بهترین روش درمان سیاهی دور چشم

Table of Contents

سیاهی دور چشم مشکلی است که بسیاری از افراد در سنین متفاوت به آن دچار می شوند. این عارضه باعث می شود تا چهره فرد مسن تر، خسته و بی حال به نظر برسد. به همین علت بسیاری از افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، همواره به دنبال راهی برای درمان سیاهی دور چشم می باشند.

برخی برای درمان سیاهی دور چشم به پزشک مراجعه می کنند و برخی هم از طریق ماسک های خانگی برای رفع این مشکل اقدام می کنند. در این مقاله ما قصد داریم تا برخی روش های خانگی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم را بازگو کنیم.

  • دلایل ایجاد سیاهی دور چشم
  • درمان سریع گودی و سیاهی زیر چشم
  • درمان قطعی سیاهی دور چشم به وسیله طب مدرن
  • ویتامین های مفید برای درمان سیاهی دور چشم
  • درمان خانگی سیاهی‌دور چشم
  • استفاده از ماسک های آماده برای درمان سیاهی دورچشم

 

علت سیاهی دور چشم

قبل از هرگونه اقدامی برای درمان سیاهی زیر چشم باید ابتدا علت ایجاد آن را بیابیم و سپس برای درمان سیاهی دور چشم اقدام کنیم. دلیل سیاهی زیر چشم می تواند فقر آهن، عوامل ارثی، استرس، اگزما، حساسیت پوستی، آلرژی، اختلال خواب، ضربه ای که باعث کبودی زیر چشم شود و…. باشد. مواردی مانند مصرف زیاد نمک، بالا رفتن سن و کم کاری تیروئید نیز می توانند به عنوان دلیلی برای سیاهی زیر چشم ذکر شوند.

باید بدانید که بهترین راه برای از بین بردن تیرگی زیر چشم این است که اول علت آن را پیدا کنیم و بعد از آن برای سیاهی‌دور چشم به دنبال راه حل و درمان بگردیم. به همین دلیل برخی از رایج ترین دلایل سیاهی زیر چشم را برای شما شرح می دهیم.

ژنتیک و وراثت

برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای این مشکل هستند و زیر چشمانشان تیره است.

اشعه آفتاب

تابش بیش از حد اشعه فرابنفش خورشید به پوست باعث تحت تاثیر قرار گرفتن رنگدانه های پوستی و در نتیجه تیرگی دور چشم می گردد.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات مانند توتون و تنباکو و مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشیدنی های الکلی و قهوه باعث ایجاد سیاهی و چین و چروک دور چشم می شود.

کم آبی بدن

کمبود آب در بدن و عدم نوشیدن آب کافی در شبانه روز می تواند دلیلی برای سیاهی دور چشم باشد.

افزایش سن

با افزایش سن میزان کلاژن سازی در پوست کاهش پیدا می کند و با کاهش میزان کلاژن به تدریج پوست لطافت و جوانی خود را از دست می دهد.

کم خونی

آنمی و فقر آهن باعث ایجاد سیاهی زیر چشم می شود و حتی به مرور باعث ایجاد مشکلاتی مانند خشکی پوست و چین و چروک هم خواهد شد.

اختلال در قاعدگی بانوان

وجود اختلالات طولانی مدت در قاعدگی بانوان و خونریزی شدید در طی قاعدگی باعث تیرگی زیر چشم خواهد شد.

بیماری های مزمن

افرادی که مبتلا به التهاب معده، اختلالات عصبی یا نارسایی کلیه هستند باید بدانند که بیماری آن ها می تواند علت سیاهی زیر چشم باشد.

استرس و مشکلات عصبی

استرس و مشکلات اعصاب می توانند علاوه بر ذهن، بر بدن افراد هم تاثیرات منفی داشته باشند. به عنوان مثال استرس می تواند باعث اختلال در خواب و تغذیه افراد شده و نهایتا منجر به سیاهی دور چشم گردد.

دلیل سیاهی زیر چشم می تواند فقر آهن، عوامل ارثی، استرس، اگزما، حساسیت پوستی، آلرژی، اختلال خواب، ضربه ای که باعث کبودی زیر چشم شود و…. باشد.

درمان سریع سیاهی زیر چشم و گودی آن

به طور کلی دو راه برای درمان سیاهی دور چشم وجود دارد. راه اول مراجعه به پزشک و استفاده از روش هایی مانند لیزر، تزریق چربی و… است که هزینه زیادی را به شما تحمیل می کنند. اینگونه روش ها عملکرد سریعی دارند و شما را به سرعت به نتیجه دلخواهتان می رسانند اما بهتر است بدانید که علاوه بر هزینه زیاد باید برای عوارض متعدد اینگونه روش ها نیز آمادگی لازم را داشته باشید.

روش دوم استفاده از ماسک های خانگی است که هزینه زیادی برای افراد نداشته و تقریبا هیچگونه عوارضی هم ندارد اما مدت زمان بیشتری برای رسیدن به نتیجه مورد نظر لازم دارد. در ادامه توضیحاتی درباره هر دو روش به شما ارائه می دهیم. پس از مطالعه این مقاله شما می توانید با اطلاعات کافی، روش درمان متناسب با شرایط خود را انتخاب کرده و برای درمان تیرگی دور چشم های خود اقدام کنید.

درمان قطعی سیاهی دور چشم به وسیله طب مدرن

در حال حاضر متخصصان پوست و زیبایی روش های متعددی برای درمان سیاهی و پف زیر چشم یافته اند. روش هایی مانند IPL یا نور پالسی، لیزر، هایفوتراپی، تزریق ژل و…. همگی راه هایی برای درمان سریع سیاهی زیر چشم هستند. در ادامه توضیحاتی مختصر درباره ی روش های رایج درمان سیاهی دور چشم به روش مدرن را برای شما بازگو می کنیم.

درمان قطعی گودی زیر چشم با لیزر درمانی یا پیلینگ

در این روش پزشک با استفاده از یک پاک کننده آرایش چشم ضد باکتریایی، زیر چشم را کاملا پاکسازی می کند و سپس با استفاده از دستگاه لیزر، پرتوهای نور را به منطقه سیاه دور چشم می تاباند. مراقبت های بعد از لیزر در این روش درمان سیاهی چشم بسیار مهم است. باید بدانید که در صورت رعایت نکردن توصیه های پزشک، ممکن است آسیب جدی به پوست شما وارد شود.

روش هایفوتراپی برای رفع سیاهی دور چشم

در این روش با استفاده از امواج اولتراسوند، پوست را با هدف تولید میزان بیشتری از کلاژن تحریک می کنند و از طریق افزایش کلاژن، سبب بهبود شرایط پوستی می شوند.

تزریق ژل و چربی برای برطرف کردن کبودی دور چشم

یکی از راه های رایج برای بر طرف کردن سیاهی زیر چشم ، روش تزریق است. روش تزریق در صورتی انجام می شود که سیاهی دور چشم به دلیل نازک بودن پوست زیر چشم و یا کم بودن میزان چربی زیر پوست ایجاد شده باشد. در این روش یا از ژل برای تزریق استفاده می شود که میزان ماندگاری آن کوتاه است، حداکثر پس از یک سال، مواد ژل جذب بدن می شود و گودی زیر چشم به حالت عادی باز می گردد، یا برای تزریق از چربی سایر نقاط بدن بیمار استفاده می شود که تزریق چربی برای درمان سیاهی دورچشم عموما ماندگاری بیشتری نسبت به تزریق ژل دارد.

لیفت گونه، روشی دیگر برای برطرف کردن سیاهی زیر چشم

یکی از راه های درمان سیاهی دورچشم، لیفت گونه است. با این روش تیرگی، سیاهی، افتادگی و چین و چروک زیر چشم تا حد قابل قبولی کاهش پیدا می کند و تاثیر آن تا مدت طولانی روی صورت باقی خواهد ماند.

ویتامین های مفید برای سیاهی دور چشم و درمان آن

جالب است بدانید که برخی ویتامین ها برای درمان سیاهی چشم مفید هستند. ویتامین هایی مانند K , C , B9 , E و A از جمله موادی هستند که می توانند به عنوان راه درمان سیاهی دور چشم مورد استفاده قرار گیرند. ماسک های خانگی درمان سیاهی زیر چشم هم بر همین اساس انتخاب می شوند. هرچه ماسک مورد نظر شما شامل درصد بیشتری از این ویتامین ها باشد، اثر گذاری بهتری برای درمان سیاهی دورچشم خواهد داشت.

پزشکان تغذیه هم در رابطه با رژیم غذایی افراد توصیه می کنند که افراد برنامه غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنند تا شامل تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز باشد تا بدن به مرور زمان دچار افت و بیماری های مختلف نگردد.

ویتامین هایی مانند K , C , B9 , E و A از جمله موادی هستند که می توانند به عنوان راه درمان سیاهی دور چشم مورد استفاده قرار گیرند.

درمان خانگی سیاهی دور چشم

بسیاری از افراد به دلیل هزینه و عوارض ناشی از روش های مدرن درمان تیرگی دور چشم ، روش های سنتی و خانگی را بهترین راه درمان تیرگی دور چشم می دانند. به همین علت قصد داریم تا برخی از انواع بهترین ماسک خانگی برای سیاهی دور چشم را به شما معرفی کنیم.

رفع سریع سیاهی زیر چشم با ماسک لیمو و نارگیل

برای تهیه این ماسک 2 قاشق چای خوری خیار رنده شده، 3 قاشق چای خوری خاک رس، چند قطره آب لیمو، یک عدد خامه و آب نارگیل تازه را با یکدیگر مخلوط نمایید. پنبه یا پد آرایشی را به این مخلوط آغشته کرده و بگذارید در حدود 20 دقیقه روی چشمان شما قرار بگیرند. سپس چشمان خود را با آب بشویید. دقت کنید که باید باقی مانده ماسک را حتما در یخچال نگه داری کنید. استفاده از این ماسک در دراز مدت سبب درمان سیاهی دور چشم خواهد شد.

ماسک لیمو و نارگیل برای درمان سیاهی دور چشم

ماسک خیار و سیب زمینی برای سیاهی دور چشم

برای داشتن ماسک سیب زمینی و خیار ابتدا یک عدد سیب زمینی و نصف یک خیار را رنده کنید. سپس مواد رنده شده را با یکدیگر مخلوط کرده و عصاره آن را بگیرید. در مرحله بعد محلول حاصل را در یخچال قرار داده و صبر کنید تا خنک شود. پس از اتمام مراحل مذکور، پنبه یا پد را به این محلول آغشته کنید و برای 15 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. پس از گذشت زمان ذکر شده، چشمان خود را با آب بشویید. این ماسک می تواند به عنوان راه درمان سیاهی دور چشم مورد استفاده قرار گیرد.

ماسک خانگی برای زیر چشم

ماسک خیار، معجزه ای برای تیرگی دور چشم

ماسک خیار یکی از ساده ترین و شناخته شده ترین ماسک های درمان سیاهی دور چشم است. برای داشتن این ماسک کافی است یک خیار را شسته و به صورت حلقه ای برش دهید. سپس برش های خیار را در یخچال قرار دهید تا خنک شوند. در مرحله آخر حلقه های خیار را به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید و پس از گذشت این زمان، چشمان خود را با آب بشویید.

جالب است بدانید که ماسک خیار برای پوست صورت هم مفید است. پس توصیه ما این است که از این ماسک برای تمام صورت خود اسفاده کنید و از داشتن پوستی زیبا و شاداب لذت ببرید.

ماسک خیار برای تیرگی زیر چشم

درمان تیرگی دور چشم خانگی با ماسک لیمو و گوجه فرنگی

لیمو و گوجه فرنگی هر دو دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند و گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدان و روشن کننده هم دارد. پس با توجه به مطالبی که قبلا گفته شد، نتیجه می گیریم که ماسک لیمو و گوجه می تواند به عنوان یک روش خانگی برای سیاهی دور چشم عمل کند. برای استفاده از این ماسک کافی است یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با نصف قاشق چای خوری آبلیمو تازه مخلوط نمایید. سپس محلول حاصل را روی ناحیه تیره زیر چشم بمالید و مدت 10 دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت می توانید چشمان خود را با آب بشویید.

ماسک خانگی لیمو و گوجه فرنگی

رفع سیاهی دور چشم خانگی با ماسک نعنا و عسل

ماسک نعنا و عسل هم یکی از ماسک های خانگی مناسب برای درمان سیاهی دور چشم است. برای داشتن این ماسک باید یک قاشق غذا خوری عسل و به میزان یک مشت برگ نعنا تهیه کنید. برگ های نعنا را خرد کرده و با عسل مخلوط نمایید. ماسک حاصل را در اطراف چشم خود پخش کنید و 15 دقیقه به آن زمان بدهید. پس از آن می توانید چشمان خود را با آب سرد بشویید. استفاده روزانه از این ماسک سبب می شود تا سیاهی زیر چشم به مرور درمان شود.

ماسک خانگی نعنا و عسل

گلاب برای سیاهی دور چشم

از زمان های گذشته تاثیر گلاب بر جوان سازی پوست برای همه اثبات شده است. یکی از ساده ترین روش ها برای درمان سیاهی زیر چشم استفاده روزانه از گلاب است. کافی است تا مقداری پنبه را به گلاب آغشته کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. شما می توانید تا مدت ها و بدون نگرانی از هیچگونه عوارض و مشکلات پوستی از این ماده معجزه آسا استفاده کنید.

تاثیر گلاب بر درمان سیاهی دور چشم

سیب زمینی خام، بهترین روش درمان سیاهی دور چشم خانگی

به عقیده بسیاری بهترین راه درمان سیاهی دور چشم استفاده از ماسک سیب زمینی است. برای این کار باید سیب زمینی خام را رنده کرده و آب آن را بگیرید. پس از خنک شدن آب سیب زمینی در یخچال، پنبه را به این محلول آغشته کرده و برای 15 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. پس از آن می توانید چشمان خود را با آب سرد بشویید.

ماسک خانگی سیب زمینی برای چشم

یکی دیگر از روش های درمان سیاهی دور چشم استفاده از ماسک هایی است که در بازار موجود هستند.

استفاده از ماسک های آماده برای درمان سیاهی دور چشم

یکی دیگر از روش های اصلاح سیاهی دور چشم استفاده از ماسک هایی است که در بازار موجود هستند. این نوع از ماسک ها برای افرادی که زمان کافی یا حتی حوصله ی تهیه ماسک های خانگی را ندارند، مناسب هستند. شما می توانید با صرف کمی هزینه، انواع ماسک ها را برای درمان سیاهی چشم تهیه کرده و به راحتی از آن ها استفاده کنید. این ماسک ها در قیمت های مختلف و همراه با مواد مغذی مختلف تهیه شده اند و هر شخص می تواند با توجه به نیاز خود برای خرید آن ها اقدام کند. به عقیده بسیاری از مصرف کنندگان، ماسک های آماده بهترین روش برای سیاهی دور چشم و به ویژه روش مناسبی برای رفع کبودی دور چشم در اثر ضربه هستند.

ماسک دور چشم

کلام آخر

در پایان باید بگوییم که سیاهی دور چشم بیماری حاد و مزمنی نیست و ابتلا به این مشکل در بیشتر مواقع نشان از بیماری جدی ندارد. برای درمان سیاهی دور چشم می توان از روش های طبی مدرن مانند بهترین کرم های دور چشم یا ماسک های خانگی استفاده کرد. انتخاب روش درمان سیاهی زیر چشم وابسته به انتخاب و سلیقه هر فرد دارد و هر فرد می تواند با در نظر گرفتن بودجه و زمان مورد نظر خود نسبت به انتخاب روش درمان سیاهی‌چشم اقدام نماید.

سوالات متداول در رابطه با درمان سیاهی و تیرگی دور چشم

 
دلایل ایجاد تیرگی دور چشم چیست؟

عواملی مانند کم خوابی، استرس، وراثت، کمبود مواد معدنی، کم خونی و بسیاری عوامل دیگر می توانند سبب ایجاد تیرگی زیر چشم شوند.

راه های درمان سیاهی دور چشم چیست ؟

برای درمان سیاهی دور چشم می توان از روش های مدرن مانند لیزر، لیفت، تزریق چربی و… یا روش های سنتی مانند ماسک های خانگی استفاده کرد. با مطالعه این مقاله می توانید با هر دو روش سنتی و مدرن آشنا شوید و روش مناسب خود برای درمان سیاهی دورچشم را بیابید.

راه های درمان خانگی سیاهی زیر چشم چیست؟

برای درمان خانگی سیاهی دور چشم می توانید از انواع ماسک های خانگی استفاده کنید. در این مقاله روش تهیه انواع ماسک های خانگی مناسب برای درمان سیاهی چشم معرفی شده است.

 

منابع

healthline