بهترین ماسک های خانگی برای تقویت ناخن

تقویت ناخن خانگی راهکاری است که تقریبا همه افرادی که ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند، به فکر آن می‌افتند. برای تقویت ناخن علاوه بر رعایت یک سری نکات در رژیم غذایی و به خصوص گنجاندن مواد مغذی ضروری در آن، بسیار مهم است که هر روز از دستان خود مراقبت کرده و با محصولات مناسب آن‌ها را آبرسانی کنید. در این مقاله ابتدا به دلایل ضعیف و شکننده بودن ناخن‌ها، مهم‌ترین مراقبت‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای ضعیف نشدن ناخن ها، و سپس به بهترین راه های تقویت ناخن به صورت طبیعی می‌پردازیم.

دلایل ضعیف و شکننده بودن ناخن ها چیست؟

قبل از اینکه به پاسخ این سوال مهم بپردازیم که برای تقویت ناخن چه کنیم ابتدا باید تعریف درستی از ناخن‌های ضعیف و دلایل آن داشته باشیم. ناخن‌های ضعیف به راحتی شکسته می‌شوند و بسیار نازک و نرم هستند. عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند به کراتین ناخن آسیب برسانند و باعث تضعیف آن‌ها شود. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

  • کمبود مواد مغذی مانند ویتامین A و B، آهن، کلسیم، روی و پروتئین‌ها
  • استفاده مداوم از تمیزکننده‌های شیمیایی
  • تماس طولانی مدت ناخن‌ها با آب
  • استفاده از سوهان‌های بی کیفیت و یا استفاده نادرست از آن
  • استفاده از لاک‌های تاریخ مصرف گذشته و با کیفیت پایین
  • ابتلای ناخن‌ها و یا انگشتان به انواع عفونت‌ها مثل عفونت قارچی
  • ابتلا به بعضی بیماری‌ها مثل کم خونی، بیماری‌های کبدی یا کلیوی، اختلالات تیروئید و گردش خون
  • عادت جویدن ناخن‌ها.

ترک عادت جویدن ناخن ها

آموزش تقویت ناخن خانگی

اگر عادات ناسالم خود را تغییر دهید، می توانید به خوبی از ناخن های خود مراقبت کنبد. شاید حتی ندانید که عاداتی که باعث شکنندگی ناخن های شما و ضعیف شدن آن ها می شوند، به راحتی قابل جایگزین شدن هستند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

  • هنگام کار با انواع شوینده‌ها، از دستکش استفاده کنید

زمانی که ظرف می‌شویید و یا به طور کلی هر موقع که با مواد شوینده سر و کار دارید، حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. تماس مداوم ناخن‌های شما با مواد شیمیایی، به مرور زمان آن‌ها را شکننده‌ و ضعیف‌تر می‌کند.

  • کاشت ناخن‌ها را محدود کنید

حتی الامکان از ناخن‌های مصنوعی یا کاشت استفاده نکنید. در موارد خاص برای کاشت ناخن به سالن‌های آرایشی معتبر و بهداشتی مراجعه کنید و مطمئن شوید ابزارهای کاشت ناخن را قبل از استفاده برای نفر بعد می‌شویند. اگر دوست دارید که همیشه ناخن‌های کاشت داشته باشید، حداقل هر دو سه ماه به مدت چندین هفته به ناخن‌های خود اجازه دهید تنفس کنند.

” ناخن‌های مصنوعی ریسک عفونت‌ ناخن را افزایش می‌دهد؛ که این به نوبه خود باعث ضعیف‌تر شدن ناخن‌های شما خواهد شد.”

  • از جویدن ناخن‌ها خودداری کنید

جویدن ناخن‌ها باعث نازک‌ و ضعیف‌تر شدن آن‌ها می‌شود و احتمال انتقال باکتری‌ها را به دست افزایش می‌دهد. سعی کنید به هر نحو ممکن این عادت را کنار بگذارید.

” اگر عادت به جویدن ناخن‌های‌تان دارید، آن‌ها را به روغن درخت چای آغشته کنید. طعم قوی و تند این روغن مانع از این می‌شود که ناخن‌ها را بجوید. همچنین این روغن با خواص درمانی خود برای تقویت ناخن های شکننده کاربرد دارد که به این منظور می‌توانید از مخلوط چند قطره آن با نصف قاشق چای خوری روغن ویتامین E استفاده کنید.”

ترک عادت جویدن ناخن

  • مصرف استون را به حداقل برسانید

مصرف بیش از حد استون باعث ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. اگر دوست دارید مرتبا ناخن‌ها‌ی‌تان لاک داشته باشند، از پاک کننده‌های بدون استون استفاده کنید.

  • از آب داغ برای شستن دست‌ها استفاده نکنید

شستن دست‌ها با آب بسیار داغ باعث نرم شدن ناخن‌ها و در نتیجه زودتر شکستن‌شان می‎‌شود. به جای اینکه از آب جوش برای شستن دست‌ها استفاده کنید، آن‌ها را با آب ولرم و صابون بشویید.

اصلاح درست و اصولی ناخن های‌ خود را یاد بگیرید

  • ناخن‌ها را در جهت درست سوهان بکشید

استفاده از سوهان‌های تیز و جدید به جای کهنه‌ترها، از ساده‌ترین کارهایی است که برای تقویت ناخن خانگی می‌توان انجام داد. علاوه بر این توجه داشته باشید که باید سوهان را در امتداد قسمت صاف ناخن خود نگه دارید و آن را با حرکات کوتاه و افقی حرکت دهید. از حرکت سوهان به جلو و عقب خودداری کنید؛ چرا که در این صورت ناخن‌های شما شکننده‌تر می‌شوند.

سوهان کشیدن ناخن

  • ریشه ناخن‌ها را با ناخنگیر بگیرید

اگر عادت به کندن ریشه‌های ناخن‌تان دارید، حتما قبل از آن که بلند شوند آن‌ها را با ناخنگیر کوتاه کنید. زیرا کندن این ریشه‌ها با دندان، باعث انتقال باکتری‌های دهان شده و ریسک عفونی شدن ناخن‌ها را افزایش می‌دهد.

  • حتی الامکان ناخن‌ها را مانیکور نکنید

کوتیکول پوستی شفاف و سفت است که در محل رویش ناخن‌های دست و پا قرار دارد. در مانیکور، کوتیکول‌ ناخن‌ها را با ابزار مخصوص جدا می‌کنند. از آن جایی که کوتیکول‌ از ناخن‌ها در برابر نفوذ باکتری به ریشه محافظت می‌کند، مانیکور سلامت ناخن‌های‌تان را به خطر می‌اندازد.

  • مرتبا ناخن‌های خود را کوتاه کنید

اگر به مدت طولانی ناخن‌های خود را کوتاه نکنید و بیش از حد بلند شوند، بیشتر در معرض آسیب خواهند بود و روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند. جنس ناخن‌های شما مانند موهای شماست و بدون اصلاح مرتب آن، ضعیف خواهند شد. در واقع یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای تقویت ناخن خانگی می‌توانید انجام دهید، کوتاهی مرتب ناخن‌هاست.

” ناخن‌های خود را بیش از اندازه کوتاه نکنید. هنگام کوتاه کردن آن‌ها حتما کمی از سفیدی ناخن‌ها را باقی بگذارید.”

استفاده از ماسک تقویت ناخن خانگی + نکات مهم

  • از سفت کننده های ناخن استفاده کنید

برای خرید محصولات سفت و محکم کننده ناخن، سری به فروشگاه‌های زیبایی مانند فروشگاه اینترنتی میس و مستر بزنید و محصولات مراقبت از ناخن را خریداری کنید. به خصوص اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارید، با براش مخصوص یک یا دو لایه از این نوع محصولات را روی ناخن‌های‌تان بمالید. توجه داشته باشید که به طور مرتب نباید از سفت کننده ناخن استفاده کنید، زیرا این نوع محصولات معمولا حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی هستند.

محلول تقویت ناخن

” نمونه‌ای از این محصولات که به تقویت ناخن ها کمک شایانی می‌کند، محلول سفت کننده لکسیون است که ناخن و اطراف آن را تقویت و ترمیم می‌کند و باعث افزایش استحکام آن می‌شود. این محصول ضدقارچ و باکتری، از فروشگاه اینترنتی میس و مستر قابل خریداری است.”

  • کوتیکول‌ها را با روغن مخصوص چرب کنید

بهترین روغن برای تقویت ناخن روغن‌هایی است که نقش محافظتی برای کوتیکول‌ها دارند. به منظور تقویت ناخن خانگی می‌توانید این روغن‌ها را از فروشگاه‌های مربوطه تهیه و یا خودتان طبق دستورالعمل زیر درست کنید:

مواد لازم:

  • 3 عدد کپسول ویتامین E (کپسول‌ها را باز و محتویان ژل مانند آن را استفاده کنید.)
  • 1 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین
  • 10 قطره اسانس اوکالیپتوس و 10 قطره اسانس اسطوخودوس

تمام مواد را در یک شیشه قطره چکان بریزید و خوب تکان دهید. هر بار یک یا دو قطره از این روغن را به آرامی روی کوتیکول ناخن‌ها ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شوند.

  • پروتئین‌های باکیفیت و مغذی، به رژیم غذایی خود اضافه کنید

یکی از کارهایی که می‌توان برای تقویت ناخن خانگی انجام داد، افزودن پروتئین‌های باکیفیت در رژیم غذایی روزانه شماست. به این منظور از مرغ، لبنیات کم چرب، لوبیا، سویا و ماهی چرب استفاده کنید. جدول ارزش غذایی را بررسی کنید تا متوجه شوید چند گرم پروتئین در رژیم غذایی شما وجود دارد. در حالت ایده آل بهتر است به ازای هر 1 کیلوگرم وزن‌تان، 0.8 گرم پروتئین مصرف کنید.

” برای مثال اگر وزن شما 82 کیلوگرم است، باید روزانه 65 گرم پروتئین مصرف کنید.”

  • برای تقویت ناخن مکمل‌های بیوتین مصرف کنید

به یک دکتر پوست مراجعه کنید و به خصوص اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، از او بخواهید در صورت صلاحدید برای شما مکمل‌های بیوتین تجویز کند. در صورت توصیه پزشک، مقدار مشخصی از مکمل‌ها را طبق دستورالعمل توصیه شده مصرف کنید. معمولا میانگین دوز مصرفی مکمل‌های بیوتین برای نوجوانان و بزرگسالان 30 تا 100 میکروگرم است. همچنین می‌توانید غذاهای سرشار از بیوتینی مانند ماهی قزل آلا، تخمه آفتابگردان و یا جگر گاو را برای تقویت ناخنها امتحان کنید.

  • راهکارهای تقویت ناخن به صورت طبیعی را امتحان کنید

مواد زیادی در آشپزخانه و دسترس شما هستند که می‌توان از آن‌ها برای تقویت ناخن در خانه استفاده کرد. از انواع روغن‌ها گرفته تا بسیاری از مرکبات و گیاهان که بر تقویت ناخن های شکننده تاثیر مثبتی دارند. در ادامه به معرفی بهترین مواد طبیعی برای تقویت ناخن خانگی می‌پردازیم.

  • تقویت ناخن ها با روغن‌های طبیعی

به منظور نرم کردن کوتیکول‌های‌ زبر، مرطوب کردن و درمان پوسته پوسته شدن ناخن‌ها می‌توانید از انواع روغن‌های طبیعی استفاده کنید. هرچقدر این روغن‌ها تازه‌تر تهیه شده باشند، تاثیر بیشتری بر سلامت پوست و ناخن‌ها دارند. همچنین بهتر است قبل از استفاده، حتما بر ناحیه کوچکی از پوست‌تان تست حساسیت به روغن را انجام دهید و در صورت عدم مشاهده هرگونه قرمزی و خارش، از آن استفاده کنید. معمولا تقویت ناخن ها با روغن، دو تا سه هفته به طول می‌انجامد. بنابراین در استفاده از آن‌ها، پیگیر و صبور باشید.

  • روغن زیتون

روغن زیتون غنی از ویتامین E بوده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین این روغن می‌تواند باعث تقویت ناخن‌های شکننده، آسیب دیده و خشک شود. برای استفاده از این روغن، طبق دستور زیر عمل کنید.

  1. مقداری روغن زیتون را در قابلمه‌ای کمی گرم کنید. در صورت امکان برای گرم کردن از یک ظرف سرامیکی یا شیشه‌ای استفاده کنید که روغن بیش از حد داغ نشود. همچنین می‌توانید ظرف روغن را روی شعله شمعی نگه دارید تا کمی گرم شود.
  2. روغن ولرم را به مدت 5 دقیقه به آرامی روی ناخن‌های‌تان ماساژ دهید تا مطمئن شوید که کل ناخن‌ها و پوست‌ اطراف آن‌ها کاملا به روغن آغشته شده اند. به جای این کار می‌توانید انگشتان خود را به مدت 15 تا 30 دقیقه در روغن ولرم قرار دهید.
  3. بعد از ماساژ روغن، دستکش‌های نخی بپوشید و با آن‌ها بخوابید تا روغن کاملا جذب ناخن‌ها و پوست‌تان شود.
  4. صبح دستکش‌ها را درآورده و دست‌های‌تان را بشویید. با این کار ناخن‌های‌تان نرم‌تر می‌شوند. این دستورالعمل را روزانه اجرا کنید تا متوجه تغییرات و بهبودی قابل توجه ناخن‌های‌تان شوید.

روغن زیتون

  • روغن دانه کتان

روغن دانه کتان حاوی مقادیر زیادی لینولنیک اسید است که نوعی اسید چرب امگا3 ضروری در رژیم غذایی انسان بوده و به کاهش خشکی ناخن و دیگر مشکلات پوستی کمک می‌کند. همچنین این روغن پروتئین، روی، لسیتین، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های B را داراست. در ادامه به بیان طرز استفاده از این روغن به عنوان یکی از راههای تقویت ناخن می‌پردازیم.

  1. چند دقیقه با روغن دانه کتان ناخن‌های‌تان را ماساژ دهید.
  2. دستکش‌های نخی پوشیده و اجازه دهید به مدت چند ساعت ناخن‌های‌تان کاملا در معرض روغن دانه کتان باشند.
  3. با آب گرم دست‌های خود را بشویید.
  4. این دستورالعمل را یک یا دوبار در روز انجام دهید تا نتیجه مطلوب‌‌تان را در بهبودی و تقویت ناخن‌ها مشاهده کنید.

روغن بذر کتان برای تقویت ناخن خانگی

  • روغن نارگیل

از روغن نارگیل می‌توان برای مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها و همچنین جلوگیری از زیر و خشن شدن کوتیکول آن‌ها ، استفاده کرد. همچنین این روغن با خواص التیام بخش خود، مشکلات و عفونت‌های قارچی ناخن‌ها را درمان می‌کند. برای تقویت ناخن شکننده خود از روغن زیتون طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. مقداری روغن نارگیل تازه تهیه شده را در یک ظرف شیشه‌ای یا سرامیکی گرم کنید. روغن نباید بیش از حد گرم شود و تنها گذاشتن بطری روغن نارگیل در آب گرم کافی است تا روغن نارگیل جامد ذوب و ولرم شود.
  2. هر شب قبل از خواب ناخن‌های‌تان را به این روغن آغشته کرده و ماساژ دهید.
  3. برای اثر بخشی بیشتر روغن نارگیل بر ناخن‌ها، می‌توانید چند قطره روغن رزماری و کمی عسل به آن اضافه کنید و مخلوط حاصل را به مدت 15 تا 20 ثانیه در مایکروویو قرار دهید. پس از اینکه ترکیب گرم شد، انگشتان خود را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

روغن نارگیل برای تقویت ناخن خانگی

  • روغن آرگان

این روغن که به طلای مایع هم مشهور است، علاوه بر پوست تاثیرات شگرفی بر سلامت ناخن‌های شما دارد. روغن آرگان با خاصیت نرم کنندگی خود ناخن‌ها و کوتیکول‌های خشک را تغذیه کرده و به آن‌ها استحکام فوق العاده‌ای می‌بخشد. همچنین اگر آسیب و بریدگی در کوتیکول ناخن‌های‌تان داشتید، با روغن آرگان می‌توانید از ورود باکتری‌ها به این زخم‌ها جلوگیری کنید و به روند ترمیم آن‌ها سرعت ببخشید.

” از روغن آرگان به عنوان جایگزینی برای لاک ناخن‌ می‌توانید استفاده کنید؛ زیرا ناخن‌ها را براق و درخشان می‌کند.”

برای تقویت ناخن خانگی چند قطره روغن آرگان خالص را روی ناخن‌های‌تان ماساژ دهید. بهترین زمان استفاده از این روغن، بلافاصله پس از شستن دست و یا بعد از حمام و دوش گرفتن است.

روغن آرگان برای تقویت ناخن خانگی

  • روغن کرچک

برای تقویت ناخن از روغن کرچک هم می‌توان استفاده کرد. این روغن نه تنها باعث استحکام و تقویت ناخن‌های شما شده، بلکه انواع عفونت‌های قارچی ناخن‌ها را هم از بین می‌برد. همچنین راه درمانی موثری برای ناخن‌های ترک خورده و شکننده محسوب می‌شود.

  1. برای اثربخشی بیشتر روغن کرچک، مقداری نمک اپسوم (نمک حمام) به آن اضافه کنید.
  2. به مدت 10 دقیقه ناخن‌های خود را در این روغن قرار دهید.
  3. بعد از این مدت زمان، دست‌های‌تان را با آب معمولی بشویید.

” نمک اپسوم یا نمک حمام به جای سدیم کلرید از منیزیم سولفات تشکیل شده است. این نمک سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و با پاکسازی صورت، به تنظیم چربی پوست و از بین رفتن جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند.”

روغن کرچک برای تقویت ناخن

  • شی باتر

شی باتر نوعی چربی سفید یا زرد رنگ است و از دانه درخت شی استخراج می‌شود. شی باتر یک نرم کننده طبیعی برای پوست و ناخن‌هاست که برای ترمیم کوتیکول و آسیب دیدگی ناخن‌ها هم می‌توان از آن استفاده کرد.

برای تقویت ناخن‌های‌تان با شی باتر، تنها کافی است مقدار دلخواهی از این روغن را به مدت 20 دقیقه روی ناخن‌ها ماساژ دهید تا محکم شوند.

شی باتر

  • ماسک برای رشد ناخن با مرکبات

علاوه بر روغن‌های طبیعی، از مرکبات هم می‌توان برای تقویت ناخن ها استفاده کرد. البته برای کسب نتیجه مطلوب، باید حداقل چند هفته از ماسک‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، استفاده کنید. اما اگر به مرکبات آلرژی دارید، گزینه مناسبی برای این کار نیستند. همچنین اگر روی دست‌تان بریدگی و یا زخمی دارید، از مرکبات استفاده نکنید؛ چرا که در این صورت ممکن است جای زخم به صورت لکه‌هایی روی پوست‌تان باقی بماند.

  • آب پرتقال

همان طور که می‌دانید، پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و از این رو در استحکام و سلامت ناخن‌های شما تاثیر به سزایی دارد. همچنین فولیک اسید موجود در آب پرتقال، به رشد ناخن‌های شما کمک می‌کند.

  1. آب یک یا دو پرتقال تازه را بگیرید.
  2. به مدت 10 تا 15 دقیقه ناخن‌ها‌ی خود را در آب پرتقال قرار دهید.
  3. بعد از این مدت زمان، دست‌های‌تان را با آب گرم بشویید و با نرم کننده‌ همیشگی‌تان، ناخن‌ها را مرطوب کنید. این کار را روزی یک بار انجام دهید.

علاوه بر دستور فوق، می‌توانید از ترکیب سیر و آب پرتقال هم بهره بگیرید. به این منظور طبق مراحل زیر ماسک خانگی خود را برای تقویت ناخن‌های‌تان بسازید:

مقداری آب پرتقال تازه را با یک حبه سیر، ترجیحا در ظرف سرامیکی یا شیشه‌ای کاملا مخلوط کنید. سپس به مدت 15 دقیقه ناخن‌های‌تان را در مخلوط غوطه‌ور کنید. بعد از گذشت 15 دقیقه، دست‌های خود را بشویید و ناخن‌ها را 5 دقیقه در روغن زیتون قرار دهید. می‌توانید هفته‌ای دو مرتبه تا دو هفته (و یا تا جایی که نتیجه مطلوب‌تان را در تقویت ناخن ها ببینید) از این ماسک استفاده کنید.

آب پرتقال برای تقویت ناخن

  • آبلیمو

لیمو هم مانند پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده و به همین دلیل در تقویت ناخن‌ها موثر است. همچنین تقویت ناخن با آبلیمو باعث پاک شدن زردی ناخن‌ها می‌شود و به براق و سفیدتر دیده شدن هر چه بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

  1. 1 قاشق غذاخوری آبلیمو را با 3-2 قاشق غذاخوری روغن زیتون در ظرفی مخلوط کنید که بتوان آن را در ماکروفر قرار داد.
  2. مخلوط حاصل را کمی در ماکروفر گرم کنید.
  3. ابتدا چک کنید مخلوط آبلیمو و روغن زیتون بیش از حد داغ نشده باشد و سپس ناخن‌های‌تان را به مدت 10 دقیقه در آن غوطه‌ور کنید.
  4. سپس دست‎های‌تان را بشویید.

علاوه بر این، می‌توانید از دستورالعمل سریع‌تری هم استفاده کنید. به این صورت که یک برش لیمو را به مدت 15 دقیقه روی انگشتان‌تان قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید. بعد از اینکه دست‌ها را خشک کردید، از نرم کننده معمول‌تان استفاده کنید. این کار باعث درخشندگی و سفید شدن ناخن‌های‌تان می‌شود.

آبلیمو ماسک تقویت ناخن خانگی

  • تقویت ناخن خانگی با مواد گیاهی و خوراکی

بسیاری از گیاهان با داشتن مواد معدنی، سیلیس و کلسیم در رشد و سلامت ناخن‌ها تاثیر شگرفی دارند. از این رو یکی از راههای تقویت ناخن ‌های شکننده این است که سری به عطاری بزنید. همچنین مواد ساده‌ای در آشپزخانه شما وجود دارند که با استفاده از آن‌ها دیگر همیشه جواب این سوال‌ را خواهید داشت که برای تقویت ناخن ها چه باید کرد. با ما همراه باشید.

  • گیاه دم اسب

گیاه دم اسب سرشار از سیلیس است که به ساخت و تقویت ناخن‌های آسیب دیده کمک می‌کند و در نگهداری و مراقبت از ناخن هم شهرت دارد.

  1. مقداری آب جوش برای دم کردن گیاه خشک دم اسب، تهیه کنید.
  2. گیاه را در آب جوش غوطه‌ور کرده و در ظرف را به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا خوب دم بکشد.
  3. بعد از اینکه دم کرده دم اسب خنک شد، به مدت 20 دقیقه ناخن‌های خود را در آن قرار دهید.
  4. این کار را چندین بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

گیاه دم اسب

  • نمک دریا

یکی از تفاوت‌های اساسی نمک دریا با نمک معمولی، محتوای مواد معدنی آن است. نمک دریا سرشار از مواد و عناصر معدنی مانند منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم است که نقش کلیدی در سلامت پوست و ناخن‌ها ایفا می‌کنند. این نمک ناخن‌ها را تقویت کرده و آن‌ها را براق می‌کند.

  1. یک قاشق چای خوری نمک دریا، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری آبلیمو و نصف فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید.
  2. به مدت 10 دقیقه ناخن‌ها را در محلول بخیسانید و سپس با یک برس نرم آن‌ها را ماساژ دهید.
  3. سپس دست‌های‌تان را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

نمک دریا

  • شیر و زرده تخم مرغ

ضعف و شکنندگی ناخن‌ها می‌تواند نتیجه کمبود پروتئین و کلسیم باشد. از این رو ماسک شیر و زرده تخم مرغ غذای کاملی برای تقویت ناخن خانگی است که هر دو این ماده مغذی را برای ناخن‌ها فراهم می‌کند.

  1. یک زرده تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید.
  2. ناخن‌های خود را با ترکیب حاصل کاملا ماساژ دهید.
  3. بعد از 20 دقیقه با آب بشویید.

شیر و زرده تخم مرغ

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از بیوتین است و همان طور که پیش از این توضیح دادیم، باعث ضخیم شدن و درخشندگی ناخن‌ها می‌شود. علاوه بر این گوجه فرنگی حاوی ویتامین C و A است که به سلامت پوست و ناخن کمک می‌کند.

  1. چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک فنجان آب گوجه فرنگی مخلوط کنید.
  2. به مدت 10 دقیقه ناخن‌های‌تان را در این مخلوط قرار دهید و این کار را روزی یک بار تکرار کنید.

گوجه فرنگی برای تقویت ناخن خانگی

  • سرکه سیب

سرکه سیب هم ماده موثر دیگری برای تقویت ناخن خانگی است که به استحکام ناخن‌های ضعیف کمک می‌کند. این ماده حاوی انواع مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و … است. همچنین با داشتن استیک اسید و مالیک اسید از ابتلای ناخن‌ها به انواع عفونت‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری می‌کند.

  1. مقدار مساوی سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید.
  2. به مدت چند دقیقه ناخن‌های خود را در این مخلوط قرار دهید به آرامی کوتیکول‌ ناخن‌ها را فشار دهید
  3. این کار را روزانه تا چند روز تکرار کنید تا ناخن‌های‌تان قوی‌تر شوند.
بهترین راه برای تقویت ناخن چیست؟

شما می توانید از راهکارهای خانگی برای تقویت ناخن خود استفاده کنید که در سایت میس و مستر به صورت کامل توضیح داده شد اما راهکارهایی هستند که سریع تر این کار را انجام می دهند که محصولات مراقبت از ناخن هستند.

چه عاداتی باعث شکننده شدن ناخن ها می شوند؟

عاداتی مانند ناخن جویدن، سوهان کشیدن اشتباه، ضربه های محکم و عدم استفاده از دستکش هنگام انجام فعالیت، باعث شکننده شدن ناخن ها می شود.

آیا سرکه سیب در مراقبت از ناخن تاثیر دارد؟

سرکه سیب یک ماده موثر برای تقویت ناخن خانگی است که به استحکام ناخن‌های ضعیف کمک می‌کند. این ماده حاوی انواع مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و … است و باعث رشد و استحکام ناخن ها می شود.

 

 

منبع:

theindianspot

youtube