ترکیب رنگ مو

رنگ کردن موها یکی از گزینه‌های فوق العاده برای ایجاد تنوع در صورت است. این روزها رنگ کردن موها به هزینه و وقت زیادی نیاز دارد و بسیاری ترجیح می‌دهند خودشان در منزل موهایشان را رنگ کنند. از طرفی اغلب نتیجه کار در خانه و نتیجه کار آرایشگر تفاوت زیادی دارد و برای برخی رضایت بخش نیست. این تفاوت به خاطر آن است که آرایشگرهای حرفه‌ای شناخت خوبی از رنگ‌ها دارند و از ترکیب آن‌ها رنگ مو مورد علاقه شما را می‌سازند. طرز ترکیب رنگ مو به شناخت از چرخه رنگ‌ها و جنس موی خودتان بستگی دارد و به زمان و مطالعه نیاز دارد. اگر می‌خواهید در خانه موهایتان را رنگ کنید در ادامه با ما همراه شوید تا آموزش ترکیب رنگ مو را به طور خلاصه به شما بگوییم.

آموزش ترکیب رنگ مو در خانه

شناخت مختصری از رنگ‌ها برای اموزش ترکیب رنگ مو در خانه

مهم‌ترین نکته در آموزش ترکیب رنگ مو داشتن شناخت صحیحی از رنگ‌ها و ویژگی‌های آن‌ها است. رنگ‌های آبی، زرد و قرمز سه رنگ اصلی هستند و سایر رنگ‌ها (اصطلاحا فرعی) از ترکیب این سه رنگ حاصل می‌شوند. به طور مثال از ترکیب رنگ زرد و آبی رنگ سبز، از ترکیب رنگ‌های قرمز و آبی رنگ بنفش و از ترکیب رنگ‌های زرد و قرمز رنگ نارنجی حاصل می‌شود. جالب است بدانید که از همین روش برای خنثی سازی رنگ‌ها نیز استفاده می‌شود. در واقع هر رنگ اصلی، رنگ فرعی مقابل خود را خنثی می‌سازد.

با ترکیب بیشتر این رنگ‌ها به دنیایی از رنگ‌های جدید دست پیدا می‌کنیم. همچنین مقدار استفاده شده از هر رنگ اصلی در ساخت رنگ فرعی تاثیر گذار است. رنگ‌های متضاد را به عنوان رنگ‌های مکمل یا خنثی می‌شناسند. برای کنترل مقدار یا تصحیح هر رنگی باید از رنگ مکمل آن استفاده کنید. به طور مثال برای کنترل کردن میزان نارنجی باید به آن رنگ آبی اضافه کنید. برای کنترل رنگ زرد از رنگ بنفش و برای کنترل رنگ زرد مایل به نارنجی از آبی مایل به بنفش کمک بگیرید.

هنگام ترکیب رنگ مو در منزل باید توجه داشته باشید که احتمالا رنگ زمینه (کل یا مقداری از آن) طبیعی است و باید تعادل در رنگ‌ها مکمل رعایت شود. رنگ موی طبیعی دارای سه رنگ اصلی است و می‌توان گفت همه آن‌ها دارای سایه‌ای قهوه‌ای هستند و تنها تن‌های متفاوتی دارند. به طور مثال رنگ بلوند، روشن‌ترین رنگ قهوه‌ای با دامنه زرد است. موی قرمز ترکیبی از قهوه‌ای با نارنجی و موی سیاه ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌‌ای خیلی تیره همراه با رنگ آبی است.

آموزش ترکیب رنگ مو

شناخت رنگ‌های سرد و گرم در آموزش ترکیب رنگ مو

به طور کلی رنگ‌های که قرمز، نارنجی، مسی یا طلایی دارند در گروه رنگ‌ها گرم و رنگ‌های دارای تن بنفش، آبی و سبز در گروه رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. نکته مهمی که باید در آموزش رنگ مو ترکیبی بگوییم آن است که هیچگاه رنگ‌های سرد را با رنگ‌های گرم ترکیب نکنید. ترکیب آن‌ها اصلا نتیجه خوشایندی نخواهد داشت. برای اطلاع از هارمونی زیبای رنگ‌ها باید بررسی کنید که آن‌ها از چه رنگی‌هایی تشکیل شده‌اند و در صورت داشتن رنگ‌های اصلی مشترک ترکیب خوبی خواهند شد.

به طور مثال فرض می‌کنیم که می‌‌خواهیم رنگ بنفش را با رنگ قرمز ترکیب کنیم، رنگ بنفش از ترکیب رنگ‌های قرمز و آبی تشکیل شده و با رنگ قرمز اشتراک دارد، به همین خاطر با هم هماهنگی خوبی خواهند داشت. در مثالی دیگر ترکیب رنگ‌های دودی و آبی را بررسی می‌کنیم. رنگ دودی ترکیبی از رنگ‌های سفید، آبی و مشکی است که با آبی رنگ مشترک دارد و در نتیجه هارمونی زیبایی با هم دارند.

خواندن صحیح کاتالوگ‌ها در آموزش ترکیب رنگ مو

برای آموزش ترکیب رنگ مو باید بدانید که رنگ‌‌های کاتالوگ‌ها از ۱ تا ۱۰ درجه بندی می‌شوند. شماره رنگ‌ها هرچه به عدد ۱ نزدیک‌تر باشد رنگ مو ها تیره‌تر و هرچه به عدد ۱۰ نزدیک‌‌تر باشد رنگ مو‌ها روشن‌تر خواهد شد. در یک نام گذاری کلی می‌توان گفت این شماره‌ها به ترتیب نشان دهنده رنگ‌های ۱- سیاه، ۲- قهوه‌ای خیلی تیره، ۳- قهوه‌ای تیره، ۴- قهوه‌ای، ۵- قهوه‌ای متوسط، ۶- قهوه‌ای روشن، ۷- بلوند تیره، ۸- بلوند متوسط، ۹- بلوند روشن و ۱۰- بلوند پلاتینی روشن هستند. ممکن است در برخی کاتالوگ‌ها عددهای ۱۱ و ۱۲ را نیز مشاهده کنید که برای ترکیب با رنگ‌های اصلی و روشن‌ کردن موها استفاده می‌شوند.

عددهایی که بعد از ممیز آورده شده‌‌اند نشانگر ترکیب رنگ اصلی با رنگ‌های فرعی هستند. برای آشنایی بیشتر باید گفت که رنگ‌های طبیعی یا سری N‌ که قابلیت ترکیب با تمامی گروه‌ها را دارند به این ترتیب تقسیم می‌شوند. از شماره ۱ تا ۴ دارای اکثریت رنگ دانه‌های آبی و گروه رنگ‌های سرد، از شماره ۵ تا ۷ رنگ دانه‌های قرمز بیشتری دارند و در گروه رنگ‌های گرم و از شماره ۸ تا ۱۰ نیز بیشتر رنگدانه‌های زرد هستند و در گروه رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند.

شماره رنگ‌ها به صورت عدد اعشاری با رقم اعشار نوشته می‌شود. عدد قبل از ممیز نشان دهنده تن رنگ و پایه آن است. اولین عدد بعد از ممیز سایه اصلی رنگ و دومین عدد سایه فرعی رنگ را نشان می‌دهد. برای شناخت دقیق سایه‌ها اولین اصل شناخت تن آن‌ها است. تن رنگ‌ها به طور مثال رنگ‌های دودی، قرمز، طلایی، بنفش، آبی، سبز، قهوه‌ای و ماهاگونی‌ هستند که بر پایه رنگ می‌نشینند. در خواندن کاتالوگ علاوه بر عدد باید به حروف قبل از آن نیز توجه کنید.

حرف نام انگلیسی نام فارسی
N Natural طبیعی
A Ash خاکستری
C Cindery دودی
G Gold طلایی
M  Matt زیتونی
B ‌‌Beige بژ
R Red قرمز یا بلوطی
RF Red Fire قرمز آتشین
V Violet بنفش یا شرابی
W Warm موکا (گرم برزیلی)
 K Cupper مسی
 BL ‌Blond Light بلوند روشن ویژه
 RL Red Light قرمز روشن
RE Red ماهاگونی
NF Natural Full فوق طبیعی

 

معرفی رنگ‌های پرطرفدار و رنگ‌های اصلی آنان

هر یک از رنگ‌ها عدد مخصوص به خود را هم دارند، به طور مثال خاکستری عدد ۱، بنفش عدد ۲، طلایی عدد ۳، مسی عدد ۴، قرمز عدد ۶، سبز عدد ۷، شکلاتی عدد ۹ که ممکن است در کاتالوگ‌های مختلف ممکن است تفاوت داشته باشند. به طور مثال رنگ زیتونی در گروه سرد قرار گرفته و برای خنثي کردن رنگ قرمز موها از آن‌ها استفاده می‌‌شود.

رنگ طلایی در گروه گرم قرار گرفته و موها را براق می‌کند، استفاده از آن در رنگ‌های ترکیبی بسیار زیاد است، این رنگ در کاتالوگ‌های مختلف با عدد ۳ یا ۵ نمایش داده می‌شود. مثلا اگر بعد از ممیز دوبار عدد ۳ آمده باشد نشان گر آن است که این رنگ شدت زیادی دارد و سایه رنگ طلایی تاثیر بیشتری در انواع رنگ مو خواهد گذاشت. در آموزش ترکیب رنگ مو باید به نکات آورده شده برای هر رنگ با توجه به پایه موهای خود توجه کنید.

با ترکیب طلایی و بنفش روی پایه‌های مختلف رنگ بژ‌ خواهیم داشت، رنگ کاراملی ترکیبی از طلایی و مسی است که می‌توان روی پایه‌های مختلف باشد، جالب است بدانید که به خاطر شدت رنگدانه‌های آبی زیر پایه ۵، و عدم امکان با رنگ گرم مسی، بالای امکان داشتن رنگ کاراملی زیر پایه ۵ وجود ندارد و در واقع رنگ روی آن‌ها نشان داده نمی‌شود.

رنگ قهوه ای شکلاتی

رنگ‌های قهوه‌ای شکلاتی ترکیبی از طلایی و ماهاگونی هستند که می‌توانند از پایه ۴ به بالا باشند. رنگ قهوه‌ای ترکیبی از سه رنگ اصلی، قرمز، آبی و زرد است. در پایه ۴ رنگدانه آبی بیشتر است ولی رنگ ماهاگونی و طلایی که گرم هستند آن را خنثی کرده و قهوه‌ای گرمی را می‌سازند. در پایه‌های بالاتر قهوه‌ای ها به ترتیب روشن‌تر می‌شوند.

رنگ مسی

یکی از رنگ هایی که هنگام آموزش ترکیب رنگ مو به کار شما می آید، رنگ مسی است که با عدد ۴ و C‌ نمایش داده می‌شود در گروه رنگ‌های گرم جای گرفته و ترکیبی از زرد و قرمز (نارنجی) است. از پایه ۵ به بالا رنگ نارنجی آن نمایان‌تر شده و بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اگر رنگ مسی را موجود ندارید می‌توانید این دو رنگ را ترکیب کرده و مسی را بسازید.

مسی ماهاگونی نیز ترکیبی از مسی و ماهاگونی است و می‌توانید با ترکیب رنگ‌ها آن شماره را بسازید.

رنگ ماهاگونی از پایه ۴ شروع می‌‌شود، چون در دسته رنگ‌های گرم قرار داشته و قرمزی زیاد دارد. این رنگ درواقع نوعی قهوه‌ای (ترکیب سه رنگ اصلی) است که قرمز آن بر دیگر رنگ‌ها غالب است.

رنگ برنز

رنگ برنز ترکیبی از رنگ‌های مسی و بنفش است. امکان داشتن بر پایه‌های ۷ به بالا وجود ندارد. چرا که با زرد شدن پایه موها دیگر رنگ‌های نارنجی و قرمز را نخواهیم داشت.

رنگ قهوه ای نسکافه ای

رنگ قهوه‌ای نسکافه‌ای ترکیبی از رنگ‌های ماهاگونی و دودی است. آموزش این ترکیب رنگ مو در واقع ترکیبی از رنگ‌های قرمز و آبی که به خاطر تیره بودن می‌توان در بازه پایه‌های ۴ تا ۷ از آن استفاده کرد. پایه ۸ رنگ‌ها روشن‌تر شده و به خاطر زردی زیاد برای این رنگ پایه مناسبی نخواهند بود.

ماهاگونی طلایی، ترکیبی از ماهاگونی و طایی است که مانند رنگ‌های قهوه‌ای نسکافه‌ای و ماهاگونی می‌تواند از پایه ۴ تا ۷ استفاده شود و به خاطر زردی پایه نمی‌توند برای پایه‌های روشن‌تر استفاده شود.

رنگ قرمز با عدد ۶ طرفداران بسیاری دارد. برای قرمزی هرچه بیشتر باید توجه کنید که بعد از ممیز نیز عدد ۶ تکرار شده باشد.

آموزش ترکیب رنگ مو در منزل

انتخاب اکسیدان مناسب در آموزش مخلوط کردن رنگ مو

اکسیدان‌ها نیز می‌توانند تاثیر زیادی در رنگ موی شما داشته باشند. اکسیدان در واقع ماده‌ای برای فعال سازی و تسریع رنگ گرفتن موها است. اگر بدون استفاده از اکسیدان موهایتان را رنگ کنید شاید این فرآیند یک شبانه روز به طول بیانجامد. اکسیدان ترکیبی از هیدروژن پراکسید, ستیل الکل, آب و ستثاریل الکل است.

نکاتی که باید در هنگام طریقه ترکیب رنگ مو رعایت کنید درصد اکسیدان و مقدار آن است. اکسیدان ۳٪ که با نام‌های ولوم ۱۰ یا امسیدان شماره نیم نیز شناخته می‌شود، ضعیف‌ترین اکسیدان موجود در بازار است. استفاده از آن در رنگ‌های تیره، رنگساز، هایلات و انواع مش توصیه می‌شود.

اکسیدان ۶٪

اکسیدان ۶٪، اکسیدان ولوم ۲۰ یا اکسیدان شماره ۱ در اغلب رنگ مو‌ها کاربرد دارد. بسیاری برای پوشش کامل‌تر موهای سفیدشان آن را انتخاب می‌کنند. با این اکسیدان رنگ به خوبی در ساقه مو رسوب کرده و برای رنگ ریشه و ابرو نیز استفاده می‌شود. همچنین در دکلره ضعیف یا جلوگیری از سوختم موها در مش فویلی استفاده از اکسیدان شماره ۱ پیشنهاد می‌شوند.

اکسیدان ۹٪

اکسیدان ۹٪، اکسیدان ولوم ۳۰ یا شماره ۲ بسیار روشن کننده است. استفاده از آن در آموزش ترکیب رنگ مو ها با تن‌های پایه متوسط تا بلوند پیشنهاد می‌شود. همچنین به خاطر خاصیت روشن کنندگی‌اش در دکلره از آن استفاده می‌کنند.

قویترین اکسیدان موجود در بازار ۱۲٪، اکسیدان ولوم ۴۰ یا اکسیدان شماره ۳ نام دارد. احتمالا رساندن آسیب با استفاده از این گروه اکسیدان‌ها زیاد است و به همین خاطر آن را در آموزش ترکیب رنگ مو توصیه نمی‌کنیم. این دسته خاصیت روشن کنندگی خیلی بالایی دارند و با سرعت و قدرت مو را به پایه روشن می‌رسانند. اغلب آرایشگرهای حرفه‌ای برای دکلره کردن از آن‌ها برای مخلوط کردن با پودر دکلره استفاده می‌کنند. به هر حال بعد از ترکیب آن با رنگ مو باید حتما از شیوه‌های مختلف تقویت مو مانند ماسک مو استفاده کنید تا موهایتان دچار آسیب نشوند.

مقدار اکسیدان در رنگ مو اغلب یک و نیم به یک در نظر گرفته می‌شود. یعنی برای هر ۱۰۰ میلی لیتر رنگی که استفاده می‌کنید به ۱۵۰ میلی لیتر اکسیدان نیاز خواهید داشت.

انتخاب واریاسیون مناسب در آموزش رنگ مو ترکیبی

واریاسیون ها رنگ موی خالص و قوی هستند که به تنهایی اثری بلند مدت ندارند اما مقدار کمی از آن ها در ترکیب با سایر رنگ موها برای ایجاد سایه دلخواه استفاده می شود. این رنگ ها برای تنظیم تناژ رنگ و زیباترشدن آن یا از بین بردن زردی یا قرمزی مو مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین در ادامه این بخش برای آموزش ترکیب رنگ مو قصد داریم شمارا با کاربرد واریاسیون های مختلف آشنا کنیم.

  • واریاسیون آبی : این واریاسیون به دلیل دارا بودن خاصیت ضد نارنجی دارد در ترکیب رنگ با رنگ مو های گروه N مناسب است.
  • واریاسیون سبز: واریاسیون سبز قرمزی مو را خنثی می کند و بهتر است آن را با گروه M (زیتونی) و A و C ترکیب کنید.
  • واریاسیون دودی و نقره ای: هر دوی آن ها دارای خاصیت ضد زردی هستند و همچنین تن دودی یا سیلور رنگ را شدت می بخشند. تفاوت این دو در این است که رنگ نقره ای علاوه بر خصوصیات گفته شده باعث براق تر شدن رنگ مو هم می شود.
  • واریاسیون بنفش: این رنگ مو در ترکیب با رنگ های دارای تن قرمز، شدت و درخشش رنگ قرمز را بیشتر می کند.
  • واریاسیون قرمز: این واریاسیون برای ترکیب با رنگ های گروه N کاربرد دارد و بهتر است آن با رنگ های گروه زیتونی M، دودی C و خاکستری A ترکیب نکنید!
  • واریاسیون طلایی: واریاسیون طلایی قابلیت ترکیب شدن با همه گروه ها را دارد و باعث شدت بخشیدن به تن طلایی رنگ در رنگ مو می شود.

حرف آخر

در این مطلب آموزش کامل چگونگی ترکیب رنگ مو  را برای شما بازگو کردیم، که البته برای نتیجه بهتر به تمرین نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که برای نتیجه بهتر رنگ‌های یک برند را با هم مخلوط کنید و به سراغ محصولات شرکت‌های مختلف نروید. همچنین رنگ‌ها ممکن است حساسیت‌ زا باشند. بهتر است از قبل کمی از آن را روی پوست پشت گوشتان امتحان کرده و بعدا آن را بر روی پوست سرتان استفاده کنید.