بهترین روغن برای چروک صورت

یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی که خواه ناخواه به مرور زمان برای پوست رخ می‌دهد، پدیدار شدن چین و چروک‌هاست. این خطوط ناخوشایند، سن افراد را از آن چه که واقعا هست، پیرتر نشان می‌دهد و بعضا باعث کاهش اعتماد به نفس به ویژه در خانم‌ها می‌شود. در نتیجه بسیار ضروری است که از سنین جوانی، از پوست صاف و شفاف خود مراقبت کنید تا میزان بروز این چروک‌های اجتناب ناپذیر به حداقل برسد. خبر خوب اینکه همیشه هم لازم نیست برای مراقبت از پوست‌تان هزینه‌های هنگفتی بپردازید. در مقاله پیش روی‌تان بهترین روغن برای چروک صورت را معرفی می‌کنیم و در پایان توضیح می‌دهیم چگونه از این روغن‌های طبیعی استفاده کنید. روغن‌های معرفی شده در این مقاله، هم نقش پیشگیری کننده و هم نقش درمانی دارند. پس در هر سن و سالی که هستید، از این مطلب کاربردی غافل نشوید.

چرا از بهترین روغن برای چروک صورت استفاده کنیم؟

قبل از آن که به معرفی بهترین روغن برای چروک صورت بپردازیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا باید از روغن‌ها برای جوانی پوست استفاده کرد. به طور کلی روغن‌های طبیعی به دو نوع روغن‌های ضروری یا اساسی و حامل تقسیم می‌شوند که در بخش نحوه استفاده، مفصلا در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

بهترین روغن برای چروک صورت

در واقع روغن‌های ضروری بهترین جایگزین برای کرم‌های رایج ضد چروک پوست هستند که در بسته بندی‌های تجاری به فروش می‌رسند و بعضا قیمت بالایی دارند. با وجود اینکه روغن‌ها به طور کامل نمی‌توانند چین و چروک‌های صورت شما را محو کنند، اما در بهبود حال کلی پوست شما بسیار موثراند. به طور خلاصه انواع روغن‌ های ضروری با دو ویژگی مهم زیر بهترین برای چروک صورت شما خواهند بود:

1. آنتی اکسیدان بودن: آنتی اکسیدان‌ها در مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بسیار مهم هستند. از آنجایی که روغن‌های ضروری غنی از آنتی اکسیدان اند، می‌توانند به کنترل و مهار فعالیت رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو روی پوست شما کمک کنند. نتیجه این فعالیت، جوان ماندن پوست شماست.

2. تامین رطوبت و جوان سازی: خواص مرطوب کنندگی روغن‌ها عامل مهم دیگری است که باعث پیشگیری از ایجاد چین و چروک و درمان خطوط ریز پوست می‌شود. در واقع با افزایش سن، میزان رطوبت پوست کاهش یافته و همین امر منجر به ایجاد چین و چروک‌های ناخوشایند می‌شود. ماساژ مخلوط روغن‌های ضروری و حامل روی صورت، رطوبت پوست شما را متعادل کرده و چروک‌ها را برطرف می‌کند.

معرفی بهترین روغن برای چین و چروک صورت

همان طور که تا الان متوجه شده‌اید، این دو خاصیت مهم آنتی اکسیدان بودن و تامین رطوبت است که یک روغن را، بهترین روغن برای چروک صورت می‌سازد. در ادامه لیستی از بهترین‌ها را برای برطرف کردن خطوط ریز و چین و چروک‌های پوست‌تان معرفی می‌کنیم. خواص تمام روغن‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، در تحقیقات علمی معتبر (براساس پایگاه داده ncbi) به اثبات رسیده‌اند.

علاوه بر این روغن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر ما را تحت عنوان راهکارهای خانگی رفع چروک پیشانی بخوانید و با تمام روش‌های ممکن برای رفع چین و چروک‌ها آشنا شوید.

  1. بهترین روغن برای چروک صورت : روغن گل محمدی

اسانس گل محمدی یکی از گران‌ترین روغن‌های ضروری در جهان است؛ چرا که از 3000 بخش گل، فقط میزان کمی روغن تولید می‌شود. با این وجود از دیرباز استفاده از آن به عنوان بهترین روغن برای جوانی پوست و سلامتی آن رایج بوده است.

عصاره گل محمدی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی است. روغن این گل، محصول فرعی تولید گلاب بوده و حتی در خود گلاب حدود 50-10درصد روغن گل وجود دارد. از این رو، استفاده از خود گلاب هم می‌تواند در حفظ سلامت پوست‌تان موثر باشد. البته گلاب بیشتر برای کسانی که پوست خشکی دارند، توصیه می‌شود.

روغن گل محمدی

  1. روغن چوب صندل

از گذشته‌های بسیار دور، چوب صندل بخش مهمی از اقدامات درمانی آیورودا (علم باستانی و کهن هند) بوده است. در واقع چوب صندل هم سرشار از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به مهار رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. در نتیجه استرس اکسیداتیو را کاهش داده و پوست شما را سالم نگه می‌دارد.

به همین دلیل در لیست بهترین روغن برای چروک صورت نام روغن چوب صندل هم به چشم می‎‌خورد. در آزمایشات بالینی ثابت شده که این روغن در بهبود زگیل، پسوریازیس، آکنه و اگزما هم موثر عمل می‌کند.

  1. روغن شمعدانی عطری

این روغن ضروری کمتر شنیده شده، خواص و فواید بی‌شماری برای پوست شما دارد. روغن گل شمعدانی یک ضدعفونی کننده قوی است و در بهبود زخم شما بسیار موثر عمل می‌کند. این روغن معمولا باعث تحریک پوست یا بروز عوارض جانبی نمی‌شود؛ از این رو بسیاری آن را بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت می‌دانند.

علاوه بر این، روغن شمعدانی مشکلات پوستی مانند اگزما و درماتیت را بهبود بخشیده و چربی یا سبوم بیش از حد پوست را کاهش می‌دهد. همچنین مانند اکثر روغن‌های طبیعی، این روغن هم دارای خواص آنتی اکسیدانی است که پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

  1. بهترین روغن کندر برای چروک صورت

این روغن مکانیسم دفاع طبیعی پوست شما را علیه باکتری‌های مضر تقویت کرده و همچنین انعطاف و الاسیسته آن را حفظ می‌کند. نتایج یک پژوهش علمی نشان داده است که روغن کندر خواص ضد التهابی دارد که رشد بافت پوست را تحریک کرده و در عین حال از التهاب جلوگیری می‎‌کند.

این خاصیت روغن کندر، کشیدگی‌های پوست (در اثر افزایش وزن یا زایمان) و جای زخم را بهبود می‌بخشد و از این رو می‌توان گفت که شاید بهترین روغن برای چروک پوست هم باشد.

بهترین روغن برای چروک صورت

  1. روغن مریم گلی

این ضد افسردگی طبیعی، یک آنتی اکسیدان موثر است و می‌تواند آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر را کاهش دهد. در نتیجه روغن مریم گلی هم بهترین روغن برای از بین بردن چروک صورت محسوب می‌شود.

در واقع رادیکال‌های آزاد محیطی به DNA (ماده ژنتیکی) پوست آسیب رسانده و روند پیری پوست را تسریع می‌کنند. استفاده از روغن ضروری مریم گلی احتمال این آسیب را به حداقل می‌رساند و پوست‌تان را تا سال‌ها جوان نگه می‌دارد.

  1. روغن تخم هویج

روغن تخم هویج به دلیل ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) بالایی که دارد، شناخته شده است. این روغن سرشار از خواص آنتی اکسیدانی بوده و به همین دلیل در طیف وسیعی از محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید پژوهشی بر روی این نوع محصولات آرایشی انجام شده و نتایج آن نشان داده است که روغن تخم هویج به کار رفته در آن‌ها، از تجزیه سلول‌های سالم پوست جلوگیری و از این طریق به جوان ماندن پوست شما کمک می‌کنند.

ویدیوی زیر طرز تهیه روغن هویج را برای از بین بردن چروک‌های صورت آموزش می‌دهد. به ادعای بسیاری از مصرف کنندگان این روغن، با روش‌های معرفی شده در این ویدیو، 10 سال جوان‌تر به نظر خواهید رسید:

  1. بهترین روغن برای چروک صورت با گل سرخ

روغن گل سرخ هم برای پوست شما، خاصیت ضدالتهابی دارد. این روغن سرشار از لینولئیک اسید، کاراتنوئیدها و توکوفرول‌ها مانند ویتامین E است که همگی اثرات ضدپیری اثبات شده‌ای دارند. همچنین روغن دانه گل سرخ سرشار از مقادیر زیادی فنولیک اسید است که از التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

از این رو می‌توان روغن گل سرخ را بهترین روغن برای جلوگیری از چروک صورت دانست؛ چرا که هر دو این موارد (یعنی التهاب و استرس اکسیداتیو) روند پیر شدن پوست شما را سرعت می‌بخشند.

  1. روغن یلانگ یلانگ

یلانگ یلانگ نام گل‌های درخت کانانگاست که در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند. این روغن ضروری کمتر شنیده هم با خاصیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال‌های آزاد، بهترین روغن برای چروک صورت شماست. همچنین این روغن مفید به پوست‌تان در بازسازی خودش کمک می‌کند و از این طریق مانع ایجاد چین و چروک‌هایی می‌شود که در اثر افزایش سن و عوامل محیطی بروز پیدا می‌کنند.

گفتنی است این روغن خاص و کمیاب، چربی پوست را هم متعادل کرده و بنابراین اگر از مشکلاتی مانند جوش صورت و آکنه رنج می‌برید، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود؛ چرا که علاوه بر پیشگیری، قادر به رفع آکنه‌های آزار دهنده پوست شماست.

  1. روغن انار

روغن هسته انار یک آنتی اکسیدان موضعی قوی و سرشار از مواد موثره‌ای است که خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی دارند. نتایج مطالعات علمی محققان نشان می‌دهد که روغن هسته انار با تحریک سلول‌های کراتینوسیت (سلول‌های اپیدرمی تولیدکننده کراتین) باعث بازسازی اپیدرم یا لایه فوقانی پوست می‌شود.

همچنین این روغن جادویی، خاصیت ارتجاعی پوست و پروتئین‌های کلیدی آن را حفظ می‌کند و بنابراین نقش موثری در استحکام آن دارد. علاوه بر این که روغن هسته انار بهترین روغن گیاهی برای چروک صورت محسوب می‌شود، مصرف این میوه و عصاره‌های مختلف آن فواید بی‌شمار دیگری هم دارد. از جمله اینکه از پوست شما در برابر فوتوایجینگ یا پیرشدن پوست در اثر اشعه UV خورشید، محافظت می‌کند.

روغن انار

  1. روغن رزماری

روغن رزماری دارای خواص آنتی باکتریال یا ضد باکتری است و می‌تواند مشکلات پوستی مانند درماتیت، اگزما و روزاسه را بهبود ببخشد. در یک جمله اگر به دنبال سالم نگه داشتن پوست و موهای خود هستید، توصیه می‌کنیم حتما استفاده از این روغن را در روتین پوست و موی خود بگنجانید.

به عقیده بسیاری از مصرف کنندگان روغن رزماری بهترین روغن برای چروک پیشانی صورت است؛ چرا که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. به علاوه فعالیت‌های آنتی اکسیدانی شدیدی دارد که از تغییر چربی‌های طبیعی پوست‌تان جلوگیری کرده و پیری سلول‌های پوست را به تاخیر می‌اندازد.

  1. روغن لیمو

روغن لیمو هم آخرین مورد از لیست روغن‌های ضروری است که غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از پوست دربرابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. این روغن کمتر شناخته شده حاوی آسکوربیک اسید، آلفاتوکرول (ماده ضدپیری) و گلوتاتیون است که سیستم دفاعی پوست‌تان را در برابر انواع آسیب‌های محیطی تقویت می‌کند. خلاصه اینکه ماساژ روغن لیمو روی پوست، از پیری زودرس پوست شما جلوگیری کرده و به همین دلیل بهترین روغن برای چروک صورت محسوب می‌شود.

تا اینجای مقاله، 11 مورد از بهترین روغن‌های ضروری را معرفی کردیم. تمامی این روغن‌ها فرایند پیری پوست را کند می‌کنند و بعضا نقش درمانی برای از بین بردن چین و چروک‌های در حال حاضر صورت‌تان دارند. با این حال توجه داشته باشید که نباید از این روغن‌ها به طور مستقیم روی صورت‌تان استفاده کنید. برای یادگیری نحوه استفاده از این روغن‌ها، حتما بخش بعد را بخوانید.

روغن لیمو برای چروک پوست

چگونه از روغن‌ های ضروری استفاده کنیم؟

روغن‌های ضروری، روغن‌های طبیعی بسیار خالصی هستند که در صورت استفاده مستقیم، ممکن است پوست‌تان را به شدت تحریک کنند. بنابراین قبل از اینکه روغن ضروری را به صورت‌تان بزنید، باید آن را با یک روغن حامل ترکیب کنید. در ادامه با بهترین روغن‌های حامل برای هر کدام از روغن‌های ضروری معرفی شده، آشنا می‌شوید. ناگفته نماند که خود روغن‌های حامل هم، برای پوست شما فوایدی دارند:

  1. روغن جوجوبا: از سد طبیعی پوست حفاظت می‌کند.
  2. روغن آرگان: مصرف خوراکی و موضعی این روغن، کشسانی پوست را تقویت می‌کند.
  3. روغن آووکادو: ماساژ پوست با این روغن، تولید کلاژن را تحریک می‌کند.
  4. روغن بادام: پوست را دهیدراته و صاف کرده و جای زخم هایپرتروفیک را ترمیم می‌کند (برای آشنایی با انواع جای زخم و راه درمان آن مقاله دیگر ما را بخوانید).
  5. روغن دانه انگور: این ماده تقویت کننده ویتامین E است؛ به این معنی که کمک می‌کند این ویتامین عملکرد بهتری در محافظت از پوست شما داشته باشد. همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به نام پروآنتوسیانیدین است که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند.
  6. روغن زردآلو: این روغن حاوی اسیدهای چرب و نرم کننده‌ای با خاصیت ضدپیری و ضدباکتری است. برای پوست‌های پیر، تحریک شده و خشک مناسب است.

البته ناگفته نماند که نوع پوست شما در انتخاب بهترین روغن برای چروک صورت نقش اساسی دارد. بر این اساس راهنمای کوچکی تهیه کرده‌ایم که روغن ضروری و حامل مناسب پوست‌تان را تشخیص داده و با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید:

  • برای پوست‌های چرب: روغن جوجوبا، روغن بابونه، روغن کندر
  • برای پوست‌های معمولی یا خشک: روغن دانه کلزا، روغن هسته زردآلو، روغن آرگان و روغن مارولا
  • برای پوست‌های معمولی و حساس: روغن گل سرخ
  • برای پوست‌های معمولی، خشک، چروکیده و حساس: روغن اسطوخدوس
  • برای پوست‌های مستعد آکنه: روغن درخت چای

درمان چروک صورت با روغن

نحوه استفاده از بهترین روغن برای رفع چروک صورت

زمانی که روغن حامل و ضروری مورد نظرتان را انتخاب کردید، دو روغن را با هم ترکیب کنید. برای ساخت ترکیب جادویی خاص خود، 10 قطره از روغن ضروری را در 5 میلی‌لیتر (تقریبا یک قاشق چای خوری) روغن حامل حل کنید. از این مخلوط دو بار در روز روی صورت‌تان استفاده کتید.

توصیه می‌کنیم حتما قبل از اینکه از روغن برای صورت‌تان استفاده کنید، تست حساسیت را انجام دهید. به این ترتیب یک قطره از مخلوط دو روغن را روی ناحیه کوچکی در داخل بازوی‌تان بزنید و 24 ساعت صبر کنید. اگر در این مدت هیچ قرمزی، خارش و به طور کلی حساسیتی مشاهده نکردید، می‌توانید از این روغن برای تمام پوست صورت خود استفاده کنید.

عوارض احتمالی استفاده از بهترین روغن برای چروک صورت چیست؟

با وجود اینکه روغن‌های ضروری خالص‌ترین نوع روغن‌های گیاهی هستند، اما نمی‌توان ادعا کرد که صددرصد هیچ خطری ندارند. در برخی موارد این روغن‌ها موجب واکنش‌های آلرژیک شده و حتی ممکن است وضعیت پوست شما را بدتر کنند. از جمله این عوارض احتمالی عبارتند از:

  • راش‌ پوستی
  • قرمزی پوست
  • کهیر
  • برجستگی‌ها
  • خارش
  • عطسه و آبریزش بینی

علاوه بر این اگر از اسانس مرکبات مانند روغن گریپ فروت و یا روغن لیمو به عنوان بهترین روغن برای رفع چین و چروک های صورت استفاده می‌کنید، حتما استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید. مرکبات باعث حساسیت پوست شما به نور می‌شود و حداقل به مدت 12 ساعت بعد از زدن روغن، باید از قرارگیری در معرض مستقیم آفتاب خودداری کرد.

نکته مهم دیگر این است که اگر از محصولات ضدپیری استفاده می‌کنید و یا مشکل پوستی خاصی دارید، حتما قبل از استفاده از انواع روغن‌های ضروری با متخصص پوست خود مشورت کنید.

سخن پایانی

روغن‌های ضروری در بسیاری از مشکلات پوستی به طرز معجزه آسایی عمل می‌کنند. این روغن‌ها، داروهای قابل اعتمادی برای مراقبت از پوست شما در برابر پیر شدن هستند. با این وجود به یاد داشته باشید که باید در استفاده از انواع مواد طبیعی از جمله روغن‌ها صبور باشید و چند ماه صبر کنید تا نتیجه مورد انتظارتان را بگیرید. اگر سوالی درباره بهترین روغن برای چروک صورت دارید و هنوز هم مطمئن نیستید کدام روغن مناسب نیاز پوست شماست، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌های این مقاله، پاسخگوی شما همراهان عزیز و گرامی مجله زیبایی میس و مستر باشیم.

منابع

stylecraze

wikihow

سوالات متداول درمورد بهترین روغن برای چروک صورت

 
چگونه چین و چروک صورت از بین ببریم؟

برای از بین بردن چین و چروک پوست صورت باید مجموعه‌ای از اقدامات مراقبتی را انجام دهید. یکی از این روش‌ها، استفاده از روغن‌های ضروری به همراه حامل به طور مرتب تا چندین ماه است. بهترین روغن‌های ضروری موثر در رفع چروک صورت را در این مقاله معرفی کردیم.

آیا روغن کرچک ضد چروک است؟

هیچ شواهدی برای اثبات ادعای ضد چروک بودن روغن کرچک وجود ندارد؛ با این حال این روغن آنتی اکسیدان موثری است که با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موثر عمل کرده و فرایند پیری را کندتر کند.

چگونه از روغن کندر استفاده کنیم؟

روغن کندر نوعی روغن ضروری و بنابراین بسیار خالص است که برای استفاده از آن باید و باید با یک روغن حامل ترکیب شود. در این مقاله روغن‌های حامل مفید را معرفی کردیم. از هر کدام این روغن‌ها می‌توانید در ترکیب با روغن کندر استفاده کنید.