پرایمر صورت چیست و نکات استفاده از آن

 با این که طی سال های اخیر فروشگاه ها و برندهای آرایشی از محصولاتی به نام پرایمر ، پر شده اند، هنوز هم افرادی هستند که اطلاعات کامل و دقیقی درباره کاربرد و نحوه استفاده از آن ندارند. پرایمر های صورت در مدل های آب رسان، مات کننده، پوشاننده لک ها، براق و … تولید می شوند و انتخاب محصولی مناسب پوست می تواند کمی گیج کننده باشد. احتمالا همین مشکل دلیل عدم استفاده بسیاری از افراد از پرایمر در روتین آرایشی است. در ادامه با میس و مستر همراه شوید تا بگوییم پرایمر صورت چیست و چرا باید از پرایمر در آرایش استفاده کرد، انواع مناسب آن برای هر پوست را معرفی کرده و تمامی بایدها و نبایدهای آن را بررسی نماییم. در آخر نیز به مدل های دیگر آن از جمله پرایمر لب و مژه اشاره ای خواهیم داشت.

پرایمر صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

در اولین قدم باید بدانیم پرایمر صورت چیست. پرایمر زیرساز و بیس آرایش است. باید آن را پس از محصولات مراقبتی از پوست استفاده کرد تا پوست صاف و یکدست را برای کرم پودر، مرطوب کننده های رنگی یا کانسیلر آماده کند. پرایمر شما ممکن است به شکل یک سرم صورت حاوی اسید هیالورونیک باشد که باعث آبرسانی بیشتر، ضدآفتابی برای محافظت، نرم شدن پوست و جمع کننده منافذ یا یک پرایمر سنتی سیلیکونی برای صاف کردن و پوشاندن لکه های پوست باشد.

شایان ذکر است که در پاسخ به پرسش کرم پرایمر صورت چیست باید بگوییم، جدیدترین پرایمرها فقط پوست را صاف نمی کنند بلکه آرایش را تثبیت کرده و منافذ را تا حد نامرئی شدن می پوشانند. آنها همچنین می توانند روشن کننده، پوشاننده خط و خطوط، پوشاننده آکنه و مرطوب کننده پوست باشند، حتی برخی از پرایمرهای موجود در بازار پوست صورت را به صورت موقت و بدون هیچگونه احساس سنگینی بالاتر می برند و به اصطلاح کار lifting را انجام می دهند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که به پرایمر نیاز دارید یا خیر، نگاهی به نتایج نهایی آرایشتان بیاندازید. اگر از تمامی جزییات و ماندگاری آن بر روی پوست رضایت ندارید، جای پرایمر در کیف آرایشتان خالی است. اگر در ناحیه تی شکل صورت (پیشانی، بینی و چانه) دچار مشکل براق بودن و درخشندگی ناشی از چربی صورت هستید، پیشنهاد می کنیم که حتما از پرایمر استفاده کنید.

شمار زیادی از بانوان فرق بین پرایمر ، کرم پودر و کانسیلر را نمی دانند. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه می توانید به مقاله مربوطه در سایت میس و مستر مراجعه کنید. 

قبل و بعد استفاده از پرایمر

کاربرد پرایمر صورت چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

برخلاف محصولاتی مانند پودر یا اسپری های فیکس کننده که آرایش را در مرحله نهایی ثابت نگه می‌ دارند، پرایمرها تقریباً همیشه بعد از آخرین مرحله مراقبت از پوست و قبل از آرایش استفاده می شوند. با توجه به نوع کاربرد این محصول اکثر آرایشگرهای معروفی چون Allan Avendaño، Mary Phillips و Robin Black همه استفاده از انگشتان دست را برای استفاده از انواع پرایمر پیشنهاد می کنند. آن ها معتقدند این بهترین و ساده ترین راه برای بِلند کردن و پخش یکنواخت است، البته در صورت راحتی بیشتر می توانید از اسفنج های آرایشی نیز کمک بگیرید.

قبل از رفتن به سراغ مراحل بعدی و استفاده از سایر محصولات بر روی پرایمر، یک دقیقه صبر کنید تا خوب روی پوستتان خشک شود و با مشکلاتی چون پخش شدن مواجه نشوید. نکته مهم برای استفاده از هر نوع پرایمری آن است که اندازه یک سکه کوچک را به پوست صورت زده و به خوبی پخش کنید. به کمک انگشتان قدرت کنترل بالایی روی پوستتان دارید و مطمئن خواهید بود که پرایمر روی بخشی از پوست جمع نمی شود. با ضربه های ملایم و طولانی آن را کامل روی پوست پخش نمایید.

توصیه آرایشگران حرفه ای در استفاده از پرایمر صورت چیست؟

توصیه حرفه ای ترها در استفاده از پرایمر صورت این است که بهتر است کم کم مقداری از آن را روی صورت پخش کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید و اندازه متناسب با نوع پوست خود را متوجه شوید. به طور مثال آرایش فورا جذب پوست افرادی با پوست بسیار خشک می شود، این افراد باید حدود یک چهارم سکه استفاده کنند در حالی که به افراد با پوست چرب استفاده حداقلی پیشنهاد می شود. استفاده بیش از نصف اندازه سکه (500 تومانی) زیاده روی است و روی پوست ماسیده می شود. در واقع با مصرف تدریجی به بهترین اندازه خود دست پیدا می کنید.

یکی از نکات دیگری که باید بدانید این است که بهترین موقع استفاده از پرایمر صورت بعد از کرم پودر چیست. در برخی مواقع خاص می توان از پرایمر بعد از کرم پودر نیز استفاده کرد (اگر تمام جوانب به درستی رعایت گردد). به طور مثال پرایمر صورت مدل Charlotte Tilbury’sWonderglow Instant Soft-Focus Beauty Flash Primer یکی از آن دسته پرایمرهایی است که می تواند روی آرایش نیز استفاده شود. این محصول خاصیت آبرسانی داشته و کمی پوست را درخشان می سازد، البته اصلا با دیگر اجزای آرایش ترکیب نشده و موجب خراب شدن شان نمی شود.

اگر موارد استفاده پرایمر برای شما محو کردن چین و چروک، منافذ یا لکه های عجیب و غریب و رفع ایرادات خاص است، می توانید فقط در قسمت هایی که قصد پوشانده شدنشان را دارید، از پرایمر استفاده کنید. به اندازه تخمه کدوی کوچک از کرم پرایمر را بر پشت دست مالیده و با ضربات ملایم و حرکات چرخشی انگشت کرم را از آن جا برداشته و به مناطق دلخواه بزنید. برای پوشاندن چروک های عمیق تر و نتیجه بهتر از براش کرم پودر کمک بگیرید.

چگونه پرایمر خوب انتخاب کنیم؟

برای داشتن بهترین انتخاب باید موارد استفاده از پرایمر برای خود را اولویت بندی کنید. چنانچه به دنبال کاهش قرمزی یا افزایش درخشندگی هستید، پرایمر اصلاح کننده رنگ (color-correcting) را بخرید. اگر می خواهید خطوط ریز را محو کنید، پرایمرهای با خاصیت صاف کنندگی (smoothing effect) را امتحان کنید. به طور کلی پرایمرها در ۶ دسته متفاوت تولید می شوند.

۱– پرایمر براق: شاید برای تان سوال باشد که کاربرد پرایمر براق چیست. برای آرایش های شب و موقعیت های خاص استفاده از پرایمر های دارای ذرات براق پیشنهاد می شود. یکی از بهترین انواع پرایمر گلدن رز مدل Tinted Luminous است.

۲- پرایمر صورت مات کننده: پرایمرهای مات کننده برای افراد با پوست چرب و رفع براقیت و چربی این نوع پوست استفاده می شوند. محصولی که چربی پوست را کاهش داده و جای لک را کمرنگ می کند. پرایمری را انتخاب کنید که کاملا فاقد چربی باشد.

۳– پرایمرهای رنگی: باید بدانیم کاربرد پرایمر های رنگی صورت چیست . برخلاف مدل های بدون رنگ، پرایمرهای رنگی خنثی کننده رنگ ها و لکه های قرمز، خاكستري يا زرد پوست هستند.

  • پرایمر سبز برای کاهش قرمزی پوست (چه افرادی که دچار سوختگی شدند یا چه افرادی که به طور طبیعی پوستشان قرمز است)
  • پرایمر بنفش برای رفع و خنثی کردن زردی پوست
  • پرایمر صورتی برای سالم و روشن ساختن پوست (رنگی مشابه انواع رژگونه ملایم)
  • پرایمر زرد برای پوشاندن رگ های آبی پوست
  • پرایمر هلویی برای پوشش دایره های تیره تر و لک های پوستی (هایپرپیمگنتیشن)

۴- پرایمر های آبرسان: پرایمر آبرسان صورت چیست ؟ پرایمر های آبرسان، شاداب کننده پوست های خشک و افزایش دهنده دوام آرایش هستند. افرادی که پس از حمام به لوسیون احتیاج دارند، باید از پرایمرهای آبرسان و مغذی استفاده کنند.

۵- پرایمرهای کوچک کننده منافذ باز: یکی از مهم ترین موارد استفاده از پرایمر کوچک کردن منافذ باز است. پوست های پرتقالی به کمک پرایمر کاملا صاف و یکنواخت می شوند.

۶- پرایمرهای با پوشانندگی زیاد: برای آرایش در مهمانی، افراد دارای تعرق زیاد یا دوام بیش از ۱۰ ساعت آرایش استفاده از پرایمرهای با پوشانندگی بالا را پیشنهاد می کنیم.

۷- پرایمر های ضد آفتاب: پرایمر ضد آفتاب چیست ؟ برخی از کرم های پرایمر حاوی ضدآفتاب بوده و برای حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب (به ویژه در فصل تابستان) انتخاب فوق العاده ای هستند.

۸- پرایمرهای مخصوص پوست حساس: پوست گروهی از افراد بسیار حساس است و در مقابل استفاده از لوازم آرایشی واکنش هایی چون جوش و قرمزی نشان می دهد. به این دسته استفاده از محصولات پوست حساس و فاقد چربی، رایحه، پارابن و غیره را پیشنهاد می کنیم. هر چه میزان مواد افزودنی وسایل آرایشی کمتر باشد شانس تجربه واکنش های بد نیز کمتر است.

تا این جا دیدیم که پرایمر صورت چیست و کاربرد پرایمر در آرایش را بررسی کردیم. سپس به نحوه استفاده و انتخاب آن پرداختیم، اما این محصول محدود به پرایمر پوست صورت نمی شود و برای زیرسازی در دیگر بخش های برجسته چهره نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به این پرسش ها که پرایمر مژه و پرایمر لب چیست پاسخ می دهیم.

چطور از پرایمر ریمل استفاده کنیم؟

برای سر خوردن راحت تر ریمل روی مژه ها و افزایش ماندگاریشان، می توانید از پرایمر ریمل استفاده کنید. این محصوا در انواع بی رنگ، سفید و کرمی تولید می شود. مدل بی رنگ خاصیت حجم دهی کمتری داشته و عملکرد اصلیش آسان سازی فرآیند ریمل زدن است. نوع رنگی آن لایه ضخیم تری روی ریمل ایجاد داده و ضخامت مژه ها را افزایش می دهد.

پرایمر مژه چیست

پرایمر لب چیست ؟

بعد از این که متوجه شدیم پرایمر صورت و ریمل چیست ، به پرایمر لب می رسیم. برای رفع خطوط، خشکی و افزایش دوام آرایش از پرایمر لب استفاده کنید. ترکیبات موجود در آن باعث پیشگیری ازخشمی پوست و صاف شدن لب می شود و جلوه رژ و خط لب را دوچندان می سازد. جلوگیری از پخش شدن رژ از دیگر مزایای پرایمر لب است. این محصول به شکل تیوب های فشاری، نوع مدادی و تیوب های پیچی (مانند بسته بندی رژ) در بازار وجود دارد. یکی از بهترین پرایمرهای لب که استفاده از آن را به شما پیشنهاد می کنیم پرایمر لب گلدن رز مدل استیک است. از مزیت های پرایمر لب باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نرم سازی و رفع خشکی لب
  • برجسته سازی لب ها
  • حفاظت از لب در مقابل نور خورشید (در انواع حاوی SPF)
  • جلوگیری از پخش شدن رژ لب
  • افزایش دوام رژ

اشتباهات رایج در استفاده از پرایمر صورت چیست ؟

یکی از رایج ترین اشتباهات در کاربرد پرایمر استفاده بلافاصله از دیگر محصولات است. حتما یک دقیقه صبر کنید تا پرایمر کامل روی پوستتان خشک شود. اشتباه دیگر انتخاب محصولات اشتباه و عدم تناسب آن با نوع پوست و مشکلشان است. همخوانی آن با کرم پودر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر اشتباهات متداول مصرف بیش از حد یا کم تر از حداقل است.

در این مطلب بررسی کردیم که پرایمر صورت چیست و چه افرادی باید از آن استفاده کنند. کاربرد و نحوه استفاده از آن را گفتیم و دیدیم که چطور باید پرایمر مناسب با نوع پوست و مشکل خود را خریداری کنیم. به رایج ترین مشکلات استفاده از آن پرداختیم و در آخر دو نوع دیگر یعنی پرایمر مژه و لب را معرفی کردیم. اگر سوال یا نظری در رابطه با این محصولات دارید در بخش نظرات آن را با ما و سایر خوانندگان میس و مستر در میان بگذارید.

سوالات متداول مربوط به پرایمر صورت چیست

بهترین مارک پرایمر صورت چیست ؟

تنوع برند پرایمر در بازار بسیار بالا بوده و سازگاری و عملکرد آنان برای هر فرد متفاوت است. باید بگوییم که پیش از توجه به برند، نوع پوست خود را در نظر بگیرید.

آیا امکان استفاده از پرایمر صورت به تنهایی وجود دارد؟

بله، اگر قصد مات کردن، صاف کردن، محو کردن چین و چروک و پوشاندن لک های پوستی را دارید، می توانید به تنهایی از پرایمر استفاده نمایید.

آیا پرایمر چروک را محو می کند؟

بله، به ویژه پرایمرهای ضد پیری (Anti-Aging) خاصیت محو کردن خط و خطوط را برای مدتی موقت دارا هستند.

 

منابع:

cosmopolitan

allure

byrdie