سرمه چشم

استفاده از سرمه چشم یکی از آداب و رسوم کهن در ایران زمین بوده است و استفاده از آن هنوز در برخی مناطق ادامه دارد. امروزه بسیاری از افراد یه جای استفاده از سرمه، از انواع مداد چشم و خط چشم استفاده می‌کنند. به راستی مزایای این دوده‌ سیاه چیست؟ طب سنتی، سرمه را گرم و خشک می‌داند و از آن به عنوان دارو نام می‌برد.
آنچه در ادامه خواهید خواند:
1. سرمه چشم چیست؟
2. طرز تهیه سرمه چشم
3. خواص
4. بهترین نوع سرمه چشم کدام است؟
5. آرایش چشم با سرمه

سرمه چشم چیست؟

امروزه سرمه چشم در میان خانم‌ها، طرفداران زیادی ندارد و معمولا افراد از انواع خط چشم و یا مداد چشم برای آرایش چشم استفاده می‌کنند. در حالیکه سرمه چشم با خواص بیش از حدی که دارد می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای آرایش چشم باشد.  سرمه چشم به دو صورت طبیعی و صنعتی تهیه می‌شود. در نوع طبیعی با سوزاندن گیاهان و یا استفاده از چربی‌های حیوانی ساخته می‌شود. موادی مثل سنگ مردار، هسته خرما و یا ابریشم نیز از موادی هستند که در گذشته برای ساخت سرمه از آنها استفاده میشد. سرمه چشم می‌تواند از ترکیب گیاهان و مغزهای مختلف باشد. برای مثال ترکیب بادام شیرین، فندق، هسته خرما و هلیله به عنوان یکی از برترین سرمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرمه‌های خانگی معمولا خشک هستند و برای استفاده نیاز به ترکیب شدن با روغن دارند.

سرمه‌های ترکیبی معمولا به صورت چهار مغز و یا هفت مغز در بازار توزیع می‌شوند. ترکیب سرمه چهار مغز، مغز گردو، فندق، بادام و پسته است.
سرمه‌ها اشکال متفاوتی دارند. برخی در سرمه‌دان هستند و برای استفاده باید از قلم استفاده کرد. برخی شرکت‌ها نیز سرمه های مدادی ساخته‌اند. این دسته از سرمه‌ها، از لحاظ بهداشتی بهتر اند و استفاده آسان‌تری دارند.

امروزه برای آرایش چشم به خصوص در آرایش چشم عربی، از سرمه استفاده می‌شود

سرمه چشم

 

طرز تهیه سرمه چشم

سرمه‌های مختلف معمولا برای تقویت ابرو و مژه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تهیه سرمه خانگی چندین روش وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم

سرمه چشم بادام و فندق

استفاده از بادام و فندق از دیرباز برای سیاه کردن چشم و زیبایی بخشیدن به آن قدمت طولانی دارد. برای استفاده از بادام و فندق به عنوان سرمه چشم، ابتدا باید این دو ماده را به صورت خام( بونداده) تهیه کنید سپس دو راه پیش روی شماست.

روش اول استفاده از بادام و قندق

در این روش روی یک شعله پخش کن یا سینی مغز بادام و فندق خام را قرار دهید. با سوختن این مغزها، دوده سیاه رنگ ایجاد می‌شود. سوختن باید تا زمانی که همه مغزها تبدیل به ذغال شوند، ادامه داشته باشد. سپس ذغال ها را جمع کنید و در سرمه‌دان بریزید.

روش دوم

در این روش شما دوده بیشتری جمع آوری خواهید کرد . برای درست کردن سرمه چشم فندق و بادام از یک اسفج، سیب زمینی یا یک پایه محکم استفاده کنید. به هر فندق یا بادام، یک سوزن وارد کنید. سپس سوزن‌ها را وارد پایه، اسفنج یا سیب زمینی کنید. فندق و بادام را آتش بزنید و یک سینی بالای جایگاه اتش گرفته، قرار دهید.

استفاده از سرمه بادام باعث جلوگیری از ریزش ابرو می‌شود

در این سینی، دوده‌های حاصل از سوختن بادام و فندق را جمع کنید. فندق و بادام سوخته را به دوده‌ها اضافه کنید و فشار دهید تا به صورت پودر در بیاید. این پودر در واقع همان سرمه است و می‌توان برای استفاده در چشم و ابرو و حتی مژه مورد استفاده قرار داد.

سرمه بادام

سرمه چشم با استخوان قلم گاو یا گوسفند

سرمه چشم ساخته شده از قلم گاو، نه تنها ضد ریزش است بلکه خاصیت ضد التهاب نیز دارد. تهیه این سرمه اندکی دشوار است اما خواص بسیار زیادی دارد. برای تهیه این سرمه، ایتدا مغز ران گاو یا گوسفند را خارج کرده و در یک کاسه بریزید. در کاسه یک گاز استریل، یا باند یا یک تکه پارچه تمیز قرار دهید و یک سر آن را آتش بزنید. باند اندک اندک میسوزد و باعث سوختن قلم می‌شود. باید یک سینی بالای ظرف بگیرید تا دوده‌های حاصل روی سینی قرار بگیرد. سپس این دوده‌ها را جدا کنید و در سرمه‌دان بریزید.
اگر احساس کردید این سرمه اندکی خشک است، می‌توانید دو تا سه قطره از انواع روغن به آن اضافه کنید.

خواص

برای سرمه خواص بسیار زیادی وجود دارد. جالب است بدانید در طب سنتی، برای هر بیماری، از سرمه مخصوص استفاده می‌شود. برای کسانی که مشکل ریزش مداوم اشک از چشم دارند، سرمه ابریشم توصیه می‌شود. افرادی که دارای گل مژه و یا التهابات چشمی هستند از سرمه ساخته شده از سنگ مردار استفاده می‌کنند. اگر مشکل ریزش ابرو یا مژه دارید، باید از سرمه چهارمغز یا سرمه بادام استفاده کنید. اگر تار مژه و ابروی نازکی دارید، بهتر است از سرمه هسته خرما استفاده کنید. دقت کنید که برای کنترل کیفیت سرمه، بهتر است مقداری از آن را به دستتان بمالید. بعد از چند دقیقه دستتان را بشورید. سرمه طبیعی به راحتی پاک نمیشود و روی دست رد مشکی برجا می‌گذارد. اما سرمه‌های شیمیایی به راحتی از روی دست پاک می‌شود. توصبه ما استفاده از سرمه‌های طبیعی و ساخته شده از مغزها است.

توصیه‌های طب سنتی

طب سنتی برای استفاده از سرمه توصیه‌های بسیار خوبی دارد.
1-بررسی فرمولاسیون دقیق سرمه و ترکیبات آن. در برخی از سرمه‌ها از دوده بخاری استفاده می‌شود که به دلیل داشتن مشتقات گاز و نفت بسیار مضر است. حتی در این مورد بهتر است از دوده بخاری چوبی استفاده شود.
2-سرمه نباید دارای بخش‌های زبر و ضخیم باشد. باید به خوبی الک و آسیاب شده باشد. مخصوصا برای افرادی که عادت به کشیدن سرمه در درون چشم خود دارند. زبری باعث آسیب دیدن مویرگ‌های چشم می‌شود و در دراز مدت، ممکن است باعث نابینایی شود.

بهترین نوع سرمه

سرمه چشم انواع متفاوتی دارد، بهترین نوع آن، سرمه چشم سنگی است. سرمه چشم سنگی، از آنتیموان ساخته می‌شود. سرمه اثمد معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سرمه مورد استفاده است. این همان سرمه معروف مکه است. اما مزایا و معایب این سرمه چشم چیست؟

مزایای سرمه چشم سنگی

از جمله مزایای این سرمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
جلوگیری از کوری وآب سیاه
گذشتگان اعتقاد داشتند این سرمه باعث از بین بردن آب سیاه می‌شود
خارج کردن چرک و آلودگی
سرمه کشیدن باعث می‌شود تا الودگی‌های موجود در چشم از طریق غدد اشکی خارج شوند
تقویت بینایی

استفاده از سرمه‌های طبیعی به دلیل داشتن ویتامین و مواد معدنی باعث افزایش بینایی چشم میشود.

اما این سرمه معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

معایب سرمه چشم سنگی

این سرمه به رنگ مشکی نیست و خاکستر رنگ است. این موضوع سبب می‌شود تا میزان سیاهی آن کمتر از بقیه سرمه‌ها باشد. مشکل بعدی آن، زبر بودن است. بر خلاف بقیه سرمه‌ها، سرمه چشم اثمد مقداری زبر است و احساس زبری برای برخی افراد خوشایند نیست.

روش ساخت

برای تهیه این نوع سرمه، به زمان بیشتری نسبت به سایر سرمه‌ها نیاز دارید. سنگ سرمه چشم را به مدت 40 روز در آب قرار دهید و به صورت مداوم و هر دو الی سه روز، این آب را عوض کنید. پس از چهل روز، سنگ را از آب خارج کنید. خشک کنید و به صورت پودر دربیاورید.
این پودر را در سرمه‌دان ریخته و استفاده کنید.

ارایش چشم

 

در این ویدیو می‌توانید  ساخت سرمه خانگی را یاد بگیرید

نحوه استفاده

اگر شما نیز به سیاه کردن چشمانتان علاقه مند هستید، بهتر است در ابتدا چند موضوع توجه کنید

  1. آیا می‌خواهید سرمه مدت زیادی در چشم شما بماند یا خیر. این موضوع در انتخاب نوع ضدآب و معمولی مهم است. نوع ضد آب تا چندین ساعت در چشم می‌ماند و مناسب مهمانی طولانی مدت است.
  2. بعضی از این نوع مواد، دارای ناخالصی هستند و در نتیجه ممکن است به چشم آسیب برسانند، بنابراین تا حد امکان سعی کنید از نوع دارای مواد براق‌کننده و یا غیر طبیعی استفاده نکنید.
  3. دقت کنید که میزان سیاهی مورد نظر شما چگونه است. هر نوع از این ماده جذاب با توجه به منبع آن( بادام، فندق یا سنگ) ممکن است طیفی از رنگ ایجاد کند. پس اگر علاقمندید چشمان خیلی مشکی داشته باشید به سراغ نوع سنگی نروید، زیرا این نوع سیاهی بالایی ندارد.

برای استفاده ، میل را وارد ظرف نگهداری کنید و به آرامی در چشمانتان بکشید. این کار را کرار کنید تا به سیاهی مورد نظر برسید. بعد از هر بار استفاده میل را بتکانید  حتی می‌توان میل را شست تا آلودگی ان کمتر شود.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی سرمه چشم و خواص آن پرداخته شد. علما طب سنتی همواره افراد را به استفاده از این ماده دعوت کرده اند. دقت کنید که هر سرمه برای یک بیماری خاص است و این مطلب بر اهمیت آن می‌افزاید. در این مقاله به معرفی سرمه، بیان مضرات و فواید آن و معرفی انواع سرمه پرداخته شد. ضمن آنمه مسائلی مثل ساخت سرمه‌های گوناگون نیز مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از سرمه علاوه بر افزایش بینایی و تقویت این قوه، باعث جلوگیری از آب مروارید و آب سیاه نیز می‌شود. امیدواریم این مطلب به تمامی سوالات شما در مورد این ماده پرفایده پاسخ داده باشد. در پایان از شما می‌خواهیم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

منابع

byrdie