خواص آلوورا یا آلوئه ورا برای پوست

Table of Contents

آلوئه ورا یا آلوورا را می توان یکی از داروهای گیاهی دانست که مورد استفاده بسیاری برای پوست دارد. شاید برای شما تعجب آور باشد که یک گیاه چگونه می تواند برای بیماری های پوستی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد اما بهتر است باور کنید که این گیاه فوق العاده نه تنها خطری برای پوست شما ندارد بلکه خواص زیادی برای آن دارد. اگر می خواهید با خواص آلوورا برای پوست آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

شکل مصرف آلوورا معمولا به دو صورت است. برخی به طور مستقیم برگ های آن را جدا کرده و از ژل داخل برگ استفاده می کنند و برخی ترجیح می دهند از ژل های آماده در بازار استفاده کنند. البته بهتر است در موارد اضطراری همچون سوختگی یا زخم های حاد، از این ژل ها استفاده شود زیرا معمولا در آن ها مواد تسکین دهنده نیز به کار می برند.

همچنین فراموش نکنید که خواص آلوئه ورا برای پوست که در ادامه توضیح داده می شود و همچنین ماسک هایی که گفته می شود برای بزرگسالان بوده و نباید برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. اما به هیچ وجه خواص آلوورا فقط برای خانم ها نیست و آقایان هم باید به سلامت پوست و موی خود اهمیت دهند. بنابراین تمام این متن را به دور از تفکیک بخوانید و به کار ببرید. در این مقاله با طرز تهیه انواع ماسک‌ها آشنا می‌شوید و همچنین پاسخ سوالاتی از جمله اینکه آیا بعد از استفاده از ژل آلوورا باید صورت را شست می‌گیرید. پس تا انتها همراه ما باشید. 

چگونه از برگ آلوورا برای پوست ژل استخراج کنیم؟

آلوورا و خواص آن برای پوست

قبل از اینکه به روش استفاده آلوورا برای صورت و خواص آلوورا برای پوست بپردازیم، بهتر است بدانید گلدان گیاه آلوورا در خانه قابل نگهداری است و برگ آن هم در بیشتر عطاری ها به فروش می رسد و شما می توانید با خریداری آن ها به راحتی در خانه ژل آلوورا را تهیه کرده و برای درمان یا ماسک های مختلف از آن استفاده کنید. اما فراموش نکنید که هر چه ژل آلوورا تازه تر باشد، خواص آن هم بیشتر است و این ژل استخراج شده از برگ حداکثر یک هفته تا ده روز خاصیت خود را حفظ می کند. بعد از این مدت عملا ژل شما خاصیتی ندارد و نمی تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند. بنابراین فقط به میزان نیاز هر هفته خود ژل آلوورا تهیه کنید و صرفا به نگهداری آلوئه ورا در یخچال اکتفا نکنید.

برای تهیه ژل طبیعی آلوورا و بهره گیری از خواص آلوورا برای پوست این مراحل را طی کنید:

  • برگ آلوورا را به خوبی بشویید و از هر گونه آلودگی پاک کنید.
  • حال با یک چاقوی تیز، پوست یک طرف برگ را جدا کنید.
  • بعد از جدا کردن پوست، ژل سفید رنگ داخل برگ دیده می شود. به وسیله یک قاشق، این ژل را از داخل برگ جدا کنید.
  • ژل را درون یک مخلوط کن بریزید تا به خوبی نرم شود و بتوانید به عنوان کرم از آن استفاده کنید تا بتوانید از خواص کرم آلوئه ورا برای پوست بهره ببرید.
  • این ژل یکدست شده را درون ظرفی در دار و در یخچال نگه دارید.
  • همانطور که گفته شد، خواص ژل آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن تنها تا یک هفته درون ژل طبیعی آن حفظ می شود. بعد از این مدت استفاده از این ژل عملا کاربردی برای پوست شما ندارد.

در ویدیوی زیر می توانید روش جدا کردن ژل آلوورا از برگ آن را به طور کامل برای بهره مندی از خواص آلوورا برای پوست ببینید.

قبل از بررسی خواص ژل آلوئه ورا برای پوست باید متذکر شویم که در برخی از موارد باید از مصرف آلوورا خودداری کنید.

خاصیت های آلوورا برای پوست صورت، بدن و مو

در ادامه برخی از مهمترین خواص آلوورا برای پوست دست و صورت و مو را برای شما شرح خواهیم داد.

  1. درمان سوختگی، یکی از خواص آلوورا برای پوست

یکی از مهم ترین خواص ژل داخل برگ آلوورا برای پوست ، خنک کنندگی و ضد التهاب بودن آن است. به همین دلیل می تواند برای درمان سوختگی های جزئی مفید باشد. همچنین آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در آلوورا هم روند بهبود را سرعت می بخشد. از این ژل 3 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید و در صورت نیاز آن را با گاز بپوشانید تا هرچه زودتر شاهد بهبود سوختگی باشید. اما فراموش نکنید که برای درمان سوختگی های شدید از این ژل استفاده نکنید زیرا ممکن است با لایه ای که روی زخم ایجاد می کند، جلوی درمان طبیعی زخم را بگیرد.

  1. تسکین آفتاب سوختگی

با اینکه یکی از خواص آلوئه ورا برای پوست صورت ، درمان و تسکین آفتاب سوختگی است اما این ماده به هیچ وجه از آفتاب سوختگی جلوگیری نمی کند پس استفاده مداوم از ضد آفتاب را فراموش نکنید اما در صورتی که دچار آفتاب سوختگی جزئی شدید، می توانید از این ژل به دلیل خاصیت خنک کنندگی و ضد التهاب بودن، برای رفع آفتاب سوختگی کمک بگیرید.

  1. خراش ها و بریدگی های کوچک

خواص آلوورا برای از بین بردن خراش های پوست

اگر چانه یا پیشانی شما در اثر سایش دچار خراشیدگی شده است یا بریدگی های کوچکی در سطح بدن خود دارید، می توانید از خاصیت آلوورا برای پوست استفاده کنید و احساس درد و سوزش ناشی از این خراش ها را از بین ببرید. برای نتیجه بهتر از خواص آلوورا برای پوست، سه بار در روز از ژل یا کرم آلوورا در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

  1. خواص آلوورا برای پوست چرب

ژل آلوورا جاذب بسیار خوبی است که باعث می شود ماسک آلوورا برای پوست چرب و جوش دار گزینه مناسبی باشد. یکی از خواص ژل آلوورا برای پوست ، خاصیت مرطوب کنندگی پوست است که آن را برای پوست های خشک مناسب می کند. استفاده از ژل آلوورا در مرطوب کننده معمول خود بعد از حمام یا استفاده از ماسک آلوئه ورا برای پوست خشک (که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم) به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

  1. درمان یخ زدگی یکی از خواص ژل آلوورا برای پوست

با اینکه یخ زدگی مسئله ای جدی است و نیاز به درمان فوری پزشکی دارد اما از قدیم الایام از خواص آلوورا برای پوست به عنوان تسکینی برای یخ زدگی به کار می رود. البته بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

  1. درمان زخم سرد

زخم سرد یا تبخال که بیرون یا داخل لب و دهان ایجاد می شود، نوعی ویروس است که می تواند در اثر سرما خوردگی، تب یا حتی استرس و اضطراب ایجاد شود. این بیماری به شدت واگیردار است و از طریق افراد مبتلا به آن نیز گرفته می شود. یکی دیگر از خواص آلوورا برای پوست درمان تبخال است. برای درمان تبخال می توانید مقدار کمی از ژل آلوورا را روزی دو بار روی تبخال خود قرار دهید. این کار را تا زمانی که تبخال از بین برود انجام دهید.

  1. بهبود اگزما و پسوریازیس با استفاده از خواص ماسک آلوورا

یکی از خواص ژل آلوئه ورا برای پوست، مرطوب کنندگی است که همین خاصیت باعث می شود خشکی و خارش ناشی از اگزمای پوست و پسوریازیس بهبود یابد. برای دریافت نتیجه بهتر، مقداری از ژل آلوورا را دو بار در روز روی قسمت های درگیر پوست استفاده کنید.

  1. درمان آکنه های ملتهب

به دلیل خواص ضد التهابی آلوورا برای پوست، ژل آن می تواند آکنه های ملتهب همچون ندول ها و پوستول ها را بهبود بخشد. به کمک یک اسفنج پنبه ای، ژل آلوورا را سه بار در روز به صورت مستقیم به این جوش ها بزنید تا روند بهبود و درمان تسریع شود.

  1. جلوگیری از پیری زودرس پوست ، یکی دیگر از دیگر خواص آلوئه ورا برای پوست

جلوگیری از پیری زودرس پوست

ویتامین های E و C و همچنین بتا کاروتن به وفور در گیاه آلوورا یافت می شود. برخی محققین استفاده از آلوورا را برای افزایش تولید کلاژن بدن مفید دانسته اند. این گیاه با ارزش الاستیسیته پوست را هم افزایش می دهد و خاصیت ضد التهابی آن نیز در رفع جای جوش و لکه موثر است. از این رو می توان به خواص آلوورا برای پوست از جمله شاداب کردن و جوانسازی پوست اشاره کرد.

  1. افزایش رشد مو

تحقیقات نشان داده اند که ساختار ژل آلوورا شبیه به پروتئین مو (کراتین) است. از این رو می تواند به بهبود رشد مو کمک کند. از طرفی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ژل، می توانند سلول های مرده پوست سر را ترمیم کرده و خاصیت شاداب کنندگی و نرم کنندگی به موها دهند. از دیگر خواص ژل آلوورا برای پوست و مو، کمک به گردش بهتر خون در سر و افزایش الاستیسیته مو است.

  1. تغذیه مو و پوست سر با ماسک خانگی با آلوورا

استفاده روتین و منظم از ژل آلوورا مو و پوست سر را مرطوب و نرم کرده و درخشندگی و شادابی به آن می دهد. این خاصیت برگ آلوورا برای پوست به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی بسیار در آن است.

  1. جلوگیری و درمان شوره سر، دیگر خاصیت ماسک آلوورا

دلیل شوره سر، خشکی پوست، عفونت قارچی یا چربی بیش از حد پوست سر است. ژل آلوورا به دلیل خواص بسیاری برای پوست و مو دارد، می تواند خشکی پوست را برطرف کرده و به دلیل جذب چربی پوست و خاصیت ضد التهابی و عفونی، می تواند درمان یا جلوگیری از شوره سر مفید باشد.

  1. حفظ سلامت دهان و دندان

خواص آلوورا برای حفظ سلامت دهان و دندان

ترکیبات موجود در گیاه آلوورا علاوه بر خواص گفته شده برای پوست ، می تواند در حفظ سلامت دهان و دندان موثر باشند. عصاره این گیاه جایگزین مناسبی برای دهانشویه های شیمیایی است زیرا با داشن ویتامین C قادر خواهد بود از تشکیل پلاک روی دندان جلوگیری کرده و با خونریزی و التهاب لثه مبارزه کند و آن را بهبود بخشد.

  1. بهبود سلامت گوارش

پلی ساکاریدهای موجود در آلوورا باعث بهبود مشکلات گوارشی همچون زخم معده شوند. باکتری اچ پیلوری یک نوع باکتری است که در دستگاه گوارش زندگی کرده و می تواند منجر به زخم معده شود. اما آلوورا با خاصیت ضد باکتری خود با این باکتری مبارزه کرده و آن را از بین می برد.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که ژل آلوورا قابلیت بهبود سوزش معده را دارد. بازگشت اسیده معده به مری که به آن ریفلاکس می گویند، اتفاقی است که باعث سوزش معده می شود. در تحقیقات انجام شده، مصرف 30 تا 80 گرم ژل آلوورا در هنگام غذا باعث بهبود این مشکل شده است.

  1. افزایش قوای جنسی آقایان

عصاره آلوورا علاوه بر خواص بسیاری که برای پوست دارد، باعث می شود تولید تستوسترون در آقایان افزایش یافته و در نتیجه قوای جنسی آن ها افزایش یابد. همچنین میل جنسی آن ها را هم بالا می برد. این گیاه را برای درمان بیماری سوزاک هم مناسب دانسته اند که البته به هیچ وجه جای داروهای شیمیایی تجویز پزشک را نمی گیرد و فقط می تواند روند درمان را سریعتر کرده و در بهبود آن موثر باشد.

  1. یک ملین طبیعی

برخی افراد علاوه بر بهره گرفتن از خواص آلوئه ورا برای پوست ، از ژل آلوورا به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می کنند. آلوورا می تواند در درمان یبوست موثر بوده و آن را برطرف می کند اما نباید فراموش کنید که مصرف خوراکی این گیاه می تواند عوارضی داشته باشد یا اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید ممکن است در تضاد با ترکیبات آلوورا باشد. بنابراین در مصرف خوراکی این گیاه به خصوص عصاره برگ آن جوانب احتیاط را رعایت کرده و با دوز بسیار پایین شروع کنید. همچنین اگر تحت نظر پزشک هستید حتما با او مشورت کرده و سپس استفاده از آلوورا را شروع کنید.

تا به اینجا تلاش کردیم که بیشتر خواص الوئه ورا روی پوست را ذکر کنیم. احتمال حساسیت به آلوورا و خواص آن در اثر استعمال خارجی و استفاده از آن روی پوست و مو پایین است اما بهتر است قبل از استفاده از آن، ابتدا مقداری از ژل آلوورا را روی بخشی از پوست همچون داخل آرنج بگذارید و در صورتی که بعد از گذشت چند ساعت سوزش یا التهابی مشاهده نکردید، با خیال راحت روی باقی بخش های پوست خود از آن استفاده کنید.

برای استعمال خوراکی ممکن است شما دچار عوارض جانبی از قبیل اسهال، تشدید بواسیر و سندروم روده تحریک پذیر شوید. حتی برای خانم های باردار احتمال سقط جنین نیز داده شده است. از این رو در صورت نیاز به استفاده خوراکی از این گیاه حتما احتمال عوارض جانبی را در نظر بگیرید و همانطور که در پاراگراف های قبلی اشاره شد، در صورت مصرف داروهای شیمیایی قبل از مصرف آلوورا با پزشک خود مشورت کنید.

ماسک طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت

انواع ماسک خانگی با ژل آلوورا و خواص هر کدام برای پوست

همانطور که در بالا اشاره کردیم، خواص الوورا بر پوست و مو بسیار است. شما می توانید ژل آلوورا را هم به تنهایی و هم با مواد دیگر استفاده کنید. بدین منظور در ادامه چندین ماسک آلوورا مختلف برای پوست و مو معرفی می کنیم که به راحتی بتوانید در خانه بسازید و از خواص فوق العاده آلوورا برای پوست خود بهره ببرید.

1.     ماسک آلوورا و روغن بادام مناسب پوست های خشک

خواص روغن بادام و ژل آلوورا برای پوست در کنار یکدیگر باعث درخشش و شفافیت باورنکردنی صورت شما خواهد شد.

خواص ماسک آلوورا برای پوست خشک

خواص ماسک آلوورا و بادام برای پوست شما به شرح زیر است:

  • درمان پوست های خشک و پوسته پوسته
  • مرطوب کننده
  • آبرسان

مواد مورد نیاز

  • ژل آلوورا
  • روغن بادام
  • موز

طرز تهیه

  1. در یک کاسه و به کمک یک چنگال، موز را به خوبی له کنید.
  2. برای بهره مندی از خواص آلوورا برای پوست دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا به آن اضافه کنید.
  3. تا زمانی که این خمیر یکدستی به دست آید، مواد را با هم مخلوط کنید.
  4. به مخلوط خود 3 قاشق چای خوری روغن بادام اضافه کنید.
  5. مجددا مخلوط را به خوبی هم زنید تا خمیر یکدست شود.

طرز استفاده از ژل آلوورا برای پوست

  1. برای استفاده از ماسک همیشه اول صورت و گردن خود را به خوبی بشویید. بدین منظور از آب گرم و یک پاک کننده بدون روغن استفاده کنید تا آرایش و آلودگی به خوبی از صورت شما زدوده شده و منافذ باز شوند.
  2. ترکیب را همانطور که در بالا توضیح داده شد به خوبی مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.
  3. حال به وسیله یک انگشت تمیز، مقداری از ماسک را بردارید و به صورت لایه نازکی روی صورت و گردن و دکلته خود بکشید.
  4. 15 دقیقه صبر کنید تا ماسک شما خشک شود.
  5. بعد از این مدت پوست خود را با آب ولرم بشویید تا ماسک پاک شود.
  6. بعد از پاک شدن کامل ماسک از پوست، یک بار دیگر با آب سرد پوست خود را بشویید تا منافذ آن بسته شوند.
  7. در انتها با یک حوله نرم و تمیز، صورت خود را پاک کنید.

با استفاده از ماسک ذکر شده، می توانید از خواص آلوورا برای پوست خود بهره بگیرید.

2.     ماسک آلوورا و گلاب برای صورت (از بین بردن لک صورت و جای جوش)

خواص آلوئه ورا برای لک صورت

از جمله خواص ماسک آلوورا و گلاب برای پوست صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مبارزه با عفونت پوستی
  • ترمیم رنگ طبیعی پوست
  • بهبود جای جوش، آکنه و لک

مواد لازم

  • ژل آلوورا
  • گلاب
  • خیار

روش تهیه ماسک آلوورا و گلاب برای پوست

  1. نیمی از یک خیار را درون یک مخلوط کن بریزید تا به شکل پوره در آید. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید، می توانید نصف خیار را پوست کنده و با یک چنگال آن را له کنید.
  2. پوره خیار را درون یک کاسه بریزید.
  3. به آن یک قاشق چایخوری گلاب اضافه کنید.
  4. دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا را به ترکیب خود اضافه کنید.
  5. این مواد را به صورت کامل با یکدیگر مخلوط کنید.

روش استفاده از ماسک آلوورا برای جوش و لک

  1. همچون ماسک قبلی ابتدا صورت و گردن خود را با آب گرم و شستشو دهنده بدون روغن به خوبی تمیز کنید تا تمامی آرایش و آلودگی ها شسته شده و منافذ پوست باز شوند.
  2. به کمک انگشت تمیز خود، ماسک را به صورت حرکات دایره ای روی پوست خود بزنید.
  3. 15 دقیقه زمان دهید تا ماسک روی پوست صورت و گردن شما خشک شود. سپس با آب ولرم آن را بشویید.
  4. در انتها صورت، گردن و دکلته خود را با آب خنک بشویید تا منافذ پوست بسته شوند. با استفاده از یک حوله نرم صورتتان را خشک کنید.

پس از طی این مراحل برای صورت خود می توانید مطمئن باشید که بهره کافی از خواص آلوورا برای پوست برده اید.

3.     ماسک آب گوجه و ژل آلوورا و خواص آن برای پوست و پاکسازی

خواص گوجه و ژل آلوورا برای صورت

برخی از مهمترین خواص این ماسک خانگی آلوورا برای پوست صورت بدین شرح هستند:

  • بهبود اثرات آکنه
  • پاکسازی پوست
  • تسکین دهنده پوست

مواد لازم

  • ژل آلوورا
  • آب گوجه یا یک گوجه کوچک

روش تهیه

  1. در یک کاسه دو قاشق غذاخوری از آب گوجه بریزید. می توانید از آب گوجه های بسته بندی در بازار استفاده کنید یا خودتان آن را تهیه کنید.
  2. برای تهیه آب گوجه دستساز، یک گوجه را تکه تکه کرده و درون مخلوط کن بریزید تا کاملا پوره شود یا با یک چنگال آن را انقدر له کنید که به شکل مایع در آید.
  3. یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا به آب گوجه اضافه کنید.
  4. مواد را به خوبی مخلوط کنید.

روش استفاده از آلوورا برای پوست

  1. ابتدا صورت و گردن خود را با آب گرم و شستشو دهنده بدون روغن به خوبی تمیز کنید تا تمامی آرایش و آلودگی ها شسته شده و منافذ پوست باز شوند.
  2. ماسک را روی گردن، صورت و دکلته خود قرار دهید.
  3. 15 دقیقه زمان دهید تا ماسک روی پوستتان خشک شود و سپس پوست را به خوبی با آب ولرم بشویید.
  4. پس از آن صورت و بدن خود را با آب سرد بشویید تا منافذ بسته شوند. در انتها نیز با یک حوله نرم پوستتان را خشک کنید.

پس از استفاده از این ماسک آلوورا ، پوست شما از تمامی خواص این گیاه شگفت انگیز و گوجه فرنگی بهره گرفته و در نتیجه خواص آلوورا برای پوست به زیبایی می درخشد.

ژل آلوورا

4.  ماسک ژل آلوورا و تخم مرغ برای جوانسازی پوست

خواص ژل الوورا برای پوست صورت در ترکیب با تخم مرغ

  • سفت کننده پوست
  • مرطوب کننده
  • تغذیه کننده
  • افزایش الاستیسیته پوست
  • جلوگیری از چین و چروک پوست

مواد مورد نیاز

  • ژل آلوورا
  • تخم مرغ

روش تهیه

  1. یک تخم مرغ بزرگ را درون کاسه بشکنید.
  2. به آرامی با چنگال بزنید.
  3. دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا را به آن اضافه کنید.
  4. ترکیب را به خوبی با هم مخلوط کنید تا مایعی یکدست به دست آید.

نحوه استفاده از آلوورا برای پوست صورت

  1. ابتدا صورت و گردن خود را با آب گرم و شستشو دهنده بدون روغن به خوبی تمیز کنید تا تمامی آرایش و آلودگی ها شسته شده و منافذ پوست باز شوند.
  2. ماسک را روی صورت، گردن و دکلته به کار ببرید.
  3. 15 دقیقه زمان دهید تا ماسک خشک شود.
  4. صورت خود را با آب ولرم بشویید و با یک دستمال مرطوب نرم ماسک را به طورکامل از روی صورت خود پاک کنید.
  5. دوباره صورت خود را با آب ولرم و سپس با آب خنک بشویید تا منافذ پوست بسته شوند.
  6. در نهایت با یک حوله نرم پوست خود را خشک کنید.

دقت کنید که برای بهره گرفتن از خواص آلوورا برای پوست نباید از این ماسک روی پوست کثیف و آلوده استفاده کنید. 

5.     ماسک شی باتر و ژل آلوورا برای لایه برداری پوست

خواص این ماسک آلوورا بر پوست صورت

  • لایه برداری از پوست و حذف سلول های مرده
  • جوانسازی پوست چرب
  • مرطوب کردن پوست خشک

مواد مورد نیاز

  • ژل آلوورا
  • شی باتر
  • روغن زیتون

دستور تهیه

  1. برای تهیه این ماسک و بهره بردن از خواص آلوورا برای پوست ابتدا دو قاشق غذاخوری از ژل آلوورا را داخل کاسه بریزید.
  2. به آن دو قاشق روغن زیتون اضافه کنید.
  3. مواد را به آرامی هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
  4. دو قاشق غذاخوری شی باتر به مواد اضافه کنید.
  5. مجدد مواد را با هم مخلوط کنید.
  6. نکته: اگر شی باتر به خوبی حل و مخلوط نشد، به دلیل دمای اتاق است. ترکیب مواد را برای 5 دقیقه درون مایکروویو قرار دهید و مجددا مخلوط کنید. دستور شماره 6 را انقدر تکرار کنید تا شی باتر به خوبی حل شود.

روش استفاده از آلوورا برای صورت

  1. ابتدا صورت و گردن خود را با آب گرم و شستشو دهنده بدون روغن به خوبی تمیز کنید تا تمامی آرایش و آلودگی ها شسته شده و منافذ پوست باز شوند.
  2. بعد از اینکه ماسک کاملا سرد شد، یک لایه نسبتا ضخیم از ماسک را روی صورت، گردن و دکلته بگذارید.
  3. 15 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید ماسک به طور کامل خشک شود. سپس صورت و بخش های دیگر را بشویید.
  4. در صورت نیاز از یک دستمال مرطوب نرم با حرکات دایره ای، برای پاک کردن کامل ماسک استفاده کنید. شستشوی صورت را نرم انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است تمام خواص ماسک را از بین ببرید.
  5. در انتها به صورت خود آب خنک بزنید و با یک حوله نرم آن را خشک کنید.

به این ترتیب می توانید از خواص آلوورا برای بهبود شرایط پوست خود کمک بگیرید.

6. ماسک شکر قهوه ای و ژل آلوورا مناسب پوست چرب

فواید ماسک آلوورا بر پوست صورت چرب

از جمله خواص آلوورا برای پوست صورت می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن سلول های مرده، گرد و غبار و آلودگی
  • حل کردن روغن های اضافه
  • ترمیم درخشش طبیعی پوست
  • کوچک کردن جوش های سر سیاه و سر سفید

مواد لازم

  • ژل آلوورا
  • شکر قهوه ای (اگر ندارید از شکر سفید به عنوان جانشین استفاده کنید اما خواص آن ها کمی متفاوت است.)

دستور تهیه

  1. دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا را درون یک کاسه بریزید.
  2. یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای (یا سفید) به آن اضافه کنید.
  3. مواد را انقدر مخلوط کنید تا به خوبی در هم حل شوند.

طرز مصرف آلوورا برای پوست

  1. ابتدا صورت و گردن خود را با آب گرم و شستشو دهنده بدون روغن به خوبی تمیز کنید تا تمامی آرایش و آلودگی ها شسته شده و منافذ پوست باز شوند.
  2. به کمک انگشتان خود ماسک را روی صورت بزنید.
  3. به مدت 5 دقیقه با حرکات دایره ای کوچک ماسک را روی صورت ماساژ دهید.
  4. به مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا ماسک خشک شود. سپس به کمک آب ولرم پوست را به خوبی بشویید.
  5. مقداری آب خنک به صورت خود بزنید تا منافذ بسته شوند و سپس با یک حوله نرم صورت خود را خشک کنید.

 

7. جوانسازی و آبرسانی پوست با آلوورا و عسل

ماسک آلوورا و عسل و خواص آن برای پوست

 خواص ژل آلوورا طبیعی برای پوست

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا برای چروک پوست صورت است. موارد زیر تنها بخشی از فواید آلوورا برای پوست هستند:

  • درخشش صورت
  • جوانسازی پوست
  • جلوگیری از پیری پوست
  • بهبود چین و چروک پوست

مواد مورد نیاز

  • ژل آلوورا
  • آبلیموی طبیعی
  • عسل ارگانیک

روش تهیه

  1. برای بهره مندی از خواص آلوورا برای پوست 2 قاشق غذاخوری از ژل آلوورا را در یک کاسه بریزید.
  2. 1 قاشق غذاخوری از آب لیموی طبیعی به ژل آلوورا اضافه کنید.
  3. 2 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک هم داخل کاسه بریزید.
  4. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. برای مخلوط کردن می توانید از چنگال یا مخلوط کن استفاده کنید.

روش مصرف آلوورا برای پوست

  1. ابتدا صورت و گردن خود را با آب گرم و شستشو دهنده بدون روغن به خوبی تمیز کنید تا تمامی آرایش و آلودگی ها شسته شده و منافذ پوست باز شوند.
  2. به کمک یک توپ پنبه ای ماسک را روی صورت خود پخش کنید.
  3. 10 دقیقه صبر کنید تا ماسک روی پوست خشک شود.
  4. صورت خود را برای چند دقیقه با وجود ماسک روی آن ماساژ دهید.
  5. حال ابتدا به کمک آب ولرم صورت را به خوبی بشویید تا ماسک از روی آن پاک شود.
  6. سپس به صورتتان آب خنک بزنید تا منافذ بسته شوند.
  7. از یک حوله نرم برای خشک کردن صورت استفاده کنید.
  8. این ماسک را به صورت روتین روزانه استفاده کنید تا به مرور تاثیر خواص آلوورا برای پوست خود را ببینید.

روش تهیه و استفاده از ماسک عسل

8. ماسک آلوورا و روغن زیتون برای جلوگیری از شوره سر

پس از اشاره به خواص گیاه آلوورا برای پوست صورت نوبت به خواص این گیاه منحصر بفرد برای مو می رسد.

خواص این ماسک برای مو

  • نرم کردن مو
  • درخشان کردن مو
  • جلوگیری از شوره سر
  • جلوگیری از بیماری های میکروبی و قارچی
  • آبرسانی به مو

مواد لازم

  • ژل آلوورا
  • عسل
  • روغن زیتون
  • ماست

روش تهیه

  1. دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا را درون یک کاسه بریزید.
  2. یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.
  3. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز در کاسه بریزید.
  4. دو قاشق غذاخوری ماست ساده هم به مواد اضافه کنید و آن ها را با مخلوط کن برقی یا دستی بزنید تا یکدست شوند.

روش استفاده

  1. موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید.
  2. ماسک را به کمک یک شانه رنگ از ریشه تا نوک موها بزنید.
  3. تمام قسمت های مو را ماسک بزنید.
  4. نیم ساعت زمان دهید تا ماسک اثر خود را روی موها باقی گذارد.
  5. سپس موهایتان را با آب و شامپوی معمول خود به طور کامل شستشو دهید.
  6. از این ماسک سه تا چهار بار در ماه استفاده کنید تا موهایی نرم و درخشان داشته باشید.

روش تهیه و استفاده از ماسک روغن زیتون

9. ماسک خیار و ژل آلوورا برای دور چشم

خواص ماسک خیاص و آلوورا برای پوست دور چشم

برخی از خواص ماسک خیار و آلوورا برای پوست حساس دور چشم به شرح زیر است:

  • آبرسانی
  • بهبود چین و چروک دور چشم
  • از بین بردن پف دور چشم

مواد لازم

  • ژل آلوورا
  • خیار

روش تهیه

  1. یک خیار متوسط را تکه تکه کنید و در مخلوط کن به شکل پوره در آورید.
  2. پوره خیار را با الک صاف کنید تا مایعی یکدست داشته باشید.
  3. دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا به خیار اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید تا ژل همگنی به دست آید.
  4. این مخلوط را در ظرف شیشه ای تمیز بریزید و به مدت یک شب در یخچال قرار دهید.
  5. صبح، ابتدا صورت خود را به طور کامل با آب گرم بشویید.
  6. ماسک را زیر چشم بگذارید.
  7. 30 دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود.
  8. حال ماسک را با آب ولرم از زیر چشم پاک کنید.
  9. این ماسک برای سه روز در یخچال می ماند اما بعد از آن خاصیت خود را از دست می دهد.

در ویدیوی زیر هم می توانید کاربردها و چند ماسک خانگی با آلوورا ببینید.

تا به اینجا درباره خواص آلوئه ورا برای پوست و مو گفتیم و چندین ماسک مختلف و خواص آلوورا را هم بررسی کردیم. اما خیلی ها تمایل دارند از محصولات آماده استفاده کنند و نتیجه بهتری از خواص آلوورا برای پوست در زمان کمتر ببینند. بنابراین در ادامه به معرفی محصولات و برندهای مختلف می پردازیم.

محصولات حاوی آلوورا

به دلیل تعداد بسیار خواص و فواید آلوورا بر پوست صورت، پوست بدن و مو، این گیاه شگفت آور در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ژل آلوورا

ژل آلوورا یکی از محصولاتی است که شما می توانید به راحتی خریداری کنید و دیگر زحمت استخراج آن از برگ آلوورا را به خود ندهید. این ژل قابل استفاده در انواع ماسک ها است و به تنهایی نیز خواص بسیاری دارد که در بالا به تفصیل توضیح داده شد.

این محصول به وفور و توسط شرکت های شناخته شده و نشده، تولید شده است اما اگر نمی دانید به چه محصولی اعتماد کنید، می توانید ژل آلوورا تولید شده توسط برندهایی همچون سودا یا سی گل را خریداری کنید که حاوی مقادیر بالای آلوورای خالص و انواع ویتامین های A، E، C، B و F و همچنین مواد معدنی مختلف همچون کلسیم، سدیم، آهن، روی و غیره است و از خواص آلوورا برای پوست تان لذت ببرید.

 ژل آلوورا

خواص کرم آلوورا برای پوست

از آنجایی که مرطوب کردن خاصیت الوورا برای پوست صورت و بدن است، از این گیاه در کرم های مرطوب کننده بدن و صورت بسیار استفاده می شود. برندهای مختلفی را می توانید پیدا کنید که از خواص آلوورا برای کرم مرطوب کننده پوست خود استفاده کرده اند که از آن جمله می توان به برندهای نیوآ، لابورن، بیول، مای، شون، عش و آردن اشاره کرد. این کرم ها بیشتر برای پوست های خشک و معمولی کاربرد دارند و به همراه ژل آلوورا از ترکیبات دیگری هم در آن ها استفاده شده است.

محصولات مرطوب کننده آلوورا

آبرسان

یکی از خواص کرم آلوئه ورا برای پوست صورت آبرسانی است به همین دلیل در بسیاری از محصولات آبرسان از این گیاه استفاده می کنند. پوست با از دست دادن آب خود دچار خشکی شده و پوسته پوسته می شود و این اتفاق منجر به ظاهر شدن خط و چین و چروک در پوست می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به میزان کافی آب بنوشید.

از طرفی استفاده از محصولات مرطوب کننده و آبرسان صورت هم به تقویت پوست و کلاژن سازی کمک کرده و باعث طراوت و جوانسازی پوست می شود. بنابراین داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از محصولات آبرسان در کنار هم به جلوگیری از پیری پوست کمک می کنند. به همین دلیل برندهای مختلف همچون باباریا، کامان و شون از این خواص ژل آلوورا برای پوست صورت استفاده کرده و آبرسان های قوی تولید کرده اند که به صورت کرم و ژل آبرسان صورت و بدن و در بسته بندی های مختلفی همچون پلمپی، کاسه ای و تیوپی به بازار عرضه کرده اند.

محصولات آبرسان آلوورا

فواید ماسک آلوورا برای صورت

در پاراگراف های بالایی انواع ماسک صورت خانگی برای پوست را معرفی کردیم و نحوه ساخت و استفاده از آن ها را هم توضیح دادیم. اما بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد قادر به ساخت ماسک در خانه نیستند. به همین دلیل استفاده از محصولات آماده برای مراقبت صورت این اشخاص گزینه مناسبی است.

این ماسک ها که در شکل ها و برندهای مختلفی هستند خواص آلوورا برای پوست را دارند؛ در نتیجه عمل آبرسانی به پوست شما را انجام داده و باعث از بین رفتن لک و تیرگی صورت و حتی اطراف چشم می شوند. در واقع بسیاری از خواص آلوورا برای پوست را می توانید از این ماسک های آماده به دست آورید و به راحتی از آن ها استفاده کنید. شما می توانید هم مدل ورقه ای این ماسک ها که تولید برندهایی همچون ایمجیز است را خریداری کنید و روی صورت خود قرار دهید هم از ماسک صورت آلوورا سودا که ژل ماننده است، استفاده کنید.

محصولات ماسک صورت آماده با آلوورا

ماسک مو

آلوورا همانطور که باعث آبرسانی به پوست می شود، به مو هم آبرسانی می کند. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی مختلف موجود در آن باعث تغذیه و رشد موها می شوند. در واقع تمامی خاصیت های الوئه ورا برای پوست صورت، برای مو هم صدق می کنند؛ از این رو محصولات مختلفی برای مراقبت از مو وجود دارند که حاوی آلوورا هستند و از خواص آن برای مو استفاده می کنند. این محصولات در قالب ماسک و روغن مو یا سرم و اسپری تغذیه کننده و آبرسان وجود دارند. در میان برندهای موجود که به تولید محصولات مو با کمک آلوورا می پردازند می توان سرم موهای مارال و والنسی، اسپری های باباریا و فرش فیل و همچنین ماسک موهای بیول، باباریا و پرو ویکات اشاره کرد. هر کدام از این محصولات خواص مشخصی را برای مو در اختیار شما قرار می دهند.

محصولات ماسک مو

مواردی که تا به اینجا نام بردیم، محصولاتی بودند که از خواص آلوئه ورا روی پوست در آن ها بهره گرفته می شود اما آلوورا برای محصولات دیگری همچون شامپو بدن و مو، اسپری بدن، لایه بردارها و حتی نوشیدنی های مختلف کاربرد دارد.

در انتها

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل درباره خواص آلوورا برای پوست و مو و … صحبت کنیم. از خواص آلوورا برای پوست و حتی عوارض احتمالی این گیاه صحبت کردیم. ماسک های بسیاری را معرفی کردیم که به راحتی می توانید در خانه تهیه کنید و برای پوست و موی خود مورد استفاده قرار دهید. درباره خواص خوراکی این گیاه صحبت کردیم و در انتها به محصولات مختلف آن پرداختیم. حال تصمیم با شما است که تا چه حد این گیاه شگفت انگیز را به روتین روزانه خود وارد کنید و از خواص آن بهره ببرید.

اگر تا به حال از آلوورا هیچ استفاده ای نکرده اید، پیشنهاد ما به شما این است که یک برگ این گیاه را خریداری کنید، روش تهیه ژل آن را که هم به صورت متنی و هم ویدیویی در مقاله توضیح دادیم ببینید و ژل آلوورای خود را تهیه کنید و با ساخت یک ماسک فوق العاده، از خواص آلوورا برای پوست لذت ببرید. همچنین می توانید وارد فروشگاه میس و مستر شوید و از محصولات حاوی آلوورای موجود در این سایت خریداری کرده و استفاده کنید.

سوالات رایج درباره خواص آلوورا برای پوست و نحوه استفاده از آن

در پایان قصد داریم تا برخی از سوالات رایج در خصوص خواص آلوورا برای پوست و مو را پاسخ دهیم.

آیا بعد از استفاده از الوورا باید صورت را شست؟

ضروری نیست که حتما بعد از ژل آلوورا صورت‌تان را بشویید. اما اگر مدت زمان کافی ژل روی صورت‌تان مانده، مثلا یک شبانه روز و یا ژل روی پوست‌تان خشک شده می‌توانید با آب ولرم صورت را بشویید. برای کسب خواص آلوورا برای پوست همین مدت زمان کافی است.

طبع آلوورا گرم است یا سرد؟

اگر مشتاق خواص آلوورا برای پوست شده اید، بهتر است بدانید طبع این گیاه گرم و خشک (صفراوی) است.

نحوه مصرف آلوورا به چه شکل است؟

برای بهره مندی از خواص آلوورا برای پوست آلوورا را به گونه های مختلفی می توان مورد استفاده قرار داد. ژل آلوورا هم به صورت خوراکی و هم به صورت ماسک کاربرد دارد. اما ابتدا باید ژل آلوورا که لایه میانی برگ این گیاه است، از آن استخراج شود و سپس در نوشیدنی های مختلف یا به صورت ماسک های دستساز و خانگی یا محصولات آماده مورد استفاده قرار گیرد.

آیا آلوورا در درمان جای جوش، آکنه و لک موثر است؟

آلوورا خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد به همین دلیل می تواند برای درمان جای جوش و آکنه مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی این گیاه با آبرسانی به پوست و به کمک ویتامین ها و آنتی اکسیدان های خود رنگ پوست را شفاف کرده و به ترمیم لک بپردازد. ماسک آلوورا و گلاب یکی از بهترین ماسک ها برای از بین بردن جای جوش و لک های صورت است.

تاثیر آلوورا بر موها چگونه است؟

علاوه بر خواص آلوورا برای پوست ژل آلوورا به دلیل داشتن ویتامین های مختلف باعث تغذیه موها شده و به رشد و ضخیم شدن تارهای مو کمک می کند. از طرفی با آبرسانی به آن ها جلوه درخشانی می بخشد. خواص آلوورا برای مو به گونه ای است که برندهای مختلف از این گیاه در محصولات مختلف مراقبت از مو همچون ماسک ها و اسپری ها استفاده می کنند.