شانه زدن مو

شانه زدن مو یکی از کارهای ساده‌ای است که در طول شبانه روز افراد مختلف بارها و بارها انجام می‌دهند، اما آیا میدانستید همین کار ساده می‌تواند باعث از بین رفتن ریشه مو شما و افزایش ریزش مو شود؟ از مضرات استفاده بیش از حد از شانه و برس با خبرید؟ بهترین زمان و روش برای مرتب کردن مو چه زمانی است؟ پاسخ به تمامی این سوالات و سوالات مشابه را در این مقاله پیدا کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. نکات شانه زدن مو
  2. کدام برس برای شانه زدن مو مناسب تر است؟
  3. فواید شانه زدن مو
  4. مراحل شانه زدن مو بلند

 

نکات شانه زدن مو

این کار نکات بسیاری زیادی دارد و  فقط شامل دو یا سه بار برس کشیدن به مو در طول روز نیست. شما با شانه زدن اشتباه مو باعث ریزش مو، افزایش موخوره و نازک شدن ساقه مو می‌شوید. در ادامه به نکات اصلی در مورد اصول این کار می‌پردازیم:

1-شانه زدن مو خیس ممنوع

موهای خیس آسیب پذیرتر از موهای خشک هستند، میزان سبوم( چربی طبیعی پوست سر)، در مو خیس کمترین میزان ممکن است و این موضوع سبب می‌شود شانه زدن مو خیس باعث افزایش ریزش مو می‌شود. دقت کنید بهتر ازست قبل از حمام کردن موهای خود را شانه بزنید تا علاوه بر بازشدن گره‌های آن، شست و شو راحت تر و با ریزش مو کمتر داشته باشید.

شانه زدن مو

برای موهای مجعد

در حین شانه زدن باید به این نکته دقت کنید که اگر موهای شما مجعد و فر هستند، بهتر است ابتدا زیر دوش  موهایتان را با استفاده از نرم کننده مو و شانه درشت، شانه بزنید. موهای مجعد اگر در حال خشکی شانه شوند، اصطلاحا وز می‌شوند.

2-شانه زدن اصولی مو، از انتها به سمت ریشه

اشتباهی که بسیاری از افراد دچار آن هستند، شانه زدن از ریشه به سمت انتها مو است که بزرگترین دلیل آسیب به مو است. بهترین روش برای انجام این کار، شروع  از انتهای ساقه وبه تدریج بخش بخش به سمت بالاشانه زدن  است. یعنی ابتدا بخش انتهایی ساقه مو را شانه بزنید، سپس مقداری بالاتر و همین‌طور ادامه دهید تا به ریشه مو برسید.

3- شانه زدن بیش از حد مو اشتباه است

شانه زدن مو یک  روش برای افزایش گردش خون در پوست سر است اما نباید فکر کنید، شانه زدن بیش از حد مو باعث بهبود شرایط مو می‌شود. بر خلاف تصور عموم مردم، بیش از 3 الی 4 بار  استفاده از برس و شانه  در طول روز، باعث از بین رفتن کوتیکول مو، چرب شدن سریع مو و از بین بردن لایه بیرونی که نقش محافظت از مو را دارد می‌شود. از بین رفتن کوتیکول باعث چرب و کدر دیده شدن مو و شکنندگی بیش از حد آنها می‌شود.

4- ایجاد شوره بر اثر شانه زدن مو

شانه زدن مو نقش بسیار مهمی در ایجاد شوره خشک دارد. شوره خشک بر اثر از بین رفتن سبوم موی سر ایجاد می‌شود. اگر شانه زدن بیش از حد امکان باشد با تحریک پوست سر و از بین بردن سبوم، باعث افزایش شوره می‌شود. دقت کنید که شانه زدن درست و اصولی نه تنها برای پوست مناسب است، بلکه از ایجاد شوره نیز جلوگیری می‌کند.

5- اسپری نرم کننده برای شانه زدن مو

برای موهای گره خورده براشینگ و مرتب کردن نیاز به دقت بسیار بالا دارد، اینکار اگر با دقت انجام نشود باعث آسیب به مو و افزایش ریزش و کنده شدن مو می‌شود. استفاده از اسپری گره باز کن، ماسک‌ مو و نرم کننده های مناسب برای مو  باعث راحتتر شانه شدن مو می‌شود. دقت کنید که ماسک موهای درون حمام باید به طور کامل از روی مو پاک شود.

رفع الکتریسیته مو

وجود الکتریسیته ساکن در مو باعث خشک و وز شدن مو می‌شود، بهتر است در زمان شانه زدن، مقداری اسپری مو روی برس اسپری کنید. این موضوع باعث می‌شود تا موها سالم‌تر باشند و درخشش طبیعی خود را حفظ کنند.

شانه نزدن مو قبل از دوش گرفتن یکی از بزرگترین اشتباهات افراد مختلف است

6- شانه زدن مو با ابزار نامناسب

شانه‌ و برس‌ مورد استفاده برای مو های خشک و خیس با هم متفاوت است. در بازار برای موهای خیس شانه‌های خاصی طراحی شده است که دارای انعطاف است و با توجه به شرایط مو خیس که بسیار آسیب‌پذیر است طراحی شده‌اند.

7- تمیز نکردن برس

شانه و برسی که برای مرتب کردن مو استفاده می‌شود باید به طور دائم شسته و تمیز شود. این وسایل به دلیل برخورد مستقیم با پوست سر باید مدام تمیز شود. تمیز نشدن مدام این وسایل باعث ایجاد عفونت پوست سر، ریزش مو و افزایش شوره و مشکلات پوستی شود.

استفاده از شانه با دندانه درشت

بهتر است  قبل از آنکه موهایتان را برس بکشید، حتما با استفاده از یک شانه دندانه درشت گره‌های مو را باز کنید. شانه‌ها از برس‌ها ملایم‌تر هستند و این موضوع باعث کمتر کشیده شدن ساقه و ریشه مو می‌شود.

 

کدام برس برای شانه زدن مو مناسب تر است؟

برس‌های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند و نمیتوان از بک مدل برس برای همه موها و در هر شرایطی استفاده کرد. در ادامه این مطلب به معرفی برس‌های مختلف و کاربرد آنها می‌پردازیم.

برس مو

1-برس پهن چهارگوش برای شانه زدن مو بلند

اگر موهای بندی دارید و شانه زدن‌موهایتان باعث نگرانی شما شده است، بهتر است از برس پهن چهارگوش استفاده کنید. این برس ها حجم زیادی از مو را روی خود جا میدهند بنابراین شانه زدن و خشک کردن  آنها سریعتر انجام می‌شود.

2- برس حالت دهنده

انحنا و دندانه‌های خاص موجود در این برس باعث شده‌اند به این نام معروف شود. این برس بیشتر برای حجم دادن به ریشه مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دقت کنید اگر موهای ضخیم دارید به سراغ این برس بروید. این برس برای موهای نازک هم مناسب است اما برای موهای ضخیم، مناسبتر است.

3-برس‌های بالش‌دار

اگر موهای متوسط تا بلندی دارید، بهتر است از این نوع برس استفاده کنید. دقت کنید که برس‌های بالش دار، انتهاب مناسبی برای بازکردن گره‌های مو هستند به خصوص اگر عادت به برس کشیدن زیاد در طول روز دارید، این برس کمترین برخورد با موی سر را دارد و میزان کشیدگی موها در حین استفاده از آن کم است. بالش پلاستیکی این برس نیز از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک برس برای انواع مختلف مو تنها باعث افزایش موخوره و آسیب به ساقه مو می‌شود

4- برس بیضی برای براشینگ و مرتب کردن موهای پرپشت و ضخیم و زبر

موهای مجعد، پرپشت و زبر همیشه با مشکل گره خوردن مواجه هستند. برای شانه زدن این نوع مو نیازمند برسی هستید که تا عمق مو نفوذ کند و باعث باز شدن گره‌های مو شود. بهترین برس برای این دسته مو، برس بیضی است.

این برس تقریبا برای انواع مو در هر اندازه و حجمی قابل استفاده است.

5-برس گرد بزرگ

برای ایجاد موی صاف یا ایجاد موج‌های منظم روی مو از این نوع برس که در لفظ عامیانخ بخ برس پیچ معروف هستند، استفاده می‌شود.

6- برس دندانه چوبی، مناسب برای موهای فر و مجعد

موهای فر و مجعد بسیار حساس و مستعد موخوره هستند. بنابراین بهتر است از برس هایی با دندانه چوبی استفاده کنید تا سلامت این موها تضمین شود. موهای مجعد با استفاده از برس چوبی،  دچار وز نمی‌شوند و فرهای مو به شکل اولیه باقی میماند.

7-برس گرد کوچک

موهای نازک و شکننده نیازمند برس مخصوص برای شانه زدن هستند. برس‌های گرد کوچک می‌توانند به صاف شدن این  نوع از مو و حالت گرفتن آن بسیار کمک کنند. برس‌های فلزی باعث به اصطلاح سوختن موهای نازک  و شکننده می‌شود و این موضوع ریزش مو را افزایش می‌دهد.

8-برس جداکننده مو

این نوع بس مناسب افرادی است که علاقمند هستند موهای خود را به حالت لیر یا تکه تکه براشینگ کنند. این  دسته از برس‌ها بسیار باریک هستند و از این طریق می‌توانند لایه‌های مختلف مو را از هم باز کنند و در نتیجه باعث حجم دادن به موها شوند بنابراین اگر موهای نازکی دارید می‌توانید از این برس برای حجم دادن به موهای خود استفاده کنید.

9- برس‌های حرارتی

برس‌های حرارتی برای صاف کرد مو بسیار مناسب هستند می‌توان از آنها همراه با باد سشوار استفاده کرد. دقت کنید هرچه اندازه برس شما بزرگتر باشد،قدرت صاف کنندگی آن بالاتر است. در حالیکه هرچه برس کوچکتر باشد، می‌تواند فرهای مواج و ریزی روی موها ایجاد کند.

10- برس تونل دار

اخرین نوع برس ، برس‌هایی هستند که در بخش پشتی خود سوراخ‌هایی دارد. این سوراخ‌ها در حین صاف کردن مو باعث افزایش حجم موها می‌شوندو در نتیجه مو حالت پف کرده بیشتری دارد. ضمن آنکه موها زودتر خشک می‌شوند.

فواید شانه زدن مو

شانه زدن‌مو فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

فواید شانه زدن مو

1-توزیع چربی طبیعی موها

خشکی بیش از حد مو باعث ایجاد موخوره می‌شود. هرچه مو بلندتر باشد میزان خشکی مودر نوک ساقه‌ها افزایش پیدا می‌کند. شانه زدن با جابه جا کردن سبوم که در پوست سر تولید می‌شود، باعث ایجاد رطوبت در همه مو می‌شود.

2-نرم شدن مو

رسیدن رطوبت و چربی کافی به همه بخش‌های مو باعث نرم‌تر دیده شدن موها می‌شود. شانه زدن با ابه جا کردن چربی مو و باز کردن گره‌های مو باعث نرم‌تر شدن مو می‌شود. استفاده از شانه و برس  اگر قبل از خواب انجام شود تاثیر بسیار بیشتری بر کاهش وز و گره‌های مو سر در هنگام برخاستن از خواب دارد. سعی کنید هر شب قبل از خواب موهای خود را شانه بزنید و در صورت لزوم ببافید.

3-شوره سر و آلودگی‌ها

شانه زدن موی سر همانطور که قبلا گفته شد عامل بسیار مهمی در کاهش شوره سر است اما دقت کنید که شانه زدن باید در حد اعتدال باشد وگرنه همین کار سبب افزایش شوره سر می‌شود.

 

برای مشاهده نکات بیشتر در مورد روش  به ویدیو زیر مراجعه فرمایید

 

روش شانه زدن مو بلند

برای براشینگ و مرتب کردن موهای  بلند از مراحل زیر پیروی کنید:

  • موها را به طور کامل به دو بخش تقسیم کنید
  • از سمتی که میخواهید مو را شانه کنید شروع کنید و به آرامی با دست تقسیم‌بندی کنید.
  • بخش‌ها را جدا جدا از پایین به سمت ریشه شانه بزنید

این کار نوعی ماساژ بسیار مناسب برای پوست سر است و باعث افزایش گردش خون می‌شود

سخن آخر

شانه زدن مو برخلاف چیزی که به نظر میرسد، اصلا آسان نیست. نکات بسیار زیادی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید سلامت موهای خود را تضمین کنید. در این مقاله به تمامی نکات مربوط به آن پرداختیم، بهترین برس برای انواع موهای مختلف را معرفی کردیم و در نهایت به فواید این کار برای پوست و مو پرداختیم.  امید است این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.

منبع

allthingshair