تاثیر آلودگی هوا روی ریزش موها چیست؟ + راه های درمان آن

در حال حاضر یکی از بزرگ ترین دغدغه های ساکنین کلان شهرها، آلودگی هوا می باشد. این یک واقعیت کاملا مشهود است که آلودگی هوا می تواند به سلامتی آسیب برساند. اما آیا می دانید که آلودگی هوا روی سلامت موها و به ویژه ریزش موها هم تاثیر می گذارد؟

مطالعات بسیاری در این زمینه وجود دارد که همگی حاکی از تاثیرات زیان بار آلاینده های موجود در هوا روی موها می باشد. با این حال خوشبختانه راه هایی وجود دارد تا شما بتوانید به کمک آن ها از آسیب های ناشی از آلودگی هوا روی موهایتان در امان بمانید. با این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با چگونگی تاثیر آلودگی هوا روی سلامت موها و به خصوص ریزش آن ها، با راهکارهای جلوگیری از بروز این گونه آسیب ها به موهایتان نیز آشنا شوید.

تاثیر آلودگی روی سلامت موها

همانطور که می دانید، موها جزو بیرونی‌ ترین بخش‌های بدن هستند و به همین خاطر بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند. از طرف دیگر به این مسئله نیز آگاه هستید که یکی از اجزای موجود در هوای آلوده، سرب است که می ‌تواند صدمات زیادی را به موها وارد کند. علاوه بر سرب، عناصر و ذرات سمی دیگری نظیر روی، مس، مونواکسید کربن و… در هوای آلوده وجود دارند که هر کدام می توانند، سلامت موها را تحت تاثیر خود قرار دهند. بنابراین اگر به هر دلیلی، هر یک از این مواد سمی روی سطح موها قرار بگیرند، مشکلات زیادی را برای سلامت موها که مهم ترین آن ریزش مو است را به وجود می آورند. با این وجود به جرات می توان گفت مردم شهر نشین و به ویژه آن دسته از افرادی که در کلان شهرها زندگی می کنند، نسبت به افرادی که در روستاها یا شهرهای کوچک زندگی می کنند، موهای کم پشت تر، خشک تر و شکننده تری دارند. در ادامه این بخش همراه ما باشید تا با مهم ترین مشکلاتی که آلودگی هوا برای موها ایجاد می کند، آشنا شوید.

تاثیر آلودگی روی سلامت موها

خشکی مو

هنگامی که مو در معرض آلاینده های موجود در هوای آلوده قرار می گیرد، با سرعت بیشتری رطوبت خود را از دست می دهد. این امر منجر به کمبود آب در موهای شما شده و درنهایت باعث خشکی، کدر شدن و شکنندگی رشته های مو می گردد.

نازک شدن تارهای مو

مشخص است که آلاینده های تهاجمی موجود در هوا به بافت و کیفیت موهای شما آسیب می رسانند که این آسیب می تواند منجر به نازک شدن تارهای مو شود. نازک شدن تارهای مو باعث می شود تا موها دیگر شادابی و زیبایی روزهای گذشته را نداشته باشند و حتی بستر لازم برای ریزش موها را فراهم می آورد.

ریزش موها

به جرات می توان گفت که ریزش موها یکی از بدترین اثرات آلودگی هوا روی مو می باشد که به سختی می توان با آن کنار آمد. درست است که ریزش مو یک پدیده رایج است، اما هوای آلوده می تواند باعث تشدید ریزش موها شود، به گونه ای که حتی ممکن است منجر به طاسی شود.

ریزش موها

موخوره

عناصر مضر و تهاجمی آلودگی هوا روی بافت تارهای مو تأثیر می گذارند و باعث تقسیم شدن انتهای آن می شود. این شکاف در طول زمان افزایش می یابد و در نهایت موهای پوست سر را می شکند که اصطلاحا به آن موخوره می گویند.

شوره سر

یکی دیگر از مشکلاتی که آلودگی هوا برای موها به وجود می آورد، شوره سر بوده که نه تنها آزاردهنده است بلکه وجود این شوره ها روی لباس، تصویر ناخوشایندی را در دید عموم ایجاد خواهد کرد.

خارش و بیماری های پوست سر

آلودگی هوا همچنین می تواند باعث بیماری های پوست سر نیز شود. یکی از رایج ترین این مشکلات، خارش پوست سر می باشد که در بعضی مواقع ممکن است با قرمزی و تحریک پوست نیز همراه باشد.

علت خارش پوست سر

 

ذرات آلاینده به راحتی می توانند روی موهای شما بنشینند و آسیب ها و مشکلاتی را برای موهایتان به همراه آورند. این آسیب ها می توانند از هر نوعی باشند؛ ریزش، خشکی و شکنندگی موها، خارش پوست سر و… از جمله این آسیب ها هستند.

ارتباط ریزش مو و آلودگی هوا

همانطور که در بخش ابتدایی این مطلب متوجه شدید، ریزش موها یکی از مهم ترین صدمات آلودگی هوا روی مو می باشد. اکنون قصد داریم تا به توضیح درباره ارتباط ریزش موها با آلودگی هوا بپردازیم.

برای به اثبات رساندن علت ریزش مو در هوای آلوده محققان بسیاری دست به کار شدند و به مدت 24 ساعت سلول های موجود در فولیکول های مو را در معرض سطوح مختلف گرد و غبار و ذرات معلق موجود در هوای آلوده که به اختصار PM خوانده می شوند، قرار دادند. پس از گذشت این مدت زمان، آن ها سطح پروتئین های مختلف را در فولیکول های مو اندازه گیری کردند؛ چراکه در وهله اول پروتئین وظیفه رشد مو را بر عهده دارد. محققان پس از آزمایش مذکور به این نتیجه رسیدند که هر کدام از این آلاینده ها، سطح پروتئین خاصی را که مسئول رشد مو است، کاهش می دهد. بنابراین هنگامی که مو در معرض عناصر و ذرات سمی موجود در هوای آلوده قرار می گیرد، توانایی تولید سلول های جدید در فولیکول های آن کند می شود. بدین ترتیب موهایی که بیشتر در معرض آلودگی قرار بگیرند ، ریزش آن ها بیشتر می شود. با ادامه این فرایند حتی ممکن است ریزش موها تا حد طاسی هم پیش برود.

ارتباط ریزش مو و آلودگی هوا

جلوگیری از ریزش موها ناشی از آلودگی هوا

اکنون که از تاثیر آلودگی روی ریزش موها و سایر مشکلاتی که برای مو به وجود می آورد، آگاه شدید؛ بدون شک به دنبال راه هایی هستید تا از این آسیب ها در امان بمانید. خوشبختانه راه های ساده ای برای محافظت و مراقبت از مو در برابر ذرات سمی و آلاینده های تهاجمی موجود در هوای آلوده وجود دارد که در ادامه به بررسی 6 مورد از مهم ترین و موثرترین آن ها می پردازیم.

قرار نگرفتن در معرض آلودگی

اولین اقدام مهمی که در راستای جلوگیری از ریزش موها در هوای آلوده می توانید انجام دهید، این است که تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید. به عنوان نمونه در روزهایی که میزان آلودگی هوا به حد هشدار رسیده است، حد الامکان در خانه بمانید و تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوید. این یکی از بهترین و موثرترین روش هایی است که با استفاده از آن می توانید از آسیب هایی که هوای آلوده به سلامتی موها وارد می کند، در امان بمانید.

پوشاندن موها

اگر به هر دلیلی مجبور شدید در هوای آلوده منزل را ترک کنید، حواستان باشد که موهای خود را کاملا بپوشانید تا دچار ریزش موها در اثر عناصر سمی موجود در هوای آلوده نشوید. هنگامی که موها به صورت مستقیم در معرض ذرات ریز آلاینده قرار بگیرند، ذرات سمی معلق در هوا با سرعت بیشتری به موها صدمه وارد می کنند. این در صورتی است که وقتی پوست سر و موها با یک کلاه یا روسری پوشانده شده باشد، همین کلاه یا روسری مانند یک مانع عمل می کند و اجازه تماس آلودگی با موها را نمی دهد، به همین ترتیب از موها در برابر هر گونه آسیب نظیر ریزش موها محافظت می نماید.

آبرسانی موها

یکی از اقدامات مفید و کاربردی برای جلوگیری از ریزش موها ناشی از هوای آلوده ، آبرسانی مو می باشد. لازم است بدانید که رطوبت نقش بسیار مهمی را برای محافظت از موها در برابر مشکلات و صدمات وارده از سوی ذرات معلق در هوای آلوده ایفا می کند، به گونه ای که خشک شدن و نرسیدن آب کافی به ساقه مو، زمینه مناسبی را برای ریزش موها در اثر عناصر سمی هوا فراهم می آورد. با این حال خوشبختانه انواع سرم مو، ماسک و روغن مو کاملا طبیعی وجود دارند تا به کمک آن ها بتوانید موهای خود را آبرسانی کنید و از خشکی و ریزش موها در آلودگی هوا جلوگیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین آبرسان مو می توانید به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه نمایید.

آبرسانی مو

مصرف ویتامین C

یکی از آسان ترین و در عین حال مطمئن ترین راه های جلوگیری از ریزش موها در اثر آلودگی هوا، مصرف منابع ویتامین C می باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و می تواند به بدن کمک کند تا در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا روی سلامت مو به ویژه ریزش موها از خود محافظت نماید. بنابراین سعی کنید در طول روز مواد غذایی سرشار از این ویتامین مقوی را مصرف کنید. در همین راستا لازم است بدانید، بهترین منابع ویتامین C، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، پاپایا، آب گوجه فرنگی و … هستند.

درمان ریزش مو با ویتامین C

همواره به یاد داشته باشید که با به کارگیری چندین راهکار ساده به راحتی می توانید از موهایتان در برابر آسیب های ناشی از آلودگی هوا به خوبی محافظت کنید.

کاهش میزان استفاده از سشوار

بدون شک اگر بتوانید، استفاده از سشوار، اتو مو و… را محدود کنید، گام بزرگی در راستای جلوگیری از ریزش موها ناشی از هوای آلوده برداشته اید. هنگامی که برای حالت دادن موهای خود، دائما از ابزار آرایشی با حرارت زیاد مانند سشوار یا اتو مو استفاده می کنید، بستر لازم را برای آسیب پذیری بیشتر موها در برابر آلاینده های تهاجمی موجود در هوای آلوده فراهم نموده اید. بنابراین برای این که بتوانید از ریزش موها در هوای آلوده جلوگیری کنید، به ویژه اگر مجبور هستید به صورت مداوم در معرض آلودگی هوا باشید، استفاده از سشوار را به حداقل برسانید.

شستشوی موها با شامپوی مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای در امان ماندن از صدمات وارده از سوی هوای آلوده روی موها رعایت کنید، این است که اگر یک روز را در هوای آلوده بیرون از خانه سپری کردید، لازم است تا موهای خود را در پایان روز به خوبی بشویید تا آلودگی ها و ذرات مضر و سمی روی سر شما باقی نمانند و منجر به ریزش موها نشوند. با این حال باید بدانید که تنها شستن موها با آب برای از بین بردن آلودگی ها کفایت نمی کند و برای این کار باید از شامپوهایی استفاده کنید که فرمولاسیون قدرتمندی داشته باشند تا بتوانند این گونه آلودگی ها را به خوبی از روی موها پاک کنند.

استفاده از شامپوی مناسب برای مو

سوالات متداول پیرامون ریزش موها در هوای آلوده

در ادامه این بخش به سه مورد از رایج ترین سوالات در خصوص ریزش موها در هوای آلوده پاسخ داده خواهد شد.

آیا آلودگی هوا باعث ریزش موها می شود؟

بله، عناصر سمی و مضری همچون سرب در هوای آلوده وجود دارد که می‌تواند منجر به ریزش موها یا سایر آسیب ها شود که در این مقاله مفصلا ارتباط میان ریزش موها و آلودگی هوا شرح داده شده است.

ریزش موها تا چه حد طبیعی است؟

روزانه 50 تا 100 تار از موها به طور طبیعی و در مرحله‌ی استراحت مو می‌ ریزند که جای هیچ گونه نگرانی ندارد، اما مشکل از جایی شروع می شود که ریزش موها در طول روز از این مقدار فراتر رود.

چگونه می توان تاثیر آلودگی هوا بر ریزش موها را کاهش داد؟

خوش بختانه برای پیشگیری از ریزش موها در شرایط آلودگی هوا روش های ساده و در عین حال مطمئنی وجود دارد که در این مقاله به 6 مورد از مهم ترین آن ها اشاره شده است. با مطالعه این مقاله می توانید با این روش ها آشنا شوید.

 

کلام آخر

در این مطلب از مجله زیبایی و سلامت میس و مستر با تاثیر آلودگی هوا روی سلامت موها و به ویژه با ارتباط آن با ریزش موها آشنا شدید. پس از آن نیز راهکارهایی به شما معرفی شد، که به کمک آن ها به راحتی می توانید از ریزش موها در هوای آلوده جلوگیری نمایید.

در پایان نیز تقاضامندیم، چنانچه این مطلب مورد پسندتان بود و می تواند برای سایر دوستانتان هم مفید باشد، آن را به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که هر گونه سوال، ابهام یا نظر و پیشنهادی در رابطه با این موضوع در ذهن دارید از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع

longdom