درمان سریع شوره سر

Table of Contents

شوره سر از رایج ترین مشکلات مو است، که گریبان گیر بسیاری از افراد می شود. مشخصه‌‌ اصلی آن پوسته پوسته شدن پوست کف سر است. این مشکل حتی در زیباترین موها هم منظره زشت و ناخوشایندی به وجود می آورد و معمولا با خارش و التهاب همراه است. خوشبختانه این مشکل را به سادگی و با استفاده از راهکارهای خانگی می توان درمان کرد. در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر راهکارهای خانگی برای درمان سریع شوره سر را به شما آموزش می دهیم. پس اگر شما هم از این مشکل رنج می برید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

علت شوره سر

شوره سر به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در اینجا به بررسی این دلایل می پردازیم:

  • مخمرهایی شبیه قارچ (مالاسه زیا): مالاسه زیا در کف سر خیلی از افراد وجود دارد ولی در بعضی افراد باعث ایجاد شوره سر می شود.
  • پوست خشک: یکی از دلایل ایجاد شوره سر، پوست خشک است. پس در نتیجه افرادی که پوست خشکی دارند، بیشتر از بقیه دچار این مشکل می شوند. پوسته پوسته‌های ناشی از پوست خشک، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک‌ ترند و چربی کمتری دارند.
  • پوست چرب و حساس (درماتیت سبوره‌ای): یکی از رایج ترین دلایل ایجاد شوره سر درماتیت سبوره ای است. پوستی قرمز و چرب که با پوسته‌های سفید یا زرد پوشیده شده است از نشانه های آن می باشد.
  • حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی): بعضی از افراد به یک سری از محصولات مراقبت از انواع مو حساسیت دارند و در نتیجه دچار شوره سر می شوند.
  • کم شستن موها: اگر موهایتان را به طور مرتب و به اندازه کافی نشویید. سلول های چربی روی سر تجمع پیدا می کنند و باعث ایجاد شوره سر می شوند.

بتادین برای شوره سر

دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث ایجاد شوره می شود، ولی ما در اینجا فقط دلایل اصلی ایجاد شوره سر را بررسی نمودیم. در ادامه چند راهکار برای شوره سر و درمان سریع آن را آموزش می دهیم. اگر شما هم می خواهید بدانید برای شوره سر چه باید کرد ادامه مقاله را مطالعه کنید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم؟

استفاده از آلوئه ورا برای شوره سر

کسی نیست که از خواص آلوئه ورا برای پوست با خبر نباشد. علاوه بر آن آلوئه ورا خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچ دارد که با شوره سر و عفونت های قارچی سر مبارزه می کند. علاوه بر این حاوی گیلکوپروتئین هایی است که باعث کاهش التهاب و تسکین خارش سر می شوند. پس می توانید برای درمان فوری شوره و خارش سر از این گیاه استفاده کنید و شاهد تاثیرات فوق العاده آن باشید.

نحوه استفاده از آلوئه ورا

یک عدد برگ آلوئه ورا را با یک چاقوی تیز نصف کنید، لبه های دندانه دار را نیز برش بزنید. ژل چسبنده را استخراج کنید و داخل ظرفی بریزید. ژل آلوئه ورا را روی تمام قسمت های پوست سر بمالید و بعد از چند دقیقه موهایتان را با یک شامپوی ملایم شتسشو دهید.

Aloe-Vera

روغن درخت چای و شوره سر

روغن درخت چای یک ضدالتهاب طبیعی است که به درمان سریع شوره سر کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن درخت چای

مقداری از روغن درخت چای را بردارید و تمام قسمت های سر و موی خود را با آن ماساز دهید و بگذارید تا صبح روی موهایتان بماند و سپس آبکشی کنید.

درمان خانگی شوره گوش

فواید آسپرین برای درمان شوره سر

آسپرین به دلیل وجود اسید سالیسیلیک در ترکیباتش خاصیت ضدالتهابی دارد. این ماده که در ترکیبات اکثر شامپوهای ضدشوره نیز به کار برده می شود به رفع شوره سر فوری کمک می کند.

روش استفاده از آسپرین

دو یا سه قرص آسپرین را پودر کرده و به شامپوی خود اضافه کنید. شامپو را به موهایتان بزنید و اجازه دهید ۱ تا ۲ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس دوباره موها را با شامپوی ساده و بدون پودر آسپرین بشویید.

آسپرین برای درمان سریع شوره سر

درمان شوره سر خانگی با سرکه انگور

یکی از روش های معجزه آسا برای درمان سریع شوره سر و خارش پوست سر استفاده از سرکه سفید می باشد. اسید آستیک موجود در سرکه از رشد قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند جلوگیری میکند.

روش انجام کار:

نصف فنجان سرکه سفید را به دو فنجان آب ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی موهای خود اسپری کنید. سپس به آرامی به پوست سرتان بمالید. حدود ۳ الی ۵ دقیقه اجازه دهید روی موهایتان بماند و بعد سرتان را با آب بشویید.

روش دیگر برای از بین بردن شوره سر با سرکه به این صورت است که:

۳ فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب را با ۲ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. پوست سرتان را با استفاده از این مخلوط ماساژ دهید، تا خارش و شوره سر برطرف شود. بعد از ۲۰ دقیقه با یک شامپو ملایم و آب سرد موهایتان را بشویید.

این روش های درمان شوره ی سر را می توانید یک یا دوبار در هفته انجام دهید. تا به نتیجه مطلوب برسید و از شر شوره سر خلاص شوید.

درمان شوره سر با سرکه انگور

درمان سریع شوره سر خانگی با تخم شنبلیله

تخم شنبلیله هم برای درمان ریزش مو و هم برای رفع سریع شوره سر مفید است. تخم شنبلیله دارای خواص ضدباکتری و ضدقارچی است که جلوی رشد قارچ هایی که باعث شوره سر می شود را می گیرد. همچنین سرشار از ویتامین C، اسید نیکوتینیک و لسیتین است که پوسته‌های ضخیم شوره سر چرب را از بین می برد.

روش انجام کار:

تخم شنبلیله که از شب قبل خیسانده اید را، آسیاب کنید تا به شکل خمیر در بیاید. این خمیر را روی سرتان بگذارید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. سپس موهایتان را با شامپویی ملایم شست ‌و شو دهید.

برای درمان سریع شوره سر این روال را دو بار در هفته انجام دهید.

تخم شنبلیله

رفع شوره سنگین سر با روغن کرچک

روغن کرچک را می توان روی پوست سر استفاده کرد تا به جلوگیری از شوره سر و درمان آن کمک کند. روغن کرچک به چند دلیل موثر است:

  • روغن کرچک دارای مقدار قابل توجهی اسید ریسنولیک و ریسین است که خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارند، این روغن تمام میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌هایی که باعث ایجاد شوره سر می شوند را از بین می برد.
  • همانطور که می دانید یکی از عمده دلایل ایجاد شوره در پوست سر، خشکی پوست و عدم وجود رطوبت کافی در آن است. اسید چرب امگا ۹ موجود در روغن کرچک باعث رطوبت رسانی، ایجاد نرمی در بافت پوست سر می شود و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.
  • روغن کرچک سرشار از امگا ۶، ویتامین E و مواد مغذی مورد نیاز پوست است که باعث ایجاد نرمی در پوست سر می شود و از خارش پوست سر جلوگیری می کند.

از روغن کرچک هم به تنهایی هم به همراه روغن های دیگر می توان برای درمان شوره سنگین سر در سریع ترین زمان ممکن استفاده کرد.

روغن کرچک

بهترین راه برای رفع فوری شوره سر

روغن کرچک را به تنهایی به پوست سر و ریشه موها بمالید و با دست به خوبی آن را ماساژ دهید، تا جذب پوست شود. اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی موها بماند، سپس با استفاده از شامپویی ملایم موهایتان را شستشو دهید.

روغن کرچک را با روغن‌های دیگری مانند روغن جوجوبا و روغن زیتون مخلوط کنید. کمی آن را گرم کنید و به پوست سر بمالید. بعد از گذشت چند دقیقه موهایتان را بشویید.

اگر میزان شوره سر زیاد است، برای درمان سریع آن هر شب از روغن کرچک استفاده کنید. در غیر این صورت، هر بار که به حمام می ‌روید این کار را انجام دهید.

درمان شوره سر با جوش شیرین

بر هیچ کس پوشیده نیست که جوش شیرین ماده ای همه کاره است. از جوش شیرین برای تمیز کردن خانه، پخت و پز یا حتی برای برخی از مسائل پزشکی می توانید استفاده نمایید. همچنین این ماده همه کاره به درمان سریع شوره سر هم کمک می کند.

یکی از دلایل ایجاد شوره وجود چربی فراوان روی پوست سر است. جوش شیرین به‌ طور کامل، تمام چربی اضافی انباشته شده روی پوست سر شما را حذف کرده و به خوبی آن را تمیز می‌کند. همچنین با متعادل کردنPH  پوست سر شما تولید چربی را تنظیم می کند.

بهترین روش درمان قطعی شوره سر شدید

مقداری آب و جوش شیرین را باهم مخلوط کنید و روی پوست سر خود بمالید پس از ۱۰ دقیقه موهایتان را با آب و شامپو بشویید.

برای درمان خانگی شوره سر چرب این روش را یک بار در هفته انجام دهید.

جوش شیرین برای درمان سریع شوره سر

درمان سریع شوره سر با حنا

سال هاست که خانم ها از علاوه بر زدن طرح حنا روی دست از این ماده برای رنگ کردن طبیعی مو استفاده می شود. حنا همچنین می‌تواند برای درمان خارش، عفونت و شوره سر مفید واقع شود.

بهترین روش درمان خانگی شوره سر با حنا

دو قاشق تخم شنبلیله را که از شب قبل خیسانده اید، بکوبید. مقداری روغن خردل را حرارت دهید و برگ حنا را به آن اصافه کنید پس از خنک شدن، تخم شنبلیله را که از قبل آماده کردید را به آن اضافه کنید.

مخلوط را از صافی رد کنید و یک ساعت قبل از اینکه به حمام بروید و از شامپو استفاده کنید، به موهایتان بمالید.

حنا برای درمان شوره سر

فواید سرکه سیب برای موها

سرکه سیب به عنوان یک داروی گیاهی برای شوره سر بسیار موثر عمل می کند.

سرکه‌ سیب با تغییر PH پوست سر و توقف رشد مخمر یعنی عامل اصلی شوره، آن را از بین می برد. همچنین با استفاده از سرکه سیب می‌توانید از شر چربی و خارش سر خلاص شوید.

روش درمان سریع شوره سر با سرکه

سرکه سیب را روی پوست سر ریخته و با ملایمت ماساژ دهید و بعد از ده دقیقه سرتان را با شامپویی ملایم بشویید.

چگونه از شوره سر خلاص شویم ؟

درمان شوره سر با روغن زیتون

هنگامی که خشکی پوست سر افزایش می یابد، موها بیشتر در معرض شوره قرار می گیرند. زیرا کاهش رطوبت پوست کف سر و افزایش خشکی آن باعث خارش و جدا شدن بخش های خشک و ضعیف پوست از سطح آن شده و در نتیجه شوره بین موها ظاهر می شود. برای درمان سریع شوره سر می توانید از روغن زیتون کمک بگیرید. روغن زیتون علاوه بر درمان وزی مو با مرطوب کردن و تغذیه پوست سر، مشکل شوره سر را برطرف می ‌کند.

نحوه استفاده از روغن زیتون برای موها

۴ قاسق غذاخوری روغن زیتون را با ۲ عدد تخم مرغ مخلوط کنید. ترکیب را روی سر ریخته و به خوبی ماساژ دهید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه سرتان را با آب و شامپو بشویید.

روغن زیتون

درمان قطعی شوره سر با آب لیمو

آب لیمو هم یکی از داروهای خانگی موثر برای از بین بردن شوره سر است. اسیدهای موجود در آب لیمو ترش با قارچی که باعث بروز شوره سر می‌شود، مبارزه می‌کند. علاوه بر این، آب لیمو باعث تسکین خارش پوست سر می شود.

از آب لیمو به تنهایی یا ترکیب کردن آن با مواد دیگر همچون ماست می توانید برای درمان سریع شوره سر استفاده کنید.

نحوه استفاده از آبلیمو برای درمان سریع شوره سر

چند قاشق غذاخوری آب لیمو را با آب ترکیب کرده و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. اجازه بدهید به مدت حدود ۵ دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید و موهایتان را با شامپو بشویید.

آب نصف لیمو را با ۱/۴ فنجان ماست ساده مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را روی پوست سر و موهایتان بمالید. اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. در نهایت، موهایتان را با شامپویی ملایم شستشو دهید.

آب لیمو

رفع شوره سر با نمک

ساده ترین روش از بین بردن سریع شوره سر ، استفاده از نمک است. نمک به عنوان یک لایه بردار طبیعی، روغن اضافی و پوستک‌های مرده‌ پوست سر را از بین می‌برد.

بهترین روش از بین بردن شوره سر با نمک

مقداری نمک را روی پوست سر خشک بریزید و به آرامی ماساژ دهید تا شوره سر را از بین ببرد، سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

درمان گیاهی شوره سر با سیر

سیر به خاطر دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی، به عنوان بهترین درمان شوره سر شناخته می شود. سیر سرشار از ویتامین های آ، ب، ث، کلسیم، فسفر،روی و مهمتر از همه آلیسین، است که به خوبی ریشه موها را تغذیه و شوره سر را از بین می برد.

نحوه استفاده از سیر برای موها

۲ قاشق غذاخوری پودر سیر را با کمی آب لیمو مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید. بعد از گذشت ۴۰ دقیقه با آب سرد و شامپو بشویید.

سیر برای شوره سر

درمان طبیعی شوره سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ترکیبات ضد قارچ و یک مرطوب کننده عالی است که هم خارش پوست سر را برطرف می‌کند و هم به درمان سریع شوره سر کمک می کند.

بهترین روش درمان سریع شوره سر با روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی را کف سرتان بریزید و 5 دقیقه ماساژ دهید. بعد سرتان را به مدت نیم ساعت با یک کلاه یکبارمصرف بپوشانید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

درمان شوره سر خشک

درمان شوره سر با آویشن

آویشن نیز به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی و ضدعفونی کننده، یکی از داروهای گیاهی موثر برای درمان سریع شوره و پوسته سر است.

نحوه استفاده از آویشن برای مو

۴ قاشق غذاخوری پودر آویشن را با دو فنجان آب جوش مخلوط کنید. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشد. بعد از اینکه سرد شد، آن را صاف کنید و روی پوست سر خود بمالید. این ترکیب ۵ دقیقه باید روی سر باقی بماند.

آویشن برای درمان شوره

ماست؛ بهترین درمان شوره شدید سر

یکی از علت های ایجاد شوره سر، قارچی است که باعث می شود تا پوست سر پوسته های سفید رنگ را تولید کند. ماست سرشار از ترکیبات ضد قارچ و ضد میکروبی خیلی خوبی است که برای درمان شوره شدید سر نیز مفید است. همچنین، ماست به تسکین خارش پوست سر که یکی از علائم اصلی شوره سر است، کمک می کند.

روش استفاده از ماست برای موها

ماست را روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند، سپس سرتان را با شامپو بشویید.

۲ قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. محلول را روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و بعد با شامپو بشویید.

این روش ها را دو یا سه بار درهفته انجام دهید.

ماست برای شوره مو

برگ ریحان؛ بهترین راه از بین بردن سوره سر

برگ ریحان بهترین راه درمان شوره سر است. به این دلیل که به شدت ضد قارچ است و خواص ضد باکتری دارد.

روش استفاده از ریحان برای مو

برگ ریحان و پودر آمله را با هم ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند و بعد بشویید.

برگ ریحان

درمان سریع شوره سر با پنیر

شاید تعجب کنید ولی پنیر به درمان سریع شوره سر کمک می کند. پنیر شور ماهیت اسیدی دارد که هم شوره سر را از بین می برد و هم ظاهر براق و صافی به مو می دهد.

روش استفاده از شوره سر برای موها

پنیر تخمیر شده را روی پوست سر بمالید و پس از یک ساعت آن را بشویید.

پنیر

تخم مرغ؛ بهترین درمان خانگی برای رفع شوره سر

تخم مرغ نیز اغلب به عنوان یک داروی طبیعی و درمان خانگی شوره شدید سر استفاده می شود. تخم مرغ دارای پروتئین و مواد مغذی است که می‌تواند پوست سر را تغذیه کند و مانع ازخشکی، التهاب و خارش آن شود.

فواید تخم مرغ برای شوره سر

۲ عدد تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و بر روی پوست سر خود بمالید. پس از یک ساعت موهای خود را بشویید.

برای رفع شوره سر چه باید کرد ؟

فواید عسل برای مو

عسل یک راه حل سریع و راحت، برای کمک به درمان سریع شوره سر می باشد. عسل، دارای ترکیبات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می باشد. این ماده، با رطوبت رسانی به پوست سر از خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از عسل برای شوره سر

۴ قاشق غذاخوری عسل را با ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. ۱۲ دقیقه روی سرتان بگذارید و با شامپو بشویید.

عسل برای شوره سر

تاثیر روغن جوجوبا در درمان سریع شوره سر

روغن جوجوبا خواص بسیاری برای مو دارد. این روغن با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین E به تغذیه پوست خشک و درمان سریع شوره سر کمک می کند و برای رشد موها نیز مفید است.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای مو

مقداری روغن جوجوبا را کف دست بریزید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. به مدت ۲۰ دقیقه سر خود را بایک کلاه بپوشانید و سپس بشویید.

درمان سریع شوره سر با چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که با عفونت‌هایی که باعث تشدید وضعیت شوره سر می شوند، مبارزه می‌ کند.

روش استفاده از چای سبز برای درمان سریع شوره سر

ابتدا موهای خود را بشویید، سپس پنبه را در دمنوش چای سبز فرو ببرید و آن را روی موها و پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

آیا شوره سر درمان قطعی دارد ؟

درمان سریع شوره سر با پوست پرتقال

پوست پرتقال دارای خاصیت اسیدی است که تمام چربی اضافی انباشته شده روی پوست سر شما را حذف کرده و به درمان سریع شوره سر کمک می کند.

نحوه استفاده از پوست پرتقال برای مو

تعدادی پوست پرتقال خشک شده را آسیاب کنید و با مقداری آب لیمو مخلوط کنید. پوست سر خود را با این خمیر ماساژ دهید و قبل از شستن با شامپو، اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی سرتان باقی بماند.

پرتقال

فواید دهان شویه

برای از بین بردن شوره ها و پوسته سر می توانید از دهان شویه استفاده کنید. این ماده با خاصیت ضد قارچی خود مانع از ایجاد شوره سر می شود.

طرز استفاده از دهانشویه برای موها

مقداری دهان شویه و آب را با هم مخلوط کنید و بعد از شامپو کردن پوست و موی سر خود را با این محلول آبکشی کنید.

بهترین شامپو برای شوره سر

ماسگ خانگی برای درمان شوره سر

در ویدئو زیر یک ماسک خانگی برای درمان سریع شوره سر آموزش داده شده است:

کلام آخر

در این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر روش های درمان سریع شوره سر را بررسی نمودیم. علاوه بر این روش ها خوردن مغزها و خشکبار مثل مغز بادام، پسته‌ و بادام زمینی به دلیل داشتن ویتامین B1 و B2 برای درمان شوره سر و تقویت و درخشندگی مو بسیار مفید است.

اگر شما هم تجربه درمان شوره سر را دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و مخاطبان میس و مستر در میان بگذارید، تا کسانی که از این مشکل رنج می برند از آن استفاده کنند و از شر شوره سر خلاص شوند.

سوالات متداول در رابطه با درمان سریع شوره سر

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در خصوص درمان سریع شوره سر می پردازیم. 

آیا شوره سر منجر به ریزش مو می شود؟

شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شود. ولی یکی از علائم شاخص شوره سر خارش است که وقتی سرتان را می خارانید، خراش و زخم هایی روی پوست سرتان به وجود می آید که این خراش ها به فولیکول های مو آسیب می زنند، در نتیجه باعث نازک شدن مو می شود. علاوه بر این شوره سر، ریزش مو را در افرادی که مستعد طاسی هستند، افزایش می دهد.

شوره سر چه عوارضی دارد؟

• آماس پلک چشم یکی از عفونت های شایع چشمی است که از بدترین عوارض شوره سر می باشد.
• شوره سر موجب مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش روی پوست سر و صورت می شود.
• شوره سر ممکن است منجر به پسوریاسیس هم شود.
• شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شود ولی خارش های ناشی از آن ممکن است باعث ریزش مو بشود.

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست چیست؟

تشخیص تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست کار سختی است و اکثر افراد نمی توانند تفاوت این دو را تسخیص دهند. ولی به طور کلی، اگر پوسته هایی که از سرتان می ریزد شرایط زیر را داشته باشند به احتمال زیاد شوره سر هستند:
• احساس چربی در پوست سر دارید.
• موهایتان زود به زود چرب می شود.
• احساس خارش شدید در پوست سر خود دارید، حتی زمانی که احساس خشکی پوست سر را ندارید.

منابع

https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-treat-dandruff