بهترین روش های درمان اگزما صورت و بدن در خانه

آیا تا به حال پیش آمده که در پوست سر، دست یا هر نقطه ای از بدن خود دچار خارش شدید شده باشید و این خارش به حدی زیاد باشد که موجب التهاب، قرمزی و خونریزی پوستتان شود؟ به این عارضه اگزما می گویند. اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که پوست بیمار را دچار التهاب، خارش و سوزش می کند. حال سوال مهم اینجاست که آیا درمان قطعی برای اگزما وجود دارد؟

خوشبختانه در بسیاری از موارد می توان به کمک درمان های خانگی یا روش های مدرن پزشکی، علائم آزاردهنده این بیماری را کاهش داد و به درمان آن پرداخت.

اگر شما هم مبتلا به اگزما هستید و می خواهید با بهترین روش های ممکن به درمان اگزما خود بپردازید، این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مطلب علاوه بر آشنایی با علائم بیماری اگزما یاد می گیرید، چگونه با بهترین راهکارهای ممکن پزشکی و خانگی از شر این بیماری خلاص شوید.

علائم اگزمای پوستی چیست؟

قبل از آن که به درمان اگزما بپردازید، لازم است تا با علائم این بیماری آشنا شوید. برخی از مهم ترین علائم بیماری اگزما به شرح زیر است. توجه داشته باشید که در اغلب اوقات این علائم در هنگام شب وخیم تر می شوند.

متورم شدن پوست

یکی از شایع ترین علائم و نشانه های بیماری اگزما تورم پوست است. دست ها از آن جایی که بیشتر در معرض هوا و آلودگی های محیطی قرار می گیرند، بیشتر از سایر نقاط بدن در این بیماری ورم می کنند و قرمز می شوند.

خارش پوست

از نشانه های آزاردهنده اگزما، خارش پوست است. در برخی موارد این خارش آنقدر شدید است که باعث زخم شدن پوست و در نتیجه وخیم تر شدن بیماری می شود.

سوزش پوست

طبیعی است که سوزش از علائم بیماری اگزما باشد، چرا که خاراندن مداوم پوست باعث زخم شدن و به دنبال آن سوزش پوست می شود.

تاول زدن و خشن شدن پوست

خشک شدن، خشن شدن، تاول دار و پوسته پوسته شدن پوست از دیگر علائم بیماری اگزما می باشد. اگر این بیماری پوست سر را درگیر کند، این پوسته پوسته شدن به صورت شوره سر خود را نشان می دهد.

ترک خوردن پوست

ترک خوردگی سطح پوست از علائمی است که در صورت شدید بودن بیماری ظاهر می شود. این ترک ها باعث ورود میکروب ها و باکتری ها و بروز بیماری های دیگر می گردد. پزشکان در این گونه موارد عمدتا مصرف آنتی بیوتیک را توصیه می کنند.

تغییر رنگ و بافت پوست

در بیماری اگزما بی شک شاهد تیره تر شدن رنگ پوست و کلفت تر شدن آن خواهید بود.

علائم اگزمای پوستی

اگر دچار قرمزی پوست، التهاب و بادکردگی، تاول، خارش و سوزش و پوسته پوسته شدن پوست هستید، می توانید اطمینان حاصل کنید که به بیماری اگزما مبتلا شده اید.

درمان خانگی اگزما

تا اینجای مطلب متوجه شدید که علائم بیماری اگزما چیست. حال قبل از هر کاری می توانید، برای درمان این بیماری روی درمان های خانگی آن حساب کنید. در ادامه به بهترین روش ها برای درمان خانگی اگزما خواهیم پرداخت.

گل‌های بابونه برای درمان اگزما

بابونه یکی از بهترین درمان هایی است که از دیرباز برای درمان اگزما توصیه شده است. نوعی الکل طبیعی با نام «بیزابولول» یا «لیومنول» در این گل های معجزه آور وجود دارد که باعث می شود، التهاب پوست را کم ‌کند و به دنبال آن خارش را هم مهار نماید. علاوه بر این، بابونه خواص ضد ‌باکتریایی دارد که با تکیه بر آن می تواند، زخم هایی را که در اثر خارش زیاد روی پوست ایجاد شده اند را از بین ببرد. برای بهره بردن از این همه خواص بابونه لازم است تا 4 قاشق غذاخوری گل بابونه خشک ‌‌شده را روی یک پارچه نازک بریزید و آن را محکم گره بزنید. وقتی وان خود را تا نیمه پر از آب کردید، پارچه را به زیر شیر آب وصل کنید و اجازه دهید، نیم دیگر وان با آبی پر شود که از روی پارچه حاوی گل های بابونه رد می شود. وقتی وان پر شد، پارچه را درون وان بیندازید و آن را فشار دهید. حال وقت آن است تا به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان بمانید و از شر اگزما در سراسر نقاط بدنتان خلاص شوید. درست است که خوابیدن در وان آب حاوی بابونه بهترین راه بهره بردن از خواص شگفت آور بابونه در درمان اگزماست، اما شما می توانید، با استفاده از بابونه و آب، ماسکی تهیه کنید و آن را روی هر نقطه ای از پوستتان که دچار اگزما شده، بمالید.

گل‌های بابونه برای درمان اگزما

ژل آلوئه ورا

بی شک شما هم از خواص آلوورا برای پوست و تاثیر آن در درمان مشکلات پوستی باخبرید. این بار هم قصد داریم، آن را به عنوان روشی برای درمان اگزما معرفی کنیم. دلیل آن هم خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که ژل آلوئه ورا در خود دارد. این ماده شگفت آور در فرمولاسیون خود پلی ساکارید هم دارد که به تحریک، رشد و بهبود سلول های پوستی کمک زیادی می کند. آنتی اکسیدان های طبیعی فراوان موجود در آن هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. آلوئه ورا همچنین این قدرت را دارد، تا میزان pH پوست را متعادل نماید و با این کار احساس خارش و سوزشی که در اثر بیماری اگزما ایجاد می شود را از بین ببرد. برای آن که بتوانید به کمک آلوئه ورا به درمان اگزما صورت خود بپردازید، پیش از هر کاری لازم است تا آن قسمت از پوست صورت خود که دچار عارضه شده را با آب و صابون تمیز کنید. سپس ژل آلوئه ورا را از قسمت میانی گیاه جدا کنید و روی آن ناحیه بمالید. اگر به مدت چند ماه و روزانه چندین مرتبه از این روش برای درمان اگزما خود استفاده کنید، مطمئن باشید که به نتیجه مطلوب خود دست پیدا خواهید کرد.

ژل آلوئه ورا

درمان اگزما لب با عسل

یکی از قدیمی ترین و در عین حال کاربردی ترین روش ها برای درمان خانگی اگزما استفاده از عسل طبیعی است. عسل هر کاری که لازم باشد را برای کاهش علائم این بیماری انجام می دهد. در حقیقت خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و ضد آلرژی عسل است که باعث می شود، تا این حد بتواند به درمان اگزما کمک کند. عسل همچنین خواص نرم کنندگی فوق العاده ای دارد که علاوه بر درمان خشکی ناشی از اگزما، باعث حفظ رطوبت پوست هم می شود. قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید، در سال 2014 آزمایشی برای تاثیر عسل روی 15 شرکت کننده که در دو طرف بدن خود مبتلا به اگزما بودند، انجام شد. این افراد به مدت 2 هفته عسل را هر شب روی یک طرف بدن خود و كرم موضعی را به طرف دیگر، می‌ زدند. در پایان مشخص شد، علائم اگزما با عسل هم همانند کرم های موضعی از بین رفت و این خود دلیل محکمی است تا عسل را به عنوان موثرترین و بهترین درمان برای اگزما معرفی نمود. به این منظور به سه قاشق غذا خوری عسل طبیعی و دو فنجان آب گرم لازم دارید. حال باید عسل را درون آب گرم بریزید و آن قدر هم بزنید تا عسل به خوبی در آب حل شود. سپس به کمک یک پنبه تمیز عسل را به آن نواحی از پوستتان که دچار اگزما شده، بمالید. به مدت 20 تا 30 دقیقه اجازه دهید، مواد روی پوستتان باقی بماند و پس از آن با پوست خود را آب سرد بشویید. برای نتیجه گیری بهتر لازم است، تا این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید، که عسل با توجه به چسبنده بودنش، بهتر است تنها برای مواضع کوچک نظیر لب ها استفاده شود نه کل بدن.

درمان اگزما لب با عسل

خوش بختانه روش های موثر بسیاری برای کنترل علائم و درمان اگزما وجود دارد، از روش های ساده خانگی تا روش های مدرن و پزشکی که به کمک آن می توان، از شر این بیماری آزاردهنده خلاص شد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل جزو آن دسته از روغن های طبیعی است که به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته و متخصصان پوستی استفاده از آن را برای درمان اکثر بیماری ها و مشکلات پوستی توصیه می کنند. وجود مقادیر فراوانی اسیدهای چرب آزاد که باعث بهبود هیدراتاسیون (آب رسانی) پوست، کاهش خارش، خشکی و التهابات پوست می شود، آن را به یک روش فوق العاده برای درمان اگزما تبدیل می کند. برای اثبات خواص روغن نارگیل در بهبود علائم اگزما آزمایشی روی پوست چندین کودک مبتلا به اگزمای خفیف تا متوسط انجام شده که نتایج آن نشان می دهد، اگر فردی که به اگزمای پوستی مبتلا شده به مدت 8 هفته از این روغن معجزه آسا استفاده کند، علائم اگزما در او به طرز شگفت آوری کاهش می یابد. به منظور بهره بردن از خواص بی نظیر روغن نارگیل هر شب قبل از خواب، مقداری از این روغن را روی قسمت هایی از پوست خود که دچار عارضه اگزما شده است، بمالید. همچنین برای درمان اگزما دست در طول روز هم می توانید، پوست دستان خود را به روغن نارگیل آغشته نمایید. به این ترتیب رطوبت به پوستتان که در اثر اگزما خشک و زبر شده بازخواهد گشت. برای درمان اگزمای دور چشم هم می توانید از روغن نارگیل به عنوان یک کرم دور چشم استفاده کنید و مقداری از آن را به طور مستقیم به پوست اطراف چشمتان که آسیب دیده بمالید و پس از گذشت چند دقیقه که روی پوست ماند، آن را با آب گرم بشویید.

روغن نارگیل

جوی دو سر برای بهبود علائم اگزمای پوستی

جو دوسر یکی از شناخته شده ترین غلات برای صبحانه است. به همین علت، باور این مسئله که می تواند، خواص بی شماری برای پوست و درمان انواع مشکلات پوستی داشته باشد، قدری سخت است. اما واقعیت این است که جو دو سر خواص بی شماری برای پوست دارد و یکی از این خواص کمک به درمان اگزما بدن است. عناصر شیمیایی فراوانی در جو‌ دو‌سر وجود دارد که خواص ضد التهابی دارند و وجود همین عناصر است که جو دو سر را در از بین بردن بسیاری از التهابات و خارش هایی که در اثر اگزما روی پوست ایجاد شده، قدرتمند می کند. البته منظور ما این نیست که برای درمان اگزما به کمک جو دو سر، باید آن را بخورید. برای بهره بردن از خواص جو دو سر فقط کافی است، به میزان یک فنجان جو دو سر را در یک پارچه بریزید و پارچه را محکم گره بزنید و پس از آن که وان خود را پر از آب کردید، آن را داخل وان قرار دهید. چیزی در حدود 10 تا 15 دقیقه زمان لازم است، تا جو دو سر تاثیر خود را روی پوستتان بگذارد، بنابراین تمام این مدت را در وان بمانید. به همین سادگی و تنها با یک حمام جوی دو سر می ‌توانید، هم سوزش و خارش ناشی از بیماری اگزمای خود را مهار کنید و هم رطوبت مورد نیاز بدن خود را فراهم نمایید.

استفاده از گیاه حنا برای کنترل بیماری اگزما

حنا از جمله گیاهان دارویی است که از دیر باز برای زیبایی و درمان انواع مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال هنوز هم با وجود پیشرفت ‌های صنعت داروسازی بین مردم، محبوبیت بسیاری دارد. یکی از خواص فوق العاده حنا، کمک به بهبود علائم اگزماست که آن هم به خاطر خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که دارد. همانطور که می دانید، حنا ماده ای رنگ دهنده است. بنابراین اگر نگران رنگ گرفتن پوست خود هستید، به راحتی می توانید از نوع بی رنگ آن استفاده کنید. برای درمان اگزما به کمک حنا باید ابتدا یک قاشق غذاخوری حنای بی ‌رنگ را با مقداری آب جوشیده مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا خمیری یکدست و غلیظ حاصل شود. پس از آن که چند دقیقه به آن فرصت دادید و خنک شد، یک قاشق چای خوری روغن زیتون به آن اضافه نمایید و مجددا مواد را هم بزنید. حال می توانید، این موارد را روی نواحی از پوست خود که درگیر اگزما شده، بمالید و بگذارید، چند دقیقه روی پوست بماند. در آخر نیز مواد را با یک اسفنج و آب گرم از روی پوستتان پاک کنید.

استفاده از گیاه حنا برای کنترل بیماری اگزما

درمان اگزما پوست سر با سرکه سیب

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که همواره به کمک روش های خانگی به مراقبت از پوست خود می پردازند، بی شک بارها نام سرکه سیب را برای درمان مشکلات مختلف پوستی شنیده اید. یکی از بهترین خواص سرکه سیب کمک به درمان اگزمای پوستی، به ویژه اگزما پوست سر می باشد. وجود اسیدهای استیک ، لاکتیک و مالیک به سرکه سیب خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی می بخشد، که به کمک آن می تواند با عفونت های پوستی ایجاد کننده اگزما مبارزه کند. اگر می خواهید، اگزمای پوست سر خود را به کمک سرکه سیب درمان کنید، تنها کافی است، دو تا چهار قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان (28 گرم) آب مخلوط کنید. سپس محلول سرکه سیب را پس از شامپو زدن و آبکشی کردن موها، روی سر خود بریزید و آن نواحی از پوست سر خود که دچار اگزماست را با استفاده از انگشتانتان ماساژ دهید. سپس اجازه دهید، سرکه سیب به مدت 5 دقیقه روی پوست سرتان باقی بماند و پس از آن آبکشی نمایید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید سرکه سیب را بدون آن که با آب رقیق کنید به پوست خود بزنید، زیرا می تواند عوارض جانبی را برای پوستتان به همراه داشته باشد.

خواص سرکه سیب

چنانچه احساس کردید، هر کدام از مواد گفته شده برای درمان اگزما پوست شما را تحریک می کند، لازم است تا بلافاصله استفاده از آن را کنار بگذارید.

ساخت کرم خانگی برای درمان اگزما

اگر قصد دارید، به کمک موادی که در منزل دارید، کرمی را برای از بین بردن اگزمای خود تهیه کنید، تنها کافی است، 2 قاشق غذاخوری موم و 4 قاشق غذا خوری روغن جوجوبا را داخل ظرفی بریزید و تحت حرارت قرار دهید تا کاملا ذوب شوند و با هم مخلوط گردند. سپس 6 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و در صورت تمایل چند قطره عصاره اسطوخودوس را به مواد خود اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. حالا کرم خانگی شما آماده است، تنها کافی است به آن زمان دهید تا خنک شود و سپس روی آن قسمت هایی از پوست خود که دچار اگزما شده، بمالید و شاهد تغییرات شگرفی در سلامت پوستتان شوید. تمامی موادی که برای تهیه این کرم خانگی به کار گرفته شدند، به تنهایی هم برای درمان اگزما موثر و کارآمد هستند. بنابراین تصور کنید، قرار گرفتن همه این مواد در کنار هم چه کرم خانگی فوق العاده ای را برایتان به ارمغان می آورد.

ساخت کرم خانگی

همواره دقت داشته باشید که چنانچه علائم اگزما با هیچ کدام از درمان ها نه تنها کنترل نشد، بلکه وخیم تر هم شد، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

روش های مدرن برای درمان اگزما

حال که با روش های خانگی برای درمان اگزمای پوستی آشنا شدید، در ادامه هم با ما همراه باشید تا با روش های مدرنی که برای درمان این عارضه وجود دارد، آشنا شوید. مطمئنا چه روش های خانگی و چه روش های مدرن در بهبود علائم اگزما موثر هستند، فقط ممکن است، طول مدت درمان و هزینه ای که باید بابت آن باید پرداخت کرد، تفاوت داشته باشد.

مصرف کرم و پماد‌های کورتیکو استروئیدی برای درمان اگزما

یکی از پرطرفدارترین روش های درمان اگزما، استفاده از انواع کرم ها و پمادهاست. بهترین کرم برای درمان اگزما کورتیکو استروئیدهای موضعی یا استروئیدها هستند که به خوبی می توانند، جذب پوست شوند و هر گونه التهاب، قرمزی و خارش ناشی از اگزما را کاهش دهند و به بهبود پوست کمک کنند. توجه داشته باشید که مصرف این گونه پمادها باید طبق دستور پزشک باشد؛ چرا که استفاده نادرست از آن می تواند، عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد.

پماد‌های کورتیکو استروئیدی

مصرف قرص ‌های آنتی هیستامین

یکی دیگر از روش های درمان اگزما ، مصرف قرص های آنتی هیستامین است. حتما نام این دارو را زمانی که دچار آلرژی شده اید، شنیده اید. قرص های آنتی هیستامین این قدرت را دارند تا واکنش بدن را نسبت به عوامل تحریک کننده کاهش داده و به درمان اگزما کمک کنند. اگر شما هم اگزما را تجربه کرده باشید، حتما می دانید که گاهی اوقات خارش پوست به قدری زیاد می شود که شب ها اجازه خواب را به بیمار نمی دهد. در چنین مواقعی مصرف قرص های آنتی هیستامین راهگشا خواهد بود و با مهار خارش، خواب راحت را برای بیمار مبتلا به اگزما به ارمغان می آورد. اما این که این قرص ها باید به چه میزان مصرف شوند، کاملا به سن و میزان شدید بودن اگزمای پوستی فرد بستگی دارد. توجه داشته باشید که معرفی این قرص ها برای درمان اگزما فقط به منظور افزایش اطلاعات شما در این مطلب آورده شده است. بنابراین برای استفاده از قرص های درمان اگزما حتما با پزشک داروساز یا پزشک متخصص مشورت نمائید.

قرص ‌های آنتی هیستامین

نور درمانی یا فتوتراپی

آخرین روش درمانی که قصد داریم در این مطلب برای درمان اگزما به آن بپردازیم، نور درمانی یا فتوتراپی است. نور درمانی یک روش مدرن برای درمان مشکلات پوستی است، که با تاباندن نور روی موضع آسیب دیده می تواند، اگزما یا هر مشکل پوستی دیگری را رفع کند. در این روش از دستگاه های خاصی کمک گرفته می شود تا با استفاده از آن پرتو فرابنفش نوع B که بهترین نوع پرتوهای طبیعی خورشید برای درمان اگزما هستند، روی نواحی آسیب دیده پوست منتشر شوند. به این ترتیب التهابات پوستی بهبود پیدا می کند، خارش پوست مهار می شود و تولید ویتامین دی هم در بدن افزایش می یابد. زمانی برای درمان اگزما از نور درمانی استفاده می شود که اگزما تمام بخش های پوست بدن را درگیر کرده باشد، یا علائم آن به هیچ عنوان با درمان های موضعی بهبود نیافته باشد.

نور درمانی یا فتوتراپی

آمارها نشان می دهد، حدود 70 درصد از افراد مبتلا به بیماری اگزما به کمک دریافت نور درمانی اگزما بهبود پیدا می کنند و تنها 30 درصد از آن ها ممکن است، نور درمانی هم برایشان پاسخ ندهد.

سوالات متداول پیرامون درمان بیماری اگزما

در ادامه این مطلب به سه مورد از رایج ترین سوالات در خصوص اگزما پاسخ خواهیم داد.

آیا بیماری اگزما واگیردار است؟

خیر؛ بیماری اگزما مسری و واگیردار نیست. اگر چه علت دقیق ابتلا به بیماری اگزما هنوز مشخص نشده است، اما با این وجود هم همه متخصصان در این مسئله هم عقیده هستند که هیچ کس نمی تواند، در اثر تماس با فرد مبتلا به اگزما، دچار این عارضه شود.

آیا درمان قطعی اگزما امکان پذیر است؟

درست است که بیماری اگزما درمان قطعی ندارد، اما راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن می توان، خارش، تورم و قرمزی پوست ناشی از بیماری را کاهش داد و باعث بهبود آن شد. با مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر با این روش های درمانی آشنا خواهید شد.

برای کمک به درمان اگزما مصرف چه غذایی را باید محدود یا ممنوع کرد؟

غذاهایی که مواد نگه دارنده و ترکیبات مصنوعی دارند، غذاهایی که دارای میزان زیادی چربی ترانس هستند، مثل کره مارگارین، غذاهایی عمل‌آوری شده و فست فودها، غذاهایی که میزان زیادی قند دارند، می توانند علائم اگزما را تحریک کنند و با افزایش التهابات پوستی باعث بدتر شدن بیماری شوند. بنابراین از خوردن این مواد به شدت اجتناب کنید.

 

کلام آخر

در این مطلب با بهترین و موثرترین روش های درمان بیماری اگزما آشنا شدید. حالا لازم است، بدانید، علاوه بر به کارگیری روش های فوق، با ایجاد برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی هم می توان به کاهش علائم اگزما کمک نمود. کاهش استرس، داشتن استراحت کافی، گرفتن دوش آب گرم و…از جمله این اقدامات است. در پایان تقاضندیم، چنانچه سوال یا ابهامی پیرامون هر کدام از روش های درمان اگزما در ذهن دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید، تا به پرسش ‌هایتان پاسخ دهیم.

منابع

medicalnewstoday