آموزش ساخت عطر خانگی با ساده ترین ابزار ممکن

همه ما می دانیم که باید برای تهیه برخی از عطرها مبالغ هنگفتی را صرف نماییم اما برخی از افراد هستند که می توانند عطر محبوب خود را به راحتی و در منزل بسازند. این افراد حتی می توانند با کسب درآمد از طریق ساختن عطر در منزل به معیشت خانواده خود کمک کنند. اگر شما هم به دنبال پیدا کردن پاسخی برای پرسش چگونه عطر بسازیم هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ چراکه قصد داریم تا به موضوع ساخت عطر خانگی پرداخته و ساده ترین روش های تهیه عطر خانگی را برای شما شرح دهیم.

موضوعاتی که در این مقاله به آن ها پرداخته خواهد شد:

  • آشنایی با انواع نت ها
  • آموزش ساخت عطر خانگی
  • نکات ضروری برای ساخت عطر خانگی

ساخت عطر خانگی

آشنایی با انواع نت ها

پیش از اموزش درست کردن عطر در خانه باید با نت ها آشنا شویم و تفاوت آن ها را از یکدیگر تشخیص دهیم. در این بخش قصد داریم تا سه نت اصلی عطرها را به شما معرفی کنیم.

  • نت پایه: نت پایه اولین رایحه ای است که پس از اسپری کردن عطر به مشام شما می رسد. این رایحه ماندگاری بالایی نداشته و حداکثر تا 15 دقیقه پس از مصرف عطر، باقی می ماند. از آنجایی که هنگام خرید عطر به نت ابتدایی دقت می شود، باید از رایحه ای جذاب و دلپذیر در این نت استفاده کرد تا خریدار نسبت به خرید محصول تمایل پیدا کند. به همین علت این نت برای کمپانی های تولید کننده عطر، حائز اهمیت است. در نت ابتدایی بیشتر از رایحه هایی مانند: لیموترش، نعنا، اسطوخودوس، ترنج، گریپ فروت، رزماری و… استفاده می شود.
  • نت میانی: نت میانی، رایحه ای است که پس از محو شدن نت ابتدایی به مشام می رسد. این نت نشان دهنده گرم، سرد، تلخ، خنک و شیرین بودن عطر شما خواهد بود و نسبت به نت ابتدایی ماندگاری بیشتری دارد. در نت میانی از رایحه هایی مانند: گلاب، گل سرخ، یلانگ یلانگ، گل یاس، جوز هندی، دارچین، میخک و… استفاده می شود.
  • نت پایانی: نت پایانی در مرحله آخر ظاهر می شود تا با رایحه نت میانی ترکیب شده و رایحه اصلی عطر را تشکیل دهد. ماندگاری نت پایانی از دو نت قبلی بیشتر بوده و معمولا بین 4 تا 5 ساعت است. در نت پایانی از روایحی که ماندگاری بلند مدت دارند، استفاده می شود. برخی از این رایحه ها بدین شرح هستند: وانیل، چوب سدر، سرو، چوب صندل، کاج و… .

حالا که با نت ها و روایح مخصوص هرکدام آشنا شدید، می توانید فرآیند ساخت عطر خانگی را آغاز کنید.

همچنین در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با نکات مربوط به عطر زدن به مقاله 17 نکته برای ماندگاری بیشتر در هنگام عطر زدن مراجعه کرده و پاسخ سوالاتن خود را بیابید.

آموزش ساخت عطر خانگی

مرحله اول آموزش ساخت عطر در خانه ، یادگیری مقدار درصد استفاده از سه نت اصلی عطر است. بهترین ترکیب برای ساخت ادکلن در خانه به شرح زیر است:

  • نت ابتدایی به میزان 30 درصد
  • نت میانی به میزان 50 درصد
  • نت پایانی به میزان 20 درصد

پیروی از درصدهای بالا باعث می شود تا عطر شما مانند عطرهای صنعتی به نظر برسد.

آموزش ساخت عطر خانگی

مواد ضروری برای ساخت عطر در خانه

برای ساخت عطر و ادکلن خانگی باید برخی از مواد اولیه ضروری را تهیه کرده و از آن ها در فرآیند درست کردن عطر استفاده نمایید. این مواد اولیه به شرح زیر هستند:

  • الکل: وجود الکل در عطر باعث می شود تا رایحه ها به خوبی با یکدیگر ترکیب شود. همچنین قدرت تبخیر الکل به پخش شدن رایحه ها کمک می کند. بهتر است از الکل های ضدچربی برای ساخت عطر خانگی استفاده کنید.
  • روغن نگهدارنده: استفاده از روغن نگهدارنده باعث می شود تا رایحه عطر برای مدت بیشتری باقی بماند. شما می توانید از مواد گوناگونی مانند روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور و… به عنوان روغن نگهدارنده در مراحل ساخت عطر خانگی خود بهره بگیرید. دقت کنید که حتما از روغن های بدون بویی که به آن ها حساسیت ندارید، در عطر خود استفاده کنید.

حالا که با نت ها و مواد اولیه برای ساخت عطر خانگی آشنا شدید، طرز تهیه عطر خانگی را برای شما شرح خواهیم داد.

در ساخت عطر خانگی به میزان 30 درصد نت ابتدایی، 50 درصد نت میانی و 20 درصد نت پایانی استفاده کنید.

طرز تهیه عطر خانگی با رایحه پرتقال

برای ساخت عطر خانگی با رایحه میوه می توانید از پوست پرتقال که در هر آشپزخانه ای پیدا می شود، استفاده کنید. برای تهیه این عطر به مواد زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • دارچین طبیعی یک رول
  • هل طبیعی 25 دانه
  • میخک خشک طبیعی 15 عدد
  • دانه وانیل طبیعی یک عدد
  • پوست تازه یک پرتقال
  • الکل غیرصنعتی 200 میلی لیتر

در مرحله اول، می توانید دانه وانیل را با کمک چاقو خرد کنید سپس پرتقال را رنده کنید تا پوست پرتقال از آن جدا شود. شما می توانید این کار را تا رسیدن به لایه سفید رنگ زیر پوست پرتقال ادامه دهید. در مرحله بعدی به سراغ ادویه ها رفته و آن ها را با کمک هاون، پودر کنید. برای این کار لازم نیست که ادویه جات به صورت جداگانه پودر شوند، شما می توانید دارچین، هل و میخک را به صورت همزمان داخل هاون ریخته و آن ها را پودر کنید. پس از اتمام این کار، پودر حاصل را داخل یک ظرف درب دار در ابعاد مناسب ریخته و وانیل خرد شده و پوست پرتقال را هم به آن اضافه کنید. در مرحله بعد الکل را هم به مخلوط قبلی بیفزایید. پس از ریختن تمام مواد اولیه داخل ظرف مورد نظر، آن ها به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و درب آن را ببندید. حالا باید ظرف را در فضایی خنک و تاریک قرار دهید.

توجه کنید که ظرف شما باید به مدت 3 الی 4 هفته به همان صورت باقی بماند. تنها کاری که در این مدت باید انجام دهید، این است که در هر روز، دو مرتبه ظرف به خوبی را تکان دهید.

پس از گذشت مدت زمان لازم می توانید محتویات داخل ظرف را از صافی رد کرده و مایع حاصل را در ظرفی مناسب نگهداری کنید. به این صورت شما موفق خواهید شد تا مراحل ساخت عطر خانگی با رایحه پرتقال را با موفقیت به پایان رسانده و از عطر خود به صورت روزانه استفاده نمایید.

طرز تهیه عطر خانگی با رایحه پرتقال

طرز تهیه عصاره میوه برای ساخت عطر خانگی

اگر از طرفداران عطرهای با رایحه میوه هستید، می توانید رایحه میوه دلخواه خود را بسازید و از آن برای ساخت عطر در خانه استفاده کنید. برای این کار می توانید نیوه دلخواه خود را خرد کرده و داخل ظرفی درب دار بریزید. توجه کنید که میوه مورد نظر شما می توانید به شکل تازه، یخ زده یا خشک شده باشد. میزان میوه دلخواه شما باید به قدری باشد که دو سوم ظرف را پر کند. سپس به میزان کافی الکل داخل ظرف بریزید. الکل شما باید به میزانی باشد که یک سوم باقی مانده ظرف را پر کند. در مرحله بعد درب ظرف را بسته و آن را به مدت 6 هفته در فضای خشک، خنک و تاریک قرار دهید. برای تهیه عصاره میوه هم مانند تهیه عطر خانگی باید به صورت روزانه ظرف مورد نظر را به خوبی تکان دهید. پس از گذشت زمان لازم، محتویات ظرف را از صافی رد کرده و عصاره میوه خود را در ظرفی مناسب نگهداری کنید. شما می توانید از این عصاره برای ساخت عطر خانگی مورد علاقه تان بهره بگیرید.

استفاده از رایحه میوه ها در عطر خانگی باعث ایجاد احساس آرامش در افراد می شود.

طرز تهیه عطر خانگی با رایحه گیاهان معطر

برای تهیه عصاره گل و گیاهان معطر برای ساخت عطر خانگی می توان از دو روش تقطیر و خیساندن استفاده کرد. در ادامه مطلب، این دو روش به طور کامل برای شما توضیح داده خواهند شد.

تهیه عصاره گیاهان با روش تقطیر

برای تهیه عصاره گیاهان با روش تقطیر به گیاه تازه نیاز دارید. توجه کنید که استفاده از گیاهان خشک شده در این روش موثر نخواهد بود.

مواد اولیه مورد نیاز:

گل یا گیاه معطر به میزان 80 گرم

آب و اتانول به میزان لازم

یک عدد سینی

یک ظرف با حجم مناسب

ابتدا ظرف را پر از آب کرده و آن را روی حرارت بگذارید. در مرحله بعد گل یا گیاه معطر خود را داخل ظرف بریزید. پس از اینکه ترکیب آب و گیاه به جوش رسید، سینی خود را به صورت شیب دار بالای ظرف بگیرید تا بخار آب با سینی تماس پیدا کند. تماس بخار با سینی باعث می شود تا بخار آب، تقطیر شده و به حالت مایع دربیاید. پس از جمع آوری این مایع تقطیر شده، مشاهده می کنید که روی محلول شما یک لایه روغنی مانند قرار گرفته است. این روغن در واقع عصاره گیاه معطر شماست. شما می توانید از این روغن برای ساخت عطر خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه عطرخانگی با رایحه گیاهان معطر

تهیه عصاره گیاهان با روش خیساندن در روغن

این روش بیشتر برای گل هایی که در اثر جوشاندن عطر خود را از دست می دهند، استفاده می شود. گل هایی مانند یاس، اقاقیا، نرگس و یاسمن از این دسته محسوب می شوند. در این روش به میزان بیشتری از گل های تازه نیاز پیدا خواهید کرد.

موا اولیه مورد نیاز:

گل تازه به میزان کافی

روغن جاذب بی بو مانند پارافین مایع

اتانول به میزان کافی

ظرف با حجم مناسب یک عدد

در این روش ابتدا یک ظرف که سطح گسترده ای داشته باشد را انتخاب کنید و کف آن را به عمق یک سانتی متر با روغن بپوشانید. در مرحله بعد گلبرگ گل ها را از ساقه آن جدا کرده و سپس گلبرگ ها را با نظم و ترتیب روی روغن کف ظرف بچینید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که سطح ظرف با گلبرگ پوشیده شود. پس از آن ظرف را کنار گذاشته و یک یا دو مرتبه در هر روز ترکیب گل و روغن را هم بزنید. پس از گذشت 24 ساعت می توانید گل ها را از روغن جدا کنید. توجه داشته باشید که باید روغن گل ها را کاملا از گل ها جدا کرده و به باقی مانده روغن در ظرف اضافه کنید. پس از اتمام جداسازی روغن از گل ها، گل های جدید خود را با همان شرایط قبلی داخل ظرف روغن قرار دهید. این مرحله باید 2 یا 3 بار تکرار شود. این کار باعث می شود تا روغن داخل ظرف از رایحه گل ها اشباع گردد.

پس از آن می توانید روغن باقی مانده را با اتانول ترکیب کنید. توجه کنید که میزان اتانول مصرفی شده به میزان روغن بدست آمده، وابسته است. به عنوان مثال برای 100 سیسی روغن، 20 سی سی اتانول کفایت می کند. پس از مخلوط کردن روغن با الکل، اجازه دهید که الکل بپرد. پس از آن، عصاره گل مورد نظر شما برای ساخت عطر خانگی آماده خواهد بود.

پس از تهیه عصاره گل یا گیاه مورد نظر خود با استفاده از روش های گفته شده، می توانید از آن ها برای ساخت عطر خانگی خود استفاده کنید.

تهیه عصاره گیاهان با روش خیساندن در روغن

ساخت عطر خانگی با گل و گیاهان معطر

پس از این که عصاره گیاه مورد نظر خود را در منزل تهیه کردید، می توانید از روش زیر برای تهیه عطر خانگی استفاده کنید.

ابتدا به میزان دو قاشق غذاخوری از روغن نگهدارنده را داخل ظرف مورد نظر خود بریزید. برای مرحله دوم به 30 قطره عصاره رایحه های مختلف نیاز پیدا خواهید کرد. توجه کنید که در این 30 قطره باید به درصد گفته شده در ابتدای مقاله برای نت های مختلف عطر دقت نمایید.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، ترتیب اضافه کردن رایحه ها به روغن نگهدارنده است. برای این کار ابتدا رایحه های نت پایانی را به محلول اضافه کرده و سپس به سراغ نت میانی رفته و برای مرحله آخر، رایحه نت ابتدایی را به محلول بیفزایید.

پس از اتمام مراحل بالا می توانید الکل را به محلول اضافه کنید. برای این میزان عطر، 4 قاشق غذاخوری الکل کفایت می کند. پس از اضافه کردن الکل، درب ظرف را بسته و بین یک تا 6 هفته به آن استراحت دهید. در این مدت زمان می توانید گاهی اوقات درب عطر را باز کرده و آن را ببویید. هر زمان که عطر، رایحه دلخواه شما را داشت، می توانید دو قاشق غذاخوری آب مقطر به آن اضافه کرده و عطر را به خوبی تکان دهید تا با آب مخلوط شود.

در مرحله آخر محتویات عطر را از فیلتر قهوه رد کرده و عطر بدست آمده را در ظرفی مناسب بریزید. پس از آن می توانید عطر خانگی خود را مورد استفاده قرار دهید.

ظرفی که برای نگهداری از عطر خانگی خود انتخاب می کنید، نباید خیلی بزرگ باشد؛ چراکه تماس بیش از حد عطر با هوا باعث کاهش رایحه آن خواهد شد.

ساخت عطر خانگی با استفاده از اسانس رایحه های مختلف

یکی از روش های ساخت عطر خانگی ، ترکیب عصاره رایحه های مختلف با یکدیگر است. در این روش بایسد عصاره رایحه های مختلف را با نسبت های مشخص با یکدیگر ترکیب نمایید. برای ساخت عطر خانگی با این روش باید اطلاعات جامعی در رابطه با رایحه های مختلف داشته باشید. پس از مشاهده ویدئوی زیر می توانید با این روش تهیه عطر خانگی آشنا شده و در صورت تمایل، آن را به کار بگیرید.

نکات ضروری برای تهیه عطرخانگی

هنگام ساخت عطر خانگی باید به برخی از نکات ضروری توجه کنید تا کیفیت عطر شما کاهش پیدا نکند. در ادامه برخی از این نکات طلایی را برای شما شرح خواهیم داد:

  • دقت کنید که از ظرف های تیره رنگ برای نگهداری عطر استفاده کنید. در صورتی که ظرف تیره در دسترس شما نیست، می توانید با استفاده از فویل، دور تا دور ظرف را بپوشانید تا عطر شما در معرض نور خورشید قرار نگیرد. قرار گرفتن اسانس های تهیه شده در منزل در برابر نور خورشید باعث بدبو شدن آن ها می شود.
  • ترجیحا از ظرف های استفاده کنید که کاملا تمیز بوده و بوی خوراکی نمی دهند.
  • حتما از روغن های نگهدارنده بدون بو استفاده کنید تا از ترکیب شدن بوی روغن با بوی عطر شما جلوگیری شود.
  • در صورتی که از گل ها و گیاهان معطر برای ساخت عطر خانگی استفاده می کنید، بخش های اضافی مانند شاخ و برگ آن ها را جدا کنید و از گلبرگ ها استفاده کنید تا عصاره گل شما خوشبوتر شود.
  • در صورتی که مجبور به جوشاندن گیاهان برای ساخت عطر خانگی هستید، ترجیحا از ظروف پیرکس استفاده کنید؛ چراکه این ظروف باعث تغییر رایحه گیاهان نمی شوند. ظروف استیل و آلومینیومی در اولویت های دوم و سوم قرار دارند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا مطالبی را در خصوص ساخت عطر خانگی ، روش های ساخت عطر در خانه ، ساخت عطر خانگی با عصاره گل و میوه و طرز تهیه عصاره انواع میوه و گیاهان معطر را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشند.

شما می توانید سوالات خود را در زمینه ساخت عطر خانگی از طریق بخش ارسال دیدگاه از ما بپرسید و مطمئن باشید که در اولین فرصت به آن ها پاسخ داده خواهد شد.

همچنین در صورتی که پیش از مطالعه این مطلب، تجربه تهیه عطر خانگی را داشته اید، نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم، در صورتی که زمان کافی برای ساخت عطر خانگی خود را ندارید، به فروشگاه اینترنتی میس و مستر مراجعه کرده و عطر و ادکلن مورد علاقه خود را سفارش دهید.

منابع

stylecraze