تکنیک کاموفلاژ در گریم

اگر شما هم به هنر گریم علاقمند هستید، آیا تا بحال درباره تکنیک کاموفلاژ در گریم چیزی شنیده‌اید؟ اگر قرار است در زمینه گریم و چهره پردازی تجربه کسب کنید و آموزش ببینید، خوب است بدانید که تکنیک کاموفلاژ در گریم یکی از مهم‌ترین مبانی آموزشی بشمار می‌رود. با استفاده از این تکنیک گریمور می‌تواند تیرگی‌ها، لک‌ها و جوش‌های روی صورت را پنهان کند.

جالب است بدانید که تکنیک کاموفلاژ تنها محدود به رشته گریم نیست و گاهی در میکاپ و آرایش صورت نیز از آن استفاده می‌کنند. برخی از نقایص پوست را نمی‌توانیم با ابزار و مواد آرایشی پوشش دهیم، بنابراین بهترین کار این است که از تکنیک‌های گریم استفاده کنیم. این تکنیک خیلی از مواقع در میکاپ عروس بکار گرفته می‌شود. در ادامه می‌خواهیم درباره تکنیک کاموفلاژ در گریم توضیحات بیشتری بدهیم.

تکنیک کاموفلاژ پوست یا گریم زخم صورت چیست؟

پیش از اینکه درباره ویژگی‌های و چگونگی انجام تکنیک کاموفلاژ صحبت کنیم، بهتر است تعریفی کوتاه از تکنیک کاموفلاژ در گریم ارائه کنیم.

تکنیک کاموفلاژ در گریم به معنای استفاده از کرم‌ها، مایعات و پودرها جهت پنهان کردن ناهنجاری‌های رنگی، لکه‌ها، خطوط یا ناهنجاری‌های صورت و بدن است. کاموفلاژ در ابتدا یکی از تکنیک‌های گریم نبود، بلکه تاریخچه استفاده از آن به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در جنگ جهانی دوم جراحان پلاستیک از محصولات مختلف جهت پوشش دادن جای سوختگی بزرگ خلبانان جنگنده استفاده می‌کردند.

اما امروز این محصولات استتار کننده، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تکنیک کاموفلاژ را شکل می‌دهند. تکنیک کاموفلاژ در گریم امروز برای همه گروه‌های سنی قابل استفاده است. حتی کودکان و مردان نیز می‌توانند با استفاده از این تکنیک ناهنجاری‌های ناشی از موارد زیر را پنهان کنند:

  • علائم تولد
  • آکنه روزاسه
  • ویتیلیگو
  • مشکلات پوستی عروقی
  • خالکوبی
  • رگها
  • سوختگی در اثر حرارت
  • اسکار ناشی از جراحی
  • اسکار ناشی از ضربه
  • ملاسما
  • لوپوس اریتماتوز جلدی
  • ارتشاح لنفوسیتی جسنر

ثابت شده است که تکنیک کاموفلاژ در گریم می‌تواند تا حدود زیادی کیفیت زندگی افراد را بهبود ببخشد، بنابراین کاربرد این تکنیک تنها محدود به آرایش و گریم هنرمندان نیست. تکنیک کاموفلاژ عزت نفس بیمار را افزایش می‌دهد و احساس راحتی و آرامش را در شخص تقویت می‌کند.

نحوه استفاده از تکنیک کاموفلاژ

حتماً با تعریفی که از این تکنیک ارائه کردیم، کنجکاو شدید که بفهمید نحوه استفاده از تکنیک کاموفلاژ در گریم به چه صورت است. بطور کلی نحوه استفاده از تکنیک کاموفلاژ به سه روش طبقه بندی می شود.

نحوه انجام کاموفلاژ دور چشم چیست؟

کانسیلرها نوعی کرم آرایشی غلیظ‌تر، ضخیم‌تر و مات‌تر از کرم‌های زیرسازی هستند. کانسیلرها به طور موثری می‌توانند خطوط جای زخم، چین و چروک، کبودی‌ها و اسکار جراحی را پوشش دهند و مخفی کنند. کانسیلرها معمولاً محصولاتی کرمی هستند و در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند. به دلیل تعدد و تنوع رنگ همیشه میکاپ آرتیست و یا گریمور می‌تواند جهت اجرای تکنیک کاموفلاژ در گریم از این محصول استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کانسیلر به مقاله بهترین مارک کانسیلر، مراجعه فرمایید

رنگ‌های متنوع کانسیلر این فرصت را ایجاد می‌کند که چهره پرداز یا آرایشگر بتواند محل آسیب دیده را با رنگی مشابه رنگ پوست کاور کند. گاهی اگر رنگ کانسیلر مطابق رنگ پوست نباشد، میکاپ آرتیست یا گریمور کانسیلر را با اصلاح کننده‌های رنگ ترکیب می‌کند تا تطابق رنگی خوبی بدست بیاید.

تکنیک کامفولاژ در گریم

کانسیلرهای مایع همرنگ با رنگ پوست نیز امروز در بازار موجود است و محبوبیت زیادی دارد. این محصول نیز می‌تواند جهت اجرای تکنیک کاموفلاژ مورد استفاده قرار بگیرد.

تصحیح رنگ با اصلاح کننده‌ها

یکی از بخش‌های مهم دیگر در تکنیک کاموفلاژ در گریم تصحیح کردن نواقص و ناهنجاری‌های پوست است. اصلاح کننده‌های رنگ جهت پنهان کردن سایه مایل به زرد، کبودی یا قرمزی کلی و علائم ناشی از سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلاح کننده‌های رنگ دارای رنگ‌هایی مختلفی هستند. بعنوان مثال از اصلاح کننده بنفش ترکیب شده با کانسیلر برای مخفی کردن زردی پوست استفاده می‌کنند. اگر پوست دچار ناهنجاری‌های به رنگ قرمز باشد چهره پرداز از اصلاح کننده رنگ سبز برای مخفی کردن لکه‌ها و جای زخم قرمز رنگ استفاده می‌کند.

 محصولات کاموفلاژ کرم‌ها و پودرهایی هستند که می‌توان از آنها برای کاهش تفاوت‌های ظاهری قابل مشاهده، مانند جای زخم، جای سوختگی، جای جراحی یا ماه گرفتگی یا بیماری پوستی استفاده کرد. این محصولات  با برندهای آرایشی معمولی متفاوت هستند زیرا به طور خاص برای ماندگاری بیشتر و پوشش سنگین تری فرموله شده اند.

کانتورینگ پوست

کانتورینگ کمک می‌کند که خطوط نامنظم سطح صورت را با ایجاد ابعاد و کمک گرفتن از نور و سایه اصلاح کنیم. استفاده از رنگ‌های تیره در کانتورینگ باعث می‌شود، که برآمدگی‌های صورت مخفی شوند یا عقب نشینی کنند. اگر از کانتورینگ‌های روشن استفاده کنیم، فرورفتگی‌های صورت سطحی‌تر شده و از عمقشان کاسته می‌شود.

برای کانتورینگ صورت لازم است از هایلایتری که حدوداً 2 درجه روشن‌تر از کانسیلر است و یک سایه کانتور که حدوداً 2 درجه تیره‌تر از کانسیلر است استفاده کنید. محصولات پودری رژگونه نیز برای کانتورینگ کاربرد دارند.

پاکساژی کاموفلاژ از روی صورت

خوب است بدانید که تکنیک کاموفلاژ در گریم نیز مانند سایر اعمال آرایشی باید پس از چند ساعت پاکسازی شود و شما نمی‌توانید محصولات استفاده شده در این تکنیک را برای چند روز روی پوستتان نگهدارید. لازم است پیش از رفتن به رختخواب فرد آرایش حاصل از کاموفلاژ را کاملاً پاکسازی کند و بقایای مواد را از روی پوست بردارد.

معمولاً محصولاتی که در تکنیک کاموفلاژ بکار برده می‌شوند، ماهیت ضد آب دارند، بنابراین لازم است حتماً از یک کرم یا لوسیون پاک کننده روغنی جهت پاک کردن آرایش استفاده شود. برای پاکسازی کاموفلاژ می‌توانید از آب و صابون و روتین معمولی پاکسازی صورت نیز استفاده کنید. بجز صورت اگر تکنیک کاموفلاژ در گریم برای ناحیه دیگری از بدن استفاده شود، می‌توانید آن را 3 تا 4 روز روی بدن حفظ کنید.

مخفی کردن سایه‌های ناشی از اسکار در تکنیک کاموفلاژ

اسکارها و جای زخمهای جراحی معمولاً سبب ایجاد سایه‌های رنگی روی پوست می‌شوند. تکنیک کاموفلاژ در گریم کمک می‌کند که سایه‌های ناشی از اسکار را به خوبی مخفی کنید. بنابراین شما علاوه‌بر اصلاح رنگ می‌توانید از این تکنیک برای پوشش دادن بافت‌های ناهموار نیز استفاده کنید. لازم است با بکارگیری ابزار پوشاننده‌ای قویتر از محصولات آرایشی معمول فرورفتگی‌های جای زخم را پر کنید.

روش صحیح اجرای تکنیک کاموفلاژ

روش صحیح اجرای تکنیک کاموفلاژ در گریم برای بسیاری از گریمورهای حرفه‌ای نیز چندان راحت نیست، بنابراین اگر نمی‌توانید این تکنیک را به خوبی اجرا کنید چندان ناراحت نباشید، لازم است تمرین و تکرار بیشتری انجام دهید. برای انجام اجرای تکنیک کاموفلاژ و بکارگیری کرم گریم لازم است ابتدا با نواع رنگ‌ها و کاربردهایشان آشنا شوید.

پس از فراگیری دانش کافی درباره محصولات کاموفلاژ می‌توانید به ترتیب زیر تکنیک کاموفلاژ در گریم را اجرا کنید:

  • برای شروع کار ابتدا مقداری کرم کاموفلاژ را با استفاده از کاردک مخصوص بردارید.
  • مواد برداشته شده را روی پشت دست یا پالت قرار دهید.
  • برای پخش کردن کرم کاموفلاژ روی صورت از قلم متناسب با ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • کرم کاموفلاژ را به سبک ضربه‌ای روی پوست صورت پخش کنید.
  • در ادامه از یک پد آرایشی مرطوب استفاده کنید.
  • با استفاده از پد آرایشی مرطوب کرم کاموفلاژ را با ضربات پی در پی روی بخش‌های مورد نظر پخش کنید تا پوشش کاملی روی پوست ایجاد شود و نواقص مخفی شوند.

ارایش

دلیل استفاده از تکنیک کاموفلاژ

بطور کلی می‌توان دلیل استفاده از تکنیک کاموفلاژ در گریم را مخفی کردن نقاطی که ایده آل بنظر نمی‌رسند عنوان کرد. کرم کاموفلاژ می‌تواند روی صورت سایه روشن‌ ایجاد کرده و ناهنجاری‌های روی پوست را پنهان نماید. کاموفلاژ علاوه‌بر اینکه سبب زیباتر شدن میکاپ و گریم می‌شود، در افزایش کیفیت نتیجه عکاسی و فیلمبرداری نیز تاثیر بسزایی دارد.

با استفاده از تکنیک کاموفلاژ در گریم علاوه‌بر تغییر ظاهر و نقاط بخصوص از صورت می‌توانیم جای زخم، اسکار، جوش و لکه‌های تیره را نیز بپوشانیم. حتی گریمور می‌تواند با استفاده از این تکنیک شکل صورت را نیز تغییر دهد. مثلاً می‌تواند صورت مستطیلی را با استفاده از این تکنیک به حالت بیضی نزدیک کند.

نقش و کاربرد رنگ‌های مختلف در تکنیک کاموفلاژ

در ابتدا خیلی سطحی اشاره کردیم که کاموفلاژ دارای چندین رنگ مختلف است و همین حضور رنگدانه‌ها در کرم به آن خاصیت اصلاح کننده می‌دهد. کاموفلاژ چندین رنگ متفاوت دارد، اما قبل از آنکه از این رنگ‌ها استفاده کنیم باید دقیقاً هدف میکاپ و گریم را مشخص کنیم، ضمن اینکه باید درباره کاربردهای هریک از رنگ‌های کاموفلاژ نیز اطلاعات کافی داشته باشیم.

 تکنیک کاموفلاژ رنگهای مختلفی دارد و بسته به کاربرد آن و تناژ پوست متفاوت است. این تکنیک به عنوان زیرسازی گریم استفاده می‌شود و علاوه بر پوشاندن عیوب چهره، باعث می‌شود میکاپ روی آن ماندگاری بالاتری داشته باشد و روی پوست بهتر بخوابد.

کاموفلاژ رنگ سفید

تکنیک کاموفلاژ در گریم برای ایجاد سایه‌های برش دار از رنگ سفید استفاده می‌کند. اگر پوست شخص روشن باشد از این رنگ کاموفلاژ استفاده خواهد شد.

کاموفلاژ زرد

دومین رنگ کاربردی تکنیک کاموفلاژ در گریم، رنگ زرد است. این رنگ کاموفلاژ بیشتر نقش مکمل دارد. از آن در ترکیب با برخی از فون‌ها استفاده می‌کنند.

کاموفلاژ زیتونی

در تکنیک کاموفلاژ در گریم یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین رنگ‌ها، رنگ زیتونی است. از کاموفلاژ زیتونی برای پوشش دادن و مخفی کردن ماه گرفتگی، لکه‌ها و جای آکنه استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه آکنه، جوش و لک از مشکلات شایع پوستی هستند و هرکسی ممکن است کمی درگیر به این مشکلات پوستی باشد، این رنگ کاموفلاژ همیشه کاربرد خواهد داشت.

کاموفلاژ بنفش و نارنجی

اگر پوست ته رنگ خاکستری داشته باشد، در تکنیک کاموفلاژ در گریم رنگ نفش و نارنجی پیشنهاد می‌شود. این دو رنگ می‌توانند پوست را از حالت خاکستری خارج کنند و ته رنگی مناسب در گریم و میکاپ ایجاد کنند.

کاموفلاژ نخودی

اگر پوست دچار کبودی یا گود افتادگی باشد، میکاپ آرتیست یا گریمور از کاموفلاژ نخودی برای مخفی کردن این نقص استفاده خواهد کرد.

کاموفلاژ بژ نارنجی

اگر پوست فرد نازک باشد، تکنیک کاموفلاژ در گریم مصرف کرم کاموفلاژ بژ نارنجی را توصیه می‌کند. این رنگ به خوبی پوست نازک را پوشش می‌دهد و برای برطرف کردن ماتی پوست نیز کاربرد دارد.

کاموفلاژ ارغوانی

این رنگ بهترین محصول کاموفلاژ است، که می‌توانید برای افراد با پوست بی‌رنگ یا مهتابی استفاده کنید. این رنگ به پوست روح می‌بخشد و سبب بشاش شدن آن می‌شود.

کاموفلاژ بژ هلویی

یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های تکنیک کاموفلاژ در گریم رنگ بژ هلویی است. این رنگ زیبایی میکاپ و گریم را دو چندان می‌کند و جذابیت پوست را بیشتر می‌کند.

کاموفلاژ قهوه‌ای

اگر هدف از اجرای تکنیک کاموفلاژ در گریم تیره یا برنزه کردن پوست باشد از کاموفلاژ قهوه‌ای استفاده می‌کنند.

کاموفلاژ قهوه‌ای تیره

تکنیک کاموفلاژ در گریم برای طراحی نقاط خاصی از صورت نیز رنگ‌های بخصوصی را توصیه می‌کند. مثلاً برای طراحی ابرو با الکل از کاموفلاژ قهوه‌ای تیره استفاده می‌کنند.

منبع

dermaflage