرمول ساخت کرم پودر و دیگر مواد آرایشی را با استفاده از مواد اولیه‌ای که بیش از حد انبار شده بودند، داشتم. قرار بود همه چیز را از Sephora الهام بگیرم و سپس همه فرضیات و معیارهای زیبایی را از این سایت برداشت کنم. با این وجود سعی کردم با ترکیب جدیدی از مواد و ساخت محصولاتی که بیشتر مورد پسند مشتریان بود، نظر بازاریابان داخلی شرکت را جلب کنم.

آن زمان بود که فهمیدم اکثر بازاریابان حرف مشتریان را متوجه نمی‌شوند. از این رو Beaker را با هدف اختراع روش‌هایی برای توسعه یک زبان مشترک، برای ترجمه ویژگی‌های کیفی به مشخصات شیمیایی و بالعکس، تاسیس کردم. من زمانی موفق می‌شوم که بتوان از این زبان رایج برای تولید لوازم آرایشی و بحث درباره آن‌ها با دقت علمی استفاده کرد.»

لیزی ترلستاد

  1. میا چای ردی (Mia Chae Reddy)

ردی دانشمند کاملا متفاوتی نسبت به 8 مورد قبلی و یک دانشمند علوم احتماعی است. میا مدرک کارشناسی‌اش را در رشته مطالعات آمریکایی- آفریقایی دریافت کرد و دکترای خود را در دانشگاه مریلند آمریکا گذراند. او تصمیم گرفت که در مورد تصور زنان رنگین پوست از اینکه چه کسی هستند، پژوهش کند. در نتیجه به مراکش سفر کرد.

اما دست بر قضا دو سال بعد از فارغ التحصیلی، چای ردی در تعطیلات مراکش به پارچه‌های کوچک و پنبه‌ای دستگیره مانند در بازار برخورد کرد. در آنجا فهمید که این دستگیره‌ها mihakkat نامیده می‌شوند و زنان مراکشی از آن‌ها برای تمیز کردن و لایه برداری از صورت و بدن‌شان استفاده می‌کنند. همان جا بود که ایده ورود به دنیای تولید لوازم آرایشی گیاهی و ارگانیک و البته محصولات مراقبت از پوست به ذهن میا خطور کرد. به این ترتیب که mihakkat را به عنوان بخشی از یک برند آرایشی که می‌تواند به درک بیشتری از زیبایی آفریقا کمک کند، در دسترس زنان آمریکایی قرار دهد.

میا می‌گوید: «من می‌خواستم تنوع زیبایی آفریقایی را به تصویر بکشم اما از آنجایی که خودم مراکشی نبودم، از نظر متخصصان گیاهان دارویی درباره سنت‌های محلی زیبایی استفاده کردم و این دانش را هنگام تهیه مواد اولیه برای برند تجاری خودم یعنی Dehiya Beauty به کار گرفتم؛ از گل رس کوه‌های اطلس گرفته تا پنبه‌های ارگانیک و روغن آرگان.»

میا چای ردی

سخن پایانی

سال‌هاست در طول تاریخ بشریت ردپای زنان و دختران دانشمند در عرصه‌های مختلف دیده می‌شود. در واقع مطالعه تاریخ ثابت می‌کند که زنان نه تنها دست کمی از مردان هم دوره خود نداشته و ندارند، که اتفاقا در برخی زمینه‌ها موفق‌تر هم عمل کرده‌اند. روز جهانی زنان و دختران در علم بهانه‌ای شد برای مرور زندگی دانشمندان زن گذشته و عصر حاضر؛ که بیش از پیش به اعتماد به نفس و توانایی‌های خودمان مطمئن شویم و قدم در راهی بگذاریم که سال‌ها بعد از ما به عنوان افتخارات تاریخ یاد شود. اگر شما هم زنی را می‌شناسید که در حیطه تولید لوازم آرایشی کارنامه درخشانی داشته، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌های این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با ما درمیان بگذارید.

منابع

colinsbeautypages

wikipedia

theverge

thriveglobal

allure