تاریخ مصرف عطر چقدر است؟ + نشانه های منقضی شدن عطر چیست ؟

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به عطرها علاقه داشته و دارای تعداد زیادی از آن ها هستید، باید بدانید که عطرها هم مانند هر وسیله دیگری، تاریخ مصرف دارند. اما نکته اصلی اینجاست که چگونه می توان یک عطر تاریخ مصرف گذشته را از سایر عطرها تشخیص داد و باید با آن عطر چه کرد؟

در این مطلب همراه ما باشید تا همه آن چه که لازم است را در رابطه با تاریخ مصرف عطر بیاموزید.

آیا تاریخ مصرف عطر به اتمام می رسد؟

باید به شما بگوییم که پس از باز شدن درب هر عطری، باید به ناچار منتظر به پایان رسیدن تاریخ مصرف آن باشیم. هر بطری عطر به طور متوسط تا دو سال قابل استفاده بوده و در این مدت منقضی نمی شود.

کلمنت گاواری ، عطرساز ارشد شرکت فیرمنیچ که خالق عطرهای معروف زیادی برای برندهایی مثل جورجیو آرمانی، کلوین کلین، تام فورد و کلوئی بوده است در رابطه با تاریخ مصرف عطر ها می گوید: اسپری کردن عطر باعث می شود تا هوا داخل بطری شود و این اتفاق باعث می شود تا عطر شما به مرور زمان اکسید شود. پس از گذشت مدتی متوجه می شوید که رایحه عطرتان دیگر به شدت قبل نیست و کمتر شده است.

باید بدانید که ماندگاری عطر بستگی به نحوه نگهداری آن دارد. گاواری در این خصوص گفت: اگر عطر در محیطی به دور از نور خورشید و در دمای مناسب نگهداری شود، ماندگاری آن افزایش خواهد یافت.

او در ادامه اعلام کرد: در صورتی که بطری عطر در دمای بالا و هوای گرم نگهداری شود، طول عمر آن تنها سه تا شش ماه خواهد بود.

آیا تاریخ مصرف عطر به اتمام می رسد

در صورتی که درب عطر باز نشود، طول عمر آن چقدر خواهد بود؟

تاریخ مصرف یک عطر که درب آن باز نشده، چقدر است؟ این سوالی است که ممکن است هر بار که یک بطری جدید عطر را هدیه می گیرید، از خود بپرسید. باید به شما بگوییم که پاسخ دادن به این سوال، بدون اینکه تاریخ انقضا روی بطری عطر نوشته شده باشد، بسیار دشوار است.

به گفته هوسیلر که عطرهای بسیاری را برای برندهای Gucci ، Thierry Mugler و Hugo Boss طراحی کرده است، یک بطری باز نشده عطر بسته به نحوه نگهداری آن می تواند چندین سال دوام بیاورد. هوسیلر در این رابطه می گوید: من اخیراً این شانس را داشتم که یک بطری عطر باز نشده متعلق به دهه 80 میلادی را ارزیابی کنم. جالب اینجاست که آن عطر کاملا سالم بوده و منقضی نشده بود. در واقع هیچ قاعده ای در این خصوص وجود نداشته و هر عطری طول عمر متفاوتی دارد.

با این وجود، به نظر می رسد که بهتر است قبل از باز کردن بطری عطر جدیدتان، بطری قبلی را به اتمام برسانید تا دیگر نگران تاریخ مصرف عطر های خود نباشید.

نشانه های منقضی شدن عطر چیست ؟

یکی از نشانه های گذشتن تاریخ مصرف یک عطر ، تغییر رایحه آن است. اگر عطر شما رایحه ای تند پیدا کرد، یعنی نت های ابتدایی آن در حال اکسید شدن هستند. در این حالت ممکن است عطر شما رایحه ای مشابه با فلز هم داشته باشد.

هوسیلر در ادامه گفت: اکسیژن موجود در هوا می تواند برخی از مولکول های موجود در عطر را در طول زمان تغییر دهد. به طور کلی، رایحه های اولیه مانند مرکبات، میوه ها، نت های سبز و نعناع هندی سریع تر به اکسیژن واکنش نشان می دهند. یکی دیگر از نشانه های منقضی شدن عطر، تغییر رنگ آن است. جالب است بدانید که در حال حاضر، ماندگاری عطرها نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است؛ چراکه بسیاری از سازندگان عطر از تثبیت کننده ها و فیلترهای UV استفاده می کنند تا حساسیت مولکول های عطر را نسبت به اکسیداسیون کاهش دهند.

بهترین راه برای بررسی این که آیا تاریخ مصرف عطر شما گذشته یا خیر، این است که آن را روی یک کاغذ اسپری کرده، سپس رایحه و رنگ آن را چک کنید. استفاده از این روش باعث می شود تا بوی عطر منقضی شده، تمام طول روز روی لباس شما باقی نماند.

توجه داشته باشید که اگر رنگ عطر شما تیره شده یا به رنگ زرد نزدیک شده باشد، به این معنی است که تاریخ مصرف آن گذشته است.

اکسیژن، نور و گرما بزرگترین دشمنان عطرها هستند.

آیا می توان تاریخ مصرف عطر را افزایش داد؟

بهترین راه برای افزایش طول عمر یک عطر این است که آن را از هر منبع گرما دور نگه دارید. اکسیژن، نور و گرما بزرگترین دشمنان یک عطر هستند. گابریلا چلاریو ، عطرساز ارشد Firmenich که سازنده عطرهای کمپانی های بزرگی مانند Nest ، Gwen Stefani ، JLo و Abercrombie & Fitch است در این باره می گوید: برای افزایش عمر یک عطر، بهتر است آن را در یک مکان تاریک، خنک، دور از گرما و نور روز نگهداری کنید؛ چراکه نور UV می تواند به عطر شما آسیب برساند و فرمول آن را خراب کند. در واقع یخچال بهترین محل برای نگهداری عطر هاست.

چلاریو اینگونه ادامه داد که: به طور کلی، عطرهای شرقی با رایحه های تند، چوب و وانیل دارای ماندگاری طولانی تری نسبت به سایر عطرها هستند. مواد طبیعی موجود در این عطرها قوی تر و از نظر ساختاری پایدارترند.

هاسلیر هم در این خصوص اعلام کرده که نت های مذکور  مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون دارند.

نشانه های منقضی شدن عطر

چه اتفاقی می افتد اگر اگر از یک عطر منقضی شده استفاده کنید؟

استفاده از یک عطر که تاریخ مصرف آن گذشته است، عواقب خاصی برای افراد ندارد. تنها دو مورد است که باید به آن ها توجه کنید.

  • عطر منقضی شده بوی تندی دارد
  • استفاده از این گونه عطرها می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی را در خصوص عطر های تاریخ مصرف گذشته برای شما بازگو کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شوند.

در صورت تمایل می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب از وبلاگ میس و مستر از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع

instyle