پاکسازی منافذ پوست

زیبایی و سلامت پوست برای بسیاری از افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است‌. پاکسازی منافذ پوست به شما کمک می کند تا پوستی زیبا و سالم داشته باشید. پاکسازی پوست در بسیاری از کلینیک ها و سالن های زیبایی با هزینه های بسیار زیاد انجام می شود. از آن جایی که در بسیاری از این مراکز ممکن است، بهداشت به درستی رعایت نشود، امکان آسیب رسیدن به پوست وجود دارد. در نتیجه بهتر است که پاکسازی پوست در خانه و با روش های طبیعی انجام شود. از این رو در ادامه به معرفی بهترین روش های خانگی برای پاکسازی منافذ پوست می پردازیم.

فواید پاکسازی صورت

شاید از خودتان بپرسید برای چه باید پوستمان را پاکسازی کنیم؟ پاکسازی منافذ پوست فواید زیادی دارد که در ادامه برای شما می گوییم:

حذف سلول های مرده

سلول های مرده پوست در لایه سطحی پوست قرار دارند و سلول های زنده در لایه های پایین تر، تقریبا هر یک ماه یک بار سلول های مرده جای خود را به سلول های زنده می دهند. اما گاهی اوقات این چرخه با مشکل مواجه می شود و سلول های مرده روی پوست جمع می شوند. تجمع سلول های مرده روی پوست ضررهای زیادی دارد و باعث تیره شدن پوست و پدیدار شدن لکه های پوستی می شود. با پاکسازی منافذ پوست می توان سلول های مرده پوست را از بین برد.

از بین بردن آلودگی ها و چربی های اضافه پوست

تجمع چربی های اضافه و آلودگی ها روی پوست صورت موجب مسدود یا بسته شدن منافذ پوست می شود. وقتی منافذ پوست مسدود باشد، آکنه و جوش روی پوست صورت پدیدار می شود. با پاکسازی منافذ پوست می توان چربی های اضافه پوست و آلودگی ها را از بین برد و از بروز جوش و آکنه جلوگیری کرد.

افزایش خون رسانی به پوست

پاکسازی منافذ پوست باعث تقویت خون رسانی می شود. با تقویت خون رسانی سلول ها به آسانی از مواد معدنی و ویتامین های موجود در خون تغذیه می کنند. در نتیجه روند پیری پوست به تاخیر می افتد. به همین خاطر یکی از اصلی ترین کارهای روتین پوست به حساب می آید

 

فواید پاکسازی منافذ پوست

پاکسازی منافذ پوست در خانه

روش های مختلفی برای پاکسازی منافذ پوست وجود دارد که در ادامه به معرفی 10 مورد از بهترین آن ها می پردازیم:

عسل

یکی از موثرترین موادی که می توانید برای پاکسازی منافذ پوست از آن استفاده کنید عسل است. عسل از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کند، همچنین می تواند ترشح بیش از اندازه چربی روی پوست را کاهش دهد و منافذ پوست را تنگ تر کند. علاوه بر این عسل پوست را آبرسانی می کند.

از عسل هم به تنهایی هم به صورت ترکیب با مواد دیگر می توان برای پاکسازی منافذ پوست صورت استفاده کرد.

برای پاکسازی پوست با عسل مقداری از آن را روی مناطق آسیب دیده پوست بمالید. کمی ماساژ دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست این کار را د یا سه بار در هفته انجام دهید.

همچنین می توانید سه قاشق غذاخوری عسل را با دو قاشق چای خوری پودر دارچین ترکیب کنید. ماسک شما آماده است. آن را روی پوست صورت خود بمالید. 20 دقیقه بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید. برای از بین بردن چربی و آلودگی های منافذ پوست این روش را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

عسل و دارچین

روش دیگر این است که دو قاشق غذاخوری ماست ساده، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن زیتون را باهم ترکیب کنید. اکنون ترکیب حاصل را روی پوست صورت خود بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و بعد پوستتان را با آب ولرم بشویید. این روش را یک بار در هفته به منظور از بین بردن آلودگی های منافذ پوست و تغذیه آن انجام دهید.

آلوئه ورا

همه ما با خواص آلوئه ورا برای پوست حدودی آشنا هستیم. این گیاه به لطف داشتن آلوئین و آلوسئین در ترکیباتش به پاکسازی منافذ پوست کمک قابل توجهی می کند.

یک گیاه آلوئه ورا را بردارید و با یک چاقو تیز آن را برش دهید. ژل آن را استخراج کنید و روی مناطق آسیب دیده پوست بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه روی پوست بماند. بعد از گذشت زمان مذکور پوستتان را بشویید.

آلوئه ورا

جوش شیرین

جوش هم برای پاکسازی منافذ پوست مفید می باشد. این ماده به عنوان یک لایه بردار طبیعی با از بین بردن سلول های مرده پوست و سایر آلودگی ها مانع از مسدود شدن منافذ پوست می شود. همچنین جوش شیرین PH پوست را متعادل می کند و آن را زیباتر، سالم تر و جوان تر جلوه می دهد.

برای پاکسازی منافذ باز پوست با جوش شیرین دو قاشق چای خوری از آن را با یک قاشق چای خوری آب مخلوط کنید تا خمیری نرم حاصل شود. آن را روی صورت خود بمالید و چند دقیقه آرام ماساژ دهید. بگذارید این خمیر 5 دقیقه روی پوست صورتتان بماند و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. برای اثربخشی بهتر و سریع تر این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

همچنین می توانید دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین، مقداری آب لیمو تازه و 5 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید پنج دقیقه بماند. سپس صورتتان را بشویید. این درمان خانگی را در هفته یک یا دوبار انجام دهید.

جوش شیرین برای پاکسازی منافذ پوست

پاکسازی منافذ پوست بینی با بخور

یکی از راه های ارزان و بسیار موثر برای پاکسازی منافذ پوست، بخور دادن آن است. بخور منافذ مسدود شده پوست را باز می کند و با پاکسازی عمیق آن آلودگی های سطح پوست را از بین می برد. اما بخور سرد یا گرم؟ کدام بهتر است؟ برای پاسخ این سوال می توانید مقاله “تفاوت بخور سرد با گرم را مطالعه کنید.

برای این کار ابتدا صورتتان را از وجود هرگونه آلودگی و آرایش پاک کنید. چون بخور دادن منافذ پوست را باز می کند و آلودگی ها وارد منافذ پوست شده در نتیجه صورتتان جوش می زند.

مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید و روی حرارت بجوشانید‌. (گیاهان خشک، تازه و روغن های گیاهی هم می توانید به آب اضافه کنید.) ظرف را از روی حرارت بردارید. روی سر خود حوله ای بیندازید و صورت خود را مقابل بخار آب قرار دهید. به مدت 10 الی 15 دقیقه صورت تان را بخور دهید تا منافذ پوست تان کامل پاکسازی شود. سپس صورت خود را بخشکانید و برای متعادل کردن PH پوست از تونر پوست و برای مرطوب کردن آن از مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

در هفته دو بار صورت خود را بخور دهید تا منافذ آن پاکسازی شود و پوستتان جوان بماند.

بخور برای پاکسازی منافذ پوست

سفیده تخم مرغ

برای پاکسازی منافذ پوست می توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و با تنگ کردن منافذ باز پوست و جذب چربی پوست به پاکسازی آن کمک قابل توجهی می کند. همچنین این ماده می تواند پوست را شفاف و جوان تر کند.

برای پاکسازی منافذ پوست با سفیده تخم مرغ آن را هم بزنید تا کف کند. آن را ۵ دقیقه درون یخچال بگذارید، بعد کمی آب لیمو تازه به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی پوست صورت خود قرار دهید و اجازه دهید ده دقیقه روی پوستتان بماند و خشک شود. در آخر آن را با آب ولرم بشویید. این روش پاکسازی را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

همچنین می توانید یک قاشق چای خوری بادام زمینی پودر شده را با یک قاشق چای خوری عسل و یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید. خمیر به دست آمده را روی صورت خود بگذارید و به خوبی ماساژ دهید. وقتی کاملا خشک شد با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. برای اثر بخشی بهتر و سریع تر این روش درمانی را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

سفیده تخم مرغ

 

پاکسازی منافذ پوست با موز

موز میوه ای خوشمزه و مقوی است که اثرات باور نکردنی روی سلامت و زیبایی پوست دارد. این میوه به دلیل خواص ضدباکتریایی که دارد لکه های تیره پوست را پاک می کند و به پاکسازی منافذ پوست کمک قابل توجهی می کند.

برای پاکسازی منافذ پوست با موز یک عدد موز را به کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل به خوبی مخلوط کنید. ماسک پاک کننده به همین راحتی آماده شد. آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند بعد از گذشت زمان مذکور صورت خود را بشویید.

موز و عسل

جو دوسر

یکی دیگر از موادی که برای پاکسازی منافذ پوست مورد استفاده قرار می گیرد، جو دوسر است. جو دوسر از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کند. همچنین می تواند آلودگی ها و چربی های موجود در منافذ آن را پاک کند. به علاوه این ماده پوست را به صورت ملایم لایه برداری می کند.

نصف فنجان جودوسر را پخته و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید. این ماسک را روی صورتتان بمالید اجازه دهید 15 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را از روی صورت خود پاک کنید و صورتتان را با آب خنک بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این ماسک صورت خانگی را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

جو دو سر

خاک رس و گلاب

ترشح بیش از حد چربی باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود. خاک رس می تواند به پاکسازی منافذ پوست و کنترل چربی کمک قابل توجهی کند و مانع از بروز جوش و التهاب شود.

یک قاشق غذاخوری خاک رس نرم شده را با یک قاشق مربا خوری گلاب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به پوست خود بمالید. بگذارید این ترکیب 15 دقیقه روی پوست بماند. بعد از این که خشک شد، پوست خود را با آب خنک بشویید.

خاک رس و گلاب برای پاکسازی پوست

سفید آب یا روشور

سفید آب را می توان یک ماده برای پاکسازی و باز کردن منافذ پوست معرفی کرد. این ماده می تواند منافذ پوست را تمیز و چربی اضافه آن را جذب کند. همچنین سفید آب می تواند پوست را به صورت ملایم لایه برداری کند.

برای پاکسازی منافذ پوست با سفید آب مقداری از سفید آب را در گلاب بخسانید. بعد از اینکه سفیدآب ها یک شب در گلاب خیس خورد، آن ها را له کنید و کاملا با گلاب مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست بمالید و دورانی ماساژ دهید در پایان کار صورتتان را با آب ولرم بشویید.

سفیدآب

لیمو ترش

بهترین گزینه برای پاکسازی منافذ پوست چرب، لیمو ترش است. لیمو ترش منافذ مسدود شده پوست را پاکسازی می کند. همچنین پوست را به صورت ملایم لایه برداری می کند.

برای آماده کردن این ماسک به یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق چای خوری ماست ساده، یک قاشق چای خوری عسل و 5 تا 6 قاشق چای خوری شکر نیاز دارید. مواد گفته شده را با هم ترکیب کرده و روی پوست بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید این ماسک 10 دقیقه روی پوستتان بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک را هفته ای دوبار استفاده کنید.

لیمو ترش

اشتباهات رایج در پاکسازی منافذ پوست

اشتباهات رایجی در پاکسازی منافذ پوست وجود دارد که بسیاری از افراد بی آنکه بدانند مرتکب آن ها می شوند. هر کدام از این اشتباهات به مرور باعث آسیب هایی چون ایجاد جوش زیر پوستی، سوزش، خشکی پوست و چربی اضافه آن می شود. در ادامه برخی از این اشتباهات را بیان می کنیم:

  • قبل از پاکسازی منافذ پوست دست هایتان را نمی شویید.
  • قبل از پاکسازی آرایش صورتتان را پاک نمی کنید.
  • از پاک کننده نامناسب استفاده می کنید.
  • بیش از حد پوستتان را لایه برداری می کنید.
  • برای شستشوی صورت از آب داغ استفاده می کنید.
  • با حوله صورت خود را مالش می دهید.
  • توجهی به رطوبت پوستتان ندارید.

پاکسازی منافذ پوست در خانه

کلام آخر

در این مطلب از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با بهترین و ارزان ترین روش های خانگی برای پاکسازی منافذ پوست آشنا شدید. اکنون به راحتی در خانه می توانید هر کدام از این ماسک ها را تهیه و استفاده نمایید و شاهد تغییرات شگرف در پوست خود باشید.

شما برای پاکسازی منافذ پوست خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟ لطفا تجربیات خود را با ما از طریق ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در رابطه با پاکسازی منافذ پوست

از آنجایی که ممکن است سوالات بسیاری پیرامون موضوع مقاله برایتان پیش آمده باشد در ادامه به دو مورد از متداول ترین آن ها پاسخ می دهیم.

آیا پاکسازی منافذ پوست در سالن های زیبایی ضرر دارد؟

اگر فردی که کار پاکسازی را انجام می دهد، تخصص کافی را نداشته باشد یا کاملا بهداشتی نباشد احتمال آسیب رسیدن به پوست بالا می رود. همچنین اگر فرد مراجعه کننده مستعد ابتلا به جوش و آکنه باشد، با استفاده از کرم های سنگین و چربی که آرایشگر روی پوست او می زند، نه تنها پوستش پاکسازی نمی شود بلکه جوش هایش بدتر تحریک می شود. پس توصیه ما این است که پاکسازی صورت را با رعایت کامل مسائل بهداشتی در خانه و با استفاده از مواد طبیعی انجام دهید یا حتما به مراکز بهداشتی و تخصصی معتبر مراجعه کنید و زیر نظر یک فرد متخصص باشید تا هیچ گونه آسیبی به پوستتان وارد نشود.

چگونه منافذ پوست را در خانه پاکسازی کنیم؟

روش ها و مواد مختلفی برای پاکسازی پوست وجود دارد. در این مقاله تعدادی از بهترین روش های پاکسازی پوست را به شما آموزش دادیم.