آشنایی با تاثیر استرس بر پوست و مو و روش های درمان آن

بدون شک همه ما در برهه ای از زندگیمان، درجه ای از استرس را تجربه کرده ایم. این استرس تا جایی که باعث ترغیب ما به انجام کارهایمان شود، لازم است. حتما می دانید که اگر استرس مزمن باشد، می تواند سلامت جسم و روح ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. آیا از تاثیر استرس بر پوست و مو آگاهی دارید؟

ما در این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر قصد داریم به صورت کامل به تاثیر استرس بر پوست و مو بپردازیم. در پایان نیز با ارائه راهکارهای مدیریت و کنترل استرس شما را برای رهایی از مشکلات ناشی از تاثیر استرس بر پوست یاری خواهیم کرد.

تاثیر استرس بر سلامت پوست

پوست یکی از مهم ترین قسمت های بدن است که استرس خیلی راحت می تواند روی آن تأثیر بگذارد. در ادامه این بخش به 12 مورد از مهم ترین تاثیر های استرس بر پوست اشاره خواهیم کرد.

استرس و جوش و آکنه های پوستی

به جرات می توان گفت، ظاهر شدن جوش های پوستی، ناخوشایندترین تاثیر استرس بر پوست صورت است؛ چرا که زیبایی چهره و صورت را به چالش می کشند. دلیل بروز این جوش و آکنه ها این است که هنگامی که دچار استرس می شویم، در بدنمان ماده ای به نام کورتیزول ترشح می شود و همین ماده موجب افزایش تولید چربی، مسدود شدن منافذ پوستی و به دنبال آن ظاهر شدن انواع جوش و آکنه روی پوست می شود.

جوش هایی که حاصل از تاثیر استرس بر پوست هستند و به آن ها جوش های استرسی گفته می شود، عمدتا جوش های چرکی نیستند و فقط خود را در قالب برآمدگی های قرمز و دردناکی نشان می دهند که البته همین مساله می تواند، جلوه نازیبایی را برای صورتمان به وجود آورد.

تاثیر استرس بر سلامت پوست

ظاهر شدن کهیر روی پوست

دیگر تاثیر استرس بر پوست ، ظاهر شدن کهیر روی پوست است که می تواند، پوست را قرمز و برجسته کند و خارش و درد را هم به همراه خود بیاورد. حتی در برخی موارد ممکن است، این کهیرها باعث بالا رفتن دمای بدن شوند و تب و التهاب را برای فرد به ارمغان آورند. از آنجایی که استرس قدرت فوق العاده ای در ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن دارد، می تواند باعث بروز کهیر روی پوست شود. همین ضعیف شدن سیستم ایمنی، می تواند بدن را نسبت به ترشح هیستامین حساس کند و در نتیجه موجب ظهور کهیر روی پوست شود.

 خشک و پوسته پوسته شدن پوست

تاثیر دیگر استرس بر پوست خشکی و پوسته پوسته شدن آن است. همانطور که در ابتدای مطلب تاثیر استرس بر پوست گفته شد، هر زمان که ما تحت استرس قرار میگیریم، کورتیزول در بدنمان ترشح می شود. همین امر قدرت پوست را برای نگهداری رطوبت کاهش می دهد. به همین علت هم داشتن استرس باعث می شود تا پوستمان خشک و پوسته پوسته شده و حتی گاهی دچار خارش پوست شویم.

خشک شدن پوست در اثر استرس

استرس زیاد می تواند باعث تیره شدن پوست شده و چهره شما را بی حال و خسته نشان دهد.

پف کردن زیر چشم

مطمئنا شما هم بارها و خصوصا در زمان هایی که استرس و بی خوابی داشته اید، دچار پف زیر چشم شده اید. دیگر تاثیر استرس بر پوست در چنین مواقعی خود را نشان می دهد. زمانی که در اثر استرس هورمون کورتیزول در بدن ترشح می شود، تعادل نمک در بدن به هم می ریزد. همین بهم ریختگی تعادل نمک در بدن باعث می شود تا بدن، مایعات را در خود حبس کند و دچار تورم شود. یکی از حساس ترین نقاط بدن، پوست اطراف چشم است که خیلی زود بهم ریختگی تعادل نمک در آن اثر می کند و دچار ورم می شود.

شما می توانید برای آشنایی با روش های درمان پف زیر چشم به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه نمایید و پاسخ سوالات خود را بیابید.

پف کردن زیر چشم

پیری زودرس و بروز چین و چروک‌ های پوستی

از نگاه بسیاری از خانم ها، آزاردهنده ترین تاثیر استرس بر پوست می تواند پیری زودرس و چروک شدن پوست باشد؛ چرا که این چین و چروک ها چهره را بیش از هر چیز دیگری پیر و خسته جلوه می دهند. هورمون کورتیزولی که به علت استرس در بدن ترشح می شود، این قدرت را دارد تا میزان قندخون را در بدن افزایش دهد. به دنبال بالا رفتن سطح قند خون، رشته‌ های پروتئینی به نام کلاژن و الاستین که نقش به سزایی در حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست دارند، دچار آسیب می شوند. به همین ترتیب پوست در اثر استرس کم کم دچار چین و چروک می شود. از طرف دیگر همه ما عاداتی مانند اخم کردن یا جمع کردن لب هایمان را داریم که هنگام دچار شدن به استرس، ناخودآگاه به سراغ این عادات می رویم. بهتر است بدانید که تکرار این عادات می تواند باعث ایجاد خطوط عمیق روی پوست صورت شوند.

تاثیر استرس بر پوست صورت

نازک و حساس شدن پوست

نازک و حساس شدن پوست دیگر تاثیر استرس بر پوست است که موجب می شود پوست خیلی راحت و سریع زخم یا کبود شود. در این مطلب بارها گفته شده که استرس باعث بالا رفتن میزان ترشح هورمون کورتیزول می شود. باید بدانید که همین کورتیزول می تواند غشای پروتئینی پوست را از بین ببرد که در نهایت باعث می شود، پوست، نازک، ضعیف و آسیب پذیر گردد.

استرس و لک صورت

بروز یا تشدید لک و پیس (بیماری برص) روی پوست از جمله آسیب های جدی است که استرس مزمن به پوست وارد می کند. هنگامی که با استرس و اضطراب مزمن دست و پنجه نرم می کنیم، ملانوسیت ‌ها که سلول ‌های تولید کننده رنگدانه ملانین در پوست هستند، تخریب می شوند. به دنبال این اتفاق، رنگدانه ملانین دیگر به طور طبیعی در پوست تولید نمی شود و تعداد آن‌ها در بافت پوست کاهش پیدا می کند. همین مسئله منجر می شود تا رنگ پوست به طرز پیش‌ رونده‌ ای به سمت سفید شدن برود. به همین ترتیب استرس سبب بروز لک و پیس روی پوست صورت می شود.

بیماری برص

 تبخال زدن

تبخال زدن بدترین تاثیر استرس بر پوست است. این مسئله ای است که تقریبا همه ما به آن آگاه هستیم؛ چرا که بارها پیش آمده که در اثر شکه شدن، کابوس دیدن و… تبخال بزنیم. همانطور که می دانید، استرس به خوبی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. وقتی سیستم ایمنی ضعیف باشد، بدن در شناسایی ویروس تبخال ضعیف عمل کرده و در نتیجه خیلی زود دچار تبخال می شویم.

تبخال زدن در اثر استرس

استرس و خارش پوست اگزمایی

به جرات می توان گفت، تشدید علائم اگزما نظیر خشکی، قرمزی پوست، خارش و… از بدترین اثرات استرس و اضطراب بر پوست است. استرس، ترشح هورمون کورتیزول (Cortisol) که تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است را افزایش می دهد. افزایش این هورمون در بدن در نهایت باعث بر هم خوردن تعادل در واکنش‌ های ایمنی مختلف بدن می‌شود . نتیجه این مسئله هم افزایش مولکول های سلولی مولد التهاب است. به همین ترتیب استرس مزمن می تواند، علائم بیماری اگزما را تشدید نماید.

بدتر شدن علائم بیماری پسوریازیس

استرس یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده بیماری پسوریازیس است. زمانی که دچار استرس می شویم، سیستم ایمنی بدنمان هم ضعیف می شود. سیستم ایمنی ضعیف، خیلی خوب می تواند تعادل باکتریایی روده و حتی پوست را بر هم بزند. زمانی که عدم تعادل باکتریایی در پوست رخ می دهد، علائم پسوریازیس نظیر قرمزی، خارش و… در پوست تشدید می شود و از آن جایی که این بیماری درمان قطعی ندارد، همواره متخصصان توصیه می کنند برای کنترل و جلوگیری از تشدید آن، از استرس دوری کنید.

علائم بیماری پسوریازیس

تغییر رنگ پوست

دیگر تاثیر استرس بر پوست تغییر رنگ آن است که باعث می شود، چهره را خسته، بی حال و بی روح نشان دهد. این تاثیر استرس بر پوست به این خاطر است که استرس، روند خونرسانی به پوست را کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود رنگ چهره تغییر کند و پوست درخشندگی و شادابی همیشه را نداشته باشد.

استرس و خارش پوست

دیگر تاثیر آزاردهنده استرس بر پوست ، خارش آن است. با ضعیف شدن سیستم ایمنی در اثر استرس، تولید ماست سل (Mast Cell ) در بدن افزایش پیدا می‌‌کند. افزایش این سلول‌ها موجب ترشح هیستامین می شود که عامل اصلی خارش پوست است.

استرس و خارش پوست

همواره به یاد داشته باشید، استرس تنها روی اعصاب و روان تاثیر منفی نمی گذارد، بلکه به راحتی می تواند با تاثیر روی سلامت پوست و مو ، زیبایی های ظاهری شما را از بین برده و عوارض ناگواری روی پوست، مو و حتی ناخن های شما بگذارد.

تاثیر استرس بر سلامت مو

تا اینجا با تاثیر استرس بر پوست آشنا شدید. همانطور که می دانید، استرس علاوه بر پوست روی سلامت مو هم تاثیر گذار است. با ادامه این مطلب همراه باشید تا با سه مورد از مهم ترین اثرات استرس بر سلامت موها آگاهی پیدا کنید.

خاکستری شدن موها

یکی از آسیب هایی که استرس مزمن به موها وارد می کند، خاکستری شدن آن ها است. پیش از دانستن تاثیر استرس بر رنگ موها لازم است بدانید در بدن انسان سلول هایی به نام ملانوسیت ها وجود دارند که رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند و این ملانین ها هستند که به موهای شما رنگ می بخشند. زمانی که دچار استرس می شویم، سلول های بنیادی ایجاد کننده ملانوسیت از بین می روند. با از بین رفتن این سلول ها، سلول های جدید رنگ خود را از دست داده و خاکستری می شوند.

شوره سر

شوره سر، دیگر آسیبی است که استرس مزمن می تواند به موها وارد کند. دلیل نقش داشتن استرس در تشکیل یا تشدید شوره سر این است که استرس می تواند، سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف کند. از سوی دیگر با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، نوعی قارچ طبیعی در موها تشکیل شده که فعال شدن این قارچ، موجب ایجاد شوره سر می شود.

تاثیر استرس بر ریزش مو

یکی دیگر از آزاردهنده ترین صدماتی که استرس و اضطراب به موها وارد می کند، افزایش ریزش آن هاست. همانطور که در ابتدای مقاله و در بخش تاثیر استرس بر پوست به آن مطلع شدید، بدن در موقعیت های استرس زا شروع به تولید هورمون کورتیزول می نماید که این هورمون سیستم ایمنی بدن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بدن در این حالت، فولیکول های مو را به عنوان عامل خارجی شناسایی می کند و بر همین اساس برای از بین بردن آنها تلاش خواهد کرد. همین امر باعث ریزش شدید موها در مواقعی که دچار استرس هستید، می شود. علاوه بر آن، استرس این توانایی را دارد تا چرخه ‌طبیعی موها که شامل مرحله رشد، ‌ماندگاری و ریزش است را سرعت ببخشد.

تاثیر استرس بر ریزش مو

چگونه بیماریهای پوستی ناشی از استرس را درمان کنیم؟

تا به اینجا تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با تاثیر استرس بر پوست و مو آشنا کنیم. اکنون حتما به دنبال راهی هستید تا بتوانید، این مشکلات و بیماری ها را از بین ببرید. اما قبل از آن لازم است بدانید، برای درمان بیماری های پوستی مانند درمان جوش ناشی از استرس، ابتدا باید استرس و اضطراب را در خود ریشه کن کنید و سپس به دنبال درمان های تخصصی مشکلات خود باشید. راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا با کنترل استرس از شر مشکلاتی که در نتیجه تاثیر استرس بر پوست به وجود آمده، خلاص شوید.

  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل علاوه بر کنترل استرس به حفظ سلامت پوست و مو هم کمک زیادی می کند.
  • همواره سعی کنید در طول روز برنامه ورزش منظم داشته باشید؛ چرا که ورزش هم برای سلامت پوست و سایر اعضای بدن بسیار مفید است و هم برای کنترل استرس.
  • تمرینات تنفسی، یوگا، مدیتیشن و تصورات بصری را برای به حداقل رساندن تاثیر استرس بر پوست به هیچ عنوان فراموش نکنید.
  • خواب کافی داشته باشید و سعی کنید حداقل هفت تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابید.
  • تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید، روابط اجتماعی خود را برای سلامت ذهن و جسم افزایش دهید.

تاثیر استرس بر پوست و مو

توجه داشته باشید، با به کارگیری روش های کنترل استرس می توانید از تاثیر استرس بر پوست و مو بکاهید و با داشتن پوستی سالم و زیبا، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

کلام آخر

ما در این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر به تاثیر استرس بر صورت و مو پرداختیم. البته عوارض استرس بر سلامت پوست و مو بی شمارند و مسلما فراتر از بحث این مطلب است. در پایان امیدواریم، با به کارگیری راهکارهای گفته شده بتوانید، استرس خود را مهار کنید و به دنبال آن از شر مشکلات پوستی خود خلاص شوید. همچنین می توانید هرگونه سوال یا ابهامی که پیرامون تاثیر استرس بر پوست و مو در ذهن دارید را از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول پیرامون تاثیر استرس بر سلامت پوست و مو

از آن جایی که مبحث تاثیر استرس بر پوست بسیار پرسوال است و ممکن است در ذهن شما هم سوالات زیادی پیرامون تاثیر استرس بر پوست و مو مطرح شده باشد، در ادامه این بخش به سه مورد از رایج ترین این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا استرس و اضطراب می تواند، بر سلامت پوست و مو تاثیر بگذارد؟

بله، در اثر استرس هورمون هایی مانند هورمون کورتیزول (Cortisol) در بدن ترشح می شوند که وجود آن هورمون ها می تواند باعث بروز مشکلاتی در پوست و مو نظیر خشکی پوست، ریزش مو و…. شود. مطالعه این مقاله که مفصلا به تاثیر استرس بر پوست و مو پرداخته، می تواند شما را با تمامی این آسیب ها آشنا کند.

آیا استرس سلامت ناخن ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد؟

بله؛ استرس و اضطراب این توانایی را دارند تا روی تقسیم و تکثیر سلول های ناخن هم تاثیر بگذارند. برای همین ناخن ها در اثر استرس شکننده و آسیب پذیر می شوند. همچنین استرس می تواند، باعث ظاهر شدن شیارهای افقی و برجستگی هایی روی ناخن ها شود.

آیا استرس باعث چرب شدن پوست می شود؟

بله؛ چرب شدن پوست ناشی از تاثیر استرس بر پوست است. هنگامی که در یک موقعیت استرس زا قرار می گیریم، بدن هورمون هایی مانند کورتیزول را ترشح می کند که وجود این هورمون ها باعث افزایش ترشح چربی و به دنبال آن تشدید جوش های صورت و بدن می شود.

 

منابع

webmd